Hier in Europa leven we gehaast en individualistisch en zijn we ongelukkig. In Afrika, Zuid-Amerika en Azië zijn ze luier, maar wel socialer en gelukkiger. Dat is de ongenuanceerde conclusie van mijn laatste observationele onderzoek. Een uitzondering op deze realiteit is het Mediterrane gebied, waarvan Spanje representatief was in mijn onderzoek.
Ik verbleef daar vorige week voor een aantal dagen en maakte kennis met de verademende levensstijl aldaar. Het heeft exact de juiste dosering van hard werken en goed je rust nemen, waardoor het mijns inziens de meest efficiënte manier van leven is, wat resulteert in de beste kwaliteit van leven. Wat wil een gelukkig en gezond mens nog meer?
Lekker rustig de tijd voor je uitgebreide ontbijt, zodat je goed opgewekt en energievol aan het eerste deel van je werk kan beginnen. Rond twee uur ’s middags heb je ruim twee uur de tijd om te genieten van een lunch met aansluitend de siësta (mijn favoriete onderdeel van deze levensstijl). Vanaf een uur of vier/half vijf (kies maar wat je het beste uitkomt) ga je weer vrolijk aan het werk voor het laatste deel van je arbeid. Om acht uur sluit je het werk af en richt je je op het in olijfolie gedrenkte diner. Na dit heerlijke diner (een perfect gezonde mix van vis, vlees en groente) heb je nog tijd om wat leuks voor jezelf of (zoals het sociale mensen beaamt) voor een ander te doen. Vervolgens ga je heerlijk slapen, omdat je weet dat de volgende dag net zo mooi wordt (insha’Allah).
Zoals je wellicht gemerkt zult hebben, is er in de bovenstaande levensstijl geen ruimte voor stress of depressieve gedachtes. Ik pleit er dan ook voor om zo spoedig mogelijk deze levensstijl te implementeren in ons land. Natuurlijk moet dit gefaseerd gebeuren, dus ik stel voor om te beginnen met de siësta. Het is bewezen dat zo’n middagdutje de kans op hart- en vaatziekten vermindert.
Daarnaast is het natuurlijk een uitstekend remedie tegen stress en depressie. Ruim 600.000 mensen die nu voor 660 miljoen euro per jaar aan antidepressiva slikken en bij de psychiaters rondhangen, zijn dus hier zeker ook bij gebaat. Vergeet de invoering van de shari’a (Nederland voldoet daar grotendeels toch al aan), de invoering van de siësta moet de hoogste prioriteit hebben!
19 Reacties op "Siësta"
Haha, leuke blogpost :) invoering van de siësta lijkt mij ook wel wat, hoewel wij in de middag niet zoveel last hebben van de zon als andere landen :) Maar een lange lunch pauze + ff dutten is een mooie toevoeging aan een drukke dag. Als half Nederland dit invoert hebben we misschien ook minder files….
Als we dan ook genoegen zouden nemen met “belabberde” economien etc. Dan zou de siesta zeker geen probleem zijn, want zeg nou eerlijk; griekenland, portugal, spanje, italie zijn nou niet de “kartrekkers” van Europa, and dont get me started about all the others around the mediterainen area.
hela bratislava ga s nederlands praten, ouwe
en reflex…
luie flikker!;)
Mensen mogen inderdaad wel wat relaxter zijn hier in nederland. Van mij mag die siesta dan ook ingevoerd worden.
Maar reflex, als mensen daardoor minder antidepressiva gaan slikken, is dat niet zo goed voor je apotheek business, he…
Mij niet gezien, ik wil zo vroeg mogelijk beginnen zodat ik zo vroeg mogelijk weer thuis kom. Om 8 uur ’s avonds naar huis, een uur in de auto, 9 uur ’s avonds thuis, laat eten, met een volle maag naar bed…
Overigens even een vraagje over het linkje naar het artikel in de Trouw waarin beweerd wordt dat Nederland al voor 98% aan de sharia voldoet. In het artikel wordt alleen maar 2% genoemd die niet aan de sharia voldoet. Waaruit de 98% waaraan Nederland wel aan de sharia bestaat wordt mij uit dit artikel niet duidelijk. Ik kan me niet indenken dat het alleen maar om straffen voor overspel, diefstal, alcoholgebruik etc etc (zoals beschreven in het artikel) gaat en dat dit slechts 2% uit zou maken daar we hier toch om redelijk grote verschillen praten. Is er onder de bloggers iemand die in staat is om een nadere toelichting hiervan te geven? Alvast mijn dank hiervoor!
aan #5 sander
De Sharia is niet een wetboek zoals ons Wetboek van Strafrecht of ons Burgerlijk Wetboek. Het is een enorm verzameling van allerlei geschriften, over enkele eeuwen onstaan, met veel overlappingen en herhalingen, verdeeld over vier verschillende niet altijd met elkaar overeenstemmende ‘rechtscholen’, en uiteindelijk gebaseerd op de Koran en de Soenna (overleveringen over de Profeet). Deze Sharia bestrijkt, anders dan onze wetgeving, alle aspecten van het leven, sociale, religieuze, persoonlijke en familiale en tenslotte ook wat wij strict juridische aspecten zouden noemen. Geen enkel Moslimland, zelfs Saoedi-Arabie of Pakistan niet, heeft als wetgeving de Sharia, al zegt men in sommige van die landen wel dat de officiele wetgeving ‘in principe’ op de Sharia gebaseerd is.
Als je percentages wil noemen moet je kunnen tellen, wat in dit geval onzin is. Maurits Berger, die in dit artikel van Trouw wordt genoemd, bedoelt natuurlijk te zeggen dat het met die Sharia wel goed zit, dat er nauwelijks iets is om ons zorgen over te maken of om kritiek op te hebben.
Maurits Berger is een aardige man, een jurist-Arabist die aan het Instituut Clingendael in Den Haag verbonden is. Zijn boekje over zijn belevenissen in Syrie, waarin hij vertelt hoe hij daar “aan de voeten van een Sheikh gezeten” de Sharia bestudeert heeft, heb ik met plezier gelezen. Hij is nu bezig met het schrijven van een proefschrift bij Ruud Peters in Amsterdam, een autoriteit op het gebied van het Islamitisch recht; mischien is hij inmiddels al gepromoveerd. Hij heeft recent ook een voor een ruimer publiek bestemd boekje over de Sharia geschreven. Dat heb ik alleen nog maar even ingekeken; het leek me niet slecht.
Toch vind ik hem, op grond van dat boekje over zijn belevenissen in Syrie en van uitlatingen op de TV in verschillende programma’s, een beetje een warhoofd; zijn grote bewondering van de Arabische wereld en de Islam, die ik op zich zelf sympathiek vind, verleidt hem er weleens toe om dingen te willen goed praten die niet goed te praten zijn.
Siësta lijkt mij in ieder geval slecht voor het milieu omdat ik je nog niet op kantoor een dutje zie doen dus gaat iedereen even snel met de auto naar huis om te dommelen. Dus je hebt meer woon-werk verkeer dan nodig. Verder is Spanje in dit kader helemaal niet zo representatief voor het mediterane gebied. Portugal kent bijvoorbeeld geen siësta. Wie er voor de kinderen zorgt terwijl jij de hele dag loopt te lanterfanten is mij ook niet helemaal duidelijk :) … ik bedoel kennen vrouwen ook dit voorrecht of alleen het aanrecht ?
Wauw, klikt wel aardig ReFlex
Alleen lijkt het mij een beetje lastig als je kinderen hebt… hoe zit het dan met de schooltijden?
@5 sander
Je moet onderscheid maken tussen een aantal zaken:
– sharie’ah
-oesoel al fiqh
– fiqh
Sharie’ah is allesomvattende regelgeving aangaande het leven van een moslim en kan dus ook regelgeving aangaande het gebed bevatten.
Oesoel al fiqh is het extraheren van basisrechtsprincipes aan de primaire rechtsbronnen Qur’aan en Soennah (en evt aan de secundaire rechtsbronnen Idjma/consensus onder geleerden; Qiyaas/analogie met andere zaken; Idjtihaad/deductie van nieuwe rechtsprincipes aan de hand van kennis van alle zaken).
De principes van oesoel al fiqh worden gebruikt voor de bepaling/afleiding van wetten: dit noemen we fiqh/jurisprudentie.
Alszodanig worden de wetten van sharie’ah als goddelijk beschouwd, maar die van de fiqh niet! Fiqh is ahw het levende gedeelte, dat wat veranderd met de tijd en met de mensen in die tijd. Sharie’ah en oesoel al fiqh niet.
Wanneer Maurits Berger praat over het idee dat x aantal procent van de sharie’ah overlapt met de nederlandse wet, dan heeft hij het eigenlijk over de wetten van de fiqh. Het verschil ligt volgens hem met name in de strafmaat (niet in datgene wat bestraft wordt) en in een aantal zaken aangaande de persoonlijke omgang. Als je echter kijkt naar de maqaasid ash sharie’ah (doelstellingen van de sharie’ah) dan is het logisch dat het overlapt met de nl grondwet omdat deze zo goed als identiek zijn: bescherming van het individu, leven, gemeenschap etc etc. Logisch ook eigenlijk dat je die basiswaarden in elke maatschappij en tijd terugvindt. Vind je die kern niet terug dan zou zo’n maatschappij zichzelf ten gronde richten.
Ik heb echter niet kunnen ontdekken of Bergers opmerking een zoethoudertje was in de zin van “het zal wel allemaal los lopen met die sharie’ah.” Ik hoop dat hij het niet zo bedoelt, want dat zou zijn geloofwaardigheid flink ondermijnen.
met vriendelijke groet
Sorry hoor, maar ik vind het dus echt onzin om te zeggen dat mensen in zuidelijke landen luier zouden zijn. Die mensen werken vaak keihard van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat.
Ze nemen in Spanje idd ’s middags heel lang pauze om te eten, maar beginnen dus ook veel vroeger.
Maar wat ik wel met je eens ben, is dat de cultuur in veel landen een stuk relaxter is dan hier. Daar zouden wij idd wel wat van kunnen leren.
@Simon en Yazzy: ik weet niet hoe het in Spanje zit, maar in Tunesië doet men ook de Siësta. Niet alleen werktijden, maar ook schooltijden zijn daarop aangepast. De meeste kinderen die ik daar ken slapen ook, maar het hele ritme (inclusief bedtijd ’s avonds) is hier ook op ingericht. Het is net wat je gewend bent. Als leerkracht zie ik er wel een voordeel in: de kinderen komen op deze manier wel twee keer uitgerust op school, terwijl ze nu tegen het einde van de middag langzaam inzakken. Het tot later op de dag doorwerken klinkt niet aantrekkelijk, en eigenlijk het warmste deel van de dag missen ook niet: valt er dan nog wel wat te genieten in Nederland? Kortom: ik weet het nog zo net niet.
Beste Peter B en Abufarah,
Ik wil jullie beiden hartelijk danken voor de toelichtingen. Er wordt veel over Sharia gesproken, maar ik weet er (net als de gemiddelde nederlander) bijzonder weinig vanaf. Ik zou me graag wat meer in het onderwerp verdiepen en jullie reacties helpen mij zeker op weg.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het interview met Maurits Berger minder behulpzaam vond. Iemand die nagenoeg niets over sharia weet (en dat is toch het gros van de lezers van nederlandse kranten) heeft geen enkel idee over oesoel al figh en figh. Dat hij dan eigenlijk naar de wetten van de figh verwijst wordt uit het interview totaal niet duidelijk om dat hij het over de sharia heeft. Om , als leek, op basis van zijn artikel meer te leren over sharia werkt een beetje verwarrend. Jullie informatie maakt een hoop duidelijk.
#11 Amna Chebil-Mengerink, ik ken genoeg nederlandse mensen die in dat zuid-europese klimaat spontaan tot een siesta komen dus ik begrijp dat best maar in ons nederlandse klimaat zie ik er niks in.
Het is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk, alleen ben ik bang dat zoiets nooit in NL geïmplementeerd kan worden. We kennen toch een gehaaste, drukke samenleving, met veel mobiliteit en tig dingen die we in 24 uur willen doen. Maar zoals je zegt, omdat we niet de juiste balans kunnen vinden, is de kwantiteit weliswaar hoog, maar de kwaliteit is er een om van te janken.
Beste Sander,
Eventjes ter aanvulling:
Wanneer iemand zegt dat Nederland voor 98% aan de Shari3a voldoet en 2 % niet dan kan dat heel snel tot verwarring leidden. Wat de beste man eigenlijk bedoelt te zeggen is dat 98% van de bepalingen in de Shari3a niet in strijd zijn met de Nederlandse wetgeving! Die 2 % die dat wel zijn, zijn de regels met betrekking tot het strafrecht, erfrecht en verder enkele zaken die eingelijk ook in de Shari3a al een dode letter zijn geworden zoals de bepalingen betreffende slavernij en het concubinaat.
Die cijfers 98% en 2 % zijn meer ter indicatie dan dat ze harde cijfers zijn omdat het haast onmogelijk is alles wat in de Shari3a staat en alles wat er aan Nederlandse wetgeving is te vergelijken en te kijken wat nu wel en wat nu niet overeenkomt.
De Shari3a gaat in merendeel over wat te doen en wat niet te doen in het dagelijkse leven wat bijna verder niets te maken heeft met de Nederlandse wetgeving.
Men hanteert in de Islamitische wetgeving de volgende bepalingen ten aanzien het hele spectrum van wat de mens doet in zijn leven:
Fard : verplicht ( Het is verplicht voor een moslim die de pubertijd heeft bereikt om 5 maal daags te bidden.
Mandub: aangeraden. ( Het wordt mannen aangeraden vaak in de moskee te bidden)
Halal: Wat toegestaan is. ( Het is toegestaan alle non-alcoholische dranken te drinken)
Makruh: Wat afgeraden wordt. ( Het wordt afgeraden te veel te eten)
Haram: Wat verboden is. ( Het is verboden om varkensvlees te eten.)
Van alles wat een mens maar kan doen in zijn leven wordt dan vanuit de Shari3a bekeken onder welke van de bovenstaande vijf het valt. Op het eerste gezicht lijkt het simpel maar er zijn binnen die 5 zoveel subcategorieën en overal is wel een uitzondering op te vinden. Verder zijn er verschillen tussen de rechtsscholen en stromingen ten aanzien van het bovenstaande zodat alleen experts Fuqaha ( meervoud van Fâqih: letterlijk iemand die onderscheid kan maken. Eigenlijk een jurist die zich bezighoudt met de Islamitische jurisprudentie het corpus aan regels dat afgeleidt is uit de Quran en de Hadiths) er nog uitkomen en zelfs zij zien soms door de bomen het bos niet meer.
Waar het op neerkomt, is dat het merendeel van de rechtsregels in het Islamitisch recht niets van doen hebben met het Nederlands recht. Verder is vanuit de Nederlandse optiek veel van wat het Islamitisch recht bestrijkt niets van doen heeft met wetgeving als zodanig en dus ook niet in strijd met het Nederlandse recht.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Beste Luitjes,
Twee uitdrukkingen uit het Arabisch:
a-anawm wa-l-kasal ahla min-l-3asal : slaap en luiheid zijn zoeter dan honing.
En
al-3ajal mina shaytan : haast is des duivels.
Met vriendelijke groet,
Mohammed
Hoewel het niet altijd en voor iedereen mogelijk is om een siësta in te lassen, kan men toch zorgen voor voldoende rustmomenten op een dag. Een manier om minder gehaast en minder gestressed (en mede daardoor wellicht ook gelukkiger) de dag door te komen.
Voor degenen die nog niet weten waar ik het over heb en alles graag expliciet voorgekauwd willen hebben:
5 x per dag het gebed
:P
Salaam,
Naila
Jaa :) ik ben het er ook 100 % mee eens, zo is het in Turkije ook!
Gr, T in tha H
Ik heb vaak ook het idee dat men gelukkiger is in Zuidelijker landen. Dit klopt echter niet met uitkomsten uit onderzoek. Zie bijvoorbeeld: http://www.happyplanetindex.org/list.htm (de eerste rij is het geluk).
Misschien is onze balans toch beter? Of is (ervaring van) materiele rijkdom belangrijker dan balans?