Ik woonde vorige week een debat bij in een overvolle zaal. Voorafgaande werd er een videocompilatie getoond aan nasty soundbites over de islam. Ze kwamen stuk voor stuk voorbij. Van Ayaan tot Wilders. Het raakte me niet. Ik stoorde me gelukkig wel aan de techniek, het wegvallen van de audio, lage resolutie van sommige fragmenten, de ruwe montage en de verkeerde overgangsmomenten. Ik was ook niet echt tevreden over de zitplaatsen. Nu kon ik me tenminste ook opwinden.
Terwijl ik me irriteerde aan het gezanik uit de zaal, de woede, de onrust en het hoge gehalte aan zelfmedelijden waarbij ik het gevoel begon te krijgen aanwezig te zijn bij een meeting Anonieme Moslims, voelde ik me rot. Waarom raakte mij dit niet zoals alle andere aanwezigen? Zelfs de cameraman die aan het werk was, vond het nodig zijn werkzaamheden even te stoppen om naar de microfoon te stappen en zijn zegje te doen.
Normaliter ben ik niet te lokken voor een dergelijke debatavond. Ik liet me dit keer strikken, omdat ik erg nieuwsgierig was naar een alweer nieuwe stichting, genaamd Mirsab. Eentje waar ik het nut van inzag, proactief overkwam en korte metten zou maken met alle zelfmedelijden onder moslims.
Helaas kregen we die avond niet meer informatie dan al in de pers was verschenen. Het was dus voornamelijk eenzijdig geklaag, aangevuld door nog meer geklaag. Iedereen was het ook met elkaar eens, want het hele panel bestond uit moslims en de meerderheid van de aanwezigen waren dit dan ook. Aan het eind van de avond werd ons gezegd een applausje te geven voor ons zelf. Toen hield ik het helemaal niet meer, are ya kidding me? Ik zit hier niet in de Meneer Kaktus Show.
Onderweg naar huis bedacht ik me dat ik misschien wel jaloers moest zijn op hen die het zich zo aantrekken. Misschien zit bij hun de liefde voor de islam dieper geworteld. Misschien zijn ze daarom boos te krijgen, voelen zij zich beledigd, bejegend en gediscrimineerd. Ik ging na hoe ik me zou voelen wanneer de mensen waar ik het meest van houd in mijn bijzijn bekritiseerd zouden worden. Mijn ouders, broer, zus, nichtje, neefje, vrienden, vriendinnen en natuurlijk mijn verloofde.
Stel nou dat de man waar ik bewust voor gekozen heb, die ik diep respecteer, lief heb en waardeer. De man waarmee ik oud wil worden, spirituele hoogstandjes wil bereiken, waarin ik geloof, die ik vertrouw, die ik kinderen wil schenken, wil steunen, helpen en gelukkig wil maken. De man die ook voor mij heeft gekozen (Allah swt mag weten waarom) er is wanneer ik hem nodig heb en mij dat altijd laat merken. Stel nou dat deze man zomaar door een wildvreemde voorbijganger gebashed zou worden met argumenten die als een tang op een varken slaan.
Daar haal je toch gewoon je schouders voor op, die neem je toch niet serieus, die kan toch je rug op, daar denk je toch niet twee keer over na? Ik weet toch zelf wat voor moois ik in handen heb. Ik weet toch zelf als geen ander hoe gezegend ik ben, wat voor verrijking en geluk hij mij brengt. Ik zou het lelijk vinden dat iemand het nodig acht mij op die manier te kwetsen, zonder mij of hem te kennen. Ik zou me afvragen waar zijn fatsoen is gebleven en wat de beweegredenen zijn.
Die discussie over fatsoen moeten we misschien maar overslaan en gelijk overgaan op de beweegredenen van lui die het ons hier zo min mogelijk welkom willen laten voelen, en zij die deze gedachtegoed steunen. Dus nee, de liefde voor de islam zit bij mij niet minder diep geworteld als hen die in de stress (of naar een mes) springen.
Salaam en dikke groeten,
Eighty
27 Reacties op "Niets persoonlijk"
Normaal vind ik de stukken van Eighty best interessant of leuk, maar nu wordt ik er een beetje moedeloos van, ik zal proberen uitleggen waarom.
Ik begrijp tegenwoordig steeds minder van wat men al snel ‘geklaag’ noem. Ik ben op paar bijeenkomsten geweest waarbij de verhalen van mensen over hun ervaringen met racisme en uitsluiting als ‘geklaag’ werden geframed. Ik vind dit persoonlijk heel erg. Ik las dit laatst ook in een interview met een paar allochtone polictici.
Ook valt op dat steeds meer mensen de harde polemiek zo gewend zijn geraakt dat we iets ‘normaals’ als een bespreking waarin eens niet de tegenpolen aan het woord zijn as usual, maar eensgezinden [met whatever doel] die niet op de grote lijnen verschillen maar bijv. op de invulling van die lijnen etc., als oninteressant wordt gezien. Ik heb zelf ook eens in die forums gezeten; jee at een verademing om niet de doorgaans te dom voor woorden cliche’s te moeten ontkrachten maar met elkaar de lessen/ervaringen te delen. Het is belangrijk dat mensen een plek kunnen vinden om bijeen te komen en eklaar te horen/vinden. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om via een website, krant of organisatie zijn/haar ongenoegens/ideeen van zich af te schrijven/praten.
Volgens mij gaat het dan ook juist niet om ‘de liefde voor islam’ etc; maar om zelfrespect; tegen gaan van islamofobie en racisme; solidariteit; etc… Ok, natuurlijk vooral een kwestie van veel moslims in deze tijd van antimoslim racisme, maar gewoon een issue van de doorsnee tolerante burger. Terugvechten en ergens boven staan sluiten elkaar helemaal niet uit, integendeel. Ik vind iemand die schouders maar gewoon op houdt eigenlijk part of the problem want dat draagt nu juist bij aan normalisering van bepaalde gedachtengoed. Er wordt vaak een valse tegenstelling geschetst, alsof in verweer komen, terug praten, actie ondernemen alleen maar iets agressiefs/geweldadigs is; en de andere wang toekeren en schouders ophalen juist iets grootmoedigs. Soms is het omgekeerde het geval. Helaas is dit ‘recht’ ook een onderdeel van de strijd geworden :(
Groeten,
Miriyam
Dag Miriyam,
Bruce Bawer zijn stuk dat ik hier link praat over een ander soort moedeloosheid, een soort moedeloosheid die ik beter kan begrijpen dan die van jouw.
http://pajamasmedia.com/2008/01/first_they_came_for_the_gays.php
Mijn complimenten naar Eighty die wat mij betreft van gezond verstand getuigd.
Mvg
Jo
Ps; waarom blijf jij vasthouden aan de term: antimoslim racisme…..moslims zijn geen ras hoor.
Beste Eighty,
het is een kunstje van ze “mirsab”afgekeken van de serieuzere broeders in GB. Een vraag;is de naam van die stichting daadwerkelijk “mirsab” ? ik kan m niet herleiden.
Wat de stichting een beetje kan tegen zitten, is dat wij in een rechtstaat leven, waarin wij de beschikking hebben over allerlei rechtsmiddelen. De rechters zijn, god zij dank, nog altijd onafhankelijk. Zie ook de uitspraak omtrent “de hofstadgroep”.
Is iet anders is als zij net als de CIDI en de serieuzere broeders in GB een grotere werkterrein willen bedienen. In dat geval is elke actie om de mensenrechten in de wereld te verbeteren toe te juichen, wat het CIDI natuurlijk niet doet.
Yo Jo,
Het spijt me maar aan jou vele bijdrages over dit onderwerp op deze site te zien is een compliment van jou kant eerder problematisch dan goed.
Ja oko zijn een cliche, antiracisme en islam is een contartictie he [tenzij het om racisme door moslims zelf gaat]… Tja, Joden zijn ook geen ras maar toch vinden we antisemitisme gelukkig een vorm van racisme, ja het heeft even gekost en nogal wat leed teweeg gebract voor ook dat kwartje in Nl viel, maar daarom is het niet minder waar. Bij racisme gaat het in de kern natuurlijk niet om de biologische betekenis van het deelwoord ‘ras’ maar om de systematische logica/uitwerking van uitsluiting obv gegeneraliseerde essentialistische kenmerken. Cultuur en religie zijn tegenwoordig wat ras vroeger was. En ach, de term komt uit een tijd dan men nog zo achterlijk was om in rassen te geloven, onbewust doen mensen die kritiek hebben op het gebruik van deze term ook ant het argument is natuurlijk niet “…moslims zijn geen ras hoor.” er bestaat namelijk maar een ras; het menselijke.
Miriyam
Miriyam,
Hartelijk bedankt voor je lecture. Ik heb er veel van geleerd.
Mvg
jo
Eighty,
Deze houding getuigt nou niet bepaald van hoe het wel moet. Je doet precies hetzelfde, namelijk beginnen met geklaag… geklaag over onder andere de techniek die iedereen wel eens op ongewenste momenten in de steek kan laten. Jammer! Geklaag over o.a. zitplaatsen… Maar goed dit is van ondergeschikt belang. Of toch niet.. ik hoop van harte dat de organisatoren de volgende keer voor Chesterfield zitjes kan kiezen, die zitten toch wel lekkerder. Misschien dat de gemoederen minder ‘opgefokt’ zijn.
Wat belangrijker is, is dat ik graag had gezien dat je de discussie was aangegaan met de organisatoren en/of deelnemers aan het debat. Dan had je gezien of gehoord dat het debat in zowat een week tijd in elkaar is gezet. En dan had je waarschijnlijk ook gehoord dat men bewust gekozen heeft voor een panel met min of meer gelijkgestemden. Omdat men voor de verandering niet de polemiek wil opzoeken maar mel elkaar van gedachte wil wisselen over hoe om te gaan met uitingen die kwetsend kunnen zijn. Ik had graag je mening hierover op die dag gehoord. En dan had je ook geconstateerd dat men op verschillende manieren om kan gaan hiermee. Uit een poll is gebleken dat de meeste jongeren kiezen voor negeren of reageren met het woord. Een klein deel kiest, al dan niet onbewust, voor de emotie. Zelfs voor de laatste groep zou ik willen pleiten. Zo lang men niet over de scheef gaat en niet voor geweld kiest is er nog niks aan de hand. Al zou ik het liefst Wilders en c.s. dood willen zwijgen maar tegelijktijd juich ik een initiatief als Mirsab van harte toe. Immers, als je je tot in je diepste gekwestst en gekrenkt voelt dan zijn er nog altijd juridische wegen waarlangs je iemand kunt aanpakken. Maar eer je met elkaar kunt besluiten om tot negeren over te gaan moet je eerst met elkaar in discussie gaan hierover.
Vredige groeten,
Abdelhafid.
Ps: bovenstaande is ook niet persoonlijk!
Eighty,
Ik begrijp je frustratie deels. Jij weet zelf heus wel wat je in handen hebt en wat anderen daar van zeggen is natuurlijk hun probleem.
Echter, tijdens een discussie avond verwacht ik wel een discussie. Laats was ik aanwezig bij de seculier-religieuze bijeenkomst in Slotervaart. Daar ging Nahed Selim, jullie allen wel bekend, in discussie met een dame waarvan de naam mij even is ontschoten. Wat mij op viel was dat een groot gedeelte aanstoot gaf aan waat zij zei. Inplaats van in discussie te gaan liep men weg. Nu vind ik dat als iets je niet zint daar ook wat van mag zeggen. Het was tenslotte een discussie avond! Ik denk dat we juist met elkaar in discussie moeten gaan over belangrijke dingen waar we ons druk over maken. Wanneer we dit niet doen ontstaat geen wederzijds begrip voor elkaars standpunten. Tenminste, dat zou het gevolg KUNNEN zijn. Eensgezinde onder elkaar die alleen maar lopen te mokken bereiken niets..
Word zelf een beetje moedeloos van al die intieme verhalen, misschien een beter idee om jouw verloofde dat allemaal persoonlijk te vertellen ipv de vergelijking te trekken naar de profeet saw. Een kromme vergelijking hoor…
sorry miriyam, ik typte jouw naam in op #5, dat had natuurlijk jo moeten zijn.
jo
@ Miriyam
“Tja, Joden zijn ook geen ras”
Joden zijn semieten zoals Arabieren (als ik mij niet vergis) maar het zijn wel ‘Joden’ en hun daaraan verbonden religie het Judaisme.
‘Moslims’ behoren tot allerlei rassen (zoals ook christenen). Het enige dat je daarom kunt zeggen is dat mensen ‘anti-Islam’ zijn.
“maar toch vinden we antisemitisme gelukkig een vorm van racisme”
???? de Koran en hadieths staan vol met antisemitisme. Moeilijk hoor want mag ik dit hier zeggen of niet/beledig ik hier moslim mee? Mohammed lag immers in conflict met Joden van de Qurasi stam die zich niet tot de Islam wilden bekeren en zich verzette? Je weet toch wel wat er met die Joden gebeurde of niet?
‘Cultuur en religie zijn tegenwoordig wat ras vroeger was’
Nonsense want er zijn mensen van hetzelfde ras maar met verschillende culturen, en er zijn mensen van verschillende rassen met vergelijkbare zelfs dezelfde culturen – en dat geldt b.v. voor het Midden Oosten/Islamitische wereld waarin vrijwel dezélfde Islamitische cultuur maar verschillende rassen van Arabische/Semitische tot Libanezen, Iraniërs ….. die geen Arabieren zijn – noch Egyptenaren, Berber Marokkanen ……
Probeer het nogmaals Myriyam.
Eighty,
Ik wil je enorm bedanken voor dit helder stuk. Ik ervaar namelijk precies hetzelfde. Even kort over mezelf, ik ben onlangs moslim geworden en word van hot naar her gesleept door vrienden die deze debatten nuttig vinden. Achteraf ga ik altijd met een naar gevoel naar huis. Ik voel me in een hoek gedreven vanuit mijn eigen gemeenschap. Juist vanwege mijn bekering heb ik dan het gevoel en de vraag of dit aan mij ligt of aan een ander. Vaak dacht ik dat ik er anders mee om ging omdat ik dus Nederlands ben. Bepaalde normen en waarden horen nu eenmaal bij Nederland.
Ik word van mijn broeders en zusters eerlijk gezegd moedeloos, wee en zwak. Elk gesprek gaat ook over terugkeer naar land van herkomst omdat het hier zo slecht gaat in Nederland. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. En waar moet ik dan heen?
Het geeft me totaal geen energie, terwijl wanneer ik naar bijeenkomsten over andere onderwerpen (bijv dierenrechten) gaat wel geladen terug komt en zin hebt om zaken aan te pakken. Ik mis die boost, die energie, die eenheid, een hart onder de riem. We werken ons allen op deze manier alleen tegen.
Ik vind de vergelijking die je maakt tussen de naastenliefde en de islam ook erg mooi en ben blij dat je die gemaakt hebt. Ik kijk er nu echt serieus heel anders tegen aan. Het maakt mij niet uit of iemand de schoonheid van mijn geloof inziet, ik zie die en ik heb er gekozen volledig voor te gaan. En het voelt bij dus ook aan alsof Allah ook er voor heeft gekozen mij het licht te doen zien, godzijdank. Ik begrijp de vergelijking dus helemaal die je maakt tussen enerzijds je partnerkeuze en je keuze voor de islam (hoewel jij denk ik zo geboren ben).
Ga alsjeblieft door met het schrijven van je eerlijke en mooie stukken. Eindelijk eens een ander geluid.
En die Abdelhadif is volgens mij gewoon iemand van de organisatie, laat je daar door niet ontmoedigen.
asalaymalaikoum!
M.
@ Eighty
“Ik zou het lelijk vinden dat iemand het nodig acht mij op die manier te kwetsen, zonder mij of hem te kennen. Ik zou me afvragen waar zijn fatsoen is gebleven en wat de beweegredenen zijn.”
Tja ‘wie kwets wie’ is een subjectief gegeven.
Ik voel mij gekwets door de Koran; en door moslima’s met hoofddoeken die ik niet kan ontwijken.
Hoe zie jij dit want jij ‘kent mij niet’, maar je spreekt een taal – de hoofddoek – waarmee jij mij ongevraagd kwetst.
En waarom groeten jullie elkaar in Arabisch? Je woont toch in Nederland waar Nederlands de voertaal is?
Maria,
Ik kan het niet laten om niet te reageren, wie probeer je, met je quasi historische kennis, voor de gek te houden? jezelf?
Joden 1 ras !? je moet eens weten waar israel ze allemaal vandaan probeert te halen en welke kleuren er allemaal in dat land bestaan.
En de Joden van de Qurasi !!?
Beste mensen, dit mens is gek, hoe zegt wilders dat? knetter gek.
en wat zei wijlen pim, ga koken meid.
Beste M,
Je conclusie vind ik bovenmatig slim gevonden. Ik heb nog zo mn best gedaan om dat te verdoezelen… ;)
Ik moet nog wel n kanttekening plaatsen, ik wil niemand ontmoedigen. Sterker nog, ik moedig juist zoveel mogelijk aan. Eighty. ga zo door met het schrijven van je leuke stukken. Al ben ik het niet altijd met je eens. Maar goed, dat hoeft ook niet.
@ Maria
Ik denk dat jij de reactie van Myriyam niet hebt begrepen. Myriyam had het niet over wat een ras ”in het echt is.” Rassen bestaan namelijk niet. Als je van Nederland langzaam naar het zuiden reist, zul je merken dat de huidskleur van mensen steeds iets donkerder wordt, maar er is geen duidelijke scheidslijn te vinden waar het ene ras begint en het volgende ophoudt.
Rassen bestaan niet ”in het echt,” maar ze bestaan wel in de perceptie van sommige mensen. Vroeger was er zelfs een pseudo-wetenschap die alle rassen van hoog naar laag wilde indelen. Na de Tweede Wereldoorlog en de holocaust heeft de rassenleer een nare bijsmaak gekregen en hebben we deze wetenschap gelukkig aan de kant gezet.
In plaats van ras is zijn er nu andere concepten die we gebruiken om mensen in te delen: cultuur en religie. Vandaar de opmerking: cultuur of islam is het nieuw ras geworden. Tegenwoordig denken veel mensen dat ze anderen catagoriaal kunnen beoordelen op basis van de religie of cultuur waartoe ze behoren.
De stereotypen over de moslim zijn welbekend: de reli-fanaat met de lange baard die vrouwen onderdrukt, homo’s in elkaar slaat, en op straat Amerikaanse vlaggen verbrandt. Ook dit beeld is een illusie; lang niet alle moslims zijn zo. Ik denk dat jij zelf ook wel genoeg moslims uit je eigen omgeving zult kennen die niet aan dit beeld voldoen. De meeste mensen weten dit wel, maar toch roept voor hen het woord moslim het bovengenoemde beeld op.
Kortom, religie en cultuur worden tegenwoordig gebruikt zoals ras vroeger werd gebruikt. Het is een versimpelt stereotype waarmee bevolkingsgroepen in een hokje worden geplaasts verdacht gemaakt. Vandaar dat sommige zeggen: islamofobie is wat rascisme vroeger was.
@ Salhi
“Ik kan het niet laten om niet te reageren, wie probeer je, met je quasi historische kennis, voor de gek te houden? jezelf?
Joden 1 ras !?”
Lucht je hart naar jouw inzicht is niks mis mee en de bedoeling van discussies.
Je hebt gelijk er zijn ook Joden naar Israël gegaan die Afrikanen zijn maar zijn daar naartoe gegaan omdát zij Joods zijn – en hoe dat precies zit weet ik niet want volgens het Judaïsme moet je moeder Jodin zijn wil jij Jodin/Jood zijn, en nee Israël hoeft die niet ’te halen’ ze komen vanzelf zelf.
Maar goed ik merk dat wij in een gevoelige onderwerp belandt zijn, en dan zeg je ook nog:
“En de Joden van de Qurasi !!?”
Ja, de Joden van de Qurasi stam verzette zich tegen Mohammed. Wat moet ik nou? Mag ik de hadieths plaatsen waarin staat wat er met die Qurasi Joden gebeurde? Of niet? Misschien mag ik zeggen dat de Qurasi Joden door Mohammed verslagen werden, en dat alle Joden uit Medina en Mekka verdreven werden; en Mohammed zei: ‘er is geen plaats voor twee religie op het Arabische Schiereiland’ – en die komen daar ook niet meer voor zoals wel tijdens Mohammed – zoals ook daar geen christenen meer zijn.
Lees o.a. Bukhari, boek 52 /4.52.73 de aantallen hadieths waarin de behandeling van Joden beschreven staan.
Staat ook in de Koran:
Koran 033.026 : “Allah heeft de Mensen van de Scripturen [Joden en christenen] verslagen. Hij heeft terreur in hun harten gezaaid. Sommigen van hen hebben jullie vermoord, en anderen hebben jullie gevangen genomen. En Hij heeft jullie erfgenamen gemaakt van hun landen, hun huizen, en hun goederen, en jullie land gegeven waar jullie eerder niet waren. En Allah heeft macht over alles”.
verder:
Koran 5 :14-15
Koran: 2.120.
Koran 59:2
Koran: 5:14-15
Koran 5:14-15; Koran Surah 5: 72, 73;
Koran Surah 9: Boetedoening
Koran Surah 5: De Tafel Gespreid:72 & 73;34
Koran Surah 28: De Vertelling 62-64
Koran Surah 30: De Romeinen 13-14
Koran 19.4438
Koran, surah 9:30:
19.4366
Koran 033:026
Koran 5:51
Ishaq:258
Ishaq: 262
Je ziet “niets persoonlijk” – dit staat in hadiths en de Koran te lezen – voor iedereen die kan lezen.
@ Miriyam,
Je schrijft:
……….Ook valt op dat steeds meer mensen de harde polemiek zo gewend zijn geraakt………
Even verder schrijf je:
……………. verademing om niet de doorgaans te dom voor woorden cliche’s te moeten ontkrachten maar met elkaar de lessen/ervaringen te delen……….
En dan vervolgens kom je met je eigen voorbeelden van polemiek en cliches;
…………..
maar om zelfrespect; tegen gaan van islamofobie en racisme; solidariteit; etc…
………..antimoslim racisme…….
Persoonlijk begin ik dat inderdaad geklaag te noemen en misschien is dat waar Eighty en verderop ook M de vinger op leggen.
Mvg
Jo
*
@ Maria en Salhi
Deze discussie moet je maar ergens anders voeren. Begint aardig off-topic te raken*
@miriyam
Ik ben het met je eens dat het hier vooral gaat om een probleem van racisme / islamofobie en een weigering zich te verdiepen in de ander
Maar Eighty heeft ook een punt: klagen helpt niet
Racisme en fobie voor andersdenkenden moet zowel in de Nederlandse cultuur en binnen christelijke kringen en joodse kringen, als in de eigen moslimkring hard worden aangepakt
Er is dus nog een hoop te doen.
Klagen over ‘die moslims die zo intolerant zijn’ of ‘die witte Nederlanders die niet willen inzien dat ze oogkleppen ophebben’ werkt niet
Handen uit de mouwen dus voor wederzijds begrip!!!
Zoals er in de Moslim gemeenschap een geringe deel het voor de rest verziekt is er ook binnen de autochtone gemeenschap een overduidelijke minderheid die haat koestert jegens de allochtonen in het algemeen. Dit soort type haters maken misbruik van de gelegenheid om hun duistere nijd te propageren. Kenmerkend is dat dit soort anarchisten vooral vlot zijn in beschuldigen en het zaaien van angst. Ze zijn enorm luidruchtig en proberen d.m.v. afgunst hun standpunt duidelijk naar voren te brengen. Dit soort types zijn nooit uit op verzoening of oplossingen. Zoals ik al in een andere topic heb aangegeven is de beste remedie om dit soort onfrisse gevallen te negeren. Wederzijds begrip kan alleen worden bereikt als beide partijen neutraal en oprecht zijn in hun standpunt en kritiek.
Jammer dat ook deze discussie in een polemiek moet verzanden…zelfkritisch zijn maar met nog steeds gezamenlijke/gedeelde waarden/normen zoals antiracisme of strijd tegen islamofobie lijken defensief gedrag op te roepen, maar worden vooral verpest door rechtse posts die als aasgieren boven alle discussies hangen om te zoeken waar ze met vooroordelen op af kunnen vliegen. Ik zie hier bijv. posts die zogenaamd voor het stuk/schrijftser opkomen maar alleen omdat eighty nu kritsich is over migranten, maar op andere discussies zegt die zelfde post schrijf/st/er de meest rechtse en islamofobische discusssies. Vreemd…
Beste Pippi/Eighty, altijd klagen helpt niet nee, mee eens. Maar soms is ‘klagen’ een stempel wat te snel wordt gebruikt, vooral in deze tijd dat ‘slachtofferisme’ als aanval op migranten wordt ingezet. Dus ook bij mensen die hun verhalen vertellen over de alledagse realiteit [als dit niet soms met elkaar of in een bijeenkomst kan, wanneer dan? give people a break het zijn zware tijden en er is weinig public space]. Alleen klagen of alleen ‘hand in eigen boezem’ zelfkritiek ala Aboutaleb [waar andere organisaties juist weer steren in zijn] zijn slechte strategieen. Ik spreek vanavond zelf op een bijeekomst in Rotterdam over de VerWildering; ik weet zeker dat dit voor sommigen een typische ‘klaag’ bijeenkomst is, voor anderen weer veel te radicaal omdat ik ook beestje bij de naam zal noemen en zeggen wat we allemaal kunnen doen in strijd tegen racisme, en voor anderen ben ik weer te soft en moet de hele boel gewoon plat… en maria en yo komen waarrschijnlijk weer met een citaat van een rechtse denktank of de quran waarmee toch echt wel blijkt hoe onderdrukkend en naar moslims zijn ;-)
Groetjes
Miriyam
@Miryam
Met ‘klagen helpt niet’ bedoel ik niet de ‘hand in eigen boezem steken’ als dekmantel voor een nieuw soort racisme, dat begrijp je vast wel
Ik heb ook een hekel aan de ‘hand in eigen boezem steken’ van racisme
Waarom heb ik hier een hekel aan?
Omdat racisten die niet doorhebben dat ze racist zelf niet bereid zijn de hand in eigen boezem te steken!
Echter als iemand zegt: er komt binnen alle culturen en alle gemeenschappen racisme en onderdrukking voor en laten we daar samen, als MENS, iets aan doen….
DAN MOET IEDEREEN DE HAND IN EIGEN BOEZEM STEKEN, witte christen of allochtone moslim of mormoon op paard en wagen of whatever
@hitman
Minderheid of meerderheid, haat is haat.
Laten we vooral geen minderheden gaan bestrijden in het algemeen, ongeacht hun boodschap. Soms is de meerderheid haatdragender. Maar het gaat er niet om wie het meeste haat heeft. Het gaat erom DAT er haat IS en dat die bestreden moet worden waar die er is.
En de meeste anarchisten zijn geen racisten, overigens. De meeste anarchisten zijn minstens zo vredelievend als de meerderheid van de moslims en de gemiddelde doorsnee burger. Anarchisten willen namelijk niemand overheersen. Anarchisme betekent (an- archie, dat betekent: GEEN HEERSCHAPPIJ
Dus geen racisme, geen overheersing van wit over zwart. Geen dwang, want iedereen moet handelen uit vrije wil. Dat is anarchisme.
Maar er zijn net zoveel vooroordelen tegen anarchisten als tegen andere politieke en sociale minderheden.
Ik werd gisteren door mijn dikke boezemvriendin op de reacties gewezen van dit stukje.
Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar toch nog even voor de duidelijkheid, het ging mij er niet om of je wel of niet moet debatteren, dat moet een ieder zelf weten. Persoonlijk gun ik de anti-islam maffia niet het genoegen dat ik me laat kennen door mezelf te gijzelen in een slachtofferrol.
Dat andere de behoefte hebben bij elkaar te komen om schorriemorrie te bespreken met elkaar is prima.
Ik zeg ook nergens in mijn stuk dat ik de harde toon normaal vind, sterker nog ik noem het onfatsoenlijk.
Ook was het geen kritisch stuk over de organisatie. Ik had Abdelhafid graag willen vertellen hoe ik die avond ervaren had, die gelegenheid had ik later ook toen ik hem tegen kwam op een receptie, maar helaas was dat geen geschikt moment omdat hij zich moest voegen bij zijn groepje. Ik had dan uitgelegd dat de stoeltjes prima zaten, en dat Chesterfield niet nodig is, maar dat ik gewoon niet achter een grote pilaar moest gaan zitten. En tuurlijk laat de techniek je wel eens in de steek, daarom moet je het ook niet als serieus beklaag zien en met een korreltje zout nemen.
Waar het stuk wel overging, was de impact en de twijfel aan mezelf die ontstond en waar ik ineens heel bewust van was. Die onzekerheid duikt de laatste tijd wel vaker op en kaart ik tussen neus en lippen wel meer aan in de stukjes die ik schrijf. Achteraf blijkt meestal, alhamdulilah, dat die nergens voor nodig is.
Salaam en dikke groeten,
Eighty
“I love you a double love: I love You passionately and I love you for yourself.
Loving You passionately has put me off others.
I love you for yourself so you would drop your shutters to let me see you.
I am not the one to be thanked, all thanks must go to You.”
gepikt en aangepast van Raabi’a al Adwiyya
ik vind het racistie’s hoe wilders er tegen over staat je kan een geloof niet van iemand afpakken..
Ze weten niet hoe wij moslims ons zullen voelen.
Ze zeggen dat moslims slecht zijn en dat de koran verboden moet worden maar hij vergeet dat moslim worden het meest gekozen geloof is terweereld..
vriendelijke groet,
Dounia…
Semitisch is een taalkundig begrip, nl spreker van een semitische taal, zoals Arabisch, Hebreews, Aramees e.a.