"Ik wil Hem niet vereren uit angst en ook niet vanwege een beloning maar uit liefde.” – Rabia Al-‘Adawiyya
De ramadan is voorbij, en de meeste moslims hebben zich keurig en gedisciplineerd aan de regeltjes gehouden. Een gezegende ‘ied groet is daarom op zijn plaats: Ied mubarak! Het vasten in de ramadan is een religieuze daad, een vorm van aanbidding die zich onderscheidt van andere religieuze daden.
Vasten is een passieve daad in tegenstelling tot actieve daden. Vasten betekent iets niet doen, namelijk overdag niet eten, niet drinken, geen seksuele gemeenschap hebben en het beheersen van negatieve emoties. Dat iemand aan het vasten is, is daarom niet direct zichtbaar en daarom is het (mits met zuivere intenties) iets zuivers tussen God en Zijn dienaar. Ten tweede herinnert het vasten ons eraan dat de eerste levensbehoeften geen vanzelfsprekendheden zijn en ze stimuleert ons om solidair te zijn met de door velen vergeten behoeftige bewoners van dit uitgestrekte universum in het melkwegstelsel, in het zonnestelsel op de derde planeet vanaf de zon.
Alle wereldreligies kennen het gebruik van het vasten en het is bekend dat ook veel Griekse filosofen zich van deze techniek bedienden om hun geestelijk bewustzijn te verruimen. Het bijzondere aan het islamitische vasten is dat dit ritueel niet voorbehouden is aan een religieuze kaste of elite. Er bestaat überhaupt geen priesterschap in de islam. Met de ramadan ontstaat een sfeer waarin iedereen op een ontspannen en mooie manier de religieuze vruchten van dit gebruik kan plukken. De persoonlijk motivaties om aan het vasten mee te doen lopen wel uitéén van persoon tot persoon, ook bij diep religieuze mensen. Onderstaande overlevering (uit een shi’itische bron: Nahj ul Balagha.206) van Ali ibn Abi Talib(ra) legt met een voortreffelijke metafoor een spiritueel inzicht uit over de motivatie voor aanbidding bij verschillende soorten mensen.
“Er zijn mensen die Allah aanbidden om zijn gunsten te verdienen, dit is de aanbidding van handelaren, terwijl er sommigen zijn die Hem aanbidden om zich vrij te houden van Zijn Woede, dit is de aanbidding van slaven; enkelen gehoorzamen Hem vanuit hun gevoel van dankbaarheid en verplichting, dit is de aanbidding van vrije en nobele mensen.”
Rabia Al- ‘Adawiyya, de bekende ascetische dichteres uit het Irak van de 10e eeuw die in slavernij geboren was (maar wier eigenaar zo onder de indruk was van haar vroomheid dat hij haar de vrijheid schonk) verwoordde hetzelfde idee als volgt:
“De hel wil ik blussen en de hemel wil ik in brand steken. Ze verhinderen me allebei om tot God te komen. Ik wil Hem niet vereren uit angst en ook niet vanwege een beloning, maar uit liefde.”
Je zou het ook met een ‘moderne’ metafoor over studenten op een universiteit kunnen uitleggen: Er zijn studenten die op een egocentrische manier positief gemotiveerd zijn. Dat zijn bijvoorbeeld studenten die studeren zodat ze na hun studie in een dikke vette Beste Marokkaanse Wagen (B.M.W) kunnen karren of zodat ze later een positie met aanzien kunnen veroveren in de maatschappij. Dat zijn de handelaren die hun goed doen zuiver als een investering zien. Ze verwachten wat terug in de toekomst.
Anderen studeren vanuit een negatieve egocentrische motivatie: om een negatief gevolg van het niet studeren te voorkomen. Bijvoorbeeld een toekomst zonder werk of de straf van zitten blijven. Dit zijn in de metafoor de slaven.
De derde categorie studenten studeert omdat ze dankbaar is voor hun bevoorrechte positie en de kans die ze hebben gekregen om hun intellectuele potenties te ontplooien. Ze zien het als een verplichting om deze te benutten en later in dienst van de maatschappij te stellen.
De nobele studenten zijn zich bewust van een principe dat de Duitse filosoof Kant de categorische imperatief noemde. Dat is de plicht vanuit hun geweten om het goede te doen, omdat het goede geen (handels-) middel is maar een doel op zich.
Het mag duidelijk zijn dat de laatste categorie in God’s ogen het strevenwaardigste is. Het goed doen en aanbidden van God uit liefde en dankbaarheid omdat het simpelweg goed is, zonder daar loon voor te verwachten, ..ook al krijg je die wel.
Maar mensen zijn verschillend en voor de één werkt een andere motivatie dan voor een ander. Zo worden ook kinderen opgevoed met het straf- en beloningssysteem, totdat ze op een gegeven moment oud en wijs genoeg zijn om te weten dat sommige dingen goed of slecht zijn, los van de straf en beloning. Idealiter zou bij ieder mens het spirituele groeiproces van slaaf naar handelaar naar vrij en nobel mens moeten lopen,
Een nobel en vrij mens vervult de Koranische rollen van ‘abd (dienaar) en khalifa (God’s vertegenwoordiger op aarde). Hij of zij is nederig en ambitieus, een toonbeeld van bescheidenheid en verantwoordelijkheid. Dat is het ideaal, maar er zijn met God’s wil en genade meerdere wegen naar Mekka…
11 Reacties op "Nobele vrije mensen"
Wat een prachtig citaat van Rabia…dankjewel voor deze inspiratie aan ’t begin van de werkdag!
Mooi betoog Kamal !
Jij ook een hele fijne afsluiting van afgelopen maand toegewenst, Kamal!
Ik sluit me ongetwijfeld bij elmakr aan als het gaat om het treffende citaat van Rabia. Op zo’n koude dag als vandaag, hebben dat soort woorden een bijzonder verwarmende werking op mijn gemoedtoestand, bedankt daarvoor!
Als het gaat om het uitgangspunt waarop de dienaar -ongeacht de religie- zijn aanbidding t.a.v. zijn schepper vormgeeft, heb ik meer het idee dat het een allesomvattend geheel betreft en dus niet te onderverdelen.
“Er zijn mensen die Allah aanbidden om zijn gunsten te verdienen, dit is de aanbidding van handelaren, terwijl er sommigen zijn die Hem aanbidden om zich vrij te houden van Zijn Woede, dit is de aanbidding van slaven; enkelen gehoorzamen Hem vanuit hun gevoel van dankbaarheid en verplichting, dit is de aanbidding van vrije en nobele mensen.”
Natuurlijk streven de meeste dienaren na om hun aanbidding enkel en alleen uit liefde te putten, angst en beloning zijn aspecten die echter direct gekoppeld worden aan de religie en de desbetreffende handelingen in kwestie aangezien we, zeker in de islam, te maken hebben met een systeem van goed en kwaad, hemel en hel, verplicht en verboden die gericht is om ons met het multidimensionale domein van geloofsbelijdenis te confronteren.
Laten we bijvoorbeeld kijken naar het voor mij toepasselijke voorbeeld van studenten ten opzichte van hun studie. Ik studeer bovenal omdat ik, naar het gegeven van Kant, mezelf verplicht acht om het goede te doen en dit zelf een doel op zich vind. Dat neemt niet weg dat ik wel degelijk te maken heb met de ‘harde feiten’ die mijn studie met zich meebrengt; door te studeren wil ik namelijk iets betekenen voor de anderen óók. Wat het precies is, krijgt pas vorm in de toekomst en dien ik dus ook over de middelen (ook financiele) te beschikken om ook in de toekomst dit doel te continueren. Met andere woorden: Ik investeer in mezelf om later in staat te kunnen zijn om in anderen te investeren. (Denk aan mijn toekomstige kinderen, inshAllah; hulpbehoevenden, de algehele maatschappij).
Daarnaast heb ik zo nu en dan angst voor datgene of diegenen die mij kunnen belemmeren in het realiseren van dit doel. Om een diploma te halen, moet ik goed presteren en als ik niet presteer en dus uit een zekere mate van vrees mijn presaties neerzet, dreigt de realisatie van mijn doel te mislukken. Blijven zitten of niet genoeg punten halen, doen geen afbreuk op de aard van mijn motivatie maar wel op het proces van de doelrealisatie. In deze zin ben ik eerst een handelaar (ik inversteer) en een slaaf (ik presteer)om een uiteindelijk een nobele en vrije studente en mens te kunnen zijn.
In mijn geval stel ik dat deze voorbeelden m.b.t. mijn studie dezelfde richtlijnen omvatten om mijn aanbidding t.a.v Allah (swt) te beschrijven. Mijn geloofbelijdenis valt niet te categoriseren in de motivaties die je aangeeft, al is het puur omdat ik willekeurig te maken heb met ieder aspect, vrees en/of beloning, en deze allemaal onvermijdelijk vallen onder de liefde die ik koester. In de naam van deze liefde, ben ik gerust een slaaf en een handelaar. Omdat ik liefheb.
…gegroet!!!
Somaya Akachar
Nobele vrije mensen is een fraaie
beschouwing.Handelen uit liefde.
geïnspireerd door dit stuk en de reacties daarvan:
http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/1679-The-beginning-of-the-end.html
mooi vervolg!
Ik zou nog wel toe willen voegen dat het goede als ‘doel op zich’ misschien wat te abstract is voor velen. Ik heb zelf meer aan het goede willen ‘voor jezelf’ dat in positieve zin verbonden moet zijn met het goede willen ‘voor allen’. Er bestaan vele vormen van uitsluiting (economische, etnische, religieuze, staatkundige) die het streven naar het goede tot een zelfzuchtig alibi kunnen maken. Ik heb niet de illusie dat ik daar geheel vrij van ben.
Er zijn misschien formeel geen priesters in de islam (in de zin dat er geen priesterwijding is) maar in de praktijk zijn er wel priesters, net als bij de calvinisten. Dat is dus alvast kletskoek.
Verder vind ik dit helemaal geen positief stuk. Het illustreert vooral religieus superioriteitsgevoel. Er zijn duizenden atheistische wetenschappers die geen boodschap hebben aan jullie god maar kennis als doel op zich bestuderen, en lagere salarissen krijgen dan ze bijv zouden verdienen voor een groot bedrijf. Veel van deze mensen zijn “religieuzer” in jullie eigen visie dan zogenaamde moslims in de vorm van bijv [censuur]marokkanen die buschauffeurs en ambulancepersoneel lastigvallen. DIt zijn ook nobele vrije mensen, en echt vrij, want niet gebonden aan een of andere mythische godheid, maar alleen aan hun eigen innerlijk en hun omgeving.
verder zou ik het niet kunnen, vasten, dus wat dat betreft respect. Maar enig nut dient het niet.
Bah, maar Kamal schrijft nu juist ook dat er meerdere wegen naar Mekka zijn en dat bedoelt hij heus niet letterlijk.
Ik kan de vijf peilers van de islam niet ruimen met de vrij denkende mens, maar goed ik ben geen moslim en zal het ook nooit worden.
“Er zijn mensen die Allah aanbidden om zijn gunsten te verdienen, dit is de aanbidding van handelaren, terwijl er sommigen zijn die Hem aanbidden om zich vrij te houden van Zijn Woede, dit is de aanbidding van slaven; enkelen gehoorzamen Hem vanuit hun gevoel van dankbaarheid en verplichting, dit is de aanbidding van vrije en nobele mensen.”
Inch’Allah laat elke moslim daarin slagen. Amien.
Rabia al-Adawiyya (Rabia al-Basri)(717-801)
“O Allah! If I worship You for fear of Hell, burn me in Hell,
and if I worship You in hope of Paradise, exclude me from Paradise.
But if I worship You for Your Own sake,
grudge me not Your everlasting Beauty.”
Outlandish – Beyond Words
If i worship You in fear of Hell, put me in it.
And If i worship You in hope of Paradise, exclude from it.
But if I worship You for Your own being, don’t withhold from me your everlasting beauty.
Ik kon het gewoon niet laten om dit ook even hieronder te plaatsen.