Geen Arabisch woord wordt zo vaak gebruikt in het Nederlands als het woord ‘Qahwa’. Alleen dan in het Nederlands uitgesproken: Koffie. Hoe Qahwa, koffie werd, is een interessante geschiedenis, waarover meer in het vervolg op dit stukje.
Maar eerst over hoe koffie een religieus vraagstuk werd met een heuse richtingenstrijd tussen pro en contra koffie schriftgeleerden. En hoe wij het nuttigen van koffie te danken hebben aan een fatwa.
Qahwa is een oud Arabisch woord voor wijn. Men noemde koffie dan ook wel ‘qahwat al-bun’, wijn van de (koffie)boon, gezien het feit dat de drank een stimulerend effect had op de gebruiker ervan. Hoe de mens op het idee kwam om van de bessen van de Coffea arabica een bakkie troost te maken, is een in legende gehulde geschiedenis. Wat men wel weet is dat AbÅ« Bakr Muhammad ibn ZakarÄ«ya RÄzi (865 -925), een beroemde arts en filosoof, al schreef over de koffieboon en de drank die daarvan werd gebrouwen.
In eerste instantie werd de drank bereid door de bonen te koken in water en werd zo gedronken. Het bittere goedje dat zo ontstond, kon op weinig enthousiasme rekenen en werd daarom meer gezien als een medicijn. Daardoor kreeg het de interesse van een arts als Râzi. Aan die situatie kwam een einde nadat iemand – één van die vele anonieme maar revolutionaire ontdekkingen in de geschiedenis van de mensheid – op het lumineuze idee kwam om de bonen te roosteren en te malen en het goedje daarna pas in water te koken. En zo veranderde de bittere drank in zwarte wijn en de mens deed weer een kleine evolutionaire stap op de lange weg naar een hoger beschavingsniveau.
De eersten die massaal verslaafd raakten aan de nieuwe drank waren de sufi’s, vooral toen ze ontdekten dat koffie niet alleen lekker was maar ook de slaap verjoeg en hen zo wakker hield tijdens hun veelvuldig gehouden religieuze nachtwakes. Menig sufi wilde nog wel eens in slaap vallen tijdens een saaie sessie maar met de introductie van de koffie werd dat euvel verholpen en vielen ze zelfs niet in slaap bij de meest slaapverwekkende voordrachten. De rest van de bevolking volgde snel en binnen korte tijd was heel Jemen aan de koffie.
De eerste koffiehuizen verschenen in de steden en men begon die veelvuldig te bezoeken om er koffie te drinken, te schaken, triktrak te spelen, naar verhalenvertellers te luisteren, te roddelen, politieke samenzweringen op touw te zetten, etc… Kortom, om de tijd aangenaam door te brengen.
Vanuit Jemen begon de koffie aan een ware triomftocht naar het noorden en kwam aan het begin van de 16e eeuw aan in Mekka. Ook daar raakte men massaal verslingerd aan de nieuwe drank en ook daar verschenen de koffiehuizen met bijbehorende “onislamitische” activiteiten. Elke nieuwlichterij wordt door de orthodoxie met argwaan bekeken en zo verging het ook de koffie. Men moest determineren of dit zwarte vocht wel door de beugel kon.
Na lang onderling debatteren kwam men tot de conclusie dat de drank genaamd qahwa, door de naam en door de stimulerende en slaap verjagende effecten iets te veel deed denken aan wijn en daarom niet kosjer kon zijn. Daarnaast vond men dat de koffiehuizen maar een slechte invloed op de gelovigen hadden met al dat geroddel en spelletjes, die een mens maar afhielden van het nakomen van de geloofsverplichtingen. Ook het wereldlijke gezag vond het maar niks, al die koffiehuizen waar heel veel mannen bij elkaar kwamen koffieleuten. Voor je het wist ging men over politiek praten en dan had je binnen de kortste tijd een opstand.
Daarom besloot de gouverneur van Mekka, na de conclusie van de schriftgeleerden dat de drank genaamd Qahwa niet door de beugel kon, tot een algeheel verbod op het drinken van koffie in 1511.
Maar zo gemakkelijk lieten de mensen zich hun geliefde koffie niet afpakken. Al gauw kwam men in protest tegen dit verbod. Men bedacht dat men de tegenstanders van koffie het best kon bestrijden met hun collega-schriftgeleerden. Want zoveel schriftgeleerden, zoveel meningen. Men bracht een aantal gerespecteerde schriftgeleerden bijeen die met alle respect voor hun hooggeleerde collega’s, na langdurig de boeken te hebben doorgespit toch, tot een andere conclusie kwamen: Koffie was een onschuldige drank die iedere oprechte moslim met een zuiver geweten tot zich kon nemen. Zo ontstond er een patstelling tussen de pro- en contra koffiefracties binnen het schriftgeleerdendom.
Toen de sufi’s zich, gesterkt door de pro koffiefatwa, niets meer van het verbod aantrokken en in het openbaar hun geliefde zwarte wijn nuttigden, kon de gouverneur niets anders dan het verbod intrekken. Met zoveel oppositie vanuit het volk kon men maar beter het gepeupel zijn zin geven. Het laatste was de gouverneur wilde was zijn meester in Cairo mededelen dat zijn koffieverbod tot een volksopstand had geleid in de Heilige stad.
Zo nu en dan probeerden sommige schriftgeleerden en wereldlijke heersers met een achterhoedegevecht de zegetocht van de koffie te stopen, zonder succes. Vanuit Mekka veroverde koffie de Islamitische wereld en overal raakten moslims er verknocht aan en verschenen er koffiehuizen. Buiten de Islamitische wereld werd koffie bekend als de moslimdrank. De Ethiopische kerk verbood daarom haar volgelingen koffie te drinken. Alleen moslims deden dat, een onwaardige drank voor een goede christen dus.
Toen de koffie Italië bereikte en ook daar een grote schare volgelingen kreeg, zagen veel prelaten dat met lede ogen aan. Katholieken die verslingerd raakten aan een moslimdrank, het was godgeklaagd. Ze drongen er bij de paus op aan om de koffie uit te roepen tot satansdrank en het te verbieden voor iedere katholiek. Paus Clemens de achtste (1536 – 1605) wilde eerst eens zelf die drank proeven voordat hij koffie des duivels verklaarde. De Paus vond het heerlijk en zei: “Deze duivelsdrank is lekker, laten we de duivel een poets bakken en deze drank dopen.”
Sindsdien is Italië, het koffieland bij uitstek.
Alle koffiedrinkers in de wereld danken hun kopje koffie aan de pro koffiefatwa te Mekka. De geschiedenis zit vol ironie, Wilders en andere Islamverachters danken hun bakkie troost aan een Fatwa ;)
54 Reacties op "Qahwa"
hahaha…leuk geschreven….krijg bijna de neiging om het naar Wilders door te sturen….ik zie het al helemaal voor me hoe hij een verbod (fatwa?) op koffie wil introduceren:)
Als de PVV Nederland wil ontislamiseren valt er inderdaad nog een hoop te verbieden. Niet alleen de koffie, maar ook de windmolens, het arabische nummerieke stelsel, de cheque, het vergrootglas, de shampoo (dat zou zuur zijn voor Geert) en ga zo maar door.
Oh, en natuurlijk[url=http://www.panzerfaust.org/?p=4814]de griesmeel![/url]
Nou mooi. :)
Mohammed, ik sta keer op keer weer versteld van jouw stukjes. Je zou een boek moeten schrijven joh, ik zou het zo kopen.
Gaaf stukje.
Als er geen pro-koffie-fatwa was geweest, dan zouden de eerste koffieliefhebbers zijn gestopt met hun hobby, en zouden Europese handelaren er verder geen weet van hebben gehad?
Je laatste alinea over die fatwa is ‘alsdan-geschiedenis’, beter bekend als koffiedikkijken.
Sommige dingen (ook Arabische dingen) zijn zo goed dat het niet uitmaakt wat voor fatwa’s er worden uitgesproken.
En dit is precies waarom ik jou als lopende kennisbron zie.
Helaas kan ik niet tegen koffie. Maar Italie blijft the best (pizza!) haha
Koffie komt hoogstwaarschijnlijk oorspronkelijk uit Oost-Afrika (uit Ethiopie en Eritrea).
Ooit zou een herder hebben gezien hoe zijn geiten heel druk werden nadat ze een bepaalde boon hadden gegeten en kwam op het idee daar een drank van te maken.
Waarschijnlijk zijn de Arabieren via handelscontacten met koffie in aanraking gekomen.
Interessant allemaal, he? :)
En dit is ook precies de reden waarom ik jou als een lopende kennisbron zie. MashAllah.
We kunnen Geert Wilders met alle liefde een koffie verkeerd aanbieden. Wie weet bekeert hij zich meteen.
Ziekelijk is het dat zelfs over zoiets onschuldigs schriftgeleerden aan te pas moeten komen. Wat dat betreft doet het me denken aan je collega die zich afvroeg of je bij het uit de weg halen van een bananenschil eerst de hadith moet raadplegen. Deze religieuze bemoeizucht heeft al vele ontwikkelingen tegengehouden, dit is iets waar ik me veel zorgen om maak.
Mooi stukje! Erg interessant allemaal. Ben benieuwd naar deel twee :-)
Leuk stukje. Natuurlijk een kleine kritische noot: genoeg bronnen vermelden dat koffie, ruim voor 1500, al in Iran en Egypte werden gedronken.
De Ethiopische koffieboon heeft zich via verschillende routes (oa Nijl en Jemen) naar het noorden verspreid.
De schriftgeleerden uit Mekka, die Qahwa verboden in 1511, waren waarschijnlijk bezorgd over een vernieuwing: het branden van de koffieboon. Een belangrijke theologische kwestie uiteraard: slappe koffie werd ineens een sterk bakkie troost!
De ophef is begrijpelijk: het aantal wakkere mensen nam sterk toe! Gelukkig was de emir in Caïro een wijs man: iedereen had recht op lekker bakkie sterke leut!
@ Meryem #9
YES! Ik had dus gelijk! Met lopende kennisbron (in jouw stukje) bedoelde je dus idd Mohammed! Ik ken jullie te goed :) hehe
Ah wat is echt toch altijd leuk om jou stukjes te lezen Boubkari!! He dat boek zou ik ook kopen!
@ Yazzy
Inderdaad, je hebt het door! :D
Het is koffie tijd ..
Een tijd voor gezelligheid ..
Een tijd voor wat anders ..
Het is koffie,, koffie tijd!
Dat heb je mooie wetten uit te drukken!
Ma sa allah 3liek essi Mohammed Boubkari
Inderdaad Mohammed: bundel je stukjes en geef ze tzt uit.
Ik heb als leek wel eens voor mezelf antwoord proberen te geven op welke verrijking de Islam het Westen gegeven heeft. Ik vond zelf altijd o.m. de vrijdagse zakat, het vijf keer per dag bidden en de Ramadan, alsmede het verbod op rente fijne zuivere zaken.
Nu heb ik echter een ijzersterk argument in handen: de koffie :)
Overigens is het inderdaad een verderfelijk en verslavend drankje dat té lekker is. Maar die imams van toen zouden moeten begrijpen wat Bush nu ook niet begrijpt: een ‘War on Drugs’ (wat heeft die man toch een beperkte woordenschat) werkt niet; verbieden werkt gewoon niet. Voorlichting wel :) :
te veel koffie tijdens de zwangerschap verhoogt de kans op een miskraam fors :(
”˜Alle koffiedrinkers in de wereld danken hun kopje koffie aan de pro koffiefatwa te Mekka’ is een volstrekt onhoudbare stelling.
Koffie hebben we te danken aan Oost-Afrika. Alle bronnen wijzen daarop.
Afrikanen knabbelen op koffiebonen. Maar een drankje van maken kan ook.
Koffie is niet Arabisch, noch heeft koffie speciale banden met de islam. Belachelijk om koffie te bespreken als een vijfde kolonne van de islam.
Koffie komt niet uit Mekka, maar uit Ethiopië, Kenya, Tanzania, Uganda. Later ook uit Brazilië en Indonesië.
We hebben geen Arabieren nodig om koffie te kopen en te drinken.
Mohammed, je verhaal slaat als een tang op een varken.
Jan
En het woord koffie komt niet uit het Arabisch, het is een verwijzing naar de provincie Kaffa in Ethiopië.
Koffie zoals wij het kennen is anders dan koffie in de islamitische landen.
Afrikanen koken de koffie. Wij filteren het. Turken trekken koffie. Ik heb gelezen dat Afrikanen de drank lieten fermenteren, zo werd het alcoholhoudend. Dat is door de Arabieren overgenomen en daar ging kennelijk de discussie over.
De stelling dat iedereen op de hele wereld zijn koffie dankt aan ‘een pro-koffiefatwa te Mekka’ is echt onzin.
Jan
hier staat een verhaal over koffie (vanaf bladzijde 13)
http://www.veritasreunisten.nl/imagelib/vox/reunistenvox-april2006.pdf
De koopmannen die handel dreven tussen Oost-Afrika en Arabië kauwden koffie. Zo kwamen koffiebonen in Jemen terecht.
Maar de Fransen, Engelsen en Nederlanders hebben koffie over de wereld verspreid. Zij hebben voor de veredeling gezorgd en voor de verbeterde technieken om koffie te zetten. Niet de Arabieren. De gedachte dat we zonder Mekka geen koffie hadden gehad, is … apart.
Jan
Een amusant debat voorwaar :)
Jan, rustig aan jongen. wellicht is het tijd voor een bakkie koffie?
gr.
Qahwa, rijmt dat op dahwa
(in het Arabisch)?
Ik ga je grondige stukje nog wel lezen, maar ik moet altijd even moed verzamelen daar u naast de vele kwaliteiten die u wel heeft, er ook eentje ontbeert: die van kort en krachtig iets betogen (my bad).
Bedankt voor de opheldering Jan.
Etymologie meldt het volgende:
De Arabieren leerden in de Ethiopische provincie Kaffa de koffie kennen en omdat koffie ook een opwekkende drank is, associeerden zij de drank uit Kaffa met de bestaande naam voor ”˜wijn’ en gaven er diezelfde naam aan.
Goed mogelijk dat de Arabieren een gistende, licht-alcoholische drank hebben leren kennen. En dat zorgde natuurlijk voor nodige paniek bij de geleerden.
Ja, het blijvuh slimme jongens hoor! Fermenterende koffie vermomd als wijn!
Hmmmmm, hoe zit het dan met ZamZam-cola? Zitten daar geen gefermenteerde Qahwa-bonen in?
Klinkt leuk bij het uitgaan: doe mij maar een Qahwa ZamZammie!
@Allison
Als ik het goed begrijp ben je dus stoned als je niet aan een kopje koffie lurkt?
Dat zou een hoop verklaren uiteraard…
Ach die Jan hij heeft het er maar druk mee.
…. met koffiedrinken. ;-)
Jan
Beste Luitjes,
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha zo dat moest er eventjes uit en nu ga ik in een lang betoog de nonsens van Jan ontkrachten ïŠ. Niet dat, dat het hem tot zinnen zal brengen maar om dat ik dat verplicht voel te doen tegenover jullie lezers die mij gecomplimenteerd hebben! Jan’s Pavlov reacties op alles wat hier over de Islam/moslims wordt geschreven kennen wij nu onderhand wel zo voorspelbaar, zo saai. Ik zou de beste man aan willen sporen eens na te denken voordat hij iets schrijft, en met iets origineels te komen, iets dat ons moslims overtuigd van het superieure intellect van de Islamofoob. Jan is namelijk een kind van de verlichting, 200 jaar aan grote denkers staan tot zijn beschikking, verlicht ons in het duister dolende gelovigen ïŠ.
Tot nu toe heb ik nog nooit iets gelezen van een Islamofoob wat ik niet heb kunnen weerleggen. Kwestie van logica en enige kennis van het onderwerp. Er is mij altijd een aantal overeenkomsten opgevallen tussen Islamofoben ( een verkeerd woord eigenlijk het is geen angst maar meer afkeer/haat) en Islamisten. Beiden denken in stereotypen, generaliseren, doen veel aan cherry picking wanneer ze iets willen bewijzen, begrijpen vaak niet wat ze lezen, weinig kennis van het gene ze haten/afkeer van hebben. Beiden willen zelfs niet bekennen dat er maar iets positiefs is aan datgene dat ze haten/afkeer van hebben. Zelfs zo iets onschuldigs als koffie claimen als moslimdrank en als woord van Arabische afkomst maakt de Islamofoob koken van verontwaardiging!
Het kost altijd weinig moeite om de nonsens die ze verkondigen te ontkrachten althans mij niet. Nu komt dat niet omdat ik een intellectuele hoogvlieger ben verre van maar ik heb zo het idee dat wie een afkeer of haat ten opzichte van iets koestert niet meer helder kan nadenken. Alles wordt geïnterpreteerd door die bril van haat/afkeer en daarmee wordt automatisch het denken vertroebelt en wordt alles versimpeld tot hapklare meningen die nooit de complexe realiteit dekken. Wie die ziekte van haat/afkeer in zijn hart heeft is eigenlijk een weinig benijdenswaardig mens, iemand om medelijden mee te hebben en geen woorden aan te verspillen vandaar dat ik mij niet tot hem richt maar tot jullie. Enfin, laten we terugkeren naar mijn stukje over de koffie en waar volgens Jan heel wat op aan te merken was. Of om in zijn woorden aan te halen: je verhaal slaat als een tang op een varken en De stelling dat iedereen op de hele wereld zijn koffie dankt aan ‘een pro-koffiefatwa te Mekka’ is echt onzin.
Laten we de argumenten van Jan de verlichte eens aan de kritische blik onderwerpen van een gelovige onverlichte moslim uit een achterlijke cultuur ;). Maar eerst nog het volgende. Mijn stukjes die ik hier schrijf zijn geen wetenschap! Ik bedoel daarmee dat ik vaak iets verkondig dat historisch niet 100 % bewijsbaar is. De reden dat ik dat doe is omdat ik anders nooit een historisch stukje zou kunnen schrijven want ik zou dab bij elke zin een vraagteken moeten zetten. Geschiedenis is nu eenmaal geen wetenschap in Bèta zin. Het is een wetenschap van het gezonde verstand. Puzzelstukjes uit het verleden proberen te duiden en daar dan een logisch verhaal uit proberen te destilleren zonder de pretentie te hebben dat het precies zo gebeurd is of dat ooit met 100 % zekerheid te kunnen vaststellen. Zekerheid bestaat niet in de geschiedschrijving waarschijnlijkheden wel! En dan nu de argumenten/bewijzen die maken dat mijn stukje waarschijnlijker is dan Jan’s tegenwerpingen.
Etymologie: Is Kaffa of Qahwa de oorsprong van het woord koffie?
Jan beweert: En het woord koffie komt niet uit het Arabisch, het is een verwijzing naar de provincie Kaffa in Ethiopië.
Veel mensen maken die fout een begrijpelijke fout als men etymologie van de koude grond bedrijft: Kaffa (de streek naam) ”“ Qahwa ( Arabische benaming) ”“ Khave (Turkse benaming) ”“ Caffè (Italiaans) – Coffee ( Engels) en uiteindelijk Koffie. Logisch toch gezien de oorsprong van koffie en de verspreiding daarvan? Toch klopt het niet!
Als eerst de oorsprong van de Coffea arabica. Deze plant komt inderdaad van oorsprong uit Ethiopië en ook van oorsprong uit de streek genaamd Kaffa. Tot zover zou Jan’s bewering kloppen echter de plant is van oorsprong niet alleen beperkt tot de streek Kaffa maar komt verspreid voor over een groot deel van Ethiopië:
Wild populations of Arabica coffee occur over a
wide range of geographical regions in Ethiopia
(Fig. 1). The potential range of wild coffee
populations lies between 6′ and 8″ latitude on the
highlands, although dry naiodry of this forest belt
is already fragmented and being convert to non-forest
land uses.
http://www.ecff.org.et/wp-content/uploads/2008/06/wild-cffea-arabica-l-in-the-afromontane-rainforests-of-ethiopia-distribtuion-ecology-and-conservation.pdf
Kaffa is dus niet dé oorsprong van de koffieplant maar één van de vele gebieden in Ethiopië waar de koffieplant van oorsprong groeit. De plant groeit in de hooglanden van Ethiopië tussen 1300 meter en 1500 meter. Als men deze reliëfkaart van Ethiopië kijkt dan ziet men dat een groot deel van het land hoogland is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ethiopia_Topography.png
De hoofdstad Adis Ababa ligt op 2400 meter hoogte! Wilde koffie is nu alleen nog maar te vinden in de laatste bossen (waarvan er een aantal buiten de provincie Kaffa liggen!) die er nog over zijn maar naar alle waarschijnlijkheid in het verleden over een veel groter gebied verspreid waren.
Men schrijft de naam van de provincie als Kaffa maar eigenlijk is dat niet helemaal correct want dat is niet de enige spellingswijze. Als men naar deze kaart van Ethiopië kijkt dan ziet men dat de naam anders wordt gespeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Un-ethiopia.png
Hier wordt de naam dus als Kefa gespeld!
En in de Encyclopaedia Britannica:
Kefa, or Kaffa, or Keffa (province, Ethiopia )
The Sidamo people also spelled Sidama any of the Cushitic-speaking peoples of southwestern Ethiopia who are not Oromo; they are mostly concentrated in the Omo River and Rift Valley regions. The Sidamo founded the Kefa kingdom in about ad 1400 and were subsequently controlled by both the “Abyssinians” (Amhara and Tigray) and the Oromo, whose invasions pressed them into their present geographic boundaries.
Dus de streek kreeg pas zijn naam rond 1400! Maar wij weten uit bronnen dat Arabische artsen al in de 10e eeuw het over de koffieboon schreven in hun medische verhandelingen en dat sinds de 11e eeuw er al koffie verbouwd werd in Jemen!
De koffieboon was dus buiten Ethiopië al meer dan 400 jaar bekend voordat het gebied nu bekend als Kaffa/Kefa die naam kreeg!
Dus hoe kan het dan dat de Arabieren de naam voor de drank overnamen van de naam van de streek kaffa/Kefa als men al weet had van de koffieplant/boon voordat die streek als Kaffa als bekend werd? Als men nog eens goed naar de kaart kijkt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Un-ethiopia.png
Dan ziet men dat Kefa/kaffa in een uithoek van Ethiopië ligt. Handelaren vanuit Jemen zouden de koffieplant al veel eerder zijn tegenkomen in het wild en gebruikt door de lokale bevolking voordat ze Kefa/Kaffa honderden kilometers verder zouden hebben bereikt. Dus waarom zouden ze de koffieplant specifiek met de streek Kefa/Kaffa associëren als die in grote delen van Ethiopië ook voorkwam?
Verder was het Koningkrijk Kefa/Kaffa een onafhankelijk koninkrijk dat heidens was en pas in de 16e eeuw overging tot het Christendom voortdurend in oorlog was met het Keizerrijk Ethiopië en pas in 1896 door Ethiopië werd veroverd. De taal die in het koninkrijk werd gesproken was niet Semitisch zoals het Arabisch of het Amhaars de officiële taal van Ethiopië.
Dus als Qahwa een leenwoord was afkomstig uit deze taal (streeknaam) zo in het Arabisch terecht zijn gekomen dan zou dat via het Amhaars zijn gegaan. Maar er bestaat geen Amhaars woord waarvan Qahwa afkomstig zou kunnen zijn laat staan uit de niet Semitische taal die in Kefa/kaffa werd gesproken!
Kefa/Kaffa begint met een K klank. Qahwa begint met een Q klank! Beiden letters komen voor in het Arabisch en ook in het Amhaars dus waarom zou men de K veranderen in een Q?
Kâf : http://en.wikipedia.org/wiki/Kaph
Qâf : http://en.wikipedia.org/wiki/Qoph
Zo als in elke taal komen er ook in het Arabisch leenwoorden voor:
Qalamos (Grieks) (riet) pen ”“ Qalam in het Arabisch.
Drakhme ( Grieks) munt eenheid ”“ in het Arabisch Dirham
Denarius ( Latijn) munt eenheid ”“ in het Arabisch Dinar
Sharkara ( Sanskriet) suiker – in het Arabisch Suqar ”“ en zo komen we bij Suiker.
Limu ( Perzisch) limoen ”“ in het Arabisch Laymoen – en zo komen we bij limoen.
Als een leenwoord begint met een klank die ook voorkomt in het Arabisch dan wordt het leenwoord zo overgenomen echter wanneer het leenwoord begint met een letter die niet voorkomt in het Arabische dan vervangt men die letter:
Paridæza (Oud Perzisch) paradijs ”“ in het Arabisch Firdaws.
Pakistan ( Urdu/Perzisch) ”“ in het Arabisch Bâkistan.
De p komt namelijk niet voor in het Arabisch.
Maar Arabieren zijn taalpuristen en het liefst verzinnen ze een nieuw woord,
of gebruiken een oud woord of vertalen het letterlijk naar het Arabisch:
Qitâr (Karavaan) ”“ Trein
Muharik (dat wat doet bewegen) ( van het werkwoord haraka bewegen) ”“ motor
VS ”“ al-Wilâyât (staten) al-Muttahida (die verenigd zijn).
Dus als de Arabieren het woord voor de drank koffie vernoemd hadden naar de streek Kaffa dan zouden ze koffie gewoon Kaffa hebben genoemd een geen Qahwa. Want zowel de K als de F http://static.wikipedia.org/new/wikipedia/en/articles/p/e/_/Pe_%28letter%29.html komen voor in het Arabisch! Waarom zou men de k en de dubbel f veranderen in een Qaf, Ha’
http://static.wikipedia.org/new/wikipedia/en/articles/h/e/_/He_%28letter%29.html#Arabic_h.C4.81.CA.BC en de Waw http://static.wikipedia.org/new/wikipedia/en/articles/w/a/w/Waw_%28letter%29.html#Arabic_w.C4.81w klank?
En dan is er nog het feit dat de Jemenitische dialecten geen Qaf klank hebben!
http://static.wikipedia.org/new/wikipedia/en/articles/y/e/m/Yemeni_Arabic_1493.html
Aangezien het de Jemenieten waren die de koffie vanuit Ethiopië naar hun land hebben gebracht dan zou het niet meer dan logisch zijn dat zij het gewoon Kaffa hebben genoemd in plaats van Qahwa!
Een andere drank die populair geworden is in de Arabische landen en overgenomen is van een ander volk is: thee. Eén van de vele uitspraken voor thee in het Chinees is: Chai. In het Arabisch noemt men thee dan ook: Shây. Men heeft letterlijk de Chinese klanken gearabiseerd. Waarom zou men dan Kaffa dat gewoon letterlijk in het Arabisch is ui te spreken veranderen in Qahwa?
Al het bovenstaande is eigenlijk onnodige uitweiding maar ik hou ervan om feitjes en weetjes te delen ;).
De volgende twee argumenten zijn voldoenden om eens en vooral de connectie Qahwa en Kaffa te ontkrachten.
Qahwa is één van de vele Arabische woorden voor wijn. Als men in de 6e eeuw aan Imru’ al-Qays http://en.wikipedia.org/wiki/Imru'_al-Qais had voorgesteld om eens een hoeveelheid Qahwa stuk te slaan en een drinkgelag aan te richten dan had hij begrepen dat je een paar volle wijnzakken had die geleegd moesten worden.
De Arabieren raakten pas in de 10e eeuw bekend met de koffieplant maar Qahwa dronk men al eeuwen daarvoor. Dus hoe kan Qahwa dan afkomstig zijn van Kaffa?
En dan argument twee:
Hoe noemt men koffie in Ethiopië? Het woord voor koffie is in Ethiopië: Bunn of Bunna. De Arabieren noemden de drank die in eerste instantie van de koffieboon werd gebrouwen en waarschijnlijk een licht alcoholische drank was: qahhwat al-bun ( letterlijk wijn van de Bunn, wijn van de koffieboon).
Dus men nam een Arabisch woord voor wijn en plakte dat voor het Ethiopische woord voor de koffieboon om de drank van de koffieboon te duiden. Nog steeds wordt koffie in Ethiopië Bunn genoemd terwijl men in de rest van de wereld een van het Arabische Qahwa afgeleid wordt gebruikt.
Als Kaffa de oorsprong van Qahwa zou zijn zou het dan niet logisch zijn dat men in Ethiopië, koffie nu Kaffa zou noemen?
Nadat de Jemenieten het proces van koffie maken naar een hoger plan teelden door de koffieplant te planten als een gewas en daarnaast de bonen gingen roosteren en malen toen werd het laatste Ethiopische aandenken aan de koffie: Bunn uit het Arabisch geschrapt en werd de drank gewoon Qahwa genoemd.
In Jemen worden de koffiebonen trouwens nog steeds bunn genoemd pas als men ze geroosterd en gemalen heeft en er koffie van gemaakt heeft dan noemt men het Qahwa of zoals zij het uitspreken: gahawa.
En dan nu een extraatje:
Sinds het bereiken van India door Vasco de Gama in 1498 maakten de Portugezen de zeeën in die contreien onveilig. De Portugezen voerden daar een oorlog tegen diverse moslimstaten en dus toen ze ontdekten dat Ethiopië ook in oorlog verkeerde met moslims en bovendien nog Christelijk was, was een Portugese ”“ Ethiopische alliantie al snel een feit in 1508.
De Portugezen beleven tot 1624 in Ethiopië maar doordat ze de bevolking aldaar wilde bekeren tot het Katholicisme en de Ethiopische orthodoxe kerk daar niet van gediend was werden ze er in 1624 uitgegooid. Dus meer dan een eeuw lang konden de Portugezen in Ethiopië rondlopen als enige Europese natie. Toch exporteerden de Portugezen geen koffie naar Europa terwijl ze in het land van de koffie waren. Het waren in eerste instantie de Venetianen die direct handel dreven met de Arabische wereld die de koffie naar Europa brachten en later de Hollanders en anderen die in Jemen de koffie gingen halen toen ze de weg naar de Oost vonden.
Hoe komt het dat de Portugezen geen koffie meenamen uit Ethiopië? Omdat de koffie zoals de Arabieren hem dronken (van geroosterde en gemalen koffiebonen) niet bekend was in Ethiopië!
Sterker nog koffiedrinken was verboden in Ethiopië door de Ethiopische kerk want koffie was een moslimdrank en goede christenen dronken dat niet pas eind 19e eeuw werd dat verbod opgeheven en ging men in Ethiopië ook koffie drinken en men noemde het naar het al oude woord voor de koffieplan/boon: Bunn
Eeuwenlang dacht men in Europa dat de koffieplant van oorsprong uit Jemen kwam pas de moderne wetenschap ontdekte dat Ethiopië de oorsprong was van Coffea arabica. Toen men meer kwam te weten over het land en men ontdekte dat er een streek was die Kefa/kaffa werd genoemd werd er al snel etymologie van de koude grond toegepast door velen en werd het woord koffie/coffee/caffe gelinkt met Kefa/Kaffa.
Conclusie: Qahwa is niet afkomstig van Kefa/Kaffa!
Dan nu de stelling: Men drinkt koffie omdat de pro-koffiefatwa het heeft gehaald.
In feite was het geen theologische discussie maar een juridische. De meeste schriftgeleerden zijn geen theologen maar juristen. Is iets toegestaan door de wet? Wat zegt de jurisprudentie erover? Wat zijn de juridische argumenten om iets toe te staan of te verbieden? Etc.
Koffie was al lang niet meer de lichtalcoholische drank dit het brouwsel van oorsprong misschien was geweest dus dat was niet het probleem. Het probleem was dat de drank niet paste in de categorie alcohol (niet toegestaan) maar ook niet in de categorie non-alcoholisch (niet toegestaan) vanwege de effecten die koffie had op de drinker ervan. Daarnaast werd koffie gedronken in koffiehuizen waar heel wat activiteiten plaatsvonden die religieus gezien niet helemaal door de beugel konden volgens de meer conservatievere juristen. Voor de wereldlijke macht was al dat bijeenkomen van mannen die aan het koffieleuten waren een bron van zorgen want stel je eens voor dat men het te veel over politiek zou gaan hebben in het openbaar!
De pro-factie voerde aan dat men niet iets kon verbieden dat volgens de wet niet verboden was. Koffie was geen alcoholische drank en daarmee was de kous af. Daarbij hielp het sufi’s bij hun religieuze activiteiten en was dus een drank die de mens ten goede kwam. De “kwalijke” bijeffecten zoals de anti’s die zagen was gewoon een overdrijven van oorzaak en gevolg.
De anti’s leken het te winnen vooral omdat de wereldlijke macht zich achter hen schaarde maar de pro’s gesteund door de invloedrijke sufi’s en de publieke opinie wonnen uiteindelijk de koffiestrijd.
Hadden de anti’s gewonnen dan was de koffie naar alle waarschijnlijkheid nooit verder dan Jemen gekomen en was het een lokale drank gebleven zoals er duizenden over de hele wereld zijn!
Kortom ieder die een kopje koffie drinkt heeft dat te danken aan de pro-koffiefatwa!
In Europa werd de koffie door velen met name de Kerkelijke autoriteiten aangeduid met de moslimdrank voordat het populair werd in Europa en men de Arabische naam algemeen overnam.
Samenvattend:
Koffie is afkomstig van het Arabische woord Qahwa.
Koffie is een van oorsprong “moslim”/Arabische drank.
Europese kennismaking met de koffie is te danken aan een pro-koffiefatwa
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Mohammed,
Je fatwa is een fata (Latijn voor fee).
Misschien vertoon ik een Pavlov-reactie als ik een koffie-automaat zie staan ;-) maar wat ik hierboven heb geschreven heeft niets met Pavlov van doen. Noch ben ik een islamofoob. Druk geen stempels op de mensen, man. Zo meteen maak je van Nederland een tweede Israel en Palestina, dat lijk je wel te willen. Waar is dat goed voor?
Flauw om op de persoon te spelen. Speel de bal. We hebben het over koffie en niet over mij.
Je kunt onmogelijk weerleggen dat koffie uit Oost-Afrika komt. Dat is historisch gezien een feit, het is gewoon waar. Afrikanen kauwden koffiebonen en maakten al een fermenterend papje van koffiebessen lang voordat Mohammed geboren was. Die zaken zouden ook zonder moslims echt wel tot alle delen van de wereld zijn doorgedrongen. Het is onzin om te stellen dat zonder islam, de wereld geen koffie zou hebben gekend. Kletskoek (lekker bij de koffie, zo’n koekie).
Ik ben geen islamofoob en het onderwerp is niet islamofobie. We hebben het over koffie.
Mohammed, jij brengt koffie als moslimdrank in het geding. Ik stel slechts dat dat flagrante onzin is. Ik zeg niet dat er geen historie van koffie in Mekka bestaat, ik zeg dat het niet zo is dat wij koffie te danken hebben aan moslims. Alsof er geen koffie geweest zou zijn zonder islam. Dat is volstrekte flauwekul, de planten die aan de voet van de Kilimanjaro groeien trekken zich echt helemaal niets van de islam aan. Nop.
De geschiedenis van koffie en moslims die jij beschrijft is correct. Maar dat je de conclusie eraan verbindt dat iedereen zijn kopje koffie aan de islam te danken heeft, is belachelijke nonsense. Zo zit de geschiedenis niet in elkaar. De koffieplant is niet opeens uit het niets verschenen toen de Arabieren begonnen koffie te drinken. Hij bestond al heel lang. Koffie vindt zijn weg al heel lang langs andere kanalen naar Europa dan via Mekka. Wij zouden in Nederland zeker koffie drinken als Mekka nooit had bestaan.
De koffieplant komt van oorsprong uit de bossen van Centraal-Afrika en niet uit Ethiopië, zoals je beweert. De Arabica is een variant die tegen moeilijker omstandigheden kan en dus heeft kunnen oprukken naar Ethiopië.
In Centraal-Afrika bestaan verschillende woorden voor koffie, zoals mwani in de buurt van Ruanda. Koffie heet er alleen in het Swahili kahawa.
De Arabieren namen de naam kahawa niet over van Kaffa. Ons woord koffie komt wel van Kaffa. Het Oost-Afrikaanse kahawa komt van quahwa, het woord dat de Afrikanen gebruikten als zij de koffie aan Arabieren verkochten. De Arabieren spraken geen Oost-Afrikaanse talen.
Dat quahwa een woord voor wijn is, wijst erop dat de Arabieren eerst het fermenteren van koffiebessen van de Afrikanen hebben geleerd. De Afrikanen maken alcoholhoudende dranken van bananen, rijst en toen kennelijk ook van koffiebessen.
De Afrikanen drogen en stampen al sinds mensenheugenis van alles, ook koffiebonen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat zij geen koffie gekookt hebben. Zij eten ook gekookte koffiebonen, net zoals wij bruine bonen eten. Zij eten gebrande koffiebonen net als pinda’s. Een schoteltje gebrande koffiebonen om op te knabbelen is een blijk van gastvrijheid.
Het hele verhaal over de islamitische geleerden die met elkaar in discussie gingen over het wel of niet toestaan van quahwa, is mij een (koffie)boon. Zo’n verhaal over een herder die koffie ontdekte is een leuke story, maar historisch heeft het geen waarde. Het is een legende.
Koffie komt uit Centraal-Afrika en heeft zich over de hele wereld verspreid. Dat hebben de ”˜westerse’ landen gedaan en niet de Arabieren.
Kijk, dat Arabieren koffie hebben leren kennen, hun manier hebben ontwikkeld om het te drinken, dat de geleerden over koffie geharreward hebben, dat de Arabieren koffie verkocht hebben, dat Nederlanders koffieplanten gestolen hebben van Arabieren en over de hele wereld verspreid, dat de Arabieren koffie quahwa noemen, dat is allemaal waar.
Maar het is kletskoek te beweren dat koffie te danken is aan een islamitische fatwa.
Zoals wij koffie kennen hebben wij aan onszelf te danken. En de oorsprong van koffie ligt in Centraal-Afrika en zeker niet in Mekka. De koffiestruik is van oorsprong een oerwoudgewas.
http://64.233.183.104/search?q=cache:6fIN8qjajl4J:www.br.fgov.be/PUBLIC/GENERAL/EDUCATION/EDUCATIONNL/infoblad_koffie.html+de+oorsprong+van+koffie&hl=en&ct=clnk&cd=3
(Nationale plantentuin van België)
Zo meteen ga je ook beweren dat de ”˜westerse’ wereld de begrippen nul en oneindig niet zou kennen dan uit Mekka. Zowat alles wat in de Arabische landen en overigens wereldwijd wordt benut, zoals auto’s, telefoons, vliegtuigen, boeken, computers en ga zo maar door, zijn door ”˜westerse’ landen ontwikkeld. Ook de kennis die we nu hebben over koffie is in het ”˜westen’ opgedaan en niet afkomstig van de harrewarrende Arabische geleerden. Het zijn ”˜westerse’ handelaren en kwekers en geen Arabieren die koffie over de hele wereld hebben verspreid en dan niet alleen de Arabica, maar ook de Robusta en andere soorten.
Kortom, er zal vast wel een koffiefatwa zijn geweest en mokka zal wel van Mekka komen, maar het grote historische belang wat je hecht aan de koffiefatwa is echt een verzinsel, een fata.
Jan
Kofi(e) heeft meerdere betekenissen in Afrika. Zoals (geboren op) vrijdag. In Oost-Afrika betekent koffie ook een klap. Misschien komt ‘koffie’ niet van Kaffa.
Het volgende komt van:
http://blog.seniorennet.be/virginia65/archief.php?ID=25
Over koffie doen de wildste verhalen de ronde. Maar wat is de echte geschiedenis van het pittige drankje?
Als we de overlevering mogen geloven, dan genas Gabriël de zieke profeet Mohammed met een zwart en heet brouwsel dat hij van
Allah had meegekregen. Mohammed vond het daaropvolgende uur de kracht om veertig ruiters uit hun zadel te lichten en evenveel vrouwen te bevredigen. Het zal je maar overkomen.
Koffie. Legende ;-)
Jan
Nog een legende:
http://www.cookingrosemary.co.uk/blog/
The fourth and final legend tells of how a civet cat (distant relative of the mongoose) who was known to climb coffee trees for there berries, carried the seeds of the coffee plant from central Africa to the Ethiopian mountains, where it then became cultivated, and was sold on to Arabia before being introduced to the world.
Zouden Nederlanders geen koffie gedronken hebben als die kat niet bestaan had? Overigens lijkt me deze legende niet ver van de waarheid.
Jan
De doelbewuste negatieve en ontkennende reacties van een aantal zijn zoals gewoonlijk kenmerkend. Het geheel heeft een verleden en is met de paplepel ingegoten. Het is belangrijk om de achterliggende motieven aan de kaak te stellen. De Islam heeft een geweldige bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Europese cultuur. Koffie is slechts het topje van de ijsberg. Om de onterechte onverdraagzaamheid, afgunst en wantrouwen jegens de Islam te kunnen begrijpen moeten we terug in de geschiedenis.
Na de verwoesting van Jeruzalem door het Romeinse leger in 70 n.Chr. moesten de meeste Joden vluchten om het vege lijf te redden. De erfelijk benoemde hogepriesters raakten verspreid over de hele wereld. Velen van hen vestigden zich in Europa, anderen trokken de Jordaan over en gingen naar Arabië, waar ze zich aansloten bij andere Joodse ballingen. Een gebaar van verdraagzaamheid en tolerantie jegens minderheden. De profeet Mohammed (vzmh) groeide op in een met een grote Joodse bevolking die afstamde van de mensen die in 70 n.Chr. gevlucht waren. De invloed van de joden in dat gebied was groot, maar werd nog overtroffen door die van de Syrische christenen. Dat waren echter wel christenen die door de kerkelijke autoriteiten in Europa als regelrechte ketters werden beschouwd. Ze geloofden namelijk dat Jezus menselijk was en niet goddelijk.
In tegenstelling tot het christendom, dat tracht alle concurrerende religies te onderdrukken, heeft de Islam vanaf het begin vastgehouden aan een grote mate van tolerantie tegenover andere religies, zodat de leden van de drie monotheïstische religies in vrede en harmonie konden samenleven onder het welwillende bestuur van de Islam. De Joden ter voorbeeld, die in het latere christelijke Europa werden opgejaagd en omgebracht of als tweederangsburgers werden beschouwd, beleefden een rijke culturele renaissance en genoten evenals de christenen in de hele islamitische rijk volledige godsdienstvrijheid. Dikke studieboeken gewijd aan de wijsheid van de traditionele joodse mystieke stroming (bekend als de kabbala) werden door de joodse rabbijnse scholen in het Moorse Spanje volgeschreven, en de meeste Spaanse christenen waren er trots op te behoren tot een hoogontwikkelde en verfijnde cultuur die lichtjaren voorliep op de rest van Europa.
De invloed van het Moorse Spanje op de ontwikkeling van de Westerse cultuur was immens. Zo werden de goed bezochte en royaal van middelen voorziene universiteiten van Andalusië later het model voor die van Oxford en Cambridge. Terwijl de meeste Europese edelen, koningen en keizers amper konden lezen en schrijven, was het hof van de Omajjaden in Córdoba het mooiste van Europa. Het was een toevluchtsoord voor filosofen, dichters, kunstenaars, wiskundigen en sterrenkundigen. Het Islamitische Spanje schonk Europa ook een architectonische en artistieke erfenis die nog altijd verbazing wekt in de moderne wereld. Door vertaling uit het Arabisch, niet uit het oorspronkelijke Grieks, sloop de kennis van de Griekse filosofen via de Spaanse scholen voorzichtig terug naar het christelijke denken. Naast de filosofie, wiskunde en natuurwetenschappen stonden recente vorderingen op het gebied van geneeskunde, kunst en architectuur.
Hoe verschillend de christelijke en islamitische culturen tegenover educatie en religieuze tolerantie stonden werd op wrede wijze duidelijk gemaakt tijdens de kruistochten. Terwijl christelijke ridders na de verovering van Jeruzalem de ”˜ongelovigen’ afslachtten, zaten andere, meer verlichte aanhangers van dezelfde religie in Spanje aan de voeten van de islamitische geleerden. Spanje vormde niet de enige culturele brug tussen de werelden van christendom en islam. Ook de invallen van de Moren in de Provence, de verovering van Sicilië door de Arabieren, de kruistochten en de langdurige bezetting van het Heilige Land die daarop volgden leverden talloze gelegenheden voor culturele kruisbestuiving.
In de onrustige tijd die we hedendaags meemaken, waarin de religie en cultuur van islam voortdurend op alle fronten worden aangevallen, moet het intolerante christelijke Westen bedenken hoeveel het te danken heeft aan de spirituele inzichten van die grootse cultuur. Religieuze verdraagzaamheid, respect voor kennis, de concepten van ridderlijkheid en broederschap zijn vandaag de dag net zo relevant als altijd. Het Westen heeft die principes geleerd van de bevolking van islam toen ze in Spanje fungeerden als lichtbakens in de Donkere Eeuwen van de Europese religieuze onverdraagzaamheid, bekrompenheid en vervolgingen.
correctie: in een [b]gebied[/b] met…
@ Skynet
Ik weet niet wat het met koffie te maken heeft, maar ik ben het hier wel met je eens :)
Mohammed, dit is de geschiedenis van koffie:
http://www.theglobalist.com/DBWeb/StoryId.aspx?StoryId=4703
While coffee bolstered the emergence of capitalism, the widening gap between the haves and the have-nots in our globalized economy is exemplified by the growing inequalities in the coffee trade. In “Coffee: A Dark History,” this week’s Globalist Bookshelf selection, Anthony Wild argues that coffee has always marched hand in hand with colonialism through the pages of history.
Kolonialisme.
Nou, Mohammed, skynet heeft het alvast overgenomen, beweert dat ‘koffie slechts het topje van de ijsberg is’ en dat wij zowat alles te danken hebben aan de superioriteit van de islam. We hebben volgens hem de koffie die wij dagelijks drinken te danken aan ‘de spirituele inzichten van de grootse cultuur van de islam’. En eigenlijk alles, want wij danken een complete ijsberg aan de islam. De islam heeft een geweldige bijdrage geleverd aan de ‘westerse’ cultuur. Sorry skynet, maar al de verworvenheden van het ‘westen’ stammen uit het ‘westen’ en niet uit de Arabische wereld. Zelfs het winnen en bewerken en gebruiken van olie is door het ‘westen’ ontdekt en ontwikkeld.
Ik word er doodmoe van.
Koffie komt uit Centraal-Afrika en niet uit de Arabische wereld.
Alles rond de koffie die wij kennen is ontwikkeld door de ‘westerse’ wereld en niet door Arabieren.
Arabieren zijn de ‘westerse’ wereld voorgeweest als het gaat om koffie, maar dat betekent helemaal niet dat de ‘westerse’ wereld het koffie drinken dus aan de Arabieren dankt.
Nee, als we het ergens aan danken, is het aan het kolonialisme en de slavernij. Koffie en slaven kwamen uit Afrika en niet uit Arabische landen.
Jan
^^ Het heeft met alles te maken. Dat is nou juist het probleem… Keer op keer wordt er negatief gedaan over islam. Het botweg ontkennen dat koffie geen roots in Medina heeft illustreert slechts een deel van het probleem. Alle andere discussies op deze weblog verklaren hetzelfde negatieve gedrag van een enkeling jegens de islam. Het lijkt op het eerste gezicht onschuldig, maar dat is het niet. De achterliggende gedachte om alle positieve eigenschappen van de islam te ontkennen heeft een vijandig motief. Namelijk het in kwaad daglicht stellen van de islam. Ik probeer in mijn bovenstaande betoog duidelijk te maken wat er werkelijk speelt. Hiernaast herinner ik een ieder dat islam de basis heeft gelegd wat betreft welvaart en kennis in het Westen. Koffie of geen koffie… Dat had je denk ik wel begrepen.
@Jan: Ontkennen zullen de feiten en geschiedenis niet veranderen. Wen er maar aan… Je hebt alles aan de islam te danken.
@ Skynet
Ben tot aan de laatste twee zinnen met je eens. Welvaart heeft het Westen denk ik eerder aan het kapitalisme te danken en die is bepaald niet Islamitisch; kennis wil ik wel met je mee gaan: de moslims waren een stuk verlichter en cultureel rijker dan de christenen tijdens de westerse middeleeuwen en veel uit de oudheid is via hen doorgegeven.
@Jan
Ik denk dat Skynet en Mohammed in die zin wel een punt hebben, dat een grote beschaving als de Islamitische onze westerse cultuur op veel manieren verrijkt heeft die mensne uit a priori vijandigheid niet wensen te zien. En nee, niet al het goeds kwam/komt uit Mekka. Veel was heidens, of is aziatisch. De moderne wetenschap vind ik een typische uitvloeisel van het protestantisme.
@Alison: Ik zal nog uitvoerig terugkomen op waarom islam juist verantwoordelijk is voor de huidige ‘welvaart’ in het Westen. Ook zal ik toelichten waarom islam de grondlegger is van de moderne kennis in het Westen.
Kapitalisme staat synoniem voor verderf en egoïsme. Kapitalisme staat voor uitbuiting van arbeiders, van de ontwikkelingslanden en van de natuur. Kapitalisme is een symbool van spilzieke zelfverrijking en het morsen van grondstoffen.
@ Skynet
Goh, wat zijn we het vanavond eens :)
Ik zelf denk dat – naast de idd Islamitische overerving van kennis en filosofie – de metafysische armoede van de protestantse revolutie generaties van denkers heeft aangezet om een wereld te construeren die ‘zonder engelen werkt’. In het Katholicisme was een rijke middeleeuwse metafysica aanwezig. Het wegvallen hiervan dwong tot het uitvinden van een nieuwe (meta)fysica – dat werd er één gebasserd op waarneming en wiskunde.
skynet,
je ziet het verkeerd, ik doe niet negatief over de islam.
Ik ben het niet eens met de stelling van Mohammed dat ‘alle koffiedrinkers in de wereld hun kopje koffie danken aan de pro koffiefatwa te Mekka.’
Die stelling is onjuist en onhoudbaar.
Koffie komt van koffieplanten in Centraal-Afrika. Het is feitelijk juist dat de Arabieren koffie hebben geïmporteerd uit Afrika, dat ze koffie zijn gaan verhandelen, dat de pro koffiefatwa is uitgesproken, maar het is niet zo dat niemand op de wereld koffie gedronken zou hebben zónder de pro koffiefatwa te Mekka. Dat is gewoon niet waar. Koffie heeft zijn weg gevonden over de hele wereld en dat is gekomen door ”˜westerse’ landen, dat hangt vooral samen met slavernij en kolonisatie. Het is feitelijk juist dat er koffieplanten door Nederlanders uit Jemen meegenomen zijn en over de wereld verspreid, het is feitelijk juist dat de ‘westerlingen’ vervolgens ook de Robusta uit Centraal-Afrika over de hele wereld hebben verspreid. Maar hoe wij nu koffie drinken is te danken aan de cultuur en techniek van het ”˜westen’ en niet aan het feit dat Arabieren reeds eerder koffieleuten waren dan wij, noch aan een pro koffiefatwa in Mekka.
Waarom moet de geschiedenis verbogen worden? Het is eenvoudigweg niet waar dat ”˜de islam de basis gelegd heeft voor de kennis en welvaart in het westen’. Waar haal je het in hemelsnaam vandaan? En waarom zou je mij als vijand van de islam bestempelen omdat ik het daar niet mee eens ben? ”˜Je hebt alles aan de islam te danken’. ”˜Kapitalisme staat synoniem voor verderf en en egoïsme, is een symbool van spilzieke zelfverrijking en het morsen van grondstoffen’. Wat een onzin. En wat een onaangename blik op de wereld. Nogmaals, koffie komt uit Afrika en niet uit de Arabische landen. Het is door Nederlanders en andere ”˜westerlingen’ over de wereld verspreid en ons huidige kopje koffie hebben we niet te danken aan een pro koffiefatwa, maar aan koffieboeren, handelaren, branders, fabrikanten van koffiefilters, koffie-automaten. Dat alles komt niet uit Mocha, integendeel, de kennis en techniek rond koffie wordt door ”˜westerse’ landen geëxporteerd naar Arabische landen.
Waarom zou ik ‘negatief doen over de islam’ en ‘een vijand van de islam zijn’ als ik slechts een onjuiste en onhoudbare stelling bekritiseer? Wat een rare opvatting.
Alison,
hoe kom je bij een ”˜overerving van Islamitische kennis en filosofie’? Welke in hemelsnaam? Aan wie overerfd? Wat is er dan allemaal in het ”˜westen’ gebaseerd op Islamitische kennis en filosofie? De werking van de koffie-automaat op kantoor misschien?
Jan
@ Jan
Anderen geven hier betere en nauwkeurigere voorbeelden dan ik zelf zou kunnen.
Als ik mezelf nauwkeuriger afvraag dan kom ik vooral bij voorbeelden waar ik zelf mee te maken heb en die betreffen vooral het bewaard en gerespecteerd blijven van bijvoorbeeld de Hermetische traditie, evenals de culturele bloei/vrijheid waarbinnen de (pseudo-Joodse) Middeleeuwse Kabbala in Moors Spanje ontstaan is. Esoterische stromingen binnen de Westerse Mysterie Traditie (Vrijmetselaars, Rozekruisers et al) hebben ook veel ontleend aan de Kruisridders die zich in het MO hebben laten inspireren en onderwijzen door de esoterische tradities die zij daar aantroffen. Het verhaal (in overwegend christelijk WMT-land) dat de Tempeliers hun kennis van de Arabieren hebben, waardoor de bouw van Kathedralen iig door Arabische concepten beinvloed zal zijn. Ik houd me aanbevolen voor betere feiten op dit punt. Ben geen historica.
Daarnaast valt het me op dat de polarisatie tussen christen- en moslimcultuur in al die eeuwen heel sterk is geweest en ze dus idd vertikt lijken te hebben verworvenheden van elkaar over te nemen. Jammer.
De alchemie natuurlijk en daaruit voortvloeiend de scheikunde.
@Jan: Jij doet absoluut wel negatief en ik weet precies waar het uit voortvloeit. Blijf het maar ontkennen…
Alison,
We hebben het over de stelling ”˜Alle koffiedrinkers in de wereld danken hun kopje koffie aan de pro koffiefatwa te Mekka.’ en niet over esoterische stromingen.
Maar als je het esoterisch wilt bekijken, koffieplanten komen voort uit Centraal-Afrika en niet uit Arabische, noch uit ”˜westerse’ landen. De esoterie van koffie is Afrikaans. Alle koffiedrinkers in de wereld danken hun kopje koffie aan het bestaan van Afrika.
Jan
@ Jan, ik citeer:
“Wat is er dan allemaal in het ”˜westen’ gebaseerd op Islamitische kennis en filosofie? ”
Ik antwoordde op deze vraag van jou, niet de stelling over koffie.
Volgens mij verwar je trouwens het woord ‘esoterisch’ met ‘vaag’ :)
oops #49 was ik.
Alison,
ja dat is waar, dat vroeg ik.
Nee, ik verwar esoterisch niet met vaag. Esoterie gaat over het niet zintuigelijk waarneembare, het wezen van de dingen. Ik stel dat koffie wezenlijk Afrikaans is. Ik stel dat zonder Afrika wereldwijd niemand koffie gedronken zou hebben. En naar mijn mening is de stelling van Mohammed niet juist. Ook niet als je de zaak esoterisch bekijkt.
Jan
Mijn kopje koffie zal nooit meer hetzelfde zijn :)
nounou wat een lol, alsof wij de koffie niet hadden gevonden zonder de geweldige islam cultuur..
Pingback: Geschiedenis van koffie - Kopjekoffiegraag