Nordien Chalhi is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl
Volgens schattingen groeit de Islamic finance markt (islamitisch beleggen/verzekeren/ bankieren, halal-hypotheek) wereldwijd jaarlijks nog steeds met minimaal 15 %. De waarde van alle Islamic finance (I.F.) producten tezamen worden geschat op ongeveer € 500 Miljard. Men verwacht dat in 2015 de helft van alle moslims in de wereld gebruik gaat maken van Islamitische banken. Op dit moment komen de meeste marktpartijen uit Bahrein, Dubai, Engeland, Indonesië, Maleisië, Pakistan en de Verenigde Staten.
Wereldwijd is de vraag naar I.F. producten groter dan het aanbod. Interessant om te zien, is dat over het algemeen I.F. producten in de wereld worden afgenomen door niet-moslims. Vooral in Indonesië zijn Chinese zakenlui de grootste groep klanten van een Islamitische bank.
Er worden steeds meer Sharia-compliant (islamitisch toegestane) indexen opgezet door kredietbeoordelaars zoals Standard & Poors. Hoe zo’n index wordt vastgesteld kun je hier lezen. De kredietwaardigheid van I.F. instellingen wordt beoordeeld. Dit is alweer de zestiende index. We kunnen concluderen dat de Islamic finance markt dus steeds groter en groter wordt.
Steeds meer grote multinationale ondernemingen & overheden willen gebruik maken van of gebruiken reeds I.F. producten om hun investeringen te kunnen financieren. Bijvoorbeeld: Airbus, SABIC, de Duitse provincie Sachsen-Anhalt en EnergyMixx.
Totdat er faillissementen volgen, blijft het uiteraard moeilijk inschatten hoeveel risico je als belegger van innovatieve I.F. producten loopt.
De grootste knelpunten zijn op dit moment:
- Het enorme tekort aan bankiers met kennis van Islamic finance. Verschillende instellingen hebben hierdoor de handen ineen geslagen.
- Salarissen van de I.F. specialisten stijgen enorm. Maleisië ondervindt een uittocht van Islamitische bankiers richting het Midden-Oosten.
- De verschillende rechtsscholen en de daarmee gepaard gaande verschillende interpretaties van de sharia, waar financiële producten aan moeten voldoen. Standaardisatie is gewenst.
- Gevaar van schandalen door fraude en verduistering of het gevaar dat bijvoorbeeld Islamitische banken toch handelen conform het “gewone” bankieren.
Recente ontwikkelingen uit verschillende werelddelen
VS/Canada
- Het 1e Sharia-compliant beleggingsfonds in Canada is een feit.
- In Canada zijn er 2 aanvragen ingediend tot de oprichting van een Islamitische bank.
- De Wall Street Journal organiseert in november een conferentie over Islamitische & ethische financieringen. In New York vindt eind oktober “Islamic Finance in North America” plaats.
- Het aanbod van I.F.-producten in de VS is aanwezig echter de vraag is groter dan het aanbod
Japan/China
- Japan Bank for International Cooperation is bezig met uitwisseling van kennis en informatie met onder andere Pakistan en Maleisië op het gebied van Islamic finance.
- Aangezien Hongkong nog steeds gezien wil worden als een belangrijk financieel centrum, gaan zij op zoek naar mogelijkheden om Islamitisch financiële producten aan te bieden. “Islamic Finance moet deel gaan uit maken van het assortiment”, aldus de Minister van Financiën John Tsang.
Afrika
- Verschillende conferences in oktober en november worden in Zuid-Afrika, Johannesburg gehouden.
- Noord-Afrika beleeft een langzame groei omtrent Islamic finance.
Europa
Verschillende Islamitische banken uit het Midden-Oosten zullen de komende jaren hun diensten willen gaan verlenen in Europa. Samenwerkingsverbanden worden nu al gesloten. Het blijft een uitdaging om in niet-islamitische landen, sharia-compliant financiële producten te ontwikkelen.
Duitsland
Aangezien er veel belangstelling in Europa bestaat voor Islamic Finance zal er in december in Frankfurt een conferentie gehouden worden over o.a. de implementatie van Islamitische financiële dienstverlening. Deze wordt georganiseerd door de oudste financiële organisatie ter wereld. De Bank of International Settlements (BIS).
Italië
Volgens de vereniging van Italiaanse banken zal eind 2008 de 1e Islamitisch bank in Italië geopend worden.
Schotland
Barclays wil in het voorjaar van 2008 verschillende I.F.-producten voor verschillende soorten welgestelde klanten in Schotland gaan aanbieden.
Frankrijk
Er leven 2 miljoen Moslims in the UK terwijl er 5 miljoen in Frankrijk leven. De vraag is dus niet of er ooit een Islamitische bank in Frankrijk zal komen, maar wanneer?
Engeland
- Londen blijft flinke stappen nemen in de ontwikkeling van een Islamitisch financieel centrum. Onder andere via de ontwikkeling van een nieuw belasting raamwerk voor Islamitische beleggingen, de in juli 2007 opgezette klankbord groep en een onderzoek of de overheid zelf I.F. producten kan uitgeven.
- De 1e onafhankelijke Islamitische verzekeringsmaatschappij in Londen is een feit geworden.
België
Vanuit Brussel wordt met de komst van de denktank CEREI het ontwikkelen van financieringen (volgens de Islamitische wetgeving) onder de aandacht gebracht.
Nederland (of nieuws met een Nederlands tintje)
- In Engeland is er een 2e Islamitische bedrijvenbank opgericht (wholesale investment banking). Met, ja, wel een Nederlander als één van de directeuren: Mr. Frank Vermeulen.
- Veel mensen denken dat als moslims in Nederland hun eigenheden willen vasthouden of benadrukken, dit volgens deze mensen zal leiden tot moslims die zich vervreemden van de samenleving in plaats van deel uit te zullen maken van deze samenleving.
De gemeente Amsterdam toont het tegendeel aan en geeft aan niemand te willen buitensluiten. Het College van B&W in Amsterdam heeft in september, door middel van een brief, bij het Rijk aangedrongen op het zo snel mogelijk realiseren van Islamitisch bankieren in Nederland. - Standard & Poors heeft een nieuwe Midden-Oosten Manager met kennis van Islamic Finance. Een Nederlander: Jan Willem Plantagie.
- Tot slot moeten we afwachten of Nederland in het 3e Millennium een spil gaat worden van het Islamitisch bankieren.
Dit was het voor nu. Nog steeds hongerig? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de wereld van Islamic Finance?
Lees ook eerder verschenen stukken over Islamic Finance.
Nordien Chalhi is student Financial Services Management en oprichter van de portal Islamic-finance.startpagina.nl. Hij is tevens werkzaam als adviseur bij een financiële instelling.
55 Reacties op "Islamic Finance goes global"
Fascinerend! De globale Islamitische financiële segment is een zeer lucratieve onontdekte markt. De potentie en groei zijn enorm. De wereldwijde initiatieven en ontwikkelingen die op dit gebied worden genomen zijn kolosaal. Er zijn zoals in het artikel is aangegeven nog tekortkomingen. Deze tekortkomingen zullen naarmate de enorme vraag aanbod vermogen zeker verdwijnen. Alom een goed informatief artikel.
Beste Nordien,
Interessant artikel van economie heb ik helaas weinig kaas gegeten dus ga ik hier maar niet muggenziften en kanttekeningen plaatsen of dat “Islamitische” in het bankieren en geldzaken werkelijke overeenkomt met de Shari3a, men zou de vraag kunnen stellen of het moderne kapitalisme en Islam wel compatibel zijn ;).
Als men geld ruikt in Nederland dan is men er als de kippen bij dan verdwijnt de dominee en komt de koopman naar voren. Dan is de Islam opeens niet meer eng en gevaarlijk alleen Wilders blijft consequent een rolberoerte krijgen als hij de woorden: Islam, moslims, islamitisch etc.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Ja Mohammed ik ben het van harte met je eens
zodra een deel van de mensheid besluit er een andere, moreel meer acceptabele leefstijl op na te houden, is het meestal als eerste de markt die er als de kippen bij is om dit te corrumperen
Dit geldt niet alleen voor Islamitisch bankieren
Kijk bijvoorbeeld ook naar het grote aantal burgers met ‘scharrel kippe-ei eiwit’ voor vegetariers! Die scharrelkippen hebben vaak nog een slechter leven dan in de legbatterij. Waarom dus geen biologisch- ei eiwit, vraag je je dan af
En dat biologisch wordt vaak ook nog gecorrumpeerd
en dan nog tivall bijvoorbeeld- made in israel
Nee het leven wordt er niet gemakkelijker op als je mensen- en dierenleed wilt voorkomen
“men zou de vraag kunnen stellen of het ‘moderne kapitalisme’ en Islam wel compatibel zijn”
is het ‘oude kapititalisme’ dat dan wel? Allleen omdat Mohammed (vzmh) opgroeide in een opkomende handelsmaatschappij wil toch niet zeggen dat kapitalisme ‘soennah’ is ofzo?
Of je nou de arbeidskracht van slaven of arbeiders gebruikt, die mensen krijgen binnen zo’n systeem nooit hun werkelijke bijdrage aan het productieproces uitbetaalt (wat hen toekomt) en dat is dus in de strikte zin van het woord diefstal
@mohammed
je schreef “Als men geld ruikt in Nederland dan is men er als de kippen bij dan verdwijnt de dominee en komt de koopman naar voren.”
Ik noem dit: grove generalisatie en stemmingmakerij. Volgende keer graag aanduiden wie je er precies mee bedoelt. Die eis stel je aan anderen toch ook?
Mvg,
interessant nordien
Beste Bertie,
De dominee en de koopman zijn twee uitersten en hun symbolische strijd om (en in) de ziel van de Nederlander dat is gesneden koek voor iedere Nederlander met enig historisch en cultureel besef en daar schaar ik ook jou onder Bertie dus ik begrijp niet waarom je zo fel reageert. Het was naar aanleiding van dit artikel waar in de tekst naar verwezen werd:
http://www.nrc.nl/economie/article739102.ece/Minister_Bos_Nederland_moet_spil_van_islamitisch_bankieren_worden
Men schreeuwt moord en brand wanneer moslims om toepassing willen van hun leefregels in deze maatschappij ( wat soms terecht is) dan vliegen je de kreten: scheiding kerk en staat, verlichting, onze normen en waarden etc je om de oren. Maar nu het om miljarden gaat en men ziet dat andere Westerse landen niet zoveel problemen hebben met dat Islamitisch bankieren, doet men niet opeens niet meer zo moeilijk. Vandaar dat de koopman het bijna altijd wint van de dominee. Je kunt dit negatief opvatten: Voor geld is men bereid de eigen mores opzij te zetten of positief: Met pragmatisme komt men het verst. Wat mij betreft ligt het eraan wat de context is. Mijn sneer is dat men gezien wat men afgelopen jaren allemaal niet aan anti-Islam retoriek ten gehore bracht ook van overheidswege (en soms terecht) men nu opeens heel positief is over iets Islamitisch en wat blijkt het heeft met geld te maken! Vandaar mijn verwijzing naar de eeuwige strijd tussen de dominee en de koopman.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Heel interessant, Nordien.
Maar alleen Dubai Islamic banking heeft een vermogen, kapitaal van euro 400 miljard ! Dit ook mede danken aan veel rijke Sheiks (aandeelhouders fi sabili Allah).
May bank (uit Malesie) die komt ook binnenkort de finaciele markt veroveren in Europa en lijkt mij ook logisch. Feit is dat er miljoenen Moslimseuropeanen behoeft hebben aan financiele producten op basis van Sharia.
Fahmi
Okee Mohammed. Het was dus een *sneer* van jou die betrekking had op de strijd in ‘de ziel’ van ‘de Nederlander’, en Nederlanders met enig historisch en cultureel besef zouden zich volgens jou in die zielestrijd moeten herkennen. Mijn volgende vraag is nu: schaar jij jezelf ook onder die Nederlanders met enig cultureel en historisch besef? Zo ja, is die zielestrijd ook een deel van jouw identiteit?
Mvg,
en Mohammed, je schreef: (ik heb sommige woorden in het citaat vet gemaakt)
“dat de koopman het bijna altijd wint van de dominee. Je kunt dit negatief opvatten: Voor geld is *men* bereid de eigen mores opzij te zetten of positief: Met pragmatisme komt *men* het verst. Wat mij betreft ligt het eraan wat de context is. Mijn sneer is dat *men* gezien wat men afgelopen jaren allemaal niet aan anti-Islam retoriek ten gehore bracht ook van overheidswege (en soms terecht) *men* nu opeens heel positief is over iets Islamitisch en wat blijkt het heeft met geld te maken! Vandaar mijn verwijzing naar de eeuwige strijd tussen de dominee en de koopman.”
Die *men*, daar bedoel je dus *de Nederlander* mee? Iedere keer dezelfde?
De *men* die anti-islam retoriek ten gehore bracht, is dezelfde *men* die nu zoals jij zegt “heel positief” is over islamitisch bankieren? Zo ja, waar baseer je dat op? Uit het nrc-artikel dat je aanhaalt, valt deze conclusie niet te trekken.
Mvg,
In het kwartaalbericht van de Nederlandsche Bank van juni 2007 staat een interessant artikel over islamitisch bankieren:
http://www.dnb.nl/dnb/home/news_and_publications/dnb_publications/quarterly_bulletin/en/47-148401.html
Daarbij staan vele details over ethiek, principes en toezicht die mij nog niet duidelijk waren en hier nog niet uitgelegd zijn.
Beste Bertie,
Ik ben geen Nederlander althans zo voel ik mij niet en wat dat betreft geldt dat ook voor het Marokkaan zijn ik zal daar verder nu niet op ingaan want daar zal ik een stukje over schrijven voor de website dus heb enig geduld.
Wat het culturele en historische besef betreft ik denk dat ik de meeste Nederlanders daarin naar de kroon steek en dat zeg ik zonder enige bescheidenheid.
Of de dominee en de koopman ook deel uit maken van mijn identiteit? Men zegt: waar je mee omgaat daar wordt je me besmet. Ik heb nu 30 jaar omgang met Nederlanders. Wat denk jij dat, dat voor uitwerking heeft gehad?
Die “men” waar jij naar verwijst is de Nederlandse “volksaard” althans het calvinistische deel daarvan. Nu zet ik volksaarden altijd tussen aanhalingstekens omdat ik niet geloof dat die absoluut zijn of voor elke individu gelden uit dat volk en daarbij is die volksaard wat aan één volk wordt toegeschreven gewoon universeel onder alle volkeren. Echter in de Nederlandse geschiedenis en cultuur wordt die strijd continue naar voren gebracht en dat heeft zijn oorsprong in de gouden eeuw waarin men goed verdienden maar tegelijkertijd ook een schuldgevoel had over dat verdienen. Als je daarover wilt lezen moet je het boek van Simon Schama lezen: Overvloed en Onbehagen. ( Hoewel zijn boek niet altijd op bijval kan rekenen onder veel historici) De strijd echter tussen de dominee en de koopman is een universele strijd het laveren tussen waarden die men zegt te hebben en de verlokkingen van Mammon. Een eeuwige strijd en strijd van alle tijden.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
@Mohammed,
“zonder enige bescheidenheid” sjonge, zeg dat wel! :-p
In je reacties zie ik nergens “men” aanhalingstekens staan, maar die moet “men” (het calvinistische deel van de Nederlandse volksaard, ofwel hcdvdNv) er zeker zelf bijdenken?
Het boek van Schama is een prachtig boek over de cultuur en mentaliteit van vooral burgers en kooplieden in de lage landen in de Gouden Eeuw. Het boek gaat o.a. ook over de spanningen die er bestonden tussen de drang om geld te verdienen en de drang tot soberheid (wat jij hierboven de eeuwige strijd tussen de koopman en de dominee noemde, waarbij de koopman het volgens jou bijna altijd wint).
De strijd tussen dominee en koopman is volgens jou een kenmerk van de Nederlandse identiteit waar jijzelf ook mee besmet bent; jij voelt die zielestrijd dus ook geregeld woelen in jouw borst ;-) Jouw *sneer* is in dat geval ook op jouzelf gericht, concludeer ik. Alleen, wie is er nu eigenlijk calvinist, de dominee of de koopman? Allebei? Maar dan winnen ze toch geen van beiden?
Met *men* in jouw reactie #7 bedoel je het calvinistische deel van de Nederlandse volksaard, schrijf je. Voor het gemak kort ik dat af tot het cdvdNv.
Je schrijft dus eigenlijk o.m.:
“Mijn sneer is dat men (het cdvdNv) gezien wat men (het cdvdNv) afgelopen jaren allemaal niet aan anti-Islam retoriek ten gehore bracht ook van overheidswege (en soms terecht) men (het cdvdNv) nu opeens heel positief is over iets Islamitisch en wat blijkt het heeft met geld te maken.”
Je bedoelt dus echt dat de medelanders die zgn anti-islamretoriek ten gehore brengen dezelfde medelanders zijn als degenen die nu opeens heel positief over iets Islamitisch zijn omdat het met geld te maken heeft.
Ik heb hier een paar vragen over.
1. Die twee “mennen” zijn dus volgens jou identiek?
2. Ik kan uit het stuk van Nordien Chalhi niet opmaken dat “men” (het cdvdNv??) “opeens heel positief” is over Islmitisch bankieren. Nu heb ik van economie minstens zo weinig kaas gegeten als jij, dus ik kan me vergissen. Maar ik krijg eigenlijk juist de indruk dat “men” (het cdvdNv??) in Nederland een beetje achter de trend aanholt wat dat betreft en dat men (en hiermee bedoel ik niet het cdvdNv) er in diverse buitenlanden een heel stuk verder mee is. Maar misschien zijn ze overal in het buitenland nog veel calvinistischer dan in NL en heeft de koopman de strijd daar al veel eerder gewonnen dan in ons van anti-islamretoriek vervulde kikkerlandje?
3. Ik heb zo gauw geen artikelen om het in na te lezen, maar ik heb daarnaast sterk de indruk dat het juist moslims zijn (en niet het cdvdNv) die in Nederland het hardst pleiten voor het mogelijk maken van Islamitisch bankieren. Zijn dat dan ook kooplieden?
Mijn conclusie is opnieuw: je generaliseert sterk. En inderdaad, je opmerking over de Nederlandse cultuur en mentaliteit is een sneer.
Wat hebben we (het cdvdNv èn het niet-cdvdNv) daar in vredesnaam aan?
Ik meen dat ik bij jou al enkele keren een wijze spreuk heb gelezen waar ook het cdvdNv vanouds mee instemt: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Als je niet wilt dat anderen generaliserende kritische opmerkingen maken over jouw sociale verbanden, jouw godsdienst of wat het ook is wat je gemoed beweegt en wat je met anderen verbindt, wees dan zo verstandig dat zelf ook niet te doen t.o.v. die van anderen.
Mvg,
@#Mohammed,
Bedankt voor je reactie.
Ik ken de stelling koopman vs dominee. Ik denk altijd maar dat je in Nederland als consument uiteindelijk het laatste woord heb. (Zie het als het vlees dat in Islamitische slagerijen wordt verkocht. Is het allemaal halal? Zou elke kip die als halal verkocht wordt, geslacht zijn met een slachtmes met de kop richting Mekka, door een moslim “in naam van Allah, de barmhartige, de Genadevolle”? Wanneer je bij de 4e levende kip bent, lopen de andere 97 alle kanten op ;-) M.a.w. je besluit ZELF om bij DIE slager je halal vlees te halen omdat daar het proces gewaarborgd wordt met een certificaat of om een andere reden.
Wat betreft Islamic finance, denk ik persoonlijk dat als men het fair en rechtvaardig uitvoert als systeem,waarbij je de overheid nodig hebt, met evenredige winst en risicoverdeling dat het goed is voor alle partijen: de geldverstrekker, de geldlener en de maatschappij. (m.a.w. niet alleen goed voor de koopman)
Met de huidige groeicijfers in de IF markt zitten er vast wel rotte appels tussen. Islamic finance heeft dat nodig om tot een volwassen markt te groeien. En als het dan fout gaat, ja waar ligt dat dan aan: de islamitische geleerden vh bedrijf (shariah board), het toch op conventionele manier gaan bankieren/financieren, het management vh bedrijf, de medewerkers vh bedrijf, toezichthouder in het land… In ieder geval zullen de instellingen die het wel goed doen opveren..
Ik heb een kopje Opinie/debat op mijn site gezet met verschillende meningen. Zie een link daaruit, hoe een CEO van een bouwbedrijf in Azië verkeerd handelt en kiest voor modern kapitalisme i.p.v. een Islamic finance constructie/transactie:
http://www.islamic-finance.com/item100_f.htm
Wat betreft de anti-islam retoriek en het omarmen van deze vorm van financieren door de Nederlandse overheid ben ik het met je eens dat dat nu raar aanvoelt. Aan de andere kant levert het voor de overheid op gebied van niet op geld waardeerbare elementen ook wat op. (ethiek, solidariteit.)
Beste Bertie,
Wat een lange reactie mijn opmerking heeft wat los gemaakt zo te zien en dan zeg ik nog gewoon wat veel Nederlanders ook over zichzelf beweren stel je eens voor dat ik zo tekeer was gegaan tegen Nederlanders als heel wat Nederlanders tekeer gaan tegen moslims dan zou het hier opeens wemelen van de reacties van verontwaardigde Nederlanders ;).
Enfin, laten we eens kijken naar jouw argumenten:
Jij schreef:
zonder enige bescheidenheid” sjonge, zeg dat wel! :-p
In je reacties zie ik nergens “men” aanhalingstekens staan, maar die moet “men” (het calvinistische deel van de Nederlandse volksaard, ofwel hcdvdNv) er zeker zelf bijdenken?
Het boek van Schama is een prachtig boek over de cultuur en mentaliteit van vooral burgers en kooplieden in de lage landen in de Gouden Eeuw. Het boek gaat o.a. ook over de spanningen die er bestonden tussen de drang om geld te verdienen en de drang tot soberheid (wat jij hierboven de eeuwige strijd tussen de koopman en de dominee noemde, waarbij de koopman het volgens jou bijna altijd wint).
De strijd tussen dominee en koopman is volgens jou een kenmerk van de Nederlandse identiteit waar jijzelf ook mee besmet bent; jij voelt die zielestrijd dus ook geregeld woelen in jouw borst Jouw sneer is in dat geval ook op jouzelf gericht, concludeer ik. Alleen, wie is er nu eigenlijk calvinist, de dominee of de koopman? Allebei? Maar dan winnen ze toch geen van beiden?
Het is gewoon een feit dat ik meer wat dan de gemiddelde Nederlander over de Nederlandse cultuur(en) en geschiedenis. Wat eenvoudige te verklaren valt door mijn meer dan gemiddelde interesse in nutteloze feiten en niet omdat ik intelligenter ben of zo ;).
Bertie doen nou niet alsof je niet weet dat de dominee en de koopman slaan op het calvinistische deel van Nederland. Iedereen in Nederland met enige kennis van de geschiedenis en cultuur en die twee woorden in één zin leest weet waar dat op duidt! En als je het niet wist dan weet je het nu dus wat is je probleem?
Die sneer is richting de dominee die de afgelopen tijd het debat heeft bepaald ( de koopman nam ook deel aan het debat maar werd elke keer overstemd door de dominee) ten aanzien van de Islam en de moslims in Nederland. In dit geval echter doet de dominee er opeens het zwijgen toe niks gehoord van al die lui die gelijk beginnen te schuimbekken als men iets Islamitisch zou willen toestaan in dit land ( behalve die uit Limburg die zijn eigen katholieke wortels verloochend en calvinistischer geworden is dan de echte calvinisten) en is daar weer de koopman die geld ruikt en denkt daar valt wat te verdienen! Iedereen zwijgt in alle talen opeens wanneer er geld te verdienen valt behalve dan onze vriend uit Limburg. Vind je dat niet vreemd?
Ik woon al drie decennia in Nederland dat gaat je natuurlijk niet in de kouwe kleren zitten ;). Die strijd tussen de dominee en de koopman is echter een universele strijd die voorkomt bij alle mensen: ben ik precies of rekkelijk. Iedereen heeft daar zo zijn eigen afwegingen voor. Maar wanneer iemand heel de tijd roept wij moeten precies zijn geen duimbreed toegeven etc en opeens wanneer er geld te verdienen valt zich van de meest rekkelijke kant laat zien dan is het toch niet verwonderlijk dat iemand daar smalend overdoet?
Jij schreef:
Met men in jouw reactie #7 bedoel je het calvinistische deel van de Nederlandse volksaard, schrijf je. Voor het gemak kort ik dat af tot het cdvdNv.
Je schrijft dus eigenlijk o.m.:
“Mijn sneer is dat men (het cdvdNv) gezien wat men (het cdvdNv) afgelopen jaren allemaal niet aan anti-Islam retoriek ten gehore bracht ook van overheidswege (en soms terecht) men (het cdvdNv) nu opeens heel positief is over iets Islamitisch en wat blijkt het heeft met geld te maken.”
Je bedoelt dus echt dat de medelanders die zgn anti-islamretoriek ten gehore brengen dezelfde medelanders zijn als degenen die nu opeens heel positief over iets Islamitisch zijn omdat het met geld te maken heeft.
Ik heb hier een paar vragen over.
1. Die twee “mennen” zijn dus volgens jou identiek?
2. Ik kan uit het stuk van Nordien Chalhi niet opmaken dat “men” (het cdvdNv??) “opeens heel positief” is over Islmitisch bankieren. Nu heb ik van economie minstens zo weinig kaas gegeten als jij, dus ik kan me vergissen. Maar ik krijg eigenlijk juist de indruk dat “men” (het cdvdNv??) in Nederland een beetje achter de trend aanholt wat dat betreft en dat men (en hiermee bedoel ik niet het cdvdNv) er in diverse buitenlanden een heel stuk verder mee is. Maar misschien zijn ze overal in het buitenland nog veel calvinistischer dan in NL en heeft de koopman de strijd daar al veel eerder gewonnen dan in ons van anti-islamretoriek vervulde kikkerlandje?
3. Ik heb zo gauw geen artikelen om het in na te lezen, maar ik heb daarnaast sterk de indruk dat het juist moslims zijn (en niet het cdvdNv) die in Nederland het hardst pleiten voor het mogelijk maken van Islamitisch bankieren. Zijn dat dan ook kooplieden?
1) Vind je het niet frappant dat die “men” die altijd zo kritisch is ten aanzien van de Islam opeens in alle talen zwijgen over dit onderwerp?
2) Ik heb nergens geschreven dat men opeens positief zou zijn geworden over iets Islamitisch ( men heeft er nog steeds afkeer van) maar dat het geld de afkeer overwint. De dominee verliest het in dit geval van de koopman.
3) Inderdaad holt men in Nederland achter de trend aan dat doet men al jaren de tijd dat Nederland gids land was ( De dominee met het opgeheven vingertje weet je nog) is al lang voorbij men is hier aan het navelstaren zelfs de koopman reageert pas laat als anderen al de buit hebben binnengehaald.
4) Maar dat maakt nog niet dat mijn sneer gericht is naar alle Nederlanders of zelfs maar het hele calvinistische volksdeel. Als een Nederlander dit had gezegd dan had je precies begrepen wat hij bedoelde en had je er geen punt van gemaakt nu ik het zeg wordt het opeens een soort hetze volgens jouw a la wat er hier gebeurd met de moslims dat is een gotspe om maar eens een goed Jiddisch woord te gebruiken!
5) Dus beste Bertie als je hier wilt muggenziften en haarkloven etc dan ben je bij het juiste adres alleen ben ik bang dat je zult verliezen want ik ben daar kampioen in ïŠ.
Jij schreef:
Mijn conclusie is opnieuw: je generaliseert sterk. En inderdaad, je opmerking over de Nederlandse cultuur en mentaliteit is een sneer.
Wat hebben we (het cdvdNv èn het niet-cdvdNv) daar in vredesnaam aan?
Ik meen dat ik bij jou al enkele keren een wijze spreuk heb gelezen waar ook het cdvdNv vanouds mee instemt: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Als je niet wilt dat anderen generaliserende kritische opmerkingen maken over jouw sociale verbanden, jouw godsdienst of wat het ook is wat je gemoed beweegt en wat je met anderen verbindt, wees dan zo verstandig dat zelf ook niet te doen t.o.v. die van anderen.
Hahahahah ik moet nou echt lachen beste Bertie je probeert zo wanhopig mij in een bepaalde hoek te drukken dat het haast grappig wordt. Lees al mijn stukken die ik hier de afgelopen wekken heb gepost en beweer dan eens opnieuw dat ik generaliseer! En dan zou je trouwens iedereen die deze verwijzing gebruikt moeten beschuldigen van generalisatie!
De Koopman en de Dominee
Nederland staat bekend als een land van koopmannen en dominees. Een reputatie die ontstond in de Gouden Eeuw toen Nederlandse calvinisten zich ontdeden van het Spaanse katholieke juk en de VOC zich ontwikkelde tot een van de grootste handelsondernemingen ter wereld. Koopman en dominee bepaalden het politieke gezicht van Nederland in de 17de eeuw.
Vierhonderd jaar later staat deze reputatie in het buitenland nog stevig overeind. Nederland staat bekend om zijn Hollandse handelsgeest. En ook om dat irritante opgeheven vingertje waarmee andere landen tot de orde worden geroepen. Maar gaan koopman en dominee nog steeds hand en hand? En wie wint het eigenlijk als er een conflict tussen handel en geweten ontstaat?
http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article732856.ece
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Tja Mohammed, jij blijft maar bezig om opdrachten uit te delen dat mensen je stukken moeten lezen of herlezen.
Daar heb ik helemaal geen zin in. Als jij niet wilt dat andere mensen zeggen “de islam” is slecht voor vrouwen, moet jij zelf ook niet zeggen dat “de nederlander” altijd op geld uit is. Dat vind ik generaliseren. Je mag dat een soort hetze van mij noemen, maar dat vind ik nu weer grappig. Ik spreek je gewoon aan op je eigen normen en waarden. Gotspe? Prima.
Ja Mohammed, ik vind het frappant dat jij al die mensen behalve W.A. Wilders die volgens jou stilletjes hun mond houden nu het over islamitisch bankieren gaat, over een kam scheert met de “men” die volgens jou altijd zo kritisch is over de islam.
Je schrijft “2) Ik heb nergens geschreven dat men opeens positief zou zijn geworden over iets Islamitisch ( men heeft er nog steeds afkeer van) maar dat het geld de afkeer overwint.” Ik geloof dat je je eigen stukken maar eens moet overlezen.
Je schreef nl. : “dat men gezien wat men afgelopen jaren allemaal niet aan anti-Islam retoriek ten gehore bracht ook van overheidswege (en soms terecht) *men nu opeens heel positief is over iets Islamitisch*.”
Ik denk dat we het wat betreft Nederlands reputatie helemaal niet zo oneens zijn met elkaar. Maar ik denk ook dat je je stukken wat zorgvuldiger zou moeten formuleren. Daar lijk je me intelligent genoeg voor.
Mvg,
Zonder alles gelezen te hebben wilde ik even een historisch perspectiefje plaatsen:
Wist u dat in het verleden het de christelijke nederlander ook verboden was om rente te vragen? Op basis van dezelfde bronnen. (Oude testament Deuteronomium)
Gij zult aan uwen broeder niet woekeren, met woeker van geld, met woeker
van spijs, met woeker van enig ding waarmede men woekert.’
Grappige is dat het de joden wel was toegestaan omdat die blijkbaar een andere uitleg van hetzelfde gebod hadden; namelijk dat je rente hebt, en woeker(-rente) redelijke en onredelijke rente.
In de loop van de tijden is er acceptatie gekomen van rente door onderscheid te maken tussen die woeker en gewone rente.
Ook was er in de oude (mesopotamische e.d.) samenlevingen al een gewoonte van een jubeljaar (7×7= 49) waarin alle schulden werden kwijtgescholden.
Wolters van de RU heeft hier een leuke oratie over gehouden (over islamic finance dus)
Point being: Zonder gebruik van redelijke rente was ons maatschappijtje nooit geworden wat ie was, en tegelijkertijd moet de burger voor woekerrentes (lenen.nl anyone?) beschermd worden.
Maar het is imho schijnheilig om een constructie te gebruiken waar feitelijk iemand anders de rente pakt.
Hebben alle moslims ook geen gewone bankrekening? zit ook rente op…
Jongens jongens toch. Maxima zegt het toch zelf? De nederlander bestaat niet!
Sommige nederlanders. Die bestaan wel.
Moet je bij een halal hypotheek in Nederland twee keer overdrachtsbelasting betalen? Immers de verkopende partij verkoopt aan de hypotheekverstrekker en deze verkoopt door aan de nieuwe eigenaar met een bedrag aan winst dat min of meer gelijk zal zijn aan de rente … Ik heb nog nooit een voorbeeldberekening gezien van een dergelijke hypotheek. Misschien is daar een reden voor ?
Ik lees overigens op een website dat er 2 soorten hypotheken zijn voor moslims:
Ӣ The Murabaha (Deferred sale finance) Mortgage
Ӣ The Ijara (lease to own) Mortgage
In het eerste geval (Murabaha) moet je 20% van het koopbedrag op tafel kunnen leggen en kan je je daarna de eigenaar noemen waarbij je degene die het leenbedrag heeft geregeld afbetaald.
In het tweede geval (Iljara) wordt je niet de eigenaar van het huis maar lease je het. Dat deed mij weer realiseren dat wij in het westen al lang vormen van “islamitische financiering” hebben al zullen wij het niet zo noemen. Immers, lease auto’s zijn hier ook gebruikelijk. Maar ik weet niet welke financieringsvorm men in nederland wil introduceren. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de afspraken die men met de fiscus kan maken.
@Aai,
Dé Nederlander bestaat wel degelijk, heb ik net gelezen! zie:
http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=36976955
Dus toch. Pfffff, wat een geruststelling :-)
Mvg,
je betaalt gewoon de rente hallo , alleen die wordt DOORBEREKENT IN JE HYPOTHEEK
dus het maakt echt geen bal uit!
Beste Bertie,
Zit de confrontatie bij de vorige discussie je oordeelsvermogen in de weg? Want daar lijkt het op. Je gaat met een stofkam door mijn reacties op deze topic en dan kom je met wat semantische haarkloverij zeggen dat wat ik hier schreef hetzelfde is als de hetze tegen moslims door sommige figuren!
Jij schreef:
Tja Mohammed, jij blijft maar bezig om opdrachten uit te delen dat mensen je stukken moeten lezen of herlezen.
Daar heb ik helemaal geen zin in. Als jij niet wilt dat andere mensen zeggen “de islam” is slecht voor vrouwen, moet jij zelf ook niet zeggen dat “de nederlander” altijd op geld uit is. Dat vind ik generaliseren. Je mag dat een soort hetze van mij noemen, maar dat vind ik nu weer grappig. Ik spreek je gewoon aan op je eigen normen en waarden. Gotspe? Prima.
Waar heb ik in mijn reactie hier geschreven dat je die link moest lezen? Heb ik ergens geschreven dat de Nederlander altijd uit is op geld? Volgens mij ben jij degene die eerst goed moet lezen voor dat je iemand van iets moet gaan beschuldigen! Je interpreteert er oplos zonder rekening te houden met mijn uitleg en beschuldigd mij dan van generalisatie. Anderen mogen zeggen wat ze willen over de Islam alleen wanneer er nonsens wordt beweerd dan geef ik daar commentaar op. Als jij mijn opmerking over de dominee en de koopman gelijk stelt met een opmerking Islam is slecht voor vrouwen dan moet je dat vooral doen het enig wat je daarmee laat blijken is dat je niet instaat, bent zuiver te discussiëren althans met mij.
Jij schreef:
Ja Mohammed, ik vind het frappant dat jij al die mensen behalve W.A. Wilders die volgens jou stilletjes hun mond houden nu het over islamitisch bankieren gaat, over een kam scheert met de “men” die volgens jou altijd zo kritisch is over de islam.
Wat is daar zo verbazingwekkend aan? De afgelopen tijd kon niets wat met de Islam van doen had door de beugel: Islamitische scholen, Islamitische organisaties, Islamitische kleding, Islamitische huwelijken etc overal werd commentaar opgegeven. De opiniepagina stonden vol bij elk onderwerp weer dezelfde figuren die zich opwierpen als verdedigers van het seculiere en verlichte Nederland. Maar nu geen woord. Geen Jaffe Vink, Leon de Winter, Afshin Ellian Bart spruyt, Verdonk ect, die luidkeels verkondigen dat toegeven aan Islamitsche bankieren het begin van het einde is van het Nederland zoals wij dat kennen en het begin van de Islamisering. Wat al deze mensen een anderen gemeen hebben ondanks de grote onderlinge verschillen is hun gemeenschappelijk aanval op de Islam en moslims in het publieke debat! Als jij dat over één kam scheren noemt moet je dat vooral doen ik noem het gewoon mensen onder één noemer brengen: Anti-islam. Dat is wat ze gemeen hebben en wat ze nu ook gemeen hebben is hun zwijgen over dit onderwerp!
Jij schreef:
Je schrijft “2) Ik heb nergens geschreven dat men opeens positief zou zijn geworden over iets Islamitisch ( men heeft er nog steeds afkeer van) maar dat het geld de afkeer overwint.” Ik geloof dat je je eigen stukken maar eens moet overlezen.
Je schreef nl. : “dat men gezien wat men afgelopen jaren allemaal niet aan anti-Islam retoriek ten gehore bracht ook van overheidswege (en soms terecht) *men nu opeens heel positief is over iets Islamitisch*.”
Het positieve is het geld verdienen niet het Islamitische! Dat Islamitische echter blijft afkeer inboezemen. Misschien niet goed geformuleerd maar wat ik er mee bedoelde was duidelijk.
Jij schreef:
Ik denk dat we het wat betreft Nederlands reputatie helemaal niet zo oneens zijn met elkaar. Maar ik denk ook dat je je stukken wat zorgvuldiger zou moeten formuleren. Daar lijk je me intelligent genoeg voor.
Mijn slordigheid in de formulering zal ik niet betwisten maar desondanks had jij heel goed begrepen waar ik op doelde.
In afwachting van je tegenreactie :).
Met vriendelijke groet,
Mohammed
@Mohammed,
dank voor je reactie#23. Het is door je toelichting hierin nu in ieder geval duidelijker wie je met de “men” bedoelt die anti-islamkritiek hebben. Jouw sneer wekte de indruk dat het merendeel van de Nederlanders èn anti-islam zou zijn èn opeens geld aan de islam wilde verdienen. Behalve Wilders cs wordt er ook van minder extreme kant kritiek op de praktijk van de islam geuit; de critici onder één “men” scharen werkt polariserend. Je toelichting verheldert je oordeel.
Er wordt onder moslimse medelanders wel vaker generaliserende kritiek op ‘de Nederlanders’ geuit (lees de moslimfora) en indien jij dat nu ook nog gaat doen, wordt de situatie er niet beter op. De goed geschreven en genuanceerd boeken van Simon Schama zijn iets heel anders dan een ‘sneer’ uit jouw losse pols. Zo’n sneer kan algauw een eigen leven gaan leiden.
Slordige en onaangenaam getoonzette formuleringen worden niet door iedereen goed begrepen, dat weet je. Dat was een onderliggende oorzaak van mijn bezwaar tegen jouw reactie.
Enfin, ik neem me voor de klompen in het klompenhok te zetten en op sloffen verder te discussiëren op deze site.
Mvg,
” Maar het is imho schijnheilig om een constructie te gebruiken waar feitelijk iemand anders de rente pakt.
Hebben alle moslims ook geen gewone bankrekening? zit ook rente op…”
Beste Anders,
zie je ons als domme Moslims die totaal geen verstand hebben van financieringen ??? Wake Up ! Wij leven niet meer in de jaren `60 of 70…….die tijdperk is alang voorbij. New generation “Expacts” zijn heel intellingent en hebben hoge opleidingen (academici….).
Over de kwestie ” het verbod van Rente” was/is en zal altijd blijven (staan ook in de drie heilige boeken, Al tourat, Al Injil(bijble) en de Kuran).
Je moet maar eens wennen aan de islam…..en vergeet niet dat wij gedurende 8 eeuwen lang in Europa waren gestationeerd!! Of heb jij dit niet gehad in je geschiedenis boeken ?
Nou bij deze dan……
Groet,
el fahmi,
“je betaalt gewoon de rente hallo , alleen die wordt DOORBEREKENT IN JE HYPOTHEEK
dus het maakt echt geen bal uit! ”
Aha, twee woorden ” cultuur barbaar” !
Je hebt je huiswerk niet goed gemaakt…met jou in de discussie heeft TOTAAL geen zin.
gr,
el fahmi
Beste Bertie,
Ik kan prima door één deur met de meerderheid van de Nederlanders zelfs diegene die weinig op hebben met mijn religie en daar kritiek op uitten. Zolang de kritiek hout snijdt is er geen enkel probleem wat mij betreft. Kritiek integer en met fatsoen en respect gebracht is meer dan welkom. Iedereen heeft blinde vlekken en wij moslims hebben dat ook, dus iemand die ons een spiegel voor houdt om die vlekken te tonen bewijst ons een dienst! Wij hebben geen behoefte aan moslimapologeten maar aan mensen die zich in de materie hebben verdiept en met kennis van zaken willen discussiëren daar hebben wij en zij wat aan. Als men goed de oren te luister legt in de gemeenschap dat hoort men daar vaak diezelfde kritiek geuit door moslims zelf. Echter zodra ik merk dat, dat niet gedaan wordt in het belang van de samenleving, in het belang van de gemeenschap, in het belang van het samen door een deur kunnen, in het belang van de mistanden die de wereld uit geholpen moeten worden, in het belang van kennisvergaring kortom in het belang van ons allen dan ga ik mij kwaad maken! Misschien ga ik in mijn reacties wat kort door de bocht, kom ik betweterig over, ga ik drammen etc maar dat is niet om anderen het zwijgen op te leggen of kritiek te doen verstommen. Ik wil alleen een zuivere discussie waar men best wel tegen elkaar mag schreeuwen de emoties de vrije loop laten gaan zolang men maar geen nonsens loopt uit te kramen ( Dat geldt trouwens ook voor moslims). Enfin, wij hebben hier zo onze virtuele aanvaringen gehad en zolang het bovenstaande opgaat en ik denk dat, dat voor jou opgaat. Dus ben ik altijd bereid met jou in discussie te gaan op klompen of op sloffen :).
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Moet je bij een halal hypotheek in Nederland twee keer overdrachtsbelasting betalen? Immers de verkopende partij verkoopt aan de hypotheekverstrekker en deze verkoopt door aan de nieuwe eigenaar met een bedrag aan winst dat min of meer gelijk zal zijn aan de rente … Ik heb nog nooit een voorbeeldberekening gezien van een dergelijke hypotheek. Misschien is daar een reden voor ?
Simon,
De berekeningsmethodieke bij islamitische bankieren kan je bij bekende Islamitische banken kunnen zien en zelf een berekening laten maken…..eff googelen bij ” Dubai Islamic banking”
Interesse in Islamitische bankieren?
gr,
fahmi,M.
Beste Nordien,
De discussies willen hier nogal eens ontsporen ver verwijderd van het oorspronkelijke onderwerp. Ik heb je artikel met interesse gelezen maar mijn kennis schiet te kort om daar enige kanttekeningen bij te plaatsen. Want ik denk dat die er wel zijn te plaatsen. Wanneer commercie en religie zich gaan vermengen zal de laatste vaak het onderspit delven. Men kan zoals het in de Bijbel staat nu eenmaal geen twee heren dienen:
Evangelie naar Matteüs 6:24: “Niemand kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.”
Wij moslims doen hetzelfde als feministen. In plaats van een eigen systeem te creëren gaan we met het systeem mee doen met wat aanpassingen. Het kapitalisme kent heel wat manco’s die in strijd zijn met de ethiek van onze religie (alle religies). Wanneer je daaroverheen kijkt en slechts wat aanpassingen na streeft die een zogenaamd Islamitische sausje over één of twee manco’s legt zonder vragen te zetten bij alle manco’s dan ben je in feite die manco’s religieus aan het legitimeren terwijl ze diametraal staan tegen de ethiek van de Islam en alle wereldreligies.
Nu zijn wij hier in het Westen een minderheid en moeten we roeien met de riemen die we hebben maar in de Islamitische wereld zou men beter moeten weten! Velen in het Westen hebben geschreven over alternatieven zonder aan utopische dagdromerij te doen die zeer goed zouden passen in een Islamitisch bestel.
Jaren geleden las ik een boek van de econoom E. F. Schumacher met de titel: Small Is Beautiful. In dat boek uit hij keiharde (metafysische) kritiek op de hoe men het economische reilen en zeilen beziet. Ik denk dat zijn ideeën voor een groot deel overeenkomen met de ethiek van de Islam ten aanzien van de economie. Men moet naar alternatieven zoeken zonder echter utopieën na te jagen van een Islamitische staat etc en dat heeft men nagelaten in de Islamitische wereld!
Want wat is er Islamitisch aan een fabriek die geheel renteloos is gebouwd maar wel rotzooi maakt waar mensen heel goed buiten kunnen en daarbij nog het milieu vervuild? Zijn wij niet verplicht te zorgen voor deze aarde en haar goed verzorgd na te laten aan de toekomstige generaties?
Quran 33:72 We did indeed offer the Trust to the Heavens and the Earth and the Mountains; but they refused to undertake it, being afraid thereof: but man undertook it;- He was indeed unjust and foolish;-
En wij hebben precies dat gedaan: hetgeen aan ons toevertrouwd was kapotgemaakt en nog meer in de vernieling aan het helpen door onrechtvaardig en dom om te gaan met deze aarde.
Quran 40:57″Greater indeed than the creation of man is the creation of the heavens and the earth.”
Wij zijn slechts een onderdeel van deze schepping hoewel wij denken dat we de meesters zijn! Alleen wij kunnen zo arrogant zijn!
When all the trees have been cut down,
when all the animals have been hunted,
when all the waters are polluted,
when all the air is unsafe to breathe,
only then will you discover you cannot eat money.
Cree Prophecy
En wanneer dat moment komt dan zal een renteloze hypotheek geen ene mallemoer van nut zijn!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
fahmi
niet iedereen heeft zin en tijd om boeken te schrijven hiero.
ramadan is bijna klaar. Heb geduld.
Yousef Qardawi had zich allang uitgesproken over dit onderwerp
EN HET IS ONZINNIG .
geldklopperij en een nieuwe groeimarkt creeen. we hebben allang toestemming om gewoon een hypotheek af te sluiten, je mag er zelfs mee naar HAji
ff googelen.
leidse universiteit
dan ben je er zo achter .
salaampjes!!
:) :) :) :)
oh en trouwens , die rente daar heeft van Bommel ook al eens iets over geschreven, ( er zijn hele faculteitsafdelingen hoor , met Moslims in Europa en wat te doen al vanaf een jaar of 1600. ) het is echt niets nieuws
de rente die verboden is is de woekerrente . Niet de rente die je betaald voor het verwerken van je betaaloopdrachten ed.
WOEKERRENTE wel . die is haram.
@29Mohammed
Onlangs vernomen dat het basisstreven van Islamic finance op macroniveau is het bevorderen van de welvaart en welzijn van de burgers in het land en het tegengaan van armoede. Terwijl religie in het kapitalisme/westerse wereld los van de economie wordt gezien en geen invloed heeft op de inrichting van de samenleving.
Volkomen eens met wat je aangeeft omtrent de manco’s in het kapitalisme die in strijd zijn met de religies. Aangezien winst maken (in tegenstelling tot (woeker)rente) in de Islam wordt aangemoedigd heeft kapitalisme ook z’n positieve kanten of laat ik het anders zeggen op deze wijze delft religie het onderspit niet.
Ook volkomen eens dat men in de Islamitische wereld zou moeten roeien met de top-down aanpak.
Mijn opvatting is dat pragmatisch gezien er nu niet valt te kiezen. Er is op dit moment geen alternatief in het kader van wat ik eerder aangaf dat ik vind dat uiteindelijk de consument het laatste woord heeft bij het duel koopman vs dominee.
Zoals jou referentie (Schumacher) aangeeft lijkt het mij een goed plan om hier (aangezien wijhierblijven ;-) niet na te laten te blijven roeien met de riemen die wij hebben op zoek naar alternatieven.
Deze alternatieven moeten wel fair en rechtvaardig uitgevoerd worden met respect en begrip voor de principes, anders heeft het geen zin (dus niet alleen goed voor de koopmannen). Misschien is de term“Islamic” misleidend, “ethisch” afgezaagd en moeten wij het Triple banking/Triple Finance noemen. Contracten toegestaan onder de religieuze wetgevingen & de Nederlandse wetgeving. Triple :goed voor zowel de geldverstrekker, de geldlener en de maatschappij. En Triple dat staat voor de 3 wereldgodsdiensten.
#28 Fahmi
Ik heb jouw advies opgevolgd
Wat mij gelijk opvalt dat er op het begin scherm een RATE van 3,99% wordt aangeboden.
http://www.dib.ae/en/index.htm
@ fahmi:
” zie je ons als domme Moslims die totaal geen verstand hebben van financieringen ??? ”
Nee natuurlijk niet aangebrand. Nordien heeft veel meer verstand van financien; hij studeert erin.
Toch zag ik 2 dingen niet terug in de discussie:
A) Dat de christelijke wereld tot ver in de middeleeuwen ook een absoluut verbod op rente had. En dat dus veel van de xenofobige reacties van autochtonen hypocriet zijn
B) Dat er een verschil kan zijn / hoort te zijn tussen reele rente en woekerrente.
En, Fahmi, als je zo hoogopgeleid intelligent etc. bent. Leg mij dan eens uit waar je volgens een van je 4 stromingen het verschil hoort te maken tussen gewone- en woekerrente.
En vervolgens mag je voor mij duiden waarom de hypotheekrente in Nederland, die van veel arbeiders kapitaalbezitter heeft gemaakt, waarom die onder de woekerrente valt.
Als ” het verbod van Rente” was/is en zal altijd blijven dan vindt ik het scheinheilig om middels constructies waar derden feitelijk de rente ontvangen je zelf vrij te zien van rente terwijl je wel het voordeel deelt.
“Je moet maar eens wennen aan de islam….”
Agh man, doe even rustig. Ik praat naar alle lezers, niet naar die max 10% die zowel de koran kennen als commerciele financiering.
Ik ben al heeel lang aan het wennen aan de Islam, die op mij als geheel net zo hypocriet overkomt als de andere 2. En voor losse personen net zo goed kan zijn.
Nogmaals:
Als alle rente haram is, dan ook echt. Maar dat is niet het geval. Ik sluit me aan bij AHA en de Leidse universiteit; er is rente en er is woekerrente.
Wees een hoogopgeleide moslim, pak nu een goede (gewone) hypotheek en zorg dat je eigendom vergaart in de binnenstad van een grote stad. Dan blijf je hier op de goede manier
Wie kan mij een rekenvoorbeeld geven
voor een huis van € 200.000
In hoever houdt men bij het vaststellen van de “leaseprijs of huurkoopprijs” rekening met het gelden hypotheekrente tarief??
met andere woorden
zal de “leaseprijs”anders zijn bij een hypoteek rente van 5% dan bij 10%
vele
Ik laat het rente tarief liever over aan de marktwerking dan aan een groep “geestelijken”
#Fahmi “De berekeningsmethodieke bij islamitische bankieren kan je bij bekende Islamitische banken kunnen zien en zelf een berekening laten maken…..eff googelen bij ” Dubai Islamic banking”
Interesse in Islamitische bankieren?
Tja ik zie alleen maar buitenlandse sites dus dat zegt mij dan weinig ter vergelijking met mij bekende hypotheekvormen. We hebben hier immers onze fiscale wetten (aftrek van rente en overdrachtsbelasting) dus op het ogenblik is deze berekening voor de nederlandse situatie niet te maken. En wat betreft je vervolgvraag: ja ik vind het wel interessant om hypotheken te verstrekken op basis van ethische principes. Als er belerend toontje bij komt over de wetten van Allah haak ik al snel af … zeker als geen duidelijk inzicht geboden kan worden met betrekking tot de kosten. Immers, of een islamitische hypotheek echt minder woekert in de NL situatie is mij nog niet duidelijk. Maar het is mij wel duidelijk dat dit berekenen wat betreft de nederlandse situatie nu ook eigenlijk nog niet kan.
draadje eindigt met onderstaande reklame
Geen hypotheek door BKR?
Wij hebben de oplossing! Altijd een bkr hypotheek mogelijk.
over woekeraars gesproken.
deze paaien mensen die al dik in de schulden zitten
hoort niet op jullie site!!
” Yousef Qardawi had zich allang uitgesproken over dit onderwerp
EN HET IS ONZINNIG .
geldklopperij en een nieuwe groeimarkt creeen. we hebben allang toestemming om gewoon een hypotheek af te sluiten, je mag er zelfs mee naar HAji
ff googelen. ”
Beste Aha,
Yousef Qardawi is een van Islam geleerden, die zei dat wanneer een Moslim de middelen niet heeft om een huis te kopen dan is het afsluiten van zogenaamd hypotheek op basis van Rente, is toegestaan ….Maar zoals je weet zijn alle andere Moslims geleerden niet mee eens met zijn stelling. Allah God heeft ” Riba” verboden en wie is Qardawi om de ” Riba” te legaliseren. De mens is altijd op zoek om ” dingen ” die door Allah heeft verboden, goed en zoveel mogelijk ” halal” te maken of te introduceren (door een mens)…..en dat vergeten de mensen.
In Surat ” Al bakrat, staat de langste ” Ayat” en daar gaat over de ” Riba”…..hopelijk dat jij Arabisch kunt lezen……want als je de Kuran leest dan durf je niet eens om het Woord ” Riba” te legaliseren !!!
Het punt is dat wij hier in Nederland, heeft men iedere een eigen interpretatie over de Kuran en de Soenah.
Overigens, Woekerent, Rente is the same….
daar gaan wij weer over de interpretatie kwestie
gr,
Mohamed el F.
“Ik heb jouw advies opgevolgd
Wat mij gelijk opvalt dat er op het begin scherm een RATE van 3,99% wordt aangeboden.
Goed bezig Vele !
Zoals je ziet in de site van Dubai Islamic banking is de intrest NIETS TE MAKEN HEEFT MET DE ” RIBA” !!! interstpercentage moet je zien als een opslag, want banken moeten ook de kosten denken en eventueel winst maken. Winst maken is wel toegestaan in de Islam.
Kan jij me nog volgen?
gr,
Mohamed el F.
Sharia Board
Scholars of high repute with extensive experience in law, economics and banking systems and specialising in law and finance as prescribed by Islamic Sharia make up the DIB’s Fatwa & Sharia Supervision Board. The Board is appointed by the bank’s General Assembly and ranks above the Board of Directors. The Sharia Board supervises the development and creation of innovative Sharia-compliant investment and financing products and services. The Board is empowered to issue fatwas on any matter proposed to it by different business units of the bank. The Sharia auditors ensure that all the transactions are carried out in strict compliance to Islamic principles of banking. This framework along with a stringent compliance to rules has made DIB the pioneering organization to practice Islamic finance in true letter and spirit. The very name DIB has come to signify innovation, financial dynamism, leadership and above all a complete assurance that all the transactions are free from riba (interest).
@ Fahmi:
Jij bent dus voor een strikte interpretatie. Dan loop je dagelijks tegen problemen op.
Wat doe je met je betaalrekening?
Wat doe je met je pensioen?
Elk geldsysteem vandaag de dag werkt met rente.
Ik zeg niet dat dit goed of slecht is, het is zo.
Het is uiteindelijk die rente die ons verplicht om morgen meer winst/omzet etc. te halen dan vandaag. Misschien is het een deel van de oplossing om binnen dit systeem iets op te richten wat zonder rente werkt en toch levensvatbaar is, maar dat is iets anders dan het islamitisch bankieren wat ik totnogtoe gezien heb.
Want de bank die jou een halal-hypotheek aanbied, heeft aan de andere kant toch net zo goed weer last van de rantetarieven overal, en moet deze weer doorberekenen?
Correct me if I’m wrong, maar uberhaupt deelname aan het nederlands betaalverkeer maakt dat je in rentes doet. Hoe ga je hier dan mee om?
anderS, zo ongewoon is het niet want veel nederlanders rijden in een lease auto en dan betaal je ook geen rente hoewel je toch het geld niet hebt om die auto te kopen. Je zou ook geld kunnen lenen om een auto te kopen maar dan betaal je rente. De laatste jaren zie je steeds vaker dat ook particulieren auto’s leasen. Met een huis zou je dat ook kunnen doen en in de UK bestaat deze vorm van financiering al vanuit islamitische banken.
En het voorbeeld dat je noemt over betaalrekening … je zou kunnen afspreken dat je deelt in de winst van de bank in plaats van rente ontvangt. etc. Zie het als meer diversiteit in het aanbod in financiele producten.
“En, Fahmi, als je zo hoogopgeleid intelligent etc. bent. Leg mij dan eens uit waar je volgens een van je 4 stromingen het verschil hoort te maken tussen gewone- en woekerrente ”
hahaahaha.. beste Anders,
Ik ben maar een simpel modeste burger…..en trouwens ben zogenaamd een Pensioenspecialist ! Alles over het Pensioen (regelingen wetgevingen PW 2007 geef ik je met alle plezier hier een toelichting geen), maar ben nog Islamic banking specialist…….misschien later inshallah (zodra Islamitische bankieren in Nederlandd gaan stationeren…
take care
Mohamed
@ Fahmi, Simon:
Zoals ik het zie:
Zolang je deel uitmaakt van een financiele keten waar ergens in die keten met rente wordt gewerkt, heb je een probleem als je echt principieel bent.
Dat is zo in de voorkomende gevallen van betaalrekening, lease-auto, pensioen en hypotheek op dit moment.
Wanneer men erin slaagt zoals Simon suggereert om een instelling te hebben die principieel niets doet met rentes, maar alleen extra betaalt voor risicodragen etc. etc. dan komt het in de buurt van echt halal.
Ik juich de financiele diversiteit van harte toe, net als initiatieven zoals ASN bank kan dit een keerpunt worden in de geschiedenis. Max Havelaar in financien..
Maar voorlopig ben ik gematigd cynisch
“Wie kan mij een rekenvoorbeeld geven
voor een huis van € 200.000
In hoever houdt men bij het vaststellen van de “leaseprijs of huurkoopprijs” rekening met het gelden hypotheekrente tarief??
met andere woorden
zal de “leaseprijs”anders zijn bij een hypoteek rente van 5% dan bij 10%”
Vele,
Het heeft geen zin om zo’ n berekening te laten maken, omdat jij of moi als ingezetenden in Nederlnd niet in aamerking komen voor zogenaamd de Islamitische financiering die elders (Uk, Dubai, Malesie) vestigen. Laatst heb ik een Islamic banking in UK benanderd en het het verzoek niet gehonoreerd. (reden ben niet wondend in UK).
“draadje eindigt met onderstaande reklame
Geen hypotheek door BKR?
Wij hebben de oplossing! Altijd een bkr hypotheek mogelijk.
over woekeraars gesproken.
deze paaien mensen die al dik in de schulden zitten
hoort niet op jullie site!!”
Ik werk nu al 16 jaar bij een bank/verzekeraar en 6 jaar bij een hypotheek afdeling….en je merkt heel wat burger hen huizen moeten afstaan vanwege wanbetaling……omdat zij hen schlden niet kunnen aflossen ! Mensen worden afgeleid en denken dat zij gedurende 30 jaar hen finacien op orde hebben….dit laatst is niet het geval.
Anders hierbij mijn reacties
1 .”Jij bent dus voor een strikte interpretatie. Dan loop je dagelijks tegen problemen op.
* Just be myself.
Wat doe je met je betaalrekening?
* gewoon zoals iedere ingezetende in Nl, heb girorekening en krijg geen Rente. Het geld op mijn girorekening is Puur en zuiver.
Wat doe je met je pensioen?
* Ik heb het verzoek ingediend door middel een afstandsverklaring (bij mij werkegever )en is het verzoek niet gehonoreerd…..denk aan PW 2007 (PensioenWet)…Dit is ook te danken aan de Sukkels in de Tweede Kamer dit totaal geen verstand hebben over het Pensioen…..toch gaan ze debatteren over onderwerpen die niets van weten. Triest !
Elk geldsysteem vandaag de dag werkt met rente.
Ik zeg niet dat dit goed of slecht is, het is zo.
* Dat klopt, maar persoonlijkt ga ik geen lening/hypotheek afsluiten, die gebaseerd is op Rente.
Het is uiteindelijk die rente die ons verplicht om morgen meer winst/omzet etc. te halen dan vandaag. Misschien is het een deel van de oplossing om binnen dit systeem iets op te richten wat zonder rente werkt en toch levensvatbaar is, maar dat is iets anders dan het islamitisch bankieren wat ik totnogtoe gezien heb.
Want de bank die jou een halal-hypotheek aanbied, heeft aan de andere kant toch net zo goed weer last van de rantetarieven overal, en moet deze weer doorberekenen?
Correct me if I’m wrong, maar uberhaupt deelname aan het nederlands betaalverkeer maakt dat je in rentes doet. Hoe ga je hier dan mee om? ”
* Have ” Niyat”= Inenties, en hier bedoel ik mee jouw intenties/het best maken over dingen die je dagelijks leven tegenkomt ! en wij hebben nu over Rente, ik probeer zoveel mogelijk dat ik niet iets met Rente te maken krijg….en Allah is altijd erbij om mij te helpen.
Ik ben heel bewust over dit issue, daar maak je geen zorgen, maar ik maak me wel zorgen om broeders en zusters die wel zogenaamd leningen/hypotheek die gebaseerd is op Rente.
gr,
Mohamed
@ Fahmi
Ik denk dat de moslimjongeren die gebruik maken van hypotheken of iets dergelijks gebruik maken van de mogelijkheden die ze WEL hebben.
Zie het maar als het halal-voedsel. We zeggen dat het halal is en er komt een leuk keurmerk op, maar hoe halal is het als we gaan kijken naar de hele keten van geborrte (en daarvoor) van het dier tot aan het slachthuis (en daarna). Heeft het genoeg ruimte, wordt het goed grootgebracht (zonder vage spuitjes enzo voor melk- of vetovervloed), etc…
Het verschil is dat we wel halal-eten hebben (tot op een bepaald niveau en discutabel), maar halal-bankieren helemaal niet. Daar zou je gelijk in kunnen hebben als tegenargument. In beide gevallen is echter het uitgangspunt normaal te leven en is de niyyah (zoals jij aangeeft) het criterium (ook voor mij). Bv een huis met renteloze hypotheek is beetje lastig, maar geen huis is lastiger (daar je je dan eigenlijk nooit goed kunt vestigen in dit land en op veel punten achterblijft).
Echter, zodra er betrouwbaar Islamitischgebankierd (leuk werkwoord overigens) kan worden, ben ik er haastig bij.
gedwongen verkoop komt voor maar is in verhouding minim.
“Ik werk nu al 16 jaar bij een bank/verzekeraar en 6 jaar bij een hypotheek afdeling….en je merkt heel wat burger hen huizen moeten afstaan vanwege wanbetaling……omdat zij hen schlden niet kunnen aflossen ! Mensen worden afgeleid en denken dat zij gedurende 30 jaar hen finacien op orde hebben….dit laatst is niet het geval.”
Bij wanbetaling denk ik meer aan eigen schuld. denken dat je bij een looptijd van 30 jaar je zaakjes op orde hebt is ook de schuld van de hypotheek gever( de klant)
vroeger kon je de rente 30 jaar vast zetten met een verplichte aflossings component. Klant moet zich niet alléén door hypotheekgever(“bank”) laten voorlichten
ook niet door een islamitische.
Ik denk dat jouw bank een klant die een aantekening heeft bij de BKR niet zomaar een hypotheek verstrekt. Helaas zal jouw bank dat doen om zijn eigen risico te beperken maar het zou ook zo moeten zijn om consument voor niet op te brengen kosten te beschermen.
#40 Fahmi
?????
Rente die ik aan mijn banken betaal
zijn ook voor denking van kosten en winstopslag.
dus zoals andere geloofsgenoten hier op merken is een hypotheek( onder toezicht van DNB) halal
@ Fahmi:
Respect voor je intenties (NIyah?)
Je gaat behoorlijk ver om zuiver te blijven.
Belangrijkste blijft wel dat het betrouwbare en degelijke financiele producten zijn, anders kan je beter een andere oplossing zoeken.
Ook bij de pensioenen wordt je persoonlijke vrijheid inderdaad ingeperkt.
Belangrijskte is wel dat het betrouwbaar moet zijn: DNB stempel dus. Anders krijg je weer vervelende taferelen
Ik denk persoonlijk dat er wel een partij te porren moet zijn voor een cluster van deze problemen/maatregelen.
Ook andersglobalisten, orthodoxe christenen/joden e.v.a.
Zouden hier wel iets mee willen uiteindelijk.
Klop nog eens aan bij een D66 oid zou ik zeggen…en geef ze inhoudelijke informatie voor constructieve voorstellen
anderS: “Maar voorlopig ben ik gematigd cynisch”
Nu ja ik ook in zoverre dat het volgens mij niet in letterlijke zin om rente gaat maar om misbruik en uitbuiting. Dat zit niet alleen in rente maar ook in eigendomsverhoudingen, winstverdeling, sociale voorzieningen in een land maar ook binnen bedrijven, gebruik van belastingen in een land, deling van macht in een land (en bedrijf). etc. Er is een sterk uitbuitende samenleving denkbaar waarbij men toch geen rente heft. In enkele islamitische landen is de macht en het geld geconcentreerd bij een hele kleine groep mensen. Als deze groep geld uitleent aan kleine ondernemers en daarvoor geen rente vraagt maar een aandeel in de winst is die samenleving voor mij daarmee nog niet rechtvaardiger. Kortom, je moet er vele gegevens bij betrekken en ik vermoed dat dit lang niet altijd gebeurt.
luister eens even , als je zo gaat beginnen kun je ook geen boodschappen meer doen bij Bas , of de appie , want daar verkopen ze alcohol en kun je alleen maar biologisch dynamische melk en vlees eten, en dan DE VRAAG!!!
klassieker : als je de koran letterlijk neemt , mag je dan alcohol drinken .
jep jep. want als je de koran letterlijk neemt , dan mag dat dus . WANT HET STAAT ER IN> daar hebben ze dus iets op gevonden : istjiehad.
TIJD EN PLAATS GEBONDEN . Hoort je ook iets te zeggen. ons geloof heeft altijd bewogen, heeft zich aan alle culturen aan/in gepast. Is een bewegend iets en daarom groeit het zo . het is niet een stilstaand water .
effin. je klinkt me als iemand met salafische trekjes ? heb boekenkasten vol beste metfahmi en spreek vloeiens Arabisch accentloos. ( en nog 5 talen) maar iemand die zich al profileerd met de naam Fehmi , dat zegt genoeg.
Hoe meer je weet, hoe meer je je ervan bewust bent , dat je niets weet .
Nederigheid is een prachtige eigenschap.
ma elf salaam en le ied moebarak saied.
Allemaal leuk en aardig, maar het belangrijkste is nog altijd de hypotheek. I don’t care about the rest….geld verdienen op geld is zowiezo niet aangeraden in de Islam. Alsof dit gaat om de Islam, het draait allemaal om geld, mensen zien gewoon de enorme markt dat dit kan worden en springen er als wolven op. Alles waar je halal voor kan plakken is booming. Soebhanallah. Prioriteit ligt bij een dak boven je hoofd, in de randstad kom je amper aan een huurhuis binnen 4 jaar waardoor veel jonge moslims niet anders kunnen en een hypotheek gaan nemen al voelen ze zich er niet goed bij, al willen ze het eigenlijk helemaal niet. Je kan zolang mogelijk draaien als je maar wil, maar riba is een grote zonde binnen de Islam dus niemand doet dat graag. Dat is waar de heren van de economie zich mee bezig moeten houden. En beleggingsfondsen of niet, men realiseert zich nu pas dat er een grote groep aan het komen is die tot de middenklasse/bovenklasse behoort maar moslim. En dus ook zorgvuldig omgaan met hetgeen wat ze met hun geld doen.
Ik heb een leuk soefie verhaaltje gelezen over Islamitisch duurzaam produceren
Er was eens een soefie Sjeich die bij een rijke en machtige Sultan op bezoek ging, een dervish bij zijn orde. Hij was zo rijk en machtig geworden door zijn vele succesvolle veroveringen. Daardoor kon hij zijn eigen volk goed onderhouden. Ze kregen allemaal gratis brood en spelen.
De Sjeich en de Sultan zaten samen gezellig te eten. De Sultan hielt ontzettend veel van de Sjeich en daarom dronken ze melk uit dezelfde beker. Ze aten ook van hetzelfde bord.
Plotseling zei de Sjeich: ‘Jij eet niet halal’
‘Hoezo?’ vroeg de Sultan ‘Wat ik eet is toch halal? Er zit geen varkensvlees in en ook geen alcohol…en voor het geld dat ik aan de boeren leen voor het kopen van vee en werktuigen om mee te oogsten… Daar vraag ik heus geen rente voor!
‘Dat klopt’, zei de Sjeich, “Dat is halal. Maar wat jij eet is niet halal’
‘Maar ik eet nu toch ook wat jij eet? We eten immers van hetzelfde bord! Dus dan eet jij ook niet halal!’ riep de Sultan verontwaardigd uit
“Ik eet wel halal,’ zei de Sjeich “Maar de kant van het bord waarvan jij eet is haram. Mijn kant is halal.”
De Sultan snapte er niets van en ging, een beetje ge-irriteerd, door met eten. Toen verzon hij een list. Op het moment dat de Sjeich even niet keek draaide hij diens bord om. Nu zat de Sjeich dus aan de haram kant.
“Nu eet jij haram en ik halal!” zei de Sultan
“Hoezo?” vroeg de Sjeich
“Ha, ha, ha Ik heb lekker puh stiekem het bord omgedraaid!” zei de Sultan met een brutale glimlach
“Dat verandert niets aan de situatie,” zei de Sjeich. Jouw kant is nog steeds haram. Het voedsel dat je eet, is niet van jou. Je kunt het alleen maar eten doordat je al die arme boeren uitbuit in de landen die je veroverd hebt
Pingback: Islamic Finance Jaaroverzicht 2011 | Wijblijvenhier.nl
Well , any idea of economic or financial improvement should be welcomed with open arms.
This form if its beneficial then it should be implemented all over the world.