Afgelopen week werd ik als expert (lees: Internet nerd) in een panel geplaatst tussen allerlei internationale wijsneuzen en hoge pieten. Yes, you may clear your throat, uhu uhu uhu! In angst gigantisch te blunderen, vroeg ik me af hoe ik mezelf hieruit moest redden. Ik kan het niet helpen, het zit in mijn aard. Positief gezind als ik ben, bekijk ik stiekem toch eerst even al mijn opties en check alle nooduitgangen. Je weet maar nooit wanneer die van pas kunnen komen. Het was ook mijn eigen dikke schuld. Door een planningsflater, kwam ik in een tornado aan projecten terecht met te weinig tijd om mezelf behoorlijk voor te bereiden. Afmelden last minute is not done en ziek melden terwijl ik niet echt ziek ben is sowieso nooit een optie voor mij. Ik kan niet alleen heel slecht liegen, ik ben er ook nog eens te lui voor. Dus er zat nog maar één ding op en dat was gaan met die banaan.
In dit soort situaties heb ik altijd kunnen terug vallen op drie belangrijke factoren: vertrouwen, angst en lef. In eerste instantie lijken dit drie losse kreten zonder samenhang. Maar ze werken voor mij als een drie eenheid, niet los te maken van elkaar. Het vertrouwen is niet alleen in God, mijzelf en in een happy ending, maar zeker ook het vertrouwen in de mensen om mij heen. Het vertrouwen in mij van deze mensen alleen al, geeft mij een super boost. Lee Touwers zou nu de kans pakken om zijn "U never walk alone" erin te knallen.
Echter, het tegendeel wordt vaak geroepen: ‘Hell yeah, you walk alone, je wordt alleen geboren en sterft alleen’. Een cliché dat onterecht gebruikt wordt door de wat minder vrolijke types onder ons. De meeste van ons zijn nog altijd direct bij arrival aan moeder’s borst geïnstalleerd, waar we na die enge geboorte gelijk al kennis maken met troost en liefde. Zo ligt het ook met het sterven, er zijn altijd wel mensen die graag hun laatste respect willen tonen en je begeleiden naar je laatste rustplaatst. Dus hoezo word je alleen geboren en ga je alleen dood?
Vertrouwen alleen is echter niet voldoende, sterker nog, dat zou foute boel zijn. Te veel (zelf)vertrouwen houdt niet alleen de spanning weg, maar zorgt er ook nog eens voor dat je zwaar zult blunderen doordat je situaties onderschat. De balans wordt er bij mij gelukkig in gehouden door een flinke dosis aan gezonde faalangst/onzekerheid. Angst houdt mij scherp en alert. Het maakt het mogelijk om problemen te signaleren en zo naar creatieve en doelgerichte oplossingen te zoeken. Het dwingt me ook om naar mijn instinct te luisteren en daarbij brengt het me in contact met het vertrouwen.
Uit wanhoop hoop ik en uit hoop durf ik. Dus vertouwen en angst alleen zijn niet genoeg. Moed lijkt het allermoeilijkste, maar eigenlijk hangt dat af van de balans tussen hoop en angst. Als angst het wint, dan is lef ver te zoeken. Dus wanneer ik iets niet durf, dan heeft dit meestal te maken met een gebrek aan vertrouwen. Iets, iemand of ik lijd te veel aan angst. Angst voor pijnlijke momenten, angst voor falen, angst voor teleurstelling, angst voor spijt, angst voor kritiek…
En juist dan… Net wanneer je te bang bent, de druk te hoog is, de stress niet meer te handelen is, er geen tijd is en eigenlijk alleen nog een wonder je redden kan… is daar dan ook dat wonder. Heilig ben ik overtuigd, dat mij een kracht wordt gegeven op momenten waarop ik het echt even nodig heb. Een kracht die het beste uit mezelf haalt en er voor zorgt dat ik me ergens honderd procent voor inzet. Want meer dan mijn best kan ik niet doen en dan komt alles vroeg of laat toch wel weer goed. Insha’Allah.
Dikke groeten en salaam,
Eighty!
20 Reacties op "Doe je best, Allah doet de rest!"
Angst voor het falen?Allah doet de rest?
Dit doet Allah met een moslima
Soera 4 ayat (*34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.
*) In de a Hadith van de imams Bukhari en Moslims staan nog leukere dingen, voor moslima’s opgetekent.
Zo Luckybee, heb je ook weer even op “vrouwen en koran” gegoogeld en meen je nu een onderbouwde mening over deze onderwerpen te hebben? Te triest voor woorden en daarmee niet eens de moeite waard om op in te gaan. Het stukje van Eightje daarentegen is ontzettend herkenbaar en prachtig onder woorden gebracht. Hulde!
hoi Eighty, je kunt goed schrijven! Succes met alles,
mvg
aan #2 Shireen
“Soera 4 ayat (*34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.”
” even op “vrouwen en koran” gegoogeld”
Ja, zo kun je je er gemakkelijk van af maken. Deze overbekende Soera maakt deel uit van de Koran; een boek waarvan iedere Moslim vast gelooft dat het in zijn geheel het eeuwige en onveranderlijke woord van God is. Voor de Moslims die hier in Nederland in deze tijd leven is er dus een probleem. Dat zal misschien op te lossen zijn. Maar niet door het probleem simpelweg te ontkennen.
Laatst las ik op deze site het advies om dingen in de Koran los te laten zonder ze los te laten, maar dat begreep ik niet….
@4 Peter B:
wat betreft de machtsverdeling tussen de seksen waar deze koranische passage naar verwijst, lijkt het me verstandig om ’t niet zomaar contextloos te deponeren.
Allereerst is het belangrijk om te constateren dat bijvoorbeeld het woord “tuchtigt” niet de lading dekt. De betekenis ervan is niet onomstreden: in de laatste grote interpretatie van de koran van leilah bakhtiar wordt voor een hele andere interpretatie gekozen, dwz “weggaan van…”
verder is het nooit alleen de qur’aan maar ook vooral de soennah die bepalend is: de heersende vraag is dan hoe de Profeet omging met zijn eigen vrouwen en met andere vrouwen. Slaan komt hierin niet voor.
daarnaast is het verstandig om de verschillende tafsirwerken ter hande te nemen (ibn kathir, at thawri etc) en wat blijkt? de werkelijkheid is een stuk genuanceerder dan de text buiten zijn context doet vermoeden. De man is enkel voogd over de vrouw in financiële zaken omdat hij verantwoordelijk geacht wordt voor het gezin. Dat wil zeggen dat wanneer de vrouw werkt zij niets maar dan ook niets voor dit gezin hoeft te betalen in onderhoud, want daar is de man voor. Zij kan al haar eigenverdiende geld voor zichzelf houden.
Wat betreft de correctie van de vrouw door de man is dit alleen toegestaan wanneer de man rechtgeleid is, dwz zelf deugdzaam en gehoorzaam aan God. Die gehoorzaamheid moet hij delen met zijn vrouw. Anders is deze tekst niet van toepassing.
als je dit ongelijk voorkomt dan klopt dit. Binnen de context van de islam wordt niet uitgegaan van gelijkheid van man en vrouw maar van de gelijkwaardigheid van man en vrouw – met een voorkeur voor een zorgende rol voor de vrouw binnen het gezin en een verantwoordelijke rol voor de man buiten het gezin. Dit is echter geen verplichting.
In de praktijk is er dus meer dan genoeg ruimte om hier mee te schipperen. Bijvoorbeeld: mijn verloofde verdient 2,5x zoveel als ik. Daarnaast werk ik in de zorg en zij in de media. Ik zal dus waarschijnlijk na ons trouwen een sterkere zorgende rol dan zij hebben en zij een sterkere financiële verantwoordelijkheid. Dit omdat wij samen ons gezin willen stichten en daar samen mee aan de slag gaan, insha’Allah.
Een negatiever praktisch voorbeeld is de overbezetting van blijfvanmijnlijfhuizen met islamitische vrouwen. Om eerlijk te zeggen heb ik nog nooit een man ontmoet die “mans” genoeg was om te claimen dat bovenstaande soerah hem het recht gaf om zijn vrouw te slaan. Maar mocht dit ooit gebeuren, dan kun je er donder op zeggen dat hetzelfde argument zijn richting op gegooid wordt. Als moslim moet je zelf ook kunnen verzinnen dat je vrouw een paar klappen uitdelen nou niet direkt in hoog aanzien bij Allah swt staat.
met vredige groet,
Abufarah
en excuses voor mijn offtopic dwalende gedrag
big up aan 80 de Internet Nerd!
Assalaam Aleikum eighty, ik weet precies wat je bedoelt, ik moest laatst een open dag en een iftar organizeren en daar had ik 5 weken de tijd voor. op een of andere manier lukte het me niet om alles te regelen er kwam steeds iets tussen wat belangrijker was tot ik nog maar 1,5 week de tijd had en SOBHANALLAH onder druk schijn ik het best te kunnen werken,om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk is alles goed gekomen,ik heb alles goed kunnen regelen en alles was goed ELHAMDULLILEH. met vriendelijke groeten van paul werd hicham.
p.s het is toch iedere keer weer opmerkelijk hoe sommige bezoekers van wbh een onderwerp zo weten te draaien dat het gesprek toch weer op vrouwenonderdrukking of zo iets uitkomt!!!
Hurricane!!!
paulwerdhicham schreef:”p.s het is toch iedere keer weer opmerkelijk hoe sommige bezoekers van wbh een onderwerp zo weten te draaien dat het gesprek toch weer op vrouwenonderdrukking of zo iets uitkomt!!!(*Huuuuh? Ik heb toch alleen gezegd wat AllahTaála, door de monde van de profeet Mohammed hier over te zeggen heeft, niet meer en niet minder; staat alles zwart op wit in Qoraan en a Hadith geschreven. er is geen woord van mij er bij*)
goedemorgen luckybee, wat ik bedoel is dat het onderwerp van 80 gaat over haar gevoel wat ze had toen ze deel moest(mocht) nemen in een panel,en haar vertrouwen in ALLAH. wat dat te maken heeft met het slaan van vrouwen, dat verband zie ik niet,ik sluit me aan bij abufarah#5 wat hij daar stelt ben ik mee eens. dus mijn voorstel is om gewoon te reageren op de inhoud van een stuk en niet steeds via allerlei omwegen uit te komen op “die intolerante religie”zoals sommige wbhers doen. met vriendelijke groeten van paulwerdhicham.
“met een voorkeur voor een zorgende rol voor de vrouw binnen het gezin en een verantwoordelijke rol voor de man buiten het gezin.”
@#5 abufarah, dank voor je heldere uiteenzetting. Ik had inderdaad geen zin meer om te reageren.
Ik vraag me af of zelfs bovende legitimatie van genderongelijkheid binnen de Islam kloppend is. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat de meeste mannen hiervan uitgaan (dus dat is wel een probleem), maar
De profeet Mohammed (vzmh) hielp zijn vrouwen toch in het huishouden?
Dat wil zeggen dat van mannen wel degelijk verwacht kan worden dat ook zij een zorgende rol op zich nemen
In ieder geval zou dit een hoop echtscheidingen kunnen voorkomen
Veel echtscheidingen ontstaan namelijk doordat mannen zich ‘verveemd’ voelen van hun gezin
aan #11 Pippi
“Veel echtscheidingen ontstaan namelijk doordat mannen zich ‘verveemd’ voelen van hun gezin.”
Een eenvoudige verklaring van een complex verschijnsel…..
De beste man is de man die Goed is voor zijn vrouw . ZO> en daar is de kous helemaal mee af . en anders gaan julie maar terug naar de aller aller alkler begindagen van deze site en alle en alle alle stukjes lezen. en dan is echt bijna bijna BIUJNA ALLES AL EEN KEER OF WAT GESCREVEN>
@4 Peter B: Nee hoor, het is echt véél gemakkelijker om dingen te citeren waar je geen verstand van hebt en dan toch triomfantelijk te roepen dat jij de oplossing hebt voor iets dat voor de meeste (islamitische) vrouwen al helemaal geen issue meer is. Geen gemakzucht, meer debat-moeheid van mijn kant omdat we ons elke minuut wel weer kunnen gaan verdedigen tegen de domheid en arrogantie van anderen. Dank dus aan Abufarah dat hij nog wel die energie op kon brengen.
en nu ga ik slapen inscha allah. Mijn man heeft de afwasmachine ingeruimd en de kids in bed gedaan. ik heb voor de tv gehangen tot nu , bijna 12 uur alweer
Ik moet morgen weer vroeg op naar mijn full time baan.
Fijn. heel normaal eigenlijk.
zoals de paar miljard andere moslims op de wereld .
Erg herkenbaar! Haha, ik zit geregeld in een designsessie met gasten waarbij iets opgeleverd moet worden. Aan het begin heb je natuurlijk geen idee wat je gaat opleveren. Het blijft een creatief proces. Het is een kwestie van geluk of pech hebben.
De keren dat ik ECHT geen aanpak had en gewoon op goed vertrouwen ging…
hoorde ik achteraf als feedback: “Vooral zijn aanpak vonden we erg goed.”
Ik dacht echt: welke aanpak? hahaha.
aan #14 Shireen
Ik blijf vinden dat de tekst die door #1 luckybee genoemd wel degelijk relevant is, ook al is het niet de eerste maal dat deze in stelling wordt gebracht.
Als je geen zin hebt om er over te discussieren hoef je dat natuurlijk niet. Maar het is niet nodig om dan over de “domheid en arrogantie” van anderen te spreken.
Ik heb trouwens niet geroepen, en zeker niet triomfantelijk geroepen, dat ik de oplossing van welk probleem dan ook heb.
Inderdaad, dank aan Abufarah die zich wel de moeite heeft gegeven op deze kwestie serieus in te gaan. Ik zal hem dan ook nog antwoorden, ook zo serieus mogelijk.
aan #5 abufarah
Dank voor je heldere en genuanceerde reactie. In veel details ben ik het met je eens. Toch heb je me nog niet geheel overtuigd dat er geen probleem is met soera 4.34, of met soortgelijke andere teksten.
Het probleem lijkt me het volgende:
We spreken over teksten die onstaan zijn–jij zal zeggen “neergedaald”, maar dat doet er niet toe–in de zevende eeuw van onze jaartelling, dus een kleine 1300 jaar geleden, in een totaal ander land, met een totaal andere cultuur en manier van denken. In die teksten staan dingen die voor mensen in Nederland nu, ook voor Nederlandse Moslims van nu, niet meer aanvaardbaar zijn. Zo wordt in dit speciale geval van soera 4.34 een overtuiging tot uiting gebracht die vroeger bijna algemeen werd aangehangen, ook hier in West-Europa, namelijk dat de vrouw ondergeschikt is aan de man. Nu kan het best zijn dat wat in deze soera wordt gezegd voor die tijd nog heel vooruitstrevend was en een verbetering inhield op de toen geldende tribale wetten, maar we zijn nu veertien eeuwen verder, nu is wat gezegd wordt, dat in een huwelijk de man boven de vrouw staat, gezag over haar kan uitoefenen en haar mag straffen als ze ongehoozaam is, voor bijna alle vrouwen, Moslims even goed als niet Moslims, onacceptabel.
Het probleem is dat ondanks deze overtuigingen van bijna iedereen nu–nogmaals Moslims en niet Moslims–de meeste Moslims toch willen vasthouden aan de gedachte dat ieder woord van de Koran letterlijk waar is, heilig is en onveranderlijk geldig voor iedereen en voor alle tijden. Dan heb je een probleem. Je kunt je toevlucht nemen tot wat ik als uitvluchten zie, zoals bijvoorbeeld dat er in deze soera 4.34 eigenlijk niet “slaan” of tuchtigen” staat, maar iets anders, een uitleg waar zover ik weet de meeste Arabisten het niet mee eens zijn, of, zoals anderen, spreken van “zachtjes slaan, met een twijgje”, of “alleen als de vrouw heel erg ongehoorzaam is”, enzovoort. Nogmaals ik denk dat er gewoon staat dat de vrouw ondergeschikt is aan de man, die haar natuurlijk goed moet behandelen, maar haar toch mag straffen als ze ongehoorzaam is. Dat accepteert nu geen enkele vrouw meer.
Mij lijkt dat de er maar een echte oplossing van dit soort problemen is, naast schijnoplossingen als zeer gezochte redeneringen om het probleem weg te krijgen en te ontkennen, of door de begrippen vertaling en interpretatie door elkaar te halen, of een beetje kwaad worden als deze kwestie ter sprake komt, zoals Shireen doet in #14. Die oplossing is naar mijn menig het besef dat de Koran een boodschap is die de mens vertelt hoe zijn/haar relatie met God en met zijn/haar medemensen moet zijn, wat in dit opzicht goed en kwaad is. Alle andere dingen zijn bijzaken, die misschien tijd- en cultuurgebonden zijn. Ik denk eigenlijk dat wat jij in je reactie zegt daar in de geest ook niet zo ver vandaan staat.
De meeste Christenen, die het zelfde soort problemen hebben of hebben gehad met de Bijbel, vooral het Oude Testament, hebben inmiddels in overgrote meerderheid voor deze oplossing gekozen. Ze hebben het hierin misschien iets gemakkelijker omdat in Bijbel meestal God zelf niet spreekt, maar de vaak anonieme schrijvers van de teksten. De meeste Moslims hebben nog grote moeite met een dergelijke en wat ik beschouw als meer volwassen omgang met de heilige teksten van hun godsdienst.
@ Peter B. # 18: Mijn irritatie betrof vooral Luckbee omdat die iets deed wat nog veel te vaak gebeurt in discussies: een tekst citeren waarvan diegene geen idee heeft wat de historische context van die openbaring is geweest, die (zoals je zelf ook al terecht aangeeft) onontbeerlijk is voor het begrip ervan. In je laatste reactie kan ik mij dan ook goeddeels vinden, behalve één fout die door het merendeel van niet-moslims maar zeker ook 90% van de moslims wordt gemaakt: het (of: een) heilg boek is inderdaaad het eeuwige en onveranderlijke woord van God zoals het dogma luidt MAAR: die onveranderlijkheid geldt voor de INTENTIE (of: spirituele gedachte) die achter het vers zit: in dit specifieke geval: de intentie om vrouwen vooruit te helpen en weerbaarder te maken dan op dat moment het geval was. Die heeft eeuwigheidswaarde en moet dus inderdaad in de moderne tijd als zodanig toegepast worden. Echter de omstandigheden waarin een vers geopenbaaard is, zijn veranderd en deze kunnen dus ook niet meer klakkeloos op deze tijd toegepast worden. Dus in dit geval: de vrouw is niet meer economisch afhankelijk van haar man en hij heeft dus ook niet meer de plicht haar ‘in toom te houden’ indien zij onverstandig met zijn inkomsten zou omgaan. En eh, als ik zo vrij mag zijn: dit alles heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen, islamitische geleerden schrijven hier al een paar eeuwen over en zijn dus al heel wat eerder in die ‘volwassenheid’ gedoken dan dat dit mogelijk was onder bijvoorbeeld de gruwelijk onderdrukkende rooms-Katholieke kerk….Toegegeven: het zal helaas inderdaad nog wel even duren voordat sterk cultureel beinvloedde patrirarchale (stam-) systemen dit tot de botte hersenen kunnen laten doordringen.
aan Shireen 19
Dank voor je reactie die ik heel verhelderend vind en die wat mij betreft een bevredigende afsluiting van onze kleine discussie is.