Als we minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat mogen geloven dan hebben we in de toekomst geen spoorboekje meer nodig. Nouja ‘we’, de mensen die reizen op de drukste trajecten. Dan hebben we het over Den Haag-Rotterdam-Dordrecht, Eindhoven-Utrecht-Amsterdam, Arnhem-Utrecht-Schiphol en Den Haag-Schiphol-Almere. De bedoeling is dat er zes keer in het uur een trein rijdt. Als trouwe treinreizigster tussen Eindhoven en Utrecht, lijkt me dit een geweldig idee!
Het doel van het kabinet is om het aantal reizigers dat de trein neemt te laten groeien met vijf procent per jaar. Tenslotte is de trein beter voor het milieu en een langdurige remedie tegen files. Dan moet het treinreizen echter aantrekkelijker worden. Door alle storingen en vertraging heeft de NS zich niet echt populair gemaakt de laatste jaren. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd geen vervelende dingen heb meegemaakt (Alhamdulillah!).
Spoorbeheerder Prorail heeft al aangegeven dat het wel mogelijk is om meer treinen te laten rijden. Op het drukste spoor rijden nu twaalf treinen per uur, maar dat kunnen er dertig zijn. Toch las ik een bericht dat maarliefst 1800 wissels van de 6000 de ‘APK-keuring’ niet zouden halen. Maar niet gevreesd, ze zijn nog wel bruikbaar. Als mijn auto wordt afgekeurd, dan mag die ook niet de weg op, dus een enorme geruststelling is het niet. Bovendien zijn er nu al zat problemen op het spoor en als de treinintensiteit wordt verhoogd, vraag ik me af of de NS met het verouderde systeem de druk wel aankan.
Daarom zijn er op de langere termijn, na 2011, ingrijpende maatregelen nodig om het spoor te vernieuwen en te verbreden. Voor het plan is momenteel ‘maar’ 200 miljoen uitgetrokken, terwijl het plan neerkomt op een som van 4,5 miljard.
Al met al denk ik, mocht het echt gerealiseerd worden, dat het voor mensen die veel moeten reizen (c’est moi) een hele relaxte scenario gaat opleveren. Niet meer half struikelend de deur uitgaan, geen druk meer tijdens de busrit of je wel of niet de trein zult halen, niet meer sprinten om de trein op twee seconden na te missen. Hij gaat toch om de tien minuten! Alles rustig aan en op je gemak. Chill…
6 Reacties op "Treintje komt zo"
Haha Suzan…..tis idd een relaxte scenario maar zoals altijd zal de NS het niet waar kunnen maken….omdat in dezelfde relaxte scenario verschillende minder relaxte scenario’s mogelijk zijn waarbij de kritische succesfactoren niet gehaald worden omdat men in dit kikkerlandje meer kwijt is aan overleg en haalbaarheid etc. uiteindelijk wordt het te duur of is het niet haalbaar….
salaams mallouki
De brandende vraag is: hoe slecht doet NS het nou werkelijk? Hebben we cijfers?
essalaem oe3likoem Nordin,
misschien heb je hier wat aan……Rover haalt geregeld het nieuws als belangenbehartiger van OV reizigers…good luck..hoop hiermee je vraag te hebben verbrandt…http://www.rover.nl/dossiers/kwaliteit.php
Soms denk ik wel eens radicaal en denk … stel je schaft alle snelwegen af en gaat alle vervoer per rails doen. Immers, het huidige wegennet en het gebruik van de auto is alleen maar de uitkomst van een geleidelijke ontwikkeling die begon bij paard en wagen (we zeggen nog steeds pk) maar op het ogenblik niet de best oplossing. Dan zou je een enorme berg geld hebben om dat echt goed op te zetten. Immers … als er echt betrouwbaar (=ik weet wanneer ik op de bestemming ben) en snel openbaar vervoer is dan zou ik al lang mijn auto hebben weg gedaan. Toch is geleidelijk aan de autoverbinding zo onbetrouwbaar geworden dat ik veel vaker kies voor de trein. Ondanks die irritante medereizigers met hun exhibitionistische telefoongesprekken en geleuter over de problemen op het werk.
Haha kei vette titel :)
hmm… ik weet niet of het wel zo relaxed is hoor. Het kost volgens mij veel geld en het is ook best chaotisch. ten minste… das het enige verschil wat ik heb opgemerkt tussen de treinen die hier om t half uur rijden en de metro’s die je in Rome elke 5 minuten om de oren vliegen.
Hey mensen,
Ze wouden in de brabantse stedendriehoek al tijden gelee (rond ’96) al een metrosysteem invoeren, gemeentes waren voor, provincie was voor, mensen waren voor, maar den haag was tegen, aangezien de randstad belangrijker is.
Netzoals dat als het in Hilversum sneeuwt en glad is, dan staat de krant er de volgende dag mee vol. Is het alleen glad in Groningen en Friesland, dan staat het op pagina 18.
Gegroet vanuit het zuiden!