In mijn vorige stukkie had ik het over bidden in het openbaar in geval van nood. Bijvoorbeeld als de Simpsons bijna beginnen en je geen moskee of gebedsruimte in de buurt hebt. Ik heb gemerkt dat dit een discussie tot gevolg had waarin zowel werd geschreven over de innerlijke angst om je gebed in het openbaar te doen, als ook over hypocrisie en dan vooral in de vorm van voorgewende vroomheid. Nu hangt in islamitische zaken alles samen met de niyyah (intentie) van een actie, zo ook in het gebed. Hierbij valt over de geldigheid van een gebed te twisten wanneer dat gebed niet voor God alleen is, maar bijvoorbeeld ook om aan de omstanders te laten zien hoe vroom je bent. Desalniettemin, ook moslims zijn net mensen en soms dwalen je gedachten tijdens een gebed wel eens af en stuitert je geloofsintensiteit (imaan) een beetje op en neer.
Een tijdje terug kreeg ik een videolink toegestuurd en die leek me in dit opzicht wel toepasselijk. Het is een korte preek van ongeveer 11 minuten van Sheikh Nabeel al’Awady met als titel "De Verborgen Aanbidding." Het draait hierin om die periodes in je leven wanneer je imaan (geloof) niet zo sterk meer is, en wat je kunt doen om het weer op peil te brengen. Sheikh al’Awady concludeert dat de kracht van je geloof ligt in de ibadaat-us-sir (de verborgen aanbidding). Deze vindt plaats buiten het zicht van andere mensen, bijvoorbeeld in de extra gebeden thuis, en dan vooral in het laatste gedeelte van de nacht. Het is een mooie preek die voor een flinke imaanboost kan zorgen, zeker in die laatste paar dagen voor de Ramadan weer begint, insha’Allah.
27 Reacties op "De Verborgen Aanbidding"
Bedankt (JAK) Noureddine, idd een mooie en krachtige lezing. Had ik zeker nodig…
Noureddine, dat doet me denken aan Gaza. De eerste keer dat ik daar mensen zag bidden dacht ik, dat is privé, daar mag ik toch niet naar kijken. Tot ik zag hoe het er op het strand aan toe ging. Families aan zee, de moskee te ver weg. Dus trokken er af en toe een paar mannen hun jallabya aan over hun zwembroek, gingen op een rijtje staan en deden dan samen hun gebeden. En dan deden ze hun jallabya weer uit en renden de zee in met hun kinderen. Ik vond het een prachtig gezicht. In onze trainingen daar werd het ook gewoon, dat we pauze namen voor de mensen die wilden roken of bidden. Het mooiste vond ik vooral dat ik nooit enige spanning heb gemerkt tussen de mensen die wel en de mensen die niet wilden bidden.
Over tolerantie, daar heb ik nog een anecdote over. We gingen eens naar een mannenfeestje en wilden iets meenemen. We hadden alleen nog maar een fles whisky. Tja. Toen bedachten we, we nemen die fles mee en vragen het gewoon, want het zijn vrienden. We legden het voor. Toen zei Machmoed, onze gastheer: hij drinkt niet want hij is te jong, en hij en hij drinken niet want die zijn te gelovig, maar de rest wil wel, dus geef maar hier die fles. Wat mij toen zo opviel was dat de mannen die niet dronken niet zaten te mokken, en dat de mannen die wel dronken geen enkele moeite deden om die anderen over te halen. Je kunt tolerantie tegenkomen op interessante plekken.
En eens moet Nederland een land worden waar je gewoon in het Vondelpark kunt bidden zonder dat iemand daar raar over doet.
MashAllah, was echt mooie lezing :)
Lijkt me leuk Anja, tussen de homo’s die daar vrijelijk de liefde bedrijven, ieder z’n overtuiging niet waar.
Vrijelijk de liefde bedrijven lijkt mij ook in onze maatschappij, nog van hetero nog van homo stel een aangenaam gezicht.
Maar stel een homo paar zit daar gewoon verliefd te wezen, ik denk dat Anja dat beeld niet heeft gezien in de Gaza.
Anja is een meesteres in haar eigen waarheid te schrijven. Vraag me bij deze af hoe solidair deze site met haar is en dit berichtje gaat “meulenbelten”
Herman, ik geloof dat het in Zandvoort ook niet egr op prijs wordt gesteld als homo’s daar op het strand de liefde bedrijven. Maar daar ging het stuk van Noureddine, plus mijn reactie natuurlijk ook helemaal niet over.
De jongens hier zijn een stuk aardiger dan ik, dat is duidelijk. Want inderdaad, op mijn weblog vlogen zulke reacties als die van jullie er meteen van af; jullie houiden je niet aan het onderwerp, jullie nemen het verhaal van Noureddine niet serieus, jullie zitten te zeiken tegen andere deelnemer, kortom, jullie zitten te zieken. Zou ik niet hoeven, maar mijn naam is dan ook meulenbelt.
Aangenaaam meulenbelt, mijn naam is Kolkman. Aan zieken doe ik niet, die conclusie komt uit uw eigen koker en als ik zit te zeiken is dat uit mijn overtuiging. De jongens en meisjes op dit blog zijn inderdaad zeer vriendelijk en naar mijn idee voldoende in staat zelf hun beslissingen te nemen betreffende de inhoud van de reakties.
Geachte mevr Meulenbelt,
Net als u doet op uw blog wil ik de boel hier wel eens provoceren, gewoon om tegen zwart wit te zetten. Zoals tegenover uw tolerant verhaal het beeld van een homopaar te zetten.
( zowaar we zijn het eens over de liefde bedrijvende paren.)
Maar ja als het niet in uw beperkte visie past is het zeiken.
Ik heb het volste respect voor de redactieleden van WBH en zie ze als volwaardig Nederlands burgers en mijn naasten.
In uw blog ziet u ze meer als slachtoffers die uw hulp en steun hard nodig hebben. ( waarschijnlijk onbedoeld komt hier het superieurs gevoel van een westerse vrouw naar boven)
NAV de Hamas Coup voelen vele Fatah aanhangers zich niet meer welkom in de Mosques van Gaza, dus hebben ze de laatste tijd hun gebed op vrijdag buiten gehouden. Deze gebeds-sessie’s eindigden vaak in een(gewelddadige) protest tegen Hamas.
Daarom Heeft Hamas besloten op alle openbaar gebed te verbieden, de locale Iman’s hebben Hamas gesteund in deze, met de uitspraak dat openbaar gebed meer met Politiek dan met religie te maken heeft…..
Dus net wat ik dacht dat bidden in het openbaar is meer een politieke statement
en de vrienden van Anja hebben gelijk, toch?
#Herman, “Lijkt me leuk Anja, tussen de homo’s die daar vrijelijk de liefde bedrijven, ieder z’n overtuiging niet waar”.
Beetje vreemde reactie. Ik hoef hier in Slotervaart maar uit het raam te kijken en zie regelmatig jonge moslims de liefde bedrijven omdat ze dat thuis niet mogen. Maar wat heeft dat met de topic te maken?
Wat mij betreft is bidden in het openbaar (van welk geloof dan ook) geen belangrijk punt van discussie, behalve dan op het persoonlijke vlak – ik begrijp heel goed dat mensen zich innerlijk geremd voelen om te bidden onder de ogen van vreemde buitenstaanders en het lijkt mij ook lastig om je aandacht dan onverdeeld bij het gebed te houden.
Ik kan me niet voorstellen dat volwassen mensen er “raar” (zie reactie Meulenbelt) over zullen doen als iemand in het openbaar zijn gebed doet. Tenzij, misschien, als die persoon dat bidden op een heel demonstratieve manier zou doen, maar dan wil je blijkbaar aandacht trekken.
Als je oprechte intenties hebt zoek je toch enigszins de afzondering of een rustig hoekje (en je gaat al helemaal niet tussen mensen zitten die de liefde bedrijven).
Maar misschien heb ik te weinig fantasie?
Alle goeds,
Bertie
@Simon
Niet direct met het topic Simon, maar vooral met tolerantie en je overtuiging exposeren in het openbaar. Zoals je ook aardig kunt terug lezen in de reactie van mevr. Meulenbelt, gaat het vooral over tolerantie naar in dit geval biddende moslims, maar de tolerantie die ze ‘predikt’ geldt uiteraard niet voor een ander. De boodschapper van de tolerantie is niet tolerant ten opzichte van ‘vele’ en mij. Dat heeft zij zelf hier vakkundig bewezen; hiervoor nog mijn hartelijke dank mevr. Meulenbelt.
Vriendelijke groeten,
Herman
#Herman… “maar de tolerantie die ze ‘predikt’ geldt uiteraard niet voor een ander”.
En waar maak je dat uit op ?
Simon, als jij hier reageert en je krijgt als antwoord dat je maar beter kan worden weggecensureerd omdat je zit te zeiken en te zieken, vind jij dat dan getuigen van tolerantie?
@Herman Kolkman
En wordt je dan ook daadwerkelijk weggecensureerd? Zoniet dan is dat juist het schoolvoorbeeld van toleratie, namelijk iets (op z’n zachtst gezegd) niet leuk vinden, maar toch toestaan.
Daarnaast moet je wel een scheiding aanbrengen tussen weggecensureerd worden om hetgeen je zegt en weggecensureerd worden om hoe je iets zegt. Want dat laatste zie ik niet als sencuur.
#15 qwerty
Anja geeft WBH het advies het zelfde te doen als wat zij op haar Blog doet wegcensureren wat niet in haar straatje past.
Dus niet hoe je het zegt maar wat je zegt.
Anja zou graag in Nederland als staat een zelfde censuur mogelijkheid op internet hebben als bv China en Iran
@ Herman, qwerty, simon, anja:
Volgens mij heeft Herman helemaal gelijk.
Ik las in zijn korte opmerking juist een positief toekomstbeeld waar in het vondelpark diverse groepen hun eigen ding doen naar eigen overtuiging en elkaar daarin ook respecteren.
Dat dat overkomt als cynische opmerking ligt meer aan het wereldbeeld van de reageerders hier vrees ik.
Hij stelt simpelweg:
1) Er zijn diverse groepen hier
2) die hebben behoefte aan fysieke rituelen om zich te confirmeren aan persoonlijke of gemeenschapsnormen
3) die moeten daarvoor in publieke ruimte de mogelijkheid krijgen, mits dit niemand schaad (moeilijk) , maar belangrijkste is dat dit een WEDERKERIGE mogelijkheid moet zijn.
Natuurlijk is het lullig dat in mijn inschatting Noureddine e.a. wbh-ers het hier behoorlijk mee eens zullen zijn, maar dat de realiteit op straat iets rauwer is
Beste qwerty, de jongens en meisjes van WBH zijn anders dan mevr Meulenbelt zelf een toonbeeld van tolerantie. Ik heb ook altijd vrijelijk hier mijn zegje kunnen doen.
Wat mankeert er in jouw ogen aan mijn opmerking betreffende je in het openbaar uiting kunnen geven aan je overtuiging?
@Herman Kolkman
vanuit het oogpunt van je mening uiten mankeert er mijn inziens niets aan jouw opmerking, mijn reactie was slechts bedoeld om mijn visie over wat met tolerantie te maken heeft en wat niet.
maar als ik je goed begrijp dan vindt jij geaardheid en/of sexuele voorkeur een overtuiging, vertel eens…
@ qwerty:
scherp!
Dus de opmerking van jou:
“Daarnaast moet je wel een scheiding aanbrengen tussen weggecensureerd worden om hetgeen je zegt en weggecensureerd worden om hoe je iets zegt. Want dat laatste zie ik niet als sencuur.”
sloeg niet op mijn opmerking?
Van de opmerking: “vanuit het oogpunt van je mening uiten mankeert er mijn inziens niets aan jouw opmerking, mijn reactie was slechts bedoeld om mijn visie over wat met tolerantie te maken heeft en wat niet”
Kan ik dus geen kaas maken. Wat bedoel je daar mee?
Nee, geaardheid zie ik niet als overtuiging, hoe je de geaardheid naar buitenbrengt wel. Maar dit wordt geneuzel, waar wil je heen?
Beste Herman,
Ik tolereer geen homo’s, andere etniciteiten, andere culturen, andersdenkende, andersgelovigen!
IK ACCEPTEER ZE IN AL HUN VERSCHEIDENHEID!
Ik tolereer alleen mensen die ik niet mag! Maar dat is iets persoonlijks en ligt niet aan hun geaardheid of wat dan ook!
Ik tolereer echter sommige ideologieën niet zoals het: Zionisme en Wahhbieten/Takfiri’s heb er zelfs een Godsgruwelijke hekel aan!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Hoi mijn waarde Mohammed,
Ik weet te weinig van het zionisme, dus daar kan ik niets over zeggen, maar voor de rest verkondig je in mijn optiek een prima standpunt. Maar waarom vertel je dat aan mij?
Beste Herman,
Jij had het de hele tijd over tolereren. Tolereren is iets anders dan accepteren. Bij accepteren accepteer je de ander zoals hij/zij is zonder daar verder bij stil te staan.
Tolerant zijn lijkt op het eerste gezicht hetzelfde maar is dat niet. Omdat het woord ook iets negatiefs uitdrukt namelijk: men tolereert datgene dat men eingelijk afkeurt!
Dus als men zegt: Ik tolereer homo’s, moslims, mensen met een donkere huidskleur etc dan zegt men eigenlijk ik accepteer hun homo, moslim, donkere huidskleur niet maar tolereer het wel.
Zie je het verschil tussen accepteren en tolereren?
Moslims in Nederland worden getolereerd maar niet geaccepteerd en dat is een reden waarom het wringt tussen moslims en niet-moslims in dit land.
En met accepteren bedoel ik niet dat men alle culturele eigenaardigheden of religieuze voorschriften moet accepteren maar het moslim zijn van moslim.
Dus men zou kunnen zeggen. U bent moslim? U draagt een baard? U draagt een Hijab etc geen probleem wij hebben hier in de BV Nederland enige regels opgesteld en enige omgangsvormen in gebruik indien u die onderschrijft is er verder geen enkel probleem.
Maar zo is het niet! Mensen worden gek van dat gezeik elke keer over de Islam. Voor elke wandaad die een moslim ergens begaat in Verweggistan moeten 1 miljoen moslims tekst en uitleg geven en daarnaast zich ook nog eens excuseren voor het feit dat iemand van hun geloof zoiets gedaan heeft.
Dat is toch van de zotte? Of vind jij dat niet?
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Mohammed, het wordt een beetje semantisch gebrabbel zo, als we jouw definitie doortrekken naar het verhaaltje van mevr. Meulenbelt hebben de moslims in de Gaza strook dus gewoon de pest aan elkaar en ik dacht niet dat zij dat zo bedoelde. Net zo min als dat ik het begrip tolerantie in deze context gebruik. In theorie heb je helemaal gelijk, maar als je zo technisch naar de taal gaat kijken wordt een discussie of het uitwisselen van mening wel een heel technische bezigheid waarbij je het voor de vuist wegtypen wel kan vergeten. Mohammed, ik waardeer je, en jij bent zeker niet de enige moslim die ik waardeer. Sterker nog, ik hou zeker net zo veel van de moslims uit mijn omgeving als van de niet moslims. En ik heb echt niet het idee dat ik daar een uitzondering in ben. Dat gaat toch een stuk verder als accepteren of tolereren dacht ik zo.
Ik kan me voorstellen dat je er ziek van wordt dat je constant wordt geconfronteerd met zaken die je geloof raken. Maar ik ben er nog niet over uit wat ik daar verder mee kan doen. We moeten in ieder geval gezamelijk door de zure appel om over een tijd zonder rancune naar elkaar als gezonde hollandse jongens de wereld zeeen te bevaren. Kaaskop, Paki, Turk, Mocro, Indo of waar je roots danook verder mogen liggen.
Groet, hrm
Beste Herman,
Dit is helemaal geen semantisch gebrabbel. Er is een wezenlijk verschil tussen getolereerd worden en geaccepteerd worden. Het eerste is van lagere orde dan het tweede. Moslims worden in dit land getolereerd omdat men niet anders kan!
Dat Jan met de pet moslims afwijst, tolereert of accepteert zegt meer over het karakter van die Jan met de pet dan over Nederland.
Echter wanneer politici, volksvertegenwoordigers zich gaan bemoeien met de Islam wordt er een grens overschreden: Scheiding Kerk & Staat!
De overheid/staat heeft helemaal niks te maken met hoe moslims geloven, wat ze geloven, of ze vrijzinnige of ultraorthodox zijn. Verder mag de overheid/staat zich niet uitspreken over een voorkeur voor welke stroming dan ook in een religie.
De overheid/staat is neutraal betreffende religie. Voor de overheid/staat geldt maar een criterium en dat is: De wet.
Politici en volksvertegenwoordigers zouden moeten zeggen: Moslims zijn burgers van dit land en de enige meetlat waar mee de overheid hen beoordeelt is die van de wet zoals die geldt voor alle burgers ongeacht geloof of ongeloof.
Bos die zich uitspreekt voor een vrijzinnige Islam en dat ook wil stimuleren overschrijd een grens hij als representant van de overheid hoort zich niet uit te spreken over de Islam nog welke religie dan ook.
En daarmee komen we weer bij tolerantie en acceptatie. Men tolereert moslims maar eigenlijk wil men geen moslims in dit land en als het dan moet een soort moslims die voldoet aan de eigen criteria van wat een goede moslims zouden moeten zijn.
Als Bos moslims accepteerde als burgers van dit land dan had hij gezegd. Alle burgers zijn gelijk voor de wet en zolang een moslim zich houdt aan de wet gaat het ons niet aan hoe hij/zij haar geloof belijdt! Het is niet aan ons om ons te mengen met geloofskwesties.
Scheiding Kerk& Staat was een van de grooste verworvenheden in de Westerse wereld leerde ik op school blijkbaar hebben sommige politici en volksvertegenwoordigers niet goed opgelt op school :).
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Mohammed, luister nu even naar een oude man ;-) , wij, juf Anja en ikkes, hebben het hier over tolerantie (verdraagzaamheid) en jij komt nu met een betoog over tolereren. Ik vind het verder best, maar het is volgens mij een ander betoog.
Jij voelt dat je in Nederland niet wordt geaccepteerd maar wordt getolereerd. Dat kan best zijn dat dat waar is, maar ik geloof niet dat het echt zo is. Ik betwijfel dat dus echt, ik waardeer jou voor wie en wat je bent en zo ken ik er nog een paar. Ik heb de pest aan aantal randverschijnselen die de nieuwe lichting Nederlanders met zich meebrengt, maar daarom zie ik jullie als persoon nog wel als mijn gelijken.
Ik zit inmiddels in mijn derde multiculturele relatie, ik zal je de kost geven hoe vaak ik botsingen had en heb met mijn vriendinnetjes en vrouw. Maar daarom zie ik ze echt niet als minder hoor. Ga weg zeg, maar ik moet je zeggen dat ik andersom wel dat gevoel heb en had. Wat denk je? Zou mijn vrouw mijn tolereren of accepteren?
Betreffende de punten die je maakt richting de politiek verwijs ik naar reactie 2 van http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/1222-Tegen-radicalisering-of-voor-liberale-Islam.html#c29415 . Ik gebruik wat minder woorden als jij, maar we zijn het denk ik eens.
Hartelijke groeten kleine man, je blanke superieure autochtone rechts-radicale Sociaal Democratische kameraad, Herman ;-) Beleefd blijven hoor, anders ga ik je tolereren.