Voorpagina Algemeen

Treintje komt zo

Als we minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat mogen geloven dan hebben we in de toekomst geen spoorboekje meer nodig. Nouja ‘we’, de mensen die reizen op de drukste trajecten. Dan hebben we het over Den Haag-Rotterdam-Dordrecht, Eindhoven-Utrecht-Amsterdam, Arnhem-Utrecht-Schiphol en Den Haag-Schiphol-Almere. De bedoeling is dat er zes keer in het uur een trein rijdt. Als trouwe treinreizigster tussen Eindhoven en Utrecht, lijkt me dit een geweldig idee!

Het doel van het kabinet is om het aantal reizigers dat de trein neemt te laten groeien met vijf procent per jaar. Tenslotte is de trein beter voor het milieu en een langdurige remedie tegen files. Dan moet het treinreizen echter aantrekkelijker worden. Door alle storingen en vertraging heeft de NS zich niet echt populair gemaakt de laatste jaren. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd geen vervelende dingen heb meegemaakt (Alhamdulillah!).

Spoorbeheerder Prorail heeft al aangegeven dat het wel mogelijk is om meer treinen te laten rijden. Op het drukste spoor rijden nu twaalf treinen per uur, maar dat kunnen er dertig zijn. Toch las ik een bericht dat maarliefst 1800 wissels van de 6000 de ‘APK-keuring’ niet zouden halen. Maar niet gevreesd, ze zijn nog wel bruikbaar. Als mijn auto wordt afgekeurd, dan mag die ook niet de weg op, dus een enorme geruststelling is het niet. Bovendien zijn er nu al zat problemen op het spoor en als de treinintensiteit wordt verhoogd, vraag ik me af of de NS met het verouderde systeem de druk wel aankan.

Daarom zijn er op de langere termijn, na 2011, ingrijpende maatregelen nodig om het spoor te vernieuwen en te verbreden. Voor het plan is momenteel ‘maar’ 200 miljoen uitgetrokken, terwijl het plan neerkomt op een som van 4,5 miljard.

Al met al denk ik, mocht het echt gerealiseerd worden, dat het voor mensen die veel moeten reizen (c’est moi) een hele relaxte scenario gaat opleveren. Niet meer half struikelend de deur uitgaan, geen druk meer tijdens de busrit of je wel of niet de trein zult halen, niet meer sprinten om de trein op twee seconden na te missen. Hij gaat toch om de tien minuten! Alles rustig aan en op je gemak. Chill…