Afgelopen week werd voor sommigen de inhoud van Wilders’ boek bekend. Men is duidelijk geïnteresseerd in de emotionele passages. Naar de mens in Wilders. Naar hoe hij zo geworden is. Ook Tofik Dibi reageerde in een tweet en gaf te kennen dat de omstandigheden waarin Wilders de dood van zijn vader moest verwerken: hartverscheurend zijn.
Collegiale jovialiteit
De vraagt rijst natuurlijk in hoeverre wij zitten te wachten op politieke tegenstanders die elkaar in datzelfde openbare domein met een overweldigende portie collegiale jovialiteit bejegenen. Het is tekenend voor de huidige troebele politieke situatie waarin opportunisten er werkelijk alles voor over hebben om de psyche van de verbolgen autochtoon te doorgronden: de verkiezingen komen er immers aan. En ik heb het verschillende mensen al horen zeggen: dat Wilders in de wandelgangen een zachtaardige, charmante en vredelievende man is.
De zoektocht naar menselijkheid
Het is bovendien het bekende verhaal van de zoektocht naar de menselijkheid in de autochtone zeloot. Ook in het proces tegen Breivik viert deze obsessie hoogtij. Het gaat zelfs zo ver dat honderden correspondenten en vier psychologen ooggetuigen zijn van het proces om daarmee elk woord, elke emotie, elke beweging, elke lach, elke traan van de massamoordenaar tot in detail te kunnen analyseren. Want, zo zullen veel mensen denken: wat drijft die man? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Door wie is hij geïnspireerd? Wat heeft hij meegemaakt? Wat is zijn geschiedenis? Wie heeft zijn behoeftes verwaarloosd? Gaat dit ons nog een keer overkomen? En daaruit rolt een verhaal van de man die zichzelf als slachtoffer ziet van Links & islamisering.
De verre baardachtige Ander
Waar agressieve en maatschappij ontwrichtende mensen met een islamitische achtergrond niet hoeven te rekenen op een dosis clementie, zijn we nu opeens geïnteresseerd in het verhaal van de – naar een monocultuur strevende autochtoon. Het verhaal van zowel Wilders als Breivik is blijkbaar nodig om het te begrijpen; het te bevatten. Maar dat is m.i. slechts de halve waarheid. De zoektocht naar hun beweegredenen gaat namelijk niet alleen over hen, maar ook over ons. Zij symboliseren de spiegel van ons kwaadaardige ik. Want kunnen wij – beschaafde westerlingen – onder die omstandigheden tot hetzelfde in staat zijn? Of is het kwaad in mensen alleen voorbehouden aan de verre baardachtige Ander?
Van compassie naar begrip naar rechtvaardiging
Verdienen mensen met maatschappijontwrichtende idealen & daden ons medelijden? Met welke achtergrond dan ook? Nee, 0%. Want de scheidslijn tussen compassie, begrip en rechtvaardiging is vaag en ik weiger mezelf in die zones te begeven. Daar komt bij dat ik de tweet van Tofik Dibi niet alleen als ‘het benadrukken van Wilders’ menselijkheid’ beschouw, maar ook als een signaal van een politicus die zijn menselijkheid bevestigd wil zien worden. Niemand ontkent namelijk dat Wilders – en alle andere historische figuren die getracht hebben om samenlevingen van etniciteiten en/of ideologieën te zuiveren – menselijke kanten hebben.
Zorgvuldig
Ik weiger mezelf door een emotionele passage te laten gijzelen. Vooral niet wanneer hij in 99,9% van het boek Arabieren wegzet als roofdieren en de islam beschrijft als een kwaadaardig gezwel. Ik ben slechts geïnteresseerd in de man die medeverantwoordelijk is voor de gedachtewereld van types als Breivik. Ik ben geïnteresseerd in de man die nu al ruim een decennia doelbewust een haatcampagne voert; gefinancierd door louche organisaties. Ik ben geïnteresseerd in de man die feiten verdraait en een voedingsbodem creëert om Amerikaanse medestanders achter zich te scharen in de strijd tegen de islam. Ik ben geïnteresseerd in, en me bewust van een man die zijn woorden en passages zorgvuldig uitkiest en zich als geen ander bewust is van de nasleep ervan.
Hoe symathiek Wilders in de kantine van de Tweede Kamer ook kan zijn, de emotionele passage is net als de rest van het boek een middel om het doel te heiligen. Het zijn echte tranen uit het verleden die hij inzet als krokodillentranen voor het heden en de toekomst. Dibi stelt in een andere tweet dat we nooit mogen wennen aan de omstandigheden waarin Wilders zijn leven leidt. Klopt, maar op mijn beurt zeg ik: wen niet teveel aan de menselijkheid van Wilders. Want de kans is groot dat je zijn onheilspellende agenda, zijn Stockholmsyndroom-achtige manier van politiek bedrijven uit het oog verliest. Of er slachtoffer van wordt. Op mijn sympathie hoeft deze man dus niet te rekenen. Presenteer ik mezelf hiermee minder ‘menselijk’, wat dat ook moge betekenen? Wie weet.
Maar mocht je onverhoopt twijfelen over de menselijkheid van Abdelkarim, twijfel dan niet en kom gerust langs voor een kopje koffie. Dan zie je vanzelf wat voor topgozer ik in de wandelgangen kan zijn.
12 Reacties op "De krokodillentranen van Wilders"
Chapeau. Geweldig artikel. Zowel kritisch als analytisch een hoogstandje.
PS: Mogen mensen die niet twijfelen aan je menselijkheid ook op de koffie komen?
goede analyse, mooi artikel.
Kan het hier niet mee eens zijn. Medelijden, clementie … al die woorden gaat het niet om. Interesse in de menselijkheid van de ander is altijd goed. Zo is bekend dat mensen die de vernietigingskampen leiden intens konden genieten van de hogere cultuur die hun land had voortgebracht. Ze konden een traan wegpinken bij een dichtregel van Goethe. Het zou verarming zijn van je mensbeeld als je je ogen sluit voor deze waarheden. En verder is het zo dat mensen met de beste intenties de meest verschrikkelijke dingen kunnen doen (en andersom). W.F. Hermans heeft daar mooie boeken over geschreven. Maar meer recent .. een film als The Reader gaat daar ook over. In de meeste religies zit een dubbele moraal die “de naaste’ maakt tot de beperkte kring geloofsgenoten en ‘de ander’ tot barbaar en ongelovige waar aparte regels voor gelden.
Misschien is het wel handig om te weten wat het betekent om menselijk te zijn, en dan niet bij een ander, maar vooral bij jezelf.
Als moslim is het blijkbaar nog steeds moeilijk om te wennen aan het recht op vrije mening. Ook als er zijn, die Arabieren en aanhangers van de Islam op dit punt de maat nemen en daarom hen als kwaadaardig beschouwen, hebben het recht op die mening.
Als die mening te kwaadaardig geformuleerd wordt is er de gang naar de rechter. Een deel van de moslims gebruikt daarentegen geweld. Symphatie of antipathie staat hierbuiten. Beter was geweest als je de woorden van Voltaire had gebruikt “ik verafschuw uw mening maar zal tot mijn dood blijven vechten voor uw recht daarop.
@Waarnemer, “ik verafschuw uw mening maar zal tot mijn dood blijven vechten voor uw recht daarop” Bolkestein citeerde deze uitspraak bij het debat met filosoof Tariq Ramadan. Deze laatste heeft toen gezegd dat Voltaire nooit deze uitspraak heeft gemaakt! Daarna stond Bolkestein even met mond vol tanden. Video debat hier; http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/id/NMO/verkenningenspecial/2008/NMO_12092008/bb.20080912.asf
Verwarring over Voltaire’s vermeend gebruik van de woorden “ik verafschuw uw mening maar zal tot mijn dood blijven vechten voor uw recht daarop.” kan vergeven worden. Het schijnt inderdaad dat Voltaire dit niet gezegd heeft, echter behoorlijk geronomeerde resources hebben deze quote aan hem toebedeeld. Hier een link over de verwarring rond de quote;
http://www.classroomtools.com/voltaire.htm
Ook al heeft Voltaire deze quote ws niet gebruikt, de quote op zichzelf is waardevol en draagt een belangrijk bericht. Bolkenstein had dan ook echt niet met rode koontjes hoeven staan maar had de focus op de quote kunnen houden en de validiteit van de quote (niet diens oorsprong) kunnen bediscussieren.
‘gerenomeerde’
“Verdienen mensen met maatschappijontwrichtende idealen & daden ons medelijden? Met welke achtergrond dan ook? Nee, 0%. Want de scheidslijn tussen compassie, begrip en rechtvaardiging is vaag en ik weiger mezelf in die zones te begeven.”
Ik zou menen dat het antwoord “ja” is voor de compassie en medelijden – “nee” voor de rechtvaardiging van het kwalijk of ‘evil’ gedrag- geen goedpraterij.
Natuurlijk schieten we als mens daar altijd te kort in compassie en medelijden.En het is inderdaad veel gemakkelijked compassie en medelijden op te brengen voor degenen met wie wij ons identificeren.
Dat is het menselijk falen waar ik persoonlijk zeker aan lijdt; wat ik ook hard probeer te bevechten. En ik zou best graag een kopje koffie met jou willen drinken Abdel Karim want jij lijkt mij best een toffe jongen.
Maar zoals JC ons leert het zijn niet de mensen die je aardig of leuk vind die jouw compassie of liefde nodig hebben- dat is ‘gemakkelijke’ liefde. De uitdaging is juist om mensen lief te hebben die je weerzinwekkend vind. Daar schieten we allemaal tekort in – niemand uitgezonderd.
We zijn zo imperfect en Jesus Christus is het voorbeeld van perfekte liefde en dat probeer ik mij voor de ogen te houden en na te streven (even as I know I am going to fail.)
Het gaat om de inhoud van de aan Voltaire toegeschreven uitspraak. Ik zal er niet ver naast zitten als ik concludeer dat vele moslims, inclusief Abdel Karim, deze uitspraak niet onderschrijven. En dat is jammer. Het zou een opmaat kunnen zijn om vreedzaam naast elkaar te kunnen leven.
Er is nog een merkwaardigheid aan het artikel van Abdel Karim. Hij stelt de man en zijn mening aan elkaar gelijk, omdat hij de mening haat koppelt hij die haat ook aan de persoon. Bij voetbal heet dat “hij speelt niet op de bal maar op de man” hetgeen met een rode kaart wordt bestraft. Koppie koffie drinken met Abdel Karim? Waarom niet? Ik speel op de bal en niet op de man.
Volgens mij is Wilders geen moslim en zou hij ook nooit een moslim willen worden…je weet nooit natuurlijk….dus waarom zou hij rekening houden met de Islam en de moslims??!!….vooral als ze hem willen vermoorden….Ik noem mijzelf nog links-liberaal, zo uit de mode dus, daarom zou ik nooit met de rechtse Wilders in een straatje passen maar ik vind hem wel een man met ballen die zich niet bang laat maken door een paar religieuze seriemoordenaars…en dat ie de Islam maar achterlijk vindt ja dat is zijn eigen recht.Ik vind ook al die religies maar achterlijke en onbegrijpelijke abracadabra en niet alleen de Islam….Ik denk dat de moslims en vooral de Marokkannen en ook de Antliaannen en de Surinamers en in wat mindere mate de Turken en de rest van de probleem allochtonnen het bij hun eigen zelf moeten zoeken en de hand in eigen boezoem moeten steken want dat gekanker over immigranten die treft de chinezen en de hindoestannen niet…hoe zou het komen??!!…Als ik eerlijk mag zijn zou ik erger dan Wilders zijn als ik een geboren hollander zou zijn geweest,mijn mooie paradijselijk Holland naar zijn moer zien gaan door een paar asociale apen en de staat die maar niks doet en mij zelfs de rekening voorschotelt….Wilders is nog niks….wacht maar als het zo door blijft gaan met de overlast,criminilateit en sociale dwarsliggerij van vele immigranten en vooral de onbeschoftheid en brutaliteit van de arabische fascisten en hun assasijnen die onbestraft alles denken te mogen doen en laten.
“dus waarom zou hij rekening houden met de Islam en de moslims??!!….vooral als ze hem willen vermoorden…”
http://www.krapuul.nl/nieuws/78270/bedreigers-geert-wilders-gemiddeld-138-jaar-oud/