Soms moet je dingen doen die je niet wilt doen, vooral wanneer het betreft het toegeven van je ongelijk. Na een tijdje met verschillende mensen van gedachten te hebben gewisseld vond ik het toch nodig om mijn persoonlijke ervaringen met islamitisch lager onderwijs hier op te schrijven. In het schooljaar 2004/2005 liep ik namelijk een meerdaags stage op een Islamitische basisschool, de El Faroeq Omar in Amsterdam.
Het onderwijsbureau (en de rest) van de PABO in Amsterdam had in 2,5 maand er niet voor kunnnen zorgen dat mijn collega’s of ik een stageplek hadden kunnen krijgen. Een aantal van ons had wel een plek, maar die waren dan ook tegen advies van onze decaan in zelf op zoek gegaan, zo even voor de schoolvakantie. Uiteindelijk ging ik, verlaat, dan toch ook maar aan de slag. Ik ontdekte dat achter mijn net nieuw betrokken studiootje in de I.B. een basisschool schuil ging. Ik belde de El Faroeq en kreeg een dame aan de lijn die na een dikke tjoerie liet weten weliswaar plek te hebben, maar aan mijn polderaccent meende te ontlenen dat ik waarschijnlijk geen moslim was (dus wel) en dat ik wel moest weten dat het om een islamitische basisschool ging. Ook niet geheel onbelangrijk in Amsterdam-Oost in het tumultueuze jaar 2004 (1425H).
Met mijn hoofd nog vol van alles wat er mis was gegaan op de PABO in deze korte tijd, had ik nu niet bepaald hoge verwachtingen van mijn stage. Bovendien kreeg ik meteen van deze en gene op de Hogeschool te horen (mentor, praktijkbegeleider, praktijkcoordinator etc) dat een islamitische school misschien toch niet je van het is, al die buitenlandsiaanse kindjes en zo, is toch heel ander volk, "culturele" verschillen, pedagogische brug te ver, yadda yadda yadda. En laat dat soort semidiscriminatoire prietpraat bij mij nu averechts werken! Hierdoor voelde ik mij genoodzaakt helemaal voor deze school te gaan. Bovendien werd ik in mijn eigen (veel te voorbarige) oordeel gesteund door de onderwijsinspectie, die "mijn" school zelfs met naam en toenaam noemde, door te zeggen dat het wel snor zat met het niveau en de methode en dat we ons vooral ook geen zorgen hoefden te maken over eventuele andere SIBA-scholen.
Mijn frisse moed werd er echter in het komende jaar flink uitgerost. Oorspronkelijk zou ik maar een half jaar blijven, maar dat werd de rest van het schooljaar vanwege de achterstand die ik had opgelopen (en mijn stupide notie dat ik prima stage kon volgen op deze school, tegelijk het gelijk bewijzende van de volmaakte gelijkwaardigheid van het islamitisch onderwijs). Wat ik daar aantrof? Alleerst zoals op zoveel scholen: verouderd studiemateriaal en slecht doorluchte gebouwen. Verder een combinatie van briljante kinderen, kinderen van gemiddeld niveau maar helaas ook kinderen met behoorlijk pittige gedragsproblematiek. Veel nietgekwalificeerd personeel, een hussie (nietislamitisch) ongemotiveerd personeel, heel wat mensen die belabberd nederlands spraken aangevuld door een handjevol keihardwerkende professionals. Maar ook flink wat ouders die vrijwilligerswerk deden, nederlandse-taallessen volgden en regelmatig contact met de docenten hadden. Helaas ook weer die zotte hoofddoekverplichting voor kinderen en docenten (moslim of niet), nauwelijks begeleiding (ik heb meerdere malen alleen voor de klas gestaan). Verder de bizarre situatie dat de kinderen gescheiden worden op basis van sexe, maar dat er vervolgens niemand op het schoolplein actief op ze let. Van de pleinwacht leek niets dan volkomen desinteresse uit te gaan en weinig pedagogisch vernunft.
Het dieptepunt kwam voor mij toen ik, pedagogisch onbekwaam als ik zelf ook was, totaal de controle over de klas weer eens kwijt was en er verder niemand naast me stond. Ik voelde me totaal machteloos en heb toen een klier van een menneke bij zijn kladden gepakt die met zijn tafel liep te schuiven dat ’t een lieveleed was. Zo klinkt het misschien als niets bijzonders, maar op het moment dat je een leerling fysiek moet aanpakken, dan is dat voor mijn gevoel een vrij precieze grens die je overschrijdt. Later in het jaar is mijn oorspronkelijke begeleider geschorst omdat hij een ander menneke een tik voor zijn kanis had gegeven. En dan heb ik het nog niet over onderwijsbevoegdheid gehad. Mijn tweede begeleider was een topper. 100%. Echter, zij zat in haar LIO-stage periode. Met andere woorden: de ene student begeleidt de andere. Mijn praktijkmentor sprak ik twee keer in het jaar. Dank je wel kerel, veel "steun" aan je gehad!
En ondertussen keek ik om me heen en zag ik een turks mannetje, dromer eersteklas, die nergens oog voor had, tot je hem sommen en tafels voorzette. Dan roste hij er doorheen en leefde hij helemaal op. Of dat kleine somalische meisje: raakte keihard in de knoop met de lidwoorden van zo’n beetje elk tweede woord maar rockte verder al haar reken- en tekenopdrachten en glunderde het hardst van allemaal toen niemand de blauwe vlag van Somalië herkende en zij lekker wel: "dus… lekker voor je!" voegde zij de pestkop naast haar toe.
Simpelweg bedroevend was echter het niveau en tempo van het onderwijs, waarin in talig opzicht totaal geen oog was voor het feit dat zo’n beetje elk kind een NT2- kind was: een kind dat nederlands als tweede taal had, en daarom een veel concretere aanpak van taalonderwijs nodig had. Maar ja, de kinderen hadden dat jaar in twee maanden al drie docenten gehad. Afgezien van het gebrek aan structuur, helderheid en regels, was het vooral de achterstand die ze in die korte 3 maanden hadden opgepikt die me helemaal van de wijs bracht. Het was een wonder dat die kinderen nog elke dag zo gemotiveerd aan de gang gingen. En de ouders ook trouwens: veel moeders volgden in het lokaal achter ons dagelijks lessen nederlands… (wordt vervolgd).
Lees verder in deel 2…
27 Reacties op "Islamitisch onderwijs, deel I"
Salaam aleikoem.
Goed dat je dit naar buiten brengt. De waarheid is hard, maar zolang we het niet erkennen zullen we het ook niet verbeteren. Het is misschien jammer voor (dat deel van) de ouders en (dat deel van) het personeel dat zich wel inzet, maar soms moet je eerst de vuile was naar buiten brengen voor dat er verandering/ vernieuwing kan komen. En als je in die organisatie/ in de school zelf zit kun je het moeilijk naar buiten brengen. Ik ben benieuwd of je nog op de Pabo zit… Het basisonderwijs lijkt alleen nog uit vrouwen te bestaan…
Ik kijk uit naar het 2de deel.
Wat een leuk stuk zeg! Onderwijs heeft me alijt al geïnteresseerd… ben erg benieuwd naar je volgende bijdrage!
Het zou eigenlijk zo simpel moeten zijn:
Natuurlijk hebben moslims recht op hun eigen scholen, maar dan moet er inderdaad wel voor gezorgd worden dat deze scholen wel fatsoenlijk presteren.
Mijn inziens is er overigens meer te doen dan islamitische scholen sluiten. Pabo’s die studenten doorlaten die niet kunnen rekenen ( of minder goed dan een basisschool leerling ) , scholen die rommelen met cijfers om zo subsidies te blijven houden. Diezelfde subsidies die niet gebruikt worden voor onderwijs maar om te beleggen. Het rijtje gaat maar door en door.
Wat mij betreft mag het hele onderwijssysteem opnieuw op de schop en dan wordt het tijd om wat eisen te gaan stellen…
Denk nu niet dat deze problemen zich alleen op islamitische scholen voordoen. Het onderwijsniveau is ook in het openbaar onderwijs vaak bedroevend, vooral op zwarte openbare scholen. En bestuurlijke problemen, beleggingen en vriendjespolitiek komen ook bij andere bijzondere scholen voor, alleen komt dat minder prominent in het nieuws, omdat het nu eenmaal veel dankbaarder is om moslims in een kwaad daglicht te stellen.
idd Hendrik Jan, dat is ook mijn ervaring geweest. Als leerkracht heb ik zowel op verschillende islamitische scholen en openbare scholen gewerkt. En dit soort trieste verschijnselen zie je helaas op verschillende scholen ongeacht de achtergrond, maar met name op scholen in achterstandswijken. Maar mijn ervaring is ook dat helaas veel islamitische scholen een incompetente bestuur hebben, zij zijn o.a. medeverantwoordelijk voor de huidige situatie. Daarnaast zoals bekend is, worden islamitsche scholen vaak tegengewerkt door de gemeentes. Zo krijgen zij bv. vaak een oud en vervallen schoolgebouw toegewezen.
Subsidies beleggen?!
(waarom moet iedereen lappen text typen bij alle columns die geschreven worden? vat samen wat je wil segge zodat de hoofdthema zichtbaar wordt en whup.. submit.)
misschien een scriptieonderwerp voor jou dhr. steenvoorden; taal(achterstand)onderwijs op islamitische scholen, en dan met een advies komen natuurlijk. zullen ze veel aan hebben! volgens mij is er nooit een serieuze onderzoek gedaan waarbij ook advies is gegeven.
Ik heb nog op El Faroeq gezeten: Docenten arabisch en turks die kinderen in elkaar rosten, een erg harde klap gaven waardoor je de handafdrukken duidelijk op de gezichten zag, surinaamse (nietislamitische) docenten die het geloof belachelijk maakten, docenten die les gaven zonder één of ander diploma op zak etc etc Ik ken deze mensen allen van naam, zal ik ze hier aan de schandpaal nagelen??! Nee, doe ik toch maar niet :P Ik zag laatst dat één van de docenten arabisch, welke heel graag kinderen een klap gaf, kinderen begeleidde bij de islamitische basisschool in Amsterdam Noord (bij de brandweer, dijkmanshuizenstraat, halte bus 37). We leren het ook nooit he…
#8 salih
Dit mag niet in Nederland anno 2007
tenminste als dit feiten zijn.
Sinds 1823 is wettelijk vastgelegd dat de onderwijzer gerechtelijk vervolgd kan/zal worden als hij een kind slaat.
En sinds het begin van de 19e eeuw werden kweekscholen gesticht, eerst door de Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen en toen door het Rijk (Rijkskweekscholen) waar onderwijzers een gedegen opleiding kregen ipv dat elke particulier een school kon openen als hij wilde (de praktijk tot die tijd). (Maar vaak had men het vak wel van de eigen onderwijzer afgekeken).
Salih, dit is een schande. Die docenten zou je niet alleen met naam en toenaam moeten noemen, maar aan moeten geven bij de politie en de onderwijsinspectie. Het slaan van kinderen is gewoon verboden.
Bij mij op de basisschool was het onderwijs ook belabberd :s
Hahaha het is een keer voorgekomen dat we 2x achter elkaar naar de Efteling zijn gegaan, omdat we niet genoeg geld hadden voor iets anders (1x schoolreisje en 1x met ‘kamp’ wat overigens werd doorgebracht in het huis van mijn juffrouw).
Ik herinner me nog goed dat ik een half jaar aardrijkskunde en engels heb gehad, in groep 6. Verder nooit meer.
Leraren sloegen niet – ze grepen je in je nek. Overigens herinner ik me wel dat een leraar helemaal para werd omdat een meisje punaises in een hartjesvorm op zijn stoel had gelegd :) hierna volgde een worsteling tussen de leraar en het meisje omdat het meisje het lokaal niet wilde verlaten.
Haha… goeie ouwe tijden…
Het verbaast me dat ik nog zo ver gekomen ben :P
Was trouwens geen islamitische school, maar gewoon een openbare basisschool
haha Yazzy!
Nourredinne, ik zie dat je een bekeerde Nederlands jongenman bent.
Graag zou ik jouw hulp/tips willen krijgen, als het jou schikt.
Groetjes Houda
Ips :k had je gisteren op de cursus aan kunnen spreken, maar het was me helemaal ontschoten!
Weet iemand iets over het niveau van de Islamitische scholen in den Haag ? ik wil mijn zoontje straks graag naar de Yunus Emre school sturen (ik had gehoord dat de andere school nogal “salafi” was )..
Toch een probleem , ik wil mijn kinderen liever niet in het openbare onderwijs omdat ze daar geindoctrineerd worden met waarden en normen die de mijne niet zijn , en het christenlijk onderwijs is nu eenmaal christenlijk , maar als de Islamitische scholen zo slecht zijn .. Bij een openbare school word het dus elke dag vragen wat er geleerd is en vertellen dat wat de leraar(es) zegt niet waar is , dat lijkt mij ook niet gezond voor een kind ,na een tijdje zal die alles wat de onderwijzer(es) zegt wantrouwen .. daarnaast is mijn wijk flink “zwart” dus zal het niveau van de openbare school ook niet erg hoog zijn
@ Martens
Op openbare scholen vertellen ze heus wel (op een genuanceerde manier) dat er verschillende visies mogelijk zijn op bepaalde zaken (tenminste, als het een goede school is wel)
Verder zijn sommige zwarte scholen juist erg goed, omdat er veel sociaal-maatschappelijke begeleiding is
Dus veel aandacht voor de leerlingen, ook op sociaal- maatschappelijk vlak
Daar is bij dat soort scholen meer geld voor! (subsidie)
Effe chekken wat middelbare schooldocenten vinden van de leerlingen die van die en die zwarte school komen dus!
(kan je natuurlijk ook bij de islamschool doen, als je toevallig een paar middelbare schooldocenten kent)
Lijkt me ook juist wel goed voor een kind om zelf kritisch te leren denken en niet elke keer hetzelfde verhaal te horen, alles zomaar alles aan te hoeven nemen.
Dan gaat het kind zelf onderzoeken en krijg je mensen die bruggen kunnen slaan. Geloof kun je ook in de moskee of op de zondagsschool leren, toch?
Natuurlijk is deskundigheid wat waard, maar echte deskundigheid is er niet zonder eigen onderzoek!
Als ik niet kritisch had leren denken was ik ook nooit op deze site terecht gekomen (heb zelf op een christelijke school gezeten, maar daar vertelden ze juist ook verschillende visies. Dat zou ook kunnen op een islamschool.
Tja dat genuanceerde , op sommige punten wil ik dat dus niet , een leraar die homosexualiteit als iets volkomen normaals propagandeert bijvoorbeeld , dat is mij net iets te genuanceerd , daarnaast wens ik geloof en leven niet van elkaar te scheiden , ook niet voor het onderwijs van mijn kinderen , als de openbare scholen zich totaal zouden onthouden van standpunten zou ik minder problemen met ze hebben maar ze werken wel duidelijk van wat de Nederlandse goegemeente als “goed” en “normaal” beschouwt
@ isma’il Martens
Ik heb ongeveer 9 jaar geleden stage gelopen op de Yunus Emre en toen was er op onderwijskundig niveau niets mis. Veel leuke, enthousiaste en betrokken leraren en zeer divers populatie van kinderen. Daarnaast een zeer leuke godsdienst leerkracht (ik weet niet of hij daar nu nog werkt). Maar er was toen wel wat frictie tussen het bestuur en directie.
Hoe de huidige stand van zaken is, weet ik niet, maar als het goed is, is van de meeste scholen het rapport van de inspectie van onderwijs te verkijgen. Daarnaast zou ik een kijkje gaan nemen op de school om de sfeer te proeven en een aantal ouders om hun mening vragen.
Succes
Salaam allemaal,
weet je, de islamitische schoolbesturen leveren vaak geen goed werk, misschien moeten er eens andere mensen (vrouwen?) in die besturen komen. Deskundigen uit het onderwijsveld. Ten tweede krijg je niet altijd vakkundig of enthousiast personeel, er zijn gewoon minder mensen die reageren op een vacature op een islamitische school. Ik vraag me weleens af waarom een niet-moslim op een islamitische school wil werken, zoveel regels (welke kleding/ welke thema’s/ het contact met ouders), zouden ze ergens anders geen baan kunnen krijgen? Ik wil niemand beledigen hoor, ik heb er ook gewerkt. Maar het lijkt me moeilijk als je ineens een hoofddoek moet dragen als juf, of dat je geen korte broek aanmag als meester, terwijl je geen moslim bent… En ja, islamitische scholen zijn ook altijd zwarte scholen. Geen integratie dus. Wat ook jammer is, de meeste islamitische scholen hebben een cultureel sausje, of sterk turks, of sterk marokkaans, afhankelijk van wat de grootste groep is. Spreek je dan nog wel over een islamitische school? Ik heb mijn oudste kinderen op de islamitische school gehad, maar de jongsten doe ik op een christelijke school. Daar verwacht ik meer deskundigheid, zowel op bestuurlijk vlak als bij het personeel. Een gemixte leerlingenpopulatie en ouders die een bewuste schoolkeuze maken en meer betrokken zijn bij de school. En inderdaad, dan maar navragen wat de lerares vertelt en corrigeren. Die verschillen tussen thuis en op school kom je ook tegen op islamitische scholen hoor, niet elke ouder heeft thuis dezelfde [islamitische] regels als op school. En ik vind het ook goed dat mijn kinderen andere visies/ culturen/ religies leren kennen, als ze dan kiezen voor de islaam zal dat een bewuste keuze zijn, inshaAllah.
Weet iemand iets over het niveau van de lagere jeugdscholen in Haverkamp? Ik wil mijn kinderen naar de Koninklijke Katinka Klakschool daar sturen en heb gehoord dat de andere school nogal “genuanceerd” is.
Tja dat genuanceerde , op sommige punten wil ik dat dus niet , een leraar die huwelijken tussen het blanke ras en zwarten als iets volkomen normaals propagandeert bijvoorbeeld , dat is mij net iets te genuanceerd , daarnaast wens ik mijn overtuiging en leven niet van elkaar te scheiden , ook niet voor het onderwijs van mijn kinderen , als de openbare scholen zich totaal zouden onthouden van standpunten zou ik minder problemen met ze hebben maar ze werken wel duidelijk van wat de Nederlandse goegemeente als “goed” en “normaal” beschouwt.
Bedankt he, weer een vooroordeel dat geen vooroordeel blijkt te zijn.
“een leraar die homosexualiteit als iets volkomen normaals propagandeert bijvoorbeeld.” Moslims eisen vaak resect en gelijkwaardigheid, maar willen graag homo’s als tegennatuurlijk en een abberatie zien! Hun vrijheid is jouw vrijheid, snap dat dan. Begrijp, dat dit de reden is dat PvdA-filmers als Eddy Terstall zich opwinden over de Islam, en dat straks, als je niet uitkijkt, niet alleen Geert Wilders, maar ook progressief Nederland zich van moslims af gaat keren. Ik hoop dat je van inzicht verandert mocht je eigen kind ooit uit de kast komen, en in zult zien hoe bekrompen je bent. Tot slot: alsof een lagere school “propaganda” maakt voor homoseksualiteit, absurd. Daar vind nauwelijks seksuele voorlichting plaats. Het zijn jouw obsessies die hier boekdelen spreken, niet de fouten van de ‘openbare’ school.
Sorry dat ik boos over kom, maar ik word echt WOEDEND hiervan.
Gerrit is dus woedend omdat ik als Nederlandse Moslim de zelfde mening heb als de (christenlijke) achterban van de C.U. en veel CDAers , raar he dat die Terstall daar geen problemen over maakt en zijn partij oproept uit de regering te stappen .
Er zit een behoorlijke hoeveelheid in de dwangmatigheid waarmee zgn “links” reageert op kritiek op hun liberale denkbeelden , eigenlijk zijn ze net zo weinig bereid om andere ideeen naast zich te dulden als rechts ..
Sorry Gerrit maar de mening van Links of Rechts intreseerd mij geen ene moer en als ik ergens van walg is het wel een partij als de PvdA die nu het anti-Islamitisch populisme omarmt omdat ze bang zijn stemmen kwijt te raken aan Wilders , als ze daarvoor scholen moeten sluiten is dat geen probleem , zolang de billetjes maar zacht op het regerings-pluche blijven zitten .
Jij spreekt over vrijheid voor Homosexuelen die ook mijn vrijheid zou zijn , raar toch de vrijheid van Homo-sexuelen het bekritiseren van Islaam behelst maar dat ik als Moslim niet krities tegenover Homoos mag zijn .
Ik eis niet dat mijn denkbeelden op openbare scholen onderwezen worden , liberale fundementalisten eisen echter wel dat hun visie op de Christenlijke en Moslim scholen onderwezen word ..
De CU en CDA roepen niets, maar dan ook niets, over ‘ homopropaganda’ op scholen. In bepaalde enclaves op de Betuwe houden ze er ook middeleeuwse ideeën seksualiteit en homoseksualiteit er op na als jij. Dit is een minderheid, en daar ben ik net zo kritisch over als over orthodoxe moslim.
Geloof is een keuze. Homoseksualiteit is dat niet. Jij kiest er zelf voor jouw geloof na te volgen. Homo’s kunnen er alleen voor kiezen hun natuur te onderdrukken, of de vrije loop te laten. Dat laatste is veel gezonder, en daar doen ze niemand kwaad mee, jou ook niet. Jij eist de vrijheid op om mensen aan te vallen op iets waar ze niets aan kunnen doen. Er is geen verschil tussen jou en een racist, die het recht opeist negers of Marokkanen te discrimineren omwille van hun afkomst. Jij eist het recht op, om homo’s te mogen discrimineren. Wat jij wilt is verboden volgens de grondwet, namelijk artikel 1.
Liberale fundamentalisten bestaan niet. Fundi’s zoals jezelf vinden het leuk om zo te spiegelen. Maar de eerste liberaal die een vliegtuig in een gebouw vol onschuldige mensen vliegt onder het luidkeels aanroepen van John Smith moet nog geboren worden. De eerste steniging vanwege overtreding van liberale regels moet nog plaatsvinden. De eerste openbare verbranding van een ketterse liberaal moet nog gebeuren. Christenen en Moslims hebben de vrijheid van geloof, maar dat stopt als ze de vrijheid van anderen aantasten. Moslims in Nederland beginnen nu aan een discussie waar Christenen in Nederland zo’n vijftig jaar geleden mee te maken hebben. Religieuze dogma’s legden het in dat debat af tegen rationele argumenten. Ik vermoed dat de Islam in Nederland met hetzelfde te maken krijgt.
Amen Gerrit, christenhonden of moslimtuig, van onze homo’s blijven ze af. Als goed christen haat ik racisme. Iedere racist die een ander afwijst op een aangeboren vorm van diversiteit hoort er vooral van doordrongen te zijn dat het een ernstige vorm van pure discriminatie is. Dergelijke denkbeelden horen niet thuis in een vrije samenleving waarin ieder mens gelijk is voor de wet.
oa hierom heb ik gesolliciteerd bij het ISBO, helaas ben ik niet bekroond tot bestuurslid. Niet zo gek, want ik heb geen bestuurservaring ;p
Desalniettemin wil ik mij geheel inzetten ter verbetering van onderwijs in Nederland, onderwijs aan moslimkinderen ihb. Want dat scholen moeten sluiten omdat ze ver onder de maat presteren vind ik triest, dat hoort niet en volgens mij hoeft het ook niet.
Is er überhaupt onderzoek gedaan naar de knelpunten op zulke scholen? En de mogelijke oplossingen hiervoor? Ik wil er heel graag onderzoek naar doen en advies ove ruitbrengen. Kheb onderwijs- & ontwikkelingspsychologie gestudeerd – aantal jaren lerarenopleiding Islam gedaan – dus contacteer me als je een job voor me hebt ;)
Hey, ik kan proberen toch?
Salaam,
Naila Ghani
Eergisteren bleek weer eens overduidelijk hoe sterk de babylonische spraakverwarring en de slachtofferrol in SIBA-land heersen. Eerst werd ik benaderd door een buurmeisje om een petitie te ondertekenen voor behoud van islamitisch onderwijs in Zeeburg. Da
Ik houd het kort. Ik hou niet zo van praatjes en die zegt dit en die zegt dat. Basisscholen horen zich aan de regels te houden en krijgen bezoek van de inspectie. Inspectierapporten zijn openbaar en via het internet te raadplegen. Ik ga dus niet zeggen dat ik op een school werk waar alles goed geregeld is, of dat zo is kan iedereen immers zelf in het rapport lezen. Dat kan hier: http://www.onderwijsinspectie.nl/
Bekijk voor de grap eens niet alleen de islamitische scholen, maar alle scholen in je buurt. In mijn buurt is de islamitische school niet alleen islamitisch, maar ook gewoon de beste.