Jah… moslims hebben dit weekend hun hemelvaartsdag gehad. De dag (eigenijk nacht) volgens de Islamitische kalender waarin de Profeet Mohammed (vzmh) de reis van de liefde maakte, wat wordt gezien als een van zijn grootste wonderen.
In dit deel van Islam voor dummies kom je te weten wat de Mi’raj-un-Nabi inhoudt.
Mi’raj-un-Nabi
Dat staat voor de ‘Hemelvaart van de Profeet (vzmh)’. Het woord Hemelvaart is niet een letterlijke vertaling van Mi’raj, dan lijkt het alsof de Profeet (vzmh) ‘slechts’ de hemelen bezocht. Maar goed, het is een benadering met een gangbaar woord… Je kunt het meer zien als een fysieke en spirituele reis naar Allah (swt) toe.
Een Islamitische Hemelvaart
De Profeet (vzmh) heeft volgens Islamitische overleveringen dus ook een Hemelvaart meegemaakt. In de nacht werd hij gewekt door de Engel Gabriel, die hem vertelde dat zijn Heer hem heeft geroepen. De hemelvaart vond plaats in een fractie van de nacht. De overleveringen vertellen ons dat zelfs het bed van de Profeet (vzmh) nog warm was.
De reis – Deel 1
Deze reis is voor het gemak onder te verdelen in drie niveau’s/delen. Ik noem ze voor het gemak maar even het wereldse-, het hemelse- en het onbekende deel.
Het eerste gedeelte van de reis vond plaats op Aarde. Van dit gedeelte is het meeste bekend, omdat de Profeet (vzmh) hier het meest over vertelde. Iedereen kon zich er namelijk een voorstelling van maken.
De Profeet (vzmh) werd van zijn geboortestad Mekka meegenomen tot aan Moskee Aqsa in Jeruzalem. Onderweg ontmoette de Profeet (vzmh) een aantal andere Profeten en hem werd door Allah (swt) geboden specifieke respect te betuigen aan bv de Profeten Jezus (as) en Mozes (as). In Jeruzalem ging de Profeet (vzmh) het gebed voor in de aanwezigheid van alle voorgaande Profeten (vzmh).
De reis – deel 2
Vanuit Moskee Aqsa werd de Profeet (vzmh) meegenomen naar de hemelen. Hij bezocht hier alle 7 hemelen waar hij bepaalde voorgaande Profeten uitvoeriger ontmoette: Profeet Adam (as), Jezus (as), Yahya (as), Yusuf/Jozef (as), Harun (as), Mozes (as) en uiteindelijk op de zevende hemel Profeet Abraham (as). Hij reisde tot aan de grens van ruimte (zeg ik maar even): Sidrat-ul-Muntaha. De Engelen zijn nooit verder geweest en zelfs de Engel Gabriel kon niet verder. Op deze grens kregen de Engelen de mogelijkheid om de Profeet (vzmh) te aanschouwen. Een korte verwijzing naar dit gebeuren staat in de Quran (53:16) en ,voor wie er toegang tot heeft, bv ook in Dar-ul-Manthur (6:116) en Waqiyat wal-jawhir (3:34).
De reis – deel 3
Het laatste gedeelte van de reis heb ik het onbekende deel genoemd, omdat hier weinig over bekend is. Het gaat om het gedeelte waar de Profeet (vzmh) verder alleen reisde naar Allah (swt) toe. Hoe hij reisde en hoe dichtbij hij kwam (als dat al te definieren is in afstand), is weinig over bekend. In Waqiyat wal-jawhir (2:35) staat dat Allah (swt) de Profeet (vzmh) gebood te wachten en dat Hijzelf hem nu zou komen groeten. In Mi’raj-un-Nubuwwah (35:10) staat dat Allah (swt) de Profeet (vzmh) “openbaarde wat Hij openbaarde”. Het is wel bekend dat Allah (swt) zei: “Vrede zij met u, o Profeet, en de Barmhartigheid van Allah (swt) en Zijn Zegeningen”. Hierop zei de Profeet (vzmh): “Vrede zij met ons en met de oprechte dienaren.”
U bent in Onze ogen
Uiteindelijk weet alleen Allah (swt) waarom hij de Profeet (vzmh) naar Zich riep. Er zijn wel een aantal redenen te bedenken. De Profeet (vzmh) had toen te maken met zeer moeilijke omstandigheden. De moslims werden geboycot in Mekka, ze werden bedreigd, familieleden van de Profeet (vzmh) overleden, etc… Allah (swt) wilde met deze hemelvaart aangeven dat Hij de Profeet (vzmh) zeker niet vergeten is. In de Quran (52:48) zegt Hij: “Wees geduldig omwille van het gebod van uw Heer, ongetwijfeld bent u in Onze ogen (ongetwijfeld zijn Onze ogen continu op u gericht)”
Reis van liefde
Een andere reden is de liefde die Allah (swt) voor de Profeet (vzmh) heeft. Ondanks alle moeilijke omstandigheden hield de Profeet (vzmh) bijvoorbeeld niet op de gehele nacht door te bidden en zijn Heer te gedenken, waarna Allah (swt) openbaarde in de Quran (73:1-2): “Bijft wakker in de nachten, maar (doe dat voortaan) een gedeelte ervan, een halve nacht of iets minder dan dat. Of iets meer dan dat en reciteert de Quran beetje bij beetje”. Deze manier van communiceren, is erg bijzonder. Waarin de Profeet (vzmh) denkt aan zijn geliefde Heer en zijn dag- en nachtrust heeft opgegeven omwille van Hem. Anderzijds denkt Allah (swt) weer aan Zijn geliefde en diens nachtrust.
Het gebed
Het gebed zoals de moslims deze vandaag de dag kennen, is een gift van Allah (swt) voor de moslims die de Profeet (vzmh) kreeg tijdens de Hemelvaart, zodat zij ook zelf hun hemelvaart kunnen meemaken. In een overlevering zegt de Profeet (vzmh) dat we dit gebed zo moeten verrichten alsof we Allah (swt) zien en als ons dat niet lukt op zo’n manier dat Hij ons wel ziet. In een andere overlevering vertelt de Profeet (vzmh) dat het gebed de Mi’raj is voor elke gelovige. Het gedeelte van het gesprek tussen de Profeet (vzmh) en Allah (swt), dat ik hierboven heb vermeld, herdenken de moslims dagelijks in het gebed, waarin ze de Arabische woorden herhalen: Assalamu ‘alaika ayyuh-an-nabiyyu…..
Herdenken
Rondom Mi’raj wordt deze reis vaak herdacht tijdens preken en bijeenkomsten in moskeeën. Sommigen blijven tijdens de nacht in de moskee, anderen lezen er over, weer anderen gaan vasten en maar sommigen doen ook niets speciaals.
41 Reacties op "Hemelvaart voor dummies"
Jammer genoeg heb je dit stukje niet eerder op de weblog gezet. Anders zouden namelijk alle niet moslims die dit lezen spontaan op hemelvaart zijn geweest (en natuurlijk wel stiekem). Je stukje onder ‘Het Gebed’ is mooi.
En je moet je pasfoto veranderen, want je ziet er wel macho uit op die foto, maar op NOVA zag je er toch veel liever uit
Goed informatief stuk. Echter, ik heb enkele vragen over deze hele gebeurtenis die regelmatig blijven knagen, met name als deze reis geinterpreteerd wordt als een fysieke. Hopelijk kan hier licht op geworpen worden:
-Als zo’n groot wonder aan het plaatsvinden is, waarom is het nodig om zo’n reis op de rug van een beest -Burraq- te laten plaatsvinden? Binnen dit gehele gebeuren had de profeet ook toch gewoon kunnen vliegen -zou de wonderbaarlijkheid zelfs doen toenemen!-?
-Gebed samen met alle andere profeten. Waren de andere profeten hier ook fysiek aanwezig? Of waren deze andere profeten alleen spiritueel aanwezig? Indien, fysiek: kwamen zij ook op de rug van andere Burraqs erheen? Ook, indien fysiek: in het volgende stadium komt de profeet andere profeten tegen onderweg naar de andere hemelen. Betekent dit dat de andere profeten nog sneller hun plek op die hemelen ingenomen hadden vanuit Jeruzalem, dan dat de profeet op de rug van Burraq daar aankwam?
-Was er plek voor 124,000 -fysieke?- mensen in 1 moskee in Jeruzalem? (zelfs het grootste voetbalstadion ter wereld in Brazilie kan nauwelijks zoveel mensen bevatten)
-Indien alle andere profeten spiritueel aanwezig waren, waarom kon de profeet Mohammad ook niet gewoon spiritueel daar aanwezig zijn?
-Vond er ook een Azaan plaats voor dit gebed? Konden andere inwoners van Jeruzalem deze niet horen?
-Toen de profeet samen met Gabriel aankwam bij de hemel, vroegen de bewaker-engelen naar hun identiteit. Waarom? Herkenden die bewaker-engelen hun eigen leider en de beste profeet niet eens? Ik neem aan dat als zo een groot gebeurtenis als de Miraaj gaat plaatsvinden, dat die engelen wel op de hoogte waren dat er iemand aankwam?
Vaak klinkt dit verhaal over de Miraaj -zeker de fysieke versie- als een mythe en sage, zoals je die onder andere in de Griekse en andere mythologien tegenkomt. Vergelijk: de reis van Orpheus naar de onderwereld; de onmenselijke taken die Heracles moest uitvoeren; de zwerftochten van Odysseus.
ps: Zou die Burraq ook gewoon niet een unicorn zijn (paard met 1 hoorn en vleugels?)
Beetje sience fiction, vliegen enzo!
En hoe is het mogelijk dat hij Jezus (zoon van god) en Mozes heeft ontmoet? Deze waren toch veel eerder op aarde. Of ik heb verkeerd gelezen, te snel!
@Pippi
haha… ik weet niet of ik dat als een compliment moet zien (je krijgt de voordeel van de twijfel). Ik had dit idd vorig jaar eigenlijk al kunnen schrijven.
@Arfan
Al je vragen zijn terechte vragen waar ik ook ooit mee heb gezeten. Na het lezen van een boek van Shaykh-ul-Islam Dr. Muhammad Tahir-ul-Qadri waren alle vragen beantwoord. Hieruit zal ik jouw vragen beantwoorden.
Ben je moslim? Niet discriminerend bedoeld, zo weet ik alleen hoe ik het beste op je kan reageren en wat je ziet als aannames en wat ik zou moeten uitleggen.
*Waarom legde de Profeet (vzmh) de reis af op een rijdier, het zou wonderbaarlijker zijn als hij het vliegend zou afleggen?*
Dit was je eerste vraag. Juist het feit (voor wie het gelooft) dat Allah (swt) de Profeet (vzmh) deze reis liet afleggen op een rijdier, geeft aan wat de status van de Profeet (vzmh) wel niet is.
Stel je voor dat je een huwelijk organiseert. Je zult de gasten allemaal schriftelijk uitnodigen met een mooie kaart. Voor de familieleden en getuigen zul je de beste plaatsen reserveren. Maar de bruidegom laat je komen in de mooiste limo, je stuurt iemand mee die hem op elk moment begeleidt en je laat hem verwelkomen op de mooiste manier.
Het is belangrijk om te begrijpen dat het aan de gastheer is om voor de gasten te zorgen.
Stel je dan nu voor dat de gastheer de Schepper van het heelal is en de hoofdgast om wie alles draait de geliefde Profeet, de Rahmatan-lil-Alamien, de Mubashir, de Nazeer, de Siraj al-Munira (vzmh). Hoort hier dan niet het beste rijdier bij, de Burraq, en de beste gids, de aartsengel Gabriel (as)? En dat hij op aarde door alle Profeten wordt gegroet, boven de hemelen door de engelen wordt verwelkomd en daarboven door de Gastheer zelf?
Beantwoordt dat je vraag? Ik zal je overige vragen nog beantwoorden als ik er aan toekom
@ bratislava
Ja, Jezus (as) was inderaad eerder… Adam (as) was de eerste mens en die ontmoette hij ook, zowel op Aarde als in de hemelen. In de Islam overlijden Profeten niet zoals de ‘gewone mensen’. De Profeet (vzmh) zei zelf dat Allah (swt) het de Aarde heeft verboden van lichamen van Profeten te eten. Dit was metaforisch om aan te tonen dat ze leven in hun graven.
aan #4 Umar Mirza
Ik heb ergens gelezen dat enige jaren geleden in Egypte op advies van al-Azhar een boek verboden waarin de auteur zich voorzichtig afvroeg of de nachtelijke tocht van de Profeet van Medina naar Jerusalem, met de daaopvolgende opstijging naar de hemel, het gesprek met Mozes, misschien allegorisch, dwz niet echt gebeurd, moest worden opgevat ……
kleine correctie van #5
Ik heb ergens gelezen dat enige jaren geleden in Egypte op advies van al-Azhar een boek verboden is waarin de auteur zich voorzichtig afvroeg of de nachtelijke tocht van de Profeet van Medina naar Jerusalem, met de daaopvolgende opstijging naar de hemel, het gesprek met Mozes, etc., misschien allegorisch, dwz als niet echt gebeurd, moest worden opgevat ……
Gepost op Maandag, 13 augustus 2007
Peter B. was mij voor maar ik zou de vraag iets anders formuleren n.l. … lezen moslims dit vandaag de dag nu als een letterlijk historisch verhaal of als een allegorie. En indien dat laatste … wat vertelt het verhaal moslims vandaag?
Ter vergelijking: mijn christelijke moeder heeft veel met het opstandingsverhaal over Jezus. Niet zozeer vanuit historisch perspectief maar allegorisch betekent voor haar het sterven en weer opstaan een vorm van hoop ten opzichte van ‘dode’ momenten in ons leven (of de maatschappelijke ontwikkelingen). Ze put er hoop uit en eigenlijk is dat belangrijker voor haar dan of het historisch nu allemaal zo gebeurd is als in het nieuwe testament staat. De betekenis van het verhaal is belangrijker dan de historische feiten.
Ik vraag mij af hoe dat zit bij moslims als die lezen over de dood van de profeet Mohammed.
Umar
Leuk verhaal
Voor mij niet meer dan dat
lijkt een beetje op hemelvaart Elias( met vurige paarden) en Jezus (op wolken)
Voor mij kan dit verhaal zo in Lord of de Rings. Een onmogelijke sprookje.
aan #7 Simon
Dank je. Dat was eigenlijk ook precies wat ik graag wilde weten.
Beste Umar, dank voor je tijd en je reactie. Ik kijk ernaar uit je andere antwoorden te mogen lezen. Echter, elk antwoord roept weer nieuwe vragen op. Ik neem de vrijheid die hier alvast te posten. Neem gerust de tijd ze te beantwoorden wanneer het je uitkomt.
Om als eerste je vraag te beantwoorden: ja, ik ben moslim. Enige subdivisie in Sunni/Shia/Hanafi/Barelvi/what-have-you hanteer ik niet. Dus qua aannames sta ik open voor allerlei aannames, gegeven dat ze *volledig* ge-back-uped kunnen worden door verzen uit de Qur’an (eventueel nog: *verder ondersteund door verschillende* geschiedschrijvingen *onafhankelijk* van elkaar, en *aannemelijk* op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten).
Nu terugkomend op jouw reactie:
Je vergelijking met een huwelijk is een mooie. Echter, als de gastheer zo goed voor je wil zorgen, is het dan niet nog mooier dan het reizen op een rijdier, dat je zelf de gave krijgt om snel te kunnen vliegen? Ik zou bijvoorbeeld veel liever zelf supersnel willen kunnen vliegen, dan dat ik in de duurste vliegtuig ga zitten. (En maak je geen zorgen dat de Profeet moe zou worden van het vliegen: 1 slok uit de rivier Kausar telt voor 1000 Red-Bull drinks ;) )
Verder kom ik talloze variaties van dit verhaal tegen. Ik weet niet welke jij hanteert, maar zo vertelt een versie dat Gabriel via het dak het huis van de profeet binnen kwam vallen, waarbij het dak kapot ging. Kon Gabriel niet gewoon de deur openen of als engel gewoon door het dak heen zonder het te breken? Wie repareerde de schade voordat iemand anders erachter kwam?
Het gebed dat verricht werd was kennelijk een gebed dat achter een imam gelezen kon worden. Welk gebed was het? Isha? Maar ik dacht dat de gebeden juist later in de nacht aan de profeet gegeven werden (het verhaal met Mozes en het telkens aan Allah vragen om de gebeden te verminderen). Dus welk gebed werd hier gelezen? :s
Een andere versie zegt dat in eerste instantie Burraq weigerde op te vliegen totdat Gabriel het ervan langs gaf: zou je maar gebeuren, op je huwelijksdag doet de limo het niet die je nog met zoveel zorg had uitgekozen!
hmmmm had hier net een erg uitgebreid antwoord geschreven, maar dan druk je toevallig op de verkeerde plaats op backspace en ga je weer terug naar de vorige pagina. Ben nu redelijk gefrustreerd… ik probeer het straks weer
@ Arfan
Ik zal een keer op jouw reactie reageren en dan moeten we echt door naar de volgende vragen… :-) Anders blijven we hangen
^lijkt me prima! Ik prefereer ook maar maximaal twee of drie keer een onderwerp aan te snijden. Het gaat mij erom om jouw argumenten te horen en te bezien hoe ik die kan incorporeren in de mijne (en hopelijk ook vice versa)
Beste Peter,
De Hemelvaart van de Profeet is sinds het begin van de Islam zowel letterlijk als allegorisch geïnterpreteerd. De letterlijke interpretatie is in de loop van de geschiedenis de dominante geworden. Een instituut als de Azhar is de laatste decennia een bastion van censuur geworden niet uit religieuze beweegredenen maar uit politieke, bang als ze zijn om hun legitimiteit te verliezen aan de islamisten. Censuur wordt dan een middel om te laten zien dat zij waken over de juiste interpretatie van het geloof en die verdedigen tegen alle Bid3a ( Negatieve innovaties).De allegorische interpretatie is door de eeuwen heen door onderdeel geweest van het theologische discour in de Islamitische wereld zij het een minderheidspositie! Persoonlijk bezie ik de Hemelvaart als een spirituele reis en niet als een daadwerkelijke fysieke. En ik ben daarin in goed gezelschap want Aisha geloofde hetzelfde:
It is on record that one of the closest person to the Holy Prophet was Aisha, and she held the belief that the Holy Prophet’s experience of Mi”˜raj was in a vision, and not physical. (c.f. Tabari, Zamakshari and Ibn Kathir in their commentaries on 17:1). The actual phrase used that “he was transported only in spirit (bi ruhihi) while his body did not leave its place.” …
Maar in feite doet het er niet toe allegorisch of letterlijk de Hemelvaart is om het zacht uit te drukken niet de kern waarop het geloof rust :).
Een bekende Arabische dichter Abu al-Ala’ Ahmed ibn Abd Allah ibn Sullaiman al-Tanookhy al-Ma’arri (973-1057) heeft een beroemd boek geschreven met als onderwerp een hemelreis :):
Risâlat al-Ghufrân ( Brieven van vergiffenis) waarin hij in een droom de hemel bezoekt en daar wordt rondgeleid door een dichter. Dit boek wordt door sommigen gezien als de inspiratie bron voor Dante’s Goddelijke Comedie.
Deze man is een van de interessante figuren uit de Islamitische geschiedenis een: vrijdenker, dichter, filosoof, maatschappij criticus, vegetariër, pessimist, rationalist, asceet en één van de grootste dichters in de Arabische wereld.
Een van de grote problemen in de Islamitische wereld is dat wij onze intellectuele rijkdom zijn vergeten en er alles aandoen om een nieuwe intellectuele renaissance te niet te doen. De oorzaken daarvan zijn legio maar het is niet inherent aan de Islam zoals velen beweren het verleden is daarvoor het grootste bewijs.
http://www.humanistictexts.org/al_ma'arri.htm
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
@arfan: sommige vragen van jou doen me denken aan die middeleeuwse christelijke geleerden voor wie het heel belangrijk was om te weten hoeveel engelen er op een speldenknop passen.
ik ben het eens met simon en peter b dat ik het eigenlijk veel interessanter vindt niet om te weten wat er concreet gebeurde, maar wat het concreet betekent voor moslims.
voor mij persoonlijk is de nachtreis van de Profeet (s) vooral een herbevestiging van de Rahma van Allah swt (bijvoorbeeld in de uiteindelijke uitwerking van het gebed) en ook van de lange traditie van profeten van Adam (as) tot Muhammad (saws). Hierdoor voel ik mij nog sterker verbonden met de grote monotheistische tradities en geloofsgemeenschappen.
@ Peter B en Simon
Mohammed zei al dat er twee standpunten zijn onder moslims wat dit verhaal betreft. Enerzijds dat de reis geestlijk was en anderzijds ook lichamelijk. Mohammed gaf ook al aan wat een onderbouwing is voor de geestelijke reis. Wat misschien verkeerd kan overkomen, is dat het standpunt van de fysieke reis het resultaat is van een bepaalde censuur (wat Mohammed waarschijnlijk niet wilde doen overkomen).
Hier en daar heerst er idd censuur op afwijkende standpunten, maar ook het standpunt dat de reis fysiek was, vindt nog steeds zijn steun onder een groot deel van geleerden nu en in de geschiedenis, die niets van doen hadden/hebben met opgelegde leringen.
Ikzelf volg het standpunt dat de reis zowel fysiek als spiritueel was. Ik zie niet in waarom het niet fysiek zou kunnen zijn. Het is belangrijk om te beseffen dat de reis in een fractie van een seconde plaatsvond en dat we waarschijnlijk niets zouden merken als we zelfs met z’n allen in de kamer van de Profeet (vzmh) aanwezig waren. Daarnaast was de hele discussie op dat moment juist met de kuffaar dat zij niet geloofden dat hij de reis fysiek maakte, maar dat het een visioen was of een droom, etc…
Al om al is het niet een doorslaggevende kwestie. Welk standpunt je ook aanhangt, moslims geloven dat deze reis werkelijk heeft plaatsgevonden… sommigen zeggen dat slechts zijn ziel al die plaatsen afreisde en anderen weer dat ook zijn lichaam reisde, een nuanceverschil in de manier van reizen. Het reizen zelf gelooft iedereen in, enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.
Ik zal alleen de vragen beantwoorden die te maken hadden met mijn reactie. Je opmerking dat het ‘wonderbaarlijker’ en ‘leuker’ voor de Profeet (vzmh) zou zijn als hij kon vliegen, is beetje een gekke opmerking. Misschien bedoel je dat hij ook zonder zou moeten kunnen… Daar kom ik in een andere reactie op terug.
De Burraq weigerde niet te vertrekken, maar begon uit vreugde op zo’n manier te bewegen (denk aan een paard dat steigert) dat de engel Gabriel (as) zei: “Stop daarmee! Bij Allah, zo iemand als jij vandaag zult ‘vervoeren’, heb je nooit eerder vervoerd!”
Dit en hoe Engel Gabriel (as) kwam, staat uitvoeriger beschreven in Ruhul Ma’ani (51:5).
Je vraag over het gebed kan ik misschien kort beantwoorden. Ik had hier nooit eerder over nagedacht, maar dit komt nu in mij op. Het vijfdaagse gebed werd verplicht op het hoogtepunt van de Mi’raj. In de Quran en andere openbaringen van Allah (swt) staat niet hoe we de handelingen van het gebed moeten verrichten. Er staat slechts dat we de Profeet (vzmh) moeten volgen. Dat betekent dat de plicht bij Mi’raj kwam het gebed te verrichten zoals de Profeet (vzmh) dat deed en dat de handelingen van de Profeet (vzmh) kwamen. Dus dat betekent dat er bij Mi’raj geen verplichte gebed was verricht, maar waarschijnlijk een die de Profeet (vzmh) gewoon was te doen en deze ook voorging. De Profeet (vzmh) verrichtte deze manier van bidden waarschijnlijk vaker voor de verplichting kwam.
Beste Umar,
Al om al is het niet een doorslaggevende kwestie. Welk standpunt je ook aanhangt, moslims geloven dat deze reis werkelijk heeft plaatsgevonden… sommigen zeggen dat slechts zijn ziel al die plaatsen afreisde en anderen weer dat ook zijn lichaam reisde, een nuanceverschil in de manier van reizen. Het reizen zelf gelooft iedereen in, enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.
Met bovenstaande sla je de spijker op z’n kop :).
Allah is de Waarheid wij mensen proberen die te kennen, sommigen worden gezegend met een glimp van die Waarheid in dit ondermaanse en kennen geen twijfel meer. De rest zal pas aan het einde van deze toneelvoorstelling die we het leven noemen die Waarheid deelachtig worden. Tot die tijd kunnen wij hier en overal discussiëren over die Waarheid en of die Waarheid wel bestaat want niet iedereen is daar van overtuigd ;).
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Enerzijds een mooi verhaal, waarin de connectie wordt gelegd met andere en eerdere geloven. Tegelijkertijd een slinkse manier om de profeet wat treden hoger te zetten dan allen die hem voorgingen; Abraham kwam aangelopen, Mozes mocht er niet eens aankomen, Jezus kwam van dichtbij en Mohammed? Die kwam natuurlijk aangevlogen
Deze reis, met name de fysieke uitleg ervan, vormt de basis voor de claim van islam op Jeruzalem. Het is de religieuze claim die ten grondslag ligt aan de geopolitieke behoefte om Jeruzalem bij het moslimkalifaat te betrekken.
Zou, zonder dit verhaal, er een religieuze basis zijn voor de claim op Al QUDS????
Beste AndersS,
De Hemelvaart wordt inderdaad vaak aangedragen om de claim op Jeruzalem kracht bij te zetten. Echter zelfs al was de Profeet naar Peking gevlogen i.p.v naar Jeruzalem dan nog zou de claim op Jeruzalem door de Arabische wereld (zowel moslims als niet-moslims) en de Islamitische wereld overeind blijven staan als een gerechtvaardigde claim! Jeruzalem is een deel van Palestina en Palestina een deel van de Arabo/Islamitische wereld en Insha-alla zal zij weer een deel worden van die wereld wat ze de facto nu al is alleen hebben ze het daar in Tel Aviv nog niet helemaal door ;).
Nog meer zionistische propaganda in petto :)? Om onze “vriend” te parafraseren:
Ik lust zionisten rauw :).
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
@ anderS
In elk geloof staat de eigen Profeet bovenaan. In de Islam kwamen alle voorgaande Profeten met de Waarheid voor een volk… tegelijkertijd zeiden alle Profeten dat er een laatste Profeet (vzmh) zou komen, die de reeks aan Profeten, Boeken en Openbaringen zal afsluiten. Misschien wachten de Joden daarom nog op een openbaring of iemand die gezonden wordt door God. Volgens de Islamitische overleveringen herkende een Christelijke geleerde (familielid van Khadija, de vrouw van de Profeet) als eerste dat de Profeet (vzmh) een Profeet was.
Het is niet de hemelvaart waardoor moslims Jeruzalem als een heilige stad zien. Nee, hierdoor kreeg het misschien wel nog meer waarde… maar moslims geloven ook in alle voorgaande Profeten, dus ook in Abraham, Mozes en Jezus (vrede zij met hen allen). Zij hebben zelfs hele respectvolle benamingen voor hen. Zo was Abraham Khalilullah (de vriend van Allah), Mozes was Kalamullah (degene die sprak met Allah) en Jezus was Ruhullah (de ziel van Allah). Ook verrichten moslims een tijdje het gebed richting Jerazulem als middelpunt van aanbidding, wat nu Mekka is…. Dus de traditie van de Islam begon al bij Adam (as) en is met de laatste Profeet (vzmh) afgerond en al ver voor de Profeet (vzmh) tot aan hem en later heeft Jerazulem een belangrijke rol gespeeld.
@Mohammed
hahaha dat is een wat politiekere benadering zie ik… we vullen elkaar aardig aan. Ik benaderde voornamelijk vanuit een theologisch perspectief.
@ mohammed:
praat niet zo slap.
De naam Palestijnen is afgeleid van filistijnen en werd door de romeinen gebruikt om de regio en de dominante inheemse bevolking(; de joden) te benoemen.
Van arabieren is alleen het arabisch schiereiland, de rest is verkregen door verovering op andere volkeren. Vet rechtmatig hoor.
Als de hemelvaa
rt naar Peking was geweest, dan was er vanuit de islam een halve claim geweest, namelijk op basis van de joodse en christelijke verhalen die zij ook respecteren/aanvaarden.
De ‘arabieren’ zouden in dat geval even veel ‘recht’ hebben op jeruzalem als de grieken, de romeinen, de babyloniers, de assyriers, de filistijnen. Recht op basis van eerdere verovering / bezetting
@ umar:
Het is op dit moment niet toegestaan aan niet moslims om de 2 moskeeen in te gaan, die op de fundamenten van de oude tempel staan. Betreden van het plein eromheen alleen van 9 tot 13 zondag tot donderdag.
Dus door het inclusieve karakter van de islam beschreven in de koran is het betreden van deze voor alledrie heilige plek momenteel slechts voor een deel van hen toegestaan.
Natuurlijk niet zoals het bedoeld was, maar wel de situatie.
En ik ben gewoon pissed omdat ik niet binnen mocht kijken. Discriminatie toch?
@ Mirza:
In ieder geval bedankt voor je concrete, correcte reactie. Inderdaad is het naast de hemelvaart ook een kwestie van incorporatie van alle voorgaande profeten.
Maar: Midden Oosten discussie?
Ik had het over de ‘miraj-un-nabi’ en de vierkante kilometer in jeruzalem waarover dit zou gaan.
Overigens heb ik begrepen dat er helemaal niet zo expliciet in de koran staat dat het om jeruzalem/al-quds gaat, maar meer een poetische omschrijving die hoogstwaarschijnlijk wel in die omgeving ligt.
En dan kom ik weer ertussen. Het gaat hier over de Mi’raj en niet over het Midden-Oostenconflict. Alle reacties daarover worden verwijderd.
the mod
@Umar Mirza
Thanks voor de uitleg
Wat maakt het nou uit of hij wel of niet op een paard vloog of dat hij naar Peking of Jerzuzalem ging? Dat is fase 0 van de reis beste mensen, of niet?
Zijn jullie allemaal weer lekker aan het bekvechten met elkaar, beste mensen? God (geprezen en verheven is ZHij) weet wel waar jullie mee bezig zijn. Zo zijn jullie nu. Pas maar op! ZHij oordeelt wel over waar jullie het oneens over waren. Sla de Koran er maar op na.
Het is toch uiteindelijk veel interessanter wat er nou precies gebeurde in fase 3.
Is dat nou de hoogste plek die je als mens kan bereiken door goed te leven?
Misschien begin ik nu te begrijpen waarom sommigen met minder dan die hoogste plek geen genoegen nemen.
Rondborstige gezelinnen met grote ogen en jonge jongelingen die met drinkbekers rondgaan zijn natuurlijk mooi, maar er is iets veel mooiers en hogers dan dat.
Niet dan?
Lieve mensen, die hoogste plek is ver voorbij de twistgesprekken die jullie nu voeren, inclusief mijn eigen twistgesprek hier.
Moge Allah (saw) mij vergeven
Peace, Love & Unity!
Pippi ben je nou bekeerd? Of was je al moslim :S. Zit ik te spacen…?
Hoe komt ’t eigenlijk dat alle 3 de monotheistische religies hun oorsprong in ’t midden oosten hebben? En verder een opmerking richting Arfan, heel goed dat je (kritische) vragen stelt, en zo kennis op doet maar ga daar niet te ver in door. Religie is geen exacte wetenschap. En je bent verstandig genoeg om te weten waar de grens ligt. Allah (swt) weet het beste.
Beste Z,
Misschien omdat de wieg van de beschaving daar ligt? Waar is het schrift ontstaan? Wiskunde? Astronomie? Landbouw? De eerste dorpen? De eerste steden? De eerste Rijken? Etc. In het Midden Oosten :).
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Ps. Er zijn ook nog anderen wiegen van beschaving met dezelfde ontdekkingen die zij onafhankelijk hebben gedaan van het Midden Oosten: Tussen de Gele rivier en de Yangtze, aan de Indus, in de Andes, Meso-amerika maar die beschavingen hebben slechts indirect invloed gehad op de Westerse beschaving!
@#27 Yazzy
Als je eens wist wat ik doormaak!
Ik loop de hele dag te spacen
En ik kan me nergens meer op concentreren
Ik word verscheurd door twijfel
Ik ben eigenlijk helemaal wanhopig
Want ik voel gewoon een enorme aantrekkingskracht, maar als ik jou ga vertellen dat ik nogal mijn twijfels heb bij sommige zogenaamde wetten bedacht door enige schriftgeleerden, dan kan ik wel honderd keer tegenover God verklaren dat ik moslim ben, maar dan vinden de meesten mij toch geen echte moslim
Kortom, ik maak mij veel te druk over wat andere mensen van mij vinden
Misschien moet ik maar gewoon zoals luie Mohammed van bijvoorbeeld #19 doen en zo’n soort moslim worden
bedankt voor je reactie Mohammed, jij weet best veel
aan #13 Mohammed
Beste Mohammed,
Jouw interpretatie van de Hemelvaart vind ik inspirerend en bevredigend. Het doet me genoegen dat jij weer iets aan mijn kennis van de Arabische geschiedenis en cultuur toevoegt door de tot dusver mij niet bekende maar ten duidelijkste zeer interessante blinde filosoof en dichter al-Ma’arri onder mijn aandacht te brengen. Mijn onmisbare “Dictionnaire Historique de l’Islam”, een compact en handzaam ééndelig compendium van meer dan duizend bladzijden, besteed een volle pagina aan hem.
“Een van de grote problemen in de Islamitische wereld is dat wij onze intellectuele rijkdom zijn vergeten en er alles aandoen om een nieuwe intellectuele renaissance te niet te doen. De oorzaken daarvan zijn legio maar het is niet inherent aan de Islam zoals velen beweren het verleden is daarvoor het grootste bewijs.”
Inderdaad de intellectuele rijkdom van de Arabisch-Islamitische cultuur in het verleden, ons aller rijkdom vind ik, verdient grotere aandacht dan ze nu krijgt, in het Westen, waar ze nog te veel alleen aan specialisten bekend is, en ook in de Arabische wereld zelf.
In het geval je Frans leest–bij de studie Arabisch in Leiden wordt leesvaardigheid in het Frans aanbevolen, zoals ik op hun website heb gezien–kan ik je een interessant boek aanbevelen:
Malek Chebel: “L’Islam et la Raison. Le combat des idées”. Perrin, Collection Tempus 2006. 239 pagina’s. Ongeveer 9 euro.
In dit boek worden de levendige en soms verhitte discussies beschreven die er vanaf de vroegste tijden binnen de wereld van de Islam hebben plaatsgevonden, debatten vaak tussen filosofen-theologen enerzijds en schriftgeleerden-theologen anderzijds.
Uit dit boek blijkt dat de terloopse, wat onnozele opmerking die de huidige paus een jaar geleden maakte, namelijk dat de ratio in de Islam in tegenstelling tot het Christendom, of liever de Christelijke theologie, geen rol speelt of speelde, of woorden van gelijke strekking, volstrekt ongegrond is. Overigens veroorzaakte deze niet helemaal gelukkige zijdelingse opmerking bij een overigens onberispelijk geleerd betoog weer de gebruikelijke overdreven verontwaardiging in een groot gedeelte van de Islamwereld, zoals je je vast herinnert, maar dit terzijde.
“Dit boek wordt door sommigen gezien als de inspiratie bron voor Dante’s Goddelijke Comedie.”
Het is een interessante vraag of de overeenkomst tussen het werk van Dante en van al-Ma’arri op toeval berust of dat men echte invloed van al-Ma’arri op Dante kan aantonen. Werk aan de winkel voor Arabische “orientalisten”!
Er is een soortgelijk probleem wat Copernicus betreft. Er zijn serieuze suggesties, nog geen harde bewijzen, dat Copernicus iets heeft gehoord over Arabische astronomen dat. hem tot zijn werk inspireerde. De uitgebreide handelscontacten tussen Italiaanse steden als Pisa en de steden aan de Arabische Middellandse Zee kust gedurende de Middeleeuwen en later maken dat niet onmogelijk. Hierover kun je een en ander lezen in een interessant boek van een Arabisch-Amerikaanse wetenschapshistoricus:
George Saliba: “Islamic Science and the making of the European Renaissance”. MIT Press 2007.
“Een instituut als de Azhar is de laatste decennia een bastion van censuur geworden niet uit religieuze beweegredenen maar uit politieke, bang als ze zijn om hun legitimiteit te verliezen aan de islamisten. Censuur wordt dan een middel om te laten zien dat zij waken over de juiste interpretatie van het geloof en die verdedigen tegen alle Bid3a ( Negatieve innovaties).”
Dat lijkt me volkomen juist. Dat betekent wel dat Moslims eigenlijk niet al te veel waarde meer zouden moeten hechten aan wat daar aan meningen van daan komt. Maar naar wie moeten ze dan luisteren? Naar wat er uit Saoedi-Arabie komt? Of naar Sheikh Al-Qardâwi?
aan #15 Umar Mirza
Â
Dank ook voor jouw heldere uiteenzetting, die echter voor mij toch nog niet alle onhelderheden in het onderwerp heeft weggenomen.
Er komen direct bij mij een paar vragen op. Ik moet ze misschien wat flauw formuleren, maar ze zijn toch serieus bedoeld.
Wat moet ik me voorstellen als ik geestelijk van Rotterdam, waar ik woon, naar Amsterdam reis? Kan ik daar dan met iemand praten? Kan iemand me daar dan zien? En in Rotterdam, wat ziet iemand daar die zich bij mij in mijn kamer bevindt? Lijkt het alsof ik in slaap val? Of merkt die persoon niets, omdat ik gewoon doorga met tegen hem praten? Als er niets te zien is, nog in Amsterdam, nog in Rotterdam, behalve dat ik in slaap of in een trance raak, hoe weet ik dan zelf dat ik mijn reis niet gedroomd heb?
Als er sprake is van ee fysieke reis worden mijn problemen nog groter. Van Medina naar Jerusalem is meer dan duizend kilometer. En dat in een fractie van een seconde. Dat geeft problemen met wat we weten uit de moderne natuurkunde. De Arabieren in de zevende eeuw van onze jaartelling wisten niet wat wij inmiddels van de natuurkunde weten en maakten zich wat dat betreft minder zorgen.
Ik weet zeker dat er wel redeneringen zijn waarmee aan dit alles een mouw gepast kan worden. Ik ben echter bang dat ik dan terecht kom bij het soort uiteenzettingen die ik me maar al te goed herinner uit mijn Katholieke jeugd. In het Katholieke Christendom is het centrale mysterie de z.g. Eucharistie. Gedurende de Mis, de belangrijkste religieuze bijeenkomst van de Katholieken, zegt de priester op een bepaald moment, gebogen over een stukje brood dat hij in zijn hand houdt, uit de Latijnse versie van de Bijbel afkomstige woorden, die in het Nederlands vertaald luiden “Dit is Mijn Lichaam”. Op dit moment verandert het brood in het Lichaam van Jezus, althans volgens de Katholieke geloofsleer, de Protestantse Christenen nemen over het algemeen iets minder ongeloofwaardig standpunten in, maar dit ter zijde. Een typische uitspraak die ik vaak bij de uitleg van dit mysterie van mijn godsdienstleraren hoorde was: “Het object waarover de priester zijn woorden heeft uitgesproken ziet er uit als brood, smaakt als brood, is met geen enkele fysiche of chemische test van brood te onderscheiden, niettemin is het toch in letterlijke en waarachtige zin het lichaam van Jezus geworden”. Dit was één van de druppels die tenslotte de emmer van mijn ongeloof deden overlopen.
Beste Peter B,
Allereerst je hebt nog steeds een reatie van mij tegoed op onze lopende discussie onder het kopje al-andalus. Elke keer als ik er aan wil beginnen ontspint er weer ergens anders een discussie of moet ik weer enkele onwetenden uitleggen dat alleen argumenten gebaseerd op verifieerbare feiten een mening waarde geeft waarna men dan kan discussiëren of de interpretatie van die feiten hout snijdt of niet. Maar sommige mensen zijn hardleers helaas ;).
De reactie op al-andalus zal ener deze dagen volgen :).
Helaas ik lees geen Frans moet ik tot mijn schande bekennen elke keer als ik er mij toe aanzet om mij die taal eigen te maken ( Althans de kunde het te lezen en te begrijpen want praten daar begin ik niet eens aan.) stop ik na een paar weken weer afgeleid door allerlei andere zaken en niet te vergeten mijn luiheid die altijd weer roet in het eten gooit ;). Maar ooit zal ik er aan moeten geloven want ik zou heel graag het boek van Louis Massignon La Passion de Hallaj, martyr mystique de l’islam. Zowel het onderwerp van het boek al-Hallaj interesseert mij. Want iemand die naar het schavot wordt geleid en roept naar zijn vrienden die hem verdrietig vergezellen:
Aqtulluni yathiqati ina fiqatli hayati
Dood mij vrienden want in mijn dood is mijn leven.
Moet wel een bijzonder iemand zijn :). Maar ook zijn biograaf Louis Massignon is een interessant persoon en heeft een streep je voor bij mij op andere oriëntalisten en wel hierom:
He was a firm opponent of Zionism in Palestine, writing in 1939 that Zionist policies had all the characteristics of “the most exasperating kind of colonialism, slowly pushing the Arab “natives” out into the desert”, and intervening publicly after 1948 in favour of the Palestinian refugees made homeless following the declaration of the State of Israel. :).
En een andere beroemde oriëntalist ( ook iemand die ik zeer hoogacht) schreef over hem:
Maxime Rodinson, says of Massignon that his work was a form of “protest against the workaday methods [of his time]…He was looking for ways to break away from those and for different horizons, which in a way he found in his Catholic faith, revisited and revivified by his love of Islam.”
Dus Frans moet ik mij zeer snel maar eens eigen gaan maken :). Bedankt voor de aanbeveling ik zal kijken of er een Engelse vertaling is anders zal het een aantal jaren duren voordat ik het kan lezen ;).
Jij schreef:
Overigens veroorzaakte deze niet helemaal gelukkige zijdelingse opmerking bij een overigens onberispelijk geleerd betoog weer de gebruikelijke overdreven verontwaardiging in een groot gedeelte van de Islamwereld, zoals je je vast herinnert, maar dit terzijde.
Ik herinner mij dat 0,00001 van de moslims zich daar druk overmaakte de rest leefde gewoon door ;). Dus zo overdreven was die verontwaardiging niet. De Paus is geestelijk leider van 1000000000 mensen dus als hij nonsens verteld over anderen is dat heel wat anders dan als de plaatselijke pastoor dat zou gedaan hebben. De Paus weet dondersgoed wat hij zegt als hij iets zegt en zegt dus niet zo maar iets voor de lol. Zijn toespraak was zowel een aanval op het seculiere gedachtegoed als op de Islam. De seculiere steken gewoon een dikke vinger naar de Paus op ;) de moslims gallisch als ze zijn van die voortdurende pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet opmerkingen reageren iets emotioneler ;).
Jij schreef:
Werk aan de winkel voor Arabische “orientalisten”!
Dat werk is al gedaan door een Spaanse priester en historicus genaamd: M. Asin Palacios. Hij schreef er een boek over in 1919 waarin hij betoogde dat Dante geïnspireerd was door al-Maari’s epistel. Maar zijn boek is wel controversieel en het laatste woord is er nog niet over gezegd :).
Jij schreef:
Er is een soortgelijk probleem wat Copernicus betreft.
Inderdaad daar heb ik ook het één en ander over gelezen maar om je de waarheid te zeggen zodra het over bètawetenschappen gaat ben ik nergens te bekennen :), voor mij wordt het dan al gauw abracadabra en als ik iets niet begrijp dan kan ik ook niet oordelen of ik iets plausibel vind klinken of niet . Dus het zou heel goed mogelijk zijn dat Copernicus leentjebuur heeft gespeeld bij de moslims maar het kan ook zijn dat hij het helemaal uit zijn eigen koker heeft :). Hoe het ook zij de man heeft een prestatie van jewelste geleverd en daar mogen we hem allemaal zeer dankbaar voor zijn :).
Dit is een interessante website hoewel niet heel diepgaand maar voor een kwartiertje ter leering ende vermaeck de moeite waard :):
http://www.1001inventions.com/index.cfm?fuseaction=main.viewSection&intSectionID=309
Jij schreef:
Dat lijkt me volkomen juist. Dat betekent wel dat Moslims eigenlijk niet al te veel waarde meer zouden moeten hechten aan wat daar aan meningen van daan komt. Maar naar wie moeten ze dan luisteren? Naar wat er uit Saoedi-Arabie komt? Of naar Sheikh Al-Qardâwi?
Moslims moeten doen wat Ali deed toen een deel van zijn medestanders ( de latere Khawarij letterlijk zij die uittreden en voorlopers waren van de extremisten waar we nu mee te maken hebben) die hem verweten niet te handelen volgens de Koran omdat hij voor onderhandelingen was met zijn tegenstanders. Waarop Ali zijn Koran haalde het boek opensloeg op een willekeurige bladzijde de Koran opengeslagen aan hen toonde en hen toen vroeg: Laat het boek spreken hoe ik moet handelen! Wat zij niet konden want boeken spreken nu eenmaal niet uit zichzelf en snoerde hij hen de mond dus. Later vermoorde één van hen Ali! Dus extremisten zijn niet alleen vijanden van niet-moslims maar ook van moslims!
Moslims moeten gewoon hun gezond verstand gebruiken en vooral luisteren naar mensen die nog meer gezond verstand hebben dan komt het wel goed. Gewoon nuchterheid! Helaas heeft in Nederland nuchterheid ook afgedaan anders had men dat kunnen exporteren naar het Midden Oosten ;).
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Beste Peter B,
Geloof is geloof en ratio is ratio die twee gaan samen een heel eind maar op een gegeven moment scheiden de wegen. Als je dan nog steeds de ratio wilt gebruiken om het geloof te verklaren ben je gelijk Don Quichot tegen windmolens aan het vechten ;). Om Rudyard Kipling te parafraseren:
Religion is religion and reason is reason never the twain shall meet completely ;)
Met vriendelijke groet,
Mohammed
@ # 30 Pippi
Je moet gewoon veel onderzoek doen, veel rondvragen als je vragen hebt of ergens twijfels over hebt. En als je t nog niet zeker weet dan moet je het zekere voor het onzekere nemen.
Mensen praten ALTIJD over je, of je nou mooi, lelijk, dik, dun of wat dan ook bent. Maar het gaat uiteindelijk om wat Allah over jou denkt. Mensen mogen jou misschien de hemel in prijzen, maar als Allah niet met je tevreden is, dan heb je er niks aan. En mensen mogen zo slecht mogelijk over je praten, maar als Allah tevreden met je is… :D dan who cares.
Ja van mij mag je de humor van Mohammed wel overnemen :)
Je hebt van God/ Evolutie iets heel moois gekregen: En goed stel hersenen!
Je hebt op de lagere school iets heel moois geleerd: Lezen!
Gebruik het eerste om het tweede goed en veel te doen meer heb je niet nodig !
Het bovenstaande geeft je voldoende immuniteit tegen elke ideologische prietpraat van wie dan ook .
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
@Peter B., “niettemin is het toch in letterlijke en waarachtige zin het lichaam van Jezus geworden”. Dit was één van de druppels die tenslotte de emmer van mijn ongeloof deden overlopen”.
Misschien had je het niet zo letterlijk moeten nemen? Veel van die mensen die dit soort zinnen uitspreken geloven het zelf ook niet in letterlijke zin. Ik zie alle religies en wat deze verhalen als allegoriën. Aangezien het hier om zaken gaat waarover men niet kan spreken maar blijkbaar ook niet kan zwijgen vlucht men in de symboliek, de beeldspraak en wonderen en als je deze niet erkend ben je geen echte gelovige. De meeste religies hebben ook varianten waarin dit manco erkend wordt maar die zijn nooit geschikt bevonden voor de massa.
@Yazzy
Bedankt, wie weet…
Misschien wel deze Ramadan, het is tenslotte dit jaar volgens de UNESCO Rumi jaar, dus dat is een mooi jaar
(laat ik de UNESCO effe mijn geloof bepalen, ha ha ha
dat is wel een beetje fout
of als verjaardagscadeautje…
dat lijkt me ook wel grappig
aan #38 Simon
Ik kan je verzekeren, dat moet je echt van me aannemen, als je niet in de tijd waar ik over schrijf Katholiek ben opgevoed, dat zulke godsdienstleraren, samen met de meerderheid van de serieuze Katholieken van die tijd, het volstrekt letterlijk meenden, net zo goed als ik zelf, voor dat ik begon te twijfelen.
Nu geloven de meeste Katholieken dat waarschijnlijk niet meer. De Paus waarschijnlijk nog wel.
Persoonlijk denk ik eerder dat het een droom of zo iets geweest.
Namelijk de hemelvaart van Jezus en Elia was een thuishalen. Mohammed heeft daarna nog verder geleefd.
Dit is weer zo’n fundamenteel verschil dat ik niet kan geloven dat Allah en God een en dezelfde zijn.