Tja. Beeldvorming is een sluipmoordenaar. Het bekruipt je als je even niet goed leest of even niet goed oplet. In kleine of grote lettertjes zie je in een artikel in de krant een verwijzing naar iemands achtergrond of geloof. Of je ziet beelden op tv, ogenschijnlijk achtergrondmateriaal van een stel jongens die in een bepaalde buurt de straat oversteken, brainpowerstyloo met "je petje omlaag en je capuchon op". Beetje dreigende muziek eronder en nova of netwerk is weer tjalla!
Nu ben ik een beetje een hippie en soms geneigd tot rozebrilbelevenis, maar in het geval van criminaliteit of overlast zeer zeker een realist. Als iemand zich als een k!**tz@k gedraagt, dan is dat misschien vanwege zijn of haar slechte jeugd, maar wel zijn of haar eigen verantwoordelijkheid. Gedrag kun je aanpassen. Als iemand zich als een crimineel gedraagt, dan is hij of zij op dat moment een crimineel en daarvoor uiteindelijk dus zelf verantwoordelijk. Echter, daar stopt het natuurlijk niet bij, want we moeten wel het volgende beseffen. Gedrag komt voort uit een combinatie van factoren: omgeving, opvoeding en karakter.
Kijk je naar de omgeving dan kun je dat ook weer op verschillende manieren typeren: etniciteit, cultuur, religie, woonplaats (stad/dorp), sociale omgeving, school, vrienden, naschoolse situatie, maar ook sociaal-economische positie speelt hier een rol. Kijk je naar opvoeding, dan heb je te maken met de relatie met ouders, leraren, sportcoaches, broers en zussen en soms zelfs opa’s en oma’s of tantes en ooms. Als laatste krijg je te maken met het karakter van een persoon. Zo’n karakter is ook weer een combinatie van het ‘eigene’ (dat wat er in je zit) en dat wat je jezelf eigen maakt. Soms ben je van jezelf een ontzettend fijne en sociale gozert die door omstandigheden zichzelf geisoleerd heeft en na een traumatische ervaring een ontzettende criminele rotzak wordt. En soms ben je van jezelf een sociale minkukel maar heb je het geluk en de stimulans van een creatieve ouder waardoor je opgroeit tot een supermeid. Hoewel het van je eigen verantwoordelijkheid niets wegneemt, moet men wel beseffen dat het zeer zelden slechts één factor is die je tot supermeid, sociaal minkukel of nare crimineel maakt.
Daarom erger ik me als een malle aan platte berichtgeving die mensen reduceert tot één factor, tot één criterium of één eigenschap. Zie bijvoorbeeld iemand als Fleur Jurgens, auteur van het briljant betitelde "Het Marokkanendrama", waarin marokkaanse jongeren weer lekker genuanceerd worden neergezet. Mevrouw Jurgens doet ‘wetenschappelijk’ onderzoek naar de reden voor de oververtegenwoordiging van Marokkaans-amsterdamse jongens uit de tweede generatie aan de verkeerde kant van de statistieken. Zij doet onderzoek maar heeft in de loop van haar verhaal geen enkele jongere weten te spreken, maar alleen ‘de tweede schil’ om de jongeren heen – hulpverleners, school, gemeente en politie (haar opdrachtgever). Wat mij voornamelijk hindert in dit verhaal is echter niet zozeer de inhoud. Als je je als een crimineel gedraagt, ben je op dat moment een crimineel. Als je tasjes rooft, ben je een dief. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
Waar we wel moeilijk over kunnen en misschien wel moeten doen, is het suggereren van causale verbanden als we deze niet kunnen aantonen maar enkel suggereren. Wat wil dat zeggen, dat 7 op de 10 marokkaanse jongens hun school niet afmaken, 4 op de 10 werkloos is en 1 op de 10 als verdachte bij de politie geregistreerd staat? Is dit een marokkanendrama? Of is het best knap dat zoveel jongens blijkbaar zonder diploma aan een baan komt? Of dat die werkloze jongens zichzelf toch maar mooi bezig houden zodat maar 1 op de 10 in de criminaliteit zit. Of is het een Amsterdamdrama (zie soortgelijke statitistieken bij autochtone jongeren in Tuindorp en Osdorp). Helaas, zo genuanceerd denken mensen niet. De volgende keten ontstaat: marokkaan => geen diploma => werkloos => crimineel. Noem je boek marokkanendrama en het beeld is gevormd! (En voordat iedereen gaat roepen "slachtofferrol!" moet je je wel beseffen dat ik noch marokkaan ben, noch een specifieke voorkeur voor marokkanen heb.)
Dus wat is mijn plan? Beeldvorming kan ik in mijn eentje niet tegengaan, dus de enige andere mogelijkheid is om beeldvorming te coöpteren. Wat de friggin’ mamas is coöpteren, vraagt u mij? Haha! We hijacken die shizzle, if you can’t beat them, join them! Dus voor elk negatief verhaal dat mij de oren reikt en dat riekt naar gratuite beeldvorming, kijk ik in mijn ‘little pink book of goodness’ en roffel daar een waargebeurd positief verhaal uit voort.
Dus als tegenbeeldvorming voor het Marokkanendrama van Jurgens, presenteer ik jullie het verhaal van mijn collega en haar 14-jarige zoon. Deze jongen is onwel geworden op straat in Amsterdam en beroofd van zijn portemonnee en telefoon. Op dat moment zien drie marokkaanse jongens hem liggen en gaan twee ervan achter zijn berover aan, terwijl de derde bij hem achterblijft. Ze krijgen de portemonnee en telefoon terug en bellen hiermee zijn moeder, onderwijl bij hem wachtende tot zij hem ophaalt.
Da’s best aardig voor een stelletje marokkanen dacht ik zo! Overigens is dit het punt waar ik jullie hulp een beetje bij nodig heb. Mijn collega wilde de jongens graag nog een keer spreken om ze uitgebreid te bedanken, maar in de stress heeft ze geen nummers gevraagd of namen onthouden van die jongens. Enig idee? Of gewoon geïnteresseerd in haar verhaal? Check RTV-NH. Vergeet niet rechts in te vullen dat het gaat om vrijdag 23 maart 2007, tussen 16.00 en 17.00 en check dan editie noord, vanaf minuut 21 ongeveer, na een of andere mopperkont uit Noord die klaagt over gaten in de weg of zo…
24 Reacties op "Gezocht: 3 mocro’s ivm roofoverval!"
Ik kreeg een keer een treinkaartje van een Marokkaan toen ik de trein was uitgekickt wegens zwartreiden (en mijn geld op was en mijn ov niet meer geldig)
Mijn eigen bejaarde ouders zijn twee dagen geleden het hele station door geholpen met hun bagage door 2 Marokkaanse jongens, omdat ze op de verkeerde perron stonden en anders de trein gemist zouden hebben…
Ik vind het een fijne actie Noureddine. Het stemt me wel verdrietig dat het evidente noodzakelijk is.
Leuke titel overigens.
Het valt mijn ouders op wanneer zij bij ons in Den Haag zijn, dat het vooral Marokkaanse jongens zijn die in de tram voor ze opstaan. Nederlandse jongens blijven gewoon zitten.
Verder vind ik het verhaal van eigen verantwoordelijkheid iets te gemakkelijk. Kennelijk kan een grote groep op eigen kracht geen fatsoenlijk leven leiden. Als het er een paar zijn op een hele samenleving, vangt die samenleving dat meestal wel op, maar de aantallen zijn nu zo groot dat er reden tot zorg is, niet alleen vanwege de overlast, maar ook voor die jongeren zelf die buiten de boot vallen, om wat voor reden dan ook. In de oorzaak ben ik alleen geïnteresseerd voor zover daarin een mogelijkheid tot oplossing ligt.
De aanpak van Marcouch vind ik uitstekend: ze op de huid zitten, maar ze niet met lege handen naar huis sturen. Zie:
http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2007/04/06/marcouch/
‘Het valt mijn ouders op wanneer zij bij ons in Den Haag zijn, dat het vooral Marokkaanse jongens zijn die in de tram voor ze opstaan. ‘
Het valt mijn zus, woonachtig in Amsterdam, dat ze vooral door Marokkaanse jongens voor ‘hoer’ wordt uigescholden. Eigenlijk alleen door Marokkaanse jongens.
“Of is het een Amsterdamdrama (zie soortgelijke statitistieken bij autochtone jongeren in Tuindorp en Osdorp). ”
Ohja? Welke statistieken dan? Volgens mijn informatie zijn Marokkaanse jongens twee keer zoveel geneigd om in contact te komen met justitie dan autochtone jongeren *met dezelfde sociaal-economische achtergrond*. Maar goed, laat maar zien die statistieken.
Frans van Anraat (medeplichtige oorlogsmisdaden Saddam Hoessein, 15 jaar, 2005)
Jan Boellaard (de Poes) (Heineken-ontvoerder)
Willem van Boxtel (Big Willem)
André Brilleman (vermoord 1985)
Klaas Bruinsma (de Dominee, de Lange) (vermoord 1991)
Willem Endstra (Stille Willem) (vermoord 2004)
Willem van Eijk (seriemoordenaar, het Beest van Harkstede)
Ferdi Elsas (ontvoerder-moordenaar G.J. Heijn)
Martin Erkamps (Remmetje) (Heineken-ontvoerder)
Jan Femer (de Snor) (vermoord 2000)
Wik Haalmeijer (Schiedammer parkmoord )
Jaap van der Heijden (vermoord 1993)
Koos Hertogs (seriemoordenaar, levenslang, 1982)
Willem Holleeder (de Neus) (Heineken-ontvoerder)
Martin Hoogland (vermoord 2004)
Cor van Hout (Heineken-ontvoerder) (vermoord 2003)
Hendrik Jut (de kop van Jut)
Stanley Karel
George van Kleef (vermoord 10 november 2005)
Sam Klepper (vermoord 2000)
Mink Kok (De Denker)
Frans Meijer (Heineken-ontvoerder)
John Mieremet (vermoord 2005)
Ari Olivier (Heer Olivier, oplichter)
Eric Jan Quakkelsteijn
Michel Stokx (kindermoordenaar)
Johan Verhoek (de Hakkelaar)
Maurits de Vries (Zwarte Joop) (overleden 1986)
Hans van Zon (vijfvoudig moordenaar in de jaren ’60)
Charles Zwolsma
JSK ,als jouw zus zich net zo laat gaan als jij op deze weblog dan kan ik mij voorstellen dat ze uitgescholden wordt ,mocht het eigelijk wel waar zijn want volgens mij verzin jij alles ter plekken om de mooie gebaren van mocro jongeren te weer spreken.Figuren als jij schelden juist personen met hoofddoeken uit .
En wat doen we daaraan (#4), JSK?
Wat ik wel eens merk is dat “autochtone” jongeren zich vaak veel beter profileren. Ze weten zich in te houden als ze zien dat de boel aan het escaleren is. Mijn “autochtone” buurjongens halen ongeveer dezelfde streken uit als mijn “marokkaanse buurjongen”. Voorbeelden; jointjes roken, rondhangen, fluiten naar de dames etc. Zij komen alleen met veel meer weg, omdat zij meestal hun grenzen kennen. “Marokkaanse jongens” gaan vaak net iets verder. Ik vind het ontzettend jammer dat dit niet altijd op een positieve manier gebruik wordt. Die lef en doorzettingsvermogen zouden goed van pas kunnen komen bij een hoop goede dingen.
Ik heb het Marokkanendrama niet gelezen en ga dat ook niet doen, al was het alleen maar vanwege de titel. Ik verdiep me graag in de problemen en kansen rond Marokkaanse jongeren, maar een boek met zo’n subjectieve titel staat me tegen. Dit kan onmogelijk een deugdelijk wetenschappelijk (of zelfs maar journalistiek) verhaal zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat Noureddine hier een goed punt heeft hier.
Jammer genoeg zijn er meer dan genoeg “studies’ verricht zonder daadwerkelijk goed in de materie te duiken.
Zoals bij elke bevolkingsgroep zitten er bij marokkanen een hoop goede en een hoop slechte mensen bij..
Ik vraag me alleen wel af hoe men nu wel daadwerkelijk een ” objectief” en ” constructief” boek kan schrijven. Hoe kan men de problemen analyseren als men niet spreekt met de betrokken partij? De ontspoorde marokkanen zelf dus. Een dialoog aangaan met jonge werklozen is 1 ding, maar roofovervallers interviewen is een geheel ander verhaal.
Desondanks lijkt het me inderdaad een goede zaak om met ” risico jongeren” een dialoog aan te gaan.
Er is altijd een oorzaak voor criminalteit en wangedrag. Zolang deze bron niet wordt aangepakt blijft de kans bestaan dat er rassen/sociale rellen uitbreken zoals in Frankrijk al is gebeurd.
@#6: Ik hoop dat je daar veel tijd aan hebt besteed
@#7: Ik heb nog nooit iemand vanwege zijn afkomst of religie op dit forum – of welk ander forum dan ook – uitgescholden. Ik vind dat echt een schandalige beschuldiging.
@#8: Harder straffen vooral. In Marokko is externe controle belangrijker dan zelfbeheersing, en nu Marokko voor een klein deel in Amsterdam is, moeten wij er ook aan geloven.
Het is een gevaarlijke dooddoener om criminaliteit onder Marokaanse jongens als puur “beeldvorming” af te doen. Daar help je niemand mee, het minist van allen die Marokkaanse jongens. Ze worden hier in een slachtofferrol gedwongen die ze niet verdienen en waar ze niets aan hebben. Als beeldvorming en discriminatie het enige probleem zijn, waarom doen Marokkaanse meiden het dan zoveel beter dan hun broers en neven? Dat vooroordeel over Marokkanen heeft een basis in de realiteit. Dan moet je dus niet de beeldvorming aanpakken, maar de werkelijkheid.
JSK, ik zie meer in een stevig gesprek over culturele verschillen. Doet jouw zus ook aangifte als ze wordt uitgescholden?
heel goed stuk Noureddine !!!
Mijn vader kwam laatst met een smile van oor tot oor vertellen, dat hij altijd zo veel persoonlijker en prettiger wordt geholpen door de meisjes van Marokkaanse afkomst achter de kassa in de supermarkt dan door de meisjes van Nederlandse afkomst in dezelfde supermarkt.
JFK, waar je op let, valt je op. Als jij met een negatieve bril op gaat kijken naar Marokkanen, zal je negatieve dingen zien.
Ik heb medelijden met je zus, heb persoonlijk alleen hele andere ervaringen…
en ik ben ook een meisje dat door Amsterdam loopt, alwaar ik woon…
ps. ik kan niet begrijpen dat de markt van populistische onzin-boeken nog steeds niet verzadigt is, zouden er nog steeds mensen zijn die dit echt gaan lezen ???
@Eva: Dat is mijn naam niet let er even op.
Daarnaast: mijn opmerking sloeg om het volgende.
“‘Het valt mijn ouders op wanneer zij bij ons in Den Haag zijn, dat het vooral Marokkaanse jongens zijn die in de tram voor ze opstaan.”
En daarop reageerde ik met een anekdote waarin Marokkanen negatief uit de bus komen. Mijn punt is, anekdotisch bewijs is geen bewijs: je kan dit boek niet aan de kant schuiven omdat je een enkel ervaring hebt gehad die het boek tegenspreekt.
Over het boek zelf: ik ga het lezen, ´populistische onzin´ of niet. Ik woon in Utrecht en hier veroorzaken Marokkaanse jongeren genoeg ellende om de kern van het boek – het probleem is de cultuur van de Marokkanen hier, niet zozeer Nederland – aannemelijk te maken.
Hier een knap staaltje journalistiek
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=09dc6ba970be57c398fb9733f510b109&threadid=218207
citaat:
‘Het is namelijk mijn ervaring dat je alleen met Marokkanen kunt communiceren als je hen serieus neemt, honderd procent eerlijk bent en hen met respect behandelt, kortom: doet wat volkomen vanzelfsprekend zou moeten zijn.’
Wat een openbaring een Marokkaan als mensch!
Please give this man an award!!!!
Nomineer hem voor een Nobelprijs!
@ Saida
“Wat een openbaring een Marokkaan als mensch!
Please give this man an award!!!!
Nomineer hem voor een Nobelprijs!”
hahaha, jij bent echt grappig :-P
Ik ben nu halverwege het boekje, het is geschreven in opdracht van Politie en Wetenschap. Het is er helemaal niet op uit om de Marokkaanse gemeenschap te stigmatiseren maar onderzoekt hoe het mogelijk is dat zo’n grote groep jongeren buiten de boot valt. Aangezien het om specifiek deze etnische groep gaat probeert de schrijfster verbanden te leggen met de cultuur van deze groep. Daar is volgens mij niet vreemds of discriminerend aan. Je moet volgens mij toch echt een probleem afbakenen om het op gerichte wijze te kunnen aanpakken. Juist de achtergrond van deze jongeren onder het tapijt schuiven vanwege angst om uitgemaakt te worden voor racist of iets dergelijks werkt contra productief, door dit taboe is volgens mij ten dele het hele probleem hier ter landen ontstaan. We hadden al 20 jaar geleden moeten beginnen dit probleem aan te pakken. Ik meen mij zelfs te herinneren dat Rabbae dit al riep in die tijd.
Christiaan ik begrijp dat de titel je tegen staat, maar het werkje is tot nu weldegelijk een deugdelijk en objectief werkje.
Hier nog een aardige link http://www.pvda.nl/renderer.do/menuId/37298/clearState/true/sf/37298/returnPage/37298/itemId/220163721/realItemId/220163721/pageId/200006510/instanceId/37907/
Vriendelijke groeten,
Herman
Mooi dat het een objectief boekje is. Dat mag je ook verwachten van een wetenschapper. Des te onbegrijpelijker dat ze er zo’n titel op plakken.
Of zouden ze het gedaan hebben om een doelgroep te bereiken die niet openstaat voor genuanceerde beelden? Dan is het juist heel slim! Denken mensen dat ze een lekker anti-Marokkanenverhaal gaan lezen, blijkt het heel genuanceerd te zijn.
Mooi stuk Nourdin!
@Eva: Bedankt joh, ik ben wezen rondkijken en mijn complimenten dit :)
@JSK, de kunst is om je niet te laten verzwelgen door het negatieve doch positief in het leven te staan. Makkelijk, dat generaliseren, echter het zijn de kleine, gedetaillerde ervaringen die het beeld van een persoon vervormen. Frappant trouwens, dat je nergens leest hoe de universiteiten tegenwoordig vol Marokkanen lopen maar diezelfde Marokkanen fluiten wel naar langslopende dames..
What’s the big deal, dat vooroordeel bestaat ook over bouwvakkers, en waarlijk, er zijn ook bouwvakkers die uberhaupt niet kunnen fluiten!
Ja, doe het hele probleem maar af als beeldvorming! Een goede vriend van mij werkt al sedert 14 jaar bij de politie in Rotterdam. Hij is getrouwd met een Turkse vrouw en uit respect jegens haar ouders ook moslim geworden. Vraag hem maar eens naar zijn ervaring met Marokkanen in Rotterdam? We vergeten voor het gemak dat 99 % (!) van de straatroven wordt gepleegd door jonge Marokkanen! Dat ca. 80 % van de moslims in Nederland die aan het radicaliseren zijn van Marokkaanse afkomst zijn! Dat van alle allochtonen het juist de Marokkanen zijn die maar niet kunnen (of willen) intergreren in ons land! Nee, doe dat maar allemaal af als beeldvorming en slaap lekker verder……………..
Goh, leuke cijfers maar heb je daar bewijs toe? Het is maar welke thema je aankaart. We kunnen het over racisme, prostitutie, alcoholgebruik etc hebben maar dat is nogal cliché. By the way: integratie is een subjectief begrip. Voor de een volstaat het de taal te spreken en de ander duidt daarmee assimililatie aan. Nee bedankt :)