Soms is het geluid in de verschillende media oorverdovend. Er is iets nieuws, of je het goed of slecht vindt of dat het je onverschillig laat, is nog even moeilijk vast te stellen. De hype is los en je komt er niet onderuit. Vervolgens betijt het lawaai slechts langzaam en beginnen mensen zich een beetje te roeren. Leuk concept, maar… die persoon zit er bij en die vertrouw ik niet, dat gedeelte vind ik belachelijk, dus de rest zal ook wel suf zijn, die en die mensen zitten er stiekem achter, het is een complot van de overheid, mensen doen daar zaken die niet kloppen en meer van zulks.
Ziehier in een notendop de lancering van de Poldermoskee zoals ik die in de afgelopen van buiten heb meegemaakt.
Echter, de visie achter de Poldermoskee vond ik vanaf het begin af aan zo sterk, dat ik al die negatieve vibes ver genoeg opzij kon schuiven om er gewoon een paar keer te komen bidden, wat iftars mee te maken, en het een en ander aan lezingen te bezoeken. De nadruk op de Nederlandse taal die ons allen in dit land bindt, de expliciete uitnodiging aan jongeren om te komen en te participieren in zowel organisatie als activeiten – zonder de ouderen te verwaarlozen – en uiteraard, de versterkte aanwezigheid van vrouwen in de moskee (eindelijk beginnen we de potentie van onze gemeenschap ten volle te benutten!). Al deze zaken verwarmen mijn hart, en maken me tot op grote hoogte ontvankelijk voor de spirituele schoonheid van deze moskee.
Afgelopen vrijdag, de 27ste nacht van Ramadan, ben ik weer eens langsgegaan. Met wat polderbroeders en een kleine Irakees hebben we eerst onze vasten verbroken in mijn huismoskee in Oost en hebben we vervolgens bij de Turk gegeten. Rond half 10 ’s avonds kwamen we bij een volle Poldermoskee aan, waar het een feest der herkenning was: broeders en zusters die ik heel vaak zie in de stad op de verschillende plaatsen voor gebed, opleiding of plezier, maar ook mensen die ik slechts 1 of 2x per jaar tegenkom. Vele (halalle) knuffelpartijen volgden (en beleefde knikjes van het hoofd met hand op het hart voor de mensen wiens voorkeur daar naar uitgaat).
Een van de broeders deed een verhaal in het Nederlands, vervolgens in het Arabisch en als laatste kwam iemand nog een mooie Berberse variant daarvan houden. Niemand werd uitgesloten van welke kennis of informatie dan ook. Achterin de zaal zaten een aantal zusters en die hadden een verrassing: een Nederlands meisje wilde graag getuigen en toetreden tot de islam, alhamdulillah. Na haar shahada, werd er opgeroepen tot het gebed en kwam de imam tevoorschijn. Deze jongen heeft zo’n mooie stijl van recitatie dat ook de Poldermoskee elke avond meer mensen in zijn gebedsruimte leek te hebben. Vooral ook veel buurtvolk – en dat is extra mooi, want na al die mediahype is het beter om je voeten stevig in de klei te planten zodat je wortel kunt schieten in de gemeenschap. De nabije buurt is daarbij onmisbaar.
Traditioneel gezien noemt men de 27ste nacht van de Ramadan ‘laylat-oel-Qadr’- alhoewel de overleveringen hier niet zo zeker van zijn, die sporen gelovigen aan om deze nacht te ‘zoeken’ (door intensivering van het gebed) in de oneven nachten van de laatste 10 dagen. Het is een nacht die wat betreft zegeningen beter is dan duizend maanden (zie ook Qur’an 97: 1-5). Veel moskeeën blijven dan de gehele nacht open. Zo ook de Poldermoskee. Er waren verschillende mensen die reciteerden, soms uit het hoofd, soms uit het boek; er waren 3 lezingen. Over de Profeet en zijn relatie tot de natuur en de mens, maar ook over de eigen verantwoordelijkheid van de mens om van zijn of haar vasten meer te maken dan enkel honger en dorst, om de spirituele dimensie te zoeken, om je tong in bedwang te houden en om nog dichter bij de tevredenheid van Allah swt te komen.
Hoewel ik niet van plan was de hele nacht te blijven, zwierf ik rond van gebedsruimte naar eetruimte, van de keuken (moge Allah swt Bilel zegenen voor zijn koffie!) naar de gang en weer terug. Rustig zelf bidden, in staat van slapeloosheid gezamenlijk bidden, smeekgebeden en persoonlijke recititatie. Mijn lichaam wist hieraan energie te onttrekken op een manier die ik nog nooit had meegemaakt, soebhanullah! Rond half 6 draaide mijn maag alle kanten op, maar ik wist hem te bedwingen. Na het ochtendgebed, rond 6 uur, wilde ik naar huis gaan.
In de halfschemer kwam een jongen naar me toe. Sorry, mag ik je wat vragen? Ben jij niet Abduljabbar van der Ven? Bevreemdende situatie, misschien wel gedroomd.
Het was een bijzondere ervaring op meerdere vlakken. Ik vernam van een van de dames van het bestuur dat er insha’Allah ook buiten de Ramadan ruimte zal zijn voor dit soort nachtelijke gebeden, lezingen en activiteiten. Nederland is een goede plek van islam rijker geworden. Moge Allah swt ons allen leiden.
35 Reacties op "Nachtelijke gebeden in de Poldermoskee"
Hoy Nouredine,
opnieuw een mooi stuk,van harte wil ik jouw bij deze een heel mooi eid feest wensen.Ik hoop,en bid je toe dat de vreugde,en de vrede van dit feest,je hart mag vervullen met veel goeds
in woord en daad.
Vrede, salaam, patrick
Beste Luitjes,
Voor wie morgen 3ied viert bedenk dan wel het volgende:
Men heeft op het Arabische Schiereiland niet de nieuwe maan waargenomen! Dat is astronomisch onmogelijk!
Wie toch blijft volhouden dat de nieuwe maan daar is waargenomen liegt!
De eerste mogelijkheid dat een moslim met het blote oog de nieuwe maan kan waarnemen is dinsdagavond tenzij men op Tahiti woont maar naar mijn weten krijgen wij geen bericht van moslims uit Tahiti dat men de nieuwe maan heeft waargenomen!
De eerste grote moslimgemeenschappen die de nieuwe maan kunnen waarnemen bevinden zich in Zuid-Amerika en Afrika ten zuiden van de Sahara met namen Zuid-Afrika. Wanneer moslims daar vanuit verschillende landen melden dat ze de nieuwe maan hebben waargenomen dan kun je er van uitgaan dat, dat ook zo is.
Op het Arabische schiereiland kan men dat pas op woensdagavond doen met het blote oog!
Die lui in Saudistan liegen er weer op los sterker nog ze spreken zelfs hun eigen brekende maankalender de Umm al Qurra tegen! Volgens die kalender is het pas woensdag 3ied!
Onderricht jezelf en laat je niet in de luren leggen:
http://www.crescentmoonwatch.org/nextnewmoon.htm
http://www.phys.uu.nl/~vgent/islam/islam_cal_nl.htm#heilige%20maanden
http://www.icoproject.org/icop/ram29.html
Saturday 30 August 2008:
Saudi: Hazy/Not Seen: ICOP member Mr. Majid Marzani mentioned that he didn’t see the crescent by binocular and it was hazy.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Beste luitjes?
nieuwe bidah hassanah? :P
Mohammed,
Dat is inderdaad zo, wat is de reden hiervoor dat ze van hun eigen regels afwijken? Weet jij dit of een mogelijke verklaring?
Vorig jaar was het ook met 3eid al adha op een andere dag dan waarmee we zijn begonnen met ramadan.
By the way ik vind dat we eigenlijk met Marokko moeten beginnen met ramadan en eindigen, tenminste de Marokkanen. We zitten in ongeveer dezelfde tijdzone.
confusing!!! Als ik gebeld wordt door familie en ze feliciteren me dan is het ied.
Poldermoskee is prima idee, turken doen het al jaren in eigen taal.
hoop dat er meer moskeeen gaan volgen.
voor morgen of overmorgen: ied moebarak said iedereen! Dat we maar weer met een schone lei mogen beginnen aan een nieuw jaar.
Mooi initiatief van de Poldermoskee om dit soort nachtelijke gebeden ook buiten de Ramadan te organiseren.
Groet,
Sakina
*modbreak: meneer moet er zeker nog aan wennen dat moslims hier blijven!
muwahahaha
*
arbeider .
We zullen flink voor je gaan bidden.
je hebt het zo te horen erg zwaar.
traumatisch leven ? Alle begrip hoor.
beterschap .
=======================================
( en het is le ied !
( net gehoord gefeliciteerd !!!!)
dat is heel mooie Site ik wont in marokko en ik heb gezien ddie Site ik vnidt hem heel goed Wlh
Als buurtgenoot hoop ik als niet-moslim ook nog eens gelegenheid te vinden deze moskee te bezoeken maar weet eigenlijk niet of er bijvoorbeeld lezingen georganiseerd worden die voor een bredere groep interessant zijn en of de moskee een website heeft waar deze aangekondigd worden.
Beste Abdel,
Welke achterliggende redenen de Saudi’s en hun religieuze handlangers hebben om hun eigen berekende maankalender tegen te spreken en de astronomie daar kan ik alleen naar gissen maar het zullen geen zuivere redenen zijn dat is iets waar ik wel zeker van ben bij zo’n regime.
Overigens hebben we die discussie hier verleden jaar al gehad:
http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/1379-Wij-zien-wat-jullie-niet-kunnen-zien!.html
Marokko volgen is niet de oplossing in Nederland of Europa men moet gewoon de astronomische wetenschap volgen waaraan moslims van weleer veel aan hebben bijgedragen. Vanuit de verschillende berekeningsmethoden moet men er één kiezen en die als richtlijn hanteren voor het bepalen van het begin en einde van alle Islamitische maanden zodat men eens en vooral af is van de verwarring veroorzaakt door het slaafs navlogen van Saudistan!
Wat mij trouwens opvalt sinds ik deze kwestie een aantal jaren volg dat is dat vaak alleen de Marokkaanse gemeenschap in Nederland de Saudi’s slaafs volgen maar in de rest van Europa niet. Ook dit jaar weer!
The OFFICIAL First Day in Different Countries
Tuesday 30 September 2008:
1. Saudia Arabia (claim of sighting)
2. Lebanon (following saudi)
3. Yemen(following saudi)
4. Libya (Conjunction before Dawn)
5. Jordan (following saudi)
6. United Arab Emirates (following saudi)
7. Kuwait (following saudi)
8. Bahrain (following saudi)
9. Iraq (following saudi)
10. Sudan (following saudi)
11. Palestine (follwing saudi)
Wednesday 01 October 2008:
1. Malaysia
2. UK
3. US (ISNA)
4. Canada (Muslim Council of Montreal)
5. Algeria
6. Japan (Islamic Center)
7. France
8. Switzerland
9. Oman
10. Tunisia
11. Egypt
12. Tanzania
UK:
1. Not seen: ICOP member Mr.Qamar Uddin said: “…The sky was overcast with clouds so it was not possible to sight the Hilal by the naked eye or binoculars. Many people in other parts of UK have also attempted to sight the Hilal, but they could not do so either. Furthermore, we have been unable obtain any reliable Hilal sighting news from any countries in the East of UK either (excluding Saudi Arabia). Therefore, the Ulama (including Wifaq and Batley) have decided that tomorrow, Tuesday 30 September 2008 shall be 30 Ramadan 1429 AH in UK and 1 Shawwal (Eidul Fitr) 1429 AH will be on Wednesday, 1 October 2008 Insha-Allah (completing 30 days of the month)”
2. Not seen: ICOP member Dr.Muhammad Afifi al-Akiti said: “A group of us attempted to perform the obligatory sighting tonight for the Shawwal crescent in Oxford on 29 Ramadan, Monday 29th September, immediately after Maghrib prayers at the usual site. The local horizon is partly cloudy and the new crescent could not be sighted. By ‘Isha time there were no reports of any credible sighting east of our location; rather, we received news of negative sightings in Morocco, South Africa, and Malaysia. Therefore, we should be completing 30 days [istikmal] for Ramadan with the Tarawih tonight, so that the first day of ‘Id al-Fitr should, at the earliest, fall in the UK on Wednesday 1 October.”
Tanzania:
3. Not seen: ICOP member Mr.Hamza Rijal said: “Hilal was not been sighted in the tiny island of Zanzibar, majority of Muslim in the tinny island of Zanzibar The New Crescent of Syawwal 1429 AH was NOT SEEN from anywhere in Zanzibar. Based on this information , Mufty office Religion Affairs has officially declared that the first Shawal 1429 AH will be on Wednesday, 1 october 2008. In Zanzibar there are two groups with their own way of celebrating Eid. The first group they always comply with Saudi report they are about 10% of them in the population of 1.1 million. Today 30 September is first Shawal and majority of Muslim will celebrate Eid tomorrow Insha-Allah.Begin…………….: The first day of Eid is Wednesday 1 October, 2008”
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
@Mohammed
Wie volg jij als ik vragen mag?
In mijn ogen is een belangrijk element van het vieren van de islamitische feestdagen is dat het in gemeenschap gebeurd, dus dan kies ik er liever voor om de meerderheid te volgen, zelfs als ik het idee heb dat ze (opzettelijk?) de verkeerde dag te pakken hebben. Mijn inziens strookt dat beter met de geest van het vieren van een islamitische feestdag.
Hoedanook, voor een ieder (of je eid nou vandaag of morgen viert), eid mubarak. Enjoy!
Ik volg voorlopig Indonesië, daar ik ben aangesloten bij de moskee van de Indonesische gemeenschap. Maar Mohammed Cheppih verwacht dat over 15 jaar consensus bestaat over een Nederlandse dag (spits vandaag). Laten we het hopen, dan kunnen we het ook als nationale feestdag aankaarten. Meer Poldermoskeeën zullen daarbij helpen. Ik werk hier tegenwoordig in de buurt, dus zal proberen af en toe het vrijdaggebed en wat lezingen bij te wonen. Prima initiatief, hulde.
Een ieder die morgen eid viert zit zowiezo fout omdat eenheid boven zien meten e.d. gaat.Dus ook mohammed moet vandaag gewoon eid vieren welke manier hij ook volgt, *modbreak: gedeelte verwijderd*
Geweldig stuk Mashallah!
Beste Ouwesjaak,
In deze volg ik gewoon de Sunnah en de wetenschap! De laatste dient er toe de eerste goed te kunnen volgen!
Anno 2008 ( dit konden ze eeuwen geleden trouwens ook) weten wij precies wanneer de nieuwe maan ”˜geboren’ wordt, wanneer de nieuwe maan voor het eerst met het blote oog waarneembaar is op een bepaalde plaats etc.
Wanneer een land meldt dat ze binnen hun grenzen de nieuwe maan hebben gezien terwijl de wetenschap stelt dat, dat onmogelijk is dan heeft één van de twee ongelijk.
Als zelfs astronomen van observatoria in dat land zelf melden dat ze de nieuwe maan jaar in jaar uit niet hebben waargenomen op de dag dat de religieuze autoriteiten van dat land dat melden dan is voor mij de kous af en is dat land niet meer betrouwbaar als gids in het bepalen van het begin of het einde van de Ramadan of welke andere hoogtij maand dan ook!
Over welke meerderheid heb je het? In Nederland of in de wereld? Als Marokkanen in Nederland als domme schapen Saudistan willen volgen dan moeten ze dat vooral doen ik doe daar niet aan mee! Wat betreft de rest van de wereld de meerderheid viert de 3ied vandaag op 1 Oktober.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Beste Anoniem,
Welke eenheid? En waar staat dat eenheid boven zien en meten gaat? Moeten wij lui blijven volgen waarvan al ettelijke jaar wetenschappelijk is aangetoond dat ze er naast zitten?
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Nee mohammed maar wanneer het eenmaal gebeurt zoals dit jaar moeten we ons erbij neerleggen en vanwege eenheid meedoen met de mensen in het land ondanks de fout.Het alternatief om alleen door te vasten is er gewoon niet.
We hebben hier specifiek over gebeld met the european council of fatwa afgelopen maandag.Ze hadden vorige week al een fatwa gegeven dat eid woensdag zou zijn.
http://www.islamonline.com/news/newsfull.php?newid=40174
Je hebt dus gelijk wat betreft de dag,maar wanneer de meerderheid beslist moet je meegaan.
De modbreak slaat nergens op ik zei enkel dat mohammed een ouwe zemelaar was vanwege zijn zuurheid in deze post,big deal.
Sorry hoor Anoniem,
Maar als SA opeens zou verklaren dat een beetje varkensvlees nuttigen best wel okee is, zou de meerderheid dan ook volgen?
Vergissen is menselijk. Maar jaar naar jaar dezelfde “vergissing” begaan is niet normaal. Is er dan geen enkele consequentie voor die “geleerden”? Het is en blijft gewoon liegen. Wat zegt de Islam eigenlijk over het afleggen van valse getuigenissen?
Beste Anoniem,
Ik heb vandaag het 3ied gebed gebeden met 200 personen. Zolang mensen zelf niet nadenken en klakkeloos anderen blijven navolgen die het elk jaar bij het verkeerde eind hebben zal er niks veranderen. Wij wonen hier in Nederland/Europa en het is na 60 jaar van aanwezigheid in dit land tijd om hier te bepalen aan de hand van de religieuze criteria met behulp van de wetenschap wanneer het begin en het einde van de Ramadan en andere Islamitische maanden is en dat niet aan de luimen en willekeur overlaten van een in religieus en wereldlijk opzicht moreel failliet regime!
In de rest van Europa volgt men of Turkije of viert men in meerderheid de 3ied vandaag alleen Nederland wijkt in dit opzicht af! Waarom moet men hier in Nederland Saudistan volgen? Waarom kan men hier niet net als de meeste moslims in het VK, Frankrijk etc een eigen keuze maken onafhankelijke van Saudistan?
Jij hebt alle recht de meerderheid te volgen maar ik heb alle recht daarvan af te wijken en de toekomst zal uitwijzen dat ik alsnog gelijk krijg!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
@18 De European Council of Fatwa…..
De door jou aangehaalde fatwa is van de hand van Abd al-Aziz ibn Baz, tot zijn dood in 1999 grootmoefti van Saoedi-Arabie.
Dit is de fatwa van de Europese Raad:
Fatwa (8)
The appointment of lunar months, particularly Ramadhan for the benefit of fasting and Shawwal for the benefit of break-fast, and whether Astronomy has any say in this matter.
Resolution
The Council, having examined the forwarded papers and debated this matter at length and in great detail, reached the following resolution:
The beginning of Ramadhan and Shawwal is decided as a result of viewing, either by the naked eye or by means of astronomy, when made in any Islamic country by sound legal means, in accordance to the holy prophetic saying in the authentic hadith: “When you see the crescent begin your fasting and when you see it again break your fasting” , and in another: “Fast when you see it (the crescent) and break your fast when you see it (the crescent)” . This is on condition that the firm scientific astronomical calculations do not contradict the possibility of such sighting in any country. [b]If these calculations rule out the possibility of sighting, however, the sightings of individuals are rejected and refused as they may have occurred out of mistake, imagination or even a false and untrue claim.[/b] Moreover, the testimonies of individual witnesses constantly carry the element of imperfection, whilst astronomical calculations are sound and unequivocal, and the scholars have agreed that what is imperfect does not stand up to nor overtake what is deemed firm and sound.
The Council also affirms that by astronomical calculations, by no means is it referring to the prohibited and outlawed astrology, nor is it referring to the various calendars which have become widespread throughout Islamic countries, as many may believe. Rather, we mean by astronomical calculations, the fruits of the modern science of astronomy which is built upon sound arithmetic and scientific bases, which has advanced enormously and helped man to reach the moon and other planets, and in which Muslim scientists all over the world, have excelled.
van iemand die het kan weten over zelluf nadenken :
Het is alsof iemand die geen natuurwetenschappen heeft gestudeerd in een discussie met een professor in de natuurkunde de relativiteitstheorie betwist. Of net als iemand die geen basiskennis heeft van biologie of scheikunde gaat discussiëren met een toonaangevende arts over welk medicijn beter is tegen een bepaalde ziekte. Een dergelijk persoon zou uitgelachen worden! Denk je dat een professor hem ook maar enige aandacht zou geven? Deze laatste zou niet eens zijn tijd verspillen door met hem in discussie te gaan. Een dergelijk persoon, als hij echt zijn meningen wil uiten aangaande theoretische natuurkunde, zou eerst zijn VWO af moeten maken en natuurwetenschappen moeten gaan studeren, zijn Bachelor (3 jaar) behalen, dan zijn Master (één tot twee jaar) en daarna zijn PhD (drie tot vijf jaar). Pas dan zal hij in de positie verkeren om een discussie te beginnen met de professor! Hetzelfde, of zelfs erger, is de Moslim die niet eens een basisopleiding in Islamitisch Recht heeft gevolgd en die toch naar voren stapt om de grootste rechtsgeleerden uit te dagen van de salaf en de khalaf van deze Ummah! Hij heeft niet eens de basisvaardigheden om een “bewijs” te begrijpen of te evalueren. Denk je dat het geven van meningen over Islamitisch Recht makkelijker is dan het geven van meningen over theoretische natuurkunde? Het feit alleen al dat je naar “bewijs” vraagt is op zich al een duidelijk bewijs (dalÄ«l) van jouw onwetendheid betreft hetgeen het proces van ijtihÄd inhoudt. Denk je dat het verkrijgen van een “bewijs” even eenvoudig is als het aanhalen van een vers uit de Koran of een enkele HadÄ«th? Jouw taak als leek of beginner in de heilige kennis is niet het vragen naar fatwa’s over een bepaald onderwerp samen met “bewijzen”. Jouw taak is echter slechts het vragen naar de fatwa van één van de vier geaccepteerde rechtsscholen, en om te weten dat deze fatwa’s zijn gebaseerd op een diepgaande kennis en studie van de bronnen.
Als je echt geïnteresseerd bent in de “bewijzen” stap dan alsjeblieft naar voren om de heilige kennis te bestuderen. Je bent meer dan welkom! Om minstens een basisniveau te bereiken, zal je zeker 5 tot 8 jaar serieuze studie kosten. Dat is slechts een basisafgestudeerde; je bent dan nog niet eens begonnen om je te specialiseren! Geloof me, de “bewijzen” kunnen gegeven worden voor elk van de rechtsscholen. De encyclopedische naslagwerken die gedetailleerde bewijzen voor de fatwa’s van de HanafÄ« rechtsschool bespreken, zijn talrijk en bekend, geschreven door grootmeesters in de HadÄ«th en jurisprudentie. Voel je alstublieft vrij om ze te raadplegen iedere keer als je het “bewijs” voor een fatwa wil zien. Maar een onervaren persoon, zoals jijzelf, die zulke werken leest, zal niet in staat zijn om ze te begrijpen, net als een VWO-leerling die gevorderde onderzoeken over kwantumfysica probeert te lezen of over vergaand medisch onderzoek. Hij zal zelfs in nog grotere verwarring eindigen. Het is tijd om bescheiden te zijn. Als je een VWO-leerling bent, dien je de basis te bestuderen en te accepteren wat je leraren je nu vertellen. Jaren later, als je een intelligente student bent, en als je hard gewerkt hebt, kun je in de positie terechtkomen om gecompliceerde theorieën te kunnen bediscussiëren en je eigen meningen te vormen.
Helaas, als onderdeel van de laakbare vernieuwingen van de moderne tijd, heeft zich een beweging ontwikkeld binnen onze Ummah die het volgen van de vier gevestigde rechtsscholen verwerpt en leken aanspoort elke fatwa te bekritiseren zodat zij hun eigen mening kunnen vormen en hun eigen zienswijze kunnen opleggen! (Dit zou goed de Sunnah kunnen zijn van de Amerikaanse zanger, Frank Sinatra, die “I did it my way” zong, maar het is zeker niet de Sunnah van de geleerden van de salaf.) Als je gelooft dat je als VWO-leerling meningen kunt geven over de kwantumtheorie, ahlan wa sahlan! Wees wel gewaarschuwd dat wat je doet volledig harÄm is, het geven van een fatwa die direct gebaseerd is op de bronnen zonder daartoe gekwalificeerd te zijn. Als iedereen automatisch gekwalificeerd was om fatwa uit te vaardigen of te kiezen, zou dit leiden tot verdeeldheid en chaos in de heilige wet. (Overigens, het enkele feit dat je Arabisch bent of Arabisch spreekt, maakt je evenmin een automatisch gekwalificeerde muftÄ«!) Alle vakgebieden hebben curricula en methodes voor hun bestudering. Het Islamitisch Recht is één van de moeilijkste disciplines die vele jaren vergt om er bekwaam in te worden.
Om bijvoorbeeld advocaat te worden, moet je uitstekende studieresultaten hebben en dan een rechtsdiploma krijgen. Zelfs daarna dien je nog examens af te leggen voor de balie. Toch is dat nog niet genoeg! Je moet dan een aantal jaren praktijkstage volgen met een advocaat voordat het toegestaan is dat je je zelfstandig als advocaat kunt vestigen en als zodanig werkzaam kunt zijn. Dit is slechts de manier om een beginnend advocaat te worden. Hoeveel jaren van voortgaand onderzoek en ervaring zijn vereist voor iemand om landsadvocaat of rechter bij de Hoge Raad te worden? Vreemd is het dan dat iedere Jan, Piet en Hamza in onze Ummah zichzelf als gekwalificeerd beschouwt om fatwa´s uit te vaardigen na het lezen van enkele verzen van de Koran en een samengevatte versie van de sahÄ«h al-bukhÄrÄ«! Het is een weergave van onze diepgaande onwetendheid over waar we hier mee bezig zijn. Je hebt niet eens de rechtenfaculteit bezocht en je wilt juridische oordelen vellen! Je bent VWO-leerling en wil aan een discussie tussen professoren meedoen!
Wees bescheiden! Als je onderwerpen uit het Islamitisch Recht wilt bediscussiëren, ga dan aan de voeten van Islamitische geleerden zitten, de erfgenamen van de Profeten (moge vrede op hen rusten) en studeer met hen. Leer zowel van hun goede karakter als van hun kennis, reinig jezelf opdat je een waardige ontvanger mag worden van het licht dat de heilige kennis is. Als je je leven hebt doorgebracht met het bestuderen van bouwkunde of medicijnen, of het najagen van zakelijke ondernemingen, in plaats van het zoeken naar de heilige kennis, en je, nu je ouder bent, besloten hebt om een beetje “religieus” te worden, begin dan met het komen naar de moskee enzovoorts, maar denk alsjeblieft niet dat je een “spoedcursus” in de dien kan doen door “fiqh us-sunnah” of de tafsÄ«r van MawdÅ«dÄ« te lezen, en dan op een niveau kan komen waarop je kunt debatteren met de geleerden. Laat de geloofszaken graag over aan degenen die hun jeugd doorbrachten met de studie van de heilige disciplines en er vele jaren van hun leven aan opofferden. Zoals één van mijn leraren vaak zegt: “dit is de dÄ«n, niet tÄ«n (vijg)!!” Dit is de dÄ«n waar je mee te maken hebt! Het is niet het speelgoed van de willekeurige leek. Het is onze westerse gesteldheid die iedereen arrogant genoeg maakt om te geloven dat ze meningen kunnen geven over alle onderwerpen van theologie tot Islamitisch Recht. De duidelijke waarheid is dat jij geheel niet in de positie verkeert om “bewijzen” voor een fatwa te evalueren en voor jezelf tot een conclusie te komen welke mening het “sterkste” is.
Ik herinner me een discussie met een 18-jarige, gladgeschoren jongere, gekleed in spijkerbroek en leren jas, buiten mijn lokale moskee. Hij was twee jaar eerder begonnen met praktiseren. Hij legde me erg droogjes uit hoe hij de “bewijzen” die naar voren werden gebracht door de verschillende rechtsscholen over elk “onderwerp” toetste en dat hij dan in staat was om voor zichzelf te concluderen welke mening de sterkste is! Het feit dat hij geen woord Arabisch kende was niet genoeg om hem van zijn scholastieke ambities te weerhouden, hij zou alles natuurlijk in het Engels vertaald krijgen! Helaas, zulke armzalige broeders hebben geen idee hoe gecompliceerd veel fatwa´s zijn en hoe uitvoerig de discussies tussen de verschillende rechtsscholen over elk onderwerp kunnen zijn. Realiseren ze zich niet dat ze niets anders doen dan het “blindelings volgen” van elke willekeurige “geleerde” die hen informatie heeft verstrekt over dit bepaalde “onderwerp”. Ze hebben zelf niet eens de bronnen gecontroleerd, d.w.z. de standaard naslagwerken van de vier rechtsscholen, om te zien wat deze zeggen over het onderwerp in kwestie. Het is algemeen bekend dat je geen HanafÄ« fatwa´s aan een ShÄfi`Ä« tekst kunt ontlenen, en visa versa, omdat ze vaak onnauwkeurige beschrijvingen van een andere rechtsschool geven ”“ je moet naar de teksten van de rechtsschool zelf kijken.
Manal,
Je hebt een heel verhaal nodig om je ongelijk aan te tonen. Het geloof wordt onnodig ingewikkeld gemaakt door deze heren die jij bovennatuurlijke krachten toekent. Het geloof is een vrijwillige individuele keuze, je kunt het eens zijn met een geleerde of oneens. Dit op basis van wat jij weet en wat past bij je.
Het is grappig dat je zegt dat je zonder het Arabisch de islam niet kan kennen op een grondige manier. Alle voorbeelden die je hebt gegeven zijn universeel en kunnen in elke taal worden begrepen door iedereen en nog iets ze gaan over de wereld waarin we leven. De islam gaat over het leven na het leven, dan kan ik me voorstellen dat iemand de keuze van zijn islam niet laat afhangen van degenen die in zijn ogen het vaker fout hebben gedaan.
Is het niet zo dat door de nadruk die gelegd wordt op het Arabisch dat de monopolie op het geloof in de handen van Arabieren blijft. Het lijkt wel of islam een Arabische godsdienst is en niet voor de gehele mensheid is gekomen, zoals jij het uitlegt. De islam kun je in elke taal bestuderen en begrijpen en beheersen, dat jij denkt dat dit alleen in het Arabisch kan is een misvatting.
nee nee nee , dit is niet mijn stuk, maar van een echte oulema .
had het iets duidelijker aan moeten geven. en het punt is : dat je niet zelf dingen kunt gaan uitvogelen , maar dat dat het werk is van geleerden, die er iets over mogen zeggen als ze klaar zijn met hun studies en levenservaring hebben. En dat is zo rond hun 60e. en niet een knullie van 25 met een vertaald boek die het wiel opnieuw gaat uitvinden ( zo krijg je cyberimams die onzinnige fatwa s uitspreken en dingen verkonigen die ze niet mogen verkondigen , en zeer grote schade aan ons imago en geloof aanrichten ! ) omdat ze er niet voor geleerd hebben.
Het is een vak , een studie .
een roeping.
We kunnen dus niet zelf maar beslissen wanneer de ramadan voorbij is. Of iets haram verklaren .
Of een fatwa uitspreken.
daar zijn regels voor .
Daar hebben mensen 30 jaar voor gestudeerd.
dat is mijn punt.
Nu is het zo dat de Koran in het Arabisch tot ons is gekomen.
Het lijkt me dus meer dan logies dat als iemand iets gaat roepen over fundamentele zaken aangaande het geloof dat hij /zij op zijn minst de taal machtig is.
zoals men weet zijn er vele lagen van betekenis aanwezig in de koran. een woord kan 5 interpreaties en betekenissen hebben.
Ik lees zelf helaas geen Arabisch , maar ben wel moslim en heb dus al mijn informatie ook maar van vertalingen, maar ik haal het niet in mijn hoofd om iets te gaan roepen over belangrijke zaken als het einde van de ramadan .
Mijn tante pleegde te Zeggen “Niet gehinderd door enige kennis…..
nederig heid is een groot goed.
Manal.
Ik heb nieuws voor je, je mag je nederigheid van je afdoen, het is een grote last die nergens voor nodig is. Dat het Arabisch vele interpretaties heeft en betekenissen vind ik weinig relevant. In een goede vertaling kun je dit opvangen anders een bijlage.
Ik ben niet tegen studie wel, ik vind het wel raar als iemand zijn leefwijze op wil dringen omdat hij geleerd is.
De Kunst van het Luisteren
Islamitische Manieren
`Allamah `Abdul Fattah Abo Ghodda
Als een persoon u iets begint te vertellen, of dit nou publiekelijk is of in het privé, wat u al heel goed wist, zou u zich moeten voordoen alsof u het niet wist. Haast u niet om uw kennis te openbaren, of zijn uitlatingen in de weg te staan. Laat in plaats daarvan uw aandacht en concentratie zien. De gerespecteerde Tabi’Ä« Imam AtÄ ibn AbÄ« Rabah zei:
“Een jongeman zou mij iets vertellen dat ik al gehoord had voordat hij was geboren. Toch zou ik naar hem luisteren en doen alsof ik het nooit eerder had gehoord.”
KhÄlid ibn Safwan al-TamÄ«mÄ«, die vaak het hof bezocht van de twee Khalifa’s, `Umar ibn Abdul `AzÄ«z en HishÄm ibn `Abdul MÄlik, zei:
“Als een persoon jou iets vertelt dat jij al eerder hebt gehoord, of nieuws vertelt dat jij al eerder bent te weten gekomen, onderbreek hem dan niet om jouw kennis te vertonen aan degenen die aanwezig zijn. Dit is brutaal en ongemanierd.”
De gerespecteerde Imam `AbdullÄh ibn Wahab al-QurayshÄ« Al-MasrÄ«, een metgezel van Imam MÄlik, al-Layth ibn S`ad en al-ThawrÄ«, zei:
“Soms als een persoon mij een verhaal vertelde dat ik al wist voordat zijn ouders waren gehuwd, zou ik er toch naar luisteren en doen alsof ik het nooit had gehoord.”
IbrÄhÄ«m ibn al-Junayd zei:
“Een wijze man zei eens tegen zijn zoon:
”˜Leer de kunst van het luisteren zoals je de kunst van het spreken leert.’”
Goed luisteren betekent het onderhouden van oogcontact, de spreker toestaan om het gesprek af te maken, en jouw drang om zijn toespraak te onderbreken tegen te houden. Al-HÄfiz al-KhatÄ«b al-BaghdÄdÄ« zei in een gedicht:
“Onderbreek nooit een gesprek,
nee. nederigheid is een groot goed.
Ik bedoel nederigheid in het je plaats kennen in het grote geheel.
nederig naar God toe . Beseffen hoe weinig je weet.
jezelf onderrichten is een plicht. leer van de wieg tot het graf !
Maar ken je plaats.
vragen stellen is prima en noodzakelijk. Zeker kritische vragen !
Ik geloof datje bij de Taliban wordt onthoofd als je een vraag stelt. Dat is niet de bedoeling. maar tussen een vraag stellen en betweterig zijn, is een heel verschil.
Ik ben geen dokter. ik ga geen medische adviezen geven.
ik ben geen oulema.Als mensen mij vragen stellen die mijn kennis te boven gaan verwijs ik naar een imam of een instantie.
Beste Manal,
Wij zijn inderdaad leken en geen specialisten die zelf de Wet moeten gaan uit leggen of voor arts gaan spelen etc. Echter wij zijn geen schapen die klakkeloos moeten opvolgen wat één of andere autoriteit beweert en al helemaal niet als die zogenaamde autoriteiten het elk jaar bij het verkeerde eind hebben. Wat hier speelt is niet de Wet op eigen houtje uitleggen maar kritiek op wat in strijd is met de Wet aankaarten!
1 + 1 = 2 en geen 3 daarvoor hoef je geen specialist voor te zijn gewoon gezond verstand gebruiken is meer dan voldoende!
Trouwens als jij bij een arts komt en die arts constateert een ernstige ziekte met allerlei kwalijke gevolgen maar ergens in je achterhoofd voel je aan dat het niet klopt die diagnose dan neem ik aan dat je ook naar een andere arts gaat voor een second opinion of niet soms? Misschien ga je wel alle specialisten langs! Maar jij bent toch geen arts dus waarom zou je, je lot gewoon niet in handen leggen van die eerste arts en hem/haar volledig vertrouwen want hij/zij is toch de autoriteit op medisch gebied?
Zo zit het ook met de Fuqaha de specialisten in het Islamitisch recht maar met alle respect het blijven desondanks gewoon mensen die zich kunnen vergissen, gecorrumpeerd kunnen worden, die zich conservatief vasthouden aan maar één uitleg terwijl er meer mogelijkheden zijn, die hand en spandiensten verlenen aan politici, wier uitspraken vaak cultureel gekleurd is etc.
Maar je kunt ook gewoon je eigen verstand uitschakelen en klakkeloos volgen wat die specialisten zeggen dat is jouw keus maar ik en vele anderen denken daar toch anders over.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Imam van Bommel heeft meerdere artikelen op deze site gepubliceerd , ook aangaande de ramadan en het 3 dagen verschil.
was vrij duidelijk.
Ik ben een in Nederland geboren man die nieuwsgierig was naar Islam, ben op vrijdagnacht naar de Poldermoskee gegaan. Ik dacht, iedereen praat altijd maar alle kanten op over de Islam, maar ik kan op zn minst even een moskee binnenstappen toch?
Vond het echt een bijzondere ervaring. Had helemaal niet het gevoel alsof ik werd aangekeken ofzo, andere ‘broeders’ (tussen haakjes omdat ik geen moslim ben) wezen me de weg. En na een tijdje leken de soera’s wel muziek te worden in mn hoofd. Bijzonder!
Beste Manal,
Volgens mij begrijp je de kwestie die hier speelt niet helemaal! Het is niet het verschil in begin en einddata alhoewel het om praktische redenen voor moslims in Nederland/Europa goed zou zijn als er voor alle moslims één begin en einddatum zou zijn. Enfin, dat is niet het geval en dat is ook geen groot probleem. Waar het mij omgaat, is dat moslims over de hele wereld worden voorgelogen door een religieus en wereldlijk failliet regime aangaande de begin en einddata van de Ramadan en het begin van de bedevaartsmaand. Men zegt in Saudistan die data te bepalen aan de hand van de Sunnah wat wil zeggen dat men met het blote oog de maan moet kunnen waarnemen. Echter jaar op jaar zitten ze er daar naast in Saudistan want men claimt de nieuwe maan te hebben waargenomen terwijl dat volgens de astronomie onmogelijk is. Als men in Saudistan zich zou houden aan die Sunnah dan zou men op dezelfde dag als Marokko moeten beginnen en eindigen waar men zich wel houdt aan die Sunnah! In Saudistan heeft men ook astronomen die precies kunnen uitrekkenen wanneer de nieuwe maan voor het eerst waarneembaar zal zijn met het blote oog in het Arabische schiereiland toch presteert men het elk jaar weer af te wijken van wat astronomisch mogelijk is. Hebben ze daar geen goede astronomen? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Dus men liegt de mensen bewust voor!
Dat is de kwestie die ik hier aankaart en niet dat mensen verschillende begin en einddata hanteren!
Als men in Saudistan zegt dat men de Sunnah volgt dan verwacht ik ook dat zij zich daar aanhouden doen ze dat niet dat liegen ze de mensen voor en dat neem ze kwalijk! Ik hou er niet van om voorgelogen te worden en al helemaal niet als het om religieuze zaken gaat en ik denk dat, dat opgaat voor de meeste mensen.
Maar jij en anderen zijn vrij om elk jaar klakkeloos Saudistan te volgen en ik ben vrij om daar
elk jaar daar weer tegen ageren.
Trouwens alleen in Nederland volgt men massaal ( eigenlijk alleen de Marokkanen) Saudistan in de rest van Europa weet men al jaren beter dan die lui te volgen.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
Nederlandse Moslims hebben nog steeds groot ontzag voor meningen uit Saoedi-Arabie. El Azhar in Cairo is niet goed genoeg, om maar niet te spreken van Nederlandse ulema.
In #18 werd een fatwa aangeroepen van Ibn Baz, wijlen de grootmoefti van Saoedi-Arabie.
In de NRC van gisteren las ik dat Loubna Feghouli voor haar nieuwe tijdschrift voor Moslimkinderen aan een schriftgeleerde in Saoedi Arabie gevraagd of er getekende strips in haar tijdschrift mochten komen. Het mocht, omdat de kinderen dan de tekst beter zouden kunnen begrijpen. Gelukkig….
Wat ik me afvraag wat de reden is van Saudi Arabie om dit elk jaar zo te doen. Wat zit er achter?? Ik kan er eigenlijk niets bij voorstellen wat hun motief kan zijn. Al met al heb ik het gevoel een dag ramadan door de neus te zijn geboord en ik vind dat echt balen. Ik volg de moskee waar we altijd heengaan met eid en dus hadden wij dinsdag eid,maar het voelt niet goed. Ik zou niet weten waar ik zou moeten hebben heen gaan om een dag later eid te vieren. Kortom gevoel van onbehagen.
Saoedi-Arabie wil zijn zeer orthodoxe versie van de Islam verspreiden. Dat moet in de gehele wereld DE Islam worden. Daar spenderen ze vele miljoenen aan.