Het islamdebat – zoals we dat zo mooi noemen – neemt een steeds positievere wending aan. Het feit dat Tariq Ramadan, met dank aan de sultan van Oman, hoogleraar is geworden aan de wereldbekende Leidse universiteit draagt daar ongetwijfeld aan bij.
De Zwitserse Tariq Ramadan staat alom bekend om zijn veelzeggende visie over de actieve deelname van moslims in de samenleving. Als ik zijn hele betoog kort onacademisch samenvat dan zegt hij eigenlijk: De moslims blijven hier en met z’n allen moeten en kunnen we er het beste van maken. Dat onderschrijf ik volkomen. Ik vind het daarom maar buitennissig dat er kritiek op zijn aanstelling is. Gelukkig heeft minister Plasterk het wel begrepen.
Dit is overigens niet zijn eerste functie op een Nederlandse universiteit. Het is enige tijd bekend dat hij, met dank aan gemeente Rotterdam, gasthoogleraar identeiteit en burgerschap wordt aan de Erasmus Universiteit. Vanmiddag is het dan zo ver, dan geeft Ramadan een oratie op de universiteit en wordt zijn functie officieel van kracht. Gefeliciteerd Nederland!
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
De oprichter. Geboren, getogen en woonachtig in die mooie stad achter de duinen. Altijd klaar voor een revolutie of gewoon een kopje thee. Typisch Faisal...
Lees andere stukken van Faisal
117 Reacties op "Tariq Ramadan blijft"
Hoi Faisal,
Nou dat is wel een hele korte samenvatting van het werlk van de man. Er staan heel veel publicaties op zijn eigen website
http://www.tariqramadan.com
Onder andere heel indrukwekkend vind ik zijn oproep tot een onmiddelijk moratorium op de toepassing van dood- en lijfstraffen.
Tot blogs,
Henk
Dat moet dus zijn :
http://www.tariqramadan.com/welcome.php3
Tot blogs,
Henk
http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/artnr/178105/weblogid/59/index.html
Assalaam Aleikum Faisal, we hebben veel meer mensen zoals Tariq Ramadan nodig, een voorbeeld voor ons allemaal hoe wij kunnen participeren in de westerse wereld zonder onze identiteit te verloochenen. goed nieuws op de goednieuwsdag. groeten van paulwerdhicham.
http://www.elsevier.nl/opinie/commentaren/asp/artnr/177951/index.html
Tja Fransen hebben ook wel eens gelijk en hebben de VS weten te overtuigen.
Dat een sultan uit Oman zich bemoeid met NL interne aangelegenheden gaat me veel te ver. Ik heb niks tegen de islam, maar de universiteit is niet de juiste plaats… “Gecondoleerd NL”.
Wij sturen binnenkort een hoogleraar voor
Democratisch staatsrecht
Vrouwenemancipatie
Christelijke theologie
Arbeidsrecht( dit voor de gastarbeiders aldaar)
gefeliciteerd Oman !
Als de sultan zich verder niet inhoudelijk met het onderwijsprogramma bemoeit is er niks op tegen dit te subsidieren. Het bestuur van de universiteit zal daar heus wel op toezien.
Tariq is een man die de nacht met de dag probeert te mengen en gewoon blijft steken bij de zonsopgang.
Een leven van goede voornemens, zonder resultaat.
Leuke gezegde!!
Moet ik onthouden.
Beetje vaag Aziz ! Ik bedoel … dat kan je bijna over iedereen zeggen !
Beste Luitjes,
De benoeming van Tariq Ramadan leidt hier weer tot veel gemopper in de marge ( van de usual suspects) zonder dat men weet wat er eingelijk aan de hand is.
1) De Sultan van Oman wilde een Leerstoel Islamitsche theologie aan een westerse Universiteit en wilde dat ook financieren. ( Hoe ik over Arabische dictators denk is nu wel bekend het geld had naar mijn idee veel beter besteed kunnen worden!)
2) De Universiteit Leiden had daar wel oren naar en kreeg de 2,5 miljoen euro die daar voor nodig was.
3) Hiervoor krijgt de Sultan van Oman het volgende van de Universiteit Leiden: De leerstoel zal vernoemd worden naar de Sultan van Oman.
4) Het geld wordt beheerd belegd door de Universiteit en van uit die opbrengsten wordt het salaris van de desbetreffende hoogleraar betaald in dit geval Tariq Ramadan maar in de toekomst weer iemand anders.
5) De Sultan van Oman heeft 0,0 % inspraak in het curriculum, wat er onderwezen wordt of wat er onderzocht wordt.
6) Er is een opensollicitatie procedure ingang gezet waar 40 kandidaten op hebben gereageerd waaronder Tariq Ramadan van die 40 zijn er drie kandidaten overgebleven waaronder wederom Tariq Ramadan en hij is het uiteindelijke geworden.
7) De leerstoel Islamitische theologie valt onder de vakgroep Godsdienstwetenschappen waarvan de decaan ene heer Drees is ( Kleinzoon van de bekende Drees). Deze vakgroep omvat drie opleidingen te weten:
1) Godgeleerdheid ( de wetenschappelijke kant van de predikanten opleiding)
2) Wereldgodsdiensten.
3) Islamitische theologie.
Dus Tariq Ramadan zal zich voegen naar de mores van de Universiteit Leiden en net als alle andere hoogleraren wetenschappelijk onderzoek moeten doen, moeten doceren en leiding moeten geven aan de opleiding Islamitische theologie. Een gewone academische baan zoals hij ook had aan de Universiteit van Freibrug in Zwitserland. Verder is hij gasthoogleraar geweest in Oxford en nu in Rotterdam en adviseerde hij de Britse regering inzake kwesties die met de Islam te maken hebben.
De man schreef twee proefschriften één over Nietzsche en het ander over zijn grootvader Hassan al Banna.
Ik ben het niet altijd eens met hem maar je moet van goeden huize komen wil je hem onderuit halen!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Beste Vele,
Nu begrijp ik waarom je hier vaak nonsens uitkraamt over de Islam en moslims je haalt je info uit het huisblad van Islamofoob Nederland! Dus Leon de Winter de salonzionist haal jij aan als bewijs dat Tariq Ramadan niet zou deugen? Doe eens wat moeite en lees eerst s’mans werk zelf en geef dan een oordeel voor dat je klakkeloos geloofd wat anderen zeggen.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Hoi Aziz,
Hij heeft in ieder geval geschopt tot hoogleraar in Leiden, gast-hoogleraar in Rotterdam en adviseur van de Britse overheid.
Hij heeft een aantal gezaghebbende publicaties op zijn naam staan die invloed hebben op de publieke opinie.
Volgens Time magazine een van de 100 meest invloedrijke vernieuwers van de 21e eeuw.
Vertel eens over jouw resultaten.
Tot blogs,
Henk
Beste Sander, Vele en anderen,
Inderdaad gecondoleerd Nederland dat zoveel mensen zo ontiegelijk veel nonsens uitkramen in dit land zonder eerst eens te kijken naar de feiten!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Beste Aai,
Ga je eens verdiepen in de oorlog in Irak en kom dan verder discussiëren!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Assalaam Aleikum Mohammed ik vind het bewonderendswaardig dat je nog steeds de moeite neemt om te reageren op sommige wbhers zoals vele en consorten, het is duidelijk verspilde moeite van jouw kant want ook al heb je gelijk zullen ze dat nooit toegeven, ik zou een oud spreekwoord willen gebruiken nml paarlen voor de zwijnen werpen, maar als ik dat doe krijg ik geheid het commentaar dat ik hun zie als varkens dus gebruik ik dat gezegde maar niet hahahaha. verder wil ik jou complimenteren met je uitstekende stukken hier op wbh, het is een plezier om jouw bijdragen te lezen en ik bewonder jouw kennis van de geschiedenis ten zeerste. ik hoop nog vele interessante artikelen van je te mogen lezen INSHA ALLAH. met vriendelijke groeten van paulwerdhicham.
Hoi Paul,
Er zijn vast een heleboel “wij moslims onder elkaar” en “alle moslims de wereld uit, te beginnen in Nederland” forums. Het feit dat er discussie is maakt WBH juist byzonder.
Volgens mij ook de reden waarom de site is opgetuigd.
Tot blogs,
Henk
Beste Paul werd Hicham,
Ik begrijp je frustratie maar voor mij is dit een verzetje en ieder heeft zo zijn verzetjes :) dit is voor mij gewoon lol en zolang ik er lol aan bleef blijf ik het doen :). Maar Henk heeft wel gelijk de discussie aangaan en blijven houden is essentieel voor een betere verstandhouding tussen mensen onderling zelfs als sommigen niet werkelijk geïnteresseerd zijn in discussie maar meer willen komen ageren. Van de redactie heb ik gehoord dat er hier dagelijks 3500 unieke bezoekers komen. 99,99 % van hen leest alleen maar hoe wij hier virtueel elkaar te lijf gaan met argumenten maar op die manier komen zij wel veel te weten over welke standpunten mensen innemen en kunnen daar zelfs misschien iets van opsteken. Een oude Hollandse uitdrukking luidt:
ter leering ende vermaeck
Zo zie ik het hele gebeuren hier :).
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Beste Mohammed,
Ik behoor tot een van de vele bezoekers.
En ik kijk vooral uit naar jouw reacties.
Daar steek ik veel van op en het inspireert mij ook om meer te lezen.
Dat wilde ik even (off topic) kwijt.
hallo henk, je blijft hardleers he wat betreft mijn naam, ik heb niks tegen een discussie, graag zelfs maar zoals Mohammed zegt er wordt geageerd en ik zou dat nou niet meteen onder de noemer discussie willen nomineren. vooruit nog een keer speciaal voor jou. voordat ik moslim werd heette ik paul nadat ik moslim werd noem ik mezelf hicham vandaar mijn naam die ik gebruik hier op wbh, paulwerdhicham, dus als er een reactie komt gericht aan paul of aan hicham is die reactie niet aan mij gericht. met vriendelijke groeten van paulwerdhicham.
Hoi Paulwerdhicham,
Je hebt wel een onhandig lange naam uitgekozen. Waarom niet gewoon Hicham ???
Ik denk dat er moeilijk een objectieve maatstaf te bedenken voor het onderscheid tussen ageren en reageren. Waar Mohammed reageert, ageert hij toch ook voor standpunten die hij voor waar en waardevol houdt ??? Ieder voor zich, zou ik zeggen.
Echte narigheid wordt er volgens mij uitgemodereerd en als iemand iets doms zegt is dat juist een mooie gelegenheid om daar iets slims tegenover te zetten. De lezer moet dan zelf maar uitmaken wat zij of hij dom of slim vindt.
Tot blogs,
Henk
hallo henk toen ik me aanmeldde voor de site kon ik niet hicham gebruiken omdat iemand anders deze naam al gebruikte en met de nodige friese koppigheid wilde ik niet hicham 2of 3 worden vandaar deze ietwat lange naam. in ieder geval bedankt voor het gebruik van de juiste naam. met vriendelijke groeten van PWH(is dit misschien een goede oplossing?).
Hoi PWH,
Dat scheelt een stuk, zeker gezien mijn typevaardigheid.
Tot blogs,
Henk
Beste Henk,
Er is wel degelijk onderscheid te maken tussen ageren en discussiëren. Ageren is iets posten zonder zelf duidelijk te maken wat je eigen standpunten zijn nog in discussie willen gaan als anderen reageren op wat je post. Je kan het hier regelmatig zien gebeuren op WBH.
Iemand die wil discussiëren die argumenteert zich een slag in de rondte om zijn standpunten uit te leggen of te verdedigen. Het maakt niet uit wat voor standpunten die persoon dan heeft zolang hij/zij de moeite neemt daarover in discussie te gaan met anderen dat onderscheid hem/haar van iemand die alleen wil ageren door snel iets te posten!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Ik vind het juist wel goed als Tariq Ramadan in Nederland hoogleraar wordt. Laten er zoveel mogelijk denkers van uiteenlopende richtingen hier aan het woord komen en met elkaar in discussie gaan. Volgens mij is dat goed voor het intellectuele klimaat. En de denkbeelden van minder orthodoxe moslims als Ramadan, Fouad Laroui, Nasr Abu Zaid in Nederland wat meer bekendheid en aanhang krijgen, wordt het sociale klimaat misschien ook weer wat toleranter. Wishful thinking misschien, maar wat hebben we aan pessimisme?
Los daarvan is het feit dat er zoveel (bijzondere) leerstoelen gefinancierd worden door (grote) bedrijven, stichtingen e.d. wel onrustbarend. De sultan van Oman zal zich naar verluidt niet mogen bemoeien met de invulling van de leerstoelopdracht en dat wil ik best geloven. Maar bedrijven als Nedlloyd, Shell enzovoort financieren ook allerlei leerstoelen (en onderzoek). Alleen al aan de universiteit Utrecht zijn meer dan 40 bijzondere leerstoelen ingesteld. Er bestaat ook een groot aantal bijzondere leerstoelen in de wijsbegeerte/theologie die gefinancierd worden vanuit (reformatorisch) christelijke kringen. Zuivelonderzoek aan de Universiteit van Wageningen wordt gefinancierd door het Nederlands Zuivelbureau en Campina. Leerstoelen aan de technische universiteiten worden in veel gevallen gefinancierd door multinationals. Daar zou eigenlijk eens goede informatie over moeten komen.
Mvg,,
Hoi Mohammed,
Ik heb ‘m in beeld. Hit and run bagger.
Tot blogs,
Henk
Mohammed
Even een reactie op het volgende.
Punt 1) de sultan van Oman heeft wat mij betreft niks te willen aan een westerse universiteit ongeacht of hij dat financierd of niet. Als wij van mening zijn dat we een leerstoel islamitische theologie of wat mij betreft een cursus breien aan de universteit willen dan zullen we dat op eigen initiatief moeten doen en van ons eigen geld.
punt 3) Dat is absoluut ongehoord en volstrekt belachelijk. Ik vind niet dat je vernoeming van een leerstoel moet kunnen kopen.
punt 7) waarom 3 opleidingen? Wat mij betreft van islamitische theologie onder wereldgodsdiensten. Ik zie de uitzonderingspositie van de islamitische theologie niet in. Wat mij betreft moeten de andere godsdiensten zoals boedisme en hindoeisme nu ook apart gegeven worden en wereldgodsdiensten afgeschaft worden. Maar voor die kosten wil de universiteit niet opdraaien en een sponsor zullen ze ook wel niet vinden.
Ik heb niks tegen islam, maar ik vind het een bijzondere slechte zaak om een uitzonderingpositie te scheppen op kosten van een fantiekeling. Hoe je het ook went of keert dat zijn ook de feiten alhoewel ze jou niet zo goed uitkomen.
aan 26 Sander
Er is aan de Leidse universiteit, binnen de Theologische Faculteit, die tegenwoordig de Faculteit der Godsdienstwetenschappen heet, maar dit ter zijde, ook recent een hoogleraar in het Boedisme benoemd. Een gewoon hoogleraar, niet ‘gesponsord’, betaald door de Universitiet. Dit ter informatie.
correctie:
moet zijn aan #28 Sander.
Hoi Sander,
Wat mij betreft valt Christendom ook onder de wereldgodsdiensten.
Ook wat die godsdienst betreft zie ik geen aanleiding voor een uitzonderingspositie
Tot blogs,
Henk
# 29 Peter B
Bedankt voor de info, daar was ik niet van op de hoogte. Ik ben voor godsdienst vrijheid en ik heb geen voorkeur tussen het boedisme of het islam. Ik vind het bijzonder positief dat de universiteit uit eigen zak een hoogleraar boedisme heeft betaald. Men mag zich niet afhankelijk opstellen van partijdige donors ondanks het feit dat deze donor 0,0% inspraak heeft. Men zal ongetwijfeld nooit een goede donor voor het hoofd willen stoten uit angst om die kwijt te raken en op deze manier verliest men toch zijn objectiviteit.
Maar als men een hoogleraar boedisme heeft benoemd, waarom heeft men dan geen hoogleraar hindoeisme en islam benoemd en die ook uit eigen zak betaald? Waarom Islam alleen met geld van een donor en hindoeisme helemaal niet? Ik vind dat nog steeds krom.
Hoi Henk,
Op deze reactie zat ik al te wachten…
Ik zie weldegelijk een uitzonderingspositie voor het christendom, onze samenleving is er onder meer op gebouwd en het is de inheemse godsdienst. Ik zeg niet dat andere godsdiensten niet belangrijk zijn en vrijheid van godsdienst is een groot goed. Maar de godsdienst die het meeste invloed heeft (en ook altijd wel zal hebben) op het dagelijks leven alhier is het christendom en dat heeft daardoor een hele sterke uitzonderingspositie.
Dat de Sultan van Oman een uiterst ondemocratisch persoon word toegstaan om in Nederland een leerstoel aan een Universiteit te kopen is werkelijk bespottelijk.
Over de aanstelling van Tariq Ramadan ben ik ook niet tevreden. Er kleeft teveel aan deze persoon. Even Googelen en kom genoeg materiaal over deze man tegen waar de universiteit toch wel haar vraagtekens bij mag zetten. Blijkbaar is het bestuur erg goedgelovig…
beste sander,
Met een soortgelijke redenering zou je kunnen zeggen dat Nederland op dit moment veel meer van doen heeft met zaken omtrent Islam dan met het Christendom. Dat er dus veel meer te leren valt over Islam en niet over het Christendom (wat we wel behoren te weten). En dat een leerstoel islamitische theologie dus een beter zou zijn voor de ontwikkeling van onze samenleving.
Beste Abufarah,
Nederland heeft inderdaad een hoop van doen met zaken omtrent de Islam. Maar ik ben ook van mening dat we moeten zorgen dat de kennis van het Christendom die ons dagelijks leven beinvloed op het huidige peil blijft en dat daardoor de leerstoel christendom een uitzonderingspositie heeft. Er van uitgaan dat we wel weten wat we behoren te weten is niet altijd de beste aanpak gebleken. Daar de islam de godsdienst is van een minoriteit in Nederland zie ik de invloed van Islam op de ontwikkeling van de samenleving toch als beperkt. Dat islamitische theologie een onderdeel van godsdienstwetenschappen met een eigen leerstoel (net als boedisme) is, spreekt voor zich (maar liever zonder de inmenging van de sultan van Oman). Hoewel de religie van een minoriteit maakt islam weldegelijk deel uit van onze samenleving en alle delen van onze samenleving zijn het bestuderen waard.
Hoi Sander,
Hebben we het ook nog voer een sub-sectie van de wereldgodsdienst Christendom. PKN protestantisme vat ik maar gemakshalve samen. En allemaal betaald met belastingcentjes.
In dat licht bezien kan je toch eigelijk heel weinig inbrengen tegen een derde geldstroom leerstoel voor Tariq Ramadan.
Apart eigelijk wel dat de Master opleiding Islamic Theology in het Engels in de studiegids staat. Arabisch zou toch eigelijk veel logischer zijn.
Tot blogs,
Henk
Hoi Johan,
Voorbeelden en uitleggen wat je er zo fout aan vind, johan. Op internet kom je vooral ook heel veel vage beschuldigingen tegen. Grotendeels klok en klepel verhalen voor mijn gevoel.
Ga naar zijn site, daar staan tientallen stukken van zijn hand. Materiaal zat. Ik ben het ook niet altijd met hem eens, maar ik ben nog niks tegengekomen, waarvan ik dacht. Oei, dat gaat op WBH niet gepubliceerd worden.
Tot blogs,
Henk
aan #37 Henk
Ik heb afgelopen vrijdagmiddag de oratie van Tariq Ramadan aan de Erasmusuniversiteit bijgewoond. Zonder meer een uitstekend verhaal, helder en met een aantal goede zaken, kortom, in ieder opzicht onberispelijk.
Toch zijn er wel wat twijfelachtige feiten over zijn verleden en vooral over zijn achtergrond te melden. Zodra ik wat meer tijd heb zal ik er een aantal op deze site vermelden.
Hoi Peter,
Ik ben benieuwd. Ik naam dat het dan wel over de man zelf zal gaan en niet over zijn familie.
Tot blogs,
Henk
Hoi Henk,
Ik vind dat een opleiding objectief moet zijn. Je kunt mij niet wijsmaken dat deze derde geldstroom bijdraagd aan objectief onderwijs, ondanks het feit dat de Sultan van Oman zelf geen inbreng heeft. De universiteit zal de sponsoring van de sultan van Oman zeker willen waarborgen voor de toekomst. Ik vind het ook ongepast om geld aan te nemen van iemand die niet neutraal staat tegenover de studie die hij financierd. Dus ja, ik besteed liever belastinggeld hieraan.
De studie heeft als doel dat men wat leert over de islam en is wat dat betreft heel anders als de studie godgeleerdheid die een predikantenopleiding is. De studie is daarom ook voor studenten die zelf geen moslim zijn. Deze bereik je het best als de studie wordt gegeven in de plaatselijke taal oftewel in het nederlands. Engels is waarschijnlijk een goed alternatief daar ik aanneem dat hoogleraar Ramadan geen nederlands spreekt. Om de studie in het arabisch te geven is volstrekt belachelijk daar je dan alleen moslimstudenten krijgt en dan gaat men totaal aan het doel van de studie voorbij. Een cursus in het arabisch draagt dan ook niets aan de gehele samenleving bij.
aan #40 Henk
Om hem te karakteriseren, niet om hem te veroordelen, vind ik vind zijn achtergrond, dus ook zijn familie, wel van belang, vooral daarbij de vraag hoe hij zelf tegenover die achtergrond staat.
Hoi Peter,
Je schrijft :
Toch zijn er wel wat twijfelachtige feiten over zijn verleden en vooral over zijn achtergrond te melden.
Er klinkt toch wel een veroordeling in zo’n zinnetje door. Maar ik ben benieuwd.
Tot blogs,
Henk
Hoi Sander,
Het is natuurlijk ook een goede zaak als er flink in de bus geblazen wordt door de Nederlandse overheid. Helaas ontbreekt het daar nogal aan. Dan is het een goede zaak, dat de universiteit van Leiden, niet met de pet in de hand blijft staan wachten, maar creatieve oplossingen zoekt. Deze oplossing is in het byzonder creatief omdat het de Nederlandse overheid flink onder druk zet.
Tsja, volgens de universiteit van Leiden is dit de bijdrage die men aan de maatschappij wil leveren met de bachelor opleiding Islamitische theologie.
“Imam
Studenten kunnen zich daarna kwalificeren als imam, voor werk in moskeeën, ziekenhuizen of gevangenissen, maar ook zou de opleiding competente leraren kunnen opleveren. De opleiding past volledig binnen het Nederlandse openbaar onderwijs, maar het is de bedoeling dat de afgestudeerden qua kennis vergelijkbaar zijn met afgestudeerden van de beste islamitische universiteiten in landen als Egypte en Turkije. Deze academische opleiding, met een sterke nadruk op het bestuderen van de klassieke geschriften en hedendaagse discussies in het Arabisch én aandacht voor verschillende belangrijke stromingen in de islam, is de eerste van deze aard in Europa”
Arabisch is weliswaar een vak in de opleiding, maar “learning by doing” blijft toch altijd een zekere methode.
Volgens mij niet zo gek om aansluitend hierop een masters opleiding in het Arabisch te doen.
Tot blogs,
Henk
@Sander, die objectiviteit kennen wij ook niet altijd. Ik heb in een schoolgebouw les gehad dat voor een groot deel gebouwd is met Rooms geld. Toen ik mij er aan had gemeldt moest ik beloven aan de rector geen ‘ketterse’ denkbeelden te verkondigen gezien het roomse karakter van de school (ik ben zelf niet katholiek/christelijk). Ik wilde er graag heen omdat de school goed bekend stond en staat. Tegenwoordig is het een school met een meer openbaar karakter en ik heb er alleen maar goed herinneringen aan. De invloed van het roomse was echter wel voelbaar. Ik vond dat wel interessant maar voelde mij niet geindoctrineerd en sprak er openlijk over mijn eigen denkbeelden over de Ene. Ik leerde er dat geloof en ongeloof niet zover van elkaar afstaan als men wel eens wil doen geloven.
aan #43 Henk
Tariq Ramadan is een persoon die zeer de aandacht trekt, nu ook in Nederland. Hij is ook een omstreden persoon, vooral al veel langer in Frankrijk, dat kan niet ontkend worden.
Ik vind hem intrigerend en interessant en probeer een zo juist mogelijk, op feiten gebaseerd oordeel over hem te krijgen.
Gezien zijn nieuwe positie in Nederland lijkt me dat van belang.
Hoi Peter,
Het feit dat iemand in een land omstreden is, lijkt me op zich geen twijfelachtig feit. Het zegt hoogstens dat hij dingen zegt die het publieke debat beïnvloeden. Ik ben tot nu toe nog steeds geen twijfelachtige feiten over Tariq Ramadan tegen gekomen, maar ik heb de wijsheid niet in pacht, dus het kan best, dat ik wat gemist heb.
Ik ben benieuwd wat het beeld is dat er uit jouw kennismaking naar voren komt. Lijkt me een goede zaak als de rest van Nederland ook een op feiten gebaseerd oordeel vormt over de man.
Tot blogs,
Henk
Hoi Henk,
Op de website van de universiteit van Leiden wordt het volgende vermeld:
“Graduates can find employment as researchers within academic environments, policy-making positions at ministries, embassies and in refugee aid. Other opportunities can be found in the educational sector and in cultural tourism”. Uit de tekst blijkt vrij duidelijk dat men met educational sector een (moslimse of niet-moslimse) leraar bedoeld die een informatieve cursus geeft aan moslims/niet-moslims. Het gaat dan ook niet om een imam die aan een moskee is verbonden en tot taak heeft anderen te bekeren, dat mag in het onderwijs beslist niet gebeuren. Ik denk ook dat een informatieve cursus die niet als taak heeft om mensen te bekeren de enige cursus is die bijdraagt aan de samenleving. De cursus is ook niet alleen bedoeld voor leraren zoals jij beweerd maar voor een hele groep mensen voor wie het nuttig is om een diepgaande informatie over de islam te hebben voor het uitoefenen van hun werk. Daar de cursus louter bedoeld is voor bovenstaande functies is het onzin om het in het arabisch te doen. Daar de cursus objectief moet zijn moet men geen geld aannemen van de sultan van Oman. Anders kan de cursus uitkomen op iets wat meer in de richting is wat jij beschrijft en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Hoi Simon,
Jij schrijft zelf dat de school een rooms karakter had, dus ik neem aan dat je op een katholieke school zat. Dan krijg je dat. Ik vind het bijzonder positief dat niet van jouw verwacht werd dat je tot het rooms katholieke geloof zou bekeren en dat je ook de kans kreeg om je zegje te doen. Ik sta er dan ook niet van te kijken dat deze school als goed bekend stond. Dat deze school nu een meer openbaar karakter heeft is alleen maar positief.
Een universiteit moet ook objectief zijn. Daar onze samenleving op christelijke waarden is gebouwd heeft christendom een uitzonderingspositie. De universiteit van leden was in 1575 protestant en had o.a. als doestelling mensen op te leiden voor functies in de kerk. Aan deze historische functie die 400+ jaar heeft geduurd moet men niet voorbijgaan en men moet met het geven van de predikantenopleiding doorgaan. Mensen die andere, nieuwe studierichtingen volgen hebben recht op objectief onderwijs. Ook als het een studie over religie betreft.
Overigens ter informatie, ik ben geen protestant.
Even twee opmerkingen. Oman is een erg gematigd land in de regio en de sultan wil dat graag zo houden. Ik weet dit van iemand die directe contacten met het ministerie van informatie onderhoudt en de samenleving goed kent. Oman is ook erg gesteld op z’n onafhankelijkheid. Oman maakt géén deel uit van de Verenigde Arabische Emiraten, de financier van de Rotterdamse Essalaammoskee.
Als we het over Tariq Ramadan hebben, is het goed zijn familie er buiten te houden en ons oordeel alleen te baseren op wat de man zelf zegt en doet. De opvattingen van zijn grootvader zijn daarbij totaal irrelevant.
aan #48 sander
Bij de studie theologie in Leiden, evenals bij de andere ‘openbare’ universiteiten in Nederland was het altijd zo dat men begon met een wetenschappelijke studie in de theologie. Colleges daarin werden gegeven door van overheidswege benoemde en betaalde hoogleraren en docenten. Die konden best atheist of agnost zijn; dat was niet ter zake. Als een afgestudeerde vervolgens predikant wilde worden, wat lang niet altijd het geval was, volgde hij nog een predikantenopleiding bij z.g. kerkelijke hoogleraren, benoemd door een kerkgenootschap. Dit systeem heette de “duplex ordo”. Ik geloof dat het nog steeds op deze manier gaat, ook al heet de Theologische Faculteit in Leiden tegenwoordig de Faculteit der Godsdienstwetenschappen. Hetzelfe systeem wordt nu ook gevolgd bij de nieuwe studierichting Islamitische theologie. Men heeft sinds een jaar een wetenschappelijke studie in deze theologie, ook weer gegeven door door de overheid benoemde docenten; ook zij hoeven geen Moslim te zijn. Van Koningsveld die deze studie heeft opgezet is een Arabist, maar geen Moslim. Daarna moet nog een echte imamopleiding komen, in analogie met de predikantenopleiding. Het inrichten daarvan zal overigens niet meevallen, ten eerste om geschikte docenten te vinden, ten tweede omdat daarvoor de verschillende Moslimgroeperingen in Nederland in dit opzicht op één lijn moeten worden gebracht.
Wat het Arabisch betreft nog het volgende. Bij de Christelijke theologiestudie is kennis van Latijn en vooral ook Grieks, de oorspronkelijke taal van het Nieuwe Testament, een absolute vereiste. Kennis van het Hebreeuws, de taal van het Oude Testament is ook nuttig, misschien ook echt noodzakelijk. In de Islam,waar vertalingen van de Koran eigenlijk uit den boze zijn, is bij de wetenschappelijke theologiestudie, wat vooral betekent studie van Koran en Soenna (Overleveringen van de Profeet), Arabisch nog meer noodzakelijk dan Grieks, latijn of Hebreeuws in het Christelijke geval.
Bij de Christelijke theologie wordt lang niet iedere afgestudeerde theoloog predikant; zo zal ook bij de Islamistiche theologie niet iedere afgestudeerde imam hoeven te worden.
aan #49 Hendrik Jan
Dank voor de informatie over Oman. Trouwens, ik zag dat ook in Australie, in Melbourne, een Sultan Oman Professor is, een zekere Abdullah Saed, een heel goed iemand, schrijver van “Islamic Thought. An Introduction”, een uitstekend boek.
“Als we het over Tariq Ramadan hebben, is het goed zijn familie er buiten te houden en ons oordeel alleen te baseren op wat de man zelf zegt en doet. De opvattingen van zijn grootvader zijn daarbij totaal irrelevant.”
Dat ben ik niet met je eens. Tariq Ramadan heeft zijn proefschrift aan hem gewijd, zegt hem nog steeds zeer te bewonderen, noemt hem een ‘hervormer, etc. Daarom is enige aandacht voor het gedachtengoed van die grootvader relevant.
Van hem is de bekende leuze van de Moslimbroeders: “De Koran is onze grondwet”, maar dit ter zijde.
aan Peter B
Dat de theologie aan een ieder ongeacht hun geloofsovertuiging wordt gegeven is een vanzelfsprekende zaak. De enige oorzaak dat ik voorstander van de predikantenopleiding ben is uit historisch oogpunt. We moeten niet stoppen met iets waar we al over 400 jaar bezig mee zijn ondanks het feit dat het beter zou zijn om er vandaag de dag niet mee te beginnen. Zou men vandaag de dag met die studie willen beginnen zou ik beslist tegenstander zijn.
Voor een imamopleiding moet je toch moslim zijn en daarom ben ik geen voorstander ervan dat dit in de toekomst op de universiteit gebeurd. Ik weet niet hoe de islamitische gemeenschap in NL tegenover vrouwelijke imams staat (erg wisselend waarschijnlijk), maar ik ben van mening dat een universitaire opleiding tot imam die ook voor vrouwen toegankelijk is terwijl ze uiteindelijk geen imam zouden mogen worden niet wenselijk is. Zou de opleiding alleen toegankelijk zijn voor mannen is dat nog erger. Ik ben ook geen voorstander van de opleiding islamitische geestelijk verzorger aan de VU. Als je van belastinggeld predikanten, geestelijke verzorgers en imams gaat opleiden moet je ook geestelijken van alle andere religies universitair opleiden. Zou je dat niet doen dan kan men de indruk krijgen dat christendom en islam belangrijker is voor nederlanders en dan zenden we verkeerde signalen uit. Mede ook omdat wij geen staatsreligie hebben moeten dan alle religies dezelfde mogelijkheden tot universitaire opleidingen van hun geestelijken krijgen. Het verkrijgen van een studie is niet alleen een recht voor de studerende er is ook weldegelijk een (morele) plicht aan de kant van de overheid en de samenleving in het aanbieden van studies. Ik geloof dat wij ons nu in een situatie manouvreren die we niet op een eerlijke wijze waar kunnen maken.
Ik vindt dat opleidingen tot geestelijke door respectieve kerk, moskee, (synagoge, tempel) moet worden georganiseerd en betaald.
Religie is een gevoelige zaak en daarom moeten we er ook voor zorgen dat alle gelovigen respect en gelijke kansen krijgen
Ik besef wel dat een goede kennis van arabisch belangrijk is voor het studeren van de koran en dus voor de studie. Als men totaal geen arabisch zou kunnen zou dit een bijzonder negatieve invloed hebben op de kwaliteit van de studie. Maar om de algehele studie in het arabisch te geven lijkt me niets gewenst omdat men voor een objectieve studie zo veel mogelijk mensen moet kunnen bereiken.
aan #53 sander
Ik ben het met je eens dat het beter zou zijn als univeriteiten als die van Leiden, Utrecht, Groningen, etc., die zich vroeger rijksuniversiteiten noemden, alleen de wetenschappelijke theologiestudies hadden, en de predikanten– en nu imam–opleiding aan de godsdienstige instellingen overlieten. Ik weet trouwens niet of die z.g. kerkelijke hoogleraren door de overheid worden betaald. Dat zou best kunnen. Het is trouwens niet zolang geleden dat alle Nederlandshervormde predikanten een salaris van de staat kregen. Nu niet meer, geloof ik. Kortom, de veelgeprezen scheiding van kerk en staat zou hier in Nederland nog wel wat consequenter kunnen zijn. Het gaat hier natuurlijk om historisch gegroeide zaken, je niet gemakkelijk kunt veranderen. Die ‘duplex ordo’ systeem dateert uit de 19de eeuw.
Ik geloof overigens dat het beslist niet de bedoeling is om de algehele studie in Leiden in het Arabisch te geven. Dat zou ook niet kunnen; de meeste studenten zouden dat niet kunnen verstaan. Wel zal een gedeeelte van de colleges in het Engels worden gegeven, zoals trouwens ook almet veel andere vakken inmiddels het geval is.
aan Peter B
Het is m.i. niet juist om kerkelijke hoogleraren en predikanten uit de staatskas te betalen. Voor kerkelijke hoogleraren is sinds 1876 subsidie betaald, maar of dat vandaag de dag nog steeds zo is weet ik niet. De traktamenten van predikanten is aan de cao van rijksambtenaren gebonden maar of het huidige traktament door het rijk wordt betaald is mij onbekend. Maar als het vet gesubsidieerd wordt komt het geld toch weer uit de staatskas.
Nu we het toch over religie en universiteit hebben; bijgaand even een linkje naar een studie “recht en religie” door het Instituut voor intergratie en sociale weerbaarheid van de rijksuniversiteit van Groningen.
http://www.gmw.rug.nl/~elm/iswsite/Schurenderelaties.pdf
“Maar om de algehele studie in het arabisch te geven lijkt me niets gewenst omdat men voor een objectieve studie zo veel mogelijk mensen moet kunnen bereiken.”
Mwah, hier in Utrecht wordt de gehele opleiding Economie in het Engels gegeven (het heet dan ook ‘Economics’), en dat wordt vooral als een extra gezien.
Arabisch is natuurlijk wel de taal waarin de Koran oorspronkelijk is geschreven, dus zo vreemd is de (eventuele) keuze voor het arabisch niet.
# 56 JSK
De meeste mensen spreken engels in Nederland (nederlanders en medelanders) en door de globalisatie heb je tegenwoordig weinig in economie te zoeken als je geen engels spreekt. Arabisch wordt alleen door een beperkt aantal mensen gesproken waarvan de meeste moslims zijn.
Dat arabisch een deel van de studie is spreekt voor zich omdat de koran in arabisch is geschreven. De keuze om de hele studie in het arabisch te geven zou onder de huidige omstandigheden wel vreemd zijn. De studie is niet louter gericht op mensen die vloeiend arabisch spreken.
Beste Luitjes,
Wat betreft de invloed van Oman op het reilen en zeilen van de opleiding:
1) Die is 0,0.
2) De Sultan van Oman heeft Leiden niet uitgekozen maar Leiden heeft zelf gelobbyd bij de Oman van Sultan omdat geld!
3) Te denken dat een land als Oman dat een bevolking heeft 2,5 miljoen en een BNP dat 20 maal kleiner is dan dat van Nederland enige invloed kan doen gelden in Nederland op welke manier dan ook is een gotspe!
4) Mensen die problemen hebben met dat soort landen moeten niet zeuren over een leerstoel die gefiancieerd wordt door zo’n land maar eisen van de Nederlandse overheid dat die alle diplomatieke banden verbreekt met die landen. Want elk land dat hier een ambassade heeft in Nederland beïnvloed de Nederlandse regering op enigerlei mate en hoe groter het land en economie van dat land hoe groter de invloed van dat desbetreffende land. De invloed van Oman in Nederland is verwaarloosbaar vergeleken bij landen als Saoedie Arabie of een land als China.
5) De Sultan van Oman is een absolute heerser maar van het verlichte soort. Ik ben geen fan van Arabische heersers als iemand ze tegen de muur wil zet dan haal ik met plezier de trekker over. Maar van alle heersers is die van Oman nog het meest te pruimen.
6) Oman heeft ook een stroming van Islam die zich onderscheid van het Sunnisme en de Shia. Hoewel de verschillen nu ook weer niet zo groot zijn zijn er toch enkele substantiële doctrinaire verschillen die hen onderscheiden van de Sunnieten en de Shia als een aparte stroming binnen de Islam. Deze stroming de Ibadi genaamd is alleen een meerderheidstroming in Oman en komt verder alleen voor als zeer kleine minderheid in Algerije en Libië. Voor Bin Laden&Co zijn de Ibadi’s op z’n zachts gezegd halve ketters en moeten daarom bestreden worden op z’n minst in woord en eingelijk ook in daad. Dus ideologisch staat de Sultan van Oman lijnrecht tegenover Bin Laden & Co. Verder is hij één van de meest pro-westerse heersers ook een reden waarom hij gehaat wordt door Bin Laden & Co.
7) De Sultan van Oman wil net als elke heerser en bijna verder iedereen van geld en faam zijn naam verbinden met prestiseuze instellingen.Ik heb geld en ik wil iets nalaten dat voor eeuwig mijn naam draagt meer is het niet. Gewoon dus een vorm van ijdelheid.
8) Dus deze hele hysterie rondom invloed van de Sultan op het reilen en zeilen van de opleiding is nergens opgebaseerd en daarom niet meer dan hysterie!
En dan nu Tariq Ramadan.
Men mag denken van de man wat men wil maar de volgende diensten hebben niks tegen deze man kunnen inbrengen dat tegen hem zou spreken:
1) De Franse geheime dienst.
2) De Briste geheime dienst
3) De AIVD.
Nogmaals het is goed te weten dat de man zitting heeft gehad in een commissie die de Britse regering adviseerde. Men mag er toch wel ervan uitgaan dat de MI5 de gangen van deze man heeft nagegaan voordat ze hem toegang gaven tot de Britse regering?
Het probleem dat veel mensen hebben met Tariq Ramdan is dat de man niet voldoet aan het cliché. Hij is een gelovige moslim die de taal van het Westen praat en dan heb ik het niet over het feit dat hij zijn moderne talen beheerst. En dat is men niet gewend. Want men wil maar twee soorten moslims zien.
1) De gelovige baardmans die hel en verdoemenis preekt tegen het Westen.
2) De liberale of nog beter ex-moslim die tekeer gaat tegen de gelovige baardmans.
Wanneer er dan iemand komt die gelovig is en op een intelligente manier naar mogelijkheden zoekt om een harmonie te bewerkstelligen tussen de Westerse levens en denkwijzen en de Islam of om preciezer te zijn tussen de moslimminderheden in het Westen en de maatschappijen waarin ze leven is het niet goed. Want dan voldoet hij niet aan het stereotype van de gelovige!
S’mans hele boodschap komt op het volgende neer:
Een gelovige moslim zijn en teven een loyale staatsburger gaan heel goed samen.
Dit is wat hij keer op keer herhaalt. Zo vaak dat ik niet meer naar lezingen van hem ga omdat hij toch niets nieuws meer te vertellen heeft.
Ik heb hier van niemand iets gelezen dat in de buurt komt van een exposé van zijn gedachtegoed en waarom dat antiwesters zou zijn. Blijkbaar heeft niemand zijn boeken en artikelen gelezen en loopt men hier te ageren zonder dat men weet waar tegen men ageert! Ga eerst een zijn boeken en artikelen lezen en kom dan verder hier discussiëren!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Hoi Mohammed,
“Ik ben geen fan van Arabische heersers als iemand ze tegen de muur wil zet dan haal ik met plezier de trekker over.”
Bah
Tot blogs,
Henk
Hoi Sander,
Ik beweerde niet zo heel veel.
De tekst over het Imam-schap is een citaat van de Universiteit van Leiden.
Hun beschrijving van wat je met de opleiding kunt doen.
Ik vind het een goede zaak dat ook in Nederland op een academisch niveau Islamitsiche Theologie wordt gedoceerd.
Voor informatieve cursussen kan je naar de volksuniversiteit. Ik vind het pure armoe als alle in Nederland werkzame Imam’s in het buitenland opgeleid moeten worden.
Tot blogs,
Henk
aan #58 Mohammed
Wat je over de Sultan van Oman zegt lijkt me juist, al draaf je weer een beetje door. Wat dat lobbyen betreft heb je waarschijnlijk gelijk. Ik was aanwezig op 1 november j.l. aanwezig op een bijeenkomst in de mij zeer vertrouwde grote zaal van het voormalige kamerling Onnes Laboratorium, een bijeenkomst die de pretentieuze titel “Building Bridges” droeg. Een groot aantal Bobo’s, minister Donner, de Rector, een hele serie Arabische ambassadeurs, hielden er korte uit louter platitudes bestaande redevoeringen. De nieuwe leerstoel vanwege de Sultan van Oman werd plechtig aangekondigd en in dank aanvaard. Het was evident dat de onderliggende bedoeling van deze bijeenkomst het verwerven en verdelen van oliegeld was. De dollartekens in de ogen van de Nederlandse deelnemers waren duidelijk zichtbaar.
Ik vind je reactie wat Tariq Ramadan betreft erg oppervlakkig. Bij een wat meer serieuze discussie over wat voor iemand het is–een legitieme vraag bij een man die zo aan de weg timmert–gaat het niet over de dingen die jij noemt.
Ik heb, zoals ik al vermeld heb, zijn oratie in Rotterdam vorige vrijdag gehoord. Ik vond het een goed verhaal, inderdaad niets nieuws als je hem al eens eerder heb gehoord of iets van hem gelezen hebt. Hij is een uitstekende spreker; de meeste van zijn vele toespraken en artikelen kun je op zijn website vinden, maar zijn boeken zijn tamelijk onleesbaar.
Geen van zijn serieuze kritici beschuldigt hem nog van illegale activiteiten, connecties met terroristische activiteiten, etc.. Daar gaat het dus niet om.
“Blijkbaar heeft niemand zijn boeken en artikelen gelezen en loopt men hier te ageren zonder dat men weet waar tegen men ageert! Ga eerst een zijn boeken en artikelen lezen en kom dan verder hier discussiëren!” Rustig aan, zou ik zeggen…
Beste Peter B,
Men mag zeer zeker Tariq Ramadan tegen het licht houden of hier over hem discussiëren echter dan moet men wel wat zinnigs te berde brengen en dat zie ik de meeste hier niet doen!
Wat is er precies loos met hem? Wat in zijn doen en laten kan niet door de beugel? Wat is er mis met wat hij zegt? Etc.
Niemand die dat hier specificeert. Men is tegen zijn benoeming om allerlei vage redenen maar niemand die inhoudelijke redenen aan voert waarvan men kan zeggen tja daar heb je inderdaad een punt.
Zoals ik eerder schreef ik ben geen fan van de man en zijn boodschap die is tamelijk saai en voorspelbaar maar voorzover ik kan oordelen na al die lezingen van hem en wat ik van hem gelezen heb is het iemand die het beste voorheeft met de moslimminderheden in Europa en Europa zelf.
Daarom daag ik iedereen uit die hier tegen zijn benoeming komt ageren nu eens een inhoudelijk betoog te houden waarom die man niet specifiek geen hoogleraar mag zijn in Leiden!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Beste Henk,
Ik ben tegen de doodstraf maar alleen voor Arabische dictators maak ik met alle plezier een uitzondering!
En nu kun je weer reageren met Bah! :).
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Hoi Mohammed,
Ik vind voor de doodstraf zijn en er plezier aan beleven de trekker over te halen ook nog wel een verschil.
Naast bah ook wel medelijden, je verlaagt jezelf.
Tot blogs,
Henk
Tariq Ramadan die de Islam gaat onderzoeken is als de slager die z’n eigen vlees keurt.
Hoi Henk,
Jouw omschrijving ging ook over de vervolgopleidingen die je zou kunnen gaan volgen nadat je de studie islamitische theologie hebt gedaan. Hiermee loop je een beetje op de zaken vooruit. Er zullen waarschijnlijk een hoop mensen zijn die als niet-moslim islamitische theologie zullen studeren of moslims die uiteindelijk voor een andere functie kiezen nadat ze de studie islamitische theologie hebben afgerond.
Al het onderwijs zou objectief moeten zijn. Ik heb een hekel aan leraren die tijdens de les hun eigen mening aan studenten opdringen. Dat is bij mij op mijn werk ook niet toegestaan. Het zou pas een echte verarming zijn als de enige objectieve opleidingen bij de VU te volgen zouden zijn. Het lijkt mij een goede zaak dat imam’s in Nederland worden opgeleid, maar door de moskee.
@Sander, waarom zou Tariq Ramadan geen objectief onderwijs kunnen geven en een christelijke hoogleraar wel? Ik vind je stelling nogal vooringenomen. Tariq Ramadan is gepromoveerd op Nietzsche. Dat geeft al aan dat het geen navelstaarder is die bang is voor gedachtengoed dat niet in zijn straatje te pas komt. Dus al die argwaan vind ik onnodig.
Beste Henk,
Ooit eens door de Mukhabarat (geheime dienst) ondervraagt? Ik wel! Ooit eens zo machteloos gevoelt wanneer je overgeleverd voelt aan de willekeur van iemand? Ik wel! Ooit eens mensen zien smeken om iets dat geen gunst is maar hun recht? Ik wel! Ooit mensen voor jou neus zien vernederd worden alleen omdat ze het waagden hun recht op te eisen? Ik wel! Ooit eens mensen in de gedaante van beesten van dichtbij gezien? Ik wel!
Namens:
De honderdduizenden die standrechtelijk zijn geëxecuteerd.
De honderdduizenden die zijn gemarteld en worden gemarteld
De honderdduizenden die ontrecht in de gevangnissen wegkwijnen.
De miljoenen die dagelijks willekeur en vernederingen moeten ondergaan.
De honderden miljoenen wier toekomst wordt verkwanseld door decennia lang wanbeleid.
Etc.
Namens hen haal ik met plezier de trekker over en ik bewijs de mensheid daarmee een heel goede daad. Toen Saddam werd opgehangen vond ik het alleen jammer dat hij door de verkeerden werd opgehangen en op een verkeerd tijdstip maar verder dacht ik: Opgeruimd staat netjes wie is de volgende!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Beste Luitjes,
Weet waar over je discussieert ken de feiten!
http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?c=774
Wetenschappelijke opleiding
De nieuwe opleiding wordt verzorgd door de Faculteit der Godgeleerdheid. Deze verzorgt reeds een opleiding Wereldgodsdiensten en een, qua opzet met de nieuwe opleiding islamitische theologie vergelijkbare, studie Godgeleerdheid, die gericht is op het christendom. Studenten van die opleiding kunnen na hun universitaire opleiding een aanvullende kerkelijke opleiding volgen. Zo kunnen straks ook organisaties van Nederlandse moslims bij de universiteit een ambtsopleiding opzetten. Met CGI en ISN heeft de faculteit gedurende langere tijd reeds contact.
Voor de vierjarige opleiding islamitische theologie is alleen de Leidse universiteit verantwoordelijk. Het gaat daarbij om grondige kennis van de bronnen van de islam, van het Arabisch, en van de geschiedenis en opvattingen van verschillende stromingen, en om de hedendaagse situatie van islam in de moderne wereld. Tot het programma behoren verder de godsdienstpsychologie, de godsdienstsociologie, de wijsbegeerte, en de godsdienstwetenschappen, als mede cursussen over jodendom en christendom. Als wetenschappelijke opleiding staat deze studie open voor iedereen die gekwalificeerd is, ongeacht persoonlijke overtuigingen.
Imam
Studenten kunnen zich daarna kwalificeren als imam, voor werk in moskeeën, ziekenhuizen of gevangenissen, maar ook zou de opleiding competente leraren kunnen opleveren. De opleiding past volledig binnen het Nederlandse openbaar onderwijs, maar het is de bedoeling dat de afgestudeerden qua kennis vergelijkbaar zijn met afgestudeerden van de beste islamitische universiteiten in landen als Egypte en Turkije. Deze academische opleiding, met een sterke nadruk op het bestuderen van de klassieke geschriften en hedendaagse discussies in het Arabisch én aandacht voor verschillende belangrijke stromingen in de islam, is de eerste van deze aard in Europa.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
# Simon
Ik beweer helemaal niet dat een christelijk hoogleraar objectief onderwijs geeft, ik beweer wel dat hij dat eigenlijk zou moeten doen. Daarom vind ik dat we alleen uit historisch oogpunt met de predikantenopleiding door moeten gaan, op die studie zal nooit objectief les gegeven worden. Ik beweer ook niet dat Tariq Ramadan niet objectief les kan geven, want ik verkeer mij niet in de positie om dat te beweren. Ik weet op dit moment te weinig van het werk van Dhr Ramadan. Het zou best zo kunnen zijn dat als ik beter bekend ben met zijn werk dat ik bij de keuze van Dhr Ramadan sta te juichen. Ik neem aan dat Dhr Ramadan dit niet in alle eeuwigheid wil doen maar ik heb wel vertrouwen dat men na hem in staat zal zijn een goede vervanger te vinden. Misschien wel zelfs één van zijn oud-leerlingen.
Waar ik niet bij sta te juichen is de manier waarop de universiteit te werk gaat. De studie wordt door de Sultan van Oman betaald. Hij heeft wel geen inbreng, maar weet de goede man wel waar hij aan begint? Sunnies, shias of andere moslims zullen waarschijnlijk wel een aantal punten vinden waar zij het beslist niet mee eens zijn. De kritiek die zij uiten zal ook aan de Sultan geadresseerd zijn onder het mom van “en hij betaald die studie”. De sultan wil zijn naam verbinden met prestige projekten (net ale vele anderen) en als het veel kritiek en minder prestige opleverd dan heeft hij waarschijnlijk ook geen zin om de studie te blijven sponsoren.
Ik weet niet wat je onder kritiek zou kunnen verstaan en ik heb een beetje moeite om een voorbeeld daar bij te bedenken. Het wordt zo makkelijk een wazig verhaal. Maar stel nou dat de hoogleraar zegt: ” In islam mag een man 4 vrouwen hebben als hij die op gelijke manier kan onderhouden etc etc, maar in NL is polygamie bij det wet verboden. De NL wet staat boven de koran in deze en een islamitische man kan in NL slechts één vrouw huwen”. De hoogleraar zegt hier niets verkeerds mee want hij houdt zich bij de feiten. De studenten zullen dit ongetwijfeld beamen. Maar bepaalde moslims die horen dat er werd gezegd “dat de nederlandse wet boven de koran staat” (zonder dit in het juiste verband te zien), zullen een hoop kritiek op de studie gaan leveren. Misschien zelfs van imam’s etc etc.
Mocht de Sultan van Oman dan met het betalen van de studie willen stoppen dan zijn er problemen voor de universiteit want ze moeten de continuiteit van de studie waarborgen. Een potentiële sponsor zegt misschien: “Ik wil best wel helpen, maar we moeten de kritiek iets dempen. Zouden jullie niet…..”. En het nederlandse bestuur van de universiteit loopt weer met dollartekentje in hun ogen terwijl hun eerste gedachte de studie moet zijn.
Mijn kritiek is voornamelijk op het bestuur van de universiteit, de enige kritiek aan het adres van de sultan van oman is dat ik niet echt zeker ben of hij weet waar hij aan begint. Is hij ook bereid om door te gaan met de betaling als er kritiek komt? Weet hij wat 0,0% inbreng echt inhoud? Een absoluut alleenheerser is zich zelden van zoiets bewust.
Beste Sander,
De Sultan van Oman betaalt de studie niet! Hij betaalt de leerstoel! Hij heeft 2,5 miljoen euro gedoneerd voor de leerstoel die de universiteit in eigenbeheer belegd en waarvan het salaris van de hoogleraar betaald wordt. Wie die hoogleraar is daar heeft de Sultan van Oman niets over te zeggen dat kan een moslim zijn maar net zo goed een niet moslim. Want het is geen religieuze opleiding maar een wetenschappelijke!
De studie zelf wordt door de Nederlandse overheid betaald:
De Universiteit Leiden begint per 1 september 2006 een opleiding islamitische theologie. Vandaag maakte het ministerie van OC&W bekend een subsidie van 2,35 miljoen euro voor de ontwikkeling en opbouw van deze vierjarige bachelor-masteropleiding te geven.
In de driejarige bachelorfase verwerven studenten een grondige kennis van de klassieke en hedendaagse islam en het Arabisch, van diverse wetenschappelijke benaderingen van godsdiensten, en van christendom en jodendom. In de éénjarige masterfase staat de hedendaagse ontwikkeling van de islam in Europa centraal.
Ken u feiten AUB!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
@Sander, je ziet veel beren op de weg maar je vragen zijn wel wat komisch. Stel je gaat een studie theologie doen en leert de tien geboden en weet ook dat je in het leger in opdracht van je land zou moeten doden. Hoe rijm je dat dan met gebod dat je niet zal doden? Kan je je nog wel nederlander blijven noemen? Dat soort vragen heeft ieder mens mee te maken en is niet louter voorbehouden aan moslims die een studie doen. Zelfs in moslim landen willen verreweg de meeste mannen niet meer dan één vrouw omdat ze de grootste ellende thuis verwachten als ze er meer nemen. Dus ik vind je suggesties nogal erg hypothetisch …
# Simon
Mijn voorbeeld ging niet om polygamie, maar het ging erom dat in NL de nederlandse wet indien van toepassing boven de koran staat.
Jouw voorbeeld is eigenlijk a non-issue met een beroepsleger. Je hoeft niet in het leger te gaan. Wil je het verder doortrekken kun je zeggen dat je met je belastinggeld aan oorlogen meebetaald en dat niet wil doen. Maar dan zegt de belastingdienst: “dan moet jij maar denken dat jouw geld aan onderwijs/ontwikkelingshulp wordt besteed”…
Beste Sander,
Je hele argumentatie berust op aannamen die niets van doen hebben met de realiteit. Ik heb hier een aantal feiten gepost maar daar heb ik van jou kant geen weerwoord op gezien. Je blijft maar redeneren naar wat je denkt dat de feiten zijn die feiten van jou kunnen echter niet standhouden wanneer men kijkt naar wat nu werkelijk de feiten zijn.
Nogmaals:
1) De Sultan van Oman betaalt de studie niet maar slechts de leerstoel.
2) De studie is geen religieuze Islamitische opleiding zoals men in Qom of de Azhar geeft maar een wetenschappelijke opleiding.
Kijk eerst naar de feiten voor dat je moord en brand begint te schreeuwen!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
@Sander, inderdaad was mijn voorbeeld een non-issue. Met opzet ter spiegeling van jouw voorbeeld. Het ging om de vraag of in NL de nederlandse wet indien van toepassing boven de Bijbel staat. Iedere gelovige stelt zich immers die vragen … Dat is niet voorbehouden aan moslims.
Als deze studie een wetenschappelijke opleiding zou zijn, dan mogen de persoonlijke opvattingen van Ramadan geen rol spelen, maar dat lijkt mee heel moeilijk. Een voorbeeld: volgens Ramadan bevat de Koran het letterlijke woord van God zoals geopenbaard aan Mohammed. Hij heeft bij herhaling gezegd dat hier niet aan te tornen valt. Echter, er zijn aanwijzingen dat de huidige Koran pas lang na de dood van Mohammed op schrift gesteld is en z’n definiteve versie gekregen heeft. Dit doet de vraag oproepen in hoeverre de koran wel het letterlijke woord van God bevat, maar eerder door mensenhand gemaakt is. Historisch onderzoek hiernaar wordt vanuit het M.O. tegengewerkt. Zou Ramadan gezien zijn opvattingen hier open voor staan? Zou de sultan van Oman onderzoek hiernaar waarderen? Ik betwijfel het. De dogmas staan vast, en alleen binnen deze dogmas wil men de bronnen bestuderen. En om deze reden denk ik niet dat deze leerstoelde de wetenschappelijke toets der kritiek kan doorstaan.
# Simon
Natuurlijk stelt iedere gelovige deze vragen, maar ik geloof dat het bij christenen minder is omdat onze maatschappij zijn wortels in het christendom heeft. Maar ik denk dat het overgrote gedeelte accepteerd dat de nederlandse wet boven de bijbel staat. Ik denk dat de meeste nederlanders het als naief beschouwd om dat niet te doen. Als men de bijbel boven de nederlandse wet stelt zou men moeten willen dat het begeren van een andermans vrouw strafbaar moet worden. Vreemdgaan is gelukkig alleen maar immoreel in NL.
Beste Ketelbinkje,
Ben jij nou zo dom of ben ik zo slim? Om eventjes iemand te citeren die weinig ophad met domme vragen!
Voor de zoveelste keer:
1) De studie Islamitische theologie is niet bedoeld om religieuze opvatting uit te dragen.
2) De studie is niet bedoeld als imamopleiding maar kan wel fungeren als het wetenschappelijke deel daarvan net zoals dat het geval is bij de predikanten opleiding.
3) De studie is niet bedoeld om al dan niet de historiciteit van de Islamitische bronnen te bestuderen maar de Islamitische theologie zo als die zich gevormd heeft in de geschiedenis, de verschillende stromingen, de hedendaagse Islam etc. Kortom een brede academische opleiding over de Islam als religie net zoals die er zijn over andere religies.
4) De Sultan van Oman heeft niets met de studie te maken die is er gekomen op initiatief van de universiteit en wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid! Hij heeft éénmalig een bedrag gedoneerd dat zal gebruikt worden om de leerstoel te financieren. Wat er gedoceerd wordt, wat er onderzocht wordt en wat het curriculum is daar heeft de man niets over te vertellen.
5) Tariq Ramadan is aangesteld om onderzoek te doen naar de positie van moslims in Europa en dat zal ook het vakgebied zijn waarin hij gaat doceren.
6) De man heeft jaren gedoceerd aan een westerse universiteit zonder dat hij daar bezig was met het bekeren of uitdragen van zijn standpunten inzake het Islamitische geloof. Is gasthoogleraar geweest in Oxford etc.
7) De studie is onderdeel van de vakgroep godsdienstwetenschappen en Tariq Ramadan zal zich of hij dat nu leuk vindt of niet moeten voegen naar de mores van de Leidse Universiteit.
8) Kortom je loopt hier nonsens uit te kramen!
9) Als ik de beste man was geweest dan had ik mijn heil ergens anders gezocht genoeg universiteiten op de wereld waar men hem met open armen zal ontvangen en de Sultan van Oman had zijn geld veel beter kunnen besteden. Laat men hier in Nederland maar lekker de deur sluiten voor de grote boze buiten wereld en het zicht en de geest blokkeren door duinen&dijken.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
aan #78 Mohammed
“Is gasthoogleraar geweest in Oxford etc.”
Tariq Ramadan is geen hoogleraar aan de Universiteit van Oxford. Hij was van 2005 tot 2006 Visiting Fellow aan het St Anthony’s College van de Universiteit van Oxford en is in 2006 voor twee jaar benoemd tot Research Fellow. Dat kun je vinden op de website van het Centre for European Studies van dit College,
http://www.sant.ox.ac.uk/esc/people.shtml .
Op die site wordt overigens vermeld dat hij daarvoor professor was in de Islamologie aan de Universiteit van Freiburg in Zwitserland. Dat is ook weer onjuist; hij was in Freiburg een aantal jaren docent, geen professor.
@Sander “Maar ik denk dat het overgrote gedeelte accepteerd dat de nederlandse wet boven de bijbel staat”.
Nou in zaken als euthanasie, abortus en relaties denk ik dat de Bijbel voor veel gelovigen meer richting geeft in hun leven dan de wetgeving. Maar het gaat er natuurlijk om dat je steeds suggereert dat moslims bij conflicten tussen de wet en hun religie heel anders handelen dan christenen. Maar dat heb je verder helemaal niet onderbouwd. Ik zou dat eigenlijk niet weten. Dan zou je een onderzoek moeten doen naar normen en waarden en wetgeving en daar de religieuze achtergrond als vraag bij moeten betrekken.
Beste Mohammed,
We hebben hier een diepgaande discussie en ik heb veel respect voor jouw mening. Ik heb niet het gevoel dat jij de mening van anderen altijd respecteerd. Om jou zelf te citeren “Ben jij nou zo dom of ben ik zo slim?”. Dit is geen goed uitgangspunt voor een discussie.
Dit forum is mede een goede manier voor moslims en niet-moslims om een discussie aan te gaan. Het beeld van niet moslims over de islam zal in vele gevallen niet juist zijn en kan door een goede discussie gecorrigeerd worden. Maar a.j.b Mohammed, laat ieder in zijn waarde. Jij wilt ook met respect behandeld worden!
Met vriendelijk groet,
Sander
Beste Peter B,
Bedankt voor de correcties echter die doen niets af aan wat ik hier de hele tijd beweer namelijk:
Dat indien de man niet deugde zoals door velen hier wordt gesuggereerd hij nooit in die posities terecht zou zijn gekomen!
Ik kan mijn niet voorstellen dat de man: Die een aantal jaren doceert aan de universiteit van Freiburg, twee jaar research fellow aan Oxford is geweest, lid is geweest in een commissie die de Britse overheid adviseert, benoemt als gasthoogleraar aan de Erasmus universiteit en continue te gast is geweest bij talloze organisaties om lezingen te houden, op TV programma’s is geweest, geïnterviewd is door de belangrijkste kranten van Europa etc. Dat deze man naast het gezicht dat hij in het openbaar toont in het geheim bezig is met iets anders dat het daglicht niet kan velen! Dan moet hij inderdaad een zeer goede toneelspeler zijn een hele goede zelfs die zelfs drie veiligheidsdiensten voor de gek kan houden.
Men kan dan alsnog vinden dat de man geen hoogleraar moet worden in Leiden maar kom dan wel met inhoudelijke redenen en niet met wat vage verdachtmakingen die tegen het licht gehouden niet stand kunnen houden.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Beste Sander
Soms laat ik mij gaan en schiet ik uit mijn slof. Ik kan nu eenmaal niet echt goed tegen mensen die nonsens uitkramen! En helemaal niet als die mensen doorgaan met nonsens uitkramen als er feiten bekend zijn die, die nonsens ontkrachten. Maar goed je opmerking is terecht men moet zich altijd correct gedragen! Mijn excuses dus.
Voordat ik weer al mijn punt hier ga herhalen, jij zegt dat je een inhoudelijke discussie wilt voeren daar ben ik helemaal voor. Vertel mij dan eens wat jij inhoudelijk hebt tegen:
1) De studie Islamitische theologie
2) Tariq Ramadan.
Uitgaande van de feiten die ik hier naar voren heb gebracht of verifieerbare feiten die jij zelf kunt vinden.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Beste Mohammed,
Even een hele korte reactie, want ik zit op mijn werk en heb vandaag en morgen gasten uit het buitenland. Ik moet vanavond ook met ze uit, dus mijn tijd is even beperkt op het moment…
Inhoudelijk heb ik helemaal niets tegen de studie Islamitische religie en ik heb ook absoluut niets tegen Tariq Ramadan. Integendeel ik vind de studie bijzonder nuttig. Ik heb iets tegen op de manier hoe het georganiseerd wordt. Meer vind je terug in mijn reacties en ik zal wat meer schrijven zodra ik gelegenheid heb.
Met vriendelijk groet,
Sander
Uit dat hoogleraarschap in Rotterdam is dus helemaal niets voortgekomen. Heeft wel 2 ton gekost. Ramadan is een blaaskaak, hij afficheert zich als wetenschapper maar hij is alleen een expert op het gebied van Duitse filosofie, niet op het gebeid van geloof, maatschappij, recht en economie.
Sarkozy contra Ramadan
Uit het programma Cent minutes pour convaincre (”˜Honderd
minuten om te overtuigen’). Sarkozy stelde de vraag aan de orde wat de juiste straf was voor
vrouwen die overspel pleegden. Hani Ramadan, de oudere broer van Tariq, had zich
uitgesproken voor steniging van deze vrouwen. Dat was de wet van de 7de eeuw, en Hani
Ramadan had zich daarachter geschaard. Maar wat vond Tariq, vroeg Sarkosy? Ramadan
antwoordde, in de weergave van Buruma, ”˜dat hij voorstander was van een moratorium’. Hier
volgt een letterlijke weergave van een fragment van het debat:
Sarkozy: ”˜Een moratorium? Dat wil zeggen dat we er maar een tijdje van af moeten zien om
vrouwen te stenigen?’
Ramadan: ”˜Nee, nee, wacht even.. Een moratorium zou inhouden dat we het toepassen van al
die straffen opschorten om tot een werkelijk debat te komen. En ik denk dat er per definitie een
eind aan komt als we onder moslims tot een consensus komen. (..) Waar het om gaat is dat er
een evolutie in het denken van moslims moet worden bewerkstelligd.’
Sarkozy: ”˜Maar meneer Ramadan..’
Ramadan: ”˜Laat u mij even uitpraten.’
Sarkozy: ”˜Eén punt slechts. Ik begrijp u, maar die moslims zijn mensen die in 2003 in Frankrijk
leven, aangezien we het hier over de Franse samenleving hebben, en u hebt zojuist een
buitengewoon ongelooflijke uitspraak gedaan, namelijk dat het stenigen van vrouwen wel een
beetje erg is, maar dat we gewoon een moratorium moeten afkondigen en dat we er dan over
gaan nadenken om te bekijken of het goed is.. Dat is onmenselijk ”“ een vrouw stenigen omdat
ze overspelig is! Dat moet scherp worden veroordeeld!’
Beste Herman Kolkman,
En wat wil je hiermee aantonen? Dat de man hiermee gediskwalificeerd is als hoogleraar? Het hele interview heb ik niet gezien maar wel het stukje waarvan je hier de transcriptie hebt gepost. Sarkozy viel voortdurend Tariq Ramadan in de rede om maar te kunnen scoren en had niet eens de elementaire beleefdheid om zijn gesprekspartner te laten uitpraten zoals ook uit de transcriptie blijkt.
Uit het interview blijkt slechts het volgende:
1) Tariq Ramadan heeft zich laten overbluffen door Sarkozy en wist zijn aanval niet adequaat te pareren.
2) Sarkozy is een principeloze politicus zoals de meeste dat zijn.
Sarkozy pas hier gewoon een heel slimme debattruc toe. Het gaat hem niet om de inhoud maar om te scoren. Dus valt hij Tariq Ramadan aan op wat hij denkt dat zijn zwakke punt is. Tariq Ramadan loopt in de val door een heikel probleem minutieus te gaan uitleggen op een medium dat het moet hebben van oneliners en rake opmerkingen. Sarkozy grijpt zijn kans laat hem niet uitspreken en hangt daar de moreel verontwaardigde westerling uit die zijn afschuw spuit over een baarbaarse straf. Punt gescoord.
Wat Tariq Ramadan had moeten doen is in plaats van beleefd te blijven is het spel op Sarkozy’s manier en ook een debattrucje toe te passen en gewoon de vraag van Sarkozy anders geformuleerd terugkaatsten.
T : U zit in u maag met steniging van vrouwen. U bent er zeer verontwaardigd over.
S : Maar natuurlijk het is barbaars etc.
T : Waarom zit u dan nog in de Franse regering?
S : Huh?
T : Onderhoud Frankrijk niet goede diplomatiek betrekkingen met Iran en Saudie Arabië?
S : Ja maar.
T : Niks ja maar. U zou onmiddellijk moeten oproepen tot het beëindigen van die betrekkingen of uit principe nooit zitting moeten nemen in een regering die goede betrekkingen onderhoudt met landen waar ze vrouwen stenigen!
Etc
De beste manier om principeloze gladjanussen te verslaan is ze keihard ontmaskeren door aan te tonen dat hun principes geen cent waard zijn wanneer het er opaankomt!
Wat ook maar weer eens bleek toen Sarkozy president werd. Ik heb nog steeds nergens gelezen dat hij de Iraanse en Saudische Ambassadeurs op het matje heeft geroepen of heeft gedreigd met de verbreking van de diplomatieke betrekkingen gezien de baarbaarse straffen die daar worden toegepast zoals steniging van vrouwen waar hij zo met opgeheven en verontwaardigde stem tegen Tariq Ramadan uitvoer. Een grote mond als dominee wanneer in de studio maar een koopman wanneer het aankomt op centjes!
Omdat nog maar eens te illustreren. Sarkozy was er maar al te snel bij om als President de Libische dictator te bezoeken. Iedereen weet dat Kaddaffi een van de grootste mensenschenders is ter wereld maar dat weerhield Sarkozy niet om goede vriendjes met hem te worden nog een wapendeal met hem aan te gaan. Veder geldt in Libië voor overspel: Steniging want het strafrecht is gebaseerd op het Islamitisch recht.
Tot zover Sarkozy en zijn principes!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Je probeert de aandacht te verleggen Mohammed, het gaat over Tariq en zijn uitspraken en principes, Sarkozy is bijzaak.
Beste Herman Kolkman,
Ik probeer de aandacht helemaal niet te verleggen dat doe jij beste man. Want wat zegt Tariq Ramadan dan? Dat hij voor stenigen is? Pleit hij voor de invoering van steniging in Frankrijk? Pleit hij voor het doorgaan van steniging in landen als Iran en Saudie Arabië? Blijkt dat uit zijn woorden? De man is bezig zijn standpunt uit te leggen de ander wil scoren en laat hem die gelegenheid niet dat is wat er in dat debat gaande was!
http://www.tariqramadan.com/call.php3?id_article=264?lang=en
This call for an immediate moratorium on corporal punishment, stoning and the death penalty is demanding on many fronts. We are defining it as a call to consciousness of each individual so that she/he realizes that Islam is being used to degrade and subjugate women and men in certain Muslim majority societies in the midst of collusive silence and chaotic judicial opinions on the ground. This realization implies :
– A mobilization of ordinary Muslims throughout the world to call on their governments to place an immediate moratorium on the application of hudûd and for the opening of a vast intra-community debate (critical, reasonable and reasoned) between the ulamâ, the intellectuals, the leaders and the general population.
– Taking the ulamâ to account so that they at last dare to report the injustices and instrumentalization of Islam in the field of hudûd and, in the name of fidelity to the Islamic texts, to put out a call for an immediate moratorium emulating the example of ”˜Umar ibn al-Khattab.
– Promoting education of Muslim populations so that they go beyond the mirage of the formalism and appearances. The application of the repressive interpretations, measures and punishment does not make a society more faithful to the Islamic teachings. It is more the capacity to promote social justice and the protection the integrity of every individual, woman or man, rich or poor, that determines a truly authentic fidelity. The priority, according to the norms of Islam, is given to the protection of rights not to administering punishments which are meant to be implemented under strict and conditioned exceptions.
– This movement for reform from within, by the Muslims and in the name of the message and reference texts of Islam, should never neglect listening to the surrounding world as well as to the inquiries that Islam raises in non-Muslim minds. Not to concede to responses from “the other”, from “the West”, but, in order to remain, in its mirror, more constructively faithful to oneself.
We urge all of those that take heed to this call to join us and make their voices heard for the immediate suspension of the application of hudûd in the Muslim world so that a real debate establishes itself on the question. We say that in the name of Islam, of its texts and of the message of justice, we can no longer accept that women and men undergo punishment and death while we remain utterly silent, as accomplices, through a process which is ultimately cowardly.
Trouwens jij hebt nog steeds je standpunt niet bekend gemaakt! Ben voor, tegen of sta je neutraal tegen zijn benoeming als hoogleraar in Leiden? En waarom kies je voor één van deze drie standpunten?
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Beste Herman Kolkman,
Nog eventjes dit Tariq Ramadan persona non grata in Saoedie Arabië. Hij mag dat land niet meer in vanwege zijn standpunten over steniging etc en kritiek op dat land. Sarkozy wordt er met open armen ontvangen en Sarkozy op zijn beurt ontvangt de Saoedie’s met open armen!
Met vriendelijke groet,
Mohammed
En weer leg je de aandacht bij Sarkozy terwijl het om de uitspraken van Ramadan gaat. Als het niet Sarkozy was geweest maar Sinterklaas ga je dan aanvoeren dat Sinterklaas niet bestaat om je gelijk aan te tonen? Of de racistische behandeling van zwarte Piet?
Wat ik vind van de aanstelling van Ramadan? Ik van voorstander van een morotarium.
Hoi Herman,
De link van Mohammed en de teksten die hij inkopieert maken volstrekt duidelijk waar Tariq Ramadan staat als het gaat om lijf- en doodstraf.
Hij zou heel makelijk kunnen scoren in het Westen door boos verontwaardigd dat standpunt uit te dragen en iedereen die het niet volledig met hem eens is een islamo-fascist te noemen.
Door dat niet te doen, te pleiten voor een moratorium en voor een brede dialoog in de Islamitische wereld over de toepassing en de morele implicaties van dergelijke straffen probeert hij contact te houden met mensen die van mening zijn dat Islam en Sharia dit soort straffen vereisen.
Door het op die manier te benaderen, bestaat er in ieder geval een kans dat wat hij zegt en doet ook echt effect heeft.
Tot blogs,
Henk
Henk, hoe betrouwbaar acht jij een hervormd lid van de KKK die voor een morotarium is betreffende het verbranden van negers om wereldwijd te komen tot consensus tussen alle christenen in deze zaak? Persoonlijk vind ik een dergelijke hervormde KKK”er niet de aangewezen persoon voor de leerstoel Christendom op een universiteit. Daar hoef je niets aan uit te leggen, alle verklaringen om dergelijke zaken goed te praten is pure kwats. Dat een inteligente jongen als Mohammed dit niet ziet is voor mij totaal onbegrijpelijk.
Groeten,
Herman
Herman….misschien dat jij en Mohammed niet op de zelfde intelligentiefrequentie zitten……
Op twee manieren gaat de eenheid door onbegrip verloren:
de werkelijkheid ontkennen
is de waarheid geweld aan doen;
de Leegte roemen
is zich verliezen in een woordenspel.
succes
Ali, ik denk dat Mohammed en ik weldegelijk op dezelfde golflengte communiceren, ik heb zo inmiddels wel het idee dat hij als een van de weinigen hier mijn IQ redelijk benaderd. Mohammed is echter gewend om om te gaan met geschriften waar je alle kanten mee op kan. Daar houden wij niet van. Normatieve uitspraken dienen in onze cultuur niet multi-interpretabel te zijn. Dat is een van de redenen waarom ik er nog steeds van overtuigd ben dat de Islam en de democratie in feiten niet samengaan. Dat wil niet zeggen dat moslims niet per definitie niet democratisch zouden kunnen zijn, Indonesië is toch aardig op weg om een echte stabiele democratie te zijn. Maar de ideologie is dan zo ver weggestopt dat je je af kan vragen in hoeverre deze vorm van Islam nog dezelfde is als de salafistische stroming waar Tariq Ramadan fan van is. Gesloten tribale ideeen sluiten nu eenmaal niet aan op een open samenleving. Groeten,
Herman
Hoi Herman,
Om jouw vergelijking zinnig te maken zou je aannemelijk moeten maken dat Tariq Ramadan ooit het stenigen verheerlijkt zou hebben.
Een Christen, die Amerikanen oproept te komen tot een direct moratorium op de toepassing van de doodstraf en alle Christenen oproept zich tegen dat onrecht te verzetten mag van mij best hoogleraar Christelijke theologie worden.
Tot blogs,
Henk
Henk, we hebben het niet over een willekeurig christen, maar over een hervormd KKKér. Of heb je het idee dat de gewone christenen voor het verbranden van negers zijn?
Moet ik aanemelijk gaan maken dat KKK’ers voor het verbranden van negers zijn Henk? Of kan ik mij die moeite besparen.
@ Herman
Het lijkt alsof je lijdt aan tunnelvisie en Tariq met alle geweld van zijn voetstuk wil stoten. Komt het omdat je werkelijk denkt dat (de) Islam niet verenigbaar is met (de)democratie, zoals je in een van je eerdere posts beweerde? Volgens mij ben je inderdaad een intelligent mens, maar hier raak je mij volkomen kwijt. In S.A. werd onlangs een verkrachtte vrouw veroordeeld- tot, ik geloof 90 zweepslagen en een half jaar gevangenisstraf- omdat ze zonder familie in een auto zat. Dergelijke straffen kun je ook vanuit het christendom rechtvaardigen, ( zie de geschiedenis) maar gelukkig hebben wij hier niet een dictatuur die- om aan de macht te blijven- een religieuze dictatuur op haar wenken bedient zolang het maar niet staatsaangelegenheden betreft. Het lijkt mij alleen maar positief om een intellectueel als Tariq- die hierover een dialoog wil aangaan- een belangrijke positie te geven. De man heeft zijn sporen wel verdient en ik snap echt niet waar die argwaan van vandaan komt? Je vergelijking met de KKK snap ik helemaal niet, maar misschien ben ik daar niet slim genoeg voor.
Hoi Herman,
Nee hoor. Ik geloof best dat de KKK een ziek stelletje mafketels is die het verbranden van lastige negers wel prima vinden. Ik geloof ook dat er ook zieke Islamitische mafketels zijn, die het prima vinden om een meisje te stenigen omdat ze overspel zou hebben gepleegd.
Bij de KKK is de achtergrond Christelijk, bij SA-fundi’s is de achtegrond Islam. Tot zover gaat de vergelijking op.
Maar om de stap van SA-fundi’s naar Tariq Ramadan te maken moet je toch op de een of andere manier duidelijk maken, dat hij in die hoek thuis hoort of in het verleden zo heeft gedacht. Ik ben er eerlijk gezegd niet van overtuigd dat dat het geval is.
Tot blogs,
Henk
Beste Herman Kolkman,
Je zou toch nu onderhand moeten weten hoe ik hier opereer? Wanneer iemand iets post zonder daarbij zijn/haar eigen mening aan toe te voegen ga ik in de aanval tegen hetgeen hij/zij gepost heeft. Jouw mening ontbrak beste Herman! Pas na mijn aandachtsverleggingen zoals jij het noemde en de reacties van anderen kwam je uit de kast. Nu ik weet hoe je er over denkt kunnen we verder discussiëren.
Zoals ik al eerder schreef ik ben geen fan van Tariq Ramadan, ik ben geen fan van niemand trouwens, althans niet in de zin van trouwe volgeling. Toen ik voor het eerst van Tariq Ramadan hoorde en lezingen van hem bijwoonde was ik zeer enthousiast want hier was iemand met kennis en aanzien die hetzelfde vertelde als wat ik dacht alleen veel intelligenter en met meer kennis van zaken. Maar eens mens evolueert in zijn gedachten en algauw vond ik de boodschap van Tariq Ramadan niet meer voldoen en verloor ik interesse in wat hij te vertellen had voor mij was dat al een gepasseerd station.
Dit is geen diskwalificatie van de man zelf. Want hij richt zijn boodschap op de grote middenmoot die conservatief is in denken ook al is ze dat vaak niet in daad. Hij kan zijn boodschap niet aanpassen aan individuen zoals ik om de doodeenvoudige reden dat hij dan het contact zal verliezen met de grote middenmoot. Hij kan gewoonweg niet al te veel voor de troepen vooruit lopen. Door veel islamisten wordt hij al voor ketter en afvallige uitgemaakt echter in brede lagen van de moslimgemeenschappen in het Westen vooral onder jongeren geniet hij veel aanzien. Misschien is het je ontgaan maar er is een strijd gaande om de harten en zielen van deze jonge lui. De strijd gaat tussen moslims die zichzelf beschouwen als burgers van de landen waar ze zich gevestigd hebben en daar een positieve bijdrage aan willen leveren als mens en als moslims en hen die zich niet beschouwen als burgers van het Westen en zich afzetten tegen de landen en maatschappijen waarin ze zich gevestigd hebben.
Tariq Ramadan behoort tot de eerste groep en is één van de meest actieve en bekendste aanvoerders van die groep. Zijn boodschap naar die jongeren is heel simpel: Beschouw je als burger van het land waar je woont, lever een positieve bijdrage aan de samenleving als burger, doe mee en verstop je niet in getto’s, werk samen met iedereen van welke achtergrond, geloof of politieke overtuiging aan een betere samenleving en dit alles kun je doen zonder ontrouw te zijn aan je geloof. Dit is wat hij keer op keer uitdraagt in zijn boeken, artikelen, interviews en lezingen. Naar mijn idee kan men dat alleen maar toejuichen.
Wanneer men echter zoals Sarkozy deed in het debat zich niet richt om waar het omdraait: Hoe kan men zorgen dat moslimjongeren zich niet afkeren van de samenleving en radicaliseren en wat is de rol van Tariq Ramadan daarin positief of negatief maar de aandacht verlegt naar zaken die in Frankrijk niet spelen zoals steniging en trouwens in de gehele Islamitische wereld niet of nauwelijks speelt ( de straf wordt nu en tijdens het debat in 2 van de 57 landen sporadisch toegepast) alleen maar om in de opiniepeilingen te scoren dan is men niet bezig met de samenleving een dienst te bewijzen maar olie op het vuur aan het gooien.
Sarkozy wist dondersgoed dat Tariq Ramadan die vraag nooit met een volmondig JA kon beantwoorden om de doodeenvoudige reden dat hij dan direct als afvallige zou worden beschouwd door de radicalen en door de grote middenmoot niet meer gezien zou worden als iemand die Islamitisch zuiver en betrouwbaar is. Wie voor de troepen uitrent verliest het contact met de groep en wordt een éénling die wel schreeuwt maar niet meer gehoord wordt zie het lot van veel modernisten en zogenaamde liberalen!
Dus Tariq Ramadan probeert uit te leggen dat dit een heikel punt is waar geen eenvoudig antwoord op is te formuleren en dat men wereldwijd in de Islamitische wereld dit probleem aan de kaak moet stellen of zoals hij zelf zei in dat interview:
Ramadan: ”˜Nee, nee, wacht even.. Een moratorium zou inhouden dat we het toepassen van al
die straffen opschorten om tot een werkelijk debat te komen. En ik denk dat er per definitie een
eind aan komt als we onder moslims tot een consensus komen. (..) Waar het om gaat is dat er
een evolutie in het denken van moslims moet worden bewerkstelligd.’
Wat de man wil is dat moslims onderling zelf te rade gaan of steniging nu wel werkelijk tot de grondbeginselen van het geloof hoort of dat men eigenlijk gewoon een bepaalde interpretatie volgt uit het verleden die eigenlijk niets van doen heeft met het geloof zelf ( Steniging komt niet voor in de Quran als straf). Verder is hij er van overtuigt dat dan de conclusie zal zijn dat steniging niet thuis hoort in het geloof en daarmee er een einde zal komen aan deze barbaarse praktijk. Sarkozy echter laat de man niet eens uitspreken geeft hem overigens wel gelijk maar refereert dan naar Frankrijk en de moslims die daar leven:
Sarkozy: ”˜Eén punt slechts. Ik begrijp u, maar die moslims zijn mensen die in 2003 in Frankrijk
leven, aangezien we het hier over de Franse samenleving hebben, en u hebt zojuist een
buitengewoon ongelooflijke uitspraak gedaan, namelijk dat het stenigen van vrouwen wel een
beetje erg is, maar dat we gewoon een moratorium moeten afkondigen en dat we er dan over
gaan nadenken om te bekijken of het goed is.. Dat is onmenselijk ”“ een vrouw stenigen omdat
ze overspelig is! Dat moet scherp worden veroordeeld!’
In plaats van werkelijk in debat te gaan met Tariq Ramadan en hoe te komen tot een einde aan dit soort praktijken door bijvoorbeeld zijn politieke invloed te gebruiken in de Franse regering is hij hier alleen bezig vliegen aan het af vangen. Hij weet dondersgoed waar Tariq Ramadan staat en aan wiens kant hij staat maar hij manoeuvreert het zo dat Tariq Ramadan hier steniging afdoet als iets wat niet erg is. Verder weet hij dat 99 % van de moslims in Frankrijk uit landen komt (Marokko, Algerije, Tunesië, Senegal, Libanon, Syrië etc) waar sinds mensenheugenis als geen steniging heeft plaatsgevonden laat staan dat de moslims daar of in Frankrijk in meerderheid staan te springen om de invoering van die straf.
Het is willens en wetens iemand zwart maken en diskwalificeren om dat hij niet volmondig zegt wat Sarkozy en anderen willen dat hij zegt. Voor iemand die balanceert tussen twee werelden, een dialoog gaande wil houden en tegelijkertijd een conservatieve achterban mee wil trekken in de vaart der volkeren is het godsonmogelijk om direct JA op iets te zeggen waar hij met zoveel woorden ook achter staat. Misschien is dit zwak voor sommigen en voor anderen een teken dat hij dubbelspel speelt maar ik kan daar alleen maar respect voor hebben. Want ik kan volmondig zeggen dat ik tegen steniging ben. Maar wie hoort mij? Wie luistert naar mij? Ik kan het zeggen en behalve een paar radicalen zal iedereen zijn schouders ophalen. Voor Tariq Ramadan die zich in de arena begeeft is dat volmondig ja meteen een diskwalificatie voor één van de partijen. Niemand is daar bij gebaat niet de samenleving, niet de moslims en ook niet Tariq Ramadan. Dan maar liever stap voor stap en een moratorium en dan direct volmondig zeggen waar het opstaat.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Piet,
“God is ons doel. De Profeet is onze leider. De Koran is onze wet. De strijd is onze manier. Voor God sterven is onze hoogste verwachting.”
Ramadan noemt zich Hervormd Salafist. Maar wat is een salafist?
Salafisten noemen zichzelf de ”˜ware moslims’. De stroming is een rechtlijnige, puriteinse en compromisloze vorm van de islam, die streeft naar terugkeer van de religieuze beleving in haar meest zuivere vorm, zoals in de begintijd van de profeet Mohammed en zijn volgelingen. Ramadan zou dan hervormd zijn, maar wat houdt dat in? Welke stellingen verwerpt zijn hervormde ideologie nu eigenlijk? Hij mag dan zichzelf als hervormd beschouwen maar er heeft zich nu niet bepaald een reformatie voorgedaan binnen het salafisme. Een hervormd salafist is nu niet bepaald een ex-salafist. Hervorm lijkt in zijn context eerder op “niet militant”. Volgens mij zijn de meeste salafisten niet tegen hem maar adoreren zij juist zijn manier van optreden. Hij lijkt op vreedzame wijze hun gedachte goed de wereld in te zenden. Hij durft het niet aan om het stenigen van ontrouwe vrouwen gewoon te veroordelen, hij heeft daar morotarium voor nodig. Logisch, hij is gewoon nog salafist en probeert een ***smoes te gebruiken om dat te verdoezelen.
Ik vertrouw Ramadan niet, volgens mij wil hij de open samenleving gebruiken om via het woord een ingang te forceren naar een islamitisch systeem met een totalitair beginsel. Ik ben er van overtuigd dat de Islam van Ramadan niet te combineren valt met de democratische beginselen. Voor mij hangt hij nog steeds de gedachte van zijn grootvader aan dat de politieke Islam zo democratisch is dat er geen plaats is voor bijvoorbeeld een meer partijen stelsel. Hij lijkt zich sterk te maken om de Islam in te passen in Europa, maar ik verdenk hem er eerder van dat hij Europa wil aanpassen aan de Islam.
“Op een dag gaan we uiteindelijk naar de bron terug!”
Mag ik bedanken voor deze bron?
Groeten,
Herman
Beste Herman Kolkman,
Zo ken ik er nog een paar: De joden zijn bezig een wereldregering te vormen. De vrijmetselaars willen dat ook. De paus is een marionet in de handen van Opus Dei. Bush is lid van een geheimgenootschap dat streeft naar wereldheerschappij. Tariq Ramadan is bezig aan zijn masterplan ter Islamisering van Europa. Misschien moet je boekje schrijven: De wijzen van Mekka. Voor inspiratie zie: De wijzen van Zion.
Zal ik je trouwens nog een geheimpje verklappen ik ben ook een salafist en met mij 1,5 miljard andere mensen op deze aardbol!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Onzin Mohammed, de meeste moslims zijn mensen van de rede. Als jij salafist bent, dan ben ik moslim. Je probeert aan de haal te gaan met termen.
Is dat een nieuwe taktiek ofzo? Toen ik het vorige keer over fundamentalisme had begon iemand over de zuilen van de Islam, toen ik het over de “ware Islam” had begon iemand er over dat iedere moslim zijn geloof als waar ervaart. En nu begin jij de term salafisme te gijzelen? Door de term te ontkrachten houdt de stroming niet op met bestaan Mohammed.
Hoi Herman,
Het salafisme krijgt steeds meer aanhang in de wereld, dat is waar. Dat er binnen het “salafisme” ook gevaarlijke meningen worden gepropageerd, is ook waar. Maar dat Tariq Ramadaan een verborgen agenda zou hebben en de Westerse wereld wil aanpassen aan de islam is ”“ zelfs als dat waar is- voor mij niet iets wakker van te liggen. Sterker nog, ik geloof ”“ zoals Mohammed ook al zei- dat Tariq juist een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling ( een contradictie in terminus, ik weet het) van het salafisme. Zoals je weet zijn er binnen het “salafisme” verschillende gedachtestromingen actief die elkaar beconcurreren om de waarheid en het is precies om die reden dat het van belang is dat een hervormde of gematigde Islamitische intellectueel, een podium krijgt om zijn gedachten te ventileren. Je moet de weerbaarheid van de seculiere Westerse wereld niet onderschatten. Ik heb het wel te doen met mensen die zo rechtlijnig/angstvallig met het geloof om denken te moeten gaan. En als het salafisme werkelijk een bedreiging is, moet je dus volgens mij juist blij zijn met zo iemand als Tariq. Uiteindelijk moeten zij zich meer aanpassen dan wij, maar laten we ze in ieder geval de ruimte geven om zich aan ons aan te passen. Het huis dat Europa heet zal nooit Islamitisch worden, maar kan de Islam wel huisvesten zonder de open samenleving geweld aan te doen.
Beste Herman Kolkman,
Ik speel geen semantische spelletjes als ik zeg dat ik een salafist ben en niet alleen ik maar iedereen die zich moslim noemt. Het woord en afgeleiden daarvan hebben vele betekenissen en één daarvan is volgeling van voorgaande generaties. Nu kun je hoog of laag springen maar als iemand zich moslim noemt dan is hij toch gewoon een volgeling van de generaties moslims die hem voor zijn gegaan tot aan de eerste generatie en de Profeet zelf.
De term salafist is gegijzeld door een bepaalde stroming die, die term heeft gemonopoliseerd en het gebruikt om zich te onderscheiden van andere moslims om zo duidelijk te maken dat de meerderheid van de moslims eigenlijk geen ware moslims zijn maar van het rechte pad zijn afgedwaald.
Ik neem aan dat jij de mening van die lui niet onderschrijft en zoals alle redelijke mensen iedereen die zich moslim noemt als een moslim beschouwd wat zijn/haar levenswandel ook is?
Dus als je het voortaan hebt over moslims die van hun religie een politieke ideologie hebben gemaakt en ijveren voor een Islamitische heilstaat gebruik dan het woord: Islamist/Islamisten en als ze van de gewelddadige soort zijn plak je er gewoon extremistisch voor.
Want hen exclusief salafisten noemen is een belediging voor de rest van de moslims en je rechtvaardigt gelijk de gijzeling van die term door die lui. Lijkt mij niet dat jij daarin mee wel gaan toch?
Nu terug naar Tariq Ramadan. Wat de man in zijn hoofd en hart heeft kunnen wij niet weten. Wij kunnen alleen oordelen over wat hij zegt, schrijft en hoe hij handelt in het openbaar. Dat in ogenschouw nemend kan ik niet anders concluderen dat de man geen extremistische bedoelingen heeft. En met mij denken daar een aantal veiligheidsdiensten, de Britse regering, de Nederlandse regering, de Leidse universiteit en talloze andere instituten, fora, verenigen etc. Het kan natuurlijk zo zijn dat al die mensen voor de gek worden gehouden en dat de beste man zo slim is dat hij decennia lang kan toneelspelen zonder door de mand te vallen. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk of denk jij van niet?
Met vriendelijke groeten,
Mohammed
Hoi Herman,
Je blijft nogal vaag in wat nou precies het probleem is met Tariq Ramadan.
De man heeft gigantisch veel gepubliceerd en enorme hoeveelheden interviews gegeven (een klein wonder dat hij ook nog tijd had vier kinderen te verwekken), dus er is veel ruw materiaal te vinden over zijn denkbeelden. Mogelijkheden zat om hem te disqualificeren.
Iemand die flink zijn best heeft gedaan op dat vlak is A. Dankowitz. Die is echt de archieven ingedoken. Ook jouw Salafi beschuldiging komt er in sijn analyse terug.
http://www.campus-watch.org/article/id/2441
Maar als ik de analyse lees en de uit zijn verband gerukte stukjes tekst afzet tegen wat de man werkelijk betoogt vind ik de aanklacht absoluut niet overtuigend.
Als iemand een paar weken zou studeren op wat jij in je leven gezegd en geschreven hebt lukt het echt wel om een aantal citaten bij elkaar te harken, waarmee de suggestie gewekt kan worden dat je communist, neo-nazi, zionist en maoist bent geweest.
Zowel de Franse geheime dienst als het Amerikaanse DHS zijn er niet in geslaagd een zaak te maken tegen hem en ik ben er van overtuigd, dat ze goed gezocht hebben. Maar die clubs kleunen wel eens vaker mis, dus ik ben benieuwd
Misschien heb jij duidelijk materiaal waar jij je achterdocht op baseert. Deel het zou ik zeggen.
Voorlopig hou ik het er op dat Tariq Ramadan een gelovig maar redelijk mens is. Ik ben het regelmatig, maar lang niet altijd met hem eens. De enige reden waarom ik bang voor hem zou moeten zijn is omdat hij gehakt van me maakt in een debat. Hij kan zijn standpunten veel mooier verwoorden dan ik.
Tot blogs,
Henk
Hoi Henk, de man is hoogstwaarschijnlijk een afgezant van de moslimbroederschap, weliswaar vreedzaam en schijnbaar zonder extreme zonden, maar hij neemt geen afstand van deze organisatie. Ik vind hem daardoor niet geschikt als hoogleraar Islam, net als ik een zoon van een KKK lid die weigert afstand te nemen van de organisatie van zijn ouders ongeschikt vind voor een stoel christendom op een willekeurige universiteit.
Mohammed, ik ben de doop gezind, maar niet Doopsgezind. Ik wil best voor jou de jongens die ik en de rest van Nederland, incl de AIVD, Salafisten noemt, Islamisten noemen, maar je manoeuvreert je in een positie die een discussie steeds moeizamer maakt.
Tariq heeft volgens mij helemaal geen geheime agenda. Hij is behoorlijk open en volgens mij ook een behoorlijk oprecht mens. Dat hij z’n eigen volk ander toe spreekt als westerlingen heeft volgens mij meer te doen met cultuur als met leugens. Maar volgens mij is zijn agenda duidelijk: we blijven trouw aan de conservatieve bronnen, maar zo lang we in de minderheid zijn schikken we ons aan het bestaande systeem. Dat onze democratie uiteindelijk sterk genoeg zal lijkt me duidelijk, wat niet wegneemt dat een groot aantal volgelingen van zo’n archaïsch systeem weldegelijk schade kan aanrichten. Net zo als volgelingen van andere totalitaire systemen voordurend een positie proberen te stabiliseren om van daaruit een weg te banen richting politieke macht. Ik ben er niet bang voor dat dergelijke groeperingen de absolute macht kunnen krijgen, maar wel dat zij vrijheden van individuen ernstig kunnen belemmeren. De beweging van Ramadan is volgens mij niet staatsgevaarlijk, maar zeker niet ongevaarlijk voor zijn volgelingen en hun directe omgeving. Dus: ongeschikt als hoog leraar Islam (ontbreekt hem aan objectiviteit), geen bruggenbouwer maar iemand die het pad probeert te effenen voor mensen die zich liever in een subcultuur begeven.
Groeten en tot blogs,
Herman
goedemorgen Herman, even over je opmerking dat Tariq Ramadan geen bruggenbouwer zou zijn, als je afgelopen zaterdag bij de manifestatie van 1land,1samenleving was geweest had je mensen als Dijkstal,Opstelten enz kunnen spreken en hun vragen hoe zij denken over de rol van Tariq Ramadan en dan had je overwegend complimenten aan zijn adres gehoord, zij zien wel degelijk de gunstige invloed van T.R op de verhoudingen tussen islam en europa.
met vriendelijke groeten van paulwerdhicham.
Paulwerdhicham, ik geloof in 1land, 1samenleving, 1cultuur. Dat 1cultuur moet je niet al te letterlijk opvatten, ik ben multi-cultureler als de meeste multi culturisten die ik spreek. Geloof hoort in principe in het privé domein thuis, daar waar de Islam niet aansluit op het publieke domein zal zij zich moeten conformeren. De islam heeft in ieder geval in Nederland al lang zijn plek. Die van een gewone religie met dezelfde rechten en plichten als de andere religiën. Het enige waar Tariq Ramadan zich mee bezig kan houden is de publieke opinie en hoe de Islam zich moet aanpassen aan het publieke domein. Ik ken zijn werk alleen nog maar uit secundaire bronnen, maar misschien kun jij mij aangeven hoe Tariq Ramadan van plan is de Islam aan te passen aan het publieke domein? Maar andersom wil ik ook wel hoor, waarin moet onze samenleving zich aanpassen om de Islam de plek te geven die zij denkt te verdienen?
Groeten,
Herman
goedemiddag Herman op je laatste vraag is een heel makkelijk antwoord te geven nml: onze samenleving hoeft zich in principe helemaal niet aan te passen! de samenleving moet er alleen voor openstaan dat de islam zich hier gevestigd heeft en als onze samenleving dit accepteert is dat voldoende. de moslims hier in nederland horen zich aan onze regels aan te passen en de nederlanders horen te accepteren dat zolang de moslims zich aan de regels houden zij ook volledig het recht hebben om de regels die hier gelden te gebruiken ,in onze regels en wetten is voldoende gewaarborgd dat wij onze godsdienst en de daarbij horende ge- en verboden kunnen beleven. een voorbeeld van wat Tariq Ramadan zei afgelopen zaterdag was(vrij vertaald) “de moslims moeten stoppen om de rol van slachtoffer op zich te nemen, maar gebruik maken van de wet en de regels van het land om als zij vinden dat ze gediscrimineerd of onrechtmatig behandeld worden hun gelijk te krijgen” (dit is even heel simpel vertaald ).
ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
met vriendelijke groeten van paulwerdhicham.
Hoi allemaal,
Tsja, hebben we hier allemaal een beetje voor niks zitten tikken.
Tariq Ramadan blijft en komt dus niet naar Nederland, de titel klopt nu dus heleemaal.
Helaas, hij was een mooie aanwinst voor het debat in Nederland geweest.
Tot blogs,
Henk
God zij dank hij komt niet
http://www.elsevier.nl/nieuws/wetenschap/artikel/asp/artnr/181501/index.html
Beste Mohammed,
Ik bewonder je uitspraken en hoop dat de mensen die zich verdiepen in deze materie ook beseffen dat vrienden in oorlogstijd vrienden zouden moeten blijven in tijd van vrede! De begraafplaats in Capelle aan de Ijsel waar Marokkaanse strijdkrachten liggen begraven, zou het Nederlands volk daaraan moeten helpen herinneren. Martin luther King zei het ook al, We are friends Not enymies allthough Passion etc etc. Dit moest ik even kwijt.
Selaam Aleikom
Tariq B uit Nijmegen
Hij mag komen!
Maar jammer dat hij niet komt :(