Probleemjongeren hier, probleemjongeren daar. Maar wat doen we eraan? Politici van links tot rechts brachten hun oplossingen op tafel, de één realistischer dan de andere, maar een echte serieuze maatregel leverde dit niet op. Nu is er afgelopen week in zowel Utrecht (Kanaleneiland) als in Rotterdam (Katendrecht) een avondklok ingesteld voor een aantal kinderen. Het gaat, zoals altijd, om een kleine groep gasten (of soms een groep kleine gastjes) die een hele wijk frustreert. In Rotterdam gaat het om negen kinderen in de leeftijd tussen 9 en 15 jaar. Zijn het gewoon kinderen die kattenkwaad uithalen of zijn het echt probleemjongeren/-kinderen? Prem heeft het aan den lijve ondervonden tijdens zijn excursie door de wijk. Ze zijn in ieder geval een probleem voor de wijkbewoners.
Maar of een avondklok nou de oplossing is, is nog maar de vraag.
De politie maakt om negen uur ’s avonds een rondje door de wijk en belt bij de betreffende ouders aan om te checken of kindlief wel thuis is. Kinderen die toch nog buiten worden betrapt, worden door de politie thuis afgezet. Maar de politie geeft terecht aan dat een veredelde taxidienst van de politie geen oplossing is. Als een jochie van 10 tegen je gaat lopen schelden en zegt dat ie je gaat slaan, zou je hem het liefst natuurlijk een klap voor z’n kop willen geven. Maar dat mogen we hier niet. En dat weten die kindertjes helaas ook, dus kunnen ze best ver gaan.
Je zou het nog kunnen verpakken als een ‘corrigerende tik’, maar een structurele oplossing is het natuurlijk niet. Maar een oplossing die écht werkt, lijkt tot nu toe niemand te hebben. Opvoedingsbegeleiding voor de ouders (vaak uit een laag sociale klasse of zelf met psychische problemen of een instabiele thuissituatie), professionele hulpverlening voor de kinderen, voldoende voorzieningen in de wijk. De oplossing is niet simpel en het zal waarschijnlijk een combinatie moeten zijn van al deze zaken om het probleem echt aan te kunnen pakken. Misschien zouden we het juist niét moeten zien als een probleem dat we aan moeten pakken, maar gewoon als kinderen die geholpen moeten worden. Hoe irritant ze ook zijn.
42 Reacties op "De jeugd van tegenwoordig"
Beste Reflex,
de irritatiefactor van sommige kinderen wordt nog wel eens als graadmeter genomen, met betrekking tot de eventuele”oplossing” van het probleem.
Het is een kwestie van structuur.
De contouren van de uiteindelijke structuur in je leven worden in de opvoeding bepaald. De ouders worden geacht hun kinderen “weerbaar” te maken, of zoals je wilt “klaar te stomen” voor een aantal facetten waar men op het maatschappelijke vlak mee te maken krijgt.
De basis die gelegd wordt is je refentiekader, waaraan veel getoets wordt.
Zeker nu in een samenleving als de onze, waarin alles wat vandaag nieuw en “hot”is, maar morgen alweer als hopeloos ouderwets kan worden beschouwd, is het ook voor een hoop opvoeders al een “struggle” om bij te blijven.
De informatiebronnen waar kinderen tegenwoordig toegang tot hebben, maakt hen veel vroeger en dus sneller onafhankelijker. Je autoriteit als ouder is lang niet meer zo vanzelf sprekend als zeg 20 of 30 jaar geleden.
De eventuele oplossing voor de problematiek zoals gesteld ligt “achter de voordeur”.
Waarmee wij gelijk de kern van de problematiek te pakken hebben.
Want, hoe kom je achter die voordeur? Wat is nog prive? en wanneer wordt het een zaak waarmee een “buitenstaander” zich actief mee mag bemoeien?
Let wel dat niet alle probleemjongeren een slechte opvoeding genieten of hebben genoten. Sommige hebben een stoornis, die bepaald gedrag veroorzaken.
Wat je tegenwoordig steeds meer ziet is dat, men het hele systeem rond zo’n jongere in kaart brengt om vervolgens ook dit systeem te kunnen behandelen, i.p.v. je alleen maar op de desbetreffende jongere en zijn gedrag te richten.
Als namelijk zijn omgeving, waaraan de jongere onlosmakelijk mee verbonden is, niet mee evolueerd, is het voor een jongere, na bijvoorbeeld een behandeling, onmoggelijk om weer in het oude systeem te leven. Echter de aantrekkingskracht van bijvoorbeeld de familie iverstijgt alles.
M.a.w. proffesionals gaan met de desbetreffende jongere aan de gang.
samen creert men een heel nieuw toekomstperspectief, wat zeker kans van slagen heeft.
Wat echter van groot belang is, is het feit dat niemand zonder sociale context kan. Met andere woorden, als je directe omgeving je niet steunt, motiveert en er voor zorgt dat je een veilig en rustig thuisfront hebt, wordt het uitermate lastig om je te focussen op je eigen toekomst.
Helaas bestaat er niet zoiets als “de oplossing”, “het ei van columbus”.
Het zou echter wel wenselijk zijn om eens over de structuur van “de oplossing” na te denken.
De Monsterorganisaties die zich tegenwoordig als de verantwoordelijken m.b.t. deze problematiek opwerpen, zijn logge slecht functionerende molochen.
Ouders die hulp wensen, of behoren te krijgen, lopen vast in een systeem waar iedereen het beste wil,maar niemand wat doet!
Bureau jeugdzorg, Raad voor de kinderbescherming, de MEE, de opvang, en behandelvoorzieningen, overal zie je de kwaliteit achteruit hollen. Er zijn verschrikkelijke personeleproblemen met alle gevolgen vandien. Het personeel wat zich er tegenwoordig tegenaan bemoeit wordt steeds minder gehinderd door enige ervaring en relevante praktische kennis.
Het is eigenlijk te veelomvattend om de vraag zo breed te stellen.
Je zou ieder probleem apart en objectief moeten benaderen. Helaas is ook dit geen optie. de wachtlijsten knallen nu al door het plafond!
”˜Het gaat, zoals altijd, om een kleine groep gasten (of soms een groep kleine gastjes) die een hele wijk frustreert. In Rotterdam gaat het om negen kinderen in de leeftijd tussen 9 en 15 jaar’.
Het is een gretig wijdverbreid misverstand dat het in deze zou gaan om kleine aantallen en dan ook nog alleen maar in de bekende oorden zoals Slotervaart, Katendrecht, Kanaleneiland enz. Treitergedrag van Marokkaantjes is zowel in Nederland als in België een algemeen verschijnsel dat voorkomt op alle plaatsen waar zich Marokkanen hebben gevestigd. Als ik mij beperk tot mijn eigen regio (grenzend aan België) dan hebben verschillende wijken in mijn provinciestadje en de dorpen in de omgeving te maken of te maken gehad met dergelijk gedrag. Dit treitergedrag, dat vaak een opstap is richting criminele carrière, doet zich vrijwel uitsluitend voor binnen de Marokkaanse gemeenschap en niet onder andere groepen van buitenlandse komaf. Bij het zoeken naar een bestendige oplossing voor deze problematiek mag men om welke ideologische c.q. politiek correcte reden dan ook deze realiteit niet over het hoofd zien.
Beste Jan,
Dat het een misverstand is, dat het zicch hier handelt om een kleine groep is een juiste.
Het uitgangspunt, dat bepaald gedrag, wat betreft allochtonen zich uitsluitend manifesteerd onder marokkanen is m.i. een verkeerde.
Dit gedrag is zowel onder autochtone, en andere allochtone groeperingen waar te nemen.
Het verschil tussen de diverse groepen is m.i. dat. bij “de marokkanen” men dit gedrag externaliseert. Het is de schuld van alles en iedereen behalve van de jongeren, ouders en gemeenschap zelf.
Lees het “marokkanendrama” van Fleur Jurgens. Hier wordt uitermate accuraat beschreven wat het probleem is.
Bij andere groepen tref je dit externalisatiegedrag in beginsel ook aan, maar deze zijn, eenmaal op de goede weg, veel reeeler met betrekking tot de eigen verantwoordelijkheid die men uiteindelijk toch heeft.
Met andere woorden, deze jongeren durven met enige realiteitszin naar zichzelf te kijken, en dat vervolgens ook te laten blijken.
Mijn ervaring met marokkaanse jongeren is, dat deze groep de neiging heeft om zich ondanks een overdaad aan feitelijkheden, voorbeelden en ontkrachtingen, toch blijven vasthouden aan denkbeelden die, getoetst aan de realiteit, als totale onzin kunnen worden beschouwd.
Een klein voorbeeld.
Ik ben jaren werkzaam geweest op een RIJ(Rijks Inrichting voor Jongens.
Op 1 van de groepen waar ik werkzaam was kreeg ik op een dag een discussie met “Abdel” een zeventien jarige marokkaanse jongen.
Abdel zat samen met de andere jongens buiten op de grond voor het paviljoen.
Er was net gevoetbald en gegeten buiten i.v.m. het mooie weer.
Abdel had plaats genomen voor de deuropening. Terwijl een collega van buiten naar binnen liep maakte Abdel een opmerking tegen de desbetreffende collega.
Was het geval. De collega was namelijk over de uitgestrekte benen van Abdel heengestapt. Het geval wil nu dat dit volgens Abdel een tekenen van slechte voorspoed voor hem was. Hij gaf dus als reden dat, als er iemand over je uitgestrekte benen heenstapt dat dit ongeluk zou brengen bij diegene over wiens benen heen was gestapt.
Dit kon alleen ongedaan worden gemaakt, als degene die over de benen heen was gestapt, terug zou stappen. m.a.w. door terug te stappen, de beweging dus om te keren, zou “de vloek” worden opgeheven.
Uiteraard was de collega geenzins van plan om terug te stappen.
Het boeiende van de discussie die onstaat is, het feit dat, abdel in dit geval, alle verantwoordlijkheid buiten zichzelf legt.
De collega gaf terecht aan dat, als Abdel niet wenste dat er over zijn benen werd gestapt, hij niet pontificaal in de deuropening moest gaan zitten. als je namelijk in de deuropening zit is de kans levensgroot dat, als er iemand naar binnen wil, hij over je benen heen stapt.
Abdel was echter van mening dat wij juist rekening met hem moesten houden, en toch ook gewoon konden vragen of hij opzij zou willen gaan.
Nogmaals werd hem duidelijk gemaakt dat het in de praktijk toch echt niet zo werkt.
Boiovenstaande is geen gemeengoed betreffende de marokkaansegemeenschap.
Persoonlijk vond ik het altijd wel tekekend dat voornamelijk de Marokkaanse jongens, en in een later stadium de moslim jongens, de gedachte hadden dat men door het voeren van allerlei ridicule discussies, de bovenhand had.
Bij het avondeten aten wij altijd met mes en vork.
Wat je thuis doet interesserde ons niet, op de groep eten wij met mes en vork, punt!!
Tenminste voor ons was dat punt! een aantal moslims in de groep dacht daar toch net even iets anders over.
Wat uiteindelijk resulteerde in een discussie over in welke hand men de vork nu vasthoudt.
De moslims weigerden om hun vork met de linkerhand vast te houden. dat was Haram.
Dit voor de zekerheid bij 4 verschillende moslimautoriteiten gecheckt. Maar alle 4 gaven duidelijk aan dat met een vork in de linkerhand in principe helemaal niets mis is.
Dit is door 1 imam ook nog persoonlijk aan de jongens meegedeeld.
Na het doen van de mededeling escaleerde de discussie, want volgens de de jongens, hadden zij geen boodschap aan wat de imam hen had verteld, hun ouders zeiden namelijk dat een vork in de linkerhand, echt niet kon.
Oeps!!!! nu wwrdt het een “tricky”verhaal.
Zodra dit soort jongens(met dit soort bedoel ik jongens die in met een PIJ of OTS in een RIJ zitten)
met hun ouders gaan schermen moet je op gaan gaan passen.
Ouders zijn namelijk heilig!!!!
Het maakt niet uit wat die ouders gedaan, of juist hebben gelaten.
Ouders zijn in 99% van de gevallen heilig!!!
Dus als reactie op de uitspaak; “van mijn ouders mag ik niet met een vork in de linkerhand eten”, het volgende als weerwoord geven;” maar je ouders zijn niet hier, en hier gebeurd het zoals de regels dat voor schrijven” is een recept voor escalatie.
Het blijven voeren van een beetje feitenloze, en tegen beter weten in discussies, is iets wat zich bij deze groep sterker manifesteert dan bij andere groepen.
Artikeltje in de Trouw van precies een jaar geleden. Het is nog even actueel.
“Een van de redenen is dat de omvang van het probleem nog steeds niet wordt erkend. Bijna tweederde van de oudere Marokkaanse mannen heeft een uitkering, jongens scoren zeer hoog in de statistieken van overlast, criminaliteit en schoolverlaten. Het gaat dus niet om een relatief klein groepje ’dat het verpest voor de meerderheid’, zoals in Marokkaanse én beleidskringen wordt beweerd. Er bestaat een grote, problematische verzameling van Marokkaanse gezinnen, families en netwerken met Hollandse boter op het hoofd, waarin deze jongens blijkbaar goed kunnen gedijen.
Nog steeds doet de overheid een beroep op het zelfreinigend vermogen van de Marokkaanse gemeenschap. Zij staart zich blind op enkele positieve druppeltjes op de gloeiende plaat. Maar veertig jaar van stimuleren en van veelal gesubsidieerde groepsgewijze emancipatie is aan de meeste Marokkanen niet besteed geweest.”
http://www.trouw.nl/deverdieping/podium/article718096.ece/Marokkanendrama_bestaat,_erken_het__opinie
goed stuk!
Wat ik raar vind, ik stond vroeger ook buiten met de mocro’s en de turken (bijna alweer 15 jaar geleden, slechtste buurt uit EHV), veelal kinderen van de eerste generatie buutlanders, maar zie artikel (leeftijd tussen de 9 en 15 jaar), dus daar zijn ook kinderen bij van deze generatie buitenlanders, mijn leeftijdgenoten etc. Dat die hele oude ouders niets kunnen tsja dat wisten we al, maar deze ouders zijn 30+, en nee het zijn echt niet allemaal nakomertjes…
Gewoon raar, zijn toch alveel ouders die hier zijn opgegroeid!
OOk hier is en blijft dus de vraag wat de opvoeders van de huidige generatie in de eigen opvoeding hebben meegekregen. de eigen opvoeding geldt in veel gezinnen nog steeds als meetinstrument.
Het is toch triest dat sommigen hier weer een marokkanen-probleem van willen maken.
Als je alleen al naar Katendrecht kijkt, gaat het daar om zowel Marokkanen als bijv. Surinamers en Antillianen.
En het is inderdaad wel zo dat het een kleine groep is. Zowel de politie als de buurtbewoners geven aan dat het om maximaal 20 jochies gaat. Het probleem zit hem er in dat het moeilijk is er wat aan te doen, zoals ook in dit stuk staat.
Bratislava, 9 tot 15 jaar geleden was het veel makkelijker dan nu om arme analfabete partners te importeren via gezinsvorming. Ga er gerust vanuit dat bij deze generatie probleemkids één ouder hier niet is opgegroeid. En dat die ouder (de moeder) juist het leeuwendeel van de opvoeding voor haar kiezen kreeg. Veel moeders kenden de weg niet in Nederland, en waren (zijn) volledig afhankelijk van vader. Een recept voor ellende.
Gezinsvorming is nu moeilijker gemaakt, dus hopelijk is het één enkele verloren generatie. Paul Scheffer schreef ergens dat veel van de problemen waar we nu tegenaan lopen rechtstreeks gevolg zijn van wanbeleid van de jaren ’80 en ’90.
Beste Samir,
Met de triestheid met betrekking tot bepaalde constateringen valt het best mee.
Het is namelijk een feit dat, de Marokkaansegemeenschap, als het gaat om, wie de grootste “leverancier” is van de probleem jongeren, hard op weg is de onbetwiste nummer 1 te worden.
Dus zo triest is de constatering, en zeker op een site als wBH, niet echt.
En natuurlijk worden de problemen gemarginaliseerd. Stel je voor dat het wel open en bloot op tafel komt dat het beleid de afgelopen 10 a 15 jaar gefaald heeft. Dat betekend vervolgens dat men moet gaan handelen.
De overheid heeft echter geen idee hoe!
Dus is struisvogelpolitiek de meest voor de handliggende oplossing.
Want als we het niet zien, dan is het er ook niet!!
De illusie dat “het er maar een paar zijn” is naar ik meen nu toch eindelijk wel een keer doorgeprikt.
Procentueel gezien heeft de Marokkaansegemeenschap de grootste problemen met haar jeugd.
En de dicrepantie in het hele verhaal is uiteraard weer, de schuldvraag.
Oftewel wie is er uiteindelijk verantwoordlijk voor het feit dat dit gebeurd? En hoe ga je dit in de toekomst voorkomen?
Om dit soort vragen te beantwoorden dient men wel een zuiver beeld van de eigen motieven te krijgen. M.a.w. eerst kijken wat jezelf kunt doen voor dat je met het vingertje naar de ander wijst.
Hallo Lieke,
Wat is er mis met met links snijden en met rechts eten? Ik ben ook rechtshandig maar snij met mes en vork ook met links. Ben ik nu gedesintegreert volgens u? Of ben ik onfatsoenlijk? Dwingt u mensen uw etikette te gebruiken als het tegen hun principes gaat? Weet u dat u hiermee alle linkshandigen beledigd? Ik vind het een belachelijke discussie om mensen te dwingen met links of met rechts te eten. Onnodig de confrontatie zoeken…een vorm van ‘moslimspje pesten’. Wat maakt het nou uit wat een imam zegt. Dan maken de jongeren een keer een individuele keuze dat tegen de imam gaat en dan is het nog niet goed. Of mocht het niet van mama? Is de mening van Imam volgens u belangrijker dan die van mama? Of mogen linkshandigen van u wel met rechts eten en moslims niet? Ik bedoel een linkshandige kan met enige dwang ook leren met rechts te snijden. Hoe zit het met linkshandige moslims? Als ik een van die jongeren was zou ik ook protesteren. Waar bemoeit u zich mee?
Belachelijke discussie, niet?!
Ik vind het niet kunnen dat kinderen worden gefilmd zonder toestemming of toezicht van de ouders. Ik vind dat Prem zelf fout zit.
#10 Passant
Het is een trieste constatering dat sommigen hier (en elders) altijd weer hun uiterste best doen om de aandacht af te leiden van waar het in wezen om gaat. Mijnsinziens beschrijft Lieke hier treffend de kern van het probleem en verwijst ze terecht naar het boek van Fleur Jurgens. Als u enig inzicht heeft in de instellingen van waaruit Lieke haar ervaringen beschrijft, dan zult u weten dat het uiteindelijk niet gaat of de vork links of rechts in de hand genomen wordt, maar om een helder therapeutisch klimaat dat onder meer door het stellen en handhaven van duidelijke regels bereikt wordt. Een dergelijk klimaat is noodzakelijk om jongeren structuur in hun leven te laten aanbrengen waarmee ze greep op hun bestaan krijgen en uiteindelijk een eigen plek in de samenleving verwerven. Dus zo’n belachelijke discussie beschrijft Lieke niet.
Beste Lieke,
Samir, Passant, Saida.. Hoeveel reacties die de juistheid van je betoog aantonen zullen hieronder nog volgen?
@Lieke
Met je mes en vorkverhaal laat je juist het probleem zien. Degene die de kinderen zouden moeten opvoeden zijn de ouders. Deze respecteer je niet en ondermijnt hun gezag.Wat ze thuis leren boeit je niet. Wil je die kinderen dan voor de rest van hun leven in instellingen houden. Leuk voor je werkgelegenheid maar niet voor de kinderen.Die horen thuis bij de ouders en je helpt ze niet door hun opvoeding belachelijk te maken en hun gezag te ondermijnen. Je zegt in feite luister naar mij en niet naar je moeder. Als het kind al niet naar de moeder luisterde anders zat ie niet in een instelling waarom zou hij/zij naar jou luisteren?
Beste allemaal,
Mohammed Boubkari schreef in 1 van zijn comments ooit; “dat begrijpend lezen blijkbaar erg moeilijk is voor sommigen onder ons”.
Oke dan zal ik het spelletje dan maar gewoon meespelen?
Beste Passant,
Er is niets mis met je vork links of rechts voor mijn part stop je de vork op een plek waar de zon niet schijnt, mij een zorg.
Echter in een orthopedagogische setting, en dat is een Rijksinrinrichting, is de dagstrucuur en de regelgeving de enige houvast die de groepsleider en jongeren hebben.
Het betreft hier het handhaven en bewaken van de groeps normen en waarden.
als de discussie alleen maar zou gaan over het feit in welke hand de vork wordt vastgehouden, is het inderdaad een onzinnige discussie.
Dat is hier echter niet het geval.
Hier handelt het zich om het feit dat de jongeren het geloof misbruiken, om toch vooral te benadrukken dat de regelgeving voor iederen geldt maar dat de moslims in de groep “speciaal” waren, en dat de regels die voor een ieder golden, niet voor hen golden.
Iedere jongere met een terechte klacht vondt een gewillig oor.
dit soort zaken werd altijd weggelachten, en de jongere die de klacht had ingediend, moest vervolgens ook de kosten voor het bijeenroepen van de klachtencommissie betalen.
En even voor de record. Ik ben ook linkshandig, en ben tot de conclusie gekomen dat bijna alles in de maatschappij gericht is op rechtshandigen(gebruik als linkshandige maar een een schaar) en met tennis klaagt de tegenstander redelijk vaak over het feit dat het, toch zoooo vervelend is om tegen een “linkspoot” te spelen.
Het gekke is dat ik mij nooit”gediscrimineerd” voel als linkshandige! Zou er wat mis met mij zijn?
Beste Saida,
Wat je beweert is allemaal blah blah, met andere woorden, onzin!!!
Degene die dit soort kinderen moeten opvoeden, zijn absoluut NIET de ouders!!
Deze hebben het de voorgaande 13 tot 15 jaar verschrikkelijk verkloot. Daarom komen ze terrecht waar ik werkte!!
En inderdaad ik had voor de meeste ouders geen respect. Je hoeft je kind namelijk niet te slaan om hen zwaar te mishandelen.
Daarbij komt dat het een ridicule stelling dat hun opvoeding belachelijk wordt gemaakt, als je weet dat de meesten amper een opvoeding hebben genoten. De gezagsverhouding wordt dus ook niet ondermijnt, puur vanwege het feit dat deze in zijn geheel niet aanwezig is. Dat is wederom een reden waarom deze kinderen zowel straf- als civielrechtelijk bij ons werden geplaatst.
Wij zeiden inderdaad luister naar ons, want je ouders hebben hopeloos gefaald, dat is niet leuk om te horen maar wel de realiteit.
De reden waarom de jongens op den duur wel naar mij luisteren is een simpele. De reden noem je een gesloten plaatsing!!
Handig toch?
Lieka, Passant en Saida
Wat ongelofelijk boeie met welke hand je je mes vasthoudt. Lieke je bent net zo erg als een religieuze scherpslijper als je daar een punt van maakt. Wees blij dat ze uberhaupt met mes en vork eten. Voor de rest: het is zonneklaar dat die jongens er alleen een punt van maken omdat ze iets te zeiken willen hebben. Het zijn pubers en ze gebruiken hun identiteit omdat ze dan makkelijker samen puberaal kunnen zijn.
Dus je hoeft niet naar een SMkelder om je frustraties op anderen af te reageren. Je gaat heel netjes in een instellingen allochtoontjes redden van hun vreselijke ouders.
Je wil die kinderen overheersen en dingen laten doen omdat het moet. Dus niks verantwoordelijkheidgevoel aanleren maar luisteren omdat je niet anders kan. En als ze dan de instelling uitgaan?
Het lijkt wel de Amerikaanse gevangenissysteem dat eigenlijk een onderneming is om geld te verdienen en mensen zolang mogelijk gevangen te houden. Moet fijn zijn die baangarantie.
Wat ik mis in deze discussie is het aanpakken van de ouders. Stel ouders direct aansprakelijk voor elke vorm van schade die door een minderjarig kind wordt aangericht en wees vooral pragmatisch.
Tref een regeling met de Marokkaanse overheid; indien niet betaald kan worden neem dan het lapje grond en het tweede huis in beslag. Bij veel probleemgezinnen (partner uit Marokko) investeert papa liever in zijn tweede huisje dan in zijn kinderen.
Moet je eens kijken hoe snel het dan afgelopen is met dat wangedrag.
@18 pieter
Je kunt wel zo’n huis in marokko gaan confisceren maar dat brengt ook niet zoveel op. Daarnaast kun je er dan helemaal naar fluiten dat ze ooit weer teruggaan naar hun eigen land. Niet zo handig dus.
Verder ben ik vooral benieuwd hoe die slotervaartmethode (jongeren 8-20hr volgen en aansturen) gaat uitpakken.
Het lijkt me dat die methode nog wel eens kans van slagen kan hebben, eigenlijk zoals lieke ook al zegt in haar eerste commentaar – een behandeling van het hele systeem waarin de jongere zich bevindt.
Overigens is het een fabeltje dat dit enkel een marokkanen issue zou zijn. Dit komt net zo goed voor bij de chileense 2de en 3de generatie in madrid, als bij de cubaanse 2de en 3de generatie in New York en Miami. En niet in Marokko zelf. Apart toch?
Misschien zijn de oorzaken wel enigszins complexer dan een Marokkanendrama (wist je trouwens dat fleur jurgens enkel met hulpverleners heeft gesproken? Niet met ouders, jongeren of voormalige hangjongeren). Misschien is het wel een complex van migratieproblematiek, identiteitskwesties, psychische gesteldheid, sociaal-economische factoren, opvoeding, cultuur/gewoonte.
Het lijkt me dan ook zinniger om op het geheel aan factoren in te spelen. Per slot van rekening help je er niemand mee door simpelweg “marokkaan” te noemen. In ieder geval niet de turken, antillianen en surinamers van nederlandse komaf die vrolijk mee klieren, treiteren en rellen.
laters,
abufarah
#16 Gerrit #17 Saida
Jullie laten duidelijk merken er geen idee van te hebben om wat voor jongeren en om wat voor residentiële settings het gaat. Op zich helemaal niet erg, maar als je ergens geen verstand van heb kraam dan niet dergelijke onzin uit. Of het is domheid, of het is onwil. Meer smaken zijn er niet.
#19 Abufarah
”˜(wist je trouwens dat fleur jurgens enkel met hulpverleners heeft gesproken? Niet met ouders, jongeren of voormalige hangjongeren)’
Een nogal afgezaagd en nietszeggend argument om de ernst van haar bevindingen in twijfel te trekken of op z’n minst af te zwakken.
”˜Misschien is het wel een complex van migratieproblematiek, identiteitskwesties, psychische gesteldheid, sociaal-economische factoren, opvoeding, cultuur/gewoonte.’
Allemaal zaken waaraan Fleur Jurgens volop aandacht besteedt.
”˜Per slot van rekening help je er niemand mee door simpelweg “marokkaan” te noemen. In ieder geval niet de turken, antillianen en surinamers van nederlandse komaf die vrolijk mee klieren, treiteren en rellen.’
Onder alle bevolkingsgroepen, zowel autochtone als allochtone, zitten klieren, treiteraars en relschoppers. Echter onder de groep van Marokkaanse komaf zijn deze lieden opvallend oververtegenwoordigd. Vandaar dat sommigen dit verschijnsel het Marokkanendrama noemen. Hoe dan ook, het is een gegeven dat bij het bedenken van een oplossing niet over het hoofd gezien mag worden.
@abufarah
Klopt, er zijn ook andere probleemgroepen. Verder staar ik me niet blind op sociologische verklaringen en beschrijvend onderzoek. Ik werk regelmatig met jonge Marokkanen en uit ervaring weet ik dat sommigen (nog geen 20, geen diploma, slechte taalbeheersing) eerst ‘gekraakt’ moeten worden. Ze kennen geen verantwoordelijkheidsbesef, en iets leren da’s te vermoeiend.
Wat is het kraken? “Ik zweer het je, als je dit nu niet doet word ik helemaal gek.’t zit in mijn hoofd, dus het MOET! Anders wordt het branden man!” Denk er nog een beetje stemverheffing bij, afspraak bij Jeugdzorg, belletje naar papa, en kijk eens aan…. de laatsten zullen de eersten zijn.
Ik ben geweest naar de boekpresentatie van Fleur Jurgens, en zweeeeer het je: dat mens begrijpt er inderdaad helemaal niets van. Dat zijn dan in ieder geval eens.
Spreek de ouders aan.
Ouders echt aansprakelijk stellen en ook daadwerkelijk ten uitvoer brengen.
@Pieter @Abufarah
Als jullie het samen zo eens zijn over Fleur Jurgens, dan kunnen jullie mij waarschijnlijk ook wel iemand doorgeven die het volgens jullie wel allemaal goed begrijpt. Ik wacht af.
Bij kinderen van deze leeftijd betreft de maatregel natuurlijk vooral de ouders. Zij moeten er voor zorgen dat hun kinderen s’avonds niet op straat hangen. Overigens worden kinderen van Marokkaanse ouders vaak behoorlijk streng opgevoed. Misschien heeft het ook te maken met gebroken gezinnen waar de man ontbreekt want jongens uit deze cultuur erkennen onvoldoende het gezag van vrouwen. Neemt niet weg dat ik ook wel Marokkaanse gezinnen ontmoet heb met zeer sterke vrouwen die echt niet over zich laten lopen. Maar gezien de leeftijd van de kinderen waar het hier om gaat is dit natuurlijk vooral een opvoedingskwestie. Hier in Slotervaart zie je dat ouders vaker begeleid worden in de opvoeding. Jammer dat dit allemaal nodig is maar als het helpt moet het maar.
Is het noodzakelijk om ergens verstand van te hebben om het onderzoeken?
Met mijn jarenlange ervaring binnen het jeugdwerk,en hulpverlenerscircuit,kan ik alleen maar concluderen dat, voor iemand die er niets van begrijptm zij toch een verdraait reeel beeld van de werkelijkheid neerzet.
Ik ken maar weinig andere schrijven die de werkelijkheid zo dicht benaderen.
Zoals eerder al aangekaart. Natuurlijk zijn alle bevolkingsgroepen vertegenwoordigd binnen de groep “probleemjeugd”. Als je hier vervolgens weer onderscheidt in aanbrengt zal men zien dat de ene groep zich vele malen sterker manifesteert dan andere groepen.
Procentueel doen de Marokkanen het slechter dan de Autochtonen, Turken, Antilanen, Surinamers etc etc..
Daar komen m.i. de laatste tijd ook al die negatieve associaties vandaan.
Er worden daarbij allerlij redenen genoemd die ervoor zouden zorgen dat deze groep steeds meer alleen komt te staan binnen de samenleving.
Natuurlijk zijn school, stage, werk, discriminatie e.d. onderdeel van het probleem.
Het probleem is echter dat de desbetreffende groep, dit als enige oorzaak wenst te zien. Het hand in eigen boezem principe gaat voor deze groep niet op.
Daardoor is het altijd de schuld van een ander, en ben je dus een “slachtoffer van de omstandigheden”.
70% verlaat voortijdig het middelbaar onderwijs, heeft grote moeite met Nederlands als spreek en schrijtaal, er zijn problemen t.a.v. de regelgeving die werkgevers stellen, en daarbij laat het maatschappelijk en sociaal inzicht, wat toch nodig is om je een beetje prettig te kunnen manouvreren binnen deze samenleving, toch wel veel te wensen over.
Bovenstaande word wel vaker benoemd maar tot op heden ook veel te veel ontkend als oorzaak van de ontwikkelingachterstand.
Ouders, die verantwoordelijk zijn om hun kinderen klaar te stomen voor de maatschappij waar ze in leven, missen maatschappelijk inzicht om hun kinderen, buiten wat algemeenheden, de “tools” mee te geven om zich op een normale wijze te kunnen verhouden tegenover de maatschappij waar ook zij deel van uitmaken.
De laatste tien jaar zijn er meer dan genoeg redenen aangedragen om te verklaren hoe dit toch kon gebeuren.
Helaas is binnen deze discussie te weinig de nadruk op het interne(gezinssysteem) en te veel op het externe(school, politie, samenleving) gelegd.
Allereerst; ik heb in mijn werk weinig ervaring met deze groep en dat wil ik graag zo houden. Maar ik lees hier reacties van twee mensen die in de industrie werken. Over jongens met een negatieve houding, die nauwelijks Nederlands spreken, die eerst gekraakt moeten worden. Kansenjongeren dus.
Ongelooflijk, ik heb helemaal geen zin om belastinggeld hiervoor te betalen. Stuur ze terug, of pak ze op en zet ze weg. We gaan toe naar een politieke meerderheid die toegeeft dat een groot aantal is verloren, en dat het totaal geen zin heeft om daarin te investeren.
Ik las ergens anders ook over een ex-hulpverlener die geen zin meer had om mee te werken aan de zoveelste gesubsidieerde rapcursus.., hij stapte eruit omdat zijn houding niet werd gewaardeerd. Zo houdt de hulpverleningsindustrie zichzelf nu kennelijk nog in stand.
@ Thijs
Ben het helemaal met je eens dat gezien de resultaten er inmiddels al veel te veel belastinggeld voor de zwijnen geworpen is. Mijn schoonmoeder in het verpleeghuis had er meer aan gehad. Maar ik weet nog wel een methode, die tot nu toe nog niet geprobeerd is, geen cent kost en een grote kans van slagen heeft. Die methode luidt: de problemen volledig onderkennen en met z’n allen de schouders eronder. Wat daarvoor nodig is kost niks, noppes, niets en is dus helemaal gratis. Gewoon stoppen met ontkennen, bagatelliseren, wegkijken, hand in andermans boezem steken, Fleur Jurgens niet serieus nemen omdat ze niet met de ouders en jongeren gesproken heeft, de problemen door een ideologische bril bekijken, de problemen door een politiek correcte bril bekijken, zacht heelmeestertje willen spelen, benoemen en bouwen, culturele oorzaken negeren, gevoeligheden ontzien, te veel thee drinken, te veel op een hogere macht en te weinig op de menselijke mogelijkheden vertrouwen… Dat is zo’n beetje alles. Meer is er niet nodig.
Beste Thijs,
Het voorbeeld van de hulpverlener(wat ik een nare term blijf vinden)die eruit stapte na de zoveelste ellendige rapworkshop, is een bekende. En maar al te waar!!
Het heeft op veel plekken niets meer te maken met het doel wat men na zou moeten streven, namelijk heropvoeding, maar het is verworden tot een soort uit de handgelopen bezigheidherapie.
Weer een straastvoetbaltournooi, en weer een rapper die “zijn leven van de straat” komt overleveren!
Weer een uitje naar 1 of ander land, om inzicht te creeren bij dit soort jongens.
Allemaal onzin, en stuk voor stuk mislukkingen.
Waar het op neer komt is, dat wij te veel geven.
Er hoeft niets verdient te worden. Je gedraagt je al jaren als een etterbak en als straf mag je op vakantie, gratis en voor niks. Onder het mom van een cultureel uitstapje.
Als men het nu eesn omdraait. Dan valt er dus wat te verdienen. Zoals als het sinterklaasversje al weet te vertellen; “wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe”.
En zo hoort het te zijn. Men is nog steeds bang dat, als wij de kinderen te hard aanpakken, zij voorgoed verloren zijn! Kan je nu vertellen, dat als we zo door gaan, gaat er ook een halve generatie verloren.
Het feit dsat een hoop kinderen slachtoffer zijn van gemankeerde ouders, wil nog niet zeggen, dat zij met zijdenhandschoentjes dienen te worden aangepakt.
Zeker in dit geval gaat het spreekwoord: zachte heelmeesters……….
zonder twijffel op.
Het probleem van de welzijnsmaffia is tweeledig , ten eerste zouden ze bij succes zichzelf overbodig maken , ten tweede hebben ze kleine succesjes nodig om gefinancierd te blijven .
raar trouwens dat je om deze jongens , waarvan de problemen altijd aan hun ‘islamitische ‘ achtergrond word geweten , te bereiken een westers cultuurfenomeen als rap nodig hebt ..
ik zat trouwens begin jaren 70 op de MAVO met ettertjes uit West , maar toen waren ze wit …
Ik ben aan heb begin van de jaren 70 rond mijn 15e van de MAVO geknikkerd omdat ik zo’n wit ettertje was. Moest van mijn vader direct aan de slag: “Je gaat maar lekker werken met je luie ****!”. Zijn handen heeft hij nog nooit uit zijn zak gehaald om mij te corrigeren.
Eerst schoonmaker geweest, daarna cv-monteur en na een tijdje aan de gang gegaan bij de toenmalige Hoogovens waar ik mij, beter laat dan nooit, volledig heb kunnen ontplooien. Van veger tot systeem analist is voor mij een carrière waar ik in mijn jonge jaren nooit van had durven dromen. ’t Heeft dus behoorlijk geholpen, ben een ettertje gebleven, maar wel met een die zich makkelijk en zonder zelfbeklag staand kan houden in de maatschappij. Ledigheid is des duiveloor kussen. Vaders, zet je koters aan het werk!
Groeten,
Herman
Ofniet irritant… ik ben nog niet zo oud maar soms denk ik dat ik in mijn oma’s generatie thuis hoor
herman , als jij toendertijd schoonmaker was bij de Hoogovens spreek je nu zeker prima Spaans , toen was het toch zo dat de hoogovens liever de voormannen spaans leerde dan de schoonmaaksters Nederlands ….
Ik moest voor mijn opleiding iemand daar interviewen en moest dat wel via de voorman doen ,lekker makkelijk vragen stellen , en of de antwoorden goed vertaald werden ???
ik vind je jeud van tegenwoordig is T;u gek G
Isma’il, ik ben geen schoonmaker geweest bij de hoogovens maar bij de Reino in Haarlem. Bij de hoogovens ben ik pas in 1980 begonnnen als bedieningsman in de Oxystaalfabriek2. De Spanjaarden spraken gewoon redelijk Nederlands, net als de Italianen, de Turken en de Joegoslaven. Met de schoonmaakploeg had ik niet veel te maken, er kwam alleeen een veegkarretje langs de rest moesten we zelf doen. Er werd tijdens de dienst gezorg voor Nerderandse les. Hoogovens was toen nog een behoorlijk en sociaal bedrijf.
Ik ben 32 jaar oud, geboren en getogen in Nederland. Ik heb een zoon van 9 jaar oud.
Ik heb in mijn jeugd alleen maar last gehad tijdens het spelen op straat van Marokannen en mijn zoon heeft daar nu ook last van. Er is wel ergens iets mis binnen deze gemeenschap.
Ik ben rechtshandig maar als ik met mes en vork eet snij ik met links, en eet ik met rechts. Geeft mij persoonlijk een goed gevoel omdat het eten met je rechterhand de voorkeur heeft binnen de Islam. Dat is iets tussen mij en Allah. Net zoals sommige mensen hun horloge in hun rechterhand dragen. Alles heeft te maken met de intentie, maar men hoeft niet over lijken te gaan om zaken van dit niveau te kunnen handhaven.
allereerst moet je het niet vermelden dat het om mocros gaat! waarom? :
– de overgrote meerderheid van ons is absoluut geen crimineel of wat dan ook, en het is beledigend en respectloos tegenover ons!
– Op deze manier krijgen Nederlanders een grotere hekel aan mocros, waardoor het moeilijker word een baan te vinden, dus kans op criminaliteit stijgt alleen maar!
– En de criminele jongeren die vinden het alleen maar stoer dat ze genoemd worden, en zijn trots van kijk ons eens (net als bij voetbal hooligans)
Aanpak: Serieuze interesse in individuele jongeren tonen en niet de hele groep, maar echt individueel, alle kansen bieden, gaan ze dan in de fout, dan hevb je een terechte reden om keihard de dader aan te pakken, zorg dus dat ze geen excuus hebben
Beste mocro,
Ik kan uiteraard niet voor iedere andere autochtoon spreken, maar ik ben mij er echt wel van bewust dat de meeste Marokkanen geen herrieschoppers en criminelen zijn. Maar de conclusie dat er iets mis is binnen de groep Marokkaanse nieuwkomers is pure statistiek en als je een probleem wilt oplossen zal je toch dat probleem moeten afbakenen om doelgericht tot een oplossing te komen. Je kop in het zand steken en maar hardnekkig op de oude voet doorgaan eerder slecht voor jullie.
Mocro, Welke kansen krijgt jouw groep niet die andere groepen wel krijgen? Want als ze dezelfde kansen krijgen moeten ze blijkbaar toch een andere aanpak krijgen als de andere groepen. Je zal de groep dan toch echt apart moeten benoemen. Hoe vervelend dat ook mogen zijn voor het gros van de groep die geen afwijkend gedrag vertoont.
Vriendelijke groeten,
Herman
Beste Mocro,
Uiteraard betreft het hier de kleine minderheid van de Marokkanen.
Dus wat je mag verwachten is een groot stuk partecepatie van de gemeenschap zelf.
Wat dat betreft is er nog veel te winnen. De manier van cultureel redeneren die men erop nahoudt maakt dat men liever massaal de kop in het zand steekt, dan dat men erkent dat er een probleem is.
Degene uit de Marokkaanse gemeenschap die de problemen wel benoemen, worden door de eigen gemeenschap getypeerd als een “knuffelmarokkaan” of in het ergste geval een “ome Tom”.
Men ziet nog liever de eigen kinderen volledig naar de verdommenis gaan, dat dat men toegeeft dat er een groot probleem is. Stel je geeft het toe!! Wat zullen de buren er wel niet van denken? De familie eer en andere zaken die geen stand houden in de Nederlandse samenleving, maken dat een halve generatie niet kan meekomen. Een halve generatie die te dom is om te begrijpen dat de oplossing bij henzelf ligt en niet de schuld is van de “boze buitenwereld”.
De “hekel” waar hier dan over gesproken wordt, heeft alles te maken met het externaliseren van de problemen.
De Marokkaansegemeenschap komt voortdurend negatief in het nieuws.
Men zou nu zo inderhand zichzelf eens achter de oren moeten krabben, en tot het besef komen dat, je je kinderen moet opvoeden met het oog op de maatschappij!
Opleiding, normen en waarden, sociaal gedrag en enige kennis van het reilen en zeilen binnen een samenleving, zijn zaken die men niet als prioriteit heeft gesteld binnen deze gemeenschap.
Geloof, eer, trots e.d. moet je gezien de staatsinrichting ver uit het publieke leven houden.
Beste Herman,
Je beweert dat ik mijn kop in het zand wil steken en op oude voet door wil gaan, dat is dus niet zo want ik zeg ze moeten serieuze interesse tonen in de individue , allereerst kijken ze naar een hele groep, maar iedereen heeft een ander motief en serieuze interesse is er ook niet, alleen zoethoudertjes. Je moet de criminelen geen excuus geven om crimineel te gaan gedragen, maar ze worden niet voor voledig aangezien (komt de politiek ooit eens in de achterstandwijken en praten met die jongeren), . En ik vind dat je ze keihard moet aanpakken. wanneeer dat nodig is!
Wij krijgen niet dezelfde kansen, hoe ik dat weet, om jouw woorden te gebruiken pure statistiek! Er zijn testen geweest bij oa. sollicitaties dat als je een Arabische naam hebt, veel minder kans maakt dan met een nederlandse naam. De werkgever de schuld?..10% de ander 90% door negatieve vooroordelen door de media.
En er zijn gevallen bekent dat mocros bij discotheken geweigerd worden puur omdat ze mocro zijn.
aan anoniem: Hoe kom je erbij dat marokkaanse ouders liever hun kinderen naar de verdommenis laten gaan? Dat is de nederlandse maatschappij die dat vooral doet. Wij zijn net zulke goede ouders dan elk andere bevolkingsgroep.
En je zegt het zelf we komen voortdurend slecht in het nieuws. Hoe kun je daar als gezin tegen strijden, als men maar vaak genoeg zegt hoe slecht je bent ga je er uit eindelijk ingeloven en dan heb je er een crimineel bij. Ik ben wel het met jullie eens dat er ook meer marokkanen naar voren moeten treden en het slechte gedrag van een kleinaantal hard moeten veroordelen
Beste Mocro,
Uit proeven met annoniem sollicteren blijkt het erg mee te vallen met de kansen op de arbeidsmarkt. [url=http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/artikel/asp/artnr/203222/index.html] Nijmegen is gestopt met de proef annoniem solliciteren. [/url]
Individueel wordt volgens mij een allochtoon nauwelijks anders behandeld als een autochtoon. Ik geloof dus niet zo zeer in ongelijke kansen.
Ik geloof dat de problemen hoofdzakelijk worden veroorzaakt omdat de cultuur van de groep niet aansluit bij de Nederlandse samenleving. Volgens mij moet je dus weldeglijk naar de groep kijken ( die zich overigens ook als groep presenteerd) om te zien waar de schoen knelt.
Marokkanen zijn gewoon mensen, dus sowieso niet beter of slechter dan de rest van Nederland. Iedereen kan leren zich staande te houden in de maatschappij. Ik geloof dat daar op school wat meer naar gekeken moet worden. Leer een allochtoon maar wat er van hem wordt verwacht in de Nederlandse maatschappij, niet wat er van hem verwacht wordt in het land van herkoms van hem/haar of ouders.
groeten,
Herman
#40 Mocro
Beste Mocro
Als ik jouw bijdrage lees dan krijg ik de indruk dat jij niet precies op de hoogte bent van de volgorde oorzaak en gevolg. Gevolg komt namelijk altijd na oorzaak. Dus nooit eerst gevolg en dan oorzaak.
Ik geef je een paar voorbeelden uit je eigen bijdrage.
”˜Wij krijgen niet dezelfde kansen, hoe ik dat weet, om jouw woorden te gebruiken pure statistiek! Er zijn testen geweest bij o.a. sollicitaties dat als je een Arabische naam hebt, veel minder kans maakt dan met een Nederlandse naam.’
Oorzaak
Door de jaren heen hebben werkgevers ervaren dat een groot aantal met name Marokkaanse jongens niet voldoen aan de minimale eisen die aan een werknemer gesteld mag worden. Velen onder hen beschikken over een slechte arbeidsmoraal, lopen de kantjes ervan af, zijn onvoldoende gekwalificeerd, gedragen zich oncollegiaal, presteren onvoldoende, hebben het alleen over rechten en niet over plichten.
Gevolg
Slechte werknemers zijn de werkgever en de overige werknemers tot last en kosten handenvol geld. Wanneer de ervaringen met werknemers van een bepaalde afkomst aanhoudend slecht zijn dan wapent de werkgever zich hiertegen door deze personen niet meer in dienst te nemen. De consequentie is dan wel dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
”˜Er zijn gevallen bekend dat mocro’s bij discotheken geweigerd worden puur omdat ze mocro zijn.’
Oorzaak
Er zijn discotheekeigenaren die bij herhaling worden geconfronteerd met bezoekers van met name Marokkaanse afkomst die door hun gedrag de sfeer in de disco behoorlijk verstieren en andere bezoekers lastig vallen.
Gevolg
Wanneer dit gedrag blijft voorkomen dan ziet de discotheekeigenaar zich uiteindelijk genoodzaakt om ter bescherming van de overige bezoekers en om te voorkomen dat zijn zaak een slechte naam krijgt waardoor klandizie wegblijft de overlastbezorgende Marokkaanse discobezoekers aan de voordeur te weren. De consequentie is dan wel dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
”˜Hoe kom je erbij dat Marokkaanse ouders liever hun kinderen naar de verdommenis laten gaan? Dat is de Nederlandse maatschappij die dat vooral doet. Wij zijn net zulke goede ouders dan elk andere bevolkingsgroep.’
Oorzaak
Sommige (let wel: sommige!) Marokkaanse ouders zijn om welke reden dan ook niet in staat om hun kinderen de mogelijkheden (normen, waarden, eigenschappen) mee te geven die nodig zijn om in de Nederlandse (lees: Westerse) maatschappij naar behoren te kunnen functioneren.
Gevolg
Hun kinderen kunnen niet op een gewenste manier communiceren met hun omgeving. Hun kinderen missen voldoende normbesef en respect voor anderen. Hun kinderen zijn niet in staat een opleiding te volgen en verlaten zonder diploma de school. Hun kinderen maken een potje van hun stage. Hun kinderen zijn niet voldoende toegerust voor de arbeidsmarkt. Hun kinderen zijn onvoldoende bestand tegen de verlokkingen van het criminele pad.
”˜Je zegt het zelf, we komen voortdurend slecht in het nieuws. Hoe kun je daar als gezin tegen strijden, als men maar vaak genoeg zegt hoe slecht je bent ga je er uiteindelijk in geloven en dan heb je er een crimineel bij.’
Oorzaak
Door een ontoereikende opvoeding, overlast gevende treiterende kinderen, slechte schoolprestaties, slechte werkprestaties, statistisch gezien veelvuldig voorkomend crimineel gedrag komt een deel van de Marokkaanse jongens en mannen voortdurend slecht in het nieuws.
Gevolg
De consequentie van het feit dat een deel van de Marokkaanse gemeenschap door hun eigen gedrag voortdurend slecht in het nieuws komt is dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
Dus beste Mocro, het zijn niet de werkgevers of de discotheekeigenaren, het zijn niet de media en het is niet de Nederlandse samenleving die de schuld moeten krijgen. Het is een deel van de Marokkaanse gemeenschap zelf die het voor de goedwillenden telkens weer verpest en dat al tientallen jaren op een rij.