19
Voorpagina Ervaringen, Islam

De hel van Mekka

Mekka. Zelfs de mooiste roos heeft een zwarte schaduw. Voor veel moslims is een reis naar Mekka een droom die uitkomt. Jarenlang kijkt men ernaar uit om ook maar een glimp op te vangen van de heiligdommen die de stad rijk is. Als de centen met bloed, zweet en tranen bij elkaar gesprokkeld zijn, bezoekt de moslim snel een reisbureau die ‘gespecialiseerd is in heilige reizen’. Zo ook mijn ouders.

Hun droomreis was dan eindelijk geboekt. De gewiekste verkoper maakte mijn vader warm met de belofte om een goed hotel te regelen en hem in vertrouwen te nemen. Dat deed mijn vader ook want ‘wie haalt het in z’n hoofd om de boel te belazeren op dit gebied?’, dacht hij. Mijn ouders zouden in Medinah en Mekka in prachtige hotels verblijven waar de hygiëne centraal staat. Voor mijn moeder, die op z’n allerzachtst gezegd, heel erg op haar hygiëne gesteld is, was dit van essentieel belang.

Eenmaal aangekomen in Medinah begon de reis goed. De mensen waren vriendelijk. Het eten was goed. De kamers waren schoon en de handdoeken in de badkamer werden regelmatig verwisseld. Er hing zelfs een flat screen tv aan de strak geverfde muur. ‘Helaas’ voor mijn ouders moesten ze na een paar dagen weer door om naar de heiligste stad ter wereld te verkassen: Mekka. Ze keken er logischerwijs heel erg naar uit.

In het warme Mekka werden mijn ouders overvallen door de drukte, de diversiteit en het aantal bedelaars. Maar de grootste schrik kwam bij het betreden van hun hotelkamer waar ze de komende 17 dagen zouden verblijven. Het tapijt lag er minstens 40 jaar en de originele kleur was niet te achterhalen. Ook het bed was door oudheid versleten en dof geworden. Vochtvlekken en kakkerlakken vormden een groot gezondheidsrisico. Mijn arme moeder. Bij haar thuis is geen vlek smerigheid te bespeuren en nu moest ze een tijd lang in een kamer verblijven waar geen schoon plekje te zien was.

Het tapijt werd al gauw met hand en baddoeken bedekt om zodoende niet te hoeven staan op het stuk smerigheid. Zo Nederlands als mijn vader is, zette hij meteen de jacht in naar de verantwoordelijken om te klagen. Bij de receptie keken ze hem aan alsof ze net een geest gezien hadden. Dan was er nog een extreme oplossing: gang zetten naar een of andere organisatie die opkomt voor Mekkagangers. Er kwam een jongeman die mijn vader een nieuwe kamer of zelfs hotel beloofde als er ook maar een klein dingetje loos was. Alles bleek loos te zijn na de controle.

De controleur zou het personeel dan ook van keiharde Arabische repliek dienen. Mijn vader hield zijn hart logischerwijs vast. Toen mijn vader naar beneden holde zag hij, jawel mensen, de controleur schaterlachen met het personeel. Ze konden hun lol niet op.

De kamer en het hele hotel waren een ongelofelijke smet op de prachtige reis. Mijn ouders zijn niet de eerste en de laatste moslims die betalen voor kwaliteit en derdehands krijgen. Wie moeten we hiervoor aankijken? Natuurlijk degene bij wie je de reis boekt. Het desbetreffende reisbureau dat de duizenden euro’s met een brede grijns int moet ter verantwoording geroepen worden. Maar door wie? Moslims in Nederland hebben geen orgaan die het opneemt voor de reiziger. Een publiekelijke schandpaal zou de perfecte oplossing zijn maar dat gun je bijna niemand.

Ondertussen gaan de Mekkabobo’s die hun reizen in Nederland aanbieden door met grof geld incasseren zonder daar ook maar iets redelijks voor te leveren.

Ondanks de smerige omstandigheden kijken mijn ouders met weemoed terug naar hun tijden in Mekka. Het is en blijft een prachtige roos.



 
 
 
Gepubliceerd op 03 mei 2012
 

19 Reacties op De hel van Mekka

  1. avatar Dinges schreef:

    “Moslims in Nederland hebben geen orgaan die het opneemt voor de reiziger.”

    Alberto Stegeman die kan toch… oh ja… Mekka.

    even serieus. De consumentenbond?

  2. avatar Simon schreef:

    Is de ANVR dan niet voor moslims? Het lijkt mij dat een dergelijk keurmerk van de reisbranche toch een mate van zekerheid biedt.

  3. avatar Brad schreef:

    Ik zag dat al twee mensen voor me hierop gereageerd hadden maar van deze zin

    “Moslims in Nederland hebben geen orgaan die het opneemt voor de reiziger.”

    druipt de zelfdiscriminatie af. Moet je nou als moslim perse voor alles een aparte organisatie die alleen voor moslims is? Als je je ogen open zou doen zou je zo een paar van die organisaties kunnen ontdekken.. zoniet.. dan verdien je het blijkbaar dat je spaargeld naar gekken gaat… zie het als belasting op domheid.

  4. avatar Anoniem schreef:

    Misschien komt dat wel omdat de meeste Mekkareizigers juist express een reis bij een bekende Marokaans/Turks reisbureau koopt omdat de verkopers dezelfde taal spreken als zijzelf. Hierdoor durven zij niet te shoppen bij een ander reisbureau.

    Ook de reisbureaus weten al te goed dat hun alloctone klanten niet weg zullen lopen laat staan klagen. Met als waardoor ze hun klanten flink belazeren.

    Ooit was ik zo dom geweest om 2 keer voor een Turkse aannemer te kiezen gewoon. De eerste aannemer had een dubbele hadj had gedaan dus dat gaf mij vertrouwen. Ik was zo naief te geloven dat hij betrouwbaar en eerlijk was omdat hij een moslim was. De tweede aannemer was ook een Turk maar ook hij bleek en smiecht te zijn. Achteraf had ik zakelijk gezien niet met een moslim moeten kiezen want eerlijk zakendoen en moslim zijn gaat niet samen. Pss ik weet dat ik generaliseer.

  5. avatar verkoper schreef:

    Misschien komt dat wel omdat de meeste Mekkareizigers juist express een reis bij een bekende Marokaans/Turks reisbureau koopt omdat de verkopers dezelfde taal spreken als zijzelf. Hierdoor durven zij niet te shoppen bij een ander reisbureau.

    Ook de reisbureaus weten al te goed dat hun alloctone klanten niet weg zullen lopen laat staan klagen. Met als waardoor ze hun klanten flink belazeren.

    Ooit was ik zo dom geweest om 2 keer voor een Turkse aannemer te kiezen gewoon. De eerste aannemer had een dubbele hadj had gedaan dus dat gaf mij vertrouwen. Ik was zo naief te geloven dat hij betrouwbaar en eerlijk was omdat hij een moslim was. De tweede aannemer was ook een Turk maar ook hij bleek en smiecht te zijn. Achteraf had ik zakelijk gezien niet met een moslim moeten kiezen want eerlijk zakendoen en moslim zijn gaat niet samen. Pss ik weet dat ik generaliseer.

  6. avatar Faried schreef:

    Ik ben met Allah’s wil in 1987 naar hadj geweest en de afgelopen jaren naar umrah geweest. Er is in al die jaren veel veranderd. In 1987 sliepen we met 16 man in een kamer waar je nu met 4 personen slaapt en was er af en toe water om te douchen. Madina is inderdaad al helemaal gemoderniseerd. Mekka nog niet, maar men is daar ook aan het werk. Geduld broeder. En vergeet niet dat ook het verblijf daar een beproeving is voor de gelovige(n).

  7. avatar Anoniem schreef:

    Ze hebben nog ‘geluk’ gehad, mijn oom heeft na betaling hier in Nederland te horen gekregen dat het jaren sparen voor een mekabobo. Ik ben het helemaal met je eens dat er een Stegeman voor Mekka moet komen.

  8. avatar Rizwan schreef:

    @Brad: de kwestie hier is niet om een aparte organisatie voor Moslims op te zetten maar een organisatie die in staat is de belangen voor Moslims in deze specifieke land moet behartigen, er mogen in Mekka en in Medina alleen Moslims komen..

    @Verkoper: Per land zijn er maar een paar reisbureaus aangesteld door de Ministerie van Hajj in Saoedie-Arabië. Volgens mij zijn er in Nederland maar vijf of zes reisbureaus.
    Wat betreft je aannemer, tegenwoordig kun je ook via marktplaats mensen inhuren voor je klusjes, er staan ook reacties erachter vermeld. Laatst een Turkse verfman in de hand genomen, hij had de meeste positieve stemmen van iedereen en herft thuis bij mij ook een uitstekende werk gedaan!

  9. avatar Tamer schreef:

    Belachelijk waar mensen over klagen tijdens een pelgrimstocht. Er zijn pelgrims die weken lang op de grond slapen.

  10. avatar Simon schreef:

    #Tamar, en je vindt dus oplichting geoorloofd omdat men nu eenmaal op pelgrimsreis is ? Je zou juist het omgekeerde verwachten.

  11. avatar Belachelijk schreef:

    Tamar, dat is precies waarom de Sauds maling hebben aan de perlgirms. Deze mogen zelfs niet boos worden en niet vloeken omdat ze op bedvaart zijn

  12. avatar senga schreef:

    ik snap het niet. Jaar in jaar uit hoor je deze verhalen van pelgrims naar Mekka die opgelicht zijn; jaar in jaar uit horen we hetzelfde verhaal. Er is nog niks veranderd, blijkens dit verhaal. Stop gewoon eens met klagen en onderneem actie! Anders gaat het over twintig jaar nog zo.

  13. avatar Anoniem schreef:

    In de reacties lees ik een paar keer dat de Hadj een beproeving is, dat zal best wel.
    Maar!! ze hebben wel betaald voor een goede kamer en is hun (neem ik aan) ook beloofd. Kortom ze hebben recht om te klagen. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat sommige Hadj reisburo’s hun klanten oplichten zijn dan niet bang om zelf dat ze zelf niet in het paradijs komen?? Maar ja vroeger bij ons in de kerk zaten ook niet de meest eerlijke mensen voor in de kerk.

  14. avatar Rabiah schreef:

    Helaas heb ik dit soort berichten al heel vaak gehoord van mensen. Maar is zo’n reisbureau bijvoorbeeld aangesloten bij de officiele organisatie van reisbureau’s? Want dat moet je ALTIJD checken!

  15. avatar Isho schreef:

    Ik zelf vind er niks heiligs aan een bezoek aan Mekka. ik zou het misschien wel bezoeken als een sensatie-ramp toerist om afgehakte handen in real time te zien vliegen en glimende zwaarden hun bloedige werk te zien doen en me door die vrouwelijke spoken te laten schrikken, ik moet wel uitkijken dat ik er wel levend en heelhuids terug kom…een kennis van mij is het niet gelukt hij werd gelyncht omdat hij spontaan een paar dames vroeg of ze wisselgeld hadden zodat hij zijn famillie in Marokko kon vertellen dat hij net veilig is aangekomen…een paar uur later moest hij dat woordje “veilig” terug nemen…de politie daar kon het niet hebben dat een Marokkaanse neger, hij was donker, de zuivere arabische dames aansprak.Die dames deden hun best om hem in bescherming te nemen maar dat stak de onheilge zuiverende vuur van die agenten….ik vind het eigenlijk een schande dat mensen daar naar toe gaan en dat duistere moordadige verrotte regime met geld onderdelven….net als de opgestanne Egyptenaren moeten we er wat van zeggen en die Haj boycotten tot dat ze daar normaal gaan doen en weer mensen worden.

  16. avatar moslim schreef:

    Woow ze hebbe zo veel er voor betaald en dan krijgen ze zo een kamer! ‘T is echt niet normaal man allemal oplichters! Tfoee

  17. avatar nijkerk schreef:

    beste mensen mijn vader die net terug is van de Hadjj heeft zijn reis via chaib larjani geboekt (Nijkerk). er is een reisleider mee geweest. mijn vader is daar helaas ziek geworden een grote oorzaak hiervan is onjuiste en verborgen informatie over de te nemen vaccinatie’s. Alleen de verplichte vaccinaties wordt geadviseerd, terwijl deze verplicht is. De overige wordt niet over gesproken en de hulp die je daar krijgt van je reisleider als je doodziek bent is niet minimaal maar helemaal niet.
    jammer dat de mensen, moslim of niet moslim tegenwoordig zo op zich zelf gericht zijn en tijdens de Hadj zich niet willen inspannen voor een doodzieke persoon. Ieder zijn lot is bepaald maar informeer ze aub over de te nemen maatregelen voor zo’n reis. Denk niet alleen maar aan het geld maar ook aan onwetendheid van de ouderen onder ons.

    Is er trouwens ergens waar je een klacht kan indienen over reisleiders en organisatoren die niet bekwaam zijn. ???

  18. avatar LL schreef:

    Allereerst wat vervelend dat uw vader ziek is geworden. In sha Allah gaat het inmiddels beter. Wel wil ik even zeggen dat de oorzaak van een ziekte bij Allah ligt, en zo dus ook zijn genezing. Jammer dat er een reisleider was die niet betrokken is geweest en geen hulp heeft geboden. Het is jammer dat Hadj Chaib zelf niet meekon dit jaar, hij is zo betrokken bij de reizigers. De intentie was ook om zelf mee te gaan maar dit is uiteindelijk met pijn in zijn hart helaas niet gelukt. Zelfs vanuit Nederland was hij constant bezig met de pelgrims. Als iemand het van dichtbij meemaakt ben ik het wel (ik ben zijn dochter). Alles in het leven loop uiteindelijk zoals het moet lopen. En ze zeggen altijd ”als is vals”.. maar wil ik er toch even bij vermelden dat als mijn vader wel was mee geweest dit jaar, had uw vader de beste steun ooit aan hem gehad. Want het eerste wat mijn vader mij vertelde aan de telefoon, is dat er een man ziek thuis was gekomen.. Hij is dus niet zomaar een nummertje zoals bij vele organisaties, maar er wordt oprecht meegeleefd. Dit wilde ik even kwijt omdat ik het jammer vind dat u vader niet de Hadj heeft mogen ervaren zonder zorgen. Ik wens u en uw familie veel sterkte en in sha Allah is uw vader gauw weer de oude.

  19. avatar Anoniem schreef:

    Ik vind het echt belachelijk!! Je hoort te krijgen waar je voor betaald hebt.
    Er zijn afspraken gemaakt die niet nagekomen zijn. Pure oplichterij.
    Normaal gezien zouden we bij andere reizen ook een klacht in kunnen dienen
    bij een reisbureau, dat zou in dit geval ook moeten kunnen!
    Hoe kunnen die mensen met zichzelf leven, het idee dat je mensen die er vaak jaren en jaren over doen om te sparen voor deze reis!! Erg triest!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>