In het leven van de moslim zijn twee bronnen van uiterst belang: de Qur’aan en de Soennah. De soennah is het voorbeeld van de Profeet (vzmh) zoals dit is overgeleverd door zijn Sahaba (metgezellen) en hun leerlingen. Tot op heden waren er slechts drie kleinere collecties in het Nederlands vertaald met overleveringen waarin de Soennah werd beschreven: "De 40 Hadiths" en een selectie van "De Tuinen der Oprechten", beiden van Imam An-Nawawi. De belangrijkste en meest betrouwbare collecties waren echter tot op heden buiten bereik van het Nederlandse taalgebied gebleven: de verzamelingen van Imam Moeslim en Imam Boekhari.
Dat is nu veranderd.
Begin september ’07 heeft Mohamed Bendaoud voor Ahl-ul-Hadieth Publicaties een selectie vertaald uit het werk van Imam al-Boekharie. Het werk van Boekharie bestaat uit zo’n negen volumes en bevat overleveringen over de daden, woorden en stilzwijgende goedkeuring van de Profeet (vzmh). Het is de verbale neerslag van het voorbeeld van zijn leven dat gevolgd wordt door miljoenen moslims wereldwijd. Het is dan ook een groots moment dat er eindelijk een begin is gemaakt met de vertaling van deze verzameling authentieke overleveringen.
Een hadieth is letterlijk een overlevering, of verhaling, van een gebeurtenis tijdens het leven van de Profeet of iets waar hij zich over heeft uitgesproken, danwel wat hij stilzwijgend goedkeurde. Over het algemeen bestaat zo’n hadieth uit twee delen: het eerste deel wordt de isnad genoemd. De "isnad" is de keten van overleveraars die behoort terug te gaan van de laatste persoon die het opschrijft (of verder vertelt) tot aan de Profeet (vzmh). Meestal wordt de isnad niet in zijn geheel vermeld in de kortere boeken, maar wordt er enkel naar de eerste overleveraar verwezen (vaak een van de sahaba, metgezellen van de Profeet). Verder heeft de hadieth ook nog een "matn," de daadwerkelijke inhoud. (Voor meer informatie over de studie van hadieth is dit een goed begin: M.M. al-Azami, Studies in Hadith Methodology and Literature).
De authentieke verzameling van Boekharie bestaat uit meerdere delen, die elk onderverdeeld zijn in onderwerpen, vaak vermeld als ‘boek.’ Omdat het nog Ramadan is en we in de laatste tien dagen zitten, volgt hier een voorbeeld van een hadieth uit Boekharie’s Boek van Tahadjud. Tahadjud is het vrijwillig nachtgebed dat verricht kan worden na het laatste nachtgebed, (‘isha), en voor het ochtendgebed van de volgende dag (fadjr). In de ramadan wordt het ook wel taraweehgebed genoemt:
"Overgeleverd van ‘Abdullaah Ibn ‘Amr (moge Allah swt tevreden met hem zijn) dat hij heeft gezegd dat de Profeet (vzmh) heeft gezegd: "Klopt het wat mij verteld is: dat jij in de nacht opstaat [om te bidden] en overdag vast?" Ik antwoordde: "Ja, dat doe ik." Hij (vzmh) zei: "Als je dat doet, verzwakt je oog en raakt je lichaam vermoeid. Jouw lichaam heeft echter recht [op jou] en jouw familie heeft recht [op jou]. Vast daarom [dagen] en eet [op andere dagen], en sta op [tijdens sommige nachten of een gedeelte van de nacht om te bidden] en slaap."
(Sahieh Al Boekharie, blz 58/nr 62, vertaling van oorspronkelijke hadieth nr 1153 door Mohamed Bendaoud).
Het is zeer zeker een teken van het langzaamaan volwassen worden van de islamitische gemeenschap in Nederland, dat we nu ook (een deel van) dit basiswerk van Boekharie in het Nederlands tot onze beschikking hebben. Echter, hierbij moet ik wel een kanttekening plaatsen: net als in het geval van de Qur’aan is het bij de hadiethverzamelingen wel de noodzaak om het in zijn context te plaatsen. Zo is het voorbeeld dat ik net gaf als hadieth al problematisch, omdat er bijvoorbeeld niet bij wordt vermeld dat in de maand ramadan het juist wél goed is om zowel overdag te vasten als ’s nachts te bidden.
Deze overlevering is dus gericht op de combinatie van vasten/nachtgebeden in gewone maanden: specifiek leert de Profeet (vzmh) ons dat we niet moeten overdrijven in het doen van aanbidding (waar zowel het gebed als de vasten onder kunnen vallen). We moeten ook rekening houden met onze gezondheid en onze familie, die ook ‘rechten’ op ons hebben. Tijdens de laatste tien dagen van Ramadan kunnen we dit echter wél volhouden en is het daarom juist aanbevolen.
Het zou dan ook goed zijn als er ook een begin wordt gemaakt met de vertaling van werken waarin de sahieh hadieth worden uitgelegd, danwel van context worden voorzien. (Overigens heeft dezelfde uitgeverij ook een selectie van Moeslim in voorbereiding en een doorgaand project om alle sahieh hadieth van al-Boekharie te publiceren in het Nederlands.)
18 Reacties op "Sahieh al-Boekharie"
Salaam alaikum,
leuk stukje, toevallig had ik t boek een paar dagen geleden gekocht als eid kado voor een zuster :)
goed om te weten dat er meer van de hadith boeken volgen in het nederlands.
As-salaam-wale-kum!
Voor de geinteresseerden…
Er is volgende week in het weekend een Sahih Muslim course in Engeland onder leiding van Shayk-ul-Islam prof.dr. Tahir ul Qadri.
Voor meer informatie neem contact op met bestuur van Al-Hidayah. ( http://www.alhidayah.nl )
W’salaam
Nouredine een mooi stukje,
als ik het goed lees, mag ik dan een
hadieth?? een beetje vergelijken met
een evangelie(Christendom?)
Wens je voor komende vrijdag een gezegend
suikerfeest,groet uit Oss
even een vraagje :aan Patrick wat is de heilige geest ? ik snap het niet .
is dat wat bij ons deen wordt genoemd?
Mooi Stukje masa’allah..
Mooi om te horen dat Buchari en muslim wordt vertaald in het Nederlands. Mocht eens tijd worden.
Ik moet er wel bij zeggen dat er al enige tijd al een vertaling bestaat van Buchari en Muslim. Het is geen complete versie, meer een verzameling.
Voor degenen die er interesse in hebben: het boek heet “Leidraad voor het leven, de tradities van de profeet Mohammed”.
Ingeleid, gekozen en uit het Arabisch vertaald door Wim Raven. Uitgeverij: Bulaaq. ISBN: 9054600101.
Massalama,
Wauw goed nieuws :)
als we tot de heilige geest bidden,
dan bidden we inzicht en wijsheid.
Dat we de woorden uit de bijbel op ons
kunnen laten inwerken,en dat we het
ook laten zien in woorden en daden,
oke . dank je wel.
ik geloof dat je het goddelijke bezieling kunt noemen?
Dat je contact voelt ?
bewijs dat het contact er is zeg maar .
ja dat herken ik wel .
Een selectie van Bukharie Hadith , daar kan ik niet echt blij over worden , Selecties worden meestal erg bepaald door de persoonlijke meningen en overtuigingen van degenen die selecteren.
Bukharie is trouwens zelf ook al weer een selectie en zelfs in zijn tijd speelde politiek een rol , Verzamelaars met Sunni overtuigingen vonden een ketting met mensen van de Shia Ali erin al snel onbetrouwbaar en Shai natuurlijk het omgekeerde , Eigenlijk zouden de Ulema van Howzeh-ye Elmieh (Qom) en Al Azhar eens samen tot een verzameling Hadith moeten komen waar alle Moslims het over eens kunnen zijn …
In de tijd van Bukcharie was er al discussie over dat hij de islam wilde aanpassen. politiek heef altijd een rol gespeeld en zal dat altijd blijven doen. Godsdienst zal in ale tijden ge/mis/bruikt worden voor politieke doeleinden en als middel om macht en geld te krijgen.
helaas.
tot dat je aan de hemelpoort staat zal dat zo blijven.
aan #9 Ismail Abushams
“Eigenlijk zouden de Ulema van Howzeh-ye Elmieh (Qom) en Al Azhar eens samen tot een verzameling Hadith moeten komen waar alle Moslims het over eens kunnen zijn …”
Zo’n verzameling bestaat niet …..
Ismail Abushams (Beantwoorden)
Een selectie van Bukharie Hadith , daar kan ik niet echt blij over worden , Selecties worden meestal erg bepaald door de persoonlijke meningen en overtuigingen van degenen die selecteren.
######
In het geval van Bucharee moge Allaah hem genadig zijn was dat niet zo. Lees bijv, zijn levensloop bij het verzamelen.
Bukharie is trouwens zelf ook al weer een selectie en zelfs in zijn tijd speelde politiek een rol , Verzamelaars met Sunni overtuigingen vonden een ketting met mensen van de Shia Ali erin al snel onbetrouwbaar
#####
Dat klopt niet aangezien Imaam Bucharee allereerst overleverde van shi´a ´Ali. Daarnaast leverde hij ook over van Shi´ieten wat iets anders is dan Shi´a ´ali, hij had wel een voorwaarde dat zij geen oproepers naar innovatie moesten zijn.
en Shai natuurlijk het omgekeerde ,
#########
De shi´a hadeeth wetenschap heeft o.a als voorwaarde dat via 1 van de 12 Imaams overgeleverd moet worden. Dat betekent dat grofweg 90% verworpen word van de Soennaah zoals Soennieten deze kennen.
Eigenlijk zouden de Ulema van Howzeh-ye Elmieh (Qom) en Al Azhar eens samen tot een verzameling Hadith moeten komen waar alle Moslims het over eens kunnen zijn …
######
Dat gaat nooit gebeuren omdat de beiden stelregels en voorwaarden van hadeeth acceptatie dit uitsluit bij beiden.
Bucharee als verzameling is door de Oemmaah van Ahloe Soennaah als geaccepteerd beschouwd.
Er is trouwens iets wat de Hadithverzamelingen delen met de Christenlijke evangelies , ze zijn , in tegenstelling tot de Quran pas enige honderden jaren na de feitelijke gebeurtenissen opgeschreven , met veel politiek gekrakeel in de tussentijd , je kan dus zeggen dat er het zelfde voor geld als voor Evangelien en Torah , ze bevatten “licht en leiding” maar moeten wel krities benaderd worden en altijd aan de Quran getoets worden , en of een Hadith in overeenstemming is met “de essentie van de Islaam ” is natuurlijk aan de Moslim(a) zelf om te beoordelen ..
@ Ismail
Daar heb je geen gelijk in, als je zegt dat de Ahadith honderden jaren na de gebeurtenissen zijn genoteerd. Er zijn voor Imam Bukhari alleen al ongeveer 100 Hadithverzamelingen geweest in boekvorm en nog veel meer die onderdeel waren geworden van de orale traditie (wat een studie opzich waard is) van vele metgezellen die deze kunst beheersten.
Dit is een van de grootste problemen onder moslims. Als door oriëntalisten wat wordt uitgeschreeuwd en wij weten niet beter, dan nemen we het over
Imam Bukhari had toch ook docenten? En die docenten toch ook docenten? De kennis viel niet uit de lucht.
Denk aan geleerden als Sufyan Thawri en Imam Abdulrazzaaq. Dat zij minder bekend zijn, komt omdat Imam Bukhari zich veel sterker heeft gericht op het ordenen van Ahadith en als een van de weinigen de hele Islamitische wereld tig malen heeft afgereisd om al die verzamelingen op te zoeken. Niet omdat zij er niet waren en er geen verzamelingen bestonden…
Ik zal hier ooit in de nabije toekomst uitgebreid een artikel over schrijven (waarschijnlijk wordt het een reeks, dus zal er mijn tijd voor moeten nemen). Voor nu laat ik het hierbij.
Beste Luitjes,
Voor wie zich een goed beeld wil vormen van dit heikele onderwerp moet eerst:
Joseph Schacht’s boek lezen want hij is degene die in zijn boek:
Origins of Muhammadan Jurisprudence
Een artikel van hem:
http://answering-islam.org.uk/Books/Schacht/revaluation.htm
Afrekent met de traditionele opvattingen van de moslims over de overgeleverde Hadith literatuur.
In reactie op zijn boek heeft M. Mustafa al-Azami een boek geschreven:
On Schachts Origins Of Muhamadan Jurisprudence
Interessante artikelen:
http://www.islamonline.net/English/HadithAndItsSciences/HadithStudies/2005/05/01.shtml
http://www.rim.org/muslim/hadith.htm
Veel succes voor degene die zich door deze materie wil worstelen kijk uit naar het resultaat ;).
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Kijk ook hier, erg duidelijk:
http://www.allaahuakbar.in/article_showsub.asp?cat_id=12&cat=Hadeeth
As Salaam Aleikoem Wa Rhamatoelah Allaah Wa Barakatoeh,
Ik wens iedereen eerst een L’Ied Mubarek, en Insch’Allaah zullen jullie vasten worden geaccepteerd! (Ameen).
Masch’Allaah, stukje Agie Ridouan. Ik wist niet dat er nu al een nieuw (vertaald)boekje was uitgegeven door Mohammed Bendaoud. Masch’Allaah, dan weet ik alvast wat ik met het L’ied geld kan gaan halen.
Het is een interessant stukje, ga zo door!
Djzaaka Allaahoe Gharain, voor die interessante artikelen. Agie Mohammed.
Wa Aleikoem Salaam Wa Rhamatoelah Allaah Wa Barkatoeh,
ik heb gezien dat sahieh muslim deel 1 ook is uitgekomen in deze serie. vele malen uitgebreider dan sahieh boekharie. er komt ook een deel 2 en 3.