Voorpagina Maatschappelijk, Politiek

Geert Wilders’ Schoenen

Afgelopen weekend verscheen in er in de Volkskrant een “vraaggesprek” met Wilders. Een aantal lezers mocht een vraag stellen aan Wilders. Precies een jaar geleden schreef ik hier mijn eerste stukje op WBH en het onderwerp was: Wilders. De antwoorden van Wilders lezend kan ik een triomfgevoel niet onderdrukken: Wilders is inderdaad een zegen gebleken voor de moslims in dit land.

Als moslims zouden we eigenlijk een fanclub moeten oprichten: Moslims voor Wilders.

Wij hadden ons geen betere Islamofoob kunnen wensen dan Wilders. Zo als ik al eerder schreef: Als Wilders er niet was geweest dan hadden we hem zelf moeten uitvinden. Wilders’ Islamhetze pompt het nodige gif in de samenleving, zodat er langzaamaan een immuniteit wordt opgebouwd tegen toekomstige capabelere en intelligenter populisten. Na het lezen van zijn antwoorden op de lezersvragen kan ik niet anders dan bovenstaande conclusie trekken.

Ik moet echter bekennen dat Wilders als een zegen zien geen originele gedachte is van mij, maar van iemand anders. Een jaar of wat geleden sprak ik met een Marokkaanse vriend en collega over Wilders. Zoals gewoonlijk begon ik mij op te winden over alle nonsens die Wilders uitkraamde en het onvermogen of onwil van journalisten en politici daar doorheen te prikken. Waarop hij kalmerend zei: “ Volgens mijn oom moeten wij juist dankbaar zijn voor Wilders. Hij heeft ons wakker geschud! Anders waren we tot in de lengte der dagen blijven geloven in het sprookje van het tolerante Nederland. Hij heeft ons een andere kant van Nederland laten zien en daarmee onze ogen geopend!” Waarna hij vervolgde met: “Daarnaast zegt mijn oom dat Wilders’ strijd tegen de Islam moslims alleen maar meer moslim maakt. De meeste moslims die tot voor kort zich weinig of niet interesseerden in de Islam bidden nu in de voorste rijen.”

Zo had ik het tot dan toe nog niet bekeken! Daarom voor komend jaar wederom deze du’a:

Moge hem insha-allah een lang en gezond leven gegund zijn, moge zijn partij een lang leven beschoren zijn, moge de partij zetels verdubbelen en moge de “ideologie” fel anti-islam blijven. Amin.

Als laatst zou ik jullie graag deze stellingen (overgenomen uit zijn antwoorden) aan jullie willen voorleggen. Ik zou dat graag doen met alles wat hij beweert en bij elkaar fantaseert maar wegens ruimtegebrek beperk ik mij maar tot vier. Mijn vraag: Wat klopt er allemaal niet aan de volgende beweringen van Wilders:

1) ‘Er worden weleens grappen gemaakt over mijn eerste bezoek aan een moskee. Dat was in Damascus, in Syrië. Toen ik terugkwam, waren mijn schoenen gejat.’

‘Maar nee, dat heeft me niet getekend. Toen ik 17 jaar was en een tijdje in de Jordaanvallei in Israël woonde, moesten we ’s nachts de schuilkelders in omdat Palestijnse terroristen de grens overkwamen om te moorden.’

‘In Syrië, waar ik als jonge gast in een gehuurde Kever rondreed, moesten ramen en deuren dicht zodra we over politiek spraken, en verliet iedereen de kamer. Die mensen wordt tot de dag van vandaag onrecht aangedaan.’

2) ‘Christenen en Joden zijn goed geïntegreerd in onze samenleving. Maar de groep die naar islamitische scholen gaat, heeft grote problemen met integratie. Op het gebied van criminaliteit, normen en waarden, hoe ga je met vrouwen en homoseksuelen om.

‘Ik wil graag dat die moslimjongens en -meisjes integreren in de Nederlandse samenleving. Plant ze tussen de andere jongeren, dat is de beste manier. Ze krijgen andere vriendjes, zien andere culturen, merken wat wel en niet kan.

‘Juist in de kinderjaren, de vormende jaren, is het funest om kinderen die al een achterstand hebben, op een aparte school te zetten.’

3) ‘De basis van de islam blijft de Koran. Ik zou zo graag willen dat er, net zoals er een Nieuw Testament is ontstaan, ook een nieuwe Koran ontstaat. Een Koran die wordt ontdaan van alle haatdragende en gewelddadige passages.’

‘Als de soefi’s daar een rol in kunnen spelen, zou dat prachtig zijn. Alleen: ik zie het ze nog niet doen. Helaas vormen ze een minderheid, en zijn islamitische stromingen als het soennisme en de shia dominant.’

4) ‘Hier klopt helemaal niets van, van deze vraag. Met alle respect voor de vragensteller. Ik vind dit helemaal niet. Ik maak onderscheid tussen mensen en de ideologie. Ik heb een groot probleem met de islam: ik geloof er niet in. De ideologie islam moeten we bestrijden.

‘Iets anders zijn de mensen. In beginsel heb ik niets tegen mensen en geef ik iedereen het voordeel van de twijfel, en hoop dat ze dat bij mij ook doen. De Koran zegt dat moslims die niet in alle verzen geloven, geen moslim zijn. Ik zeg dat niet, dat zegt de Koran.

‘Als mensen in Nederland leven en ze houden zich aan de regels, dan heb ik daar niets op tegen. Alleen gebeurt datis het helaas niet zo. Ik heb nooit gezegd dat ik niet geloof in gematigde moslims. Ik geloof niet in een gematigde islam. Gematigde moslims zijn volgens de Koran geen moslims, en als je ze toch zo wilt noemen, is dat prachtig, mits ze dan ook geïnteresseerd zijn in onze waarden en regels.’

bron

Mohammed is: Een Man (althans als men dat woord slechts als geslacht opvat), een Moslim (in hart en nieren totaal, echter in daad maar mondjes maat), een Maliki (maar tot zijn schande moet hij bekennen al-Muwatta nog nooit gelezen te hebben), een Afrikaan, een Noord-Afrikaan, een Maghrebijn, een Berber/Amazigh, een Riffijn, een Ayzenay, een Aqarou3, een Arabier (in culturele zin), een Westerling, een Europeaan, een Nederlander, een Hollander, een Zuid-Hollander, een Leidenaar, een Voorschotenaar, een Vlietwijker.

Lees andere stukken van