Heb je er ook een beetje genoeg van om persoonlijke verhalen en interpretaties aan te horen van ‘islamdeskundigen’? Wil je nu een keer echt weten via welke rode draad de Islam is opgevat in het verleden en welke literaire erfenis de moslims tot hun beschikking hebben? Een idee krijgen van de flexibiliteit en hoge spirituele gehalte van de opvattingen van moslimjuristen en wetenschappers? Kennis onderwezen krijgen van docenten/ shuyukh die beschikken over een ononderbroken Keten van Overlevering (sanad) tot aan de Profeet (saw)?
Bezoek dan zeker het komende al-Hidayah Deen Intensive! In intensieve sessies van 3 uur word je meegenomen op een kennismakingstour langs (een deel van) de literaire erfenis van de Islam. Voor komend weekend staat o.a. het beroemde maar korte werk ‘Aqida Tahawiyyah op het programma. Dit werk is een samenvatting van de Islamitische geloofsleer en behoort al 1100 jaar lang tot de basisteksten die uit het hoofd wordt geleerd en onderwezen.
Een tweede werk dat eveneens onderwezen wordt tijdens dit weekend is de al-Shifa van Qadi ‘Iyad. Dit is een biografisch werk over de Profeet (saw), één die verder geen gelijke kent! Het is geen chronologische beschrijving van het leven van de Profeet (saw), maar eentje die focust op de kwaliteiten, karaktereigenschappen en persoonlijke uitmuntendheden van de grondlegger van de Islam. Een verademend werk die je opvattingen verruimt en je binding met de Profeet (saw) verstevigt!
Beide colleges worden in een klassieke setting gegeven door twee jonge maar zeer grondig opgeleide geleerden in de Islamitische wetenschappen: Shaykh Ramzan al-Qadri en Shaykh Sohail Siddiqui. Zien is geloven!
15 Reacties op "Andere sferen"
salaam broeder,
met alle respekt, ook deze geleerden hebben hun invalshoeken en zijn op hun manier beinvloedt door die invalshoeken. (Als ik me niet vergis: Ash’ari). Het is daarom beter, mijns inziens, om niet te spreken de rode draad in islam, maar om het over 1 van de vele rode draden in islam te spreken.
al baal ik wel als een stekker dat ik het hele weekend moet werken, aangezien ik graag die ‘aqidabespreking had mee willen maken,
anyhoe: barakallahoe fiekum aan een ieder die het leren over de dien sterker maakt, aanbeveelt en ons weldenkende mensen maakt.
en excuses voor de vele vertypingen en spelfouten…
Ey, dit klinkt echt interessant. Dit zijn inderdaad hele grote pilaren geweest van overdracht van kennis. En wat de het werk van Qadi Iyad betreft (Ash-Shifa)… onvergelijkbaar… zo mooi. Ooit wat uit kunnen lezen. Ben benieuwd. Even kijken of ik kan komen.
lijkt me inderdaad Interessant, wilde vorige keer komen heb er veel positieve reacties over gehoord, had het helaas moeten missen, dit keer zal ik er zeker zijn Insha Allah!
Hmm,
ziet er goed uit…even kijken of ik kan.
Jammer dat het samenvalt met het multifestijn.
Die wordt ook op 1-2-3-juni geoerganiseerd.
Helaas!
Kun je vrij inlopen? of moet je van te voren registreren?
Het is aangeraden om je aan te melden via info@alhidayah.nl een aan te geven welke dagen je aanwezig zult zijn! Dit in verband met de capaciteit van de zaal…..
Met alle respect broeder Tasneem, maar ik geloof niet dat de koran iemand de autoriteit toekent om te bepalen wat de ware islam is, sanad of niet. Wij kunnen van deze klassiekers leren, zoals we van de koran als authentieke brontekst kunnen leren, maar dat ontslaat ons niet van de plicht voor onszelf te bepalen hoe wij die richtlijnen in het hier en nu toepassen. Voor iedereen ziet de islam er anders uit, omdat iedereen in zijn leven een andere ontwikkeling doormaakt en van God andere kwaliteiten en andere opdrachten heeft meegekregen. Een 1100 jaar oude tekst letterlijk navolgen anno 2007 leidt onherroepelijk tot geestelijke verwarring.
Omdat ik van deze oudjes wel wat denk te kunnen leren, heb ik mij voor een deel van het programma ingeschreven, zoals ik ook een deel van het vorige programma bijwoonde. Waardevol, maar niet zaligmakend. Het volgen van je eigen weg, geleid door de stem die via je binnenste spreekt, is minstens zo waardevol. Ik maak mijn eigen persoonlijke verhaal en interpretatie, maar heb niet de pretentie mijzelf een islamdeskundige te noemen.
Hendrik jan,
ik denk dat het te vroeg is om nu al een conclussie te trekken voordat de lezingen hebben plaatsgevonden, dat een 1100 jare oude tekst ano 2007 lijdt tot geestelijke verwarring? Laten we de lezingen maar eerst afwachten. Mochten er onduidelijkheden zijn dan is er altijd ruimte voor vragen.
Zijn vrouwen ook welkom ?
De voorgaande al-Hidayah Intensives zijn goed bezocht door vrouwen/ meiden…. enige criterium is dat je Engels goed genoeg is om de lezingen te kunnen volgen! Van harte welkom dus…..
Jammer, zal alweer niet lukken :(
Ik heb de zaterdagsessie bijgewoond (zoals ik ook vorige keer een deel van het programma volgde) en vond het bijzonder leerzaam. De onderwerpen werden ook prettig en toegankelijke gepresenteerd. Ik merkte echter geen verschil met docenten die gewoon op een ‘moderne’ manier religieuze geschriften bestuderen. Voor mij zijn beide tradities even waardevol. Volgens mij gaat het meer om het karakter van degene die kennis overdraagt dan om de manier waarop hij die kennis verkrijgt. Misschien biedt het meeter-leerlingsysteem iets meer garanties voor betrouwbaarheid, omdat een meester die merkt dat zijn leerling zijn kennis misbruikt hem minder snel een diploma zal geven. Maar een meester wiens opvattingen in de loop der tijd verstarren kan evengoed mensen op een dwaalspoor brengen.
Mijn kritiek beteft dus niet deze weekenden of de docenten zelf, maar de manier waarop degenen die buiten deze traditie staan van broeder Tasneem een veeg uit de pan kregen. Ik hoop desondanks nog een aantal van deze sessies te mogen meemaken.
assalaamu aleikum warahmatullah,
Zeker een prachtig boek van een ongelooflijke grote Maaliki Sheikh uit al Maghrib, Sheikh Qaadhi Al ‘Iyaad. Kijk hier voor het boek welke broeder Tasneem vernoemde…. http://www.sahab.org/books/books.php?cat=ALL&type=ALL&query=%C7%E1%DE%C7%D6%ED+%DA%ED%C7%D6+%C7%E1%ED%CD%D5%C8%ED