"Every member of Parliament in Mogadishu gets a salary paid mostly by US and EU funds. And every one of them is a killer. If you kill enough people, you are called a warlord and you get invited to conferences. Meanwhile, I was elected by thousands of votes in a free election, but the international community does not consider us a country. They should be rewarding democracy, not killing."
Na de dekolonisatie in de jaren vijftig, zestig en zeventig verdween het optimisme voor een vrij, democratisch en welvarend Afrika al gauw toen in bijna alle nieuwe staten in dictaturen veranderden. Afrikaanse volkeren die decennia lang door Europese landen waren uitgebuit vielen nu ten prooi aan uitbuiting door dictators van eigen bodem. Oorlogen, burgeroorlog, etnische zuiveringen, genocide, hongersnoden, massale schendingen van de mensenrechten, ongebreidelde corruptie en zelfverrijking waren de giften van deze regimes aan hun bevolkingen.
Gedurende de koude oorlog die in Afrika allesbehalve koud was, werden al deze dictators door één van de beide partijen politiek, economische en militair gesteund en konden zo hun parasitaire greep op hun eigen volkeren continueren en verstevigen. Na de koude oorlog vonden in veel Afrikaanse landen machtswisselingen plaats. Meestal bleef de verandering bij dictatoriale communistische regimes die vervangen werden door dictatoriale niet-communistische regimes. Afrika bleef het continent van de dictaturen en anno 2008 hebben slechts een paar landen zich kunnen transformeren tot een volwassen democratie.
Eén van die landen waar een communistisch regime ten val kwam was Somalië. Sinds 1991 is het land haast een synoniem geworden voor gefaalde staten, burgeroorlog, chaos, hongersnoden en andere verschrikkingen. Voor een groot deel van Somalië is dit een correcte beschrijving van de situatie, maar niet voor het gedeelte dat onder de naam Somaliland bekend staat. Dit deel van Somalië of beter gezegd dit deel van de voormalige republiek Somalië is al die verschrikkingen bespaard gebleven. Somaliland scheidde zich in 1991 eenzijdig af van Somalië waarmee een einde kwam aan de vrijwillige unificatie met Somalië in 1960. Sindsdien is er een de facto onafhankelijke staat ontstaan in de Hoorn van Afrika, maar de jure door geen enkel land of internationale organisatie erkend. Paradoxaal erkent de VN en daarmee alle lidstaten van die organisatie wel een niet functioneerde regering in Somalië als legitieme regering van heel Somalië en daarmee ook Somaliland!
Sinds het uitroepen van de onafhankelijkheid heeft Somaliland zich politiek stapsgewijs ontwikkeld richting een democratie zonder enige hulp van buitenaf. Een hybride vorm van traditionele clanpolitiek en moderne democratische principes heeft er voor gezorgd dat het land een stabiel politiek systeem kreeg. Dit politieke stelsel diende als basis voor de eerste democratische presidentsverkiezingen in 2003 gevolgd door parlementsverkiezingen in 2005.
Hoewel het democratiseringsproces nog lang niet voltooid is – er zijn slechts zeven vrouwelijke parlementsleden, de vrije pers wordt door de zittende regering soms zelfs tegengewerkt, clan en partij loyaliteit gaan soms boven het landsbelang, interne politieke strubbelingen etc. – heeft het land democratisch meer bereikt in vijftien jaar dan menig Afrikaans land de afgelopen veertig jaar en dit zonder enige substantiële vorm van ontwikkelingshulp.
Met de creatie van een onafhankelijkheid, stabiel en een democratiserend land in een regio vergeven door dictaturen en geteisterd door oorlogen, burgeroorlogen, mensenrechtenschendingen, politieke instabiliteit, nepotisme en corruptie van ongekende proporties hebben de mensen in Somaliland voorwaar eigenhandig een mirakel gecreëerd.
29 Reacties op "Een Afrikaanse democratie in wording"
Mohammed, niet overdrijven. Afrika is het tweede continent in grootte. Niet overal in Afrika gaat het toe zoals jij beschrijft. Het grootste deel van het continent is veilig en rustig.
Ook is het onzinnig om heel Afrika erbij te halen, als je over Somalië schrijft. Mooi toch, dat het relatief rustig is in Somaliland, op een enkele schermutseling met Puntland na.
[i]Somaliland Press Release on Puntland’s Aggression
Hargiesa, Somaliland
24 March 2006 The government of the Republic of Somaliland wishes to communicate to all concerned, that another unprovoked attack has been perpetrated against the people of the Republic of Somaliland by the militia of the Puntland Region of Somalia. The attacks were against the villages of Majiiyahan and Dhallan in the Sanaag Region of the Republic of Somaliland, and have caused loss of life, injuries, as well as the sequestration of civilians who they hold as hostages to this day.[/i]
Het echte probleem in Afrika, bijna overal op het continent, is de armoede.
Jan
China is haar wijze volop bezig Afrika te veroveren en doet dat beter dan ooit Rusland en de Westerse wereld voorelkaar heeft gekregen.
Nou, nou, nou. Ik heb net die Enait bekeken (bij Knevel en Van den Brink). Als die zijn zin krijgt, wordt het een Afrikaanse ‘democratie’ in Nederland. Wat een … .
Jammer vind ik dat kennelijk niemand de koran niet gelezen heeft, Knevel niet, Verdonk niet, geen van allen. Daardoor kan Verdonk niet duidelijk maken wat niet kan. Ze zegt nog wel, het gaat steeds verder, vrouwen worden uitgescholden voor hoer, straks moet ik een hoofddoek op, enzovoort. Ze legt niet uit, dat de islam niet past bij een democratie, omdat het een religie is die de regels van de koran aan iedereen wil opleggen.
Enait laat zien dat het ernst is, hij scheldt tegen niet-moslims, is niet bereid zich te houden aan wetten en regels en zal niet terugdeinzen voor meer geweld.
Kom me nu niet weer aan met dat ik islamofoob zou zijn. Ik heb niets tegen de islam en moslims, maar wel tegen de gewelddadige ideologie die beschreven staat in de koran en het daaruit volgende gedrag van … zoals Enait.
Jan
…idd ze is slechts een racistische islamofoob, geen ideologische islamofoob zoals Hans Jansen of Janwbh ja echt jammer zeg!
M
Laten we het fundamentalisme toch relativeren: Mohammed Enait is lid van een zeer kleine groep die binnen de Nederlandse Islam ook slecht ligt.
Laten we het relativeren: in Canada is deze week een epidemie van de bof uitgebroken – die begonnen is bij de Nederlands Hervormde Kerk van Chilliwack, omdat zij weigerden zich om godsdienstige redenen in te laten enten.
Stelling van de dag (2): de Hervormde Kerk in Chilliwack is verantwoordelijk voor meer maatschappelijke schade en doden dan de Salafisten in Amsterdam.
maarre het gaat toch over onafhankelijkheid en Somaliland?
Leve de onafhankelijkheid van regionale minderheden. (Dus ook, wat mijn vrije mening betreft, Abchazie en Zuid-Ossetie.) Zelfbestuur is goed en samenwerking/verdragen op macro-niveau worden daardoor des te realiseerbaarder. Wie hebben er nu principieel wat te maken met de mensen van Somaliland behalve zij zelf en zij die zij zelf om hulp vragen.
Een mooie, hoopgevende prestatie.
Beste Alison,
Somaliland is inderdaad een lichtpunt in het overwegend duistere Afrika. Het land schreeuwt om erkenning en verdient dat als geen ander. Maar helaas, Alison, de Somalilanders hebben de politieke realiteit tegen, want het probleem van Somaliland is volgens Wikipedia: dat de Afrikaanse landen in 1963 afspraken de landsgrenzen nooit meer te veranderen. Internationale organisaties zijn bang dat als ze Somaliland erkennen er straks nog veel meer Afrikaanse landen uit elkaar zullen vallen. Dit houdt het risico in dat het Afrikaanse continent kan verworden tot een lappendeken van elkaar bevechtende, nauwelijks levensvatbare ministaatjes.
Stadgenoten van mij bezochten nog niet zo lang geleden Somaliland en hebben na thuiskomst hun fotomateriaal in de plaatselijke boekhandel kunnen tonen. Hun relaas staat op de site van de Wereldomroep. In dit verband best interessant om te lezen.
http://www.wereldomroep.nl/actua/dossier/mijnwereldnieuws/somaliland
Met vriendelijke groet.
# 3
Wat een leugenachtige representatie van Knevel en van den Brink. Die hele show was zo wie zo een farce: een zorgvuldig voorbereidde media act met zoals gewoonlijk het uitnodigen van elkaars tegenpolen zonder enige consideratie/nuancering voor de werkelijkheid. Het irriteerde mij mateloos dat er geen substantieel verweer kwam voor het weigeren van handen schudden. Zoals bijv., het heeft niets met disrespect te maken; of, IK vertegenwoordig een te kleine minderheid om mijn normen op te leggen aan anderen en dat is ook niet mijn bedoeling. Ik vraag hoogstens aan anderen om rekening te houden met mijn geloofsovertuigingen. Die meneer Jan weet kennelijk alles af van de diepere beweegredenen van moslims omdat hij de koran heeft gelezen…Mijn God.. wat een onnozelheid!
@ Jan46
Misschien is de beangstigende en onthutsende waarheid dat de koloniale grenzen van Afrika in grote meerderheid stuk voor stuk onhoudbaar zullen blijken en is het beter, waar de kans zich voordoet, mee te stemmen met door zelfontplooing en empowerment ontstane machtsstructuren en niet met ‘wat corrupt is en toch sneuvelt’?
Net ook maar de spraakmakende show gekeken.
Wat een intelligente en ambitieuze jongeman. Helaas is er een ongeschreven gouden regel bij hoogbegaafdheid: tot IQ 130 een steeds dikkere BMW (Verdonk), boven IQ 140 de spoelkeuken (Enaid).
Zo, werd Verdonk even ge-UPG’d (uit positie geluld) :) Begreep ik het nou goed dat ze hem aanviel op het feit dat hun advocatensite was gehackt met porno door extreem rechts en dat hij zou instemmen met die porno? Nee, dat moet ik verkeerd begrepen hebben.
Helaas, Enaid, jouw argumenten zijn misschien meer steekhoudend; maar jou begrijpen ze niet – Verdonk wel.
Hoe heet zijn advokatenkantoor? de Muslim Panthers?
En toch, Enaid, alhoewel ik je argumenten respekteer, de serieuze vraag: zou jij als je de macht had en de meerderheid zou vormen ook mijn rechten als anderslevende respekteren? Ik ben zo bang dat je dan hetzelfde zou doen met mij als Verdonk nu op schandalige wijze deed met jou: verbieden te bestaan.
Verdonk is een griezel, ze heeft geen programma, ze is nog steeds manager van een gevangenis, ze weet niet eens dat het brood daar niet te vreten is en als het aan haar ligt, is het ook een extraparlementaire welverdiende extra straf. Desondanks gaf ze Enait behoorlijk weerwoord – maar wel oppervlakkig, populistisch, simpel en tot geen enkele toenadering bereid, integendeel, bereid om een ”˜wet Nederlandse normen en gewoonten’ in te voeren – dus eng. Ik moet er niet aan denken dat ze macht zou krijgen, je kunt alles van zo iemand verwachten.
Enait is een voorbeeld van een zeer kleine groep, maar ondertussen zet hij wél de toon. Waar blijven de protesten van de grote groep moslims tegen deze scheldende strijder à la koran? [b]Waar blijven de protesten van de redactie van wijblijvenhier, of vindt de redactie het juist prima wat Enait te berde brengt?[/b]
Ik vind het gewaagd om Somaliland te vergelijken met Abchazië en Zuid-Ossetië.
@Jan46 (#6),
[b]Afrika (het continent) is niet overwegend duister![/b] Wat een onzin. Het is alleen maar duister in die zin, dat er minder elektrisch licht is, maar dat komt door het overheersende probleem – armoede (het ontbreken van licht is zeker niet het gevolg van Cramerisme, hoewel de Chinezen ongetwijfeld bereid zijn spaarlampen te verkopen aan Afrika, net als asfaltwegen die zo dun zijn dat de wortels er binnen enkele jaren doorheen groeien.
Anoniem (#7),
Er is niets onnozel aan het lezen en herlezen van de volledige koran. Mij uitschelden voor onnozel omdat ik de koran heb gelezen en herlezen is net zo achterlijk als het gedrag van die … Enait.
Alison (#8),
Ik heb ook zo’n idee dat de koloniale grenzen onhoudbaar zullen blijken.
Alison (#9),
Nee, dat heb je niet verkeerd begrepen, Verdonk viel hem aan op de porno op de gehackte site van het advocatenbureau. Belachelijk. Ik vond zijn verdediging overigens zwak.
De argumenten van Verdonk waren steekhoudend, hoewel oppervlakkig, maar die van Enait niet, die maakte er een potje van. Hij zat om zichzelf te lachen, de ijdeltuit met zijn dure woorden, die hij zelf maar gedeeltelijk begrijpt. Ondertussen richt hij veel kwaad aan, zoals aan moslims opgedragen in de koran. Waarvoor heeft hij eigenlijk dat hoedje op? Om vrouwen niet in de verleiding te brengen met zijn lokken? De engerd, met zijn verleidende handen. Als ik met hem te maken zou hebben, zou ik hem geen hand meer willen schudden.
Alison, ik twijfel er niet aan dat Enait veel mensen te grazen zou nemen, als hij de macht had.
Jan
#8 Alison
Beste Alison,
De vraag of Afrika beter af zou zijn geweest met grenzen langs de etnische scheidslijnen dan met de koloniale grenzen van de tekentafel van de Conferentie van Berlijn (1884/85) zullen we waarschijnlijk nooit volledig kunnen beantwoorden. Een bevestigend antwoord lijkt voor de hand te liggen, omdat in Afrika juist veel oorlogen rond grenzen zijn gevoerd waarbij miljoenen slachtoffers zijn gevallen. Ook hebben veel Afrikaanse landen met afscheidingsbewegingen te maken gehad. Maar in een bevestigend antwoord schuilt toch ook weer het gevaar dat je voorbijgaat aan de zeer complexe etnische samenstelling van het continent. Daarnaast kent Afrika ook nog problemen die niet per definitie het gevolg zijn van de tekentafelgrenzen. Pikant in dit verband is dat Somaliland, voorheen Brits Somaliland, dat het in onze ogen zo goed doet, eveneens ”˜ontworpen’ is op de Berlijnse tekentafel.
Ik meen me te kunnen herinneren dat de Afrikaanse Unie enkele jaren geleden het plan heeft opgevat om uiterlijk in 2012 of daaromtrent tot nieuwe grenzen te komen. Maar als je het mij vraagt zal dat plan waarschijnlijk niet veel meer inhouden dan het definitief vaststellen van de grenzen waarover nu nog tussen landen onenigheid bestaat, zoals tussen Tsjaad en Libië, Oeganda en Rwanda, Soedan en Egypte, Botswana en Namibië en tussen Ethiopië en Eritrea.
Met vriendelijke groet.
Enait is een schande voor de moslimgemeenschap en gigantisch media geil
Hij bedrijft politiek en politici zijn mediageil.
hahaha
Die enait is een grappig mannetje, probeert heel netjes nl te prediken, maar zoals zo vaak; je kan het aapje uit de ghetto halen, maar je kan de ghetto niet uit het aapje halen.
Jan waar kan ik dat filmpje vinden/ knevel en van brink? thanks
Ik begrijp dat men het hier liever wil hebben over een volkomen oninteressante moslimdwaas dan over de toekomst van zo’n 8oo miljoen bewoners van het Afrikaanse continent.
Met vriendelijke groet.
#10 Jan
Beste Jan,
Aan jouw reactie te merken blijk ik op je ziel getrapt te hebben. Maar ging het stukje van Mohammed niet over ontluikende democratie in Somaliland? Is vanuit dit gezichtspunt bezien Somaliland vergeleken met de rest van het continent dan niet een lichtpunt in een verder duistere, lees: ondemocratische, omgeving? Of weet jij nog veel meer Afrikaanse landen te noemen met een vergelijkbaar democratisch gehalte?
Met vriendelijke groet.
Voor de toekomst van Afrika is het belangrijk dat de gewone Afrikaan toegang heetft tot onderwijs, gezondheidszorg en finaciele dienstverlening (mogelijkheden tot lenen en sparen). Daarnaast zouden de handelsregels eerlijker moeten worden. Nu moeten Afrikanen heffingen betalen om iets aan Europa te verkopen terwij Europese boeren gesponsord worden door de landbouwsubsidies.
Uiteindelijk zullen de Afrikanen zelf hun landen moeten opbouwen maar nu krijgen veel mensen weinig kans. Dit valt bijvoorbeeld te verbeteren door via asnbank, triodosbank of oikocredit te investeren in microkredieten.
Beste Wouter,
Ik ben het hartgrondig met je eens. Vooral die handelsregels tussen Afrika en Europa en de Europese landbouwsubsidies moeten dwingend op de schop. Afrikaanse producenten dienen in alle eerlijkheid te kunnen concurreren met Europese producenten. Dan bij ons maar wat minder zodat ze daar wat meer hebben.
Met vriendelijke groet.
“The game of the rules and the rules of the game”…Dat is de titel van een heel interessant proefschrift die hier o.m. over gaat! Ik ken de auteur persoonlijk en hoop het eens te lezen. Maar vindt het tenenkrommend ergelijk dat er zo vaak maar iets geroepen wordt zonder enige kennis van zaken! Dat moest ik even kwijt, sorry hoor en ga maar gewoon door…
Beste Anoniem,
Kun je je nader verklaren a.u.b.?
Met vriendelijke groet.
Beste jan 46,
Wat ik bedoel te zeggen is, dat mensen heel snel geneigd zijn om iets te roepen over onderwerpen waar ze eigenlijk heel weinig vanaf weten. Via internet kan je tegenwoordig heel veel informatie opnemen, maar dat betekent niet dat mensen ook begrijpen wat ze lezen. De ontwikkeling van de zogenaamde derde wereld landen is een heel ingewikkeld onderwerp. Ik pretendeer niet de kennis te hebben om daarover een zinnige inhoudelijke discussie te kunnen voeren, maar ik merk wel dat er vaak heel simplistisch over gedacht/gediscussieerd wordt. De titel van het proefschrift dat ik aan haalde, geeft echter voor mijn gevoel precies aan hoe men naar dergelijke onderwerpen moet kijken: met argwaan voor het politiek correcte denken, maar niet zonder enig realiteitsbesef, om die denkwijzen te doorgronden om zodoende toch uiteindelijk haalbare en significante doelstellingen te kunnen verwezenlijken.
Beste Anoniem,
Je nadere uitleg klinkt heel aannemelijk. Zo ben ik er geen voorstander van om louter vanuit een goed hart (lees: politiek correct hart) de bewoners van de Afrikaanse landen hulp te bieden. Onderzoek heeft aangetoond dat ongebreidelde ontwikkelingshulp op de wijze van Jan Pronk c.s. contraproductief werkt. Waar wij in het Westen wel voor kunnen zorgen is dat de barrières die wij zelf hebben opgeworpen en die de mensen op het Afrikaanse continent hinderen zichzelf te ontwikkelen weggenomen worden. De beste hulp is die hulp die helpt de ander zichzelf te helpen, lijkt mij.
Met vriendelijke groet.
wouter (#17),
de microkredieten ben ik niet zo enthousiast over. Het gaat zo ver dat men hypotheken wil verlenen op latrines met een huisje, terwijl de Afrikanen zelf prima in staat zijn latrines en huisjes te bouwen. Als ze het niet doen, is het vanwege gebrek aan geld en tijd. Het voorstel is dan ook om de aflossing en de rente te laten betalen uit algemene geldstromen. De opbrengst komt terecht bij de banken, die nu ook de armen als klant hebben en uitbuiten. Wat wel zin heeft is om latrines met huisjes die Afrikanen zelf gebouwd hebben, te waarderen en op grond van de waarde een lening te verstrekken, waarmee de Afrikaan goederen kan inkopen om te verkopen op de markt. Dat levert wel een (klein) inkomen op.
Wat de ontwikkelingshulp en het bedrijfsleven betreft, het meeste geld stroomt weer terug naar Europa. Alleen rond de organisaties onstaat een kleine economische heuvel, maar het saldo voor het Afrikaanse land dat ontwikkelingshulp krijgt of waar zich een Europees bedrijf vestigt, is over het algemeen negatief.
Ontwikkelingshulp heeft zeker zin, als het resultaat ervan daadwerkelijk in het bedoelde land terecht komt. Ik raad mensen die een oude naaimachine naar Afrika willen sturen aan, het telefoonboek van een land in Afrika te nemen, iemand op te bellen en te vragen naar zijn of haar bankrekening. Veel banken werken samen met de Postbank. Dan kun je rechtstreeks een bedrag gireren (het kost nog minder dan betalen in Europa). De ontvanger zal je dankbaar zijn en het geld komt rechtstreeks in de economie van het land terecht.
Ik heb me nogal geërgerd aan het afschaffen van de fiscale aftrekbaarheid van onderhoud van familie in andere landen. Vervolgens verscheen de minister-president (was het toen al Balkenende?) op de televisie, samen met kinderen schoenendozen vullend met knuffels en kleding. Kom op zeg, wat is dat voor een hypocrisie.
Jan46 (#16),
de meeste landen in Afrika hebben een democratie. Daarnaast bestrijd ik het beeld van Afrika als ”˜duister’ continent. De meeste mensen leven gelukkig en in vrede, het is niet waar dat er geen ”˜licht’ zou zijn in Afrika. Armoede is de oorzaak van de meeste problemen. En conflicten tussen bevolkingsgroepen en religies, aangewakkerd door machten van buiten Afrika.
Stelling: veel conflicten in Afrika zijn mede te wijten aan de islam en het christendom.
Jan
elk parlement heeft zijn dwaas wij Wilders en Engeland heeft Galloway
#23 Jan
Beste Jan,
De meeste landen in Afrika hebben een democratie, schrijf jij. In naam misschien wel, maar of dat allemaal goed functionerende democratieën zijn is helemaal de vraag. In een aantal gevallen dient de vlag van de democratie er alleen maar voor om de dictatoriale lading van het huidige regime te dekken. Sommige democratieën die wel functioneren doen dat zo slecht omdat ze op Britse leest zijn geschoeid en dus een meerderheidsdemocratie zijn. Als je weet dat heel veel Afrikaanse staten een lappendeken van etnische minderheden vormen, dan begrijp je dat binnen een meerderheidsdemocratie sommige minderheden al gauw aan het langste end en andere weer aan het kortste end trekken. Dat komt mede omdat kiezers niet zozeer op afgevaardigden van een bepaalde politieke partij stemmen, maar meer op iemand uit de eigen etnische groep. In Afrika leeft de gedachte sterk dat het een plicht is goed voor de eigen groep te zorgen. In een meerderheidsdemocratie geldt dan snel het principe ”˜the winner takes it all’.
Een oplossing voor multi-etnisch samengestelde staten zou kunnen zijn een consensus-democratie, in combinatie met evenredige vertegenwoordiging. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat meerderheidsdemocratieën vatbaarder zijn voor oude stammentwisten en totalitaire tradities en dat besluitvorming en beheersing van geweld binnen een consensus-democratie in betere handen is. Maar een belangrijk gegeven bij het functioneren van Afrikaanse democratieën is toch het ontbreken van een democratische cultuur, want een democratische staatsinrichting vormt nog geen garantie voor democratisch denken.
Jouw stelling dat veel conflicten in Afrika mede te wijten zijn aan de islam en het christendom bestrijd ik. Heel veel conflicten binnen de etnische lappendeken van een Afrikaanse staat vinden hun oorsprong in etnische spanningen. In sommige Afrikaanse staten heb je christelijke en islamitische minderheden en vaak vinden deze etnische conflicten langs de godsdienstige scheidslijnen plaats.
In Noord-Ierland waren er conflicten tussen enerzijds de oorspronkelijke Ieren, van huis uit katholiek, die aansluiting met Ierland zochten en anderzijds nakomelingen van Engelse en Schotse immigranten, van huis uit protestant, die pertinent tegen die aansluiting waren. Net zo goed als er in Noord-Ierland geen strijd was tussen het protestantisme en het katholicisme geldt dat ook voor sommige Afrikaanse staten, dus geen strijd tussen de islam en het christendom.
Nogmaals, Jan, de tegenstelling licht en duister heb ik slechts gebruikt in de context van het begrip democratie. Ik heb geen beeld van Afrika als zijnde een duister continent.
Met vriendelijke groet.
Nog even een aanvulling op het bovenstaande.
Het aardige van de democratie in Somaliland is dat dit land een typisch Afrikaanse variant heeft ontwikkeld. Zoals Mohammed schrijft: een hybride vorm van traditionele clanpolitiek en moderne democratische principes. Interessant, omdat hierin mogelijk een voorbeeld schuilt voor andere Afrikaanse landen.
Dit bericht is voor Jan:
Heb je niks te doen met je vrije tijd ofzo? 85% van de reacties zijn hiero van jou.. Volgens mij ben jij echt een heel levensloos figuurtje!
Beste Wouter en Jan46,
Hele leuke opmerking, de boeren sponseren met landbouwubsidies haha doe eens onderzoek.
Weet je hoeveel de boeren zelf krijgen van die subsidies?
Niets dus.
De subsidies komen vooral de slachterijen, supermarktketens en last maar zeker niet least jullie twee toe!
Wat gebeurd er als de subsidies verdwijnen?
Jou blokje kaas wordt vier keer zo duur, supermarkten en slachterijen minder winst en de boeren, tja die worden nog steeds uitgemolken.
Maar waar het echt om gaat is de wederkerigheid natuurlijk!
Prima als de boeren uit afrika toegang krijgen tot de europese markt, maar dan wel aan dezelfde regels gebonden natuurlijk. Wat dan? Dan kunnen ze nog steeds niet misschien concurren met de europese landbouw, want hoewel het de favoriete tak is waar moraalridders op kankeren, is de europese landbouw geweldig efficient en winstgevend. Het gaat ook om jullie portemonnee want de landbouw maakt in Nederland nog steeds meer dan 10% van het BNP uit.
Dus be careful what you wish for!
Mvg