Voorpagina Cultuur

Al-Wahda & Zain Bikha

Al zou je het vanwege het weer niet zeggen, toch is het echt (officieel) lente. Afgelopen weekend vierden de christenen Pasen en de hindoes Holi Pagua. De moslims konden natuurlijk niet achterblijven en vierden of herdachten de Mawlid an-nabi, de geboortedag van de Profeet die ’toevallig’ meer dan 1400 jaar geleden ook in de lente geboren was.

 

Fotograaf Michel Nieuwland

Afgelopen weekend bezocht ik een concert dat in het teken van laatst genoemde viering stond. Mijn favoriete koor Al-Wahda trad samen met de beroemde Zuid-Afrikaanse zanger Zain Bikha op in Theater Zuidplein te Rotterdam.

Het was een mooie avond, het was druk en de sfeer was uitstekend. Ik leunde achterover, plugde in en deed met behulp van de aanwezige positieve energie (‘spiritual vibes’) mijn spirituele accu weer opladen.

Al-Wahda begint er een traditie van te maken om met grote internationale sterren in de anasheed wereld op te treden. Ze begonnen twee jaar geleden door een concert te organiseren samen met met de Britse zanger Sami Yusuf. Een paar maanden geleden traden ze op met de Syrische zanger Mousa Mustafa en nu was het de beurt aan niemand minder dan Zain Bikha.

De avond begon met een Koran-recitatie gevolgd door optreden van het koor Al-Wahda met verschillende religieuze Arabische lofliederen over de Profeet (Al-amdah nabawi). Het koor was feestelijk in Marokkaanse ‘Ied-style’ gekleed. De witte glimmende jelleba’s spetterden van het podium af! Het was leuk om het koor, dat zich op hun CD "Mensen luister eens" en op hun laatste concerten bedient van Nederlandse teksten en moderne instrumenten en ritmes, weer eens in ’traditional-style’ te zien. Na het feestelijk optreden was het tijd voor pauze.

Ik ontdekte dat bij Al-Wahda niet alleen het oor en hart gestreeld wordt, maar ook aan de (fysiek) innerlijke mens wordt gedacht. In de pauze stonden ons namelijk heerlijke warme Marokkaanse hapjes te wachten. Het was dringen geblazen!

Met een gevulde maag konden we aan de tweede helft van het programma beginnen. Toen ik de zaal weer in kwam, stond Zain Bikha al op het podium. Met enigszins Afrikaans ogende outfit en een zachte soepele stem stal Zain Bikha de show. Hij werd begeleid door een in het lichtblauw gekleed achtergrondkoor met donkere stemmen en een djembe.

Wegdromend moest ik even terugdenken aan wat mijn kleine neefje in Marokko eens zei. Hij beweerde dat Michael Jackson echt moslim was geworden en hij dit kon bewijzen met een liedje (waarvan hij niet wist dat het in werkelijkheid door Zain Bikha was gezongen). Het schijnt dat op Internet dit ‘harde’ bewijsmateriaal voor Michael Jackson’s bekering ook circuleert. Ik vond het wel grappig en niet eens zo ver gezocht aangezien naar mijn oordeel Zain Bikha’s stem niet ver van die van de ‘King of Pop’ ligt.

Zain Bikha deed ook nog een aantal duetten met verschillende leden van koor Al-Wahda die in het Engels en Nederlands met Zain Bikha zongen. Abdelghani (16) zong als een ervaren zanger moeiteloos in het Engels mee met Zain Bikha. De jongste koorleden, de dames Safae (9) en Hajar (13) zongen een leuk rapliedje in het Nederlands en Marokkaans-Arabisch, waarin ze het vooroordeel van de onderdrukte moslimvrouw stevig ontkrachtten. Het was in feite een remix van Zain Bikha’s lied "Give thanks to Allah".

Het hoogtepunt van de avond vond ik toen Zain Bikha twee kinderen uit het publiek uitnodigde om geheel ongeoefend met hem mee te zingen. Het grappige was dat hij twee kinderen uitnodigde, maar er binnen enkele ogenblikken zes kinderen op het podium stonden. Waarschijnlijk waren ze de bühne opgejaagd door (over)enthousiaste ouders. Desalniettemin was het een schattig gezicht!

Aan het eind van de avond werd onthuld dat het achtergrondkoor van Zain Bikha tevens het gezang in de tekenfilm ‘Lion King’ had gedaan. Ze lieten ter vermaak nog een stukje uit de ‘Lion King’ horen en vervolgens werden ze met luid applaus bedankt door het enthousiaste publiek.

Na afloop kocht ik bij de stands nog een dvd van het debat tussen Abu Jahjah en Tariq Ramadan, georganiseerd door de Nieuwe Horizon in 2006. Een ‘must see’ voor mensen die geïnteresseerd zijn in het interne debat tussen moslims over hun participatie in Europa. Een debat waar de twee intellectuele zwaargewichten niet schijnen uit te komen. Al-Wahda toont echter aan dat het wel mogelijk is verschillende mensen, intern en extern, dichter bij elkaar te brengen en bruggen te slaan. Met harmonieuze liederen waarin ze verschillende stijlen, talen en artiesten weten te combineren houden ze ons een rooskleurige toekomstvisie voor.

Na afloop vond ik dat het een mooie avond was geweest. Op naar huis en wellicht insha’allah op naar het volgende evenement…

Op 7 april is in hetzelfde Theater Zuidplein het milaad-festival. Be there!

Kamel Essabane is het stilste jongetje van de klas dat toch begon te praten en zijn klasgenoten soms hard aan het lachen wist te maken. Hij overwon zijn angsten en maakte van praten voor groepen zijn beroep. Doordeweeks loopt hij met de pet op van docent islamitische godsdienst rond op een hogeschool en voorziet hij tevens diverse scholen van advies als onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing. Ook vertelt hij soms filosofische verhalen aan het Fahm Instituut. Af en toe plaatst hij vanachter zijn laptop in alle stilte een ernstige tekst op het net. Misschien dat iemand het leest.

Lees andere stukken van Kamel