Premier Jan Peter Balkenende en minister Maxime Verhagen zijn afgereisd naar Suriname om met de Surinaamse president Venetiaan te praten over samenwerking op het gebied van rechtsbescherming en veiligheid. Maar een heel ander thema lijkt het bezoek te overschaduwen. Harry van Bommel van de SP vindt namelijk dat Balkenende zijn excuses moet aanbieden namens Nederland voor het slavernijverleden.
Harry van Bommel (SP) “Excuses zouden passend zijn voor het enorme leed dat wij als Nederlanders deze mensen hebben aangedaan.” Chantal Gill’ard (PvdA) "Excuses eisen en dan? Welke structurele winst halen we bij de excuses aanbieden? Zinvoller is dat we lering trekken uit het verleden en dat we gaan inzien dat de afschaffing van de slavernij zowel Nederland als Suriname heeft bevrijd. Het is tijd dat we dat gaan doen." Kathleen Ferrier (CDA) “De rol van Nederland in de slavernij moet in de geschiedenisboeken staan. Alle kinderen moeten dit leren. Op die manier krijg je uitwisseling tussen mensen die een belangrijk deel met elkaar delen. Ieder aspect van de geschiedenis moet bekend zijn ook het slavernijverleden."
Sorry… of niet?
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal.
Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!
Lees andere stukken van Wij Blijven Hier!
117 Reacties op "Fatwa: Het spijt me, vergeef me"
Het zou ons juist sieren om nu maar eens over al deze onzin heen te stappen.
Het slappe aan deze discussie is het feit dat partijen zoals de SP, het denken van de Nederlander van 600 jaar geldenen is de huidige tijd gebruiken om politiekgewin te behalen.
Dat altijd en eeuwige schuldgevoel waar wij europeanen maar onder gebukt moeten blijven gaan, moet nu maar eens afgelopen zijn.
We laten toch ook niet de Afrikaanse landen hun excuses aanbieden voor het feit dat de eigenbevolking de grootste slavenhandelaren waren?
Wij creeerden een vraag, die zij maar al te graag op vulden door hun eigen landgenoten te verkopen.
Volgens mij wordt het hoog tijd om eens vooruit te kijken, naar de uitdagingen die voor ons liggen i.p.v. ons druk te blijven maken over zaken die ergens tussen de 400 en 600 jaar geldenen zijn gebeurd.
Politiek gezien is het wel fijn dat men deze kant kan misbruiken lijkt mij.
Eerst hele groepen een slachtoffer mentaliteit aanpraten, in de hoop dat ze vervolgens op je stemmen.
Laten we maar eens stoppen met ons schuldig te voelen met betrekking tot ons verleden.
Zolang men in Suriname mensen als Bouterse nog steeds de hand boven het hoofd houdt, en het grootste doorvoerland wat betreft drugs, van zuid Amerika is, zolang een land als Suriname zelf nog niet eens in het reine kan komen met de decembermoorden die niet 400 jaar geleden maar in de jaren ’80 van de vorige eeuw plaatsvonden, moet het maar eens afgelopen zijn met het onnszelf aanpraten van schuldgevoelens.
Degene die daar aan meededen en verantwoordelijk voor waren zijn al een paar eeuwtjes dood. So get over it!!
Sorry zeggen voor het leed dat wij Nederlanders anderen hebben aangedaan? Dacht het niet! Natuurlijk moet het wel op de juiste manier de geschiedenisboeken in zodat latere generaties kunnen zien hoe het niet moet. Maar excuses voor iets wat anderen ver voor onze tijd hebben gedaan, lijkt me een beetje onzin. Persoonlijk voel en ben ik niet verantwoordelijk voor de daden van Nederlanders uit het verleden. En dat geldt denk ik voor 99 procent van de mensen, al heb ik dit niet onderzocht. Kijk, als we op deze manier excuses moeten gaan aanbieden, zou ik ook excuses kunnen eisen van de nazaten van de mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog mijn grootvader vermoordden. Terwijl die nazaten daar feitelijk part noch deel aan hadden natuurlijk. Nee, een goede geschiedschrijving en je inzetten om in het huidige tijdsgewricht slavernij tegen te gaan. Daar zouden Van Bommel en anderen zich eens wat drukker om mogen maken. Want de wereld is echt nog niet slaafvrij. En in Nederland worden nog steeds spullen gekocht die zijn gemaakt door kinderen. En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan, maar dat doe ik niet …
Je kunt de mensen die nu leven het niet meer kwalijk nemen wat meer als honder jaar geleden is gebeurd.
Ik ben het er wel mee eens dat het in de geschiedenisboeken moet staan en dat kinderen erover lezen.
Nederland is er wel het langst mee doorgegaan. Lang nadat de slavernij was verboden en daarmee ook het weghalen van slaven,ging Nederland er onder bedekte termen vanuit Ghana nog jaren mee door. Ze verscheepten slaven naar Indonesië onder het mom dat ze in het leger kwamen,maar het was gewoon verkapte slavernij. Een mooi boek om daarover te lezen is bijvoorbeeld “de zwarte met het witte hart”van Arthur Japin.
Sluit mij aan bij Wally.
In dezelfde lijn gedacht volgens de 3 vorige forumgasten moeten we dan maar 4/5 mei,herdenking holocaust etc. ook maar afschaffen niet?
Na 53 jaar is dat ook mooi geweest.
Ben overigens wel de mening toegedaan dat excuses nu geen zoden aan de dijk zet. Maar wel herdenken of bij de geschiedenislessen aandacht aan schenken zodat we er van leren.
En ik snap even het Bouterse verhaal niet. Die is trouwens al 2 regeerperioden uit beeld en het proces tegen hem is gaande. Alsof de ene slechte daad de andere, wat overigens op grotere schaal heeft plaatsgevonden (niet alleen negers maar ook chinezen, javanen en hindoestanen werden onder een verkapte vorm van slavernij misbruikt om de welvaart hier op te krikken), goed maakt.
Maar dit is nu typisch de houding van autochtonen van het na-Fortuyn en Balkenende VOC-tijdperk.
Ik vergat nog de inheemse bevolking (de indianen) die het meeste geleden heeft van deze VOC-tijdperk/mentaliteit.
Zulfo
VOC heeft geen slavenhandel gedreven mijn beste Zulfo.
Wist je dat de arabische wereld voor de westerse wereld al slavenhandel dreef en dat de arabische wereld ook na afschaffing in de westerse wereld er nog lange tijd meer doorging. SA heeft nog niet zo lang geleden het officieel afgeschaft.
Mijn voorouders waren dagloners en turfstekers. Maar als ze er blij mee zijn: Sorry jongens en meisjes overzee, dat degene die mijn voorouders onderdrukte ook jullie onderdrukte.
Waarom bekijken mensen die hun excuses niet willen aanbieden, alles vanuit zichzelf? De vraag moet gesteld worden aan degenen van wie de voorouders hebben geleden onder de slavermij. Of zij staan te wachten op excuses. Ik begrijp dat mensen zich niet aangesproken voelen, voor hetgeen hun voorouders hebben gedaan, maar we moeten er ook bij stilstaan dat de afgeschafte slavernij nog steeds doorwerkt in het leven van mensen anno nu.
Persoonlijk denk ik dat het goed zou zijn om een punt te bereiken waarbij Europeanen beseffen dat er flink is geprofiteerd over de hoofden en levens van anderen. Het is al een schande dat het slavernij verleden niet genoemd wordt in de geschiedenisboeken.
Lieke, ik vind je schaamteloos, zoals jij de woorden hier op deze site durft op te schrijven; een link maken met Bouterse en het slavernij verleden? Onbeschrijvelijk dom.
Groetjes van Naima
Beste Zulfo,
Zoals vele al mooi aangaf ieder volk heeft zich in de afgelopen 5000 jaar wel eens ergens flink misdragen.
europeanen echter moeten hier om 1 of andere reden tot in lengte van dagen schuldig over blijven voelen!
Het wordt tijd dat dit soort onzin eens in het juiste perpectief wordt geplaatst.
Pascal Bruckner heeft hier een bestseller over geschreven: “de tirannie van het berouw.”
Hoe Europa bijna verzwolgen wordt door deze idiote manier van denken.
En wat Bouterse betreft. Voor dat een land als Suriname zich druk gaat makenn over gebeurtenissen die zich 5 eeuwen geleden hebben afgespeeld, is het misschien een idee, om eerst de de wat meer recentere geschiedenis onder de loep te nemen. Anders verwijt de ketel de pot dat hij zwart ziet.
Het duurt al meer dan 20 jaar om deze omhooggevallen dopedealer uit te schakelen. En wij hier zitten te mekkeren over de middeleeuwen.
De belangrijkste les, hier te leren, voor europeanen is, dat men het mechanisme herkent wat deze manier van slachtofferdenken in stand wil blijven houden, geheel en allenig uit eigen belang.
Bin Laden spreekt zich ook regelmatig uit tegen het westen uit naam van alle moslims.
Ik heb op sites zoals deze begrepen dat men in het westen niet hoeft te rekenen op een collectief moslimexcuus van diegenen die het niet met hem eens zijn.
En dat is volkomen terrecht!!
Het is helemaal niet zo moeilijk om dit te begrijpen. het is namelijk geen kwestie van kunnen maar van willen!!
Analoog aan Herman
Mij opa was 3e landarbeider
bij een boer in Drenthe.
De laagste status, geen vast inkomen, na de oogst van aardappelen mocht hij als inkomsten de achtergebleven aardappelen met zijn familie rapen.Uitbuiting en onderdrukking,die ook door de kerk werd gedoogd.
Moet ik nu als “slachtoffer”
excuus wensen van de klein of achter kleinkinderen van deze boer? absurd!
@vele,
Wat moet ik nou met de arabieren die ook aan slavenhandel deden?
Praat dat het gedrag van jouw voorouders goed?.
Zoek maar betere argumenten om je geweten (voor zover je die nog hebt) te sussen.
En uiteraard een financiele genoegdoening voor het leed dat we hebben veroorzaakt. Allemaal een procentje of 20 van ons inkomen inleveren zou ik zo zeggen. AOW, WAO, minimumloon en -uitkering uiteraard ook flink omlaag. Studiefinanciering flink inkrimpen, huursubsidies afschaffen, etc etc, Allemaal de broekriem aantrekken voor het goede doel. Als je A zegt, moet je natuurlijk ook B zeggen. Perslotvanrekening hebben wij een groot deel van onze welvaart (wat er dan nog van overblijft ) aan hun te danken. En zoals Vele al memoreerde kan vrijwel niemand zijn handen in onschuld wassen. Alles wat riekt naar slavenhandel is mede verantwoordelijk. Daar zijn ook flink wat van de Nieuwe Nederlanders bij betrokken. Wie mag hier de eerste steen werpen en waarom hij/zij wel?
Beste Naima,
Je raakt hier precies de kern van mijn verhaal.
Mensen zoals jij, zijn er blijkbaar bij gebaat dat het schaamte en schuld gevoel blijft bestaan.
Altijd maar uitgaan van het wlzijn van de zogenaamde “slachtoffers”.
Het is verworden tot een slap ecxuus om heden ten dage niet de verantwoordelijkheid voor jezelf of je omgeving te nemen. men heeft tegenwoordig een dagtaak aan om zichzelf toch vooral als slachtoffer van het 1 of ander te blijven zien.
Het slavenverleden, de onderdrukking van de vrouw, die zelfs anno nu nog gewoon doorgaat, de homo’s, islamofobie of xenofobie in het algemeen, de fobie tegen het westen, sinterkaas die nu eindelijk maar eens zijn excuses aan moet bieden voor het gebruik maken van zijn pieten, en last but not least ook de kerstman zal in deze een duit in het zakje moeten doen, vanwege de onmenselijke behandeling van zijn rendieren!
Wat wil nou precies Naima?
Zoals ik al in comment 10(die dus van Lieke is) schreef: “het is geen kwestie van kunnen, maar het willen begrijpen”.
en weet je wat pas onbeschrijvelijk dom is, Dat geleuter van jou over wat de “europeaan” zou moeten voelen of doen met betrekking tot het collectieve verleden.
Als we namelijk zo gaan beginnnen, beste Naima, pak dan maar vast pen en papier om alvast excuses op te tekenen voor alle wreedheden gepleegd door moslims, of vrouwen of wie jij dan ook denkt te representeren.
Over eenzijdig denken gesproken.
@Herman,
Dus dat. Angst voor moeten betalen voor al het leed?
Daar zitten de meeste Surinamers niet op te wachten. Lees je in op Surinaamse fora dan zul je zien dat de meerderheid niet op geld zit te wachten maar meer op erkenning van wat hen in het verleden is aangedaan.
Maar schuldbekennen terwijl dat niet gemeend is, hoeft uiteraard ook niet.
De groeten.
Ik heb net mijn excuses al zitten maken, maar Zulfo denkt onschuldig te zijn? Alleen maar excuses voor al dat leed? En wel willen blijven profiteren van de uitbuiting? Lekker goedkoop, letterlijk en figuurlijk.
Beste Zulfo,
Je slaat wederom de spijker precies op zijn kop.
Jou vraag namelijk, wat jij aan moet met het verhaal over moslims die aan slavenhandel deden, is een hele terrechte.
Je bent dus van mening dat jij daar niets mee moet of kan!
En daar geef ik je groot gelijk in.
daarom zul je bijdeze begrip op kunnen brengen dat de gemiddelde europeaan
Er helemaal niet op zit te wachten dat er uit zijn/haar naam excuus wordt aangeboden.
Die ellendige linkse houding moet maar eens een tijdje in het archief verdwijnen om over een jaar of 400 maar weer eens te worden afgestoft.
Zulfo
Gezien het feit dat je het over de wandaden van de voor- ouders van autochtonen hebt, ga ik er even van uit dat jij je daartoe niet rekend.
Heb jij de geschiedenis van jouw “voorouders” bestudeerd
Ik hoop dat je niet van Turkse afkomst bent want zoals ook door anderen hier wordt gesteld dient de geschiedschijving, ter lering voor de toekomst, over de wandaden van onze voorouders wel goed beschreven moeten worden en de Turken geven een niet realistisch beeld van de “Armeense kwestie”.
Ik had het over de arabische wereld, niet over moslims
Maar nu we het er wel over hebben. De koran spreekt niet zijn afkeer uit tegen slavernij
De bijbel trouwens ook niet
Echter de christelijke wetenschap heeft zich duidelijk tegen de slavernij uitgesproken echter de islamitisch wetenschap niet zo uitgesproken als de christelijke, gezien het feit dat het woord in de Koran, volgens een grote groep moslims, niet deelbaar is.
vele: Tuurlijk, praat jij je zwarte verleden maar weer goed…
[img]http://www.extra-media.nl/nummer20/slaven-450.gif[/img]
Als Haarlemmer wil ik ook nog mijn excuses maken naar de rest van Nederland voor het leed wat een van mijn mede Haarlemmers in het verleden heeft aangericht
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004002892222&Section=BOOK
Ook namens mijn Marokkaanse broeders en zusters, sorry, sorry, sorry.
Laten we ajb niet vergeten dat “de geschiedenis” niet losstaat van onze huidige privileges. Niet alleen onze eigen welvaart maar ook de huidige economische en politieke ongelijkheden in de wereld zijn voor een groot deel voortgekomen uit ons koloniale verleden. Dat er geen plaats is voor de ongemakkelijke herinnering aan slavernij in het Nederlands collectieve bewustzijn (en Nerderlandse geschiedenisboeken spreken boekdelen wat dat betreft)zegt veel over hoe zeer een koloniale en etnocentrische mentaliteit ons denken nog beheerst.Het gaat niet om individuele schuld maar om bewustwording van het feit dat wij onze bevoorrechte leventjes niet alleen aan onszelf te danken hebben en dat anderen voor onze welvaart hebben geleden. In Zuid Amerika en de VS ervaren de nazaten van slaven nog dagelijks de sociale en economische achterstanden zie zijn gegroeid uit de gevolgen van de slavernij. Het is niet aan ons om te beslissen wanneer het tijd is om maar eens over de Nederlandse rol in de slavenhandel “heen te stappen”. Laten we voor de verandering eens luisteren naar wat “the natives” zelf te zeggen hebben over “onze” geschiedenis en verantwoordelijkheid.
BB
Laten we ajb niet vergeten dat “de geschiedenis” niet losstaat van de huidige wereldorde. Niet alleen onze eigen welvaart maar ook diep gewortelde economische en politieke ongelijkheden in de wereld zijn voor een groot deel voortgekomen uit ons koloniale verleden. Dat er geen plaats is voor de ongemakkelijke herinnering aan slavernij in het Nederlands collectieve bewustzijn (en Nerderlandse geschiedenisboeken spreken boekdelen wat dat betreft)zegt veel over hoe zeer een koloniale en etnocentrische mentaliteit ons denken nog altijd beheerst.Het gaat niet om individuele schuld maar om bewustwording van het feit dat wij onze bevoorrechte leventjes niet alleen aan onszelf te danken hebben en dat anderen voor onze welvaart hebben geleden. In Zuid Amerika en de VS ervaren de nazaten van slaven nog dagelijks de sociale en economische achterstanden zie zijn gegroeid uit de gevolgen van de slavernij. Het is niet aan ons om te beslissen wanneer het tijd is om maar eens over de Nederlandse rol in de slavenhandel “heen te stappen”. Laten we voor de verandering eens luisteren naar wat “the natives” zelf te zeggen hebben over “onze” geschiedenis en verantwoordelijkheid.
BB
Er zijn 3 verschrikkelijke misdaden van de Nederlandse Staat die in de doofpot zitten:
1911: Op de suikerplantage Marienburg werden Hindoestaanse contractarbeiders met machinegeweren afgeslacht door blanke soldaten. Bij deze slachting kwamen ook vrouwen en kinderen om!
1940 – 1945: in deze periode hadden de Hollanders zgn. interneringskampen, in wezen gewoon concentratiekampen, opgezet. Mensen met ietsjepietsje Duits bloed werden opgepakt. Ze stierven bij bosje. Midden in het oerwoud met insecten, slangen, geen voedsel en medische voorzieningen.
Daarnaast zijn mensen lukraak geexecuteerd, omdat ze het niet eens waren met de situatie.
De daders hebben later flink huisgehouden in Indonesië.
1982: Steun van de BVD waardoor men een tegencoup tegen Bouterse en co kon uitvoeren. Eerst Hawker en toen Rambocus. De executies van 8-12-1982 zijn te herleiden naar de Nederlandse Staat.
1986 – 1990: steun van de Nederlandse Staat aan terrorist Brunswijk (later veroordeeld voor drugshandel).
Beste bezorgde burger,
Wat wil je nu zeggen met je verhaal?
Volgens jou is er geen besef waar wij vandaan komen en waar wij onze voorspoed aan te danken hebben?
Mijn vraag is, maakt dat wat uit dan?
Of het nu wel of niet erkent wordt, of er nu wel of niet schuld wordt bekend, het veranderd niets aan de situatie.
Zo is het leven nu eenmaal.
Niet iedereen kan het goed hebben.
sinds de cro-magnon mens is het al oneerlijk verdeeld. De 1 had wel vuur de ander niet, maar die had dan wel weer een bessenstruik wat de ander dan weer niet had, en ga zo maar door tot je bij nu uitkomt.
het leven is niet eerlijk, en de good guy wint in het echte leven bijna nooit.
Ik als Nederlander weiger om mij een schuldgevoel aan te praten, zodat andere daar de mooie sier mee kunnen maken, of om toch vooral te laten zien dat IK me schaam voor het feit dat wij het hier nu goed hebben.
Het is allemaal een politiekspelletje dat hele slavengedoe. de enige die zich hier nog druk over maken zijn groeperingen die er uit eigenbelang baat bij hebben om dit slachtoffer denken in stand te houden.
Groeperingen die zich bijvoorbeeld serieus druk hebben gemaakt over de “negerzoen” of die zich druk maken over het sinterklaas gebeuren.
#15 Zulfo
Angst om te betalen, beste Zulfo? Als het alleen daarover zou gaan dan heeft Nederland de financiële rekening al lang geleden vereffend. Moet ik op een rijtje zetten hoeveel guldens/euro’s ons land inmiddels al in bodemloze Surinaamse en Antilliaanse putten heeft gestort? En je weet toch ook wel dat Nederland al jaren achterelkaar wereldkampioen ontwikkelingshulp is en Nederlanders de gulste goede doelengevers zijn?
Beste eenvoudige sloeber:
Je doet je naam met jou stelling wel alle eer aan zeg.
Er zijn volgens mij historisch gezien nog wel zo’n 2000 doofpot zaken.
Zou je vervolgens ook even de “misdaden” van de Duitsers, Belgen, Fransen, Spanjaarden, Turken, Arabieren, Russen, Chinezen, mongolen, Grieken, Israeli’s, Perzen, Inca’s, Amerikanen, Canadezen, Roemenen, Noren(vikingen), Engelsen, indiers, Afrikanen etc etc etc ook even willen benoemen, anders wordt het zo’n eenzijdig verhaaltje!!!
De duitsers hebben destijds mijn halve familie te grazen genomen, ik denk dat ik mijn kinderen hier maar weer eens mee lastig ga vallen, Is toch wel handig op de camping. Dat geeft mijn kids namelijk een voordeel, zij kunnen op het moment dat er spanningen onstaan tussen hen het duitse contigent op de camping, zich beroepen op het schuldgevoel van de “moffen”. GHun groot en in de meeste gevallen al overgroot vaders waren namelijk “mof”, en dus dient de generatie 13 14 jarige duisters van nu, zich koest te houden als men in dit land op vakantie is. Zeker na aanleiding van hetgeen hun voorvaderen hebben veroorzaakt hier.
Vanmiddag ga ik mijn kinderen de zin:”wo ist mein fahrad?” leren. Dat zal ze leren die 14 en 15 jarige “moffen”.
Nee, nikste d’r van… Wij hebben het nu over Nederland en niet over andere landen. Dat andere landen schuldig zijn aan slavernij zal best en is in deze discussie niet aan de orde. Het gaat er nu even om of Nederlanders bereid zijn om hun wandaden uit het verleden te erkenen. Het ziet er iig niet naar uit…
Jullie denken misschien dat ik een geintje maak maar dat is niet zo. Excuses zijn goedkoop, als we ons werkelijk verantwoordelijk voelen moeten we het hebben over herstelbetalingen. Wie is er bereid een flink deel van zijn welvaart in te leveren? En denk erom, daar profiteren we hier in Nederland allemaal van. Wij zijn dus allemaal verantwoordelijk, ook jij skynet, ook jij Zulfo, ook jij Naima, ook jij Eenvoudige Sloeber. Ik profiteer net zoveel als jullie van ons verleden en heb net zo veel verantwoordelijkhied richting onze ex kolonieen als jullie. Aan goedkope praatjes heeft niemand wat. Als we verantwoordelijk zijn voor het leed, dan moeten we er gezamelijk voor boeten. Honderd keer sorry zeggen is makkelijk, daar vreet geen enkele gedupeerde een snee brood meer van.
Dus allemaal betalen of lekker gewoon allemaal je kop in het zand steken en blijven janken over de schuld van een ander. We hebben een flink deel van onze welvaart te danken aan de kolonieen, we moeten flink in de buidel tasten. Trek je broekriem maar vast aan.
Laat ik hier even mijn bescheiden mening over uitlaten, doe ermee wat je wilt. Ik denk dat het belangrijk is dat we met z’n allen op één lijn discussieren en weten waar wij het over hebben.
1. Waarom zou dat (niet) moeten?
2. Wie moet excuses aanbieden?
1. Ik ben van mening dat we enerzijds niet te bang moeten zijn voor het aanbieden van excuses, het is niet een knieval maar juist een volwassene stap van een land dat de eigen geschiedenis kent. Ik neem namelijk aan dat wij er nog steeds niet trots op zijn? Waarom dan zo moeilijk erover doen? Voelen WIJ ons er te goed voor? (Bedenk zelf maar waarom ik ‘WIJ’ benadruk)
Er zou misschien gezegd kunnen worden dat dit aan de andere kant niet nodig is, omdat we zo oude koeien uit de sloot halen. Tjah, het is inderdaad niet echt het meest recente probleem.
Maar ik ben van mening dat het aanbieden van excuses vooral in dit geval een daad van toenadering is en mogelijkheden biedt. De betrekkingen tussen diplomaten van beide landen lopen al niet zo soepel. Suriname ligt nu aardig in de puin en kan (en krijgt dat ook) wel wat hulp gebruiken.
We weten wat onlangs gebeurde met Turkse parlementsleden in Nederland die de genocide niet wilden erkennen. In dit geval gaat het om een erkend en onomstreden feit. Ik begrijp alle ophef wel over het niet hoeven aanbieden van excuses, maar denk dat dit niet nodig is.
Dus van mij hoeft het niet per se, maar het moet geen ramp zijn als het wel gebeurt.
2. “Wij hebben het toch niet gedaan”… dat klopt. Wij als individuen worden ook niet gevraagd excuses aan te bieden. Naar mijn weten gaat het om de Nederlandse overheid die zowel de Nederlandse bevolking als geheel, als de geschiedenis die daarbij hoort vertegenwoordigd. Dat zijn dus ook de immigranten die niets met die geschiedenis te maken hebben, maar nu wel deel zijn van Nederland. Die moeten ook kunnen zeggen/voelen dat zij het erg vinden wat (nu ook) hun land in de geschiedenis heeft gedaan.
Nogmaals, ben geen voorstander van ‘sorry’, noch een tegenstander. Vond alleen het argument dat “wij er niets mee te maken hebben” niet terecht en vind dat het zelfs positieve gevolgen kan hebben voor de onderlinge betrekkingen.
Beste Luitjes,
Ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden! Men kan niet de schuld van een ander op zich nemen noch daarvoor verantwoording dragen ( tenzij in een ouder ”“ kind relatie), noch daarvoor excuses of absolutie voor vragen. Het is dus nonsens om mensen die anno 2008 leven vragen excuses aan te bieden voor hetgeen hun voorouders (waarvan trouwens de meerderheid niets van doen had met de slavenhandel) deden.
Ieder volk heeft zo zijn zwarte bladzijden. Men moet dat erkennen door daar feitelijke en zo goed mogelijk objectief geschiedenisonderwijs te geven op school zodat men geen eenzijdige kijk op het verleden krijgt meer niet!
Aan dat feitelijke en objectieve geschiedenisonderwijs schort het nogal doordat men slechts tussen neus en lippen door verwijst naar zoiets als de slavernij/exploitatie van plantage arbeiders in Indonesië (verkapte slavernij) etc.
Gedegen feitelijk en zo objectief mogelijk geschiedenisonderwijs is een noodzaak! Wie het verleden niet kent begrijpt het heden niet! Dat geldt zowel voor de kinderen van de slavenhouders en die nazaten van de slaven. Wie zich verdiept in de geschiedenis van de slavernij zal zien dat, dat verhaal verre van zwart/wit is maar één van vele grijstinten.
Slavernij is afgeschaft in 1863 in 2013 is dat precies 150 jaar geleden lijkt mij een goede gelegenheid om in 2013 dat heugelijke feit te gedenken door boeken uit te geven, lezingen, documentaires etc en bovenal te vieren met z’n allen zonder dat er over en weer excuses worden geëist of gegeven.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Umar, je kunt toch niet over iemands fiets rijden en je er met een Jantje van Leiden vanaf maken met een simpel “sorry”? Je zult de fiets moeten vergoeden. Dus als WIJ verantwoordelijk zijn, dan moeten WIJ bloeden. En dat geldt dan uiteraard voor iedereen hier, WIJ allemaal.
Traditie getrouw gaat mijn stem naar Mohammed Boubkari. Dat kost “WIJ” het minste.
Rond 1863 kwamen mijn voorouders vanuit Duitsland naar Nederland (soort van economische vluchtelingen). In hoeverre ben in als vette stink mof verantwoordelijk voor de slavernij?
Nou jongens en meisjes overzee: ook namens mijn voorouders: Entschuldigung, Verzeihung!
skynet 20
Waar praat ik het zwarte verleden van mijn land goed???
Het is niet mijn (jouw) zwart verleden maar die van mijn land en zo je wilt die van mijn “voorvaderen”
pardon, 35 was van mij
en dat in 21ste eeuw
groot aantal buitenlandse arbeiders in Saoedi-Arabië wordt systematisch mishandeld en uitgebuit. Sommigen worden zelfs eenvoudigweg behandeld als slaven. Dat stelt de Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) in een nieuw rapport over het land.
Zeker de situatie van de buitenlandse vrouwen die in de rijke monarchie gaan werken, is mensonterend. Velen onder hen worden het slachtoffer van verkrachtingen en gedwongen opsluitingen. Het rapport over Saoedi-Arabië bekijkt in detail de slechte behandeling van de buitenlandse arbeiders in het land, naast de afschuwelijke arbeidsvoorwaarden en de uitbuiting van heel wat arbeiders. Ook het totale falen van het gerecht om de betrokkenen schadeloos te stellen wordt aan de kaak gesteld.
Het document maakt melding van “gevangen buitenlanders die geen bezoek mogen ontvangen van hun consulaat en gedwongen worden bekentenissen te ondertekenen die ze niet eens kunnen lezen”. Daarnaast schrijft het rapport ook over “onthoofdingen van gevangenen waarvan de betrokken ambassade en familie niet op de hoogte waren”. De getuigenissen die HRW kreeg van Aziatische vrouwen die in de Golfstaat werkten, spreken over een “wijdverbreide praktijk die erin bestaat vrouwen op te sluiten in ongezonde omstandigheden”.
Als voorbeeld haalt het rapport een 300-tal vrouwen uit India, Sri Lanka en de Filipijnen aan die dagelijks twaalf uur werken als schoonmaaksters in de hospitalen van Djeddah. Op het einde van elke werkdag worden de arme meisjes samengebracht in een overbevolkte en piepkleinde slaapzaal. De deur van elke kamer wordt gesloten, waardoor de vrouwen geen enkele bewegingsvrijheid hebben. Dit voor de ganse duur van het contract, die varieert van 2 tot 3 jaar.
HRW onderzocht vier gevallen van vrouwen die in gedwongen opsluiting leefden en slachtoffer werden van seksueel geweld, in drie gevallen zelfs van verkrachtingen. “In de vier gevallen werd er nooit een onderzoek ingesteld naar de daders, en er volgde nooit een inbeschuldigingstelling”, aldus nog de humanitaire organisatie. Daarnaast zouden er in Riyad ook vrouwen gevangenisstraffen uitzitten wegens buitenechtelijke zwangerschap.
HRW formuleert in het rapport een reeks aanbevelinen voor Riyad en roept de overheid op om “de doodstraf voor Saoedische burgers en buitenlanders op te schorten tot op onafhankelijke wijze is vastgesteld dat er geen martelpraktijken plaatsvinden en dat er geen bekentenissen worden afgedwongen”.
De organisatie nodigt de Saoedische regering ook uit om een einde te maken aan de gedwongen opsluiting van arbeiders, om substantiële straffen op te leggen aan diegenen die dergelijke praktijken hanteren en om de slachtoffers van deze praktijken een rechtvaardige en billijke compensatie te geven.
200 jaar geleden schafte Engeland de slavenhandel af. Later volgde de afschaffing van de slavernij als geheel. Hopelijk profiteren binnenkort ook de laatste Afrikaanse slaven van deze Westerse uitvinding. Want in Niger hebben veel Arabieren nog altijd een zwarte voetveeg.
De afschaffing van de slavernij was een grote stap vooruit in de geschiedenis van de mensheid. Dankzij ideeën uit het Westerse humanisme besloot Engeland in 1833 als eerste land ter wereld de slavernij af te schaffen. De rest van de wereld zou volgen.
Hoewel… In Niger wonen vandaag de dag nog altijd 800.000 slaven! Wanneer een slaaf in Niger doodgaat krijgt de meester zijn bezit. Deze meesters zijn veelal Touaregs en Arabieren. Zij volgen hun Profeet Mohammed na, die gedurende zijn leven een actief slavenhandelaar was.
Het is te hopen dat de slavenmeesters van tegenwoordig alsnog de superioriteit van de Westerse waarden accepteren, en een eind maken aan hun barbaarse praktijken
Ken uw geschiedenis
· De transatlantische slavernij (1510-1868) voerde netto zo’n 10 miljoen slaven weg (+50% verlies)
Moslim slavernij voerde zo’n 10,2 miljoen slaven uit Afrika weg. Ook met 50% verlies onderweg. Van deze slaven zijn in het Midden Oosten en Azie veel minder nakomelingen over dan van de transatlantische slavernij in de Cariben en (Z en N) Amerika: reden: meest vrouwen en ontmande mannen. Die krijgen geen nakomelingen. In Saudi Arabie is slavernij pas in 1962 afgeschaft. Ongeveer een derde van de bevolking kan daar echter nog steeds als slaaf geklassificeerd worden.
· De afschaffing van slavernij is ingegeven door het christendom. Maar het is theologie, geen openbaring. De Islam heeft deze theologische stap niet kunnen maken omdat Mohammed zelf slaven had. Als Jezus slaven had gehad, had het ook voor christentheologen veel moeilijker geweest de stap naar afschaffing van de slavernij te maken (Wouter Rijneveld)
Beste Vele,
Kijk dit bedoel ik nou met het ontbreken van feitelijke en zo goed als menselijker wijs mogelijk is kennis van het verleden! Jou reacties getuigen daar van zoals gewoonlijk.
1) Zelfs als men Ibn Ishaq’s biografie van de Profeet als 100% accuraat accepteert (wat ik niet doe maar wat veel moslims wel doen en veel Islamofoben ook wanneer het hen uitkomt) dan kan men onmogelijk beweren dat de Profeet een slavenhandelaar is geweest!
2) Er is heel wat mis in Saudie Arabië daar bestaat geen twijfel over. Het misbruik maken van arbeiders en het hen onthouden van rechten is echter geen slavernij! Als dat het, het geval is dan is er op heel wat plaatsen in de wereld sprake van slavernij ook hier in het Westen! ( Honderdduizenden vrouwen worden hier in Europa gedwongen in de prostitutie te werken).
3) Slavernij in Sub-Sahara en West-Afrika komt voor maar is niet slechts voorbehouden aan Touaregs noch aan nazaten van Arabieren ook de zwarte bevolking doet daar aan!
4) Wie slaven houdt in deze landen doet dat niet omdat hij/zij de Profeet navolgt! Tenzij je animisten en christenen ook als volgelingen van de Profeet ziet?
5) Slavernij werd door de Britten afgeschaft omdat het economisch niet meer rendabel was! Was dat wel het geval dan was de slavernij niet afgeschaft alle humanistische denkbeelden ten spijt!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Ik vind Nederland volwassen genoeg om ‘sorry’ te kunnen zeggen. Het is waar dat wij er niet direct mee te maken hebben anno 2008, maar zeg nou eerlijk: een deel van onze welvaart is wel dankzij die slaven die wij hebben gebruikt. Dus aangezien het zoals Umar zegt een stap tot meer toenadering is, vind ik dat het zou moeten kunnen. Een excuses zou aardig zijn matties, t schaadt je eer niet als je excuses aanbiedt, het is juist een teken van volwassenheid. (Umar ik neem ff jouw wijze woorden over :P)
40 Mohammed
Je weerlegt mijn aangehaalde punten niet, maar je voegt er terecht wat aan toe. Waarvoor dank
Wat ik wil zeggen dat al onze voorvaderen zwarte bladzijden
in de geschiedenis hebben gemaakt. Jij gaf het ook ergens ook duidelijk aan.
De Katholieke kerk heeft zich altijd tegen de slavernij uitgesproken, eens een keer wat goeds van die kant
@Lieke
We hebben het over Suriname vs Nederland! De Nederlandse Staat en sommige van haar onderdanen zeuren over Bouterse, terwijl ze zelf als beesten tekeer zijn gegaan.
De slavernij/ handel en de 3 punten die ik al heb aangegeven!
In Nederland geeft men nog steeds excuses aan de Joden en tot de 3e generatie zorgt de Nederlandse Staat voor smartgeld ivm WO II.
@Vele
Jij heb het over SA.
Wat te denken van de Christenen/ Katholieken die als beesten handelen/ behandeld worden in Mexico/ VS?!
Er zijn de laatste tijd wat blockbusters (films) uitgebracht!
@44 vele
Ik hoop dat je stelling uit sarcasme voortkomt, want het is gewoon flauwekul!
[b]@ Vele en Eénvoudige Sloeber
De laatste paar reacties zijn verwijderd. GEEN persoonlijke aanvallen hier!
@ Vele
Je hijacket vaker een discussie met opmerkingen als ‘Ja, maar de Islam heeft vrouwen tot slaven gemaakt’… [u]Ik geef je hier een laatste waarschuwing voor![/u][/b]
Naar mijn weten is dit de eertse keer dat ik een dergelijke opmerking heb gemaakt.
Ik heb het wel eens gehad over de achterstelling van vrouwen in de arabische wereld.
waarom deze opmerking?
Omdat er allochtonen op dit forum zijn die autochtonen op het verleden van hun voorouders pinnen, hun goed recht maar dan zeg ik kijk om je heen.
Laten we onze etnische achtergronden vergeten en de situatie objectief bekijken. Deze discussie begon over het slavenverleden van Nederland en niet over het slavenverleden van de Chinezen of Arabieren. Die moeten hun eigen processen doormaken, waar wij nu eventjes, in deze discussie, niets mee te maken hebben. Ik ben het eens met Naima en bezorgde burger, dat we ons niet moeten afvragen wat wij willen, maar waar de nazaten van de slaven behoefte aan hebben. Ik vraag me zelf af wat voor zin excuses hebben, ik denk niet zoveel. Maar hoe komt het dat er geen erkenning is? Waarom het nu 2008 is, en de geschiedenisboeken nog steeds zwijgen? Erkenning is in mijn ogen de eerste stap naar genezing. In de geschiedenisboeken moet staan wat voor gruwelijkheden er zijn uitgevoerd in het verleden ( niet door ons!) en wat voor invloed het heeft gehad op mensen en hun levens.
Naar mijn idee krijgen wij dan niet de schuld, maar nemen wij gewoon onze verantwoordelijkheid als we dit zouden doen. Wat vind je daarvan Lieke?
#47 Krultje
Is het zo dat anno 2008 de geschiedenisboeken zwijgen over ons slavernijverleden? Het is alweer bijna een halve eeuw geleden dat ik op school zat, maar ik verzeker je dat in de geschiedenislessen die ik toen kreeg het slavernijverleden van Nederland in geuren en kleuren aan bod kwam. Dat gold eveneens voor het koloniale verleden waarbij niet alleen de voorkant van de medaille de revue passeerde. Als het zo is als jij zegt dan is er werkelijk iets mis met het huidige onderwijs.
Als je van mening bent dat belangrijk is hoe de nazaten van de slaven over excuses denken, dan is mijn ervaring dat het voor een deel ook een mentaliteitskwestie is. Ik heb ooit twee Surinaamse broers als collega’s gehad. De ene broer was naast een harde werker ook een prettige en leergierige collega, waar je altijd op kon rekenen. De andere broer liep er de kantjes van af, wist het altijd beter en was zo betrouwbaar als het weer. Deze broer kon geen enkele vorm van kritiek verdragen en begon in zo’n geval altijd over discriminatie. Ook het slavernijverleden was een van zijn geliefde thema’s. De eerste broer is goed terechtgekomen. en verdient momenteel als hooggeplaatste leidinggevende een dikke boterham. Broer twee is teruggegaan naar Suriname, woont volgens broer nummer een in een hutje waar hij een karig kostje bij elkaar moet scharrelen. Kortom, zeuren over het slavernijverleden valt volgens mij niet in de categorie aanpakken, je best doen en er wat van proberen te maken.
Beste Krultje,
Als ik er echt goed over nadenk, maakt het mij eigenlijk weinig uit. Ik vindt het inderdaad getuigen van zelf inzicht en het is netjes als “wij” onze excuses aanbieden.
Wat ik merk is dat ik vaak heftig reageer als ik weer eens merk dat een persoon of groep aan de haal gaat met deze onderwerpen.
Alsof het de SP ook maar een zier kan schelen, het is gewoon weer goedkoop scoren, en als bijkomend effect dimt “de burger” ook weer even in, die voelt zich weer even schuldig is weer even monddood.
Je moet de slavernij in het kader laten waar het in thuis hoort. Dat irritante gepamper de hele tijd.
“AAhhh kijk ze dan zo ver over zee, hebben allemaal last van hun slaven verleden aaaah echt zielig”.
Het feit dat wij zo blijven denken en handelen is vele vele malen schadelijker voor deze groep.
Door maar te blijven erkennen dat iemand zielig en hulpbehoevend is, zal generatie op generatie onder dit juk gebukt gaan.
Moet je bij je kinderen eens doen, ze tot op het bod verwennen, je geeft ze geen enkele verantwoordelijkheid, en op hun tiende vertel je ze dat ze vanaf dan, zich verantwoordelijk moeten voelen, en gedragen wat betreft de rest van de invulling van het leven.
wedden dat er geen zak van zo’n kind terrecht komt?
Zelfredzaamheid noemen ze dat. Als je in een land als Suriname waar blanken zwaar in de minderheid zijn, en je hebt het helemaal alleen voor het zeggen, dan heb je geen last meer van iets dat ruim 400 jaar geleden is gebeurd, tenzij je dat wil natuurlijk,
Dat dan weer wel, als je daar dus het principe eigenverantwoording niet tot je door wil laten dringen, dan moet je zeuren, maar jezelf bij kop en kont pakken en eens wat gaan doen.
Maar goed het is wel van belang om te herrineren daarom sluit ik mij aan bij het idee van Mohammed. In 2013 is het 150 jaar geleden dat het is afgeschaft. Laten we het hele jaar 2013 in het tekenen zetten van de afschaf. Iedereen biedt iedereen zijn excuus aan en we maken er 1 groot feest van.
En waarom is herrineren dan belangrijk? Omdat wij mensen nogal vergeetachtig zijn, of zeg maar rustig dom.
Kijk nu naar wat er in Nederland met bijvoorbeeld de Marokkanen is gebeurd.
Ook die zijn jaren lang gepamperd.
Ah de zielige gastarbeider, zo ver van huis. Dus om hem een beetje thuis te laten voelen vertalen we alles in het arabisch, en we nemen iedere reden tot assimilatie weg.
Nu 20 jaar later staat mevrouw Verdonk bij diezelfde meneer voor de deur: “geef eens een handje dan!! En waarom spreek jij zo slecht Nederlands, je bent toch al 20 jaar hier? Daar had je wat aan moeten doen he? anders jij geen uitkering krijgen he?
als het aan de PVDA ligt wordt de troonrede binnen 5 jaar in het Arabisch opgelezen door koningin Fatima(eigenlijk Beatrix maar dit is onder het mom van rekening houden met). Kroonprins Abdullah(Willem alexander) draag ook niet meer zijn uniform maar een Djellebah, was een ideeetje van minister Vogelaar, om toch vooral de joods-christelijke-islamitische identiteit te benadrukken.
Wij mensen zullen het nooit leren. We kunnen alles, maar logisch nadenken in het belang van anderen is blijkbaar gods onmogelijk.
Excuses aanbieden voor iets dat 150 jaar geleden gebeurde is volkomen absurd en vooral leeg. De wereld is al lang veranderd, en zo zijn de mensen en inwoners van dit land. ZO reageren anderen hier ook op de 4/5 mei herdenking; ik en mijn familie zijn hier pas een aantal jaar, ik begrijp het, maar heb er niets mee.
Zo denk ik ook. Het handjevol Nederlanders dat betrokken was bij deze handel is niet representatief. Inderdaad, handjevol. De schepen weeden voornamelijk bemand door niet-Nederlandse huurlingen en soldaten, voornamelijk Duitsers. De meeste plantagehouders in Suriname waren geen Nederlanders, maar een bont internationaal gezelschap waaronder ook veel zwarte slavenhouders.
Wat is vervogens de volgende stap? Excuses en herstelbetalingen van de landen aan de “Goudkust” die hun broeders verkochten aan ‘westerse’ of ‘oosterse’ handelaren?
Excuses zijn waardeloos. Solidariteit tonen niet; Nederland heeft een koloniaal verleden in Suriname en dat rechtvaardigt ruimhartige steun, op basis van gelijkwaardige samenwerking.
Gelul over het verleden helpt niet; doe ik ook niet als ik bij Surinaamse vrienden op bezoek ga.
Beste Mod,
Vele bekritiseren omdat hij zegt “de islam heeft ook boeh gedaan” vind ik niet terecht. We moeten of allemaal excuses aanbieden voor fouten uit het collectieve verleden, of niemand.
Iemand die tegen “het westen” een wijzend vingertje opheft maar de balk in het eigen oog niet ziet mag je er best op wijzen dat met name islamitische Arabische handelaren in Afrika een sleutelrol speelden in de slavenhandel.
Verder vind ik de hele discussie nutteloos en het allemaal zelf nogal onecht en gemaakt overkomen. Dit soort collectieve excuses maakt indruk als er nog levende slachtoffers van wandaden zijn, maar anders is het een leeg gebaar. Zowel voor de “daders” als de ” slachtoffers” . Laat Balkenende maar in Srebrenica excuses aanbieden, dat zou nog wel indruk maken.
Gewoon netjes excuses aanbieden als Nederlandse staat
Het geeft erkenning voor niet alleen de ernst van het slavernijverleden, maar ook vormen van racisme tegen zwarte mensen die op het beeld van de ‘zwarte slaaf’ zijn gebaseerd.
Het is ook een erkenning dat niet alleen ‘witte Nederlanders’ , maar ook andere mensen en wel met bloed zweet en tranen hebben meegewerkt aan de welvaart die we nu hebben.
Dat geldt heden ten dage nog steeds.
Als de staat excuses aanbiedt, betekent dit nog niet dat iedere Nederlander verantwoordelijk is. Dat is natuurlijk onzin. De staat representeert niet alleen ons, maar ook het algemeen belang. En uit naam van het ‘algemeen belang’ (in dit geval winstbejag) gaat er nog al eens iets mis
Een teken van respect en beschaving dus, die excuses!
Jan46:
ik ben een stuk minder lang van school af, en ik heb inderdaad nooit iets geleerd over ons slavernijverleden. Weet er dus ook te weinig van af om er iets zinnigs over te zeggen.
Lieke:
deze discussie ging toch over slavernij en excuses? Hoe kom je in hemelsnaam nou weer bij de integratiekwestie? Hoop niet dat je dat ook in normale gesprekken met familie en vrienden altijd doet, lijkt me erg vermoeiend :)
M.v.g.
Meteen sorry zeggen , schandalig dat nederland dat nog steeds niet heeft gedaan
Gerrit:
Mee eens. Probleem in de islamitische wereld is dat men niet het westerse schuldgevoel kent. De grove indeling van schuld- vs schaamte-culturen is moeiteloos te verbinden met religie.
Wat er dus gebeurt is dat het westen eigen schuld aanreikt, die allochtonen vervolgens graag uitvergroten. En dan lijkt het net alsof de voorvaderen van autochtonen echt verschrikkelijk hebben huisgehouden in de wereld.
Britse kolonisten stuitten op praktijken in India waarbij weduwen werden gedood (de vrouw als slaaf), en hebben daar een einde aan weten te maken. In West-Afrika was al een 1500 jaar lange traditie van slavernij voordat westerlingen er aan land kwamen; ook daar werden slaven bij de dood van de eigenaar soms gedood. De komst van kolonisten heeft deze praktijken indirect doen stoppen. Mensenrechten komen niet uit Arabie, Afrika of Azie.
“Historici denken dat zo’n 12 Ã 14 miljoen mensen naar Amerika versleept werden. Waarschijnlijk kwamen nog meer mensen bij de Arabieren terecht, zij het over meer eeuwen gespreid.” aldus Brussels journal. Voor de liefhebbers: het gaat hier vooral om Marokko.
De islamitische wereld heeft een iets langere traditie van slavernij en agressie. Slechts minder politieke macht gedurende de 18e en 19e eeuw. En er is geen vrijheid voor zelfkritiek: men hangt de eigen vuile was niet graag buiten. Het is nogal veel. Het gedrag van de profeet zelf, heilige oorlogen en de behandeling van ongelovigen door de eeuwen heen. Misschien een monumentje voor oprichten?
Beste Vele,
Ik kan hier een hele verhandeling gaan houden over slavernij op zich een waarin de transatlantische slavernij en die in de Islamitische wereld verschillenden als je dat wil? Ik kan zelfs teruggaan tot de slavernij bij de Antieke Grieken ( bakermat van de Westerse beschaving) en die vergelijken met slavernij in de Islamitische wereld 2500 jaar Westerse slavernij versus 1400 Islamitische slavernij. Net als bij oorlogsvoering, behandeling van minderheden etc zal de Islamitische wereld er beter van afkomen en dan hoef ik niet eens apologetisch te worden gewoon de feiten presenteren zal voldoende zijn omdat aan te tonen.
Het feit dat de afgelopen 150 jaar ( lang niet altijd als men allerlei episoden zoals de kolonisatie, tweede wereldoorlog etc in ogenschouw neemt) men in het Westen grote vooruitgang heeft geboekt in humanistisch opzicht is zeer prijzenswaardig en zeker navolgenswaardig voor de rest van de wereld. Feit is dat die 50 jaar slechts 6 % uitmaken van die 2500 jaar Westerse geschiedenis. Als je een eerlijke vergelijking wilt maken dan zul je de hele Westerse geschiedenis in erbij moeten betrekken!
Deze hele discussie begon naar aanleiding van een éénvoudige stelling:
Moet Balkenende excuses aanbieden namens de Nederlandse staat/volk over het slavernij verleden?
Mijn antwoord daarop: NEE! Ik neem aan dat jij dat ook vindt? Om tot die conclusie te komen hoef ik niet andermans zonde te benoemen en als oneigenlijke argumenten te gebruiken en daarmee de discussie te laten ontsporen.
Excuses kan men alleen maken als men zelf iets fout/nagelaten gedaan heeft of namens familieleden aan degenen die het slachtoffer zijn geweest van die fout/nalatigheid of familieleden/direct nakomelingen/vrienden/kennissen en alle mensen die hen bij leven en welzijn gekend/bevriend etc met die mensen waren. Men kan hoogstens tot de derde generatie gaan. Kleinkinderen van slaven die opa en oma nog met eigen oren hebben horen vertellen hoe ze als slaaf werden behandeld. Dat heeft nog enige nut en is een soort boetedoening maar
7 generaties later excuses aanbieden als (mogelijke!!!) nazaat van iemand die destijds moreel verkeerd handelde ( maar in zijn tijd binnen de wet handelde) aan een zeven generatie nazaat van de slachtoffers destijds is in één woord: NONSENS.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Ps. Er zijn enkele Pausen geweest die de slavernij in de Amerika’s hebben veroordeeld maar de Katholieke Kerk heeft mensen die zich bezighielden met de slavernij of slaven hielden nooit geëxcommuniceerd! Een boek van Galileo in huis hebben betekenden een bezoek van de inquisitie. Slaven houden en verhandelen slechts een berisping van een paar Pausen zonder gevolgen. De Portugezen en de Spanjaarden trouwe Katholieken en steun en toe verlaten van de Pausen waren de eersten die zich bezighielden met de transatlantische slavernij!
Jezus mag dan zelf geen slaven hebben gehad. Hij heeft slavernij zelf nooit afgekeurd terwijl slavernij wijd en zijd verbreid was onder de Romeinen, Joden en alle andere volkeren in die tijd:
What did Jesus have to say about slavery? Well, in the cherished Sermon of the Mount, allegedly given by him and recognized as a prescription for Christian living, the institution of slavery, so prevalent at the time, is never mentioned. However, in Matthew 8:5-13 Jesus heals the Roman centurion’s slave while praising the centurion for his exemplary faithfulness.
Why didn’t Jesus seize this opportunity to condemn slavery and forbid it? In Luke 12:47, the parable of the faithful and unfaithful slave, Jesus even recommends the beating of slaves. But the most astounding pro-slavery statement in the Bible is made by Jesus himself in Matthew 10:24-25. Here Jesus not only reminds slaves that they are never above their master, he actually recommends that they strive to be like him.
Throughout the gospels Jesus ignores countless opportunities to condemn slavery. Another good example is the parable of the ten pound (Luke 19:11-27). Here we read how while visiting at the house of Zacchaeus, the rich tax collector, Jesus ceases upon the opportunity to lecture us on the proper technique of profitable money investment. In verse 27 the greedy, wicked nobleman tells his slaves, “But those mine enemies, which would not that I should reign over them, bring hither, and slay them before me.”
Instead of condemning such a display of wanton cruelty and intolerance as he should have Jesus simply ignores it and goes on with his money-saving lecture thereby passing up another opportunity to register his condemnation of slavery.
Paul, the earliest Christian evangelist and a contemporary of Jesus, expresses his unqualified support of the institution of human slavery by instructing slaves to obey their masters in several passages, Ephesians 6:5, I Timothy 6:1 and again in Titus 2:9-10.
Het kost me altijd veel moeite om me in te beelden hoe Nederlanders (mijn voorouders) dachten ten tijde van de slavernij. Wat bewoog hun? Hadden ze last van schuldgevoel? Hoe susten ze hun geweten?
Sommige van de bovenstaande reacties, geschreven door inwoners van hetzelfde land maar dan 150 jaar later, helpen mij enorm. Een prachtige kenschets van hoe arrogantie, gemakzucht en krom-praten-wat recht-is de pijnlijke waarheid kunnen verdoezelen.
Bijna 150 jaar later kennen Nederlanders nog steeds “het klappen van de zweep”.
Natuurlijk is het aanbieden van excuses niet DE oplossing. Maar jezelf verontschuldigen doe je vooral voor jezelf. Omdat je daarmee voor jezelf en voor de ander toegeeft dat er fouten zijn gemaakt.
Wij zijn niet de generatie die slaven heeft gehouden, maar we zijn wel de generatie die de slavernij ontkent.
@Pieter in #51
Sorry, je hebt dus geen kaas gevroten van de slavenhandel en de slavernij!
Mijn klomp is in een miljoen stukjes gebroken door je bewering dat veel slavenhouders in Suriname zelf zwart waren!
Beste FoF,
Waar het om gaat is niet het integratiedebat, het handelt zich hier om, hoe ga je om met je medemens.
Vanuit een soort vreemd besef van Historie geragen wij ons zelfs na 500 jaar nog als schuldenaren.
Die houding, precies die houding maakt dat de ander zich altijd slachtoffer zal voelen, zo wordt hij immers behandelt.
De parallel hier is het feit dat, de overheid, jaren lang, op een soort gelijke manier heeft gehandeld richting allochtonen. De overheid heeft iedere reden en mogelijkheid tot assimilatie weggehaald. Wat precies de reden is waardoor hele volkstammen zich tegenwoordig, m.i. grotendeels onterecht, slachtoffer voelen van het 1 of ander. En het is deze gedachte die ervoor zorgt dat de onderkant van de samenleving groeit.
Het feit dat wij in Nedrland maar denken dat we ons overal schuldig over moeten voelen is een systeem, en niet iets wat per ongeluk gebeurd.
En wat de gesprekken met mijn vrienden en familie betreft, ja die hebben ook betrekking op deze onderwerpen.
Da’s dan wel weer het fijne aan allemaal hoogopgeleiden om je heen. Zou je ook eens moeten proberen, ook jij bent in staat het niveau van de moedermavo te ontstijgen.
Met vriendelijke groet Lieke
@Ruben 58,
Volkomen eens met je opmerkingen.
Helaas blijven enkele forumleden zoals je ziet deze kwestie krompraten.
Ik ben toch blij om te zien dat er mensen met een geweten zijn en dankzij hen blijft de wereld in balans.
Het doet mij goed dat hier door enkele forumleden de christelijk dogma van de erfzonde wordt verdedigd
las vandaag in de krant dat de Nederlandse regering al eerder haar spijt heeft uitgesproken voor de door Nederland in het verleden uitgevoerde slavenhandel( van Boxtel)
Dus waar hebben we het over
lopen we allemaal weer achter
ventje van Bommel aan die niet geheel op de hoogte is geweest
van het Nederlands excuus.
Beste Lieke,
ik ben het volkomen met je eens, het draait om hoe je omgaat met je medemens! Waarom dus niet erkennen dat ons land in het verleden grove fouten heeft gemaakt? Dat betekent niet dat je zegt: ach jullie kunnen er ook allemaal niks aan doen, wij zullen jullie wel op gang helpen. Hoewel ik vind dat we ze wel hulp verschuldigd zijn, is er natuurlijk ook een deel eigen verantwoordelijkheid, en moeten op een gegeven moment de schouders eronder worden gezet. Maar dat neemt toch niet weg dat je kunt zeggen: ja, ik schaam me voor de dingen die hier toen normaal werden gevonden, en ik vind het vervelend dat jullie daardoor een achterstand hebben opgelopen? En daarnaast inderdaad het besef kweken bij met name de jeugd, dat dat soort denkbeelden (een andere bevolkingsgroep minderwaardig vinden, hen daarom uitsluiten van de maatschappij etc) nooit ver weg zijn.
Ik weet niet precies wat de link is tussen het integratieprobleem (ja, ik zie ook in dat er een probleem is) en het slachtoffer maken van bepaalde bevolkingsgroepen. Waarvan zouden die groepen dan het slachtoffer zijn? En wie heeft dat dan volgens jou verzonnen?
M.v.g.
P.S. waarom nou opleidingsniveau erbij slepen? Ik ga zelf ook met hoogopgeleiden om (waarschijnlijk omdat ik zelf studeer?), maar wat maakt dat hier in vredesnaam uit? Lijkt mij erom te gaan wat je uitkraamt…
P.S.2 wat is de moedermavo, komt dat uit de jaren ’50?
Beste FoF,
De moedermavo komt uit de jaren ’70 en ’80. Stelt me een beetje teleur dat je zelfs dat niet weet, iets wat nog geen 20 jaar geleden plaatsvond, en je vervolgens wel meld in een discussie met betrekking tot onze vaderlandsegeschiedenis van ruim 400 jaar geleden!
Naar ik aanneem, je studeert immers nog, heb je nog niet zo veel levenservaring, dat verklaart dan ook je redelijk naieve reactie.
Als je de discussie in je juiste context, die van 500 jaar geleden, plaatst dan kom je toch niet tot de conclusie dat wij fouten hebben gemaakt?
Zo was dat nu eenmaal! In onze huidige politiekcorrecte era, is het een heel ander verhaal.
Een paar eeuwen civilisatie doet wonderen blijkbaar.
Je moet me toch gewoon eens even uitleggen, waarom wij ons moeten schamen voor iets wat 400 jaar geleden heeft plaatsgevonden, en in die context ook nog eens redelijk normaal werd gevonden?
En als je goed had gelezen dan had je begrepen dat het natuurlijk een slap excuus is als je na 400 jaar nog gaat verkondigen dat je last heb van een slavenverleden! Tenzij je dit door jan en alleman wordt aan gepraat!
De rest is een kwestie van interpretatie. Als je kijkt hoe, in dit geval de onze, de maatschappij zich ontwikkelt, kan je alleen maar tot de conclusie komen dat wij uit een soort van misplaatst schuldgevoel, hetzelfde schuldgevoel als men ons nu weer m.b.t. de slavernij wil aanpraten, bepaalde groepen gaan ontzien.
Het is niet voor niets dat er groepen allochtonen zijn die zich openlijk op 1 lijn stellen met de slaven van vroeger. Zij vinden namelijk dat hun ouders hier naar toe zijn gehaald, en dat de maatschappelijke ellende waar een grote groep 2e en 3e generatie allochtonen, vooral te wijten is aan het feit dat hun ouders, net als de slaven “ons” land hebben opgebouwd na de 2e wereldoorlog.
Daar plukken wij volgens hen nu de vruchten van, terwijl de gastarbeiders van destijds met een kapotte rug op de bank zitten, driehoog achter.
Dus beste FoF, even simpel doordenken, de logische feiten op een rijtje zetten en voila. dit had je toch zelf ook kunnen verzinnen?
Ik denk dat “sorry” wel het minste is dat gezegd kan worden vanwege de eeuwenlange koloniale onderdrukking en terreur van Nederland in Suriname.
@Lieke:
“Stelt me een beetje teleur dat je zelfs dat niet weet, iets wat nog geen 20 jaar geleden plaatsvond, en je vervolgens wel meld in een discussie met betrekking tot onze vaderlandsegeschiedenis van ruim 400 jaar geleden!”
De slavernij is 150 jaar geleden afschaft, niet ‘400 tot 600 jaar’, zoals jij weet te melden. De pot die de ketel zwart noemt, doe ff niet.
Beste Lieke,
Ach welja, als het niet mijn opleidingsniveau is, dan wel mijn leeftijd. Nogmaals, hou het alsjeblieft bij de boodschap, en hou op met die persoonlijke aanvallen. Word ik heel moe van en voegt ook uitzonderlijk weinig toe.
Ik heb al eerder gezegd dat ik te weinig weet van het slavernijverleden om er veel zinnigs over te schrijven. Ik reageerde dan ook slechts op jouw schrijven dat aan mij gericht was. Vond ik wel zo beleefd. Ik merk trouwens aan jouw reactie dat jij er 400/150 jaar geleden wel bij was? Waarom heb jij er anders meer recht op om erover mee te praten?
Daarnaast: ik ben geschokt dat je zegt: ‘(…)dan kom je toch niet tot de conclusie dat wij fouten hebben gemaakt?
Zo was dat nu eenmaal!’
Men dacht nu eenmaal zo? Oh ja, 60 jaar geleden heeft men 6 miljoen joden vermoord, maar men dacht toen nu eenmaal zo??! Bizar…
M.v.g.
Beste JSK,
150 jaar geleden is de slavernij afgeschaft. Nog een keer dan speciaal voor jou. 150 jaar geleden is de slavernij afgeschaft. Enig idee wanneer deze begonnen is en hoelang dit heeft geduurd?
Beste FoF,
Aangezien je tere zieltje redelijk snel geschokt is, met als gevolg het feit dat je wartaal begint uit te slaan, lijkt het mij een mooi moment om deze discussie te stoppen.
Het gaat er namelijk niet om of je er bij was, maar of je alle feiten wel op een rijtje hebt.
En aangezien we nu in 1 keer zijn beland in de tweede wereldoorlog doet mij vermoeden dat ondanks de studie en vermoedelijk zeer prettige opvoeding, je cognitieve vermogen je op op sommige momenten volledig in de steek laat. Laten we het houden op de schok die je na het lezen van mijn comment hebt opgelopen.
De joden waren een duits onderonsje, slavernij was een wereldwijd fenomeen, verspreid over een paar eeuwen totdat(dit is ook voor jou jsk) het bijna 150 jaar geleden werd afgeschaft.
Beste Lieke,
ik ben blij dat het argument: ‘maar iedereen deed het’ nog steeds geldt in jouw hoogopgeleide, levenservaringsrijke kringen.
Lijkt mij inderdaad fijn om hiermee op te houden, kennelijk staat levenservaring niet garant voor kalm en niet-persoonsgericht reageren.
M.v.g.
Hmm kan het toch niet laten me er in te mengen…
Ben het volledig eens met Ruben (#58), en ben (in al mijn jeugdige naiviteit waarschijnlijk) ontzettend geschokt door sommige reacties hier. Dit ontkennen van een toch zo duidelijk verschrikkelijk deel van ons verleden, doet niet veel goeds vermoeden voor de volgende keer dat een of andere malloot bedenkt dat een bepaalde bevolkingsgroep minderwaardig is en dan ook zo moet worden behandeld.
Zeggen deze mensen dan ook: ach, niet zo piepen, jullie stellen je altijd zo aan? Brrr…
Dat staat er zeker niet garant voor integendeel zelfs!!
Hoop dat je niet te veel geschokt ben hierdoor:-)
Nou nohg 1 keer dan. Bedenk je wel 2 keer voor je dit gaat lezen ivm de tere ziel e.d.
In principe stammen wij allemaal af van de slaven, tenzij je natuurlijk van Adel bent.
Waarom vraag zul je zeggen?
heel simpel. onze voorouders leefden destijds op het land van de grootgrondbezitters, de Adel. Aangezien men nog niet van de term democratie had gehoord, werdt het “volk” zwaar uitgebuit door de landheer. elke oogst werd ingenomen, en wat er overbleef, vaak te weinig om van te leven, mocht men zelf houden. Men vermoed dat de uiters belabberde leefomstandigheden van “het volk” er mede verantwoordelijk voor was dat de gemiddelde leeftijd ergens tussen de 35 en 43 was, om nog maar niet te speken over het kindersterftecijfer.
tot aan de industrielerevolutie had “het volk” werkelijk geen moer te vertellen.
Jonge jongens werden al vaak vroeg bij hun ouders weggehaald om in het leger van de graaf of baron te vechten.
Jonge meisjes om in het kasteel te werken of andere diensten te verlenen. En als een vader, die toevallig ook het land bewerkte, kwam te overlijden, en de landheer geen inkomsten meer kreeg van zo’n gezin, dan werd de rest van het gezin zonder pardon van het land afgeschopt. En zo kunnen we nog uren doorgaan over de mistanden waar de eigenbevolking onder gebukt ging.
Dus ook wij waren slaven. Er is totaal geen verschil. Dus als je in dit kader de opmerking” ze wisten destijds niet beter” plaatst dan moet dat toch duidelijk zijn.
En nu ik er zo over denk, wil ik ook wel excuses!! Ik besef me net dat ik ook getraumatiseerd ben.
Ook ik ben een slachtoffer! Denk dat ik me maar eens ziek ga melden, het wordt me allemaal een beetje te veel.
sommigen kregen jeuk van het product “negerzoenen”, ik heb nu precies hetzelfde met “blanke vla”.
Beste Lieke,
om de discussie nog maar even voort te zetten…ik heb nergens gezegd dat het horigensysteem niet erg was. Was het absoluut, en waarschijnlijk een verschrikking voor degenen die toen onderaan de ladder leefden. Probleem is echter dat het op dit moment ondoenlijk is om nog te zeggen wie nazaten zijn van wie. En dus, omdat die bevolkingsgroepen zo vermengd zijn, kun je niet meer spreken van excuses van de ene groep aan de andere. Maar bij deze: mochten mijn voorvaderen landheren zijn geweest: ik vind het verschrikkelijk hoe men toen met horigen omging, mijn excuses.
Met de slavernij is het echter heel makkelijk en zijn die groepen nog steeds duidelijk gescheiden. En die excuses draaien er gewoon om dat men zich beseft: zo nooit weer.
In dat verband is de link met de 2e wereldoorlog ook heel logisch: beide stukken uit het verleden laten zien hoe een deel van, of de hele wereld, in de waan kan raken van superioriteitswaanzin. En het lijkt mij dus goed als wij daar heel duidelijk afstand van nemen. Of dat nu d.m.v. excuses gaat of niet kan mij niet zoveel schelen…heb er geen moeite mee in ieder geval.
M.v.g.
@ Lieke,
Je discussieniveau is bedroevend laag. Aangezien je zo staat op te scheppen over je hoge opleidingsniveau, vraag ik me af waar jij je papiertje hebt gehaald. Misschien had je niet goed opgeleid, want je schrijven zit ook nog eens vol met schrijf- en stijlfouten…
Moderne slavernij
Het is een illusie om te denken dat met de afschaffing van de slavernij in 1863 de mens ook daadwerkelijk “vrij” werd. Mensen mochten weliswaar niet meer als objecten verhandeld worden en vielen als zodanig niet meer onder het vermogensrecht, wij hadden daar echter snel een oplossing voor: arbeidscontractanten! Tegen een schamel loontje, primaire- huisvesting en medische zorg en recht op terugkeer, verplichtte men zich om gedurende een periode van 5 jaar op straffe van boetes en/of gevangenisstraf 7 dagen p.w 7 á 10 uur p.d. op een plantage of in een fabriek te werken. Moderne slavernij? Ja! Dat begon na de afschaffing van de slavernij en bestaat nog steeds in veel delen van de wereld. Tegenwoordig zouden we dat wurgcontracten noemen. Zelfs Nederland is tegenwoordig niet vrij van wanpraktijken, nog even afgezien van de vrouwenhandel en de prostitutie:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/03_maart/12/binnenland/0312_1930_slavernij_in_nederland.xml
Ons geliefde Israel:
http://www.amnesty.nl/bibliotheek_vervolg/wv_juni2007_westbank
Het is natuurlijk ook maar net hoe ruim je slavernij definieert. Afrikaanse landen bijvoorbeeld economisch afhankelijk maken door bijv. in ruil voor kwijtschelding van hun schuldenlast ze te verplichten veevoeder te produceren (waardoor weer ontbossing en gebrek aan eigen voedsel ontstaat) om onze overschotten of producten van hun grondstoffen vervolgens goedkoop op de lokale markten te dumpen, draagt m.i. niet echt bij aan de vrijwording van de mens. Maar goed, wat is slavernij? In ieder geval komt excuses aanbieden op mij een beetje vreemd over. Misschien moet dat feestje daarom ook nog maar even wachten.
@Lieke:
“Enig idee wanneer deze begonnen is en hoelang dit heeft geduurd?”
In suriname? Begonnen rond de tijd dat Nederland Suriname in het bezit kreeg, circa 1680. Dus 320 jaar geleden. Geen ‘400 tot 600 jaar’, itt wat jij in het rond loopt te blaten. Ken je eigen feiten voordat je anderen van onwetendheid beticht.
@Fof: Ik betwijfel of Lieke hogeropgeleid is.
@Lieke:
“Dus ook wij waren slaven. Er is totaal geen verschil.”
Wat een onzettende kletspraat. Horigen (want daar heb je het over) hadden zoveel meer rechten dan Afrikaanse slaven in de Amerika’s. Je maakt een karikatuur van de geschiedenis. What’s next: ga je de holocaust en de profeet Mohammed op één lijn zetten omdat beiden nadelig voor joden waren? Kom op zeg, doe is wat meer nadenken.
@Piet: Voor de verandering mee eens.
Schrijv of steilfouten? het zal me een zorg zijn S.
Als de strekking van het verhaal maar duidelijk is.
De stelling dat hier mensen reageren die zwaar in de ontkenning zitten is weer eens heerlijk populistisch en lekker politiekcorrect.
Het raakt kan nog wal op het moment dat het wordt getoets aan de realiteit, maar goh vananvond zullen jullie wel weer lekker slapen.
Volgens mij hebben we na ’40,’45 gezegd, dit nooit weer!!
En dat hebben we in Europa en omstreken om en nabij 50 jaar volgehouden. Tot Srebrenica. Daar hebben wij(Nederland) lijdzaam toegekeken hoe de serviers alle Moslimmannen hebben weggevoerd, om nooit meer terug te keren. Blijkbaar zijn de eigen lijf en leden net even wat belangrijker, dan de stupide en naieve stelling,”dit nooit weer!!”
Dus met andere woorden zijn excuses gewoon lege woorden, waar men danwel politiek gewin of peace of mind aan over denkt te houden.
Als het ons of vice versa namelijk weer zo uit zou komen, dan doen we het gewoon weer, alleen geven we het beestje dan een ander naampje.
Over kletspraat gesproken. Volgens jou JSK, hadden de horigen rechten die de afrikaanse slaven niet hadden!
Ze hadden meer vrijheden, dat wel, maar geen rechten, hoe kom je daar nu bij.
Alleen al vanwege het feit dat zoiets als individuele rechten destijds niet of amper bestonden.
en daar komt bij dat het systeem exact op dezelfde basis is gestoelt. Met als enige verschil dat deze mensen niet uit een ander land werden gehaald.
De belangrijkste reden destijds om oorlog te voeren was, ervoor te zorgen dat je genoeg gepeupel kon verzamelen om de akkers te bebouwen, die het voedsel ed. konden leveren om je oorlogsmachine op gang te houden. Het leger bestond dan ook vaak uit luitjes die men had geronseld in de veroverde gebieden.
En S als je het zo graag wil weten, en omdat ik er inderdaad zo mee te koop loop?
De erasmus universiteit economie, en daarna 3 jaar post studie op Harvard.
En nu al weer jaren directeur van en florerend bedrijf. Heb 2 secretaresse vandaar waarschijnlijk de schrijf- en stijlfouten. Dat doe ik niet zoveel meer. Ook fijn.
Ben benieuwd wat de meest onozele opmerking met betrekking tot diit comment gaat worden. Misschien een leuke prijsvraag? Dat mist deze site nog!!
S 73
goeie argumenten
volgens de theorie van S zijn het GOEDE argumenten, en niet goeie.
Lieke, ik ben het helemaal niet met je eens. Het is geen onzin. Het leed dat mensen is aangedaan en wordt aangedaan is enorm groot. Dat gaat over slavernij, maar ook over ander sociaal onrecht. ”˜Sorry’ is zeker op zijn plaats en het is niet genoeg.
Lieke, je hebt geen idee wat bijvoorbeeld de negers in de koloniën, onder andere door de ouders van onze prins Claus (die als kind met eigen ogen de ellende heeft mogen aanschouwen) is aangedaan. Geen 600 jaar, maar 60 jaar geleden. Sommige mensen die er als jongere bij waren zijn nog niet dood.
Schuldig voelen hoef jij je niet, want jij hebt het niet gedaan. Maar je spijt betuigen en het niet herhalen, ook niet in het bedrijf waar jij nu werkt, daar is helemaal niets mee mis.
Wally, wat is het probleem? Waarom vind je het moeilijk om te zeggen dat het jou spijt dat een en ander heeft plaatsgevonden en dat het, als het aan jou ligt, niet meer plaats zal vinden? Uiteraard horen nazaten van mensen die jouw grootvader hebben vermoord ook hun spijt te betuigen.
Vele, idem.
AN, het gaat niet om kwalijk nemen, het gaat om spijt betuigen en duidelijk maken dat je niet wilt dat het zo nogmaals gebeurt. Waarom niet? Wat let je?
Zulfo, jij snapt tenminste dat er geleden is. En niet zo’n klein beetje.
Herman Kolkman snapt het ook. Veel allochtonen begrijpen niet, dat er ook hier in Nederland heel veel onderdrukking en sociaal onrecht heeft plaatsgevonden en plaatsvindt.
Met Naima ben ik het helemaal eens. Als er iets beschreven moet worden is het de geschiedenis van de slavernij in al zijn facetten. Dat houdt niet op bij de lijfeigendom, maar het huidige stelsel van werkgevers en werknemers is een vervolg. Het gaat eraan toe alsof de rationaliteit vervalt op het moment dat iemand als werknemer werk verricht voor een werkgever en de slavernij weer toeslaat …. :-(
Vele, ja, zelfs jij met een opa die de laagste status had in Drenthe moet ”˜sorry’ zeggen. Als het goed is niet voor wat jij doet of hebt gedaan, ook niet omdat jouw opa een neger als slaaf op een schip naar SA of Amerika heeft verscheept, maar omdat er verschrikkelijk veel mensen sociaal onrecht is en wordt aangedaan. Er is geen enkele reden om niet te zeggen dat je dat erg vindt en dat je wilt dat het niet meer gebeurt en dat je daaraan wilt werken.
Weet je, daarmee is de islam ook begonnen. Sociaal onrecht! Mohammed heeft het gezien en hij heeft geprotesteerd. Wat vervolgens gebeurde is niet wat ik vind dat zou moeten gebeuren, de koran, de interpretaties van de koran, de huidige islam en de manier waarop moslims zich gedragen. Dat is niet de juiste weg. De moslims bevinden zich nu in de toestand van de joden en christenen in de tijd van Mohammed. Zij houden zich vast aan de koran en doen onrecht door zich vast te houden aan wat geschreven staat en geïnterpreteerd is door de wijze mannen (en soms ook vrouwen).
Sociaal onrecht gaat jou wel degelijk aan, het maakt niet uit wie de dader is of was, wie het slachtoffer is of was, het gaat om tenminste de spijtbetuiging en de intentie om het anders te doen.
Ik lees even niet verder. Kan even niet meer. Het is zo afschuwelijk wat mensen elkaar aandoen en dan ook nog met zwaaiend met de bijbel, de koran en wat al niet in de hand.
Jan
Aan iedereen en aan Lieke,
Op 2 december 2007 stuurde Reflex een stuk in over Straatfilosoof Appa. Toen heeft Lieke ook gereageerd, heel uitgebreid. Ook op deze topic reageert Lieke heel uitgebreid. Lieke is te herkennen aan haar schrijfstijl, onmiskenbaar dezelfde Lieke. Alleen Lieke, wie loop je nu voor te liegen? Lieke het liegbeest is namelijk in het ene stuk een orthopedagoog en in dit stuk een econoom met een Harvard vervolg studie. Hierbij een aantal voorbeeldjes van haar gezwets:
“Ik werk al jaren in en met jeugdzorg, ben begonnen bij justitie, maar ben nu al jaren voor mijzelf bezig.”
“Ik ben orthopedagoog, en kijk dus naar het belang van het kind. Deze kinderen, want vaak zijn ze dat nog, zijn eigenlijk allemaal geestelijk mishandeld.”
“Ik loop nu al 17 jaar rond in het land dat jeugdzorg heet, en weet exact waar de schoen wringt.”
Dat is echt volledig nieuw voor mij Lieke, hoe kun je met een studie economie orthopedagoog worden? Kon dat nog in jou tijd?
Lieke valt ergens anders ook nog door de mand; Lieke heeft namelijk kinderen in de opvoedfase en een succesvol bedrijf met twee secretaresses. Opvallend dat je zo veel tijd hebt om uitgebreid te reageren op wbh.
Niet al te serieus nemen, die Lieke, met haar (is het wel een haar) meervoudige persoonlijkheden.
Eindelijk iemand die wel oplet.
Hoe kun je met een studie economie orthopedagoog worden?
Heel simpel, dat kan niet!! Dus “toevallige voorbijganger” meestal volg je dan nog een studie!! En als je je P al hebt, dan gaat het ook allemaal ff net wat vlotter!
En wat betreft de 2 kinderen dat klopt. De opvoedfase loopt bij ons tot het 16e levensjaar, en is uitstekend te combineren met een eigen bedrijf.
Dat noem je time management, Waardoor je weer tijd krijgt om je licht over andere zaken te laten schijnen.
Dus net zo goed als dat jij geen “toevallige voorbijganger” bent, ben ik geen econoom, wat ik trouwens ook nooit beweerd heb.
Wat kan het leven toch onvoorstelbaar simpel zijn.
In 1 ding heb je dan weer wel gelijk geven, men moet mij inderdaad niet al te serieus nemen, in de deining en polemiek die ontstaat voel ik mij wonderwel thuis.
Dus bedankt voor de tip.
Om nog even on topic te blijven het volgende.
“We leven in een tijd waarin de mens, gedreven door middelmatige, wrede ideologieen, eraan gewend zijn geraakt zich overal voor te schamen. Ze schamen zich voor zichzelf, ze schamen zich omdat ze gelukkig zijn, liefheggen en scheppen(…). Men moet zich dus schuldig voelen.
Zo worden we naar de wereldlijke biecht gesleept, de ergste van allemaal.”
Albert camus,Actuelles’,Ecrits Politiques 1948.
Het Gekoketteer met de erfzonde is blijkbaar niet aan mij besteed. Voel mij niet schuldig, niet zondig.
Dat wil echter niet zeggen dat er geen bewustzijn is met betrekking tot de nationale en internationale historie.
Of zoals Dostojevski ooit zei:”ieder van ons is schuldig tegenover alle anderen, en ik meer dan wie dan ook”.
Ja S en toevallige voorbijganger. Heb zels nog een blauwe maandag wijsbegeerte gestudeerd. Daar werd ik echter wat appelig van. Hoop dat jullie dit in je verhaaltje omtrent mijn persoontje kunnen inpassen.
Ik wil de geinteresseerden gaarne wijzen op het feit dat er een paar jaar geleden al formeel excuses zijn aangeboden uit naam van Nederland aan Suriname en de Nederlandse Antillen, door de toenmalige minister Rogier van Boxtel. Er staat een mooi monument in het Oosterpark in Amsterdam, en er zijn er nog wel meer op andere plekken in het Koninkrijk.
Ik ben het in alles oneens met Harry van Bommel. Dat hij toevallig afstamt van iemand die slavendreef zegt nog niks over de talloze Nederlanders die de afgelopen eeuwen zelf werden uitgebuit in vieze fabrieken (kinderarbeid pas 100 jaar geleden afgeschaft!) en stierven als ratten in bijvoorbeeld de veenkolonies. Ik stam daar vanaf en zie niet in waarom ik namens MIJN voorouders excuses zou moeten maken aan mensen die voorouders hebben die slaaf waren.
Overigens werd de slavernij in Saoedi-Arabie pas in de jaren ’80 van de 20e eeuw afgeschaft (formeel dan) en op zoveel plekken in de wereld bestaat die nog steeds. En dat is heus niet alleen in het slechte grote boze westen. Wie hoor je eens daarover?
@51 Eenvoudige Sloeber
Graag gedaan. Overigens is dat niet de essentie van wat ik schreef.
Nederland is (in)direct verantwoordelijk voor wat er tussen 1683 en 1863 gebeurde in Suriname, zonder twijfel. Maar de discussie is niet zo zwart wit als hij hier gevoerd wordt. Er waren onder de zwarte Afrikanen veel collaborateurs, zoals je die in Nederland in W.O.II ook vond.
In 1772 werd het korps Zwarte Jagers of Redimoesoe (Rode Mutsen) opgericht. Dit was een korps van ongeveer 300 zwarte (ex)slaven die de klopjachten op marrons en weggelopen slaven organiseerden.
Uit dit korps werden zwarte slavenhouders gerecruteerd. De juridische eigenaar vertoefte meestal in het buitenland en liet het feitelijk beheer over aan een zwarte opzichter/directeur.
Op het hoogtepunt waren er 600 plantages, in eigendom van een bont internationaal gezelschap. Portugezen, Spanjaarden, Duitsers, Nederlanders etc.
Overigens waren al vanaf het begin van de slavernij vrije negers in Suriname. Hun aanwezigheid was voor de slavenhouders aanleiding om in 1733 het Manumissiereglement te maken; om het aantal vrijlatingen te beperken.
Na de Napoleonistische oorlogen werd het houden van plantages veel minder lucratief. “Westerse investeerders” verkochten hun belangen aan “vrije negers” die op hun beurt slavenhouders werden.
Gewoon een aantal nuanceringen bij alle standaard zwart/wit claims. Maar goed, discussies worden toegankelijker met simplistische claims. Nogmaals, ik voel me dus niet verantwoordelijk voor gruwelijkheden ban lang geleden. Moeten islamitische organisaties in Nederland excuses aanbieden 1400 jaar gruwelijk Arabische slavenhandel? Nee, onzin natuurlijk.
Ruimhartige steun, op basis van gelijkwaardige samenwerking, is een veel beter middel op gezamenlijk een toekomst op te bouwen.
@Pieter #75
Dat van de Redi Musu’s klopt. Ik ben het niet eens met het feit dat de Redi Musu op een gegeven moment zelf een slavenhouder/ eigenaar was geworden.
Dat er op een gegeven moment veel (Europese) admistrateuren de dienst uitmaakten kwam voort uit het feit dat veel eigenaren enorme schulden hadden bij de geldschieters in Europa!
Deze administrateuren hadden op hun beurt weer zgn. (zwarte) Basja’s in dienst. Immers de administrateur wist gewoon niks van het plantageleven!
In deze periode ontstond op grote schaal de vermenging van het Europese met het Afrikaanse bloed!
De administrateur was een jonge vent zonder partner!
Sorry, prima maar ik denk dat er dan weinig volken zijn die geen sorry hoeven zeggen inclusief de zwarte bevolking zelf. De handel in slaven bestond al zoveel langer dan de betrokkenheid van de VOC. In de Bijbesl staan al de prijzen genoemd van mannen en vrouwen die in redelijke conditie verkeren. Moslims waren ook belangrijke slavenhandelaren met het Oosten. China gebruikt nog steeds op grote schaal slavenarbeid. Maar goed is het natuurlijk niet!
Simon
VOC heeft geen slavenhandelgedreven
de WIC wel (West-Indische Compagnie)
Klein maar belangrijk detail gezien JP’s uitspraak over VOC mentaliteit
Beste Jan
Sociaal onrecht gaat mij zeker aan, maar wel het sociaal onrecht wat NU plaatsvindt en niet het sociaal onrecht wat 200 jaar geleden plaatsvond.
Over dat laatste moeten wij kennis hebben om er voor te waken dat het niet opnieuw waar dan ook plaats zal vinden.
Vraagje aan vele;
Hoe komen Indiërs in Suriname dan terecht? Ging de VOC ze brengen of kwam de WIC ze halen?
De indiers kwamen als contractwerkers in suriname aan en niet als slaven.
Uiteraard kun je NU gaan zeuren over de “CAO” waaronder deze contractwerkers in die tijd werkten maar dat is weer een geheel ander verhaal.
Edwin
Ik googelde even om de relatie slaven,voc,surima en indiers te zoeken
Enige geschiedenis uit onverdachte hoek.
VOC wordt hier niet genoemd!!
Beste mensen,
Slavernij is van alle tijden. Persoonlijk vind ik de tijd waarin we nu leven een slaventijd….maar goed.
de vraag is: Moet NL haar excuses aanbieden aan suriname?
Ze hebben het land eerst verkracht en berooid achtergelaten….de dader is bekend…de feiten zijn bekend…Het gaat er toch niet om welke personen dat hebben gedaan maar om het land…Duitsers die tegen de oorlog waren hebben ook betaald aan de opbouw van ZIONland..of is dat Antisemisme…misschien moeten surinamers ook een woord verzinnen hiervoor…Anti-surinamisme….maar ok…excuses zijn op de plaats
#Vele , hier wordt de VOC wel genoemd …
http://www.vocsite.nl/geschiedenis/slavernij.html
Maar je hebt gelijk dat de WIC in dit kader veel belangrijker was.
Leuke site Simon,
Ben er via deze site nu achtergekomen waar de CIA zijn werkmethodes vandaan haalt, die blijken dus ook hun oorsprong in Nederland te hebben.
[url=http://www.vocsite.nl/schepen/detail.html?id=10670]Je geeft gewoon je wapens af aan je tegenstanders ;-) . [/url]
VOC had ze voor eigengebruik en niet als handel
Las je ook de geschiedenis in dit stukje van de Arabieren.
Weet je waaarom er weinig nazaten zijn van de arabische slaven. Het waren voor een groot deel vrouwen en de mannen werden ontmand. Kun je nog de vraag stellen wat men met eventuele bastaards deed.
Algemeen denk ik dat de staat haar excuses expliciet dient te maken, en dat deze geschiedenis goed in onze (onderwijs)boeken hoort te staan, opdat we niet vergeten.
Maar, als advocaat van de duivel:
Moeten excuses gemaakt aan de creoolse/hindustaanse bewoners van Suriname, die als slaven zijn gebracht.
Aan de oorspronkelijke bewoners van Suriname, wiens land is ingenomen door ons en deze creoolse/hindustaanse bevolking?
Aan bijvoorbeeld Ghana, waar we veel van deze mensen vandaan hebben gehaald?
@Khalid:
Het moet inderdaad door het land gedaan worden. En/of door de bedrijven die er destijds aan meededen en nog bestaan..
Net als de herstelbetalingen van Europese/Duitse bedrijven aan joodse overlevenden en stichtingen.
Maar let op: die herstelbetalingen zijn vooral gebeurt toen deze bedrijven grootschalig de VS wilden veroveren. Daar werden toen via de bekende AIPAC en andere lobbies herstelbetalingen als voorwaarde aan verbonden.
Met andere woorden, afgedwongen door nakomelingen vanuit een machtspositie. Dat is het verschil tussen hen en zigeuners, ex-slaven etc. etc.
#Vele, “Het waren voor een groot deel vrouwen en de mannen werden ontmand. Kun je nog de vraag stellen wat men met eventuele bastaards deed”.
Dat gebruik om mannen (onverdoofd) te ontmannen en tot eunuch te maken is inderdaad weerzinwekkend. Dat diende te gebeuren voordat ze werden geimporteerd en vaak overleefde men dat niet. Gelukkig willen ze dat nu ook voor biggetjes verbieden.
Ze, zijn dat de arabieren ?
wat doen arabieren in godsnaam met biggetjes?? zowie zo niet eten lijkt mij.
@84 Liz
Ja, er werd een monument neergezet, dankzij de inspanningen van zwarte organisaties. En de voormalige slachtoffers van de slavernij mochten toekijken achter een hek, terwijl de vertegenwoordigers van de NL staat vooraan zeten.
Dat noem ik geen excuses, maar een leuk feestje voor bestuurders.
@ Hoogge-eerde weledelgeleerde Lieke
Nu u het allemaal zo goed weet, waarom zouden we dan nog onze mening mogen geven?
Kom mensen, verlaat deze site. discussieren heeft geen zin meer. Lieke is alwetend. Wij zijn stof aan haar voeten.
Beste Pippi,
Mijn narcistische ik, is het volkomen met je eens!
De aanspreektitel mag m.i. nog wel wat uitgebreider, of indien ingekort volstaat koninklijke hoogheid, of majesteit ook.
Deel je dit gelijk mee aan de anderen? dat is mijn taak nu niet meer, daarvoor voel ik mij te verheven.
Hoogachtend
L.
Lieke,
Please verlaat de discussie, je weet zoooooooooo veel met je talloze studies, dat wij dommerds het moeilijk vinden om je bij te houden. Vooral je ooooo, zo wetenschappelijk gefundeerde kritieken en kennis, oef! Dus Pippi, niet wij, maar Lieke moet het zoeken op een ander niveau.
Jongens, DIE EXCUSES ZIJN AANGEBODEN! In 2001, door de toenmalig zaakgelastigde minister van Boxtel! Is het nou nog niet genoeg? Het is echt een achterhaalde discussie. Blijkbaar zijn er mensen die steeds maar weer willen dat de grote boze slechte Nederlanders zich door het stof wentelen!
En dat slavernijmonument, dat is wel degelijk een initiatief geweest van zowel belangenorganisaties als de Nederlandse regering. Dus ik wil dat jullie eens ophouden ALTIJD maar met het vingertje te wijzen naar Nederland. Hebben we ooit eigenlijk weleens iets goed gedaan? Ik ben het zo zat.
Liz,
De Nederlandse staat zou zich moeten inspannen om het slavernij zichtbaar te maken. Het is niet de bedoeling dat jij je als persoon aangesproken moet voelen. Uiteraard ben JIJ niet schuldig aan de slavernij.
Dat de site WIJBLIJVENHIER.NL heet wil nog niet zeggen dat de kritiek die geuit wordt op de Nederlandse staat niet alleen uit de hoek van de niet autochtonen komt. Ook ik als autochtoon heb deze kritiek. Wat bedoel je dan eigenlijk met jullie? Deze site is een platform voor iedereen die zijn beschaafde mening wil uiten, en die iedereen is ook heel divers.
Grtz
Liz,
De Nederlandse staat zou zich moeten inspannen om het slavernij zichtbaar te maken. Het is niet de bedoeling dat jij je als persoon aangesproken moet voelen. Uiteraard ben JIJ niet schuldig aan de slavernij.
Dat de site WBH heet wil nog niet zeggen dat de kritiek die geuit wordt op de Nederlandse staat niet alleen uit de hoek van de niet autochtonen komt. Ook ik als autochtoon heb deze kritiek. Wat bedoel je dan eigenlijk met jullie? Deze site is een platform voor iedereen die zijn beschaafde mening wil uiten, en die iedereen is ook heel divers.
Grtz
Beste S,
helaas ben ik niet genegen om op je eis in te gaan.
Even iets politieks heel incorrect , voortkomend uit een ruzie die ik beginjaren 80 met een Rasta vriend had .(nadat we een half jaar niet met elkaar gepraat hadden gaf hij me uiteindelijk gelijk )
De kans dat een Nederlander een slavenhouder of slavenhandelaar als voorouder heeft is aanwezig .
De kans dat een Surinamer , Afro-Amerikaan , Antiliaan ,kaapverdiaan ,ect een slavenhouder als voorvader heeft is bijna 100% .
Deze is dan wel hun voorvader geworden door hun voormoeder te verkrachten maar dat maakt hem niet minder voorvader ..
Dus waarom zou ik aan iemand excuses aanbieden voor het gedrag van ZIJN bet-bet overgrootvader ???
daarnaast , wie heeft hier in Nederland ooit excuses aangeboden voor de slavernij waar de lijfeigenen tot in de 16e eeuw werden gehouden , ook hier had men ‘droit de seigneur ‘ het recht van de landeigenaar om de dochters van zijn lijfeigenen te verkrachten .
Ach ondertussen zijn slaven en meesters van toen grotendeels met elkaar vermengt geraakt …
@Isma’il Abushams
Zoals gewoonlijk klets je weer uit je nekharen.
Het horigenstelsel heeft maar een korte tijd gespeeld. Tot, ruwweg, jet jaat 1000, waren de boeren voornamelijk georganiseerd in volksrepubliekjes. De graven in Holland, Friesland en Groningen “pacificeerden” deze boeren met dwangburchten.
Maar al snel bleek dat je in de strijd tegen wassend water vrije, gemotiveerde mensen nodig hebt. Boeren liepen snel weg naar de steden, waar je na 2 jaar een vrije burger was.
Graaf Dirk III schafde voor 1030 het horigenstelsel al weer af, aangezien het platteland leeg liep.
Even 500 jaar geschiedsvervalsing voorkomen!
Ach pieter , in dit geval is niet de exacte jaargang belangrijk , maar het feit dat ..
Die 15e eeuw was ook dan maar een gokje mijnerzijds .
Gerard Spong in het AD;
Van vele zijden wordt betoogd dat premier Balkenende tijdens zijn aanstaande bezoek aan Paramaribo excuses van Nederland moet aanbieden wegens de ruim driehonderd jaar bedreven slavernij, die in 1863 is afgeschaft.
Hij moet dat absoluut niet doen. Het aanbieden van excuses zou een vertekening van de historische realiteit over de slavenhandel inhouden.
Het waren niet alleen Europeanen die slavenhandel dreven. Ook Afrikanen deden dat. De Nederlandse slavenhandel was zodoende uitsluitend mogelijk door Afrikaanse heersers die de slaven leverden. Fort Elmina aan de kust van Ghana is een stille getuige hiervan.
De kust van Ghana werd door Af- rikaanse slavenhandelaren dan ook de ‘goudkust’ genoemd. Het waren verder vooral Afrikaanse koningen van de Ashanti en Dahomey die fel tegen afschaffing waren. Maar als het om slavernij gaat, treedt bij de nazaten een collectief geheugenverlies op.
Men wil niet onder ogen zien dat hun zwarte koninklijke voorouders door hun eigen onderdanen voor een habbekrats te verkopen minstens evenveel schuld aan de slavernij hadden als de Europeanen. Het eisen van excuses aan de huidige regeringsleiders van Ghana en andere slavenexporterende landen is bijgevolg stelselmatig achterwege gelaten.
Balkenende moet verschoond blijven van deze historische slavenhypocrisie. Daar komt nog bij dat al eerder Nederlandse staatshoofden en regeringsleiders Suriname hebben bezocht zonder te worden geconfronteerd met deze historisch eenzijdige voorstelling van zaken en verdraaiing van de feiten.
Van koningin Juliana, van Beatrix en van de toenmalige premier Den Uyl is nimmer excuses gevraagd. De totstandkoming van de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 was daarvoor het ultieme moment. Waarom dan nu plotsklaps van Balkenende vragen het verzuim van zijn voorganger Den Uyl goed te maken.
Als de Surinamers, bedwelmd door nationaliteitsroes, er toen bij Den Uyl geen punt van maakten, moeten ze nu dit verleden laten rusten.
@Lieke
Het is een welbekend fenomeen (en dat geeft Spong terecht aan) dat Kolionale politiek een konkelspelletje is en dat de West Europeanen zeker de lokale heersers nodig hadden voor hun eigen winst.
Maar wat geeft dit aan? Dat het altijd de welgestelde en machtige mensen zijn die aan die dingens meewerken en niet zozeer Jan met de Pet, of de doorsnee Afrikaan.
Zoals Jezus (vzmh) al aangaf: de kans dat een kameel door het oog van de naald kruipt is groter dan dat een Rijke het koninkrijk Gods binnen gaat.
De oorsprong van dit konkelspelletje ligt heel duidelijk in West Europa. Dat moet Spong toch ook wel weten.
En nogmaals, jullie kunnen het lekker blijven negeren maar het is toch echt zo: de Nederlandse regering heeft al officieel excuses gemaakt. Dat gebeurde in 2001, door minister van Boxtel. Dus ik vraag me af waar we het nog over hebben. Voorstanders van excuses: wat is jullie punt precies, aangezien het al gedaan is.
Daarbij, zal de president van Suriname ook zijn excuses aanbieden aan zijn bevolking, aangezien een van zijn voorgangers een paar jaar geleden de goudvoorraad van Surinaamse bank heeft verkocht waardoor het land nu bijna failliet is (en waardoor het trouwhartige en (inmiddels achterhaald) schuldbewuste Nederland al jaren een geld-infuus aan Suriname geeft, net als aan heel veel andere ontwikkelingslanden)?
@Isma’il Abushams
Jouw feit is een voetnoot in de geschiedenis. Of het ‘Droit de Seigneur’ hier ooit heeft plaatsgevonden in ook hoogst twijfelachtig. Maar je presenteert het als kernpunten en geeft zo een valse voorstelling van zaken.
@Pippi: kronkelspelletjes
Is dat zo? Dacht het niet. De Afrikaanse koninkrijken die slaven leverden aan westerse en Nederlandse handelaren hadden daarovoor al 1050 jaar een ander afzetkanaal: islamitische handelaren.
Over kronkelen gesproken.
Beste Pippi,
Volgens mij bestaat het 1 niet zonder het ander.
De kern van mijn verhaal is en blijft toch, dat “wij” er blijkbaar baat bij hebben, misschien dat we dan prettiger slapen, om te blijven benadrukken hoe zielig die ander dan wel niet is.
Probeer het volgende maar eens uit. Vertel een collega of je partner vanaf maandag, en dan net zo lang als het nodig is, hoe slecht hij/zij er wel niet uit ziet volgend jou. “zo jij ziet witjes, alles goed met je?
Dat soort opmerkingen, en er dan ook zeer zorgelijk bij kijken svp.
Ik durf te wedden dat diegene zich na een week toch een stuk minder prettig in zijn velletje voelt.
Moet je nagaan hoe het voelt als jou generatie op generatie een gevoel van “ziek zijn” wordt aangepraat.
Deze discussie moet blijkbaar zo nu en dan gevoerd worden.
Waarschijnlijk is het wel weer goed voor onze psyche en nachtrust.
Onder het mom van, kijk mij eens politiekcorrect zijn!
niet te lang stilstaan bij het verleden en gewoon actie ondernemen in het heden!!
http://www.chocolonely.com/
;)
Salaam,
Naila
Never too late to say sorry…
De seksslavinnen uit WO2 eisen excuses van de Japanners. Terecht lijkt me.
de Klerk heeft excuses (ook mede namens zijn voorouders) aangeboden voor de apartheid in Zuid-Afrika.
Het zou Nederland sieren dit ook te doen.
Begrijp alleen niet waar dit nu ineens vandaan komt? Zijn weer mensen die behoefte hebben aan publiciteit.