De Nederlandse burgers zijn de afgelopen periode rijkelijk verwend met talloze initiatieven. Laat ik er een aantal noemen: Benoemen en bouwen (Terpstra, Sini & Co), Nederland Bekent Kleur (René Danen & Co) en als laatste nog Holland Loves Muslims van Shervin Nekuee & Co.
Ondanks de goede bedoelingen hebben de initiators het niet bepaald makkelijk gehad. Eén voor één zijn het uitstekende ideeën waar veel mensen positief op hebben gereageerd, maar er zijn te veel rotzooischoppers die het hebben verpest voor de rest.
Met name Holland Loves Muslims heeft, met drieduizend hatemails in een week, minder liefde ontvangen van Nederland dan de bedoeling was en dat is sneu. Bij ons lopen de mails ook hard binnen. Wij hebben via Wijblijvenhier! de afgelopen jaren minstens het dubbele aan hatemails verzameld in ons archief (we overwegen die emailadressen door te verkopen). Het is een trieste ontwikkeling en bewijst dat er nog steeds een lange weg voor ons ligt.
Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen te zien, al moet je daar iets harder voor zoeken. Een favoriet van mij is de momenteel lopende marketingcampagne ‘christelijke ramadan’ van Martin van der Kuil. Hij wil de katholieke veertig dagen vastentijd weer zo hot maken als de islamitische ramadan. Een actie die ik van harte toejuich. Net als de iets oudere actie van Sedat Çakir. Hij maakte te voet een memoriabele reis naar Santiago. Elkaar inspireren, daar heb je tenminste wat aan.
Al met al is er veel goeds gaande. Godzijdank laten we ons niet gek maken door die rotzooitrappers en blijven hard werken aan een gezondere samenleving. Die spirit en die motivatie kan geen rotzooischopper ons afnemen!
Meanwhile…
Zoals jullie weten wil de film van GW maar niet komen, hij kan de Oscars in ieder geval op zijn buik schrijven. Wel is aanstaande dinsdag alvast een tegenfilm te zien van televisiemaker Ersin Kiris. Kijk hier de trailer met Geert en z’n knuffel.
44 Reacties op "Goede bedoelingen zijn onsterfelijk"
Salaam Brotha’s and Sista’s van wijblijvenhier.nl ;)
ik wil jullie hierbij ff een steuntje in de rug geven door jullie heeel erg te bedanken voor jullie inzet, motivatie & hele leuke site!
Als studente op de hogeschool van Amsterdam, ben ik heel erg blij met deze initiatieven en geef ik ook altijd een reactie met veel plezier!
Deze site & alle initiatieven zijn een grote PLUS punt voor jongeren van andere origine (like me Turks)… omdat je je erin kan vinden en ook onderwerpen worden besproken die jou aangaan! Ik kan me bijv. niet 1,2,3 vinden in programma’s op de buis.
Greetz, Turkse in tha house!
Ik ben het met Turkse in tha house eens. Dit is een geweldige op een positieve manier de dialoog bevorderende site. Ga zo door!
Tsjah. Het verbaast me niks dat Holland Love Muslims zoveel haatmails krijgt. Nederland houdt namelijk niet van moslims. Of van katholieken of van scientologen of van atheisten. Nederland houdt niet van een specifieke religie. En dat is ook nergens voor nodig, je hoeft niet van iedereen te houden, je moet iedereen respecteren.
En dat doet Holland Loves Muslims niet. Ze pretenderen immers te spreken voor alle Nederlanders, maar dat doen ze niet. Door zich zo arrogant op te stellen, hebben ze deze reactie over zichzelf afgeroepen. Ik heb zelf ook een “hatemail” naar ze gestuurd terwijl ik helemaal geen hekel aan moslims heb maar wel aan dit soort initiatieven.
Als iemand op het stomme idee komt om een Moslims Love Homos actie te beginnen, kun je er ook op rekenen dat ze stapels hatemail ontvangen. En terecht, want niet alle moslims houden van homos. En dat hoeft ook niet, als we elkaar maar respecteren.
Hetzelfde geldt voor Nederland bekent kleur; ze hebben blijkbaar zelf niet door dat ze net doen alsof ze vinden dat heel Nederland racistisch is. En dat is niet zo. Ook deze mensen hadden voor zichzelf moeten spreken en niet voor heel Nederland. Bovendien is de hele insteek van hun actie nog racistischer dan Geert Wilders is en dan kun je verwachten dat je nogal wat kwaad bloed zet.
Kortom, ik zou niet alle hatemails naar deze initiatieven beschouwen als hatemails jegens moslims of allochtonen; veel mensen hebben een grote hekel aan deze initiatieven maar helemaal niet aan moslims of allochtonen. Doe gewoon, doe als Wij Blijven Hier en spreek voor jezelf, daar maak je veel meer vrienden mee.
@ zmc
dé Nederlander spreekt ook niet voor alle Nederlanders.
@redactie
ik waardeer het ten zeerste dat jullie de hatemail er uit filteren. Zou het echter niet een idee zijn om één keer een column te hebben waarin jullie gewoon alle hatemails afdrukken – zodat mensen tenminste kunnen zien wat voor vieze narigheid er gespuid wordt. Nagel ze maar aan de schandpaal. (nee AIVD, de figuurlijke schandpaal :-) )
Holland hate Muslims, misschien een beter idee…
Of zou je daar ook een hatemail naar sturen omdat ze jou niet vertegenwoordigen???
@Sahil: Dat zou ik zonder meer doen.
Echt leuk dat filmpje van Ersin Kiris
Allereerst wil ik opmerken dat ik volledig achter de titel van deze website sta. Al blijven jullie hier vier eeuwen, net zo lang als mijn familie in dit land verblijft, mij heb je!
Dan zou ik op speciaal verzoek op deze plaats nog even laten weten waar ik in de kwestie van de nieuwgekomenen sta. Woorden als integreren, assimileren en aanpassen schrijf ik met hele kleine lettertjes, want dergelijke zaken vind ik voor nieuwgekomenen geen absolute en dwingende voorwaarden. Inpassen lijkt mij beter op z’n plaats. Met inpassen bedoel ik dat je met behoud van je eigen aardigheden zoals cultuur en godsdienst je eigen plekje vindt in de Nederlandse samenleving. Noodzakelijk is dan wel dat je in je doen en laten respect blijft tonen voor de waarden van dit land. Als je dit doet verdien je respect terug en heb je het volste recht dit te eisen. Doe je dit niet dan heb je een probleem.
Verder ben ik voorstander van een verstandig immigratiebeleid, gebaseerd op de behoeften die er in de samenleving leven. Nog meer ongerichte immigratie vind ik ongewenst. Zestien miljoen mensen in dit piepkleine landje vind ik al meer dan genoeg, of eerlijk gezegd al zes miljoen te veel. Voor de duidelijkheid: dit is GEEN verkapte versie van het oeroude ”˜genoeg is genoeg’ of ”˜eigen volk eerst’.
Beste Alison, tevreden zo?
Ondanks dat de missie van deze website mij wel aanspreekt vind ik de discussie hier teleurstellend. Ik had verstandige mensen met verstandige meningen verwacht, maar tref vaak net geen haatmails maar wel veel hatelijkheden aan. Over het algemeen komen die van de kant van de moslims en de aan hen gelieerde ”˜islamofielen’, om maar voor één keer een even idioot woord te gebruiken als ”˜islamofoben’. Wat ik met name mis is een serieuze discussie gebaseerd op een onderkenning van de problematiek die wij vandaag de dag hier in dit land kennen. Van die onderkenning merk ik van moslimzijde c.s. weinig, uitzonderingen daargelaten, tenzij ik allerlei vormen van zelfbeklag daaronder moet rangschikken. Het steekwoord is daarbij vaak ”˜Wilders’ waarbij gemakshalve voorbij gegaan wordt aan het feit dat Wilders gevolg is en geen oorzaak. Van de andere kant onderneemt men verwoede pogingen om de ogen te doen openen. Noodgedwongen grijpt men dan naar expliciete argumenten en voorbeelden die dan vervolgens weer regelmatig hun doel voorbijschieten omdat ze heel vaak eenzijdig moslims in het beklaagdenbankje zetten. Ik kan mij voorstellen dat men langzamerhand beu is deze telkens te moeten aanhoren. Maar ook als ik met mijn vingertje overduidelijk in de richting van de Nederlandse politiek, de politiek correcte oogkleppencultuur en de toegenomen hufterigheid van de autochtone bevolking wijs, blijkt er van moslimzijde niemand thuis te zijn. Tsja, als de wil er niet is om de problemen onder ogen te zien komen we geen centimeter dichter bij een oplossing.
Horende doof en ziende blind, noem ik dat wanneer je niet in de gaten hebt dat momenteel het evenwicht in onze samenleving als gevolg van de komst van een ook naar Europees vergelijkingsmateriaal relatief groot aantal nieuwe Nederlanders met een ”˜afwijkende’ cultuur, mentaliteit en godsdienst behoorlijk zoek is. Het kost even tijd om dat zich te laten herstellen. Je moet dan wel met elkaar in gesprek gaan. Helaas is dat veel te lang tegengehouden zodat de problemen alleen maar konden verergeren. Maar om vandaag de dag deze discussie nog steeds met ontkenningen te traineren, moet je toch echt van een andere planeet komen. Het meest bont maakt islamofiel (verdorie, nou gebruik ik dat woord toch weer!) Edwin het met het volgende proza.
”˜Je mag anti-islamisten (ze noemen zichzelf liever critici ipv zeikstralen) niet over één kam scheren met Wilders of met fascisten. Maar DE Islam brengt altijd weer verderfelijke mensen voort volgens hen. Natuurlijk, “Waar heb ik dat dan gezegd” klinkt het altijd weer. Het is een oneindig spel, ‘ze’ doen een negatieve suggestie over moslims, staven dat met wat drogredenen en stropoppen, en wachten op de reacties, om vervolgens schijnbaar afstand te doen hun gesuggereerde standpunt.’
Aangezien ik net zo’n dergelijk akkefietje had meegemaakt, trek ik mij dit persoonlijk aan. Ik vind deze woorden van een dusdanige arrogantie en neerbuigendheid jegens je discussieopponenten getuigen dat hier niet meer sprake is van louter hatelijkheden maar regelrechte haatmail.
Beste Edwin, ik ga er vanuit dat je hiermee de moslimzaak in Nederland denkt te dienen, maar het tegendeel is waar. De moslimzaak wordt alleen maar gediend met een open en eerlijke discussie gebaseerd op een onderkenning van de problemen en gericht op een oplossing daarvan.
Ik vraag me toch echt af waar jij overdag vertoeft. Of loop je de hele dag met een zak over je hoofd en stopverf in je oren?
Ik breek er mijn hoofd over om er achter te komen hoe het toch komt dat zelfs op deze website een echt vruchtbare discussie maar niet op gang wil komen. Zou het dan toch zo zijn dat veel van de mensen waar het om gaat niet zo erg goed met kritiek kunnen omgaan? Wat dat betreft zie ik wel enkele aanknopingspunten in mijn voorbije werkzame leven waarin ik jarenlang veel te maken heb gehad met het oplossen van conflictsituaties. Meestal lukte dat oplossen wel, maar bij situaties die minder succesvol verliepen waren steevast medewerkers betrokken die absoluut niet met kritiek konden omgaan en die niet over een zelfreflecterend vermogen beschikten. Zelf mankeerden ze niets, maar het was altijd de ander die het had gedaan. Het besef zelf verantwoordelijk te zijn voor de eigen daden stond bij hen op een uiterst laag pitje. Dikwijls had je dan een breekijzer nodig om de zaak alsnog tot een goed einde te brengen.
Beste Jan46,
Volgens mij haal je hier twee zaken door elkaar. Ik denk dat weinig moslims en de islamofielen op deze website er iets op tegen hebben om de problematiek die de immigratie met zich mee heeft gebracht in Nederland te bespreken mits dat zuiver gebeurd. Wat nu vaak gebeurd is alle problemen op één hoop gooien en daar net nog niet de Islam als hoofdoorzaak voor aan te wijzen terwijl de meeste problemen niets van doen hebben met religie maar meer met sociaal economische aard en aanpassingsproblemen die overal ontstaan wanneer in een zeer korte tijd een groot aantal immigranten zich ergens vestigt. Wil je daarover discussiëren dan ben je van harte welkom. Wil je discussiëren over bepaalde interpretaties van de Islam en de problemen die dat met zich meebrengt in de samenleving idem dito. Dus doe niet alsof niemand wil praten over problemen betreffende allochtonen/moslims in Nederland! Men doet niets anders zowel van moslimzijde als van niet-moslimzijde en dat al jaren.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
#12 Mohammed Boubkari
Beste Mohammed. Uit het door mij gisteren, vandaag, maar ook de dagen hiervoor geschrevene (inclusief mijn laatste bijdrage van vandaag die nog niet geplaatst is) kun je opmaken dat ik de islam nooit en te nimmer als schuldige, laat staan (net niet) hoofdschuldige, heb aangewezen voor de problematiek die de immigratie met zich mee heeft gebracht. Wanneer ik de islam opvoer doe ik dat naar mijn idee behoorlijk genuanceerd. Ik heb het bijvoorbeeld over die moslims die een karikatuur van hun godsdienst maken, zoals elke religie zijn ”˜dorpsgekken’ heeft die er een zooitje van maken. Of ik heb het over de wijze waarop sommige moslims hun cultuur c.q. geloof beleven en tot uitdrukking brengen. Komt op hetzelfde neer. Ook wijs ik nooit met mijn vinger eenzijdig naar moslims. Ik noem meermalen nadrukkelijk de Nederlandse politiek door de jaren heen en de bloeiende hufterigheid onder de oorspronkelijke bevolking. Ik neem aan dat ik hiermee tot de categorie behoor die welkom is om mee te discussiëren. Maar waar vindt die discussie dan in godsnaam plaats? Hier in ieder geval niet, want op al mijn bijdragen heb ik vrijwel geen reactie mogen ontvangen in de door jou bedoelde zin. Het lukt gewoon niet om met positieve kritiek een zinvolle discussie op te starten. Dus vertel het maar.
Met vriendelijke groeten.
Is hier sprake van tolerantie? Welnee. Je hoorde bij je eigen club en zolang je daar bleef was er niets aan de hand. Zelf toen nog katholiek kwam ik als jongen ongelukkigerwijze enige tijd terecht op een openbaar gymnasium. De keren dat ik voor vuile paap ben uitgescholden kon ik al niet meer bijhouden. De cultuuromslag van de 60/70er jaren heeft dit zuilenstelsel rigoureus overboord gezet. Ervoor in de plaats kwam een geheel nieuw evenwicht voornamelijk gebaseerd op gezamenlijk gedragen idealen. Het polderen kon beginnen. Maar toen kwamen de moslims die eerst niet, toen weinig en later hoe langer hoe meer hun stempel op de samenleving drukten. Parallel hiermee begonnen als bijverschijnsel van de 60/70er jaren de hufters onder de oorspronkelijke bevolking zich meer en meer te manifesteren totdat de hufterigheid onder invloed van lieden als Fortuyn, Verdonk, Wilders en Paul de Leeuw tot volle bloei kwam. Tel hierbij op de politici die zwaar onder invloed van de politiek correcte verdringingspolitiek verkeerden en geen antwoorden hadden op de vragen die de samenleving stelden en het resultaat was dat het broze evenwicht smolt als sneeuw voor de zon.
Beste moslims, voor een nieuw evenwicht hebben we elkaar toch echt nodig! Laten we dan als verstandige mensen met elkaar het debat aangaan en niet schuwen ons kwetsbaar op te stellen door onze wederzijdse zwakheden en onvolkomenheden te onderkennen.
Ik wens ons veel succes!
@ Jan46 #8
We zijn het helemaal eens.
Angel is wellicht wel het ‘inpassen’. Ik zeg niet dat jij het bedoelt, maar veel helaas wel: de interpretatie waar inpassen betekent ‘achter aansluiten en achter aan blijven’. Het koloniale paradigma dat tot uiting komt in (sarcastisch gezegd): ‘hier heb je een schuur om in te wonen en, o, er staat gelijk een lopende band – hoef je niet naar je werk te reizen. Voor aid-ul-fitr vrij? op het werk bidden? nee, zo werkt het hier niet.’
Ik geef onmiddellijk toe dat het een karikatuur is, maar wel één met een kern van waarheid. En om een lawine van reacties voor te zijn: ja, natuurlijk vind ik dat je door eigen inspanningen iets moet bereiken en het niet gewoon krijgen en bovenstaande is wellicht nog meer kapitalistische uitbuiting dan islamofobie. Blijft de gerichte, vaak impliciete en stiekeme acties tegen de Islam en moslims – zoals het slechter beoordelen van niet-christelijke scholen op basis van welgekozen eisen door het wat mij betreft beruchte ministerie van OCW; het moeilijker maken qua vergunning om moskee of school te bouwen.
Dat soort zaken benoemen is niet klagen of slachtoffer spelen (ik ben er als schijnbaar autochtoon sowieso niet het slachtoffer van), maar het zichtbaar maken van onrechtvaardigheid om dit met aktieve, constructieve inzet te veranderen. Overigens: ook de autochtone bevolking geeft veelal het eigen racisme of de eigen pesterijen niet toe. Dus het verwijt van niet-naar-jezelf-kijken werkt beide kanten op.
@ Jan46 #9
We zijn nu toch in dialoog?
Ik denk enerzijds dat de moslimgemeenschap binnenshuis wel degelijk kijkt naar de kleine kern van terechte kritiek in de storm van de nare hetze. Ik denk dat er een cultuurverschil is (maar dat kunnen anderen mij beter vertellen), waarbij fouten niet publiekelijk rondgeschreeuwd worden, maar stil in eigen kring opgelost. Het feit dat sommigen niet publiekelijk reageren of erkennen wil niet zeggen dat ze je niet horen of er niets aan doen (waar terecht uiteraard).
Anderzijds zitten we in NL denk ik in een onderhand chronische polarisatie (waarbij onderhand gezien de kruistochten al vele eeuwen is). Ik zeg niet dat ik onbeschoft gedrag van straatschoffies goedkeur – integendeel. Ik zeg wel dat ik zelf ook wel eens de neiging heb gevoeld om mijn minachting voor de nare houding van Nederland richting allochtonen (dus ook mij) publiekelijk kenbaar te maken. Omdat het niet werkt, doe ik het niet. Vooral de dubbele paspoort kwestie en het feit dat ik – door een loophole in de regels – na 30 jaar hier een inburgerkursus zou moeten volgen vind ik onnodig kwetsend en vernederend. Op zulke dagen moet ik me inhouden om niet mijn minachting te tonen. Wat dat betreft denk ik dat ik een parallele ontwikkeling doormaak met de moslimgemeenschap in NL en hun groei naar een positief en paradoxaal liefdevol verzet tegen intense beledigingen. Ik neem een voorbeeld aan ze, maar schiet soms – net als de straatschoffie – in een bui van minachting en recalcitrantie waar ik actief bij moet beseffen dat de recalcitrantie niet werkt.
LET OP! DEZE BIJDRAGE DIENT EERST GELEZEN TE WORDEN EN DAARNA #14
Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat men een onjuist beeld heeft van Nederland als een tolerant land in combinatie met een groot deel van de oorspronkelijke bevolking die onder leiding van Wilders c.s. even volledig de weg kwijt is. Ik lees dat hier en daar wel tussen de regels door. Dus hoeft er alleen maar gewacht te worden totdat deze bevolking het rechte pad weer heeft gevonden. Een eigen bijdrage leveren is echter niet nodig, want aan ons moslims heeft het niet gelegen.
Mag ik zo vrij zijn deze illusie door te prikken? Nederland is nooit een tolerant land geweest. Dit etiket wordt telkens weer ten onrechte geplakt, niet op z’n minst door de Nederlanders zelf, want het streelt zo lekker je eigenwaarde. Die zogenaamde tolerantie was niets anders dan het evenwicht tussen de verschillende bevolkingsgroepen dat telkens noodzakelijkerwijs gevonden moest worden om de lieve vrede te kunnen bewaren. Eigenlijk gunde men elkaar het licht in de ogen niet, maar men moest noodgedwongen kiezen voor een soort van gewapende vrede om ook zelf te kunnen ”˜overleven’. Leven en laten leven was het devies. Gedogen is een woord dat door Nederlanders is uitgevonden. Buitenlanders die om hun geloof moesten vluchten konden binnen een dergelijke constellatie moeiteloos een plekje vinden. Als ze het broze evenwicht maar niet verstoorden! Ikzelf heb nog volop de verzuilde samenleving meegemaakt: omroepverenigingen, kranten, voetbalverenigingen, duivenmelkersverenigingen netjes verdeeld in protestant, katholiek, socialistisch en/of neutraal. Een katholiek mocht van zijn bisschoppen geen krant van de andere partij lezen en alleen maar naar de KRO luisteren. Het ging zelfs zo ver dat een protestant geen brood kocht bij een katholieke bakker en omgekeerd.
Nederland is nooit een tolerant land geweest. Dit etiket wordt telkens weer ten onrechte geplakt, niet op z’n minst door de Nederlanders zelf, want het streelt zo lekker je eigenwaarde. Die zogenaamde tolerantie was niets anders dan het evenwicht tussen de verschillende bevolkingsgroepen dat telkens noodzakelijkerwijs gevonden moest worden om de lieve vrede te kunnen bewaren. Eigenlijk gunde men elkaar het licht in de ogen niet, maar men moest noodgedwongen kiezen voor een soort van gewapende vrede om ook zelf te kunnen ”˜overleven’. Leven en laten leven was het devies. Gedogen is een woord dat door Nederlanders is uitgevonden. Buitenlanders die om hun geloof moesten vluchten konden binnen een dergelijke constellatie moeiteloos een plekje vinden. Als ze het broze evenwicht maar niet verstoorden! Ikzelf heb nog volop de verzuilde samenleving meegemaakt: omroepverenigingen, kranten, voetbalverenigingen, duivenmelkersverenigingen netjes verdeeld in protestant, katholiek, socialistisch en/of neutraal. Een katholiek mocht van zijn bisschoppen geen krant van de andere partij lezen en alleen maar naar de KRO luisteren. Het ging zelfs zo ver dat een protestant geen brood kocht bij een katholieke bakker en omgekeerd.
@ Jan 46
Beste Jan,
Wil best een zinvolle discussie voeren maar wat Alison hier aangeeft onder # 15 en # 16 en Mohammed onder # 12 daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik ontken niet dat er problemen zijn in deze maatschappij maar waar ik wel moeite mee heb is dat deze teveel ‘gehangen’ worden aan de Islam en moslims.
Ook ontken ik niet dat er raddraaiers zijn met een moslim achtergrond geconcentreerd in bepaalde wijken in de grote steden. Maar hun gedrag wordt m.i. niet geinspireerd door de Islam maar heeft te maken met o.a. uitsluiting, ouders die hun kinderen niet kunnen opvoeden in deze (complexe) maatschappij enz.
Ik baal er dan ook van steeds als moslim aangesproken te worden op het gedrag van raddraaiers die toevallig een moslimachtergrond hebben.
Dat moslims steeds aangesproken worden als EEN gemeenschap is ook zo iets vreemds.
Er is niet een gemeenschap, je hebt heel veel verschillende gemeenschappen en stromingen die alleen gemeen hebben dat ze moslim zijn.
Zo maakt men er dan EEN groot probleem van en dan krijg je het m.i. nooit goed opgelost.
MvG
‘Holland loves de christelijke ramadan’ zal ook niet op veel symphatie kunnen rekenen. Feit is dat veel Nederlanders het geloof een privé aangelegenheid vinden. Hoewel ik het beleid van mijn stadsdeelvoorzitter Marcouch vaak toejuich hoeft hij van mij niet iedere 5 zinnen over zijn geloof te beginnen. De problematiek in mijn wijk heeft ook niks met de Islam te maken. Integendeel, de moskee probeert alleen maar bij te dragen aan oplossingen.
@Jan46
Interessant over de verzuiling en het broze evenwicht dat tot ’tolerantie’ leidt. Ik heb me als buitenlander altijd afgevraagd waar toch de ’tolerantie’ – die tegelijkertijd zo intolerant was – vandaan kwam. Ik vind het een interessante gedachte dat de nieuwkomers nu ook bezig zouden zijn een plek in die verzuiling en in dat broze evenwicht te vinden.
Zou de Nederlandse verzuiling trouwens sociaal verwant zijn met de zuid-Afrikaanse apartheid?
Ik vergelijk zelf het tolerante ‘stadsdeel’ van Nederland met de stille revolutie in Quebec. Ik ben zelf lid geweest van een gereformeerde studentenvereniging geweest die, net als de vpro, frijgevochten was van haar schimmig verleden. Het leek wel alsof juist het recentelijk afwerpen van de middeleeuwen op de vereniging geleid had tot een geestelijke bloeiperiode en ontdekkingstocht naar nieuwe waarden en cultuur. Datzelfde is ook in de jaren 1960+ in Quebec gebeurd. Daarvoor hadden de katholieke seigneurs en grootgrondbezitters alle macht in handen. In de stille revolutie werd die macht tot grote hoogte afgebroken en is Quebec verworden tot een zeer geemancipeerd ‘land’.
In dit kader vraag ik me ook af: zou er in islamitisch Nederland net zo’n stille revolutie aan de gang zijn, waarbij de essentiele waarden sterker en zuiverder naar voren komen, maar waarin de aan hen toegedichte verwantschap aan corrupte en ongeemancipeerde thuislanden is afgeworpen? Of is er een nieuwe nederlands-islamitische zuil in wording, omdat de Nederlanders zich daar het meest vertrouwd bij voelen?
Beste Luitjes,
Begrijpen jullie dit :
‘I don’t hate Muslims. I hate Islam,’ says Holland’s rising political star Geert Wilders. ?
Dus als ik het goed begrijp wordt ik niet gehaat door Wilders maar haat hij alleen mijn religie. Ondertussen zegt hij wel:
Muslim immigrants paid to leave
Wie probeert hij nu voor de gek te houden?
http://www.guardian.co.uk/world/2008/feb/17/netherlands.islam/print
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Misschien zichzelf.
@Mohammed: Kun je wellicht even aangeven welk deel van de uitspraak van Wilders je niet begrijpt? Voor mij is het namelijk glashelder.
Ter vergelijking: ik heb een hekel aan snelheidscontroles waarbij mensen die 4km te hard krijgen worden bekeurd. Maar ik heb geen hekel aan de politieagenten die dat beleid uitvoeren. Simpel toch?
Of een andere vergelijking: ik heb een hekel aan het zionisme maar ik heb geen hekel aan joodse individuen. Ook simpel toch?
Beste zmc
Dat is de logica die Mohammed B en de zijnen niet (willen) begrijpen. Het is simpel.
Ja ik begrijp die uitspraak van Wilders ook wel maar het is tegelijkertijd verhullend taalgebruik. Als je zegt … ik heb niks tegen homo’s persoonlijk als individu maar tegelijkertijd maatregelen steunt die hun rechtspositie aantasten dan weet ik genoeg.
Hetzelfde geldt voor Wilders en zijn houding ten opzichte van moslims.
Mohammed, dit is een telkens terugkerend misverstand. Mensen kunnen op de islam kotsen en nog steeds gewoon samenwerken met moslims.
Wilders vindt de islam een achterlijk en onderdrukkend geloof, dat mensen hun fundamentele vrijheden afneemt, tot intolerantie verleidt en frustratie bezorgt. Moslims die in islamitische tradities geboren zijn, zijn net als ieder ander. Je hebt in de islamitische wereld ook de tokkies, de scherpslijpers, de dromers en de denkers. Net als overal. Je kunt het moslims niet kwalijk nemen dat ze met de islam opgroeien. Ze krijgen te horen dat ze zijn uitverkoren in het ware geloof, en dat de rest van de wereld onwetend is. Wat doet dat met mensen? Bij een aantal niet veel. Die doen gewoon wat ze altijd zouden doen.
Dat neemt niet weg dat de islam als ideologie mensen vaak een intolerante grondhouding meegeeft, en dat de islam met de hang naar het perfecte (“dit is een volmaakt boek, er is geen twijfel”) een belemmering is voor de ontwikkeling van een gezond kritisch denkvermogen. De islam zorgt wereldwijd voor erg veel problemen, en het is zo jammer want het gaat om aardige mensen. Vooral de mensen die toch al niet zo stabiel waren, krijgen zo een duwtje in de rug.
En dat alles haat Wilders. Vanwege wat de islam met mensen doet. Omdat we weten dat mensen niet (meer) vrijuit mogen spreken in landen waar er te veel islam is. En we moeten dus in Nederland niet te veel islam willen.
Vandaar het muslims paid to leave. Ja, hij ziet het liefst dat er een aantal vrijwillig vertrekt. Ze zouden zelf kunnen overwegen omdat ze inzien dat waarden botsen, en dan kan de haat en nijd toenemen en daar is niemand bij gebaat. Er is nooit gesproken over totaal wegwerken van moslims; Wilders is geen Nazi; ik heb medelijden met mensen die bij Wilders meteen aan een soort Endlosung denken.
Nee, hij speelt op scherp. Hij wil ’terug’ naar de mogelijkheid dat er midden in het dorp een levensgrote cartoonwedstrijd georganiseerd kan gaan worden. Want zulke dingen konden vroeger. De moslims die daar prima mee kunnen leven, en nog steeds meer van Nederland houden dan van andere landen, prima. Moslims die helemaal woest worden van het idee zullen eerder in aanmerking komen voor een vertrekpremie dan anderen.
Wilders lijkt op dit punt vooral het ijs te breken voor andere politici (bv. Marcouch en Aboutaleb). Voorheen was het flirten met WO2 als je erover begon, maar over een jaar of 5 ligt er ws duidelijke wetgeving voor onze draaideurkansenjongeren. Want daar gaat het steeds om. Ook jij hebt over hen gezegd: ‘pak ze aan’. Welnu, dat kan niet in ons consensuslandje, we praten liever. En daarom verschijnen in consensuslandjes soms ijsbrekers met wilde woorden. Dat zag je in de jaren ’60 ook. Politiek werkt net als in de handel: hoog inzetten, dan kun je leven met het afgezwakte eindresultaat. Graag gedaan. Thijs
@ Thijs
“Mensen kunnen op de islam kotsen en nog steeds gewoon samenwerken met moslims.”
Volgens mij nemen dergelijke mensen geen (of zo min mogelijk) moslims aan.
“Je kunt het moslims niet kwalijk nemen dat ze met de islam opgroeien. … Vooral de mensen die toch al niet zo stabiel waren, krijgen zo een duwtje in de rug.”
Zo, jij durft, superieure westerling. Ooit van cultuurrelativisme gehoord of ben je meer van het bekeren?
“En dat alles haat Wilders. … En we moeten dus in Nederland niet te veel islam willen…
Vandaar het muslims paid to leave…. Er is nooit gesproken over totaal wegwerken van moslims; Wilders is geen Nazi; ik heb medelijden met mensen die bij Wilders meteen aan een soort Endlosung denken….Nee, hij speelt op scherp… (sommige moslims) zullen eerder in aanmerking komen voor een vertrekpremie dan anderen…”
Zwijmel, de grote leider spreekt; de heilstaat nabij.
Heb je voor of na de deportatie, sorry betaald vertrek, medelijden?
10 kleine moslims gingen er vandoor.
één werd er boos en negen gingen door.
9 kleine moslims gingen er vandoor.
één droeg een burqa en acht gingen door.
8 kleine moslims gingen er vandoor.
één had geen baan en zeven gingen door.
7 kleine moslims gingen er vandoor
…
Hoe durf je?
“Voorheen was het flirten met WO2 als je erover begon, maar over een jaar of 5 ligt er ws duidelijke wetgeving”
Het is nog steeds flirten met WO2.
Kijk eens naar de feiten; niet de kranten.
Er wordt veel gesproken over Wilders en zijn achterban, vaak worden zij aan elkaar gelijk gesteld, waar het hier over zou moeten gaan is waar de angst vandaan komt: criminaliteit, jodenhaat, homohaat, vrouwonderdrukking. Zaken die wel voorkomen maar hier niet benoemt. Al gaat het om een minderheid, dat is waar mensen bang voor zijn, in de inleiding wordt vol lof gesproken over 40 dagen vasten want dat is de oplossing onzin! We hoeven het niet te hebben over wat goed gaat, vol lof zijn over zaken die je gelijk bepleiten brengt de oplossing geen stap dichterbij, dat is 30 jaar lang gebeurt en daarom is er nu zoveel haat. Jullie denken zo een oplossing te vinden maar verergeren het probleem, wacht aub niet tot de volgende verkiezingen om er achter te komen dat dat niet werkt, want de haat zal alleen maar groter worden. Gaat vrijheid van religie boven gelijkheid van de mens, hoeft een moslim een vrouw geen hand te geven, dat is waar mensen bang voor zijn. Een achterlijke opmerking van Donner om de sharia in te voeren dat is wat mensen bedreigt, een mes in iemands borst met een briefje voor de volgende dat is waar mensen door geintimideerd worden Niet leuk om over te praten maar die onderwerpen is waar het over gaat, ga niet zo dom de Wilders stemmers demoniseren want dat is nu precies wat Wilders met de Islam doet. De negatieve dingen hier opgenoemd door mij gelden maar voor een minieme minderheid van de moslims maar spreek dat dan uit in plaats van de slachtofferrol die al 30 besproken wordt, dat wil niet zeggen dat dat niet waar is maar dat geeft de mensen die zich om bepaalde zaken terecht zorgen maken een nog groter gevoel van onmacht. So much for benoemen en bouwen!
@Simon: Ik geloof er dan ook niks van dat Geert Wilders geen rasechte xenofobe racist met moslimhaat is. Hij zegt misschien wel van niet, maar ik geloof hem niet. Neemt niet weg dat je prima een hekel aan de islam kunt hebben zonder moslims te haten.
#zmc, tja ik weet niet zo goed wat iemand bedoelt als er gezegd wordt “ik heb een hekel aan de Islam”. Overigens net 2 moslims in “de wereld draait door” waar ik erg om kon lachen. Ze mengden zich met nederlandse vlaggetjes en borden “vol=vol” in een extreem rechtse demonstratie en één van hen liep naar voren en mocht een speech houden. Hij zei dat hij moslim is en dat al die Wilders aanhangers het land uit moeten. Vol=vol! De aanwezigen waren totaal in verwarring en het was doodstil na zijn speech. Erg grappig!
#15 Alison
Beste Alison. Ik ben blij dat we het op de basispunten met elkaar eens zijn. Dat biedt een goede uitgangspositie. Ik wil graag wat kanttekeningen plaatsen bij jouw reacties. Maak niet de fout dat de achterstandspositie waarin mensen zich bevinden iets te maken heeft met hun moslimzijn. Dit is een sociaal-economische kwestie die alles te maken heeft met factoren als arbeidsmarktpositie, cultuur, thuissituatie, opvoeding, ontwikkelingsniveau, ontwikkelingsmogelijkheden, taalbeheersing, arbeidsmentaliteit enz. enz. In het verleden hebben deze factoren bij groepen nieuwkomers vaker een rol gespeeld. Na verloop van tijd verdwenen deze factoren naar de achtergrond en wisten deze mensen zich in onze samenleving prima in te passen. Een mooi voorbeeld vind ik hoe de Surinamers zich indertijd vanuit hun achterstandssitituatie met veel criminaliteit hebben opgewerkt tot gerespecteerde burgers. Je kan niet stellen dat de Nederlandse maatschappij er op uit is mensen in een achterstandspositie te houden. Integendeel, er wordt veel geld uitgegeven en grote inspanningen verricht op ze uit deze positie te halen. Het heeft wel z’n tijd nodig. Wel zijn er natuurlijk altijd lieden die een slaatje proberen te slaan uit de nood van anderen. Maar met moslimhaat heeft dit niets te maken. Ook het gegeven dat mensen met een niet-westerse achtergrond niet altijd even gemakkelijk als stagiaire of als werknemer aan de bak komen heeft niets met hun moslimzijn te maken, maar des te meer met het vooroordeel dat bijvoorbeeld over hun arbeidsmentaliteit bestaat. Net zoals oudere werknemers ook vaak geweerd worden vanwege het vooroordeel dat over hen bestaat. Hoewel vooroordelen vaak een begrijpelijke ontstaansgrond hebben zijn ze nooit goed te praten.
#15 Alison
Beste Alison. Sta mij toe een tweede kanttekening te maken wanneer je het hebt over impliciete en stiekeme acties tegen de islam en moslims. Ik geloof niet dat je het bij het rechte eind hebt als je beweert dat islamitische scholen en moskeeën stelselmatig en op grond van anti-islam en anti-moslim maatregelen tegengewerkt worden. Als je in ons land iets wilt beginnen dan worden er sowieso allerlei voorwaarden gesteld waaraan je je moet houden. Dat geldt voor iedereen. Mocht je het gevoel hebben dat de regels ten aanzien van jou niet correct worden toegepast dan zijn er allerlei beroepsmogelijkheden tot en met een gang naar de rechter. Dat een individuele ambtenaar in staat is de boel te traineren, kan altijd voorkomen. Ik weet niet of je wel eens te maken hebt gehad met het aanvragen van een bouwvergunning voor je huis? Het bloed kunnen ze onder je nagels weghalen, maar uiteindelijk heb je altijd mogelijkheden om je recht te halen. Weet je overigens dat Nederland in verhouding met de rest van Europa een hoge moskeedichtheid heeft? En dat de eisen die aan een moskee gesteld worden hoofdzakelijk van bouwkundige aard zijn en veel minder van esthetische?
#16 Alison
Beste Alison. Als jij aangeeft dat moslims op een andere manier met kritiek omgaan dan de rest van de Nederlanders durf ik dat zonder meer te onderschrijven. Maar levend en wonend in Nederland is het onontkoombaar dat zij met de Nederlandse omgang met kritiek geconfronteerd worden. Voor de eerste en tweede generatie dient clementie te gelden. Maar van degenen die hier geboren zijn en hier hun opleiding hebben genoten mag je toch verwachten dat zij zich de Nederlandse wijze eigen hebben gemaakt. Van hen mag je toch verwachten dat zij zich in de discussie kwetsbaar op durven stellen en naast kritiek kunnen geven ook kritiek kunnen ontvangen. Deze situatie is voor moslims niet uniek. Toen ik meer dan 30 jaar geleden als randstedeling naar Brabant emigreerde trof ik een vergelijkbare discrepantie tussen Noord en Zuid aan. Ik kan je verzekeren dat die achterstand, met behoud van de Brabantse gemoedelijkheid, inmiddels helemaal is weggewerkt. Maar als de wijze van communiceren en omgaan met kritiek zo is als jij aangeeft, en ik heb alle reden je te geloven, dan kan daarin wel eens een belangrijke oorzaak schuilgaan waarom sommige moslims en sommige niet-moslims niet met elkaar door één deur kunnen. In vergadertermen zeg je dan: dit is een actiepunt voor de moslims.
#16 Alison
Beste Alison. Polarisatie ja. Chronische polarisatie nee. Het grootste deel van mijn leven heb ik nooit iets gemerkt van polarisatie met moslims, ook toen ze hier al waren komen wonen en werken. Die polarisatie is pas opgetreden toen door de relatief grote toestroom het evenwicht in de samenleving onder druk kwam te staan en niemand daar iets over mocht zeggen van de politiek correcte elite. Een wond die niet verzorgd wordt gaat op den duur etteren. Van chronische polarisatie wil ik niets weten, beste Alison, want mijn glas is halfvol. Het zal veel tijd en moeite kosten, maar ik ben ervan overtuigd dat we er met z’n allen uitkomen. Maar wees nou niet zo zot om over die kruistochten te beginnen.. dat is zóóóó Osama Bin Laden!
Weet je, Alison, ons landje wil zo netjes en fatsoenlijk zijn dat het daarmee het doel soms straal voorbijstreeft. Zo kan het gebeuren dat een inburgeringscursus voor sommige nieuwkomers een probaat hulpmiddel kan zijn om sneller een plekje in de samenleving te vinden. Maar omdat iedereen in dit land gelijk is dus ook alle nieuwkomers, dient dit hulpmiddel door de strot van iedereen gedrukt te worden. Is er een regeltje dat om een goede reden geldt voor meneer A dan moet dat regeltje hoe dan ook gelden voor meneer B. En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen die op grond van het onverkort van toepassing laten zijn van regelgeving op iedereen tot allerlei grappige, treurige, irritante en nutteloze situaties leiden. Misschien moet je dit zien als een weliswaar minder gewenste maar onvermijdelijke kant van de rechtstaat. Mijn schoondochter is geboren en getogen Chinese die zo’n 15 jaar in Nederland woont en inmiddels de Nederlandse nationaliteit heeft. Dus ik weet waar je het over hebt. Maar als je doorhebt hoe de molens draaien dan voel je je misschien wat minder recalcitrant.
#16 Alison
Beste Alison. Ik weet niet of je alle minder prettige dingen die je ervaart direct als een belediging van jezelf of van moslims moet opvatten. Het voorbeeld dat je noemt, de dubbele paspoortenkwestie, vind ik ongelukkig gekozen. Nederland is een liberaal land waarin allerlei verschillende meningen een kans krijgen. Zo zijn er mensen die om gegronde redenen tegen dubbele paspoorten kunnen zijn. Vat dit niet op als een belediging door Nederland, want het gaat om een begrensd aantal voorstanders en er zijn ook veel mensen die om evenzeer gegronde redenen hier geen moeite mee hebben. Je beledigd voelen of niet is een keuze die je uiteindelijk zelf maakt. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor moslims.
Zo moeten we ook niet de vergissing maken om zaken te snel discriminatie te noemen. Ik reageerde laatst op een bewering van Ismail dat brandstichtingen e.d. bij moskeeën en islamitische scholen regelmatig voorkomt. Ik probeerde die bewering te relativeren door aan te geven dat ik gewerkt heb bij een grote gehandicaptenorganisatie die over veel locaties beschikte, zoals scholen en werkplaatsen. Deze locaties waren regelmatig het slachtoffer van vernielingen en zelfs brandstichtingen door hangjongeren uit de buurt die daar geweldige hangplekken vonden. Mag je al dat vandalisme dan aanmerken als uitingen van haat tegen gehandicapten? Nee, echt niet! Gewoon verveling, slechte opvoeding gehad, hufterigheid. Dezelfde vernielingen tref je overal aan, dus ook bij moskeeën en islamitische scholen. Is bij dat laatste dan sprake van haat tegen moslims? Soms wel, maar meestal niet.
Is alles wat we als minder gewenst ervaren discriminatie te noemen? Als een moslim door de bureaucratie tegengewerkt wordt heet dat dan discriminatie? Hoe noem je het dan als ik door diezelfde bureaucratie tegengewerkt word?
@Jan46 #32
Mee eens; toevoeging: islamofobie is een vooroordeel waaruit in veel gevallen een opvatting over arbeidsmentaliteit voortkomt.
@ Jan46 #33
Er is in mijn beleving wel degelijk een glijdende schaal van bureaucratisch en ambtelijk gemak die ik naar analogie van het spreekwoord ‘boven en onder de wet’ zou willen aanduiden met ‘boven en onder de vergunning’. In mijn beleving (een aantal voorbeelden):
Illegalen staan helemaal onderaan deze schaal; asielzoekers – bijvoorbeeld met een F! aantekening (schuldig tot onschuld bewezen) – worden in bureaucratische zin ernstig gepest en benadeeld; de mensenrechten bestaan nauwelijks voor ze; iets minder laag: de niet-westerse immigrant weer iets minder laag: de Nederlandse moslim.
Anderzijds boven de vergunning: topambtenaren, rijke mensen, het koningshuis.
Het recht is er voor iedereen, maar recht hebben en recht krijgen zijn niet identiek.
I.H.A: Voordat er weer door deze of gene gezegd gaat worden, dat het flauw is om te klagen, te vergelijken met de tweede wereldoorlog, et cetera; wil ik hier zeggen dat op mijn argumentatieschaal het argument ‘flauw’ met geen enkel andere inhoudelijke tegenwerping hetzelfde is als ‘ja je hebt eigenlijk gelijk, maar dat wil ik niet weten’.
@Jan46 #34
Wanneer iemand in een land woont heeft die persoon dezelfde rechten als ieder ander in dat land. M.a.w. als nieuwkomers zich ‘moeten aanpassen’ dan moeten autochtonen dat ook.
Ik heb als kind niet gekozen om in Nederland te wonen, maar mijn moeder is Nederlandse en wij gingen dus mee. Ik heb net zoveel recht op mijn eigen culturele identiteit als ieder ander hier in Nederland.
In de publieke ruimte dien je elkaar te accomoderen c.q. *met elkaar* rekening te houden = wederzijds. Als ik een buitenlandse taal (Engels :-) )wil spreken op straat dan doe ik dat.
Als er veel Marokkanen en Turken in Nederland wonen, dan is het hoog tijd om de Marokkaanse en Turkse taal in het middelbare school keuzepakket op te nemen.
aan #39 Alison
Een goed idee, als het inderdaad om een keuze gaat. In dat geval hoop ik dat ook veel ‘autochtone’ leerlingen van zo’n mogelijkheid gebruik zullen maken.
Nog een vraag: welke Marokaanse of Turkse taal? Klassiek Arabisch, modern standaard Arabisch, Marokkaans Arabisch, Amazigh (3 soorten)? Turks of koerdisch.
Overigens de ervaring met Fries als keuzevak op middelbare scholen in Friesland is niet bemoedigend; bijna niemand kiest het.
@Jan46 #35, 36
#35 redelijk mee eens
#36 De dubbele paspoortenkwestie is voor mij heel belangrijk. Mijn Canadese paspoort is een symbool voor een deel van mijn identiteit. Van mijn identiteit, geaardheid en lichaam horen derden af te blijven – daar gaat de politiek niet over. Op het moment dat ze dat wel wil doen is deze wat mij betreft grof aan het discrimineren. Het kan me niet schelen wat anderen vinden van mijn paspoorten: daar blijven ze met hun poten af.
Wat de inburgeringskursus betreft: ik ben nog niet opgeroepen maar zit in het stigma-dossier van Verdonk dat naar de gemeentes is gestuurd. Dat ik daar in zit komt inderdaad voornamelijk, omdat er (gelukkig) wettelijk niet gediscrimineerd mag wordfen. Dus ik bellen naar de gemeente: hoe zit dat?
Hun antwoord: wij selecteren uit het aangeleverde dossier en als Canadese word je niet geselecteerd cq mag je na een kennismakingsgesprek naar huis.
Sluw hoor van Verdonk om de discriminatiewetten zo te omzeilen.
Ander voorbeeld: ik had de criteria voor de oprotpremie (remigratieuitkering) bestudeerd en viel daar in principe onder en vroeg telefonisch daarover door: toen bleek ook dat ik daar niet voor in aanmerking kwam want ze hadden specifieke doelgroepen binnen de algemene regel (c.q. allemaal landen met een kleurtje). Sluw hoor om de discriminatiewetten zo te omzeilen.
@ Peter B
Hoi Peter, sorry dat ik niet meer inging op je laatste betoog – heb het wel gelezen, maar het kwam er niet van en de tijd tikte door..
1) Welke? Nederlands Marokkaans en Nederlands Turks natuurlijk.
2) Fries is in NL een taal aan de kunstmatige beademing, Marokkaans en Turks zijn springlevend (hoop dat deze laatste zin niet teveel hartinfarcten oplevert :-) )
aan #42 Alison
Dank voor je reactie.
Ik vind je suggestie om talen als Turks en Arabisch als keuzevak op de middelbare school aan te bieden echt een goed idee.
Wat het Arabisch betreft zou dat natuurlijk modern standaard Arabisch moeten zijn, de taal die in alle kranten in de Arabische wereld wordt gebruikt.
Het Fries? Je hebt gelijk met je opmerking daarover. Maar laten de Friezen het in hemelsnaam niet horen…..
#21 Alison
Beste Alison. Om bij het laatste te beginnen, de dreiging van een Nederlands-islamitische zuil is iets dat Nederlanders vrezen omdat in tegenstelling tot wat jij aangeeft zij zich daar juist niet vertrouwd mee voelen. Een nieuwe zuil in een verder ontzuilde en seculiere omgeving vormt voor veel Nederlanders een schrikbeeld. Iets dergelijks zou de klok weer jaren terugdraaien. Wat veel Nederlanders wel op prijs stellen is dat moslims met behoud van hun eigen ”˜aardigheden’ de belangrijkste Nederlandse waarden onderschrijven en waar nodig van aanvullingen voorzien. Daarvoor is wel nodig dat er in islamitisch Nederland een stille (of minder stille) revolutie op gang komt, waarbij de essentiële waarden sterker en zuiverder naar voren komen en de aan hen toegedichte verwantschap aan corrupte en ongeëmancipeerde thuislanden wordt afgeworpen. Beste Alison, hartelijk dank voor het mogen gebruiken van jouw eigen woorden, waarmee ik het hartgrondig eens ben. Hoewel ik de situatie in de thuislanden nu ook weer niet op alle fronten zo negatief inschat!