Abdulwahid van Bommel is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl
In zijn boekje, Cartoons van een Berber, hanteert de Nederlands Marokkaanse artiest Abttoy zijn tekenpen tegen zowel moslim als niet-moslim extremisten. In een van zijn cartoons zegt voormalig minister van integratie Rita Verdonk tegen imam Ahmed Salam van Tilburg: “Het is mij een eer om u te ontmoeten, maar nu moeten we aan het werk.”
De imam antwoordt: “Sorry dat mijn religie verbiedt om u een hand te geven uit vrees seksueel opgewonden te raken.” Ook maakt hij duidelijk dat het niet zozeer cartoonisten, journalisten en politici als Wilders zijn die de profeet Mohammed beledigen, maar dat het eigenlijk al een belediging voor de profeet is dat zoveel vaders hun zoon Mohammed noemen. Dit blijkt duidelijk uit onderstaande cartoon. Hoeveel loverboys heten er tenslotte ‘Mohammed’?
Abttoy is in de eerste plaats beeldend kunstenaar, dichter en musicus. Hij werd, net als veel stand up’s in de Verenigde Staten cartoonist vanwege de terroristische aanval op de metro in Madrid van 11 maart. Hij was op dat moment in Madrid en ondervond aan den lijve hoe mensen op dat moment tegen Marokkanen aankeken.
Veel Marokkanen wilden een tijd lang hun huizen niet verlaten om naar werk of school te gaan en sommigen werden door de Spaanse autoriteiten op de trein naar Marokko gezet. Sindsdien valt hij extremistische imams en predikers aan die vanuit hun eigen landen de moslims in Europa toespreken. Misschien vergeet hij dat de meeste imams in Europa ook vanuit hun eigen middeleeuwse hoofden de moslimjongeren in Europa toespreken. Het volkomen gebrek aan empathie en intellectuele en spirituele betrokkenheid bij de jongeren in Europa is manifest in hun vrijdagspreken aanwezig.
Nu het woord ‘cartoonist’ bijna een zelfstandig scheldwoord is geworden, moet Abttoy misschien wel extra op zijn veiligheid gaan passen. In een interview voor de wereldomroep zegt hij lachend alleen bang voor Allah te zijn. “Je moet nooit bang zijn, dat maakt je een makkelijker prooi”, zegt hij. Volgens hem is er een groot verschil tussen zijn cartoons en die van de Deense cartoonisten, om de simpele reden dat zijn vader en moeder en zijn hele familie moslim is en dat de islam onderdeel uitmaakt van de Amazigi of Berber cultuur. Dat zou ik andersom hebben geformuleerd.
Maar een ander verschil tussen zijn cartoons en die van de Deense cartoonisten is dat zijn cartoons leuk zijn. De bekende Nederlandse cartoonist Jos Collignon zegt over Abttoy: “Zijn cartoons zijn gericht op het gebrek aan religieuze compassie. Hij protesteert tegen de onderdrukking van vrouwen en de dubbele morele standaard van de ‘baarden’ met een intensiteit die het kenmerk is van iemand die is ‘ontwaakt’. Kijk maar:
Abdulwahid van Bommel was geestelijke verzorger voor moslims bij het Medisch Centrum Haaglanden, voorganger van het Moslim Informatiecentrum in Den Haag en directeur van de Nederlandse Moslim Omroep. Nu is hij docent geestelijke verzorging en schrijver.
16 Reacties op "Abttoy"
Beste Abdulwahid,
“Maar een ander verschil tussen zijn cartoons en die van de Deense cartoonisten is dat zijn cartoons leuk zijn”
Leukheid is geen criteria voor een cartoon, soms zijn cartoons confronterend, soms grappig en soms beide. Het is een waardeoordeel dat op zichzelf prima is, maar niet maatgevend. En het feit dat het bij hem wel okay is omdat zijn vader en moeder en zijn hele familie moslim is en dat de islam onderdeel uitmaakt van de Amazigi of Berber cultuur is, is een probleem op zichzelf, een probleem dat niet bij de cartoonnisten ligt.
Gr.
Gr.
Zoals veel van zijn collega-cartoonisten bewijst ook Abttoy dat de relativerende werking die van humor uitgaat een probaat middel is in de strijd tegen hypocrisie en godsdienstwaanzin. Immers, het vermogen om te relativeren is een noodzakelijke voorwaarde om begripvol met elkaar te kunnen samenleven. Dat heeft in de jaren 60/70 van de vorige eeuw gewerkt, dat moet anno 2008 ook kunnen werken.
Leuke cartoons, de tekenstijl spreekt me ook aan, maar ik vind het dan wel weer erg jammer dat de titel van het boekje op racistische basis gekozen.
Ja! je heeft gelijke, als wat niet Arabische of islamitische is racistische!
Ja! je hebt gelijke, alles wat niet Arabische of islamitische is racistische!
Ik snap echt geen drol van wat je zegt mohamed;-)
Maar ter vergelijking: ik zeg hetzelfde over rappers die het de hele tijd over ‘niggers’ hebben of Everlast (bandje) dat er zo trots op is ‘white trash’ te zijn. Om maar wat te noemen.
Neemt niet weg dat ik hun muziek leuk vind, net als deze cartoons, maar het moet gezegd worden dat het racistisch is. Cultuur is niet gebonden aan je genen, hooguit aan de plek waar je vandaan komt.
Abdulwahid,
je hebt de Deense cartoon van ”˜Mohammed’ met een bom in zijn hoofdbedekking kennelijk niet begrepen. Het is niet leuk. Het is een meningsuiting, namelijk dat er een bom in de gedachten van Mohammed schuilt. In de koran staat nog wel ”˜Mohammed is niet krankzinnig’. De cartoon voegt eraan toe ”˜Mohammed heeft een bom op zijn hoofd’. Waarvan acte.
Wat bedoel je met ”˜moet Abttoy op zijn veiligheid gaan letten, omdat hij cartoonist is’? Abttoy hoeft nergens op te letten, behalve dat hij geen oproep doet tot het beschouwen van anderen als vijanden die overheerst en gedood moeten worden, zoals in de koran. Of moet Abttoy nu ook al oppassen voor puriteinse moslims?
Ik zie niet wat er leuk is aan de cartoon die je hebt gekozen. Misschien voor moslims en moslima’s die zich ongemakkelijk voelen bij de waterpijp roken. Dat van pooier zijn begrijp ik helemaal niet. Zijn mannen die tegen moslima’s met hoofddoeken zeggen ”˜weet je vader dat je waterpijp rookt’ pooiers? Is het voor Marokkanen misschien grappig omdat ze erin herkennen met wat voor gedachten Marokkanen zich bezighouden?
Jan
Je hebt weer gelijk zmooc.
Je zegt “Neemt niet weg dat ik hun muziek leuk vind” Hoe zo “hun muziek”? Die muziek is ook van ons. Zonder de arabisering en de islamisering waren die berbers niks.
Als die Berbers geen Arabische gaan spreken komen ze nooit in de Paradijs!
We geen Arabische spreekt kan nooit echte moslim worden.
Abbtoy: ”˜Ik ben nu bezig met een cartoon over de Meiden van Halal,’ zegt hij. ”˜Het
schijnt dat ze ergens een islamitisch winkelcentrum willen beginnen. In mijn
cartoon laat ik ze een islamitische seksshop binnenlopen. Ze vragen de winkelier
wat hij allemaal voor hun in de aanbieding heeft. De winkelier laat ze een
collectie vibrators zien, in alle vormen en kleuren. Een van de Meiden kijkt
peinzend naar de vibrators en vraagt dan: “Zijn ze wel besneden?”’
Woedend over de barbaarse bomaanslag Madrid maakte hij zijn eerste
cartoon waarin een jongeman met een rugzak een metro instapt. Verdekt achter
een muur staan twee salafisten die toekijken hoe hun wandelende bom gehoor geeft
aan hun oproep tot de jihad. ”˜Ik kon er met mijn verstand niet bij hoe die
jongens er toe waren gekomen om zichzelf in de metro op te blazen. Het waren
bijna allemaal Marokkanen, jongens die hun leven in een gammel bootje hebben
gewaagd om in Spanje te komen. Niet om zichzelf op te blazen, maar om hun
straatarme familie in Marokko te ondersteunen. Deze jongens zijn gewoon
geïndoctrineerd door lieden die handig hebben ingespeeld op het gevoel van
vervreemding waar elke immigrant mee te maken krijgt als hij zijn land verlaat.
Ik ken dat gevoel ook, want ik ben pas op latere leeftijd naar Nederland
gekomen. Als je op zo’n moment in je leven niet stevig in je schoenen staat, ben
je erg vatbaar voor sterke vijandbeelden.’
”˜Ik liep langs een Rotterdamse moskee toen ik een flyer aangeboden kreeg. Wat er in stond was echt te misselijk voor woorden. De flyer was in het Arabisch geschreven, niet ondertekend en zonder enige referentie. De lezer werd onder meer opgeroepen te stoppen met werken, want het zou haram zijn om voor niet-moslims te werken, en de jihad te voeren. Dit soort taal bezigen ze altijd. Stel je voor dat je hier als jongere dagelijks aan wordt
blootgesteld, wat dat met je geest doet…
”˜Waarom hebben ze het toegestaan dat een imam als El Moumni naar Nederland kon komen om hier in de moskeeè´n te prediken, terwijl die man een preekverbod had in Marokko? Hij werd ongemoeid gelaten, totdat hij dingen begon te roepen over homo’s. Was hij dan alleen een gevaar als hij het autochtone deel van Nederland beschimpte? Waarom werden wij en onze kinderen niet in bescherming genomen tegen hem toen hij zijn haatzaaiende preken
in de moskee hield? Wij zijn ook burgers van dit land en hebben net zoveel recht op bescherming als ieder ander.
”˜Het doet pijn te zien hoe veel Nederlands Marokkaanse jongeren
met hun rug naar de Nederlandse maatschappij staan. Ik zie het als mijn taak om
ze in mijn tekeningen het ware gezicht van de Salafisten te laten zien. We
moeten die jongeren laten zien dat er een alternatief is. Als ik maar één
procent van de jongeren weet te bereiken en ze er van kan weerhouden om voor de
praatjes van salafisten te vallen, dan heb ik mijn doel bereikt. De imams zijn
hier maar voor korte tijd, dan pakken ze hun koffers en keren terug. Maar mijn
dochters en de rest van de Nederlandse Marokkaanse jeugd is hier voor altijd,
Nederland is hun thuis, hier ligt hun toekomst.”
Hij is niet bang voor de reacties van de moslimgemeenschap, want in
tegenstelling tot zijn Deense vakbroeders laat hij Allah en zijn profeet
Mohammed ongemoeid in zijn cartoons. Toch opereert hij met de nodige
voorzichtigheid. ”˜Ik publiceer alleen onder mijn Berberse pseudoniem. Ik wil ook
niet dat mijn foto ergens geplaatst wordt en ik zal ook geen interviews op tv
geven. Dat doe ik om mijn gezin en de rest van mijn familie gerust te stellen,
want zij maken zich wel zorgen over de gevolgen van mijn cartoons.’
====Leuke cartoons, de tekenstijl spreekt me ook aan, maar ik vind het dan wel weer erg jammer dat de titel van het boekje op racistische basis gekozen===
Wat is racistische aan de titel? Ik kan je niet echt volgen? Het doet me denken aan de tijd dat we in Marokko niet mochten zeggen dat we Imazighen zijn en we moesten zeker niet zeuren over het feit dat onze taal verboden was. Het argument was dat we dan separatist racisten waren die de zogenaamde Arabische umma uit elkaar wilden laten vallen. Hij is een feit dat hij een berber is en het zijn zijn cartoons, kan je uitleggen wat racistisch aan is?
Bedankt Azulista!
Zulke mensen zoals Abttoy hebben wij nodig om ons jongeren te kunnen beschermen tegen de extremisten uit het M.O. In zijn cartoons schetst hij de tegenstellingen duidelijk die er heersen onder de moslims.
Grootste vijanden van de Islam zijn de moslim-extremisten zoals Al Qaida. Deze extremisten moeten wij als eerste bestrijden.
deze man makt onze religie belachlik,een echt moslim moet zij bundel niet kopen
Wat mij met de dag duidelijker wordt is dat we leven in een samenleving met een tekort aan beschaving. Je mag mensen beledigen, “Ehh is toch mijn mening ehh”.
hoi Mr Mohamed !
wat zit je nou hier uit je nek te kletsen .Je moet een ding weten , jongen . IK BEN EEN AMAZIGH of BERBER als je wilt . en ik ben trots op mezlf . Ik wil zoals veel Imazighen helemaal NIKS met de arabieren te maken . De Arabieren betekennen voor mij NIKS . en ze zijn ook niks .wil je graag een arabier zijn ? best . neem jouw rotzoooi en ga lekker naar de arbieren woonen. Noord-afrika is ons land WIJ IMAZIGHEN . Arabieren hebben ons land aangevallen namnes hun islam . Wij hebben niemand aangevallen .
Wees realistische jongen !!!!
Arabieren hebben geen beschaving , anders bewijst het dan !
Azul
Welk Arabisch is dat dan Mohammed? Het arabisch van marokko? Het darija? is dat de taal die je zo verheft boven, in jouw ogen, zo inferieure tamazight? Newsflash!; het darija is doordrenkt door het tamazight, frans, spaans etc.. Is dat de taal die ons in het paradijs moet brengen? Is dat de taal die superieur is aan alle andere talen die door Allah swt zelf geschapen zijn evenals de volkeren die er bij horen opdat we elkaar leren kennen en van elkaar leren. Jouw soort ‘moslims’ maakt me misselijk! Ken je deen, ken je eigen achtergrond en geschiedenis voordat je gaat blèren op fora! Wa 3alikoum salaam.