Fatma Köşer Kaya (D66) en Nevin Özütok (Groenlinks) brachten een schokgolf teweeg in politiek bewuste kringen van Nederturken. De politici stonden op 4 augustus omringd door homoseksuelen met o.a. de Turkse vlag, de Ottomaanse fez en de sema (mystieke islamitische dans) te paraderen op een boot tijdens de Gay Pride in Amsterdam. Gevraagd een maand later naar de reactie van Koser Kaya op de ophef die was ontstaan: “Zo heftig had ik het niet verwacht. Maar ik zeg ook tegen mensen: let op wie je stemt. Ik vind dat mensen vrij moeten zijn in hun keuzes.” En zo is het maar net. Je oogst wat je zaait. Turks of niet: Fatma Koser Kaya is een sociaalliberaal, 13e op de D66-kieslijst.
Na een verkiezingsdebat op 3 september in Den Haag was er gelegenheid om met Koser Kaya in gesprek te treden. Op de vraag hoe de politica de laatste vier weken heeft ervaren zegt ze: “Ik zeg altijd tegen mensen: pak het partijprogramma erbij. Ik vind dat mensen vrij moeten zijn in de keuzes die zij maken.” En in het verlengde daarvan: “Ik vind dat in dit land iedereen zich volwaardig moet kunnen ontwikkelen en kansen moet kunnen krijgen.” Op de vraag of ze rekening houdt met de gevoelens van de conservatieve Nederturkse kiezer antwoordt ze dat ze van die groep geen profiel heeft. “Ik heb geen statistieken van wie op mij hebben gekozen. Dat zal denk ik merendeels bestaan uit Turkse Nederlanders. Maar ik krijg soms ook brieven van autochtone Nederlanders die zeggen op mij te hebben gekozen. Dus dat verschilt.”
Met deze uitspraken brengt Koser Kaya de Nederturkse kiezer een waardevolle les bij. Turken in Nederland, en dat is een hard gelag, kiezen nog te vaak op gevoel en verwachten dat verkozen politici opereren als mondstuk van de Nederturkse gemeenschap. Niet dus. Op 4 augustus kwamen we van een kouwe kermis thuis toen Fatma Koser Kaya, die enkele jaren terug met 35 duizend voorkeursstemmen door Nederturken de Tweede Kamer in werd gelanceerd, demonstratief stond te dansen met politiek beladen objecten en gebaren uit een gevoelig verleden [de Ottomaanse ‘fez’, de pose van soefi-derwisjen (rechterhand omhoog naar God, de linkerhand omlaag naar de aarde) ]. Het gros van de (overwegend conservatieve) Turkse gemeenschap spreekt er schande van. Op zichzelf is de daadstelling van Koser Kaya niet verwonderlijk. In het D66-verkiezingsprogramma verklaart haar partij werk te willen maken van de acceptatie van ‘seksuele diversiteit en zelfstandigheid’.
Let dus voortaan op wie u stemt. Kies naar uw idealen. Kies bewust op 12 september.
9 Reacties op "‘Let op wie je stemt’"
“een kluit Turkse homofielen” … als ik het goed begrijp uit deze denigrerende woorden dan bent u tegen diversiteit en zelfstandigheid behalve natuurlijk als het om uw eigen domme soort gaat. Hield u hier niet laatst een pleidooi voor het rationalisme in de islamitische traditie toen u over de SGP schreef ? Een lachertje naar nu blijkt. U heeft meer gemeenschappelijk met van de Staaij dan u denkt.
http://www.wijblijvenhier.nl/14547/fractieleider-van-der-staaij-onthult-irrationele-tendens-sgp/
@ Simon: misschien was de bedoeling het te formuleren als “op ’n kluitje.”
Of misschien begrijpen we – moslims- net als vele islamofOben nog steeds niet het verschil tussen stemmen en lobbyen, of tussen religie en etniciteit (niet elke Turk of Marokkaan is moslim of ‘even’ moslim als jij).
Tot er een partij komt met islamitische waarden in haar program en tot we bovenstaande verschillen begrijpen zullen we politieke nederturken en anderen het kwalijk blijven nemen dat ze simpelweg doen wat ze beloven, ie de PvdA of D66 vertegenwoordigen. En dat is toch gewoon ons probleem en niet dat van hun?
Voorlopig kunnen we enkel pick ’n mix stemmen (zie artikel bastiaan), niet stemmen (en aan zeggingskracht inboeten), een eigen partij oprichten, of boos worden omdat we het systeem nog steeds niet begrijpen.
Groet,
Noureddine Steenvoorden
Jeetje, homo’s in Nederland! En nu? Die gaan echt niet weg hoor, net als jullie niet. Geef een ander wat je zelf ook wilt!!!
Voorlopig kunnen we enkel pick ‘n mix stemmen (zie artikel bastiaan), niet stemmen (en aan zeggingskracht inboeten), een eigen partij oprichten, of boos worden omdat we het systeem nog steeds niet begrijpen.
Hahaha helemaal mee eens.
#Nouredinne, ik heb bovenstaand stuk van Önder Kaya nog een keer gelezen en begrijp nu helemaal niet meer wat hij wil zeggen. In ieder geval schreef één der rationalisten waaraan hij eerder refereerde – al Farabi geboren in 870/257 – over de onwetende stad, de immorele stad en de misleide stad. Voor hem is de onwetende stad het meest interessant en hij schrijft: “Dit is de stad waarin alle burgers kunnen doen wat ze willen. Haar burgers zijn gelijk en hun wetten zeggen dat niemand in enig opzicht meer waard is dan een ander”.
In tegenstelling tot het vorige stuk is nu iig duidelijk wat je bedoelt, je doet helaas wel precies hetzelfde als je van der STaaij verwijt ”Op 4 augustus kwamen we van een kouwe kermis thuis toen Fatma Koser Kaya…-” Dat je dit zo brengt dat Köşer Kaya de dader is en dan durft te mijmeren over de teloorgang van de rede, zucht.
Ik denk dat hij homoseksualiteit irrationeel beschouwd.
Gelukkig is D66 ook geen partij voor moslims. Sterker nog, D66 staat voor alles waar moslims een hekel aan hebben: vrijheid en tolerantie.
Goed werk. Lijkt me logisch dat alle Nederlanders in Nederland willen blijven. Dus ook Nederlanders met een Duitse of Turkse ouder. En ook Nederlanders van protestante, islamitische, of hindoestaanse komaf. En ook Nederlanders, die ooit gevlucht zijn (of wiens ouders ooit gevlucht zijn voor onderdrukking door bijvoorbeeld Syrische machthebbers, Somalische krijgsheren, Hongaarse communisten, of de nationaal-socialisten in Duitsland. Wat hebben Anne Frank, Tunahan Kuzu, Sven Kramer en mijn eigen vader met elkaar gemeen? Precies: we zijn allemaal Nederlander. Zelfbewuste Nederlanders, die bijdragen aan onze samenleving.
Dit roept natuurlijk wel vragen op. Is het hebben van een Nederlands paspoort voldoende om Nederlander te zijn? Soms hebben we allochtonen nodig om duidelijk te maken wie we zijn: onze beroemdste allochtoon, de Koningin, gaf daarvoor al in 2007 een aftrap: Dé Nederlandse identiteit bestaat niet. Nederland is te veelzijdig om in één cliché te vatten. Nederland is één koekje bij de koffie, maar ook een enorme gastvrijheid en warmte.
Wie echt Nederlander wil zijn heeft dus te maken met een pluriforme, versnipperde, bonte verzameling van landgenoten. Om een vrij land te blijven, is dus veel respect nodig voor elkaars vrijheid. Om elkaar te kunnen respecteren, hebben we grenzen nodig. Die zijn geformuleerd in de grondwet. Lees het er maar op na. Het begint met: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Mooi hè! Dat geldt dus niet alleen voor Nederlanders, maar gewoon voor iedereen die hier is…
Snap je dat ik ook graag wil blijven?