Drie zaken die zondag door elkaar heen liepen: Voetbal, trouwen en monniken…
AZ-Ajax
Dolgraag wilde ik AZ-Ajax op de radio volgen bij het NOS-programma ‘Langs de lijn’. Vorig jaar heb ik door weekendwerk zo’n beetje alle westrijden moeten missen. Dit seizoen heb ik maar één wedstrijd kunnen zien in de Arena en één op tv. Het zag er niet best uit. En toch… toch heb ik hoop…
Die Kennedy Bakircioglu ziet er solide uit, Suarez is een vrolijke frits die gekke dingen doet met de bal en Stam blijft een killer. Om maar niet te spreken van Stekelenburg die elke bal uit de kruizing plukt, die een penalty pakt en nog een assist geeft (ook met een uittrap!). Gekkenhuis: na al dat geëmmer, (lees: na een aantal hemeltergend slechte wedstrijden) pakt mijn kluppie drie punten uit een zware uitwedstrijd!
Trouwen
Dat hoorde ik pas achteraf, want ik heb de middag doorgebracht in de moskee met een kersverse Nederlandse broeder en zijn toekomstige aangetrouwde ooms. Ik was gevraagd als, erm… bemiddelaar (dat is geloof ik het woord). Deze jongen is nog niet zo lang moslim, maar wat sneller aangelegd dan ik en inmiddels verloofd met een mooie dame. De familie vond het echter nogal spannend. Ze wisten nog niet zo goed wat ze aanmoesten met een Hollander in ’t kliekie erbij.
Ik ken de familie al enige tijd en had aangeboden een keer informeel langs te komen. Gewoon om het een en ander te vertellen over wat je als poldermoslim allemaal tegenkomt, wat voor ontwikkeling je zou kunnen doorlopen en nog meer van zulke dingen om het wat bekender voor ze te maken.
Want één ding is belangrijk voor de familie: ze willen graag het beste voor hun dochter/nichtje. Je kunt nu eenmaal niet aan de buitenkant zien hoe iemand is. Zeker als je als nieuwe moslim nog heel veel dingen in de islam wilt leren en ontdekken, is het lastig in te schatten voor buitenstaanders hoe serieus iemand is. Ik bedoel maar, je kunt moeilijk iemands bewijs van moslimschap vragen (alhoewel je wel een getuigeschrift in de moskee kunt krijgen). Maar de suggestie alleen, is voldoende om zoveel wantrouwen aan de dag te leggen dat je familierelaties meteen in het begin goed kunt verprutsen.
Echter niet hier: de beide ooms waren heel aimabel en wilden enkel kennismaken met de broeder. Ze wilden vooral weten hoe zijn ontwikkeling als moslim verliep en hoe de relatie met hun nichtje was aangaande geloofszaken. In de woorden van Theo van Gogh: er ontwikkelde zich "een prettig gesprek."
Bij thuiskomst knalde ik meteen mijn tv-radio aan en checkte teletekst en verheugde me op het nieuws dat Ajax gewonnen en Feyenoord verloren had (helaas betekende dat laatste ook dat PSV gewonnen had…grrr…).
Monniken
En ik hoorde nieuws waar ik weer ouderwets kippenvel en respect voor voelde: in Myanmar zijn ongeveer 12.000 mensen aan het protesteren tegen de junta aldaar. Een gevolg van monniken is daar al een paar dagen tegen het militaire regime aan het demonstreren, voor meer vrijheid en democratie. Op de eerste dag ontraadden de monniken nog dat andere mensen zich bij hun aansloten. Mensen in burgerkleding werden namelijk van de mars gescheiden door militairen en kregen flinke klappen.
Inmiddels, alhamdulillah, is de groep zo gegroeid dat hun stemmen door een ieder gehoord worden, zelfs al negeren de staatskranten ze nog. Insha’Allah zal deze maand Ramadan ook voor de inwoners van voormalig Birma het begin van vrijheid betekenen. Zoals ze zelf riepen:
"May we be completely free from all danger, may we be completely free from all grief, may we be completely free from poverty, may we have peace in heart and mind."
Amien! Wat een zondag was ’t mensen, wat een zondag…
Wa aleikoem salaam wa rahmatoellahi wa barakatoe.
Noureddine,
Uw broeder in de mensheid, uw broeder in islam.
postscriptum 27 september 2007 met dank aan Simon: steun deze petitie tegen het legergeweld tegen de oppositie in Myanmar/Birma.
40 Reacties op "Drie zaken op een zalige zondag"
Kleine opmerking:
Wohooow, PSV ! 4 – 0 klaaaarrrrr :P
Assalaam Aleikum Noureddine,even ter aanvulling, het getuigschrift dat je in de moskee kunt krijgen is nergens rechtsgeldig, voor een rechtsgeldig getuigschrift moet je naar de ambassade of consulaat van bijv marokko en daar je shahada doen(vergeet niet 2 pasfotos mee te nemen)dan krijg je een geldig getuigschrift. met vriendelijke vastende groeten van paul werd hicham.
Paul, wat bedoel je met rechtsgeldig? Voor het sluiten van een huwelijk wordt de sjahada nogmaals afgenomen, dus is dat geen probleem. En het vodje zonder foto dat ik van de moskee kreeg (tegenwoordig is dat stevig papier met calligrafie en foto) was voldoende voor een haddj-visum.
“Ze willen het beste voor hun dochter” Is die dochter ook het beste voor hem? Ik bedoel, ik heb al een aantal malen meegemaakt dat een familie de perfecte moslim eist voor een dochter die zich aan de voorschriften weinig gelegen laat liggen. Waar is de balans?
Toch wel triest af en toe, dat er zoveel nederlanders zich bekeren tot de islam voor een vrouw of man. En dont give me that crap; hoeft niet, etc. scheinheilig is het, en niets anders. Wrm proberen jullie vrouwen niet eens de thora of bijbel te lezen, en dan samen een discussie aangaan (wat het beste is bla bla) en dan een keuze maken. Schijterds dat ze zijn. bang dat ze het vrouwtje kwijtraken….boys and girls, and thats not love……(tis maar dat je het weet, en ja ik weet dat er nu reacties komen zoals; bij ons wel, hoe weet je dat, bla bla….waarschijnlijk weten jullie hetzelf ookwel, maar komt mijn eerdere benoeming weer naar voren, schijterds, Pussy wipped!)
En tsja, Psv laat in een weekje zien wrm het de voetbalhoofdstad v Nl is. Europees gewoon winnen en daarna ff tjes op zondag nog fey van de kaart vegen. Is wel iets anders dan uefa wedstrijdje winnen. Maar sparta praag uit is altijd lastig.
en bratislava kan niet lezen troelala troelala…
staat namelijk nergens dat die jongen bekeerd is vanwege dat meiske.
ook voor jou geldt: iqra! lees! (en niet zomaar dinger er bij verzinnen…)
Assalaam Aleiku hendrik jan, met rechtsgeldig bedoel ik dat ik in marokko probeerdete trouwen ik met het vodje van de moskee te horen kreeg dat dit niet geaccepteerd werd, en dat ik een door de ambassade erkend document moest overhandigen. of dit officieel gangbaar is durf ik niet met zekerheid te stellen,maar dit is mijn persoonlijke ervaring. voor straks lekker eten gewenst van paul werd hicham.
@ abufarah
uit het stukje van Nourredine lijkt wel alsof hij is bekeerd voor een meisje, zodat hij misschien (meer?) kans heeft bij het meisje?
Oke ik ging hier dus expres niet op in, maar moet eerlijk wel zeggen dat ik er ff aan heb gedacht. Je ne sais pas, ik ken de jongen niet.
Je kan wel op die gedachten gebracht worden door een meisje, maar uiteindelijk bekeer je voor jezelf en voor Allah, want als je bekeert voor een meisje of jongen heb je het geloof duidelijk verkeerd begrepen.
Dat klinkt als een rijke zondag!
Ik werd heel vrolijk van het dweilen van mijn huisje met Langs de Lijn en de laatste zomerzon door het open raam.
En @bratislava: wel heel boeiend dat je zo goed weet wat liefde dan volgens DE REGELS wel of niet zou moeten inhouden. Ik denk dat dat heel persoonlijk is: wat voor jou een goede discussie kan zijn, kan voor een ander een kloof of afstand betekenen. In mijn boekje (en dan heb ik het alleen over mezelf) is liefde het dichter bij jezelf en de ander komen; als je daarbij het laatste duwtje richting een al ingeslagen weg krijgt, kan ik dat alleen maar aanmoedigen.
Beste Paul werd Hicham,
In Marokko kent men twee soorten huwelijken:
1) Het van staatswege rechtsgeldend huwelijk.
2) En het zogenaamde 3urfi (gewoonte recht) huwelijk.
Het tweede wordt door de staat niet erkend maar kan wel omgezet worden in een erkend huwelijk zoals jij gedaan hebt.
Voor de Marokkaanse staat geldt een huwelijk afgesloten in een moskee als een 3urfi huwelijk en wordt daarom niet als rechtsgeldend gezien. Na de hervorming van de Mudawwana ( familierecht) is men daar strenger op gaan letten vooral om misbruik van dat 3urfi huwelijk tegen te gaan denk aan trouwen onder de wettelijke leeftijd, polygamie etc.
Shari3a technisch gezien zijn beide huwelijken geldig zolang er maar wordt voldaan aan de eisen die de Shari3a stelt.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
@abufarah
en bratislava kan wel denken troelala troelala…
Of zijn ze vroeger gepest omdat ze “kaaskoppen” zijn en dan maar onder het mom v; if you can not win than join them. (zie artk. http://www.ad.nl/utrecht/stad/article1687405.ece)
@grote zus
Wil je dat ik hier nou op ga reageren; liefde en bijzaken v dit fenomeen moet van twee kanten komen, ervan uitgaande dat de 3 heren (jan, paul en steenvoorden) voor het meisje bekeerd zijn. “ingeslagen weg “, is natuurlijk uit den boze, want de polderjongens zaten op de bier en vrouwen weg, met geen enkele afslag tot het paradijs…(en natuurlijk, dit is mijn mening)
aan #9 Mohammed
Een kleine aanvulling.
In Marokko mag een moslimvrouw niet met een ongelovige, d.w.z. een niet-Moslim trouwen. Uiteraard tenzij hij alsnog Moslim wordt. Het ongekeerde mag wel; een Moslimman mag trouwen met wie hij wil. Een bekende regel uit het standaard Islamitische recht.
Een Belgische vriend die veel in Marokko kwam heeft daar een Marokkaanse vrouw leren kennen. Zij werden op elkaar verliefd en zijn in Marokko getrouwd. Dat is hem gelukt, na negen jaar onderhandelen met haar familie en nadat hij in de Moskee van Parijs de geloofsbelijdenis afgelegd, papieren heeft ondertekend en papieren gekregen die zijn Moslim-zijn officieel bevestigen en die hij aan de autoriteiten in Marokko kon tonen. Daarna zijn ze samen in Belgie gaan wonen. Hij noemt zichzelf “een papieren Moslim”; hij heeft niets tegen de Islam, maar voelt zich evenmin een Moslim als hij zich Boeddhist of Hindoeist voelt. Dit alles is alweer een paar jaar geleden. Ik weet niet of deze regel voor huwelijken nog steeds geldt in Marokko; waarschijnlijk wel.
Wat bezielt je Bratislava? Waarom projecteer je je vooroordelen op ons zonder je in onze beweegredenen te verdiepen? Juist die houding maakt onze samenleving kapot, door het wederzijds veroordelen van elkaars gedrag. Ook ik ben via een meisje met de islam in aanraking gekomen, maar heb mijn keuze niet gemaakt zonder allerlei andere (heilige) boeken te hebben gelezen. Dus, zou je je oordeel willen herzien?
@brat
waarbij ‘denken’ helaas in dit geval voor ‘verzinnen’ staat; aangezien het (nog steeds) niet in de tekst staat. Een mening is 1 ding, maar een ongefundeerde mening is nuttin’ but lucht….
en mochten alle hollanders zich bekeerd hebben voor hun vrouwen (is noureddine overigens getrouwd?) dan geldt helaas voor hun:
hij die zich bekeerd voor Allah (swt), zijn beloning ligt bij Allah; hij die zich bekeert voor deze wereld, zijn beloning is op deze wereld…
Wat hoor ik nou? Een getuigschrift dat je moslim bent? Sinds wanneer heeft Allah/God ambtenaren nodig (cq. in dienst genomen) om te bepalen of iemand moslim is of niet?
@11, Peter B
mooi voorbeeld dat je aandraagt over je Belgische vriend. Hetgeen ook meteen laat zien dat die regel uit het ‘zgn standaard islamitisch’ recht eigenlijk een nonsense regel is. Ik vraag me dus ook hardop af of deze regel wel echt islamitisch is …
@abufarah
1 Schaap is al over de dam, weet je wat; zullen we een wedje leggen dat ik het bij de andere 2 ook bij het goede eind heb…Dus het verzinnen gaat me goed af, althans 33% en counting!!! Ik wist wel dat ik ergens goed in was. Zelfs hendrikjan praat al over ons…
@hendrikjan
Vooroordelen, tsja, heeft niet iedereen een vooroordeel, of ben jij een ubermensch,die nooit iets over iemand of iets denkt…? Ik denk dat we beide het antwoord weten, toch? En mijn vooroordelen over jullie (voorlopig volgens mijn verzinningen pas 1) zal ik niet onder stoelen of banken stoppen. En dan ben ik benieuwd hoe mijn/deze houding de samenleving kappot maakt…bedoel je die samenleving, waar iedereen leeft zonder vooroordelen, niemand stout is, liefde all around, en nog meer pretty woman stories…klinkt wel als een paradijs…Doe even de deur open, boekje aan de kant, pc uit…en open your eyes..want mijn vooroordelen maken deze samenleving niet kapot, maken hem juist sterker…althans als je tegen zelfkritiek kan, en hier mee kan omgaan..en jezelf verdedigen, en mij anders laten denken (ookal denk ik dat jij dat niet voor de bakker krijgt, want mijn respect die ik uit mijn vooroordelen heb gehaald laag ligt in “jullie gevallen”, maar wie weet)
Maar nog steeds blijft mijn vraag staan; heeft het vrouwtje uberhaupt the other way around geprobeerd, ik weet dat het prive vragen zijn…dus je hoeft niet te antwoorden, maar stel jezelf de vraag dan….Dus voorlopig blijft mijn oordeel en vooroordeel gewoon staan..
@andere
Dus zonder papiertje kom ik het heilige land althans de plaatsen niet binnen….klinkt heel erg open, liefdevol en meer. Jezus, nooit geweten…..wel grappig als je eraan denkt, zelfde dus als een apktje halen..
Nou nou Bratislava, je draaft wel weer door. Natuurlijk heb ik vooroordelen, maar ik ben bereid die bij te stellen wanneer ik merk dat ze niet met de realiteit overeenkomen. Bij jou ligt dat blijkbaar anders, want jij projecteert je vooroordelen op mensen van wie je zou kunnen weten dat ze er niet aan voldoen en blijft dat doen. Je draait toch ook alweer een tijdje mee op dit blog.
Er zijn “vrouwtjes” die zich in de islam niet meer thuisvoelen en wat anders uitproberen, net als er mensen zijn die het christendom achter zich laten voor iets beters (in hun ogen). Is daar iets mis mee? Of kan jij je niet voorstellen dat dat gebeurt? Dan heb je het mis.
Arfan, ik heb zo’n vermoeden dat God ambtenaren in de schoenen geschoven heeft gekregen sinds het moment dat moslims uit de heilige steden geweerd werden. Dat is ook zo’n maatregel die ik niet begrijp.
@ allen:
Wanneer je het stript van de negativiteit heeft Bratislava wel een interessant punt aangesneden volgens mij.
In hoeverre is het noodzakelijk om te trouwen met iemand van hetzelfde geloof vanuit de islam bekeken?
Kan je gewoon trouwen zonder te bekeren?
-vanuit de koran voorschriften
-vanuit de culturele beleving
@Anders 18
Main stream islam vindt het geen probleem als een moslim trouwt met een Joodse of Christelijke vrouw, maar wel een probleem als een moslima trouwt met een Jood of Christen.
Trouwen met de rest (Budhisten om bij het onderwerp te blijven, de oorspronkelijke Ajax fans en andere niet gelovigen) is voor gelovige moslims en moslima’s out of the question.
Uiteraard zijn er ultra’s die er andere ideeën op na houden.
Tot blogs,
Henk
@17
“Arfan, ik heb zo’n vermoeden dat God ambtenaren in de schoenen geschoven heeft gekregen sinds het moment dat moslims uit de heilige steden geweerd werden. Dat is ook zo’n maatregel die ik niet begrijp.”
dit begrijp ik niet helemaal …. of bedoel je dat NIET-Moslims geweerd worden uit islamitisch heilige steden? Zo ja, dan ben ik het met je eens dat dat een rare maatregel is.
#4 bratislava: I sense burning jealousy… LOL Nooit geweten dat dit soort ongenoegen tot agressieve scheldpartijen kan leiden.
@max
Schelden mag niet, en drm ook niet gedaan, of bedoel je de woorden schijterds, kaaskoppen, poldermoslims en dergelijke. Het zijn niet de dagelijkse woorden die ik gebruik, maar om nou te zeggen dat dit schelden is.
Schijterds= schijten=woordenboek
Kaaskoppen=krijgt iedere ned. naar z’n hoofd geslingerd (dubbel betekenis)
poldermoslim=media term
En jaloers, tsja, wat wil je dat ik daar nu op zeg. heb 2 x een marokaanse gehad, niets mis mee (en ook achter de schermen niet, wederom een dubbele), maar om nou te zeggen…walhala…nee (en dan bedoel ik daarmee natuurlijk, familie, geloof etc. mee)
Zo zie je ook vaak dat ned. waar we het nu over hebben (bekering en verkering) zich aangetrokken voelen tot groepsverband (familie en geloofsbroeders), meerdere redenen; ned. families zijn niet zo hecht, en worden na heel veel gekloot, problemen (met het irritante neefje, broertje en natuurlijk papa), huilen etc. opeens met open armen ontvangen in deze warme kring van oase…
ps. ik hou van een wedje leggen; (ik weet de statistieken niet, maar genoeg voorbeelden gezien) meer dan de helft van deze zogeheten liefdes huwelijken gaat op de klippen na een aantal jaren (eerst zien dan geloven, want hoe lang zijn deze “broeders” nu moslim, en daarnaast sis het rasicme paardje ook nog altijd in de race……..want hoe je het went of keert (en nou ga ik wel een vies woord gebruiken) hij blijft een kaas voor de meeste mensen in de buurt/moskee etc. en zij is de bekende **** (toch maar niet gebruikt), zusje v appie….je weet wel, die met die kaas..En zeg niet dat er redelijk veel waarheid in mijn verhaal zit (we kennen de voorbeelden uit de buurt, althans ik zeker)
goedenavond iedereen, even om iets duidelijk te maken hoewel het niemand iets aangaat. ik ben ongeveer 14 jaar geleden moslim geworden en ben 8 jaar geleden getrouwd. bedenk zelf maar of ik voor een vrouw moslim geworden ben of omdat ik voor mij het ware geloof gevonden heb! mohammed wederom bedankt voor je uitleg#9 ik ben blij dat je altijd bereid bent om vragen en onduidelijkheden te verhelderen en op te lossen ik hoop dat je een goede RAMADAN beleeft(jij en alle moslims )net als ik en ik hoop dat ALLAH onze inspanningen zal belonen INSHA ALLAH met vriendelijke groeten van paul werd hicham.
Thanks voor je prive antwoord.
En ook een fijne dag
Arfan (#20), ik bedoelde inderdaad niet-moslims. Sorry voor de typo.
Anders, Henk heeft in principe gelijk. Even ter aanvulling: de koran heeft het over trouwen met “mensen van het Boek”. Moslimmannen mogen dus trouwen met mensen van het boek (hoewel trouwen met moslimvrouwen de voorkeur heeft), maar moslimvrouwen mogen inderdaad alleen trouwen met moslimmannen. Dat laatste staat bij mijn weten niet in de koran, maar volgt uit de overleveringen.
Over wat met “mensen van het Boek” bedoeld wordt kan men van mening verschillen. De algemeen gangbare uitleg is dat daarmee joden, christenen en sabiërs (een oude Mesopotamische godsdienst) bedoeld werden. Enkele modernisten combineren deze term met het koranvers waarin gesteld wordt dat God aan alle volken een profeten met een boodschap gezonden heeft. Door het ontbreken van schriftculturen zijn die boodschappen vaak verloren gegaan. Op basis daarvan oordelen zij dat alle gelovige mensen, dus mensen die zich aan hogere principes conformeren, mensen van het Boek zijn. Daar vallen m.i. bijv. ook humanisten onder.
Ik heb hier eens een stukje over interreligieuze huwelijken geschreven op basis van een onderzoek van een Indonesische docent aan een Indonesische islamitische universiteit. Zijn uitgangspunt was dat het in deze kwestie vooral gaat om de religieuze opvoeding van het nageslacht (wat nog valt te bezien). Uit zijn onderzoek onder interreligieuze huwelijken op Java, niet alleen moslimmannen met hindoevrouwen, maar ook andersom (!), bleek dat de kinderen voornamelijk de religie van de moeder volgen (de – niet empirisch bewezen – veronderstelling onder moslims is dat het andersom ligt). Deze onderzoeker is niet bedreigd. In Indonesië is zo’n vergelijkend onderzoek mogelijk omdat afwijken van de voorschriften daar gedoogd wordt. Vanwege het taboe op interreligieuze huwelijken in de meeste andere moslimlanden zijn dit soort onderzoeken in de moslimwereld over het algemeen niet mogelijk, wat ik jammer vindt. Waarheidsvinding gaat voor mij boven dogma’s.
Ik heb een verhandeling van een Indiase islamgeleerde gelezen waarin deze aannemelijk maakt dat de Veda’s boodschappen van profeten zijn en dat hindoes dus tot de mensen van het Boek behoren. Ook Boeddha wordt door sommige moslims als profeet erkend.
Maar ik geef toe dat dit allemaal marginale standpunten zijn. Het geeft wel aan dat er ruimte voor flexibiliteit is, aangezien de moslims geen paus hebben die bepaalt waar is.
Bratislava, jouw observaties betreffende racisme herken ik niet uit mijn omgeving. Dat er onder moslims racisme voorkomt wil ik niet ontkennen, maar mijn ervaring is, dat een Nederlander die zich serieus in de geloofsregels verdiept, over het algemeen als volledig wordt geaccepteerd. Wel merk ik dat men je vaak als “groentje” blijft zien, ook al weet je meer van de islam dan de geboren moslim in kwestie. Maar als je slechts een keer de sjahada hebt afgelegd en verder geen zichtbare moeite doet om je in de islam te verdiepen, kan ik mij goed voorstellen dat men je de moskee uitkijkt.
Sorry voor de taalfouten
tweede alinea, 7e regel: “profeten met een boodschap” (“een” weg)
laatste alinea, 5e regel: “over het algemeen volledig wordt geaccepteerd” (“als” weg)
Ik hoop dat het dat was.
Beste Peter B,
De Mudawwana (Het Marokkaans familierecht) is gebaseerd op het Islamitische recht en dat stelt dat een moslimvrouw niet kan trouwen met een niet-moslimman. Een moslimman kan wel trouwen met een niet-moslimvrouw maar alleen indien zij Joods of Christelijk is ( Echter daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.). Hoewel in de Koran niet expliciet staat dat een moslimvrouw niet kan trouwen met een Jood of een Christen wordt het niet vermelden daarvan opgevat als een verbod. Bovenstaande geldt voor alle landen waar het familierecht gebaseerd is op het Islamitische recht dus niet alleen in Marokko.
Een van de redenen achter het verbod is de positie van de kinderen. In een patriarchale samenleving ( en dat waren bijna alle samenleving tot een halve eeuw geleden) volgen de kinderen het geloof van de vader.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
“Hoewel in de Koran niet expliciet staat dat een moslimvrouw niet kan trouwen met een Jood of een Christen wordt het niet vermelden daarvan opgevat als een verbod.”
@28: Niet om verder inhoudelijk te reageren op je post, maar meer om dit citaat als voorbeeld te gebruiken.
Dit begrijp ik niet. In de Koran staat ook niet expliciet dat we achter ons pc-tje mogen posten op een website genaamd ‘wijblijvenhier.nl’. Waarom wordt het niet vermelden daarvan dan ook niet opgevat als een verbod? M.a.w. in de Koran staan zoveel dingen niet expliciet, toch doen we die. Waarom wordt dit (wat toevallig (of niet?) weer over een asymmetrie tussen mannen en vrouwen gaan) wel door de mullahs als een verbod gezien.
Deze selectieve interpretatie van de Koran die keer op keer terugkomt (met name in het islamitisch recht) slaat vaak nergens op.
Beste Arfan,
Allereerst ben ik geen schriftgeleerde dus bij mij moet je niet zijn voor een sluitend antwoord;). Verder is alles interpretatie ( hoewel elke interpretatie moet wel gebaseerd zijn op een diepgaande exegese wil de interpretatie enige waarde hebben) dus als jij het daar niet mee eens bent dan moet je dat vooral anders interpreteren. Niemand die je dwingt de gangbare interpretatie over te nemen.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
^inderdaad. ik ben het met je eens. Het jammere van dit geheel is tweeledig:
Ten eerste, (te) vaak wordt deze eenzijdige interpretatie van een kwestie als de enige ‘juiste’ islamitische gepresenteerd naar niet-moslims toe. En regelmatig is die interpretatie te ridicuul voor woorden. Echter, vanwege de halsstarrigheid van de hedendaagse moslim, leidt dat vaak tot onbegrip onder niet-moslims jegens die bepaalde kwestie.
Ten tweede, het zelfs maar vragen naar een alternatieve interpretatie (aan de mullahs) wordt (mij) vaak niet in dank afgenomen.
@ Arfan 29
Hoi Arfan,
De basis regel is, dat Moslims met Muslima’s trouwen vv. Dat staat in de Koran (Soera 2.221). Bovendien huwelijkte Mohammed zijn dochters uit aan getrouwe volgelingen, dus dat is een voorbeeld om te volgen. Maar voor mannen is er een uitzonderingsbepaling, waarbij in varierende graden van strengheid het trouwen met een Joods of Christelijk meisje toegestaan is onder omstandigheden.
Dat de uitzondering wel wordt gemaakt voor de man en niet voor de vrouw is logisch vanuit het patriarchale karakter van de maatschappij waarin deze regel werd geformuleerd. Het risico dat een vrouw haar Christelijke man teveel zal gehoorzamen is vanuit dat perspectief natuurlijk veel groter dan andersom. Daarnaast volgen vanuit dit perspectief de kinderen logischerwijs het voorbeeld van de man. In beide gevallen (vrouw en kinderen) zou dat dus leiden tot afvalligheid.
Tot blogs,
Henk
Beste Arfan,
Zoals jij ook weet kent de Islam geen Kerk dus ook geen éénduidige uitleg van de Shari3a. Echter de consensus van de wetgeleerden in de loop van de eeuwen heeft dat gebrek enigszins verholpen. De consensus is dat een moslimvrouw niet kan trouwen met een niet-moslimman en die consensus zie ik ook niet één twee drie veranderen. Dus je kunt of die consensus aanvaarden of wat deze kwestie betreft die consensus verwerpen en je buiten de orthodoxie begeven om je eigen interpretatie volgen. Zoals een vriend van mij het altijd zegt: “ben je het er niet mee eens begin je eigen Toko” :). Je woont in een Land waar dat kan dus maak er gebruik van! Wie weet kun je een eigen rechtsschool oprichten er waren er ooit 21 en nu nog maar 4 dus kan jij de 5e stichten ;)
Met vriendelijke groet,
Mohammed
@32
Je eerste stuk begrijp ik, maar de overgang naar de uitzonderingsbepaling voor mannen begrijp ik niet. Hoe komt men erop?
Vervolgens, als dan het argument van een patriarchale maatschappij gebracht wordt, begrijp ik niet waarom tegenwoordig die bepaling niet overruled wordt. Immers, als die bepaling gemaakt is omdat TOEN die bepaling praktische voordelen had, kan net zo goed die bepaling ongedaan gemaakt worden omdat die voordelen NU veel minder zijn.
Immers, die bepaling staat niet in de Koran en is DUS door mensen verzonnen, en kan DUS als zodanig ook ongedaan gemaakt worden.
@33
Helemaal gelijk heb je. Echter, een rechtsschool oprichten ben ik geen voorstander van, aangezien dat leidt tot het denken in hokjes/groepen. Ik zie (de meeste dingen in) de wereld meer als een continu spectrum.
@Arfan 34
Hoi Arfan,
Net als Mohammed ben ook ik geen schriftgeleerde. De uitzonderingsbepaling in de Sharia is gebaseerd op Soera 5.5 en staat dus ook in de Koran, maar is veel minder expliciet en eenduidig dan de hoofdregel in 2.221.
Daarom is er over gediscussierd of de uitzondering voor mannen wel een juiste interpretatie is en niet over de hoofdregel.
In die discussie heeft de patriarchale maatschappijvisie ongetwijfeld een rol gespeeld, maar natuurlijk nooit zo van “wij zijn een patriarchale maatschappij, dus gaan we het nu zo oplossen”.
Tot blogs,
Henk
salaam en hoi pipeloi menschen,
beetje jammer dat het zo’n vooroordelenpartijtje is geworden.
effe for the record: ik ben zelf niet getrouwd en idd pwhicham: ook in mijn geval zou het niemand aangaan, ware het niet dat sommige mensen maar aan hun kapotharde vooroordelen blijven vasthouden.
in mijn direkte omgeving ken ik zo’n 25 a 30 bekeerde mensen die op 1 na niet bekeerd zijn vanwege eisen van de familie of voor hun vrouw/man.
wel zitten er enkele vrouwen bij die na verloop van tijd zich bekeerd hebben tijdens hun huwelijk. meeste dames motiveren dit met een vergrote kennis van de islam en een ‘innerlijke klik’.
van de heren zijn de meeste pas getrouwd na 1 of 2 jaren na hun bekering. bij het gros is de bekering danwel door zelfstudie danwel door direkte da’wa in hun omgeving geweest. het zal ook geen verbazing wekken als ik zeg dat deze behoorlijk orthodox zijn
die jongen waar ik hierboven over geschreven heeft, heeft ontzettend gestruggled met de vraag of hij wel of niet moslim wilde worden: hij heeft het heel lang uitgesteld en heeft op een avond bij mij thuis shahada gedaan. hij voelde de noodzaak van binnenuit. ik begeleid hem nu in zijn eigen tempo en naar zijn eigen manier. net zoals hij zijn shahada deed.
wat mijzelf betreft: ik heb voor het eerst en op een intens persoonlijke wijze kennis gemaakt met de islam toen ik 5 jaar geleden een relatie me een moslima kreeg. wij zijn echter kort hierna uiteen gegaan wegens een tekort aan verliefdheid; hierna heb ik bewust anderhalf jaar gewacht voor ik moslim ben geworden omdat ik voor mijzelf duidelijk wilde hebben waarom ik moslim werd: voor haar of voor mezelf. pas op het moment dat zij er (hard gezegd) niet meer toe deed en de aantrekkingskracht van de islam (dwz het gebed, godsbeeld, en voorbeeld van de Profeet (s)) almaar sterker werd – pas toen heb ik, alhamdulillah, de stap gezet om moslim te worden.
ik hoop dat dit het een en ander duidelijk maakt,
ws
met vriendelijke groet
noureddine
ps: wuddup met die monniken dan?
Beste Arfan,
Ik zie mij zelf als een Maliki toch beschouw ik dat niet als een hokje integendeel ik zie dat Maliki als een cirkel die grote overlapping heeft met andere cirkels: Hanafi, Shafi3i, Hanbali en zelfs met de Shi3a. Verder zie ik dat Maliki als een schakel in een keten die teruggaat tot de Profeet. Zonder die keten begint men te dwalen en wordt men of een extremist zoals de wahhabieten die de hele traditie hebben verworpen en de Islam hebben geridiculiseerd tot één regel: alles moet niks mag of men wordt zo’n moderne moslim die ook die Islam heeft teruggebracht tot één regel: alles mag niks moet en waarvan de Islam verworden is tot iets new age achtig . Ik sta in een traditie van 1400 jaar en daar ben ik trots op. Dat wil niet zeggen dat ik die traditie niet kritisch bekijk en vraagtekens zet bij veel aannames in die traditie maar ik blijf wel binnen die traditie.
Wat naar mij mening zou moeten gebeuren is die traditie niet meer dwingend opleggen maar tot een vrije keuze te maken voor iedereen. Men is vrij toe te treden tot de club neem dan gaarne kennis van de clubregels en probeer daar naar te leven en men is vrij uit de club te treden zonder gevolgen ook niet sociaal.
Dus als een moslimvrouw wil trouwen met een niet-moslimman dan weet ze wat de regel is volgens de Shari3a indien zijn echter zich niet wenst te houden aan die regel dan is dat haar zaak en dan hoeft zo’n man niet eerst zogenaamd moslim te worden.
De meerderheid van de moslims zal zich altijd houden aan de traditie misschien niet altijd naar letter maar wel naar geest zij die dat niet willen moeten de vrijheid krijgen daarvan af te wijken.
Islam is overgave maar die overgave dient in alle vrijheid door het individu zelf gedaan te worden en niet afgedwongen. De traditie echter is heilig (maar niet onveranderlijk op bepaalde punten) en daaraan mag niet om de haverklap getornd worden om die traditie te laten schikken naar de waan van de dag.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
#22 bratislava: Ik snap je frustraties wel enigszins. Je hebt ergens wel gelijk. Het heeft ook grotendeels met culturele en etnische verschillen te maken. Het zou niet eens zo’n gek idee zijn om eens een onderzoek te stellen naar gemengde huwelijken die “religieus” van aard zijn. Het is wel een interessant gegeven of de huwelijken tussen moslims en niet-moslims vaak tot gedwongen religieuze bekeringen leiden. Wat vaak ook in de praktijk voorkomt is dat huwelijken tussen Moslims met verscheiden etniciteiten op de klippen loopt.
Beste Max,
Twee geloven op één kussen daar slaapt (vaak maar niet altijd) de duivel tussen. Niet verwonderlijk als zelfs bij huwelijken tussen mensen met dezelfde achtergrond en religie 1 op de 3 huwelijken mislukt.
Met vriendelijke groet,
Mohammed