Het hele gedoe vond de koningin maar “onzin.” Boze tongen (Debat op 2) beweerden dat ze een lange zucht slaakte toen haar reactie gevraagd werd op de ophef. Tsja, schrale opbrengst voor de “islamkritische” zaak.
Polemiek
Hare majesteit de koningin heeft het in haar gesluierde hoofd gehaald een hijaab te dragen tijdens haar bezoek aan de Arabische landen Abu Dhabi en Oman. Het was na haar bezoek aan een of ander mausoleum dat de vonk oversloeg naar dit landje, waarna de inferno nog zeker een week lang om zich heen gegrepen heeft. Het geblondeerde opperhoofd van de PVV sprak er schande van op Twitter en zijn eenmanspartij zou spoedig met Kamervragen (elk ter waarde van €3.500 belastingduiten) komen.
Maar de vorstin zelf zag de hijaab meer als “een sjaal”. Gelijk heeft ze, want met de traditionele dracht van de hoofddoek had haar stijl weinig te maken: een sjaal gewikkeld om haar imposante hoed. Máxima kwam al meer in de buurt, maar dat leek meer op een kostuum zoals je die wel vaker ziet in Bollywoodfilms. Het hele gedoe vond de koningin maar “onzin.” Boze tongen (Debat op 2) beweerden dat ze een lange zucht slaakte toen haar reactie gevraagd werd op de ophef. Tsja, schrale opbrengst voor de “islamkritische” zaak.
Vrouwenonderdrukking of straatvervuiling?
Deze rel is een goede gelegenheid om ons eens te bezinnen over de betekenis van het meest controversiële kledingstuk van onze tijd in de ogen van islamkritische (lees islamofobe) krijgers. Zij zien zichzelf als onbegrepen ridders in de strijd tegen het katoenen gevaar, dat zij conform hun niveau hebben omgedoopt tot kopvod. Jaja, de zelfverklaarde bewakers van den joodsch-christelijk-humanistische Leitkultur hoef je niet te vertellen hoe de onderbuik van het proletendom te beroeren.
Natuurlijk verkopen zij zich als nobele bevrijders van de onderdrukte moslima: want gedwongen het te dragen, want indirect statement dat de man een libidineus schepsel is, want afzetten tegen de Nederlandse cultuur en wat dies meer zij. Propaganda moet immers wel te verkopen zijn aan het grote publiek.
Maar waar komt die emotionele bezorgdheid om de positie van de moslimvrouw vandaan? Is het gemeend? Natuurlijk niet.
Er is een aantal zaken waar men hier buitengewoon trots op is, en daar valt de emancipatie van de vrouw onder. Elke politicus (behalve die van de SGP) probeert een politieke munt te slaan uit de genegenheid die ervoor bestaat, want daarmee blijft de politicus uit de klauwen van de opiniebobo’s en geeft hem of haar de gelegenheid zijn ‘beschaafdheid’ te benadrukken.
Zo ook de Blonde Relnicht. Leefden we in de jaren ’50, dan had er geen haan naar gekraaid, want vrouwenemancipatie was toen minder prioriteit. We kunnen dus gerust stellen dat het argument van ‘vrouwenonderdrukking’ een verkapt charme-offensief is voor de hearts and minds van de “naïeve” burger.
September 2009. De Algemene Beschouwingen. De dag dat de islamkritische aap uit de mouw kwam en de grote bekentenis eindelijk gedaan werd. Het anti-islamhofnarretje doet zijn gebruikelijke optreden van schofferingen, metaforen en doempreken.
Voorzitter, een beter milieu begint bij jezelf. Heel veel Nederlanders ergeren zich aan de vervuiling van de publieke ruimte door de islam. Ons straatbeeld gaat steeds meer lijken op het straatbeeld van Mekka en Teheran. Hoofddoekjes, haatbaarden, boerka’s, mannen in rare lange witte jurken.
Voorzitter, laten we daar nou eens een keer iets aan doen. Laten we onze straten terugveroveren, laten we zorgen dat Nederland er eindelijk uit gaat zien als Nederland. En die hoofddoek, voorzitter, is echt een teken van onderdrukking van de vrouw, een teken van onderwerping, een teken van verovering. Het is een symbool van een ideologie die erop uit is te koloniseren.
Daarom voorzitter: tijd voor de grote schoonmaak van onze straten.
Aha! Dat is het dus. De hoofddoekrel is geen uiting van bezorgdheid om vrouwen, maar rauwe minachting van vervuilers, van die vrouwen die vaandeldragers zijn van de ideologie van verovering. Beatrix heulde me de vijand!
Die doekjes zijn in hun ogen een onaangename confrontatie met een cultuur die “ons wezensvreemd is.” In onze maatschappij van symboliek waarin vorm belangrijker is dan de inhoud, komt zo’n kledingstuk voor de islamkritische internetkrijgers als een geschenk uit de hemel. En wij maar denken dat ze het zo goed meenden?
De hysterie voorbij
Toch gloort er hoop, want hier en daar zijn de eerste symptomen waar te nemen van uitputting. Moe van de hysterie en de herhaling. De tijd dat een politicus of opiniegoeroe schuimbekkend goede sier kon maken met een stevige tirade tegen de hoofddoek of andere “symbolen van de islam,” zijn goeddeels voorbij.
Dit was vrij concreet terug te zien in de opiniepeilingen: dit heeft de PVV drie virtuele zetels gekost. Leermoment: volgende keer toch maar niet elk wissewasje aangrijpen. Blijkbaar stompt dit hooliganisme af en maakt de islamkritische plaat nog grijzer dan hij al is.
Voor het eerst in tien jaar kijk ik uit naar de volgende anti-islamrel.
10 Reacties op "De staatshoofddoek in het hoenderhok"
Één kleine toevoeging over de behandeling van vrouwen in de Islam.
Jullie profeet Mohammed;
“Be good to women; for they are powerless captives (awan) in your households. You took them in God’s trust, and legitimated your sexual relations with the Word of God, so come to your senses people, and hear my words …”
http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad#Farewell_pilgrimage
Jaja jans hansen….Timotheus 2:12, Efeziers 5:22….oninteressant.
goed geschreven Mumtaaz
Beste Jans Hansen,
Bedankt voor je reactie. Kritisch zijn is altijd goed en volgen zonder nadenken is, mijns inziens, gevaarlijk. Ook begrijp ik dat als je je alleen bovengenoemd vers uit de Koran kent, dat dat een éénzijdige, negatieve benadering van de islaam met zich meebrengt.
Gelukkig is de realiteit voor ons moslimvrouwen anders. Het overgrote deel van geboren moslima’s kiest er bewust voor om het pad van de islaam te bewandelen uit vrije wil. De koran beveelt ons zelfs slechts op vrijwillige basis de islaam te omarmen. ”2:256. Er is geen dwang in de godsdienst.” http://www.koranonline.nl/koran/nl/index.php?misc=search&subaction=showfull&id=1099093674&archive=&cnshow=news&ucat=2&start_from=&go=zoeken
Islamitische vrouwen hebben een legio aan rechten, maar ook plichten. Net zo goed als dat de man rechten én plichten heeft. Mocht je een paar minuten over hebben, dan adviseer ik je ten zeerste om eens ‘vrouwenrechten islam’ te googlen.
Ik waardeer het feit dat je moeite hebt gedaan om een bron te zoeken, maar twijfel over de betrouwbaarheid van je bron. Wikipedia is geen rechtsgeldige bron als we de islaam gaan bestuderen en argumenten willen aanvoeren op de grond van de islaam. De voornaamste bronnen zijn de Koran en de overleveringen.
Mijn excuses voor het lange stuk, ik wens u nog een fijne avond,
Fleur
staande ovatie voor fleur! bravo!!!
Beste Fleur,
Wat een mooie contradictie heb je daar neergezet:
De koran BEVEELT ons zelfs slechts op VRIJWILLIGE basis de islaam te omarmen. ”2:256. Er is GEEN DWANG in de godsdienst.”
Laat ik eens een aanname doen: jij bent zeker een ex- (streng gelovige) Christen die haar heil nu in de Islam heeft gezocht en alle enigszins negatieve of kritische aspecten van deze religie grondig weg poetst!.
Als Wikipedia nu eens heeft copy paste heeft gedaan wat betreft dat stuk uit de Koran?
Als exchristenen werd mij het volgenbde geleerd Onderzoek alles en behoud het goede
Fleur hierbij een stukje wat zeker niet in jouw straatje past maar lees het eens
http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian/328240/Nicole-le-Fever-NOS-snapt-niks-van-hoofddoek.htm
Over (vrouwen)rechten en Islam… Kwam hier toevallig op
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2012/01/iraanse-actrice-verbannen-om-naaktfoto
Enigszins gerelateerd
@ Sceptisch
Religie kent geen dwang. Net zoals ons belastingsysteem.
Men staat vrij om belasting te betalen of niet. Maar als men kiest om niet te betalen ga je wel naar de gevangenis.
Kinderen hebben ook rechten, maar niet dezelfde rechten als wilsbewame volwassenen. Zo zijn de voorschriften binnen de Islam: de vrouw wordt als kind gezien, in alles beslist uiteindelijk een man. Hoe mooi het sprookje ook verder gebracht mag worden, de vrouw is ondergeschikt aan de man: haar wereldse baas.
Gelukkig hebben we hier wetten uit deze tijd, en kunnen we de antieke voorschriften totaal naast ons neerleggen.
De discussie over vrouwenrechten binnen religie is nite voorbehouden aan Islam
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2012/01/orthodoxe-joden-pakken-vrouw-om-kleding