Wijblijvenhier.nl een website dat in leven is geroepen vanwege een reden. Waarom marcheren een stelletje maffe allochtone schrijvers op het web met de woorden; Wijblijvenhier.nl? Waarom worden wij op de dag van vadaag verplicht om te zeggen dat wij hier blijven? We zijn toch geboren en getogen hier? Ergens is het mis gegaan en goed mis.Wijblijvenhier.nl biedt al die blinden en doven een kans om eens verder te kijken, wij bieden de ordinaire vooroordelende Autochtoon de kans om tot een ontdekking te komen, en dat is dat we eigenlijk heel gewoon zijn. Zo gewoon als we zijn, blijven wij voor de media, politiek, meneer Wilders toch heel vreemd ongewoon. Neem nu Hafid en Fatima, hebben ontzettend moeten presteren als Allochtonen, ze hebben toekomstdromen en visies gehad. Ze hebben zich voorbeeldig gedagen in de maatschappij, zo voorbeeldig dat niemand ze opgevallen is. En nu? Nu worden ze weer afgewezen na de zoveelste sollicitatie. De allochtonen, hoe vaak komen zij terug in het bedrijfsleven? Ze hebben hun degelijke studie afgerond met een academische titel, ze zijn lid geweest van diverse studentenverenigingen en organisaties, ze waren regelmatig actief als vrijwilliger in een bejaardentehuis of moskee, hielden de meest indrukwekkende presentaties en ze hebben ook gewerkt als vakkenvuller in de Albert Heijn. De druk om als allochtoon meer te presteren is duidelijk voelbaar in onze omgeving. Wij allemaal, zijn Hafid’s en Fatima’s en op socio-economisch gebied gaat het nog moeizaam.
De meeste allochtone studenten en voornamelijk moslims, zijn potentiele ondernemers. Wat moeten we anders? De werk die we dan aangeboden krijgen ligt onder ons niveau, ik heb niet zes jaar gestudeerd om te archiveren en telefoontjes aan te nemen! zegt X. Ik snap de overheid ook niet echt, er wordt van alles gedaan voor allochtonen die de draad kwijt zijn geraakt. Van reintegratiecursussen tot en met begeleidingsactiviteiten. Maar wie zijn nu daadwerkelijk de slachtoffers? Dat zijn wij, prima geschoolde allochtonen die over het hoofd worden gezien. Politiek Nederland is te druk bezig met probleemjongeren in Rottedam en "Kutmarokkanen" van Amsterdam West. Wel terugsturen of niet terugsturen, denkt Rita Verdonk.
Hallo? Politiek Nederland mag ik even aandacht? Dank u wel! Ik ben geen kutallochtoon noch ben ik een terrorist in wording, al doet mijn hoofddoek meneer Janssen tegenover mij in de bus, nerveus krabben achter zijn oor. Maar goed, dat doe ik soms ook als mijn hoofddoek niet goed zit. Ik ben klassenvoorzitter geweest, heb in de studentenraad gezeten, in de medenzeggenschapsraad van een scholengemeenschap gezeten, ben nu actief lid in een studentenvereniging. En ook ik heb op de schoot van Sinterklaas gezeten en zijn baard voelde prettig bekend aan. Volg nu een innovatieve opleiding met grote toekomstplannen. Alleen ben ik niet zeker van mijn toekomst? Garanderen jullie mij dat ik straks een baan heb? Garanderen jullie mij dat mijn integratiemoeite niets voor niets is geweest? Het is en blijf een moeilijke en onzekere kwestie voor studerende allochtonen.
Wij blijven hier omdat wij hier willen werken, omdat wij onze steentje willen bijdragen in Nederland maar niet alleen op sociaal gebied maar ook op economische gebied. Ik waardeer organisaties die niet mediagevoelig zijn maar uitgaan van talenten en mogelijkheden. Alleen smaakt de realiteit vaak toch anders.
Dank u.
21 Reacties op "Wij blijven hier werken"
Ik hou het kort. Je praat over de overheid die jou een baan moet garanderen, terwijl je weigert je hoofddoek af te doen. Je moet je eigen keuzes maken en misschien is het in jouw geval beter om naar een moslimland te gaan voor een baan!
Nou vooruit ik maak het je iets makkelijker; denk jij nou echt dat de ABNAMRO-bank iemand aanneemt die weigert zijn Baseball-pet af te zetten!?
Persoonlijk zou ik kunnen leven met een keurige hoofddoek. Zwaarder til ik aan dit zinnetje:
“De werk die we dan aangeboden krijgen ligt onder ons niveau”
Zes jaar gestudeerd en dan nog niet een behoorlijke Nederlandse zin kunnen schrijven? ‘DE werk’?! ‘DIE we aangeboden krijgen’?! Als je je sollicitatiebrieven ook zo schrijft, moet je niet klagen over discriminatie op de arbeidsmarkt. Dan ligt het echt aan jezelf.
“Alleen ben ik niet zeker van mijn toekomst? Garanderen jullie mij dat ik straks een baan heb? Garanderen jullie mij dat mijn integratiemoeite niets voor niets is geweest? Het is en blijf een moeilijke en onzekere kwestie voor studerende allochtonen.”
Garanties zijn er niet in deze maatschappij, en zielig doen helpt niet. Aanpakken wel.
Ik – helemaal wit – studeerde af rond 1980, en heb me suf gesolliciteerd. In mijn vak was in het geheel geen werk. Uiteindelijk ging ik voor een baantje van 9 maanden/4 dagen per week verhuizen naar de andere kant van het land. Uiteindelijk kwamen ik en mijn studiegenoten terecht in volledig andere banen dan waar we voor opgeleid waren. Maar het kwam wel allemaal goed.
Mijn latere vrouw – een Indo, dus zelfs een beetje allochtoon – begon in diezelfde tijd als afgestudeerd academica in een gemeentebaantje (voor wie de overheid kent: schaal 6) dat ook niet veel meer inhield dan archiveren en telefoon aannemen. Ook dat is helemaal goed gekomen, gewoon omdat ze liet zien wat ze kon. Uiteindelijk werd ze gemeentesecretaris, dat is de baas van alle ambtenaren.
Als je wat kan, kom je er altijd.
Hebben allochtonen het moeilijker? Vast wel. Vrouwen hadden het hier vroeger ook moeilijker (en nog wel). Maar klagen helpt niet. Aanpakken wel.
Breedveld is een extreme afwijking van de tolerante Nederlandse norm! Verdiep je eens in de cultuur van je eigen volk, voordat je bevoordeelde uitspraken maakt, die zeer ridicuul van aard zijn!
Wat heeft de cultuur van mijn eigen volk hier nu weer mee te maken? Is het dan niet relevant dat je goed Nederlands moet kunnen schrijven om een baan te krijgen die aansluit bij de zesjarige studie die je hebt afgerond?
Hoi Pim,
X heeft geen hoofddoek, soms een bandana maar daar blijft het bij. X is een swingende Antilliaan (klasgenoot), hij verblijft nu al vier jaar in Nederland. Jammergenoeg is X nog maar een eerstejaars student.
Ik vroeg aan hem wat zijn toekomstplannen zijn. Hij vertelde mij dat hij geen zin had om in Nederland te blijven, hij wilt graag na zijn studie terug gaan naar de Antillen. Verder in het gesprek kwam hij met die woorden aanzetten, X is mijn inspiratiebron geweest voor dit artikel. De woorden die taalkundig niet kloppen, geven wel de harde waarheid aan of je dat nu aanstaat of niet!
Ach, ik stel je scherpzinnigheid zeer op prijs ;)
Groetjes,
Mehwish
Wie is Pim?
De harde waarheid is dat wie niet behoorlijk Nederlands kan schrijven, niet moet gaan zitten zeuren dat hij of zij wordt gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Op elke aantrekkelijke vacature komen heel veel sollicitanten af. Daar zitten er heus een paar tussen die een foutloze sollicitatiebrief hebben geschreven. DÃe worden uitgenodigd, en dát is discriminatie, maar wel een wenselijke vorm daarvan.
Nu weet ik niet wat voor studie je volgt, maar je interpunctie is belabberd, en je spelling laat ook te wensen over. Nu zijn Peter en ik het niet vaak eens, maar taalbeheersing wordt (niet geheel onterecht) in aanmerking genomen bij het solliciteren. Misschien heb je dit artikel haastig in elkaar geflansd (in een vlaag van verontwaardiging wellicht), en is dit een uitzondering. Ikzelf maak ook onvergeeflijke typefouten, af en toe. Geen probleem. De waarheid is, dat er nu eenmaal een hele hoop geluk (en doorzettingsvermogen, in de meeste gevallen) voor nodig is om een goeie baan te vinden. Ik ben het met je eens dat allochtonen zichzelf vaak meer moeten bewijzen dan autochtonen, om op te boksen tegen vooroordelen. Zij moeten meer hun best doen, en hebben dus meer doorzettingsvermogen nodig dan de gemiddelde autochtoon. Discriminatie (van vrouwen, allochtonen, of moslims) is de wereld nog niet uit. Zeker niet. Het komt zelfs weer terug. En dat is een probleem. Maar zelfs als dat niet zo was, valt er geen garantie te geven dat een bul een goeie baan oplevert.
Bij een sollicitatiebrief haal je deze doorgaans eerst 3 keer door de spellingscheck en laat je het door 4 verschillende mensne nog eens goed lezen, voordat je eht opstuurt. Bij een weblog zal die controle nou eenmaal wat minder zijn. En elk allochtoon heeft moeite met de en het.
Wat denk ik de kern is, is dat de allochtonen op een eerlijke en zelfde manier beoordeeld willen worden als autochtonen. En dan kan het inderdaad zijn dat je niet wordt gekozen, omdat anderen beter zijn dan jou, maar het is natuurlijk wel een probleem als je al wordt afgezen omdat je geen Piet of Jan heet, maar Mohammed of Hamza.
Tja, het onderwijs is ook gewoon niet wat het geweest had kunnen zijn en ik hou m’n hart vast wat er straks bijvoorbeeld in de door 70% allochtonen bewoonde grote steden uberhaupt van overblijft.
Ook autochtonen merken volgens mij vaak dat de echte mooie baantjes naar mensen gaan die van huis uit net dat beetje extra hebben meegekregen, dus naast het redelijk belabberde onderwijs.
Verder staat de hele toon die helaas altijd hoorbaar is in dit soort verhalen me totaal niet aan. Het gaat al langere tijd gewoon slecht met de arbeidsmarkt, kanker wat mij betreft een eind los op de overheid maar hou nu verdomme eens op met dat gewij en gezij. En mocht je perce je hoofddoek op willen houden tijdens je werk dan wordt je toch non ofzo, misschien hebben ze bij groenlinks, pvda of sp ook nog wel een plekje voor je waar je je zelfdiscriminatie en zieligheid tot nog treuriger vorm mag doorontwikkelen.
haha….. klaasvaak.
“…hou nu verdomme eens op met dat gewij en gezij…”
“en mocht je per se je hoofddoek op willen houden….”
ten eerste doe je alsof het hoofddoek het probleem van alles is en daarnaast scheid je de dames die een hoofddoek dragen toch af van de rest
Je hebt niet echt door wat bedoeld wordt he?
Ik kon een eindje met je post meegaan. Ik snap alleen nog steeds niet wat er problematisch is aan een hoofddoek. Dat men negatieve connotaties aan kledingstukken, is tot daar aan toe. Kale koppen hebben ook een imagoprobleem sinds de opkomst van het neo-nazisme. Dat soort gevoelens moeten, vind ik, niet op zichzelf van invloed zijn op het sollicitatiebeleid. Natuurlijk zijn er veiligheidsvoorschriften, en daarop moeten geen uitzonderingen gemaakt worden. Ik denk dat het echte twistpunt pas prangend wordt in publieke functies: hoe behoudt men de (schijn van) neutraliteit, bijvoorbeeld in het rechtswezen?
ik houd mijn hoofddoek lekker op, lekker puh!!!!!!!!!!!!!
Hey breedveld, ga leven zoeken jongen, elke dag een reactie plaatsen laat wel zien wat voor boeiend leven jij hebt. Ik merk op dat je niet zo veel geeft om allochtonen. Dan krijg ik ook veel medelijden over het feit dat je ze iedere keer tegenkomt, OOh wat zal dat zwaar voor je zijn he, nog wel in je eigen land. Wat dacht je van verweggistan jongen, oh nee!!!! ze zijn overal, je ontkomt er niet aan.
Deze reactie is wat men noemt een persoonlijke aanval. Het heeft niets te maken met Peters argumentatie. Nu weet iedereen op deze site inmiddels wel hoezeer Peter en ik met elkaar van mening verschillen, maar dat wil niet zeggen dat Peter niet op de inhoud beoordeeld moet worden.
Ik lees dit alles met veel belangstelling….goed dat er in ieder geval gediscussieerd wordt.
De ‘hoofddoekdiscussie’ is iets wat mij al een hele tijd erg bezighoudt. Aan de ene kant ben ik trots dat ik in een land woon waar iedereen in principe zijn of haar eigen religieuze overtuiging kan beleven.
Aan de andere kant ben ik zelf een vrouw, geboren eind jaren 60 en ben mij nog heel bewust van de feministische beweging uit die tijd, en zegt mijn gevoel dat een hoofddoek een vorm van onderdrukking van vrouwen is.
Wat ik ervan weet (en da’s nog niet zoveel, ik moet dringend eens ‘de islam voor dummies’ gaan kopen, want ik zou er graag meer van weten) is dat een man niet in de verleiding mag worden gebracht door het uiterlijk van een vrouw. Doe dan een blinddoek om bij deze mannen, dan komen ze ook niet in de verleiding, zou mijn eerste reactie zijn. Of is dat te kort door de bocht?
Wat ik ook hoor is dat vele moslima’s (is dat een woord dat je met goed fatsoen kunt gebruiken of is het beledigend? Geen idee, let me know) zelf graag deze hoofddoek dragen, kijk naar bijvoorbeeld de meiden van Halal, die hun gestudeerde hoofden met trots in de hoofddoek hullen.
Ik ken zelf eigenlijk helemaal geen enkel islamitsch persoon, behalve een stel uit Gambia en die hebben een hele andere invalshoek, dus ik kan het ook niet om me heen vragen.
Maar ja, ik kan me ook voorstellen dat als je een bedrijf hebt waar iemand een representatieve functie heeft, je niet echt zit te wachten op iemand met een hoofddoek of met een andere duidelijke religieuze uiting
Als een zwaar gereformeerde zwarte kousenmevrouw in vol ornaat komt solliciteren bij de ABN AMRO zullen ze ook 3x nadenken voordat ze haar aannemen.
Je kunt natuurlijk zeggen dat iedereen een kans verdient, maar in de praktijk zullen veel ondernemers toch een persoon kiezen zonder deze religieuze uiterlijke kenmerken (ook uit angst wellicht?), hoe goed je ook gepresteerd hebt in je studie etc.
Maar ja, wat moet je hier nu mee als moslima? Hoe gaat dit dan in de praktijk?
Zou de Koran niet een soort escape bieden voor als je in een plaats of situatie terecht komt waar het niet wenselijk is om een hoofddoek te dragen?
Ik weet niet of dit nu de geëigende plek is om deze hoofddoekkwestie te bespreken, maar ik ben oprecht geïnteresseerd hierin, dus ik hoop dat er mensen zijn (dames?) die hierop zouden willen reageren.
Ik wil er nog wel even bij zeggen, dat ik me in mijn werk zelf ook met sollicitatieprocedures bezighoud en als ik grammatica- of spelfouten ontdek, leg ik de brief ook opzij, ongeacht of het Jan, Hassan, Marie of Fatima is.
Het geeft toch aan dat iemand geen aandacht heeft besteed aan zijn of haar brief en dat geeft dan te denken over de nauwkeurigheid in het werk.
En ik denk dat als ik twee gelijkwaardige kandidaten zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk toch voor Jan zou kiezen in plaats van Hassan. Dat zou dan voornamelijk gebaseerd zijn op mijn angst dat een moslimman mij misschien niet zou respecteren. Kennelijk heb ik bepaalde ideëen (noem het vooroordelen) over hoe de beoefenaars van de Islam met vrouwen omgaan (toch maar weer die ‘islam voor dummies’kopen dan om te zien of die angst terecht is).
Anderzijds zijn er zat niet-moslimmannen die ook vrouwen liever achter het aanrecht zien…Ik kom ze dagelijks tegen…
Goed, dit zijn zo enkele van mijn hersenspinsels, misschien heeft iemand hier iets zinnigs op te zeggen…
In de jaren ’60 was de beha het symbool van onderdrukking, volgens het feminisme.
Een aantal vrouwen trok deze dan ook demonstratief uit om hem te verbranden.
De meeste vrouwen echter, waren het hier kennelijk niet mee eens, en bleven hem gewoon dragen.
Groetjes van Pauline, die zich best wel feministe noemt, maar die de jaren ’60 nauwelijks bewust heeft meegemaakt, en sowieso fundamenteel tegen het verbranden van kledingstukken is.
Ik weet niet of je een non-religieus kledingstuk als een bh nu kunt vergelijken met een hoofddoek, maar goed, dikke kans dat ik niet wordt aangenomen als ik zonder BH bij de ABN Amro kom aankloppen! Maar dat terzijde…. :o)
Ik noem mezelf geen feministe en heb ook de jaren 60 niet bewust mee gemaakt, maar ben wel blij met de dingen die ik als voordelen van het feminisme beschouw.
In ieder geval wel jammer dat er verder behalve Paulines reactie geen reacties zijn, maar wat wel weer fijn is, ik heb een mooi geschiedkundig boek over de Profeet Mohammed in mijn schoen gekregen, waardoor ik me dan eens wat beter kan verdiepen! Begrip is alweer het halve werk….
Ik hou me nog steeds aanbevolen voor commentaar in ieder geval!
Quote over Feminisme:
My idea of feminism is self-determination, and it’s very open-ended: every woman has the right to become herself, and do whatever she needs to do.”
Dus in dat geval moet iedere vrouw weer zelf uitmaken of ze een hoofddoek draagt of niet, maar ja….dan kan de vrouw in deze westerse maatschappij weer niet volledig zichzelf worden als ze graag wil werken en het niet kan omdat ze een hoofddoek draagt…
Groetjes
Flamenco
wij bieden de ordinaire vooroordelende Autochtoon de kans om tot een ontdekking te komen, en dat is dat we eigenlijk heel gewoon zijn.
Een vreemde zin Mewish. Maar de kern begrijp ik.
Wat te denken van de ordinaire vooroordelende islamitische jongere over autochtonen, over atheïsten, over christenen, over hindoe’s, over joden???
Ga je hen ook tot aktief voorbeeld zijn?
Verder denk ik dat je met die hoofddoek om weinig kans op goed werk krijgt, en verder stel jij je veel te afhankelijk op van de overheid.
Met alle respect hoor maar Nederlands is ook zo’n lusteloos taal! De, het, die, dat, deze, jou, jouw, bla bla bla.. Taal is denk ik ook de enige reden dat Nederland geen bredere succes op het wereld niveau heeft kunnen boeken. Aan talent is er geen beperking. Godzijdank dat ik mijn middelbaar onderwijs in het Engels heb genomen. Daar maak je nou pas echt kans mee!