Meningen verschillen en veel is een kwestie van smaak. Zo ook met tatoeages. Het verbaast mensen wanneer ik mijn waardering voor een mooie tatoeage beschrijf als een waar kunstwerk. Misschien heeft het te maken met mijn liefde voor kunst, waardoor ik het eerder beschouw als een vorm van cultuur dan gelijk te bestempelen als ordinair. In Limburg denken ze er net zo over en is er een museum geopend. Centraal daarbij staat de collectie van Amsterdammer Hanky Panky a.k.a. Henk Schiffmacher. Hij zette tatoeages waarvan vele inmiddels kunst zijn. Uniek aan de expositie is dat deze niet alleen verhaalt over de geschiedenis van de tattoo, maar ook het verwijderen van tatoeages als thema. Wat ik ook interessant vind, gezien er zo veel Marokkaanse Berberse vrouwen zijn die vroeger uit traditie gezichtstatoeages aanbrachten en nu door middel van de laatste technologieën hun culturele achtergrond als het ware weg laten laseren. So Venlo here I come! Zelf heb ik de afbeelding hiernaast als plaktattoo op een niet nader te noemen plek.
Salaam en dikke groeten,
Eighty!
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Eighty is een typische doorsnee Islamitische, Amsterdamse, Marokkaanse, creatieve, niet-rokende, cameraschuwe, technisch opgeleide, dromerige doch nuchtere, niet tegen kietelen kunnende, sociale, olifantengeheugen hebbende, altijd swingende, vaak te late, in opvallende kleuren verschijnende, incapabel autorijdende, openminded, slap lullende, vreemde hoofddoekcreaties dragende, spontane, familie en vrienden liefhebbende, impulsieve, mailende, smsende, bellende, triple choclate believende, altijd tevreden, hulpvaardige, koffieverslaafde, cadeautjes gevende, 1m73 lange, te veel geld uitgevende, geen vlees maar wel vis etende, zonnebloemige, betrouwbare, hiphop freaky, maffe, plaaggeestige, ex-chipsverslaafde, met humor relativerende, Vondelpark wandelende, zelden chagrijnige, filmgestoorde, eigenwijze, kunstzinnige, alleen zilveren juwelen dragende meid, die graag haar gedachtes met je deelt en altijd wel in is voor een goed gesprek.
Lees andere stukken van
22 Reacties op "My fattoe tattoo"
waarom je lichaam verpesten met een tattoe? mensen zijn nooit tevreden met wat ze hebben ookal zien zij eruit als fotomodellen. ik heb best medelijde met die arme zielen. hopelijk zullen zij zich vermanen
De berberse vrouwen hebben de ’tattoo’ gezet als een vorm van preventie tegen een ziekte dat in die tijd veel voorkwam.
In die tijd kwam het vaak voor dat vrouwen opgezwollen kelen en nekken kregen, en dit voor de rest van hun leven.
Dus werd ze verteld dat het zetten van een ’tattoo’ preventief werkte.
Niet uitgesloten dat er ook vrouwen waren die het zagen als versiering. Maar onderdeel van cultuur, nee ik denk het niet. Anders hadden de meeste 2de generatie marokkaanse meiden dit ook. Of de jongere vrouwen nu ik Marokko.
Assalaamu Alaykum
Dit is niet zomaar een “meningsverschil”. Er bestaat een consensus in de Islamitische literatuur dat het tatoeëren op je lichaam volledig verboden is en dat is wat alle geleerden in de Islamitische wereld, -van het verleden en tot op de dag vandaag- van Marokko tot aan Indonesie, hebben verklaard.
Een daad die de Profeet -vrede en zegeningen zij met hem- expliciet vervloekt heeft. Het zou behoorlijk triest zijn voor een moslim die willens en wetens toch zo een dergelijke daad verricht. En dan is dat 1 punt. Er nog openlijk trots over verkondigen en promoten maakt de daad alleen triester.
Gewoon above-cover.
Je hebt die tattoo zeker op je bolle buik!
:P
ps: Je weet dat ik die vlinder in het eggie heb gezien, al dacht ik eerst dat er op deze S.O.S stond. :arg:
({) zonder houdbaarheidsdatum.
:D zie het verschil tussen de 1e 3 berichten en de 4e.
(ik bedoel er verder niets mee hoor…toch?)
assalamou aleykoum wa rahmatoellahi wa barakatou,
Wat betreft tatoeages: in Quranische literatuur komt er geen referentie naar in voor. Wel wordt in het algemeen over de integriteit van het lichaam gesproken. Daarnaast is er in de hadithliteratuur wel over gesproken, oa in Bukhari. Daar wordt echter specifiek verwezen naar de djahiliyyapraktijken van vrouwen om hun wenkbrauwen te epileren en tatoeages aan te brengen. Dit omdat de tatoeages direkt met shirk in verband werden gebracht.
Aangaande consensus: niet sinds de dagen van de Profeet saws is er zoiets geweest als consensus onder geleerden.
Dit omdat verschillende geleerden verschillende opvattingen hadden en hebben over de betekenis van consensus (bijv. algemene meerderheid, allen in bepaald gebied, of alle geleerden van bepaald tijdperk etc). Daarnaast is het zo dat in deze tijd niet alle geleerden en hun uitspraken controleerbaar zijn vanwege het simpele feit dat een geleerde niet ergens neutraal en objectief geregistreerd staat en vanwege het feit dat een geleerde vaak eerst ergens naar gevraagd moet worden voor hij er een fatwa over levert.
Om daarom over het begrip consensus mbt tatoeages te spreken is redelijk lastig en zou met voorzichtigheid gedaan moeten worden.
selamun aleykum,
leuk verhaal over de consensus maar is het niet zo dat een tattoeage geen water doorlaat, ofwel het waren niet tot de huid dringt. hierdoor is het niet mogelijk om een woedoe te doe en hierdoor is hiet onmogelijk om het gebed te verrichten.
heel simpel..
selaam
Vind tattoo’s altijd iets hebben. Soms is et een prachtig kunststukje, soms verteld et iets over iemand, soms is het ter ere van een loved one. En soms is et zelfs om duidelijk te maken dat je helemaal weg ben van Fransje Bauer.
Hoedanook, vind et iets hebben.
En 80’s 80-butterfly-plak-tattoo vin ik meteen 1 van de vettere tattoo’s! (En ik zie et 80, maar dan moet ik wel heeeeeeeeel goed kijken. hehe.)
Mooi design.
Ben ook tegen tattoe’s als verminking van het lichaam dat je van de Schepper gekregen hebt.
Maar wat is ‘fattoe’?
Als de schrijfster het nou als kunst ervaart, waarom moet het gelijk dan gelijk tot een theologische discussie leiden of tatoo’s uberhaupt wel toegestaan zijn? Kunnen jullie moslims niet zelf nadenken en een mening vormen of zaken als kunst zonder de Koran of andere heilige geschriften aan te halen? Het verschil in mening wat de schrijfster aanhaalt heeft toch echt te maken met of je het als kunst of niet moet aanschouwen en niet of het van “God” mag. Zij is jullie duidelijk voorbij in het westers denken in combinatie met het aanhouden van haar islamitische cultuur.
Eighty, naast plaktattoo’s heb je natuurlijk ook de hennatattoo’s. Veel plezier in Venleau!
#10 Stefan : Tja, dat religie voor jou geen belangrijke rol in je leven speelt is wel duidelijk…
Ja Stefan, zelf nadenken: ga jezelf schamen!
Oh, de arme getattoeerde zielen. Capone, menig getattoeerde ziel kan beter spellen dan jij. ;) Wat zegt dat over ‘ons’?
Marisa, ik bedank je voor je post.
slm capone,
apropos je argument mbt woedoe: deze is veelgehoord – maar inkt verbreekt je woedoe niet boven de huid dus waarom wel eronder? Daarnaast is een van de componenten van woedoe de praktische reiniging van de huid, en die is schoon, ongeacht wat er onder zit.
JeKil,
er zijn twee soorten woedoe. 1 ‘de normale’ en 2 de ‘groote’. bij deze 2e dien je je hele lichaam nat te maken. aangezien je het gedeelte van de huid onder het inkt niet nat kan maken kan je deze 2e woedoe niet doen.(deze is dan niet geldig). met plakplaatjes zoals eighty dat heeft, werkt het misschien net zo, maar daar heb ik verder geen verstand van en het enige wat ik wil doen is waarschuwen, het is aan hen om het verder te onderzoeken aangezien zij het zo nodig een (nep)tattoe moeten hebben.
elke haram is discutabel voor ongelovige of mensen waarvan hun harten zijn vergrendelt. hier kan ik maar 1 antwoord op geven “take it, or leave it”. ik hoop dat het duidelijk is.
(deze 2e woedoe dien je te doen na bijv. geslachtsgemeenschap.)
Je bedoeling is duidelijk en zeker te waarderen. Blijft nog steeds over dat zowel bij grote als kleine woedoe je niet onderhuids hoeft te reinigen en ook de grote woedoe wordt niet door inkt verbroken, maar inderdaad wel door geslachtsgemeenschap, menstruatie, zaadlozing, zwangerschap etc…
ik zie Eighty het plakplaatje al wegkrabben :-)
Ik hoop dat je nu wel snapt dat ik nu de hele tijd ga vragen waar je dat plaatje nou hebt.
Een tatouage zit toch IN de huid (onder de buitenste lagen), niet OP de huid?
De inkt houdt toch geen water tegen?
De tatouage ‘bedekt’ de huid niet – da’s een optische illusie.
leuke discussie !!
Hoi Allemaal,
Ik wil graag reageren op capone en jekil maar eerst wil ik dit even kwijt,
Ik zit al jaren te piekeren over het wel of niet laten zetten van een tattoo en dat allemaal door het geloof.
Persoonlijk vind ik het onzin dat het niet mag, en dan kom ik meteen op de reactie voor capone,
Ik kan je vertellen dat het onzin is wat betreft het niet nat worden van de onderhuid bij de woedoe.
Bij een tattoo blijfen de porién gewoon werken daardoor kan de huid gewoon ddor blijfen ademen en vocht kan er ook gewoon in en uit dus wat dat betreft is het een onzin verhaal.
je kan dit bij specialisten na vragen toevallig weet ik dit door mijn werk (AFD; Huidziektes lucas/andreas).
Mijn moeder heeft vroeger zelf ook een tattoo in marokko gekregen en dat was toen heel normaal plus als je dood bent dan vergaat je lichaam met de tattoo dus ik begrijp niet waarom het zo een probleem is.
Ik vind een tattoo ook kunst en heb eindelijk een besluit genomen en ik ga er 1 laten zetten met de namen van mijn kinderen er in.
Stefan heeft gelijk..ik wordt er zelf ook doodziek van dat het geloof echt bij alles wordt betrokken.
Uch .. ik heb gesproken.
groetjes en salaam
najib