Geschreven door: Izz ad-Din Ruhulessin
De welwillende en hardwerkende buurtbewoner zucht onder het juk van de zandkleurige tirannen uit de Rif. Om het drama nog groter te maken, weigert de Marokkaanse gemeenschap structureel om publiekelijk afstand te nemen van de criminele en overlastgevende opgeschoren bontkraagjes die zij produceert. Dat komt door hun oriëntaalse schaamtecultuur, die ervoor zorgt een Marokkaan nooit publiekelijk zijn schuld toegeeft. Tot zover de fabeltjes van Ahmed Marcouch, die hij aan ons vertelt in zijn opiniestuk “Het tuig gaat met de ramadan aan de haal”.
Terug naar de realiteit. Dit soort verhaaltjes doen het misschien goed bij de burgerlijke goegemeente die graag haar superioriteit ten opzichte van de Berberse Bergbarbaren wil bevestigen. Maar ze zijn lichtjaren verwijderd van wat er werkelijk aan de hand is.
Het in één adem noemen van criminaliteit en overlast is onjuist, en stigmatiserend. Criminaliteit is objectief vast te stellen en strafbaar, overlast is dat niet. Sommige mensen ervaren overlast als ze een vrouw met een hoofddoek zien. Of als mensen een taal praten die ze niet kunnen verstaan. Weer anderen ervaren overlast als dronken provinciejeugd een wedstrijdje “container omgooien” speelt. Het is beter om niet te pas en te onpas te strooien met dit begrip en je druk te maken over zaken die er werkelijk toe doen. En het zéker niet op één hoop gooien met criminaliteit.
Die vermeende criminaliteit is misschien zelfs wel net zo subjectief. Natuurlijk is criminaliteit in theorie een absoluut begrip (i.e. het plegen van strafbare feiten). Maar in de praktijk is criminaliteit voor sommigen al een Marokkaan die in een dure auto rijdt. Of een groep allochtonen van meer dan drie personen. Ook bij het begrip “criminaliteit” is het beter om wat minder in algemeenheden te spreken.
Na de zoveelste herhaling van het criminaliteit-en-overlast-cliché wekt Marcouch de indruk dat de buurtbewoners uit angst voor represailles geen aangifte doen. Dat is simpelweg niet waar. De werkelijke oorzaak ligt in het feit dat veel allochtonen (het gaat hier vaak om zwarte wijken) het gezag van de politie niet erkennen.
Negatieve ervaringen met de politie zijn voor allochtonen schering en inslag. Iedereen – zeker Marokkanen – heeft wel een vriend, familielid of kennis die bij de zoveelste razzia is aangehouden of voor de zoveelste keer is lastig gevallen door een uniform-met-een-pistool. Of is daar zelf slachtoffer van geweest. Met als enige reden: ethnic profiling. Dit maakt dat zelfs de meest wetsgetrouwe allochtonen vaak een hoge mate van antipathie tegen de politie hebben.
Marcouch gaat door te stellen dat de Marokkaanse gemeenschap publiekelijk afstand moet nemen van misstanden. Het was te verwachten. Marokkanen, moslims en allochtonen krijgen regelmatig het bevel ergens afstand van te nemen wanneer misstanden zich voordoen (reële of vermeende). Zelden stelt men de vraag: hebben zij geen betere dingen te doen? Wij leven niet om te dansen naar de pijpen van Marcouch en zijn broodheren; en op commando te laten zien hoe goed ingeburgerd we wel niet zijn.
Bovendien: waarom moet de – in dit geval – Marokkaanse gemeenschap afstand nemen van overlast en criminaliteit? En wat als zij dit weigert? Wat voor consequentie zit daaraan verbonden? Is het dan rechtvaardig dat Marokkanen worden beoordeeld op het gedrag van andere Marokkanen? Gaan we dan consistent zijn en Nederlanders beoordelen op het gedrag van andere Nederlanders? Of, om het lekker controversieel te maken, joden op het gedrag van andere joden? Gooi jezelf weg. Roep autochtonen op om allochtonen als individu te beoordelen, in plaats van op het wangedrag van andere allochtonen. Dát zet meer zoden aan de dijk.
Ten slotte ben ik er niet van gediend dat Ahmed Marcouch mij op mijn islamitische plichten wijst. Zou hij een imam of andere religieuze autoriteit zijn, dan had ik daar wellicht nog wat coulance voor gehad. Maar Marcouch is Kamerlid voor een seculiere partij, in een parlement van een onpartijdige staat. Bovendien heeft iemand die het dragen van een baard of hoofddoek – voor vele moslims erg belangrijk – bestempelt als “futiele zaken”, weinig geloofwaardigheid wanneer hij de mond vol heeft over islamitische plichten.
Het is jammer dat iemand als Marcouch, die in de perfecte positie is om bruggen te bouwen tussen verschillende bevolkingsgroepen, op zo’n harde manier Marokkanen en moslims in het algemeen schoffeert. Het is nu niet het tuig dat met de Ramadan aan de haal gaat, maar juist Ahmed Marcouch. Misschien blijkt er in de woorden “de échte kutmarokkaan draagt geen bontkraag, maar een stropdas” toch nog enige waarheid te zitten.
-Izz ad-Din Ruhulessin-
16 Reacties op "Het Marokkaanse straattuig houdt onze buurten in gijzeling!"
Tja je kan het ook omdraaien: de harde kern van criminelen en overlast plegers in Amsterdam heeft familie die ook met de politie in aanraking zijn geweest. Dus die nemen geen afstand maar geven een slecht voorbeeld. Die familie zou zich aangesproken moeten voelen als hun kroost of neef in problemen komt want dat heeft waarschijnlijk ook wel iets met de achtergrond te maken. Ethnic profiling bestaat maar heeft uiteraard als bron de mate waarin een bevolkingsgroep voorkomt in de criminaliteitsstatistieken. Dat andere Marokkanen afstand moeten nemen kan zeker helpen in die zin dat ze daders dan andere waarden en normen voorhouden. Dat hoeft van mij echter zeker niet in publieke statements. Dat is dan iets tussen degene die dat doet en degene die in de fout is gegaan. Probleem met jouw betoog is dat het struisvogelpolitiek is en geen oplossing aandraagt. Marcouch probeert dat tenminste. Jij draait weer het bekende slachtoffer verhaal af.
Die slachtofferrol-dooddoener is zóóóóóóóó 2004.
Hierbij neem ik publiekelijk afstand van marcouch en zijn uitspraken.. Hij kan niet meer zeggen dat we niet publiekelijk ergens afsand van nemen ;)
Mensen als Marchouch afschilderen als huisnegers die braaf pootjes opgeven naar hun witte meesters, puur omdat ze vinden dat ook straatmarokaantjes zich hebben te gedragen, is anders ook heel erg 2004.
“De werkelijke oorzaak ligt in het feit dat veel allochtonen (het gaat hier vaak om zwarte wijken) het gezag van de politie niet erkennen.”
De werkelijke oorzaak ligt in feit dat veel Marokaanse jongens in de categorie 8 tot 28 zich regelmatig profileren in een subcultuurtje waarin het “gatar” is om je te gedragen als een regelrecht zwijn. Deze sahbi”s zijn/waren van mening zijn dat de “straat” een terra nullius is dat om die reden vrijelijk geclaimd kan worden ten koste van ieder ander.
Hun wangedrag is weliswaar vaak relatief licht in strafrechtelijke zin, maar raakt wel op het punt waar het het meest pijn doet: de persoonlijke veilige levenssfeer van mensen. Tuurlijk wordt er niet direct aangifte gedaan als iemand weer eens zonder reden wordt uitgescholden voor “k*nkermongool” , eieren tegen ruiten worden gegooid, bushokjes aan diggelen gaan of zaken van gelijke strekking. Zulke zaken komen vaak in geen enkele statistiek voor, maar zijn daarom nog wel schering en inslag.
Persoonlijk had ik mijn eerste echte positieve ervaringen met Marokaanse jongens pas op de universiteit, het volk dat ik daarvoor tegenkwam was doorgaans puur racitisch , seksitisch en deliquent schorem een enkele uitzondering daargelaten. En dat was niet omdat wij akelige bevooroordeelde witmensen dat aan elkaar vertelden, maar omdat wij dat aan den lijve ondervonden op straat, op voetbalclubs en scholen.
Tuurlijk beoordeel ik mensen zoveel mogelijk als individu. Maar als mij over straat bewoog ik zag daar weer zo’n een groepje loensende opgeschorem, dan was ik wel degelijk bevooroordeeld: ik verwachte problemen zonder aanleiding. Een vooroordeel dat maar al te vaak werkelijkheid werd! Vooroordelen kunnen soms nuttig zijn. Sterker nog: ze zijn een essentieel element van menselijk psyche. Ze moet alleen met beleid gehanteerd worden en ten alle tijde onderwerp zijn van kritische reflectie en correctie.
Wat zit je trouwens te janken over “etnic profiling” van de hermandad? Is het zo raar dat als in een buurt veel overlast is van marokaans schorem de politie dat meer aandacht aan besteed en als gevolg daarvan automatisch vaker in confrontatie beland met die deliquente straatratjes met een veel te grote bek? Waarom apologiseer jij feit dat zij de politie niet erkennen? Dat moeten wij toch allemaal?
Ook in mijn wijk in Amersfoort alhier werden in verleden wel is grote politieacties gehouden (“razzia’s”? waar haal jij het lef vandaan deze term te gebruiken?) en dat was hard nodig ook!
Het hele “islamdebat” mag hier wat mij betreft buiten blijven. Ik heb regelmatig gewenst” dat dit tuig zich zou gaan gedragen als degelijke moslims. Dat had een hoop overlast gescheeld.
Enige kantekening bij mijn eigen verhaal is dat het tegenwoordig om een afnemend probleem lijkt gaan, zowel cijfers als persoonlijke ervaring geven die indruk. (of misschien zie ik er zelf tegenwoordig gewoon gevaarklijker uit).
Als die trend zich doorzet is een betoog als dit in toekomst waarschijnlijk overbodig, althans van mijn kant. Iets zegt mij dat jij desnoods tot judgement day zult doorgaan met je geweeklaag over racistische witmensen.
Nou, Izz ad-Din Ruhulessin, je verwijt aan Marcouch dat hij zijn bruggenbouwfunctie niet benut, kan je ook aan jezelf maken.
Komiche begin bij zelf en geloof heeft geen enkel rol het zit in de gedachte gang van een mens je zal nooit kunnen weten wat door iemand zijn hoofd heen gaat. Goed slecht bepaal het voor je zelf en daar begint het bij. Beoordeel anderen niet alleen jezelf
Overigens is de uitspraak dat tuig specifiek met de “ramadan aan de haal gaat wat vergezocht” en is daarnaast te gemakkelijke koppeling van crimineel gedrag aan islam.
http://www.amazightimes.com/Moslimbashing-nog-steeds-aantrekkelijk-voor-sensatiejournalisten_a1596.html
Het gedrag is in de eerste plaats afkomstig van een akelig marokaans subcultuurtje, wat hun religie is zal mij in eerste instantie m’n bolle reet roesten.
Sander, ben het grotendeels met je eens. Het is echter een stuk van Izzie de bekeerling, iemand met een gebrek aan redeneringsvermogen en overschot aan geldingsdrang, iemand die je totaal niet serieus kunt nemen. De ontbrekende dan wel lachwekkende argumentatie in dit stuk bewijst het al maar anders moet je zijn optreden bij P&W eens bekijken, is lachen en scheelt je weer een reactie. Ik snap echter absoluut niet waarom de redactie dit stuk plaatst, waarom een platform bieden voor dit soort onzin?
@ Noa
Heb inmiddels begrepen met wie we hier van doen hebben ja. De enige echte doctorandus gifkikker. Je weet wat het is met kikkers. Ze kwaken hard en en springen hoog.
Probeert wanhopig in jas van Malcolm X te passen, maar dat gaat niet, want die jas is veel te groot en bovendien is het hier niet zo koud.
Militant slachtofferschap in optima forma.
Playa-Haters
@ Izz
QQ
Na de laste 2 opmerking begin ik toch echt te merken dat ik oud begin te worden…. Waar is mijn woordenboek!
:P
Salam
Daoud
Ja het is heel irritant dat alle Marokkanen gelijk verantwoordelijk worden gehouden voor wat een paar mensen doen .n.
Maar… gelijk Ahmed Markouch uitmaken voor kutMarokkaan vind ik veel te ver gaan. Dat getuigt niet van respect (en andersom, Marokkanen voor *** uitmaken ook niet). Hij probeert misschien op zijn manier iets te doen aan het stigmatiseren van bevolkingsgroepen. Door publiekelijk te stellen dat we bereid moeten zijn wangedrag te veroordelen, geeft hij impliciet ook aan dat er een onderscheid is tussen een groep en het gedrag van die groep. Waardeer de intentie. Inderdaad slaat hij de plank mis en is het irritant om steeds verantwoordelijk te worden gehouden voor het gedrag van anderen, maar heeft hij het dan verdiend om gelijk zo verketterd te worden? Zo ja, dan zijn we geen haar beter.
Ik heb het verhaal van Markouch aandachtig gelezen en kan er geen woord van onwaarheid in ontdekken. Zolang marokkanen het al 30 jaar presteren om iedere dag fout in de media te verschijnen door hun ontspoorde jeugd on-nederlandse dingen te laten uitvreten, en vervolgens ook nog te ontkennen, kunnen ze op niet rekenen op mededogen. In bovenstaand artikel wordt geprobeerd om in de slachtofferrol te kruipen, alles te ontkenne en alles om te draaien als zouden de nederlanders de schuldigen zijn… Nederlanders weten inmiddels wel hoe de marokkaanse hazen lopen.
Sorry, maar al zou ik in Marokko wonen zou ik er iig proberen om iets te maken van mijn leven.
Het laatste nieuws wat mij buitengewoon bevreemde was dat marokkanen niet zindelijk zijn… http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/345186/Geevacueerde-jeugd-Utrecht-misdraagt-zich-in-hotel.htm
En laat ik voor de verandering die ene open deur nog maar eens intrappen: voor de komst van de marokkanen was nederland een leuk land om in te wonen met een grote sociale cohesie en een groot saamhorigsheidsgevoel.
Ligt het werkelijk aan de marokkanen ? Ja, en inmiddels spreek ik (en zeer velen met mij) uit zeer ruime ervaring, alleen de politiek wil de eigen bevolking niet snappen.
Persoonlijk heb ik er ook een hard hoofd in dat het ooit nog goed komt.
En het ergste is dat deze ontspoorde generatie straks de pensioenen moet gaan ophoesten voor u en mij… Zoals ik al zei, ik heb er een hard hoofd in !
@ JohnS
Tut tut kom nou, niet zo doemdenken. Steeds meer mocroboys bevolken vakopleidingen, hbo’s en ook universiteiten. En het voordeel is dat als ze eenmaal goed aan de studie zijn, ze zich doorgaans flink in het zweet werken ook nog. Sterker nog: het zo nu en dan nog wel eens beter willen doen dan die hollandse feestsneusstudenten.
Enig probleem is dat Ruhulessin hier om mij onduidelijke reden meent stelling te moeten nemen voor een significant segment aan geteisem dat zich ook binnen deze groep bevind. Iets waarvoor de meeste mensen geen krant hoeven op te slaan van die altijd zo stigmatiserende media, omdat dit iets is wat ze gewoon op straat kunnen meemaken.
Typisch weer een verhaaltje van een trol in de slachtofferrol die vindt dat de autochtonen de terreur van die allochtone etterbakjes maar lijdzaam en kritiekloos moeten ondergaan, omdat allochtonen nu eenmaal dhimmis zijn en zich moeten onderwerpen aan hun superieure cultuur en zelf boven de wet staan.