“Een ander, nieuw volkslied dat antwoord geeft op de hedendaagse roep om een sociaal-cultureel verenigd Nederland, in tegenstelling tot een volkslied over benaderde politieke omstandigheden medio 16e eeuw in de door de katholieke Spanjaarden (of all people) bedreigde overwegend protestantse Nederlanden.”
Johan Derksen van het tv-programma Voetbal International brak er onlangs al een lans voor. Nederlandse voetballers van Marokkaanse komaf, kies voor Nederland! Kies voor Oranje! Een emotionele oproep van Neêrlands notoire querulant. “Jongens, kies voor ons; jullie zijn ook ónze toekomst,” leek Derksen te willen zeggen. Derksen klaagt al jaren steen en been over overlast veroorzakende Marokkaanse hangjongeren in Gouda en wordt bewogen door het voortwoekerende populisme van Wilders, dat knaagt aan de legitimiteit van de multiculturele samenleving. Zoals alleen Johan dat kan, gaf hij in een uitzending begin dit jaar zonder blikken of blozen zijn mening over Marokkaanse voetballers in Nederland. Nu het Marokkanen aanging werd het een controverse. Over het fenomeen dat Marokkaans-Nederlandse voetballers er en masse voor kiezen om voor Marokko uit te komen: “Ze profiteren van alles, alleen als het op voetbal aankomt, kiezen ze niet voor Nederland; vind ik een beetje vreemd,” sprak de hoofdredacteur van Voetbal International zonder gespeelde verontwaardiging. Ismail Aissati (in zijn PSV-tijd), Mounir El Hamdaoui en Oussama Assaidi zouden, indien zij voor Oranje en niet voor Marokko hadden gekozen, zeker zijn geselecteerd door bondscoaches Van Basten en Van Marwijk. Alleen Ibrahim Afellay en Khalid Boularouz droegen tot op heden het oranje-shirt.
Derksen zal met ‘profiteren’ onderliggend bedoelen dat veel allochtone jongeren zich niet realiseren in wat voor ongekende welvaartsstaat ze zijn opgegroeid en dat hier enige dankbaarheid en maatschappelijk besef tegenover mag staan door voor Oranje te kiezen. De legitimiteit van de multiculturele samenleving wordt immers al jaren grondig betwist door Wilders en consorten. Deze uitzichtloze discussie kan worden doorbroken door, hoe kan het ook anders, voetbal! Voetbal is volksvermaak nummer één, dus daar begint óók het bewijzen dat de multiculturele samenleving werkt! Als bekende Marokkaanse voetballers er steeds vaker voor kiezen om niet uit te komen voor Oranje, geeft dit dan geen negatief signaal af naar de Nederlandse samenleving? Maar wat weerhoudt onze Marokkaanse voetballertjes dan toch?
Bij het recente Europees Kampioenschap in Polen en Oekraïne viel mij al op hoe bitter weinig Oranje-internationals meezongen met het Wilhelmus, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Italianen die bij hun wedstrijden zonder uitzondering luidkeels fier het ‘Il Canto degli Italiani’ meeschreeuwden (zelfs de Ghanese Italiaan Balotelli zong uit volle borst mee). Nigel de Jong, Ibi Afellay, Jetro Willems, Khalid Boularouz, ga zo maar door. Allen de kaken stijf op elkaar. Vooral Nigel de Jong: een betonblik die een doorgewinterde paramilitair niet zou misstaan. Maar wie kent überhaupt de tekst des vaderlands? En wie heeft emotionele binding met de strekking van dit mantra? Is dát misschien het probleem? De gêne om hardop een eeuwen gedateerde tekst te zingen zonder er enige emotionele binding mee te hebben. Al is het maar enigszins vergezochte, indirecte binding. Misschien (vraag ik mij af) houden allochtone Oranje-spelers de eer aan zichzelf om dit soort gênante vertoningen te vermijden.
Een voorbeeld om mijn punt te illustreren: Ik stond onlangs zelf in het middelpunt terwijl het Wilhelmus openbaar werd afgespeeld. Ik gaf op een podium de presentatie van een openingsceremonie van een Turkse moskee, terwijl op de voorgrond met luid volume het bekende Wilhelmus klonk. Het jubileum van 400-jarige betrekkingen tussen Nederland en Turkije werd door de plaatselijke burgemeester aangekondigd. Daar stond ik op het podium met mijn goede gedrag. Wat doe je? Zing je mee? Zing je niet mee? Misschien zouden aanwezige Hollanders (of zeg maar: autochtonen) mij een ‘multiculti’ vinden (Mohammed Benzakour. Osama’s Grot. 2005: 252), terwijl de aanwezige Turken mij zouden kunnen brandmerken als onvergeeflijke volksverrader. Toch maar héél stilletjes het Wilhelmus meegezongen, terwijl het schaamrood me op de kaken stond.
Uit ervaring wil ik in ieder geval pleiten voor een ander, nieuw volkslied dat antwoord geeft op de hedendaagse roep om een sociaal-cultureel verenigd Nederland, in tegenstelling tot een volkslied over benaderde politieke omstandigheden medio 16e eeuw in de door de katholieke Spanjaarden (of all people) bedreigde overwegend protestantse Nederlanden.
Een oplossing dus, om het lot een andere wending te geven. Kabinet Rutte II, stel straks een commissie in om een nieuw volkslied samen te stellen, gegrond op niets minder dan de Canon van Nederland. Maakt daarbij het thema ‘Veelkleurig Nederland’ (over de multiculturele samenleving) iets prominenter dan de rest. Want dat leeft. En Marokkaanse voetballertjes, kies daarna onverdeeld voor Oranje!
35 Reacties op "Wilhelmus staat eensgezindheid Oranje in de weg"
Aan de andere kant … sinds Sanchez in zijn eentje de Raboploeg in de Tour de France een totale vernedering heeft bespaard is mij weer duidelijk geworden hoe goed de tekst is.
Een nationaal volkslied is een 19e eeuws overblijfsel hoort bij een land net zoals een nationale vlag etc. Wie zich niet in Nederland thuis voelt/verbonden voelt zal ook het veranderen van het Wilhelmus voor een ander volkslied daar geen ene moer aan veranderen! Wees blij met het Wilhelmus want voor 1932 had men dit volkslied:
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
Wiens hart voor land en koning gloeit,
Verheff’ den zang als wij:
Hij stell’ met ons, vereend van zin,
Met onbeklemde borst,
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst.
Marokkaanse voetballers die voor het Marokkaanse elftal kiezen doen dat om hele andere redenen dan voor het feit ze geen goed gevoel hebben bij het Wilhelmus. Volgens mij interesseert het de meeste voetballers geen zier welk volkslied er gespeeld wordt.
@Mohammed
Ik kan niet anders dan mij bij die mening ansluiten.
Ook bij 30 graden ben ik de echte.
Of we verbieden het type immigranten dat wel ons geld kost, maar als het op voetbal aankomt voor hun ’thuis’- land kiest gewoon om 2 paspoorten te hebben. Het zou eens klaar moeten zijn.
Bah. en ‘Wilders en consorten’? Ach… ik ben er altijd tegen geweest om zo extreem te stemmen maar na alle multiculti- ellende in dit land ben ik ook overstag. En eigenlijk best tevreden mee.
On topic; Volkslied veranderen? Het schaamrood staat mij op de kaken dat je dit durft voor te stellen. Ons volkslied is een eerbetoon aan het land, en zij die hiervoor gevallen zijn.
Nooit maar dan ook nooit zal ik zingen over een multiculti- Nederland.
Driewerf neen!
Ik ken maar één volkslied:
Frysk bloed tsjoch op! Wol no ris brûze en siede,
En bûnzje troch ús ieren om!
Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan d’ierde,
It Fryske lân fol eare en rom.
Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
Klink dan en daverje fier yn it rûn
Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
http://fy.wikipedia.org/wiki/Frysk_folksliet
Hou eens op joh, wat een kul…
Het heeft niks met de tekst te maken, maar met het gevoel een Nederlander te zijn. Trots te zijn op je land en trots te zijn op het feit dat je voor dit prachtige land mag uitkomen. Het Wilhelmus is een onlosmakelijk deel van onze prachtige samenleving waar iedereen met z’n jatten vanaf moet blijven!
“Toch maar héél stilletjes het Wilhelmus meegezongen, terwijl het schaamrood me op de kaken stond.”
Het feit dat iemand zich moet schamen voor een gemeenschap omdat hij of zij het volkslied van het (geboorte) land zingt is juist iets om je voor te schamen. Is het een schande om te uiten dat je een Nederlander bent?
Als je echt wilt tonen dat dit ook je land is dan zing je gewoon mee. Zo gek is dat helemaal niet.
Ga lekker terug naar Turkije en het volkslied daar veranderen en neem een voorbeeld
aan Ataturk die zei dat de islam op de vuilnisbelt van de geschiedenis hoort.
Jullie zullen nooit Nederlander worden wen er maar aan.
Ik vind het ‘Wien Neerlandsch bloed’ nog steeds een erg mooi en passend nummer, maar het Wilhelmus heeft veel meer emotionele waarde.
Waarom zouden wij óns volkslied moeten aanpassen omdat het misschien aanstootgevend is voor immigranten? Zij willen hier graag wonen, leer er maar mee omgaan. Integreren heet zoiets: je eigen cultuur laten varen voor de cultuur waar je in terecht komt. Daarom waren Hollanders zulke goede handelslieden -met bijvoorbeeld China- en de immigranten van nu vooral vervelend (denk aan de oproep tot gebed; in de Grondwet stond altijd dat geloof niet zichtbaar mag zijn, kan dat er wellicht weer in?).
Misschien zou een geschiedenisles deze jongens niet misstaan: dan zouden ze meteen weten waarom het volkslied zo klinkt.
Onder deze reactie waarschijnlijk nog meer socialistisch geneuzel..
@Mohammed Boubkari:
Jij begrijpt het.. Als ik een hoed had zou ik hem voor je afnemen. Ik hoop echt dat iedereen die vind dat mensen met de naam Mohammed nooit Nederlanders zullen worden jouw comment lezen en zien dat ze het mis hebben.. En er is geen woord sarcasme in mijn woorden, mijn vriend.
Ik lees: “Önder Kaya, Hikke en tijn yn Fryslân”
Moet dat niet “Hikke en tein” wezen? het was immers toch altijd : tsjen – teach – tein?
Nu we dat gehad hebben en nu we toch bezig zijn, ik mis het voorstel om elke verwijzing naar goden, van welke aard dan ook te schrappen. Godsdiensten discrimineren namelijk, allemaal. (zie ook http://www.wijblijvenhier.nl/13496/geen-moskeeen-in-bebouwde-kom-kom-nou/#comment-96403 en verder)
En stug doorgaan met redelijk nadenken noopt ons dan tot de conclusie dat zelfs elke verwijzing naar een geloof minder wenselijk is, dus ook het geloof in alles wat met multiculturalisme te maken heeft. Dan stellen we meteen alle volksdelen tevreden die zich op de een of andere manier verbonden voelen met filosofische tradities die voortvloeien uit allerlei monotheïstische richtingen, want zullen zich nooit met het multiculturalisme kunnen vereenzelvigen als belangrijke grondslag, want anders hadden ze allang wat aan dat monotheïsme gedaan.
Mooiste volkslied dat er is, houden zo !
Sure………
Zinloze actie. Je kunt beter bejaarden gaan helpen als je niets te doen hebt. De grond onder je voeten is veroverd op een vreemd koninkrijk. Hier past dankbaarheid jegens de vlag en het Huis van Oranje. Blijf daar liever vanaf.
@Arjan 5:38 “De grond onder je voeten is veroverd op een vreemd koninkrijk.
Dat klopt natuurlijk niet. Karel V en Philips II waren volgens ons eigen recht de rechtmatige heersers over Holland, Zeeland, Friesland, Gelderland etc etc. Van vreemde koninkrijken is geen sprake. Ze waren immers gewoon Hertog van Gelre, Graaf van Holland, Heer van Zeeland etc. etc. Nogmaals: volgens ons eigen recht. Karel en Philips maakten in (ik meen) 1549 nog een rondreis door de Nederlanden om (voorafgaand aan de inhuldiging van Philips II), trouw te zweren aan de wetten (de “costumen en gebruiken“) van de verschillende provincies. (Die hadden namelijk allemaal een eigen rechtsstelsel waaraan de Vorst, Hertog, Graaf, Heer etc. trouw moest zweren). De opstand (=80-jarige oorlog) was géén oorlog tegen vreemde overheersing, het was een burgeroorlog (annex godsdienststrijd).
De NRC heeft in de jaren ’90 al eens een dergelijke wedstrijd uitgeschreven. De winnende tekst voldeed aan de doelen hierboven. Niet dom doen en ingewikkeld, gewoon die tekst overnemen.
Dat is veel vaker gedaan, nieuwe tekst bij oude bekende melodie.
Dus als ik het goed begrijp ben je onder Turken in Nederland een verrader als je het Nederlandse volkslied meezingt. Is dat niet een symptoom van het probleem? Het probleem dat (misplaatst) nationalisme heet? Of is nationalisme alleen een probleem als Nederlanders nationalistisch zijn? Vragen, vragen.
Wat mij altijd al heeft verbaasd dat Turken en Marokkanen zich ‘Turken’ en ‘Marokkanen’ blijven noemen, ook na een aantal generaties hier in NL te zijn. Ook weer in deze discussie. Dit terwijl mijn vrienden van Spaanse en Italiaanse afkomst hier qua generaties net zo lang zijn, of soms korter, maar zicht echt geen Spanjaard meer noemen of Italiaan.
Heel bijzonder, die instelling van de Turken en Marokkanen.
En als dát dan het probleem is, in dit geval zo u betoogt, dat nationalisme, die vage weemoed naar een land wat niet meer het jouwe is, moeten de Nederlanders dan hun volkslied aanpassen? Ik snap er geen bal van.
Dan kiezen de Marokkanen nog steeds niet voor NL, ze hebben het niet zo op Holland. Daarnaast is Nederland nou eenmaal nooit nationalistisch geweest, we zijn een stel bij elkaar geraapte opstandig Duitse gewesten met als belangrijkste en vrijwel enige doel: geld verdienen. Dat gezegd hebbende, het Wilhelmus gaat wel over de ongeveer 1000 jaar oude geschiedenis daarvan. Het is voor allochtone gastarbeiders die hier amper 30 jaar zijn toch wel behoorlijk wat grootsheidswaan om dan toch in ons volkslied betrokken te willen worden. Dat is toch een beetje als een analfabeet die solliciteert op een functie als professor. Wacht maar even 300 jaar. Sociale wetten schrijven nu eenmaal dat de nieuweling zich moet bewijzen in de groep, de groep niet aan de nieuweling, zo zit de mens nou eenmaal in elkaar.
Een nieuwe tekst vind ik een prima idee, maar dan wel op de originele muziek want dat is toch wel een alleraardigst deuntje!
wat voor een onzin is dit nou weer? begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben helemaal voor een multicultureel nederland. ik ben zelf ook maar half nederlands. maar het volkslied aanpassen, omdat allochtonen zich er niet prettig bij voelen? kom op man. uiteindelijk ben je te gast in dit land, en moet je je ook zo gedragen. by all means, leef je uit als het gaat om je eigen cultuur. maar blijf van de oorspronkelijk nederlandse cultuur af, en pas jezelf ook aan. het wilhelmus is een deel van onze cultuur, en dat houden we liever ook zo, totdat EUSSR het over neemt.
Ben ik van Dietschen bloed moet het zijn.
Duitsland bestond in die tijd niet eens.
Marokkanen in Nederland hebben het duizend maal beter dan Marokkanen in Marokko. Denk aan onderwijs en sociale voorzieningen, de vele extra subsidiepotjes, het gedogen van criminaliteit en extremisme (in Marokko allebei streng verboden), de politiek correcte censuur, etc.
Marokkanen die desondanks schijt hebben aan Nederland en de Nederlanders gaan daar echt niet mee stoppen als we het Marokkaanse volkslied overnemen. Laat staan als we iets halfslachtigs daartussenin kiezen. Want “multicultureel”, dat betekent dat we vele honderden nationaliteiten en religies in dat ene liedje moeten verwerken.
Onhaalbaar en onnodig.
Het draait niet om een volkslied.
Veel Nederlanders zingen ook niet mee.
Dus niemand zal het een allochtoon verwijten als hij niet meezingt.
Een ander volkslied zal ook niet beter meegezongen worden, ook niet door Nederlanders. Nederlanders zijn wat dat betreft anders dan Italianen, inderdaad.
We zijn ook anders dan Zweden als het gaat om de vlag in de tuin; anders dan Turken als het gaat om erkenning van historische misstanden. En sommige Nederlanders eten graag spruitjes, al zal niemand die aan allochtonen op willen dringen.
Integratie draait om iets heel anders.
Het draait om normale normen en waarden; joden en homo’s accepteren bijvoorbeeld. Doe iets tegen criminaliteit en extremisme, in plaats van steeds de boodschappers aan te klagen.
Waarborg de vrijheid van meningsuiting, ook als ene Hirsi Ali het sexueel verminken van kinderen wil bekritiseren.
De meeste Nederlanders (zelfs PVV-ers) hebben niks tegen allochtonen of moslims.
Maar Nederlanders stonden eeuwen geleden al bekend als “brutaal”, omdat ze het gezag van de adel en de christelijke geestelijkheid tartten. Eind jaren ’60 werd het beledigen van die elites zelfs de norm. En nu leidt de minste kritiek op de islam tot gesubsidieerde lastercampagnes, bedreigingen en geweld.
Daar haalt Wilders zijn stemmen vandaan.
Het probleem is de multikul; speciale politie voor allochtonen, speciale wetgeving voor allochtonen, speciale parken voor allochtonen, en nu weer een speciaal volkslied voor allochtonen.
Dat het meestal om proefballonnetjes gaat die nooit gerealiseerd worden doet daar weinig aan af. Het is net zo aanstootgevend als het gesjoemel met “wetenschappelijke” cijfers, de geschiedsvervalsing en de censuur, en al die andere trucjes om de multikul door de strotten te douwen.
Als de heer O. Kaya het Wilhelmus “heel stilletjes” het Wilhelmus meezingt staat het “schaamrood hem op de kaken”? omdat “de aanwezige Turken mij zouden kunnen brandmerken als onvergeeflijke volksverrader”. Juist, ja. Als hij een Nederlands paspoort heeft dan verzoek ik hem beleefd dat in te leveren en bij voorkeur uit Nederland te vertrekken.
Tuurlijk, hebben Marokkanen recht op een Marokkaans Nederlands volkslied. Marokko niets te verwijten, maar wel naar Nederland verkast om op hun volkslied te schijten. Want Nederland en volkslied is niet meer. De Nederlander is haar land vergeten en Marokkanen hebben nu een land des meer. Nederlander u bent een nomade, gedoemd tot zwervend persoon. Uw landje is niets, zo gewoon. Ieder ander land is veel beter, maar niet zonder dat de Nederlander totaal is verdwenen. Zolang blijft het verschil, tot op de dag van vandaag, zingen wij het Wilhelmus met schijt op Nederlands bestaan.
Dit soort ronduit belachelijke ideeën zijn de hoofdredenen dat men in dit land een hekel begint te krijgen aan Marokkanen.
Waarom moet alles wat Nederlands is maar blijven wijken voor dit soort figuren? Ons volkslied nota bene?! Waarom kunnen Marokkanen niet iets meer zijn als Chinezen?
Als mensen die keihard werken maar waar je verder nooit iets over hoort?
Dat allochtonen zich hier niet geintegreerd voelen ligt aan henzelf en niet aan het gastland dat ze ontvangt. Pas je zelf eens aan, zouden wij in Marokko ook moeten. Gelukkig gaan tijden veranderen, dit gaat al veel te lang, véél te ver.
Wat een dom plan. Ik heb een tip voor alle buitenlanders; Voor je met een dom plan komt, stel je even voor hoe dit plan in je eigen land van herkomst begroet zou worden als het door een middelmatig aangepaste Nederlander voorgesteld zou worden. Zou men ervoor op straat gelynched worden? Ja? Dan kun je er vanuit gaan dat ook wij kaaskoppen met je plan niets op hebben en je er maar beter niet over spreekt.
Oh en nog wat; Op een hogeschool ga je naar school. Er is dus ook geen sprake van een studie.
Het Wilhelmus is een uitstekend volkslied. Het had in 1568 een voorspellende waarde. Immers, om te beginnen wordt vastgesteld dat het om Duits bloed gaat als wij oranjegezag aanvaarden en bovendien hebben de Oranjes den koninck van Hispagne altijd geëerd. Hoe allochtoon-vriendelijk wil je het hebben. Ons volkslied loopt dus vooruit op de in 1568/1932 nog niet waargenomen ontwikkeling. Het zou onze medelanders juist een hart onder de riem moeten geven die internationale kijk en het wegstrepen van vaderlandse belangen in het volkslied.
In plaats van constant af te geven op een land wat nieuwkomers alles biedt wat de oorspronkelijke bewoner ook heeft, zie de opmerkingen van de heer Derksen zou het sites als deze sieren om de hand is in eigen boezem te steken:
-http://www.elsevier.nl/web/Stijl/Society/344911/Kickbokser-Badr-Hari-wil-zichzelf-aangeven.htm
-http://nos.nl/artikel/395417-meer-allochtone-jongeren-werkloos.htmlhttp://www.treinreiziger.nl/actueel/vrouw_staat_alleen_tegen_overvaller_op_station_waddinxveen-144516
Trots op Marokko trots op Turkije maar Nederland de financier van het luizenleventje (in vergelijking met de situatie in land herkomst) dat is toch zo’n rotland.
Blijf toch eens overal van af en ga ergens anders lopen provoceren, lands eer en lands gewoonte.
Je word vast overstelpt met zure reacties, maar hier een positieve: Goed idee, het volkslied aanpassen!
Dat Wilhelmus heb ik als kind al erg vreemd gevonden, met die koning van Hispanje en de vraag of ik van Duitsen bloed was. Ik ben geboren in Arnhem in Nederland, daar heb ik geleerd om juist een hekel aan Duitsers te hebben (het barst er van de WO II sentimenten).
Nu ben ik 5 jaar geleden geëmigreerd, en weet ondertussen beter; De angst voor mensen met een andere nationaliteit is kolder. Je kunt beter toenadering zoeken.
Het gaat helemaal niet om de precieze tekst. Het Wilhelmus is een symbool van de ‘autochtonen’ als ethnische groep. Marokkanen voelen dat ze bij een andere ethnische groep horen, en vinden dat prima. Vandaar dat ze liever voor Marokko dan voor de ‘kaaskoppen’ voetballen. Ethnische verschillen leiden vaak tot hoogoplopende emoties. De multi-ethnische samenleving is een gevaarlijk drogbeeld dat kan leiden tot een Joegoslavië aan de Noordzee. Het is beter voordien vreedzaam en respectvol uit elkaar te gaan.
Het Nederlandse volkslied is een nietszeggende frase.
Het is als een clublied van een club die zo’n 30 jaar bestaat, nergens voor staat en waarvan iedereen vrijblijvend lid kan worden, alle rechten krijgt van het lidmaatschap en geen plichten.
Maak je er niet druk om, het is een nietszeggende woordenrij van een land in verval.
Beste mijnheer Önder Kaya,
U hebt helemaal gelijk met uw constatering dat de tekst van het Wilhelmus niet meer past in deze tijd en dat u die graag vervangen wilt hebben. Ook wij als Atheïstisch Verbond zijn die mening toegedaan. Het aanpassen van het lied hebben wij al een tijdje op ons lijstje staan. Wij zijn nu zover dat we de komende regering een verzoek gaan doen het Wilhelmus te vervangen voor een meer hedendaagse versie. Een zodanige versie dat het een werkelijk volkslied zal zijn, dat het door iedere Nederlander gezongen zal kunnen worden. En dat, uiteraard, uit volle borst!
Heel jammer dat de aandacht voor dit onderwerp in de verkeerde, niet relevante, richting wordt getrokken. Het Wilhelmus betreft 15 coupletten, daarvan 11 sterk religieus van inhoud en zodoende slechts door een zeer kleine groep Nederlanders te omarmen. De 4 overige coupletten zijn van dien aard dat ik als volbloed Nederlander ze evenmin wil uitspreken. Kijk voor de volledige tekst maar een op Wikipedia, u zal er van versteld staan.
Wees trots op onze Lage Landen
op’t volk van vlees en bloed
Een Koningshuis genaamd Oranje
een boegbeeld bij eb en vloed
al die Prinsen van Oranje die ’t landje heeft gekend
die strijdlust van ons volkje : het is en blijft ongekend!
’t Was eens meer water dan weiden
onder vijandig juk
’t was eens een natie in veel delen
werd meermaals uit elkaar gerukt
Een sterke arm : die bleef, de overlevingskracht!
Oranje en de werklust, dat gaf ons Nederland macht!
Het polderen, het boeren, ’t werken
het zat ons volkje in’t bloed
saamhorigheid en samenwerken
loyaliteit , nu en voorgoed!
Die saamhorigheid, een koning en een koningin
die samen werken aan een toekomst
zelfs ’t vokslied is een nieuw begin!
Zoals het werken aan schoon water en
brood voor iedereen!
Zoek mij een koningspaar ter wereld
en concludeer : er is er geen!
Dat is Nederland! een volk van vlees en bloeddie altijd doorgaan ’tot het gaatje’
al eeuwenlang met heel veel moed!
En wie nu nog een republiek wil, die moet maar
emigreren gaan
Maar wij, wij willen samen leven en werken aan
een goed bestaan
met saamhorigheid, liefde en overlevingszin
dan past daar nu en in de toekomst geen
haat en nijd meer in!
Altijd ons Nederland getrouwe, met heel
veel inmengingsbloed!
Een volk van samen en vertrouwen !
een volk dat ied’reen leven doet!
Samen sterk voor 1 : ons kleine Nederland
in ondernemen, sport en werken :
samen voor 1 : ons Nederland!
Diny Plas
19 april 2013