Tariq Shadid geeft in zijn verzameling essays over Palestina een aantal inzichten, meningen en feiten die dit vraagstuk verhelderen en Palestina van een andere kant belichten dan de kant die doorgaans in de Nederlandse media wordt belicht.
Als het om een oplossing voor het Israëlisch-Palestijns vraagstuk gaat, dan is een democratische, seculiere Israëlisch-Palestijnse staat waarin iedereen vredig en met respect voor elkaar en elkaars fundamentele rechten samenleeft een grote utopie. De vraag tegenwoordig is of ‘twee staten, twee volkeren’ ook niet een utopie is.
Hoewel de arts-schrijver Tariq Shadid op de bovenstaande vraag geen antwoord geeft, geeft hij in zijn verzameling essays over Palestina wel een aantal inzichten, meningen en feiten die dit vraagstuk verhelderen en Palestina van een andere kant belichten dan die doorgaans in de Nederlandse media wordt belicht.
Als een ware anatoom snijdt hij diep in de problematiek en komt met analyses: sommige die voor de hand liggen en die door de pers wel eens zijn aangestipt, maar veelal dieperliggende analyses. Shadid is namelijk zelf een Palestijn en is, ondanks dat hij niet meer in Palestina woont, zeer betrokken bij dit vraagstuk. Hij wil anderen ook betrekken en informeren. Zo schrijft hij al jaren artikelen en essays voor met name een Palestijnse onlinke krant, genaamd the Palestinian Chronicle.
Sommige van zijn essays zijn gebundeld in Understanding Palestine. De essays zijn kort en krachtig. Vaak waren ze geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen in het Israëlisch-Palestijnse gebied die de media naar voren brachten. Shadid geeft zijn eigen visie op deze ontwikkelingen. Omdat sommige essays betrekking hebben op de ontwikkelingen van het begin van het millennium kunnen ze wat gedateerd overkomen. Het feit dat Shadid’s schrijfwijze probeert de korte houdbaarheidsdatum van een nieuwsfeit te overstijgen zodat het algemeen toepasbaar wordt voor het vraagstuk, zorgt ervoor dat de artikelen leesbaar en relevant voor deze tijd blijven.
Shadid ademt een en al het Israëlisch-Palestijnse vraagstuk uit. Het doel van zijn boek is de lezer Palestina te laten begrijpen. Als geen ander erkent hij ook dat om Palestina en de huidige situatie te begrijpen, de motieven en de achtergronden van de historie en de politiek van Israël in het verhaal betrokken moeten worden. Dat doet hij vol passie. Soms zijn de essays doorspekt met grote woorden en beeldspraak en heeft hij kritische bijnamen voor Israëlische leiders. Daarnaast schuwt hij niet om in klare taal concepten als ‘raciale superioriteit’ ten opzichte van Israël te gebruiken en etnische zuivering ten opzichte van Palestina om zijn standpunt extra kracht bij te zetten.
Hoewel hij soms grote kritiek heeft op Israël, diens politiek en de frustrerende rol van Amerika in het vredesproces, blijft zijn overkoepelende visie pacifistisch en laat hij meer dan eens doorschemeren dat zijn boodschap die van de gelijkheid van alle mensen is: Palestijns èn Israëlisch en alles daarbuiten. Toch vraagt hij zich terecht af of de gelijkheid van mensen niet een botte leugen is.
Understanding Palestine is zeker geen boek dat je overvalt met feiten of met argumenten maar geeft een onalledaags perspectief op het vraagstuk. Het boek is in het Engels geschreven. Soms werken de extra regels wit tussen de alinea’s vertragend op het lezen. Dat zijn technische details. Voor wie Palestina en het Israëlisch-Palestijnse vraagstuk wil begrijpen of beter wil begrijpen, is het boek een aanvulling en worden nieuwe inzichten opgedaan. Aan het einde van het boek wordt duidelijk dat dit conflict niet in een boek samen te vatten is. Wie dit conflict en Palestina echt wil begrijpen, moet eigenlijk nog een stap verder gaan maar als beginstap is dit boek een aanrader.
19 Reacties op "Recensie: Understanding Palestine"
Zeker een goed boek. Ik vond het ontzettend verhelderend juist omdat het een duidelijke analyse gaf vanuit Palestijns perspectief op (toen) actuele gebeurtenissen. En inderdaad de analyses betreffen in eerste instantie wel specifieke gevallen van een aantal jaar geleden, maar ze zijn nog zeker goed toepasbaar op de hedendaagse situatie in Palestina.
Sadika
Fijn! Ik heb hier een reactie op achtergelaten, een stuk van een gerenommeerd wetenschapper, en ik heb er geen enkele reactie op gekregen waarna mijn bijdrage gewoon verwijderd wordt, zonder een ‘verwijderd’ opmerking achter te laten.
Doet de waarheid pijn?
Als jullie het stuk zelf willen lezen kan dat hier;
http://www.meforum.org/1813/the-middle-easts-tribal-dna
Natuurlijk krijg je geen reactie op die post! Man man man…weet je wel wat voor site je linkt? Het is een en al Hasbara propaganda! Campus Watch staat er zelfs bij. Ga maar eens lezen wat de ‘new historians’ van Israël over het conflict te zeggen hebben. Met groentjes als jij is geen discussie te voeren. Ziende blind en horende doof! Wat leer je eigenlijk op die faculteit van jou? Bovendien is het de bedoeling dat je zelf wat denkwerk doet hier. Een beetje iets posten en dan verwachten dat daar op gereageerd wordt? Zo werkt het niet vriend…
Ik had eerst een excerpt uit dat bericht gepost en die is verwijderd. Dat excerpt was zeer toepasbaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Carl_Salzman
Philip Carl Salzman is een gerespecteerd schrijver en antropoloog, en het was een stuk uit zijn boek. Als je bezwaar tegen het artikel hebt, leg me dan AUB precies uit wat jullie zo beledigend vonden en wat feitelijk onjuist is.
Maarja, gewoon verwijderen is natuurlijk makkelijker.
Groentje.
*kuch* Hans Jansen *kuch*,
Ik heb jouw verwijderde comment wel gelezen. Die was niet alleen zwaar racistisch, historisch een rommeltje, neo-darwinistisch maar ook nog eens way off-topic. Ik vind dat altijd heel vreemd. Stel je zou dat in een gesprek doen, dan zou men denken dat je een psychische afwijking hebt. Je gaat toch ook niet zomaar over het bakken van eieren beginnen in een discussie over de toekomst van de EU?
@Sadika
Dit boek is geschreven voor de Arabische Opstand. Ben jij het niet eens met deze schrijver dat de Arabische landen een gigantisch rommeltje waren daarvoor? Onder Mubarak, Khadaffi, etcetera?
En ipv te zeggen dat het artikel fout is zou je ook kunnen uitleggen waarom hoezo.
“Je gaat toch ook niet zomaar over het bakken van eieren beginnen in een discussie over de toekomst van de EU?”
Dit is meer als
“Je gaat het toch niet zomaar over scharreleieren hebben wanneer het over het bakken van eieren gaat?”
of
“Je gaat het toch niet zomaar over de toekomst van de EU hebben terwijl het over de Eurocrisis gaat?”
Mijn artikel ging over het Palestina-Israel conflict, dit artikel ook. Dat artikel heeft mij goed geholpen met het ‘understanden’ van ‘Palestine’. Als je het er mee oneens bent, leg mij dan aub uit waarom en gebruik niet allerlei moeilijke woorden om aan te geven dat je je het een kutartikel vind.
Zal ik alle islamitische maatregelen en sura gaan quoten die ík ‘zwaar racistisch’ vind?
Hans,
Een artikel welke beweert dat Arabieren losers zijn en Israel het lichtbaken in een poel van duisternis is volgens Jou on-topic, respectabel en correct. Als jij dat echt gelooft en met droge ogen volhoudt dat dat niet racistisch is, dan zit het missionairistisch erfgoed er diep ingeworteld bij jou.
Ik wil hier best met je over discussiëren, als jij daar een artikel over schrijft in je eigen woorden. Hetzelfde geldt voor je totaal ongepaste respons op mijn bewering dat het artikel racistisch is, om passages te noemen uit de koran die jij zwaar racistisch vindt. Jij komt met een racistisch artikel en als je daar op gewezen wordt reageer je met ‘zal ik even laten zien hoe racistisch jullie wel niet zijn’. Maf hoor, maar kom maar op. Schrijf die artikelen. Maar ik zeg je nu al, ik laat er niets van heel.
En dan nu weer echt on-topic. Heb je het boek wel gelezen?
@ Sadika
Hoe gaat het in het Midden Oosten in economisch opzicht? Niet al te best toch?
Hoe gaat het in het Midden Oosten in wetenschappelijk opzicht? Niet al te best toch?
Hoe gaat het in het Midden Oosten in politiek opzicht, toen het boek geschreven werd, onder Khadaffi, Mubarak en Assad? Niet al te best toch?
Hoe ging het toen qua mensenrechten? Ook niet al te best toch?
Je bent het toch met mij eens dat als jullie de 20e eeuw vergelijken met de tijd van Mohammed of de Islamic Golden Age, dat het in de 20e eeuw toch een hele hoop slechter ging? Met de Amerikaanse invasies en dergelijke?
Of zijn jullie perfect tevreden en konden jullie niet meer begeren? Dat is wat mij betreft ook goed hoor maar dat is niet de houding die ik normaal gesproken tegenkom.
3:118
Sahih International
O you who have believed, do not take as intimates those other than yourselves, for they will not spare you [any] ruin. They wish you would have hardship. Hatred has already appeared from their mouths, and what their breasts conceal is greater. We have certainly made clear to you the signs, if you will use reason.
Wat zouden jullie denken als Geert Wilders zei;
Oh jullie Nederlanders/blanken/niet-moslims/PVV-stemmers, word geen vrienden met hen die niet tot jullie groep horen, want haat kwam al uit hun monden en in hun hart is het nog veel erger.
5:51
O you who have believed, do not take the Jews and the Christians as allies. They are [in fact] allies of one another. And whoever is an ally to them among you – then indeed, he is [one] of them. Indeed, Allah guides not the wrongdoing people.
Handig bij het integreren.
8:39
And fight them until there is no fitnah and [until] the religion, all of it, is for Allah . And if they cease – then indeed, Allah is Seeing of what they do.
9:33-34
It is He who has sent His Messenger with guidance and the religion of truth to manifest it over all religion, although they who associate others with Allah dislike it.
O you who have believed, indeed many of the scholars and the monks devour the wealth of people unjustly and avert [them] from the way of Allah . And those who hoard gold and silver and spend it not in the way of Allah – give them tidings of a painful punishment.
*En dan nu weer echt on-topic. Heb je het boek wel gelezen?*
Ja, ik heb het hele boek gelezen.
@Hans
Denk nou niet dat je ons duizelig kan maken met zulke nuttoloze comments.
Indien je wenst in discussie te gaan dan raadt ik je aan om je eigen hersens te gebruiken en zelf iets te schrijven. Copy-Pasten kan iedereen.
Gelieve ook on-topic te blijven.
En sinds je graag linkjes post hier heb ik 1voor jou:
http://www.youtube.com/watch?v=Qy8O0pMz2IU&feature=youtube_gdata_player
De koran is iets dat je als geheel moet bekijken en niet knippen en plakken en zaken geheel uit hun context te halen.
Hans,
Wat ben jij vermoeiend zeg. Of je kan niet begrijpend lezen of je bent gewoon niet geïnteresseerd in het onderwerp van het artikel en grijpt elke kans, gepast of ongepast, om moslims en Arabieren neer te zetten als ééndimensionale slechteriken. Ik val niet in je dwalende val. Een comment is geen artikel. En je blijft maar off-topic gaan. Schrijf een artikel (je weet toch wel wat dat is he?) in jouw EIGEN woorden en als het de moeite waard is ga ik met je in discussie. Ik ga in ieder geval geen discussie voeren met iemand die grof knip en plakwerk uitvoert en mij probeert te overtuigen door het dichotomisch versimpelen van zeer complexe processen. Stay on-topic, and if you can’t then stay away from it.
Kijk naar de link van Imane. Maar ik betwijfel of je de betekenis en context wel zal begrijpen (gezien je knip en plak werk van al die opgesomde sura’s) en aangezien je er zo gebrand op bent de moslims als racisten te brandmerken vraag ik me tevens af of je überhaupt wel geïnteresseerd bent in de context. Stel je voor je leert dat de islam toch niet racistisch is maar juist vredelievend en vooruitstrevend.
@Jans Hansen,
Islamofoobje refereren naar artikel van iemand hoe hooggeleerd die ook is en hoe eens je het ook met hem bent als zijnde waarheid is een historicus onwaardig ook al is die nog in opleiding!
Hebben ze je niet geleerd dat men in de menswetenschappen geen waarheid claimt?
Of moeten we concluderen dat je niet goed opgelet hebt bij de colleges geschiedswetenschap?
Verder rammelt het artikel aan alle kanten: Een aaneenschakeling van oriëntalistische clichés, grove generalisaties, vereenvoudigingen van de historische en contemporaine werkelijkheid, geen woord over de meer dan 200 jaar koloniale en neokoloniale bemoeienis met de regio om maar wat zwakheden op te sommen.
Maar aangezien jij het kennelijk voor ons als een pijnlijke waarheid beziet en je kennelijk overtuigd bent dat deze man de historische en contemporaine werkelijkheid van de regio goed beschrijft in zijn artikel dan heb ik de volgende vraag voor jou:
Leg ons eens uit hoe de volgende alinea uit het artikel:
The structural fissiparousness of the tribal order makes societal cohesion difficult. Affiliation places people and groups in opposition to one another. There is no universal reference that can include all parties. Oppositionalism then becomes the cultural imperative. While the tribal system based on balanced opposition effectively supports decentralized nomads, it inhibits societal integration and precludes civil peace based on settlement of disputes through legal judgment at the local level.
Overeenkomt met de historische en contemporaine werkelijkheid van Egypte. Om het je gemakkelijke te maken mag je alle nonsens die hij te berde brengt in het artikel als geheel er ook bij gebruiken.
Nou islamfoobje kom maar op, laat ons die pijnlijke waarheid eens zien en deconstrueer de geschiedenis en de hedendaagse werkelijkheid van Egypte eens aan de hand van de nonsens die deze zionist claimt?
Of laat je nu verstek gaan islamfoobje? En moeten we concluderen dat je het artikel zelf niet begrijpt en geen ene jota kennis hebt van een land als Egypte om daar überhaupt iets zinnigs over te zeggen?
O en laat Qur’an exegese aan hen over die er voor doorgeleerd hebben want het enige wat je met dat copy & pasten bereikt is hier jezelf voor Jan met de korte achternaam zetten!
@Mohammed Boubkari
Aannemen dat ik een dommerik ben die mijn boeken, colleges en professoren niet snap en tegelijkertijd aannemen dat jij wel alles van de Koran snapt.
Dichter bij de kern van ieder debat kan je niet komen; “Ik heb gelijk, jij hebt het fout.” Sommige mensen verfraaien dat nog met pogingen tot argumentatie etcetera, maar dat heeft de fantastische Mohammed niet nodig.
Hoezo ga jij er van uit dat het stukje wat jij quote van toepassing is op het hedendaagse Egypte of überhaupt het Egypte van 1400 jaar terug? Je weet zelf vast ook wel dat Egypte toch echt de uitzondering op de regel is het hedendaagse Midden-Oosten. Als ik het fout heb, wijs dan alstublieft de grootse delta’s, zeer vruchtbare rivieren en piramide’s aan in de rest van het Midden-Oosten.
Ik hoop niet dat je ontkent dat de maatschappij van Mohammed, 1400 jaar geleden, grotendeels een tribale was, net als dat ik niet ga ontkennen dat Nederland enkele honderden jaren geleden een grotendeels agrarische samenleving was vol met arme landarbeiders.
Mohammed is opgegroeid en opgevoed in een tribale omgeving. Is hij niet opgevoed door Abu Talib ibn ‘Abd al-Muttalib, hoofd van de Quraysh stam? Waren er niet langdurige conflicten met stammen uit Mekka?
Ook een groot deel van zijn volgelingen zal een tribale achtergrond hebben gehad. Ze stonden niet los van de maatschappij om hen heen, en zullen dus zelf ook doordrenkt zijn geweest van de tribale cultuur.
De oorsprong van de islam is dus zeer zeker gemixt met vele tribale invloeden.
Nog steeds wordt het Midden-Oosten voor een vrij groot deel gedomineerd door stammen. Denk aan Saudi-Arabië, aan Kuweit, aan alle woestijnen en bergen, denk aan de woestijnen ten westen en oosten van de Nijl, denk aan Libië.
@Jans Hansen,
Je poneert een artikel en beweert dat voor ons een pijnlijke waarheid is wanneer men je dan vraagt aan de hand van een voorbeeld dat artikel te verdedigen dan geef je niet thuis en begin je te jeremiëren dat Egypte een uitzondering is en daarom buiten de scoop van het artikel valt!
Nu ligt Egypte in het M.O, veel woenstijnen en bergen en wordt het bewoont door Arabieren en is het in meerderheid Islamitisch maar als zelfs dat het buiten het kader van het artikel plaats dan zou men toch aan de geldigheid van de these van het artikel moeten twijfelen!
Maar jij vindt dat overduidelijk niet.
Oké jij je zin dan stel ik weer dezelfde vraag maar dan nu met betrekking tot een ander land: Tunesië.
Ga je nu ook weer jeremiëren dat Tunesië een uitzondering is in een verder monolithisch M.O?
Niemand ontkent dat het zevende eeuwse Arabië een tribale maatschappij was! Niemand ontkent ook dat de Islam als religie niet gekleurd is door de maatschappij waarin die religie is ontstaan. Geen enkele religie ontstaat in een vacuüm!
Maar alleen iemand met weinig historisch besef en dito kennis over het contemporaine M.O denkt de situatie in het M.O te kunnen verklaren aan de hand van politieke dynamiek die eigen is aan tribale samenlevingen in het verleden en heden!
Mijn gelijk wordt bewezen door jouw reacties! Maar je kan mijn ongelijk bewijzen door mijn vraag te beantwoorden dus verbaas ons hier met jouw uitgebreide verdediging waarom het artikel een goede verklaring geeft voor de historische en contemporaine situatie van Tunesië.
@ Anti-semitische Mo
Misschien moet je stoppen met het zoeken van al je antwoorden in één boek. Dat artikel is één excerpt uit één boek dat poogt een nieuw perspectief te geven op het Israël-Palestina conflict.
Dat jij denkt dat antwoorden bijzonder simpel zijn en iedere levensvraag en feit in één boek kan worden gevonden, is jouw fout en probleem, niet de mijne.
Ik heb nooit geïnsinueerd dat dat boek een heldere analyse geeft van de hedendaagse situatie in Tunesië.
@Jans Hansen,
Islamfoobje mij antisemiet noemen is een zwaktebod en laat maar weer eens duidelijk blijken dat wanneer islamofoobjes de door hen zelf aangezwengelde polemieken verliezen uit arrenmoede maar tot schelden overgaan .
Zo kennen we onze islamofoobjes weer!
Het artikel doet generaliserende uitspraken over de Islam, Arabieren en hun politieke geschiedenis in het verleden en het heden! Indien die uitspraken enige realiteitsgehalte hebben dan zijn ze toepasbaar als verklaringsmodel op de politieke situatie in ieder Arabisch land.
Zijn ze dat niet dan deugen die generaliserende uitspraken niet!
Dat de auteur die generaliserende uitspraken doet om tot een conclusie aangaande het voortdurende conflict met de vestigingskolonie te verklaren betekent niet dat men die generalisaties dan niet zou kunnen toepassen op alle Arabische landen!
Of deugen die generalisaties niet?
Maar dan deugt het artikel niet! Of weer wel?
Tja het is het één of het ander. Als historicus in spé moet je dat toch begrijpen of niet soms?
Heb ik ergens de Qur’an aangehaald om mijn beweringen te staven? Moeilijk te verteren voor je he, dat een moslim je te slim af is? Leer er maar mee leven ik ben niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die jou klem lult want om je de waarheid te zeggen zo moeilijk is dat niet. Bij jouw hoef je alleen maar in te gaan op de door jouw aangedragen nonsens!
Zoals alle islamofoobjes redeneer je uit afkeer en wie uit afkeer redeneert neemt het niet zo nauw met feiten, gedegen argumentatie en logica!
@ Anti-semitische Mo
Ik denk dat al die ‘islamofoobjes’ een enigszins functionerend referentiekader hadden verwacht.
@ Jans Hansen,
O er is een eenvoudige verklaring voor het feit dat jij en je geestverwanten het op deze site keer op keer afleggen en dat is dat jullie vaak tot niet meer instaat zijn dan copy & pasten en het nakakelen wat jullie voorgekauwd wordt door anderen. Echter zodra jullie die nonsens dan feitelijk en argumentatief moet verdedigen blijkt dat jullie daar niet toe instaat zijn!
Bovenstaande is precies wat hier onder dit topic is voorgevallen. Ik heb je simpel weg wat brokjes toegeworpen en richting een positie gestuurd waarvan ik al bij voorbaat wist dat je daar geen weerwoord op zou hebben en jij bent er gewoon met ogen open ingetuind zoals al je geestverwanten dat hier voortdurend doen.
Je had dat artikel ook kunnen plaatsen met de opmerking ik vind dit een interessant artikel wat vinden jullie ervan? Dan had je de bal naar ons toegespeeld en hadden we terug moeten spelen en moeten uitleggen waarom we het niets vinden. Je moet nooit in je kaarten laten kijken maar altijd de anderen “dwingen” de zijne laten zien.
Dus voortaan niet verkondigen dat iets een pijnlijke WAARHEID is want anders keert dat zich als een boemerang tegen je.
@Mo
Jij hebt mij in jouw verbeeldingen in een positie gedwongen die ik nooit ingenomen hebt. Jij hebt bedacht welke ‘kaarten’ ik zou kunnen hebben, terwijl ik die kaarten helemaal niet heb. Jij denkt kaarten te zien die er niet zijn.
@Jans Hansen,
Jouw reacties is waar ik op reageer en je reacties spreken boekdelen over hoe je denkt en wat je denkt! Je doet zelfs niet eens de moeite om te verhullen wat je denkt en ik denk ook niet dat je daar toe instaat bent dus is het voor mij elke keer prijsschieten!
O en voor mij is dit niet meer dan een spelletje voordat je gaat denken dat ik je serieus neem en daadwerkelijk geïnteresseerd ben in jou of je nonsens denkbeelden!