Samen met mijn ouders keek ik nog even naar de Pakistaanse zender waar Benazir Bhutto een campagnebijeenkomst hield. "Als er nu maar niets gebeurt", was de gedachte die het eerste in mij opkwam. Een uur later was het Breaking News: oppositieleider Benazir was vermoord.
Dat er een aanslag gepleegd zou worden voor de verkiezingen van begin januari kon iedereen verwachten. Dat het toch is gebeurd en dat Benazir vermoord is, is schokkend.
18 oktober 2007 keerde zij terug naar Pakistan (nadat zij in 1999 uit Pakistan vluchtte). In Karachi werd zij feestelijk ontvangen door vele aanhangers. Uiteindelijk kwamen 136 mensen om het leven door twee bomaanslagen. Vandaag 27 december is zij neergeschoten en de dader heeft zichzelf opgeblazen, 20 doden (+ Benazir Bhutto). Tot Hem behoren wij en naar Hem keren wij terug. Moge Allah (swt) haar en haar familie bijstaan in deze moeilijke tijden.
Ik had weinig met Benazir. Bij haar laatste publieke optreden vandaag, voor zij werd vermoord, was ze het publiek vol inspiratie aan het toespreken. Ze had een wat schore stem maar liet zich er niet door belemmeren. Voor sommigen zou ze overkomen als een verlichter of strijder voor mensenrechten en vrijheid, maar om de een of andere reden kwam dat niet over op mij.
Ik ben nooit fan geweest van de Pakistaanse politiek. Niet van de partijen noch van de politici. Alle campagnepraatjes lijken op elkaar en zijn een waterval van loze beloftes en verwijten naar andere partijen. Daarom waren de verkiezingen voor mij niet meer dan een mogelijke machtverschuiving van de ene groep politici naar de andere. Mij gaat het er uiteindelijk om wat je gedaan hebt voor het volk.
Na vandaag lijkt het alsof er weer een beetje hoop voor dat land is gestorven. Al ben ik geen fan van Bhutto, vandaag is wederom een zwarte dag in de geschiedenis van Pakistan. Haar kan veel verweten worden (en terecht): o.a. corruptie en wanbeleid. Maar in een land als Pakistan is het altijd goed om verzet in de politiek te hebben, en vandaag is in Pakistan waarschijnlijk het boegbeeld ervan vermoord.
Zo graag gun ik de Pakistanen daar eindelijk stabiliteit, rust en vooruitzicht. Het lijkt alsof ze dat niet gegund is, nog niet…
86 Reacties op "Benazir Bhutto vermoord"
Jeetje, wat erg.
Ik wens alle Pakistani sterkte en vrede. Jullie mooie land verdient beter.
Om te beginnen, inna lillahi wa’inna ilayhi raji’oon. Om kort te zijn, het zat er al aan te komen… De eerste zelfmoord actie bij aankomst van BB was genoeg reden om geen openbare verkiezingscampagnes meer te houden. BB was idd een zeer corrupte dame. Ze heeft Pakistan veel ellende en pijn bezorgd. De gemiddelde Pakistan zal wel snappen wat ik bedoel. Ik hoop nu dat Aitzaz z.s.m. de leiding over neemt van PPP. Verkiezingen zullen logischerwijs worden uitgesteld. Ik wil graag een regering zien die minder onder de invloed van de VS en meer onder de invloed van de mensen functioneert.
Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raji’oen
Moge Allah de nabestaanden van Benazir Bhutto bijstaan en ook de nabestaanden van de omgekomen mensen bij de aanslag van vandaag.
Ik wil eigenlijk geen discussie starten, maar ben benieuwd waarom ze zoveel aanhang had als ze beschuldigd werd van corruptie en vriendjespolitiek. Overigens heb ik gehoord dat corruptie nooit is bewezen… Allahu Alam.
Umar miss kan je haar foto weghalen, Allahu Alam misschien heeft ze er last van. Lijkt misschien een klein ding, maar toch. (t is een suggestie)
aan #3 Yazzy
“Umar miss kan je haar foto weghalen, Allahu Alam misschien heeft ze er last van. Lijkt misschien een klein ding, maar toch.”
Inderdaad, een heel, heel klein ding…
Er was net een interessante docu(programma Ter Zake) op canvas, over haar leven, behoorlijk heftig zeker hoe haar moeder en broer de strijd met haar aangingen…inna lillah…raji-uun..
@Yazzy
waarom zou die foto haar pijn doen?
#4 Peter B.: Heb jij ook nog iets zinnigs te zeggen? Misschien condoleances?
aan #6 vampier
Sorry voor mijn irritatie. Inderdaad, condoleances zijn zeer op hun plaats, condoleances aan haar familie, aan Pakistan als land. Een verschrikkelijke gebeurtenis. Maar onbenullig gepraat over het verwijderen van haar portret van deze site, dat werd me even te veel…
Inna lillahi wa inna illayhi radje oon
Heel erg triest. Moge Allah (swt) haar familie en de familie van de anderen die zijn gekomen steunen in deze moeilijke tijd.
Inderdaad een zwarte dag in de Pakistaanse geschiedenis. Het is niet de eerste politieke moord en vast wel niet de laatste. Democratie is juist bedoeld om binnen één land verschillende meningen, ideeen de kans te bieden om zich te laten horen. Denk je dat jij de oplossing hebt, then this is your chance! Nu schets ik een ideaalplaatje maar dit moet het streven zijn. Het vermoorden van een politicus is dan zo vreselijk zwak en laf.
En natuurlijk raakt dit mij nog meer omdat dit in mijn land gebeurd.
Ik vraag mij echt af wie hier achter zit. Er breken nu overal rellen los, in wiens voordeel kan dat nou zijn…
heftig! hopelijk zal ooit de rust terugkeren in pakistan.
God hebbe haar ziel. Wat een doffe ellende, zeg. Het lijkt alsof het daar veel verder escaleert.
Respect voor al die gewone burgers die iedere dagn hun best doen en het democratisch proces proberen te ondersteunen.
Laat ik voorop stellen ik door deze moordaanslag op Butho geschokt ben, en wens het Pakistaanse volk veel moed en wijsheid in de komende tijd. Het staat buiten kijf hoe ik haar altijd als politica heb beoordeeld. Waar ik me op dit moment het meest aan erger zijn de krokodilletranen van het het westen. Sommige politiek bruingekeurde politici en ´opiniemakers´ grijpen deze gebeurtenis weer onmiddelijk aan om te kunnen aantonen hoe verderverlijk de islam wel niet is.
Salaam,
Hoog tijd om die ”Islamitische” extremisten goed aan te pakken lijkt mij.
Wanneer wordt de “Ummah” nu eens wakker en richten zij zich op het kankergezwel in het eigen lichaam.
Moge God genade hebben met haar ziel en met de ziel van de vijftien andere dodelijke slachtoffers vandaag. En met de ziel van ieder slachtoffer van (politiek) geweld, ooit.
Veel sterkte gewenst aan alle mensen hier in Nederland die familie in, of banden met Pakistan hebben.
En veel wijsheid en beheersing gevraagd voor de wereldwijde (moslim)gemeenschap, om het hoofd te bieden aan alle destabiliserende factoren die in onze tijd het wereldtoneel ontsieren (waar dan ook) en te blijven zoeken naar balans en vrede. (Amin)
Wa salaam,
Ceylan
@ FA #5
Van levende wezens mag je, zoals je weet, geen afbeeldingen maken. Dus ook geen foto’s (nee ik beweer niet dat ik geen foto’s maak, maar ik ontken ook niet dat het niet toegestaan is).
Ik probeer hier persoonlijk op te letten bij overleden personen, misschien hebben zij er last van (dat weten wij niet). Zo probeer ik ook zo weinig mogelijk over overleden personen te praten, behalve dan dua doen voor ze.
@Yazzy, jouw reactie vind ik de liefste reactie die ik ooit op WBH heb gelezen. Masha’Allah, echt mooi hoe jij denkt
Heel triest voor mevrouw Bhutto. En eigenlijk voor het gehele Pakistaanse volk.
Ik denk overigens dat Musharaff hier achter zit. Waarschijnlijk van te voren met Bush besproken. Zn politieke tegenstander kwijt + nog meer redenen om terroristen hard aan te pakken.
# 13 Ceylan
Wat heb je dat mooi gezegd Ceylan.
Ben het helemaal met je eens.
@ hassan
“Ik denk overigens dat Musharaff hier achter zit. Waarschijnlijk van te voren met Bush besproken. Zn politieke tegenstander kwijt + nog meer redenen om terroristen hard aan te pakken.”
Ach kom op joh, zullen we hem er even uit laten? Ben ook geen fan van ‘m, maar let’s face it… er is een hoop shit in die landen en een enkeling grijpt dan naar een bom, helaas, triest…
#15 Hassan: Nee, Musharraf zou het zich niet kunnen permitteren om een dermate populaire oppositieleider van kant te maken. Bush heeft daar ook heel weinig mee te maken. Veel mensen weten niet dat Bhutto door de Amerikanen met een missie is gestuurd naar Pakistan. Richard Boucher en een aantal andere hooggeklede VS functionarissen hebben tussen Musharraf en Bhutto onderhandelt voor haar terugkomst en deelname aan de verkiezingen. Achter deze aanslag zitten absoluut de terroristen. Bhutto heeft tijdens haar verkiezingscampagnes Al-Qaeda en Taliban bedreigd. Ook heeft Bhutto de VS beloofd om AQ Khan voor verhoor aan hen te overhandigen. Hiernaast heeft ze met de VS en NAVO onderhandeld over oorlogvoering binnen Pakistaanse grensgebieden met Afghanistan. Dat zijn allemaal zaken die begrijpelijk in het verkeerde keelgat bij de massa en de terroristen vallen.
#7 Peter B.: No probs!
Ja, ik ben het zeer eens met je Umar. Een meningsverschil mag nooit leiden tot moord. BB had berecht moeten worden voor haar corruptie schandalen etc. Het wordt idd tijd om nu de extremisten hard aan te pakken en eens en voor altijd op te sluiten. De grensgebieden van Pakistan zijn nooit onder de controle van de overheid geweest. Dit moet nu voor altijd veranderen. Ik predik een hevige strijd tussen de Pakistaanse leger en de extremisten in de komende dagen. Ik leg nogmaals nadruk op hevig.
#3 Yazzy: De corruptie was nog niet bewezen, maar er waren wel zaken die in Zwitserland en Spanje aan de gang waren. Bovendien heeft Musharraf een deal gesloten met Bhutto om alle corruptie schandaal zaken te laten vervallen. Ja, politiek is smerig..
Shit!!!!!!
Bhutto is dood! ze had nog beloofd dat indien zij zou winnen in de verkiezingen, zij de christelijke coalitietroepen in Pakistan zou stationeren om de moslims uit te roeien. Jammer man, wie gaat nu de moslims verkrachten en doden?? geen wonder dat er internationaal wordt afgekeurd, zij wouden zo graag moslims naaien!
aan #22 kerstmis is gone
Genuanceerde reacties, dat is de sterke kant van Wij Blijven Hier….
V erbijsterend hoe korte tijd na de aanslag brandweermannen de crime scene schoonspuiten. Opgeruimd staat netjes. Bij een aanslag op Musharraf doet men onderzoek naar iedere splinter die bewijs kan opleveren en wordt de omgeving afgezet en hier spoelt men zo snel mogelijk de straat schoon.
Al Qaeda heeft de aanslag opgeeist. Al jaren geleden hoorde ik Bhutto op de BBC zeggen dat de kringen rond Osama Bin Laden vanuit Saoedie Arabie het op haar leven voorzien hadden toen ze nog premier was van Pakistan. Volgens haar woorden toen vooral omdat ze de mening zijn toegedaan dat een vrouw geen leiding mag hebben van een islamitisch land.
Dat ze zelf ook geen gemakkelijke tante is geloof ik ook wel en de strijd met haar moeder en broer zoals gisteren te zien op BRT was verbijsterend hard. Verder zijn er andere beschuldigingen waartegen ze zich nooit heeft kunnen of willen verdedigen. Toch leek ze in de huidige situatie in Pakistan draagvlak bij het volk te hebben en wat dat betreft is er nu een gevaarlijke leemte.
#14 Yazzy
Door jouw opmerking over de foto kan ik alllen maar constateren dat jij in een totaal andere wereld leeft dan de mijne. maar ja zo kom ik ook christenen tegen of Sectret zoekers of New age zwevers.
Ja de dood van Bhutto, erg voor haar naasten jammer voor Pakistan en spijtig voor de wereld.
Hopelijk geen voorbeeld voor oppositie op zijn islamitische.
#22 kerstmis is gone: Hoe pervers je ook klinkt, er zit wel een kern van waarheid in. Bhutto was idd een belangrijke joker van de VS. Er waren talloze deals gesloten tussen Bhutto en de VS waaronder volledige toegang tot de Pakistaanse grensgebieden met Afghanistan. Pakistan is de belangrijkste schakel om de oorlog in Afghanistan te kunnen winnen. Hiernaast wil de VS enige grip krijgen op Musharraf en zijn China-centrische beleid. Ook eist de VS volledige steun van Pakistan tegen Iran. Er staat een hoop het spel. Kortom, de VS heeft gisteren een enorme domper moeten verwerken.
De VS troepen willen graag Pakistan binnenvallen om het nucleaire arsenaal veilig te stellen. Daar hebben ze geen geheim van gemaakt. Frederick Kagan, een voormalig West Point militair historicus en tevens architect van de oorlog in Irak heeft onlangs nog zijn overheid gewaarschuwd om een zogehete contigency plan op te stellen voor het “veilig stellen” van de Pakistaanse nucleaire arsenaal.
“These include: sending elite British or US troops to secure nuclear weapons capable of being transported out of the country and take them to a secret storage depot in New Mexico or a “remote redoubt” inside Pakistan; sending US troops to Pakistan’s north-western border to fight the Taliban and al-Qaida; and a US military occupation of the capital Islamabad, and the provinces of Punjab, Sindh and Baluchistan if asked for assistance by a fractured Pakistan military, so that the US could shore up President Pervez Musharraf and General Ashfaq Kayani, who became army chief this week.”
Bron: http://www.guardian.co.uk/pakistan/Story/0,,2220126,00.html
Het probleem is dat een aanval op Pakistan niet zo makkelijk is als Irak of Afghanistan. De Pakistaanse leger en inlichtingendiensten zijn altijd in de grootste paraatheid en kunnen de belangen van de VS in de regio hard toeslaan.
#24 Simon: Dat is niet waar. Er is een grondig onderzoek gesteld nadat de aanslag had plaatsgevonden. De dader is net geïdentificeerd op Pakistaanse tv zender! Je hebt wel gelijk dat Al-Qaeda en de Taliban BB op het oog hadden. Zie mijn vorige reacties voor de exacte reden. BB gebruikte dit als excuus om de menigte en met name het Westen voor de gek te houden. BB is wel het laatste soort leider die Pakistan nodig heeft. Pakistan heeft niets aan democratie die in haar 60 jarige bestaan alleen maar voor ellende heeft gezorgd. Daar is het land en de mensen nog niet aan toe. Pakistan heeft een autoritair regime nodig die volgens een transparante markteconomie paradigma functioneert. Singapore en Maleisië zijn daar sprankelende voorbeelden van. De president dient direct gekozen te worden, het parlement via een districtensysteem. Er is niets aan de hand. Musharraf heeft nog alle touwtjes in de handen. Er zijn idd nog wat ongeregeldheden door het hele land , maar dat is het logische gevolg van de moord. In een aantal dagen zal de kalmte weer terugkeren.
#3 Yazzy: Ze had een behoorlijke aanhang omdat ze een charismatische vrouwelijke figuur was.. Haar vader (Zulfiqar Ali Bhutto) was eigenlijk de meest flamboyante en charismatische figuur in de Pakistaanse politieke geschiedenis. “Bhutto” is een trademark in Pakistan en daar kan men niet omheen. Daar heeft ze de roem en rijk aan te danken.. Corruptie schandalen zijn zeker wel bewezen en ze lopen van hier tot Tokyo.. Ik zal een lijst posten..
@ #15 Hassan
Tnx :)
@ # 21 + # 28 vampier
Bedankt voor de info :)
@ # 25 Vele
Haha… diversiteit binnen de samenleving is goed ;)
@vampier
Waar heb je gezien dat de dader is geïdentificeerd?
Ik vind het eigenlijk allemaal best wel vaag. Misschien kijk ik wel naar de verkeerde Pakistaanse zenders. In eerste instantie zou ze om het leven zijn gekomen door kogels en nu weer door rondvliegende scherven. Ik vind dat best wel een verschil.
En ik vraag me echt af wat een Al Qaida hiermee denkt te bereiken…
Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raji’oen..
Het is te triest voor woorden. Haar tragische dood komt op een zeer ongelukkig moment en de speculaties vieren hoogtij.
Dat er mensen zijn die zich druk maken om een foto, dat is absurd! Een afschuwelijke moord is gepleegd en een hele natie is in chaos gedompeld, dat is pas erg!
Beste Luitjes,
Inna lilahi wa inna ilayhi raji3ûn
Er valt zo veel te zeggen en zoals altijd zullen wij hier slechts kunnen gissen naar de waarheid achter deze laffe moordaanslag. Wie de dader(s), opdrachtgever(s) ook moge zij zullen hun straf niet ontlopen dat is iets wat ik wel zeker weet!
Gone to the Unseen
At last you have departed and gone to the Unseen.
What marvelous route did you take from this world?
Beating your wings and feathers,
you broke free from this cage.
Rising up to the sky
you attained the world of the soul.
You were a prized falcon trapped by an Old Woman.
Then you heard the drummer’s call
and flew beyond space and time.
As a lovesick nightingale, you flew among the owls.
Then came the scent of the rosegarden
and you flew off to meet the Rose.
The wine of this fleeting world
caused your head to ache.
Finally you joined the tavern of Eternity.
Like an arrow, you sped from the bow
and went straight for the bull’s eye of bliss.
This phantom world gave you false signs
But you turned from the illusion
and journeyed to the land of truth.
You are now the Sun –
what need have you for a crown?
You have vanished from this world –
what need have you to tie your robe?
I’ve heard that you can barely see your soul.
But why look at all? –
yours is now the Soul of Souls!
O heart, what a wonderful bird you are.
Seeking divine heights,
Flapping your wings,
you smashed the pointed spears of your enemy.
The flowers flee from Autumn, but not you –
You are the fearless rose
that grows amidst the freezing wind.
Pouring down like the rain of heaven
you fell upon the rooftop of this world.
Then you ran in every direction
and escaped through the drain spout . . .
Now the words are over
and the pain they bring is gone.
Now you have gone to rest
in the arms of the Beloved.
Rumi
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Ik denk dat Pakistan voorlopig met harde hand geregeerd dient te worden. De Radikale Islam heeft daar veel aanhang. Het volk is voor 85% analfabeet. Het zal tijd kosten om deze mensen de voordelen van democratie te laten smaken. Op dit moment hebben ze oogkleppen op. Het land moet vooruit a la westen. De gelovigen zijn tegen amerika, maar hiermee breng je het land niet vooruit. Met moet geloof en realiteit weten te scheiden. Dat Kunnen die Mullahs in Pakistan niet. Ze zijn Dom Dom Dom.
Daarom dient het land de de komende 20 jaar met harde hand geregeerd te worden. Islamieten zijn niet zo gehecht aan democratie…Ik hoop dat ze de Sharia daar niet toepassen, anders gaat het land richting middeleeuwen…
aan #33 Mohammed
“Gone to the Unseen”
Prachtig!!
Een paar reacties van Pakistani’s:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/7162478.stm
@ Mohammed # 33
Wat mooi !
Moge haar ziel bij Allah, de Barmhartige zijn.
#vampier … er komt steeds meer nieuws over de omstandigheden rond haar dood. Het officiele standpunt van de Pakistaanse regering is dat ze niet beschoten is en een naaste medewerker zegt zelf gezien te hebben dat ze in het achterhoofd is geraakt. Ik noem hetgeen ik tot op heden hoor geen resultaten van een onafhankelijk onderzoek en ik vrees dat de regering van Pakistan daar ook weinig aan zal bijdragen. Het is bijvoorbeeld best mogelijk dat er meerdere daders zijn betrokken bij de moord. Overigens heb ik nog niks gelezen over de identiteit van de man die zich heeft opgeblazen. Maar het is best mogelijk dat er naast de zelfmoordenaar ook een scherpschutter actief was. Merkwaardig dat Bhutto zoveel risico nam na de eerdere aanslag door rechtop te gaan staan in de auto en het dak te openen.
Ik las zokuist het geselecteerde citaat uit de Guardian, maar wat ik begrijp is dat dit AL de provincies zijn van (Pakistan) en met het westen zullen ongetwijfeld de Federale Stamgebieden en de Noordwest Grensprovincie worden bedoeld. Houden we alleen nog een vrij Kashmir over. Die historicus bedoelt dus heel Pakistan bezetten met VS troepen. Nu nog Iran erbij, en het rijtje is compleet vanaf Irak.
China en Rusland vroegen trouwens twee jaar terug iets constructiefs: of de VS een timetable in wilden leveren voor hun terugtrekking uit Centraal/Zuid-Azie.
Ik las laatst van de journalist Ahmed Rshid dat het allemaal de “nieuwe Great Game is”.
Mensen worden een beetje vergeten, ook in Tadzjikistan, Oezbekistan, Kirgizie en het gaat de machthebbers om de poen en de gasleidingen en olieleidingen.
De corruptie van Buttho is bekend, hoe zit het eigenlijk met haar files op het gebied van de mensenrechten?
Slechter dan Musharraf kan haast niet, heb ik zo her en der gelezen.
Sterke aan al de Pakistaanse mensen wereldwijd en ik hoop dat hun land gauw weer in vrede kan leven.
#30 Faraz: GEO televisie zender.. http://www.geo.tv Baitullah Mehsud (Taliban leider in Waziristan) wordt verdacht van de moord op BB. Mehsud heeft inmiddels de aantijgingen verworpen. Ook Al-Qaeda heeft afstand genomen op de moord van BB. Hij claimt niet verantwoordelijk te zijn voor de moord. Ook de partijleden van BB verdenken Musharraf van een conspiracy en een coverup… Al-Qaeda en de taliban nemen altijd verantwoordleijk voor aanslagen.. Ik heb nu toch ergens het gevoel dat Musharraf iets te verbergen heeft. Hoge pieten hadden baat bij de moord van BB.. dit was naar mijn gevoel een politieke moord..
correctie: verantwoordleijk=verantwoordelijkheid
#30 Faraz: Trouwens, er zijn idd veel speculaties die de ronde doen… Er is ook geen postmortaal onderzoek verricht op het lichaam van BB. Er ontstaat veel verwarring over de werkelijke dood van BB. Of Al-Qaeda achter deze moord zit is nog maar de vraag.. De FBI wil inmiddels ook met de zaak gaan bemoeien..
#38 Simon: De regering beweert dat het zonnedak van haar auto de oorzaak was van overlijden. Bhutto zou een hoofdwond hebben opgelopen toen zij probeerde in haar auto weg te duiken tijdens de aanslag. Na de moord op Benazir Bhutto hebben de Pakistaanse autoriteiten een telefoongesprek van Al-Qaeda onderschept. Ik geloof daar weinig van omdat dit ook gefabriceerd kan zijn. Een aantal naaste partijleden beweren juist dat ze een gat in haar hoofd en veel bloed na de moord hebben gezien.. De waarheid zal denk ik nooit boven tafel komen.
#39 robvandoorn: Tja, het is idd een smerige boel.. Politiek wordt gedreven ten koste van mensenlevens. Als Pakistaan zijnde vind ik dat Musharraf nu maar eens na 8 jaar moet opstappen. Dit is één van de meest verschrikkelijke leiders die Pakistan ooit heeft gekend. Zijn beleid heeft Pakistan enorm veel ellende en bloed gekost. Bovendien heeft de groei van de economie enkel de elite gebaat. De armen zijn armer geworden. En dat is nog maar de tip van de bergtop. Pakistan is toe aan zo iemand als Imran Khan of de geschorste voorzitter van het opperste gerechtshof Iftikhar Chaudry.
#Vampier: “De waarheid zal denk ik nooit boven tafel komen”.
Dat kan best zo zijn maar het is ook duidelijk dat er van meet af aan geen enkele poging ondernomen is om de waarheid boven tafel te krijgen. Anders zet je niet 2 brandslangen op de crime scene voordat enig onderzoek heeft kunnen plaats vinden. Al Qaeda nemen inderdaad meestal de verantwoordelijkheid voor hun daden maar in dit geval zullen ze het nalaten als dat Musharraf in problemen kan brengen die immers hun grote vijand is. Maar goed, de gebrekkig bewaking duidt minstens op een gedeelde verantwoordelijkheid. De regering is in grote mate tekort geschoten.
#45 Simon: Daarom zeg ik ook dat er hoge pieten in het complot zijn betrokken. Deze proberen de waarheid te verbergen. Lees dit eens door: http://edition.cnn.com/2007/WORLD/asiapcf/12/29/bhutto.death/
Hoewel ik geen grote fan van Musharraf ben geef ik hem niet de schuld voor de nalatigheid van de bewaking. Geen enkele bewaking op deze aarde kan een moordaanslag tegenhouden. BB was allang doelwit en moordpogingen in het verleden bewijzen dat. Ze has beter moeten weten en geen openbare verkiezingscampagnes moeten houden. De Pakistaanse veiligheidsdiensten hadden BB allang gewaarschuwd voor de gevaren.
Ook ik had weinig met Benazir, maar dit had nooit maar dan ook nooit mogen gebeuren!
Ik hoop van harte dat de onlusten gauw voorbij gaan. Het heeft toch geen enkele nut om kantoren, ziekenhuizen, en auto’s aan te vallen. De bevolking van Pakistan heeft al meer dan genoeg geleden; nu is het tijd voor een stabiele samenleving. En daarom vind ik dat Musharraf het nog lang niet zo slecht doet. Het land heeft hem simpelweg gewoon nodig. In deze situatie is het alleen maar goed dat er met een voor westerse begrippen harde hand wordt geregeerd.
Anywhow, voor nu wil ik vooral voor Benzair en de andere overledenen ditzeggen:
Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajióen…
|A
R.I.P Benazir bhutto
http://www.facebook.com/profile.php?id=6728172439
#Vampier “Hoewel ik geen grote fan van Musharraf ben geef ik hem niet de schuld voor de nalatigheid van de bewaking”.
Je argument daarvoor is wel vreemd. Geen enkele bewaking zou een aanslag kunnen tegehouden? Nou Musharraf leeft en is zo vaak target geweest. Wat doet hij dan met al die miljarden die hij van de VS krijgt om het terrorisme te bestrijden? Bovendien was in dit geval haar dood wel zeer eenvoudig te voorkomen geweest als ze betere veiligheidsmensen had gehad. Het is een blunder van de eerste orde.
ALS MOSLIMA ZIJNDE,VINDT IK ZO ERG DAT EEN VROUW WORDT AANGEVALLEN,EN GEDOOD,OMDAT ZE DE DEMOCRATIE WILT BRENGEN,IN EEN LAND MET HERDERS DIE NIET WILLEN LEVEN ALS MENSEN,IK VINDT DAT ZULKE MENSEN,DIE BHUTTO HEBBEN VERMOORD,INSALLAH DE HEL IN BELANDEN,
ECHT ZIEK HOOR.
ZULKE MENSEN HEBBEN NIETS MET DE ISLAAM TE MAKEN,MENSEN DODEN,OF PIJN DOEN,DAARMEE KOMJE NIET IN PARADIJS,JE VRAAGT OM EEN ENKELTJE RECHTSSTREEK NAAR DE HEL.ISLAAM IS TEGEN GEWELD,ISLAAM IS TEGEN MENSEN DODEN,ISLAAM IS VREDEGEVENT RELIGIE,ISLAAM IS EEN MOOIE RELIGIE,EN MENSEN ALSJE WEET WAT KORAAN ZEGT,DAN WEETJE WAT ALLAH VAN JOUW VERWACHT.MAAR SOMIGE RUNDERS INTEPETEREN ZOALS HET HUN UIT KOMT..
GROETJES SELAMIN ALEYKUM
YASEMIN
#49 Simon: Nee, je snapt het niet… De vraag is eerder hoe lang Musharraf nog te leven heeft… Zoals je al aangeeft zijn er al een aantal moordpogingen geweest. Dit soort mensen zijn onder constante bedreiging. Het verschil tussen Musharraf en Bhutto is dat hij niet in openbare campagnes deelneemt. Bhutto deed dat wel desondanks waarschuwingen van de inlichtingen dienst. Daar kunnen we niet omheen. Het is geen blunder maar eerder koppigheid van Bhutto…
#50 Yasmin: Voordat je anderen gaat oordelen op hun geloofsovertuigingen, het is nog onbekend wie de moord precies heeft gepleegd en om welke redenen.. Je vooroordeelde conclusie is wat dat betreft te voorbarig..
PS. A.u.b. caps uit..
Hoi Vampier…
caps heb ik express aan,maar oordeel dat vindt jij,ik wordt misselijk van mensen die onze religie misbruiken,voor hun zieke gedachten..geloofsovertuiging?? die mensen maken MISBRUIK! van onze geloof,en ze geloven heilig er in dat ze in paradijs terecht zullen komen.ik weet niet wat voor boeken ze lezen,of van wie ze zulke preek aan horen,maar ISLAAM ofwel Allah vraagt niet aan die mensen om mensen te vermoorden,en zelfmoorden voor iets wat dus nergens opslaat.ik kan me niet erbij voorstellen,mensen uitmoorden en maar denken dat je dan zo midden in paradijs terecht kan komen,ze zitten echt fout.ik wordt er helemaal gek van,als ze onze geloof erbij betrekken voor hun eigen uitkomst,of het nou moslim is of een ander religie.ik ben er echt tegen,echte moslim doet niet eens een mier kwaad.
vampier vertel jij mij eens ,heeft dit allemaal te maken met geloofsovertuigin?
Nogmaals, het is nog niet duidelijk wie er precies achter de aanslag zit… Iedereen gist momenteel… Ook ik veroordeel extremisme en zelfmoord aanslagen, maar in dit geval zou het onterecht zijn om iemand bij voorbaat al schuldig te verklaren. Iedereen weet dat zelfmoordaanslagen niet toegestaan zijn. Ja, ook de Palestijnen die anderen opblazen zijn schurken!
#Vampier “Het verschil tussen Musharraf en Bhutto is dat hij niet in openbare campagnes deelneemt. Bhutto deed dat wel desondanks waarschuwingen van de inlichtingen dienst”.
Een democratie kan niet functioneren zonder openbaarheid. Het is niet alleen de taak van de veiligheidsdienst om te waarschuwen maar ook om veiligheid te bewaken en veiligheid te regelen. Anders was Bhutho in wezen monddood gemaakt door bedreigingen hetgeen die veiligheidsdiensten alleen maar goed uitkomt omdat ze liever Musharraf aan de macht zien. De staat had mede haar veiligheid moeten bewaken maar had daar geen belang bij omdat ze niet democratisch gezind zijn. Dat jij dat goed praat is nogal merkwaardig. Musharraf kan niet zijn handen in onschuld wassen.
#55 Simon: Om te beginnen, Pakistan is geen democratie en zal het ook nooit worden. Als je enigszins met de historische achtergrond van het land op de hoogte bent snap je wel wat ik bedoel. Lees mijn vorige reactie over het autoritaire regime.. De menigte wil Musharraf sowieso aan de macht zien. Realistisch gezien is hij momenteel helaas de enige leider die het land met een harde hand kan regeren. Bhutto of geen enkele leider is opgewassen om terrorisme te bestrijden. Ik ga nu niet meer op in de discussie wie schuldig is voor haar moord. Ik heb mijn punt denk wel duidelijk gemaakt..
#vampier, ik geloof dat je zelf ook niet al te democratisch bent aangezien Bhutto toch wel algemeen werd gezien als winnaar van de komende verkiezingen en je dat gezien je opmerkingen ontkend. Ik geloof dus ook niet wat je beweert dat ‘de menigte’ Musharraf aan de macht wil zien (wellicht jouw eigen mening?). En ook niet dat het land “nu eenmaal nooit een democratie zal worden”. Dat is het soort van fatalisme waar Pakistan zeker niet beter van zal worden. Enfin, ik ben benieuwd wat de PPP bij de verkiezingen gaan doen nu haar man en zoon de leiding van de partij overnemen. Wellicht wint ze postuum alsnog de verkiezingen.
*modbreak: Kom terug als je wat toe te voegen hebt*
Wat vinden jullie van het gegeven daar haar zoon nu de leider wordt van de PPP?
Verder blijven er twee versies over haar doodsoorzaak de ronde doen, kogels of hoofd tegen de sun-roof…
de zoon zal pas over een paar jaar echt de leiderschap binnen de partij overnemen, nadat hij zijn studie heeft afgerond. Voorlopig kan je nog niks zeggen in hoeverre hij een ‘goede’ politicus zal zijn, nu lijkt het mij maar een groentje. Wat ik wel hoop is dat Bilawal Bhutto niet klakkeloos zijn moeder of opa zal kopieeren of zich laat beinvloeden door mensen binnen de partij want dan zal het uiteindelijk 3 keer niks worden.
Positief zou zijn dat hij een eigen koers gaat varen en zelf leert nadenken, maar ja in hoeverre zal hij de ruimte daarvoor krijgen?
@ Faraz
Over Bilawal, ik deel mening van AHQ
Over doodsoorzaak. Als een onafhankelijke dokter heeft gezegd dat er geen kogel is gevonden in het hoofd, lijkt het mij the sun roof…. maar de vraag is of die dokter onafhankelijk is of onder druk van bv Musharraf staat, omdat hij dan schuld krijgt voor veiligheid.
Al maakt het eigenlijk niet uit, dat er iemand van zo dichtbij heeft kunnen schieten laat zien dat veiligheid bar slecht was… dader kon net zo goed via sunroof naar binnen springen en op schoot van Bhutto zichzelf laten ontploffen… :S
Dat de moord veroordeeld wordt, is duidelijk. Maar dat al deze sympathisante westerlingen en sommige Pakistanen met zoveel lof en genade over haar spreken kan écht niet. Deze vrouw was een dief en heeft de schatkist van Pakistan leeggeroofd. Werd beschuldigd van corruptie en had meer dan 1 miljard euro tegoed op haar bankrekeningen. Daarnaast was ze ook nog eens tegen de Islam, de islamscholen, de oprechte mujahideen en het schoothondje van het Westen (samen met Musharraf).
#57 Simon: Ik ben niet ondemocratisch, maar een realist.. Om nu al voor de verkiezingen te beweren dat BB als “algemeen” winnaar werd gezien is onwaar. BB heeft zelf onzin uitgekraamd dat pas als zij de verkiezingen zou winnen deze eerlijk en transparant zouden zijn. Ja, dat heeft ze echt gezegd! Het feit dat er tijdens de verkiezingscampagnes veel mensen wegbleven is genoeg aanwijzing dat ze niet populair was. Ze was corrupt en elke Pakistaan zal dat toegeven.. Bovendien, waarom maak jij je opeens zo enorm druk om de moord van een corrupte vrouw? Waarom toon jij ook niet dezelfde verdriet voor de ca. 130 onschuldig vermoorde mensen tijdens haar eerste campagne? Of is het leven van deze dame nu opeens meer waard? De zoon van Bhutto is pas 19 jaar oud en nog lang niet geschikt om een land zo complex als Pakistan te leiden. Hij zal door zijn corrupte vader Zardari en andere anti-Pakistan elementen worden misbruikt. Bovendien is zijn benoeming tot partijleider ondemocratisch. Hij is alleen als partijleider geselecteerd omdat hij de zoon van Bhutto is. Hij is niet gekozen op basis van zijn capaciteiten. M.a.w., hij is geselecteerd, maar niet gekozen!
tjemig ik val bijna van mijn stoel met wat ik hoor over Bhutto.. Een dief van de schatkist van Pakistan.. Schoothondje van Bush.. Oei oei oei.. Klinkt echt niet best allemaal.. Het wordt maar eens tijd dat Pakistan gewoon een niet corrupte, eerlijke, niet-schoothond van Amerika als leider krijgt zeg.. How’s it going to happen.. Wat zou nou de ideale leider zijn? Ben benieuwd..
#64 Marcia: Oplossing is een autoritaire regime. De mensen hebben geen benul van democratie in dat land. Althans, nog niet… We hebben gezien wat democratie in Irak heeft gedaan. Tot die tijd een autoritair regime zoals in Singapore. Musharraf is helaas de meest geschikte kandidaat..
#vampier, het gaat mij niet om Bhutto maar om het gebrek aan respect voor het democratisch proces. Jij kan van alles over de corruptie van Bhutto beweren maar ze heeft zich daar nog nooit tegen verdedigd in een proces dus het kunnen net zo goed claims zijn die in het leven zijn geroepen door haar politieke tegenstanders. Met name haar man had een slechte reputatie op dit gebied en daarom denk ik dat de PPP met hem aan de macht weinig kan uitrichten. Die zoon moet zich nog bewijzen en lijkt mij te jong. Dat jij Musharraf als alternatief kan zien met het argument dat Pakistan hard geregeerd moet worden vind ik een lachertje. Hij heeft het land helemaal niet hard geregeerd en de extremisten alle ruimte gegeven. Bhutto is juist vermoordt omdat ze het extremisme wou aanpakken en dit ook uitsprak. Waarschijnlijk leeft Musharraf alleen maar omdat hij niks tegen extremisten doet. Ze zijn immers de beste garantie voor een ruime subsidie van de USA.
Beste Luitjes,
Het beste artikel tot nu toe dat ik over Benazir Bhutto heb gelezen:
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/story/0,,2233334,00.html
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Een groot deel van de Pakistanen in Pakistan zijn misschien wel analfabeet maar zeker niet dom.
Meesten weten dondersgoed wat Benazir Bhutto allemaal op haar kerfstok heeft, al dan niet bewezen. Maar ze was hoe dan ook de hoop van velen. Wellicht valse hoop, maar toch. En wanneer jouw enige hoop er opeens niet meer is is dat een enorme klap. En ik denk dat dat wel de reacties van veel mensen verklaard.
Het lijkt alsof nu iedereen lyrisch is over Bhutto maar wordt er niet gezegd, niets dan goeds over de doden?
En natuurlijk zijn er nog steeds genoeg nuchtere stukken over haar. Die een eerlijk beeld geven over haar.
En geheel los van hoe zij was, het vermoorden van een politicus is en blijft slecht voor welke democratie dan ook.
Musharraf heeft haar laten ombrengen…maar ja dat zal wel nooit duidelijk naar buiten komen.
#Faraz, het officiele rapport van de medici is zo te downloaden vanaf de site van de New York Times. Daarin is sprake van een grote open wond aan de rechter achterkant (onderaan) van het het hoofd. Of die wond als gevolg van een kogel is zou autopsie moeten uitwijzen. Daar heeft de lokale politie en ook de man van Bhutho geen toestemming voor gegeven. Van de zijde van de overheid is er op aangedrongen de dood niet aan een kogel te koppelen maar aan het zonndedak van de auto. Maar er is onvoldoende onderzoek gedaan om die bewering van de overheid te bevestigen. Op de dag van haar dood is iemand uit het bestuur van het ziekenhuis door de medicus die direct bij haar zaak betrokken was verteld dat ze door een schotwond overleden is.
#66 Simon: Vraag dat maar aan de 170 miljoen mensen in Pakistan, die onder de corruptie van deze dame hebben moeten lijden.. Ik beweer en baseer mijn argumenten op basis van keiharde feiten.. (zie mijn volgende reactie met een lijst van BB’s corruptieschandalen) Het is erg makkelijk om voor jou als buitenstaander in je luie stoel op te komen voor iemand die Pakistan leeg heeft geroofd. Haar bankrekeningen en villa’s in Zwitserland, VK, Dubai etc. zijn daar een bewijs van. Leningen van de Wereldbank die eigenlijk bedoeld waren voor de opbouw van Pakistan hebben soortgelijke schurken doorgesluisd naar eigen rekeningen! De schulden waarmee Pakistan nu zit opgezadeld kunnen makkelijk met het gestolen gelden van deze schurken worden afgelost. Het feit dat jij haar corruptieschandalen probeert goed te praten is voor mij als Pakistaan zijnde genoeg indicatie over je motieven. Je bent emotioneel over de tragische dood van deze vrouw.. In je emoties beweer je dingen die gewoon keihard onwaar zijn. Bovendien heb je mijn vorige vraag gewoon vermeden! *Was het leven van deze ene vrouw meer waard dan de 130 vermoorde mensen?* Dat jij voor 170 miljoen mensen je eigen selectie probeert aan te smeren vind ik pas een lachertje! Ik geef slechts een mening dat Musharraf de meest geschikte kandidaat is om Pakistan in deze moeilijke tijd te leiden. Er is geen ander alternatief! Jij probeert echter onder mom van democratie smerige en corrupte leiders op te leggen. Laten we het kiezen maar a.u.b. over aan de inwoners van dat land.. Wederom ongeldige beschuldigingen en emotionele priet praat.. Heb jij tegen de Taliban of Al-Qaeda gevochten in de onverbiddelijke bergtoppen tussen het grensgebied? Pakistan heeft inmiddels al meer dan 1000 troepen verloren in deze smerige oorlog van het Westen. Dat is meer dan de VS en NAVO troepen bij elkaar opgeteld! Voor jouw info, de zogenaamde subsidies die de VS aan Pakistan garandeert zijn rondout lachwekkend en peanuts! Pakistan moet momenteel zelf voor de meeste kosten uit eigen zak opdragen! Ik vind je beschuldigingen schandalig en ronduit beledigend..
correctie: rondout=ronduit
#66 Simon: Jij moet ook beter lezen… In mijn vorige reacties heb ik ook de zwakke punten van Musharraf aangekaart. Ik heb het sterk het gevoel dat jij mij ervan beticht alsof ik pro-Musharraf ben. Ik ben geen pro-Musharraf en ook geen pro-Bhutto. Ik ben voor iemand die de belangen van het land en de mensen behartigd! Moge dat duidelijk zijn.
*Trail of corruption and kickback charges still in wings for opposition leader*
Bron: http://www.guardian.co.uk/print/0,,331230441-103681,00.html
Assets of MS Benazir Bhuto declared for the assessment year 1999-2000 (AS 30.06.1999)
ASSETS
COST
VALUE
Bilawal House (Self)
Rs.3000000
Rs.3000000
1/2 share in 90 Clifton Karachi (Self)
Rs.112500
Rs.112500
Shop in Corniche (Ms Bakhtawar)
Rs.300000
Rs.300000
Plot in Nawabshah (Ms. Asifa)
Rs.7000
Rs.7000
Plot in Gawader-I (Self)
Rs.45000
Rs.45000
Plot in Gawader-II (Self)
Rs.18000
Rs.18000
Interest in Ice Factory (Self)
Rs.114459
Rs.114459
Jewllery (Self)
Rs.315000
Rs.315000
NIT Units (Self)
Rs.232698
Rs.232698
Share in Zardari Group (Bilawal)
Rs.210000
Rs.210000
Share in Zardari Group (Ms Bakhtawar)
Rs.200000
Rs.200000
Share in Zardari Group (Ms Asifa)
Rs.165000
Rs.165000
Bank Balance (Self)
Rs.1690696
Rs.1690696
Bank Balance (Minors)
Rs.188646
Rs.188646
Cash in Hand (Self)
Rs.2009339
Rs.2009339
Cash in Hand (Minors)
Rs.10487074
Rs.10487074
Advance money& share in PPL & Hilal-e-Pakistan
Rs.156200
Rs.156200
Less: Liabilities
Rs.(570000)
Rs.(570000)
TEXABLE WEALTH
Rs.15525412
Rs.15525412
AGRICULTURAL ASSETS
Estimated Value 400 PIUs
PIUs
Value
Self
6129
Rs.2451600
Bilawal
3224
Rs.1289600
Bakhtawar
3209
Rs.1283600
Asifa
3199
Rs.1279600
Asifa
818
Rs.327200
TOTAL
Rs.6631600
AGRICULTURAL ASSETS CLAIMED AS EXEMPTS:
Naudera House (Bakhtawar)
–
Rs.700000
Mercedez Benz-I (Self)
–
Rs.902400
Agricultural Equipments (Self)
–
Rs.292078
Agricultural Equipments (Minors)
–
Rs.825000
TOTAL
Rs.2719478
MS BENAZIR BHUTO/ASIF ALI ZARDARI
BANK ACCOUNTS
Switzerland:
Amounts
1.
Union Bank of Switzerland a/c # 552.343 UK
Restricted Information
2.
Barclays Bank Geneva
-do-
3
Citi Bank Geneva
-do-
4
Bank Nationale de Paris
-do-
5
Cantrade Ormond Burrus,Banke Pirvee SA
-do-
6
Banque Financiere,Dela Citee
-do-
7
Swiss Bank Corporation
-do-
8
Credit Suisse
-do-
9
PICTET-ET CIE Geneva
-do-
10
Banque Francaisc du Commerce Extensievr(BFCE)
-do-
11
Banque Pasha SA
-do-
Dubai:
1.
Citi Bank Dubai
-do-
France:
1.
Banque La Henin, Paris
-do-
2
Credit Agricole (HQ) Paris
-do-
3
Credit Agricole Brace, II Place Brevier,76400, Forges Les Eaux
-do-
4
Credit Agricole Branch Hante-Normandic, 76230,Boise Grillavme
-do-
5
Banque Nationale De Paris
-do-
United Kingdom
1.
Barclays Bank,Knightsbridge Branch London a/c # 90991473
-do-
2.
National Westminister Bank Aldwich Branch London a/c 96832320
-do-
3.
Harrods Bank Ltd.London a/c # 11309063
-do-
4
Barclays Bank, Knightsbridge and Chelsea Branch London a/c # 90991473
-do-
5
Midland Bank,Pall Mall Branch London
-do-
U.S.A
1.
Barclays Bank of New York
-do-
2.
Citi Bank New York
-do-
3.
Chase Manhattan Bank New York
-do-
4.
U.B.S New York Wall Street Branch.
-do-
Properties
U.K
1.
Rockwood Estate,Haslemere Road,Brooke ,Surrey U.K
2.5 million + 1.0 million (Renovation) =3.5 million UK Pounds
2
Flat 6,11, Queens Gate Terrace London SW7
3.
26 Palace Mansion, Hammussmilch Road, London W14
4.
27 Pont Street London SW1
5.
20, Wilton Crescent , London SW1
France
1.
La Manoir Della La Reine Branch Mormon Ville,Hameau, (Near Forges) France 76780,5 Acre +2 attached properties (4.8 million Frence Francs in 1990)
2
Property in Cannes France
U.S.A
1.
Stud Farm in Texas
2.
Wellington Club East, West Palm Beach , 12165 West Forest Hills, Florida
3.
Escue Farm, 13524, India Mound , West Palm Beach , Florida 41-7 Acres
4
3220 Santa Barba Drive Wellington, Florida(580000 US $ )1994
5.
13254, Polo Club Road, West Palm Beach, Florida (155000 US $)
6
3000, North Ocean Drive, Singer Islands, Florida (95000 US $)
7.
525, South Flager Drive, West Palm Beach, Florida
FIRMS/CONCERNS:
1.
Lapworth Investment Inc, 2002, Saint Martin Drive, West Jacksonville.
2.
Intra Food Inc, 3376, Lomre Grove, Jacksonville, Florida.
3.
Dynatel Trading Co, Florida.
4.
A.S Reality Inc, Palm Beach Gardens, Florida.
5.
Bon Voyage Travel Consultancy Inc, Florida.
6
bomer Finance Inc, British Virgins Islands.
7
Mariston Secuties Inc, British Virgin Islands
8
Marleton Business S.A British Virgin Islands.
9.
Capricorn Tradin S.A British Virgin Islands
10.
Dargal Associated S.A British Virgin Islands
11.
Fagarita Consulting Inc.British Virgin Islands
12.
Marvil Associated Inc,British Virgin Islands
13.
Penbury Finance Ltd, British Virgin Islands
14.
Oxton Trading Ltd.British Virgin Islands
15.
Brinslen Invest S.A British Virgin Islands
16.
Climitex Holding S.A British Virgin Islands
17.
Elkins Holding S.A British Virgin Islands
18.
Minterler Invest Ltd, British Virgin Islands
19.
Silvernut Investments Inc,British Virgin Islands
20.
Tacolen Investments Ltd.British Virgin Islands
21.
Tulerston Invest S.A British Virgin Islands
22.
Marledon Invest S.A British Virgin Islands
23.
Dustan Trading Inc, British Virgin Islands
24.
Reconstruction and Development Finance Inc,British Virgin Islands
25.
Nassam Alexander Inc.
BASED ON AVAILABLE DATA
THE TOTAL VALUE OF THE LOCATED ASSETS AMOUNT TO US $ 1.5 BILLION APPROXIMATELY , AS ESTIMATED
*Details of Benazir’s 1.5 billion dollars assets on web*
Bron: http://www.kashmirobserver.com/index.php?id=3277
*’Britain to freeze Benazir’s assets’*
Bron: http://www.hinduonnet.com/2000/12/11/stories/0311000a.htm
* Benazir foreign cases not Pak responsibility*
Bron: http://thenews.jang.com.pk/top_story_detail.asp?Id=10212
#vampier, zoals ik hierboven al aangeef maak ik mij druk om het democratisch proces. Jij maakt er een discussie van over de corruptie van Bhutto en lijkt alle illegale ondemocratische maatregelen die in strijd zijn met de grondwet door Musharraf voor lief te nemen. Ik zou de 10 miljard dollar die Pakistan de afgelopen 6 jaar van de USA ook niet ‘peanuts’ willen noemen. Als dat geld wat betreft de bestrijding van extremisme weinig effect heeft, de leider in het land pers aan banden legt, rechters ontslaat en op eigen houtje de grondwet in eigen voordeel aanpast dan lijkt mij enige scepsis geboden. Ik kies voor een democratisch proces boven een dictator.
#76 Simon: *Nogmaals, laat het kiezen maar over aan de 170 miljoen inwoners van dat land.* De 10 miljard dollar is niets waard i.v.t. de verloren levens van onze soldaten en onschuldige mensen. Bovendien was Musharraf gedwongen om de 10 miljard in de vorm van “You’re either with us or against” aan te nemen. De oorlog tegen terrorisme heeft Pakistan veel meer gekost dan het ellendige geld. De vergelijking die je maakt is nogal pervers. Geen bedrag op aarde kan dat compenseren. De VS en haar lieve bondgenoten moeten nu ook maar eens ophouden met het interveniëren met de interne affaires van Pakistan. Dat Musharraf blunders heeft begaan accepteer ik en elke Pakistaan. Lees mijn vorige reacties maar eens door.. De Pakistanen willen niks met de illegitieme oorlog in Afghanistan te maken hebben! Daar hebben we al meer dan genoeg onder geleden. Het lijkt wel alsof alles vanuit Washington wordt bepaald en gedicteerd wat en hoe precies moet gebeuren in Pakistan. *A.u.b. aan de mensen overlaten..*
#vampier, spreek a.u.b. voor jezelf en doe niet alsof je de stem van ‘de’ Pakistaan vertegenwoordigd want ik hoor ook totaal andere analyses uit dat land. Zowel wat betreft de rol van Musharraf als wat betreft de invloed van extremisten in Pakistan. Dat jij graag iemand accepteert en steunt die de democratie om zeep helpt moet jij weten maar doe toch niet alsof dat de mening is van de gemiddelde Pakistaan. Sharif schrijft vandaag in de Washington Post … “The answer to my country’s problems is a democratic process that promotes justice, peace, harmony and tolerance and hence can play an effective role in promoting moderation. With dictatorship, there is no future”. en
Simon en Vampier, volgens mij verschillen jullie niet eens zoveel van mening, maar goed.
Musharraf vind ik niet een typische dictator. Hij is zeker geen Saddam Hoessein, die zijn bevolking onderdrukte en met ijzeren hand regeerde.
Ik denk dat Pakistanen vooral willen dat ze zich veilig kunnen voelen in hun land. Het terrorisme is maar een klein onderdeel. Erger zijn de bijv. roofovervallen die veelvuldig plaatsvinden. En ook de corruptie, die op elk niveau plaatsvind is een ergenis van de gewone Pakistaan. En boven alles, de meeste Pakistanen zijn bezig met overleven, dus dat er iedere dag brood op tafel is. Een overheid die zich hiermee serieus bezig gaat houden zal de grootste steun genieten. En Musharraf oogt als iemand die van aanpakken weet. Maar hij houdt zich teveel bezig met randzaken.
#78 Simon: *Ik zei graag aan de mensen overlaten…* Is dat zo moeilijk voor jou te begrijpen? Je legt telkens woorden in mijn mond. Ik heb mijn mening duidelijk uitgelegd. Ik ga verder nu niet meer in discussie.
simon etc, lees het Independent het stuk van de schrijver Tariq Ali, zelf pakistaan, woonachtig in London. bij biedt een nuchter en erg kritisch kijk op de zaak, waarin duidelijk is dat pakistaan absoluut niet losstaat van de bredere war on terror/neokoloniale context, en het lot van de pakistanen geen van de actoren [ook niet wijlen bhutto of musharaf] iets kan schelen.
M
Een goed en genuanceerd stuk over Benazir Bhutto:
http://www.newyorker.com/talk/2008/01/07/080107ta_talk_remnick
Selam all,
echt jammer voor Pakistan, eindelijk iemand die iets voor haar land wilde doen en door machtsstrijd wordt ze om het leven gebracht…
inna lillahi ve inna ileyhi raciun….
Sterkte iedereen die haar kende,
Turkish girl.
Als eerste,inna lillahi wa’inna ilayhi raji’oon.
Pakistan heeft een grote verlies gehad met de dood van Bhutto.
Zij was de enige die echt iets voor Pakistan wou doen. Maar niemand kon haar dood tegen houden. Allah beslist wanneer iemand dood gaat, en haar tijd was gekomen.
Want Pakistan bestaat pas 60 jaar en dit is al de4de politieke moord:
1. Liaqat Ali Khan (1896 – 16th Oct of 1951)
2. Zulfikar Ali Bhutto (1928 – 4th April of 1978)
3. Zia ul Haq (1924 – 17th August 1988)
4. Benazir Bhutto (1953 – 27 Dec 2007)
Die mensen die al deze moorden hebben gepleegd verpesten hun eigen land met hun eigen handen.
Ik vind dit gewoon echt niet normaal.
Ik had ook niet echt veel met Benazir, maar zij was een hele belangerijke vrouw voor Pakistan. Ze stond op de 2de plaast voor meest machtigste vrouwen ter wereld.
En in de koran staat dat je als een moslim man niet een vrouw mag aanvallen.
Deze moord is idd gepleegd door een mosliman, die man heeft zijn eigen geloof beledigt.
Hij zal branden in hell(zoals de koran zegt).
Benazir Bhutto REST IN PEACE..!
Sana.
Wat een onzin.
Ik ben het totaal met iedereen eens dat iemand vermoorden verkeerd is. Ik vind dat mensen elkaar niet mogen beoordelen, dat kan alleen Hij die alles ziet en hoort, Allah(swt).
Maar laten we nou eerlijkwezen. Watheeft die vrouw gedaan voor het land? Musharaf heeft in een korte tijd zoveel veranderingen aangebracht.
Zij praatte te veel, Musharaf doet veel. Dat is een groot verschil. Pakistan heeft geen denkers nodig, maar doeners.
En als je over Musharaf praat kan je zoveeeeeel goeie dingen over hem vertellen, maar over BB geen een. Ze heeft TOTAAAAAL niks gedaan voor het land.
Ze keek alleen maar naar die vette bankrekeningen van haar.
Trouwens, in haar testament heeft ze vermeld dat haar zoon haar werk moest doorzetten, wat totaal onredelijk en ondemocratisch is. De persoon die na haar kwam had daar volle recht op en dat was niet haar 19-jarige zoon.
Ik ben helemaal eens met iedereen die het erg vindt dat BB is vermoord. Ik heb haar boek “daughter of the east” als cadeau gekregen van mijn vader toen ik nog maar 12 jaar was. Aub begrijp mij niet verkeerd mijn vader was helemaal geen voorstander van haar of haar partij, hij had mij dit geschonken om een voorbeeld te geven van een pakistaanse, moslimvrouw die het ver had geschopt in haar leven. Dat boek heb ik ondertussen al een paar keer gelezen. En elke keer had een verschillend effect op mij. Naarmate ik ouder werd geloofde ik minder en minder in haar mooie woorden en beloften en stond ik kriticher tegenover haar. Mijn vader wou dat ik ook een sterke vrouw werd net als haar. Want dat was ze ook, een sterke vrouw, een doorzetter, maar gedurende haar leven zijn misschien haar idealen compleet vervaagd. Ze geloofde zo graag in democratie maar heeft er letterlijk niets voor gedaan, we zullen nooit voor zeker weten hoeveel geld ze beroofd heeft van de arme pakistaanse burgers, maar ik ben ervan zeker dat ze het wel gedaan heeft. Politiek is nu eenmaal “dirty” en iedereen die er binnentreedt word er wel door beinvloed. Ik ben helemaal eens met het persoon hierboven die zegt dat Musharraf een man is van daden, hij heeft wel veel gedaan voor het land. Natuurlijk is hij niet perfect maar hij zou nooit zijn landen verkopen of verder splitsen, terwijl we dat niet kunnen zeggen van politici die meer aan hun zak denken dan iets anders. “It is easy to choose between right or wrong. What is difficult is to choose the better one of the two rights or the lesser of the two evils.” Musharraf is niet perfect maar hij wel the lesser of the evils. Sorry voor fouten ik ben al heel lang niet meer in Belgie en ben dus achteruit gegaan op mijn Nederlands.