Naar aanleiding van het trieste overlijden van de grensrechter wilde ik een artikel schrijven over het mediageweld rondom de afkomst van de daders. Uit respect voor de nabestaanden besloot ik dat niet te doen. Ik vond het niet gepast om mee te doen aan een hype terwijl de familieleden de dood van hun dierbare nog moesten verwerken. Het moest wat mij betreft gaan over voetbalgeweld en niet over afkomst. Met een Pavlov reactie zou ik in een frame stappen – en de mafkezen die beweren dat voetbalgeweld een Marokkanenprobleem is – juist munitie geven om mij te beschuldigen van het bagatelliseren van problematiek. De enige gepaste reactie op dat moment was het geweld veroordelen én ervoor te pleiten om de daders op gepaste wijze te straffen. Dus dat deed ik. Op kantoor. Thuis. Zelfs in de trein. Keer op keer. Zoals ik dat de laatste 15 jaar braaf deed.
Nu, een aantal dagen later moet me toch iets van het hart. Toen ik het artikel ‘Gaat ’t over ‘k*t-Marokkanen’? las van RTL adjunct-hoofdredacteur Pieter Klein, werd ik boos. In het artikel beschrijft hij of zijn redactie wél of geen etniciteit moet vermelden? Op het eerste gezicht een eerlijk stuk. Maar wat Klein misschien niet doorheeft, of misschien ook wel, is dat hij met het K-woord in de kop en passages als ‘gaat het hier over de ‘korte lontjes’ van agressieve k*t-Marokkanen, waarover iedere Nederlander een mening heeft?’ de discussie doodslaat. Door dit type etiketten te gebruiken om gebeurtenissen te beschrijven, aanvaarden mensen de connotatie, en zijn ze al voor-overtuigd, voordat er een serieuze discussie is begonnen. Het woord laat geen enkele ruimte voor nuance, suggereert dat je twee soorten Marokkanen hebt (barbaarse en lieve), wordt doorgaans gebruikt om het eigen gelijk van racisten te bevestigen, polariseert én slaat de discussie dood. Hartstikke dood.
De reacties onder het artikel bevestigen dat. Het ging om ‘K*t-Marokkanen’. Weer.
Wat Klein zich beter had kunnen afvragen is wat het duiden met die K-term ons de laatste jaren heeft opgeleverd? Heeft het woord het debat vooruit geholpen? Kunnen we de problemen er beter mee duiden? Kunnen we nu – na het debat over het vermeende Marokkaanse racismeprobleem – vaststellen dat Marokkanen nu ook een genetische aanleg voor geweld hebben? En waarom is er überhaupt een apart woord voor vervelende Marokkanen in de Dikke van Dale opgenomen?
Mijn mening? Het K-woord is een akelige en stigmatiserende term, die niet alleen door RTL-journalisten wordt gebezigd maar ook door Marokkanen zelf. Omdat ze zich genoodzaakt voelen zich te onderscheiden van het ‘plebs’, van het ‘uitschot’, de ‘barbaren’.
Ik zie nu al 15 jaar berichten over de Marokkaanse afkomst van verdachten de revue passeren. En als dat één duidelijk gevolg heeft gehad, dan zijn dat de littekens die het heeft achtergelaten. Littekens in de dialoog. Littekens in het zelfbeeld van veel Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond die beoordeeld willen worden op hun merites. Dat alleen al bewijst dat er iets fundamenteels mis is in het ‘debat’.
Hoe lang moeten we hier nog mee doorgaan? In mijn directe omgeving zie ik steeds weer hoe de angst regeert. Vrienden die zich afvragen: ‘laat het alstublieft geen Marokkaan zijn’ en kennissen die incidenten waarmee ze niets te maken hebben wéér op kantoor moeten veroordelen. Telkens als ik weer iets voorbij zie komen, en ik op het puntje van mijn stoel ga zitten omdat de verdachte een zoon van iemand zou kunnen zijn die in hetzelfde land als mijn vader is geboren, voel ik me een potentiële K*t-Marokkaan. Ik voel me aangesproken en vraag me steeds weer af of we weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Ik wil zowel mijn Nederlandse als Marokkaanse identiteit omarmen. Ik wil me bezig houden met mijn werk als journalist, mijn interesses verbreden en me bevrijden van de stigma’s. Maar door dit type berichtgeving ben ik geneigd om in het kamp van laatstgenoemde te strijden tegen de negatieve beeldvorming.
En dat terwijl ik me steeds weer voorneem om me te concentreren op het positieve verhaal, wat ook verteld moet worden. Er gebeuren prachtige dingen; een groot gedeelte van de Marokkaanse gemeenschap ontwikkelt zich revolutionair. Ik zie dat. Zo ben ik nu bezig met een documentaire over vier geweldige vrouwen die in Marokko prachtige dingen doen. Omdat het gezien moet worden. Maar je gaat op een gegeven moment geloven dat het voor niets zal zijn. Omdat het ‘K*t-Marokkanen’ discours machtig is, ingeburgerd en vastgenageld; vastgeroest door herhalingen en bevestigingen.
Ook aan de andere kant neem ik die trend helaas waar: fulminerende ‘allochtonen’ die een verhaal creëren met de ‘K*t-autochtoon’ als ultieme vijand. Driftig op zoek naar het tegendeel. Zo werd er een paar dagen geleden in Amsterdam een meisje met hoofddoek uitgemaakt voor k*nkermoslima. Ze had net haar oppaskind afgezet, en werd zonder enige aanleiding van haar fiets getrapt. Eenmaal op de grond werd er nog op haar ingeslagen. Het bericht ging op Facebook viral met titels als “Zie je wel, autochtonen zijn minstens zo gewelddadig” en “Hier zullen de media geen aandacht aan geven.”
Polarisatie.
Ik besloot het meisje te bellen. Ze wil verder anoniem blijven. Het kwam niet in haar op om media-aandacht te zoeken. Ze zat namelijk in haar tentamenperiode, en dit had iedereen kunnen overkomen, zo vertelde ze. Ze vond het bovendien niet nodig om de etniciteit van de man te benoemen. Wat zou het uitmaken? De politie zou zijn best doen om de dader op te sporen. Dat meisje is een held. En ze weet het waarschijnlijk niet eens. RTL adjunct-hoofdredacteur Pieter Klein kan er een voorbeeld aan nemen.
Het wordt tijd dat we in Nederland gaan kiezen. Gaan we door met obsessief etnisch duiden, net zolang tot we allemaal gaan geloven dat Marokkanen kansloos zijn overgeleverd aan een genetische afwijking. Of kiezen we ervoor om simpele basis-sociologie, zoals we dat ook in Haren toepasten, te laten prevaleren boven het onzuivere debat van de laatste 15 jaar.
Wat wordt het, zegt u het maar.
32 Reacties op "‘De korte lontjes van agressieve Marokkanen’"
Volgens mij moet je alles in je analyse betrekken wat relevant kan zijn dus als dit soort problemen relatief vaker voorkomen bij Marokkanen dan zal je moeten uitzoeken hoe dat komt. Maar ook is er op gewezen de laatste dagen dat de cultuur bij rugby een andere is dan bij voetbal (daar komen deze excessen niet voor hoewel het een ruwe sport is) en daar zal je ook eens naar moeten kijken.
Of neem deze discussie over het geweld in het topvoetbal n.a.v. het gedrag van Nigel de Jong: http://youtu.be/woMZ7M2BcKk Die topvoetballers zijn de helden van de jeugd en worden telkens opnieuw opgesteld in een team hoewel op het veld gedrag vertonen dat je als crimineel kan bestempelen.
Het vervelende aan een term als k*tMarokkanen is dat het door het gebruik door oud-wethouder Rob Oudkerk een woord werd dat kon worden gebruikt zonder direct van politieke stemmingmakerij te worden beschuldigd, want immers zelf gezegd door een PvdA’er. Dat het bovendien in de GS-isering van het Nederlandse taalgebruik past, maakt dat effect nog veel erger.
Het is een beschamend etiket. Dat er veel aanleiding is het te mis- en gebruiken maakt dat nog veel erger. Maar verandert dat iets aan het fenomeen? Weinig. Meer variatie zal zowel stigmatiserender werken als een bredere discussie tot gevolg hebben, omdat ondanks de onplezierige klank k*tMarokkanen herkenbaar is als stigmatiserend, en dat ondanks alles de overgrote meerderheid van de mensen dit beseft. Afbreken van dat semitaboe zal ook tot gevolg hebben dat de discussie de eerste tijd daarna nog veel onplezieriger zal zijn, alvorens het terugvalt tot een redelijke discussie met keurig gedefinieerde termen.
@Abdelkarim
Als je genegen bent een persoonlijk risico te nemen zou je daar zelf mee kunnen beginnen. Maar zij die je voorgingen heeft het niet alleen zegeningen gebracht, iets wat toch vooral te wijten lijkt aan sociale controle binnen de Marokkaanse gemeenschap.
Dat Pieter Klein de discussie aanzet met kut-marokkanen is inderdaad niet slim.
Houdt het er maar op dat de emotionele gevoelens ook hebben meegespeeld ten tijde van het publiceren. De gemoederen zijn wederom verhit en er komt steeds meer een voelbare spanning tussen hun-en-wij…
Laten we de draad oppakken bij de discussie van wat er nu daadwerkelijk aan de hand is en laten we de connotatie even voor wat ie is…
Ik ben een allochtoon en kan wel vertellen hoe ”wij” dit dodelijke incident, maatschappelijk bezien, weer ondergaan, n.l. dat we het zo rolbevestigend vinden.
“Het waren weer de marokkanen…” Hoe komt dat nou toch !
Verhoudingsgewijs maken de marokkanen nog geen 3% uit van de bevolking maar is in de crimaliteit zwaar oververtegenwoordigd. Kijk maar eens naar ”opsporing verzocht” en als we dan ook nog eens zelf een nare ervaring (of van personen uit onze kennissenkring) ondergaan door toedoen van marokkanen, dan is de toon snel gezet.
Persoonlijk erger ik mij altijd groen en geel wanneer bij een programma als wegmisbruikers een marokkaan wordt aangehouden. Het gevloek en getier, het beschimpen en de arrogantie waarmee de wetsdienaar (die altijd onbegrijpelijk ijzig kalm blijft) wordt benaderd is werkelijk stuitend ! Als ze iemand aanhouden welke meteen begint te schreeuwen, dan zeg ik tegen mijn vrouw “wedden dat het een marokkaan is ?” Tot nu toe zat ik er nog nooit naast…
Het is heel naar voor die goedwillende hardwerkende en studerende marokkanen die echt proberen om er iets van te maken, maar het ziet er naar uit dat de goeien door de mislukkelingen uit diezelfde groep die, zoals nu ook weer, op een afschuwelijke manier de aandacht op zich gevestigd weten te krijgen, achtervolgd blijven met negatieve gevoelens.
Ik hoor vaak van ”dat nederlandse jongetjes ook geen lieverdjes zijn”… Dat zal wellicht zo zijn maar ik acht toch geen enkele nederlandse jongen in staat om een grensrechter dood te trappen, simpelweg omdat ik (wij) mijn kinderen met ethisch besef en respect voor alles en iedereen heb opgevoed.
En dat is het grote manco bij de marokkanen, de goede niet te na gesproken.
Het lijkt wel of marokkaanse ouders niet weten hoe men kinderen dient op te voeden in een vrije maatschappij als nederland. Je bent hier vrij om te gaan en te staan waar je wilt, vrij in doen en laten maar houdt rekening met anderen.
Als je na een voetbalwedstrijd het nodig vindt om met z’n drieeen een vader van 3 kinderen tijdens het uitoefenen van zijn hobby te vermoorden, ga je niet een brug te ver maar 10 bruggen te ver. Nederlanders snappen dit niet en na de verbijstering ontstaat woede om de machteloosheid… Zo ga je in dit land niet met elkaar om !
Hoe kunnen we deze impasse doorbreken ?
Wordt moeilijk maar ik mis nu vooral de harde afkeuring vanuit de marokkaanse gemeenschap. Een statement, een eenduidig antwoord naar de buitenwereld maar vooral naar de nabestaanden toe want het moet een keer genoeg zijn. Nu lijkt het er alleen nog maar op of ”de korte lontjes” helemaal van god los zijn en als ongeleide projectielen door de maatschappij heen schuiven wachtende totdat de volgende tijdbom afgaat…
En daar zit niemand op te wachten.
Je verhaal is passé lees wat je niet wilt weten: http://www.nu.nl/binnenland/2977384/topoverleg-geweld-rond-voetbalvelden.html
JohnS,
De daden worden veroordeeld binnen de Marokkaanse gemeenschap. Er word hier over gesproken en nagedacht hoe het allemaal zo mis kan gaan.
Ik vind de uitlatingen van de media en media figuren ongelooflijk hypocriet en racistisch.
Marokkanen worden beledigd en als minderwaardig bestempeld, waardoor de blanke zijn racisme en discriminatie probeert goed te praten.
Ik ben zeer teleurgesteld in de marokkaanse gemeenschap, waarom is er nu niet iemand die hiertegen in opstand komt, of zijn die er wel maar voorzichtig omdat de haat zo breed gedragen wordt?. Wij kunnen toch niet aanvaarden dat haat tegen marokkanen als normaal wordt beschouwd? De marokkaanse jeugd heeft net als elk ander blank kind ook recht om eerlijk en goed behandeld te worden op school, door politie ea.
Samira,
Lees het stuk van JohnS boven je nog eens op je gemak door.
de “blanke” zal volautomatisch een stuk minder racistisch worden als het aantal uitwassen van de ontspoorde Marokkaanse straateikels afneemt, als de macho assholes die op straat hangen hun agressieve macho gedrag in toom weten te houden. Als Marokkaanse petjes en bontkraagjes minder vaak op opsporing verzocht komen en minder respectloos spugend naar “blanken” in het leven zou staan.
Vraag je dan ook af wat er eerder was in dit kip en ei verhaal, de discriminatie of de ontsporing? En of dat er ook toe doet.
Bedenk dan ook dat je als Marokkaan lekker eigenwijs je kunt blijven afzetten tegen de “discriminerende maatschappij” maar dar schiet je uiteindelijk geen fuk mee op.
En nee, de hele Marokkaanse gemeenschap is niet verantwoordelijk voor die onderlaag van klootzakken, maar zal er altijd op aan worden gekeken. oneerlijk of niet. Dus het is in het belang van elke Marokkaan om er iets tegen te doen, of het oneerlijk is of niet.
En dat gebeurt nu niet of veel te weinig.
Jij geeft bijvoorbeeld liever de media de schuld. lekker slim van je ;)
@mordicant
Is ook makkelijk praten voor iemand die zelf niet te maken heeft (gehad) met racisme en discriminatie.
Dat enkele criminelen (of tuig) ‘marokkaan’ zijn, is van ondergeschikt belang. Ze zijn gewoon crimineel (of tuig) en moeten zodanig worden behandeld, en dus hard gestraft worden. Dat de etnische afkomst erbij wordt vermeld is discutabel, maar dat het als oorzaak wordt gezien, en de hele marokkaanse gemeenschap hierop wordt aangesproken is niet alleen belachelijk maar simpelweg racisme.
De marokkaanse gemeenschap is inderdaad verantwoordelijk voor het opvoeden en corrigeren van hun probleemkinderen, maar de nederlandse samenleving heeft ook een belangrijke(re) bijdrage, met name op school. Deze moeten er dan ook op worden aangesproken en samen een oplossing voor het probleem zien te vinden. Ik vraag me af of het criminaliseren van een hele bevolkingsgroep voor u een oplossing is?
Samira
Ik ook criminaliseer ook per sé niet de hele Marokkaanse gemeenschap, maar tot mijn spijt werkt het binnen sociale cohesie van diverse groepen in een samenleving nu eenmaal zo, dat er gegeneraliseerd wordt. Sorry, kan ik niks aan doe, dat is nu eenmaal zo. Net zoals jij fulmineert tegen de “blanken”.
Het is dan ook in het belang van de HELE Marokkaanse gemeenschap (EN in het belang van de gehele samenleving) dat een sociale subgroep zijn eigen uitwassen aanpakt. Want die weten een stuk beter wat er speelt en wie kan en moet worden aangepakt.
Dat laat de Marokkaanse gemeenschap veel te veel na.
Ik heb geen idee hoe dat komt, misschien de mentaliteit dat het gezag van de ouders tot de voordeur reikt? Zeg het maar…
uiteraard is er ook een verantwoordelijkheid van de overheid om op basis van de wet het tuig aan te pakken maar dat is meestal mosterd na de maaltijd. primair ligt de opvoedingsplicht thuis, en daar gaat het eerst mis.
Nogmaals : ja, dit is ene generalisatie, maar zonder generaliseren wordt dit probleem NOOIT opgelost want dan blijf je met je vingertje heen en weer wijzen en blijven de bontkraagklootzakken het voor alle Marokkanen verpesten.
Ik vraag me af of alle verantwoordelijkheid afschuiven voor jou de oplossing is?
Het valt me op dat het met name Marokkanen zijn of Nederlanders die in een buurt wonen waar amper Marokkanen zijn, die vinden dat de term ‘kutmarokkanen’ niet klopt. Ik ben van mening dat de term wel klopt en dat het gestaafd wordt door alle incidenten op straat met Marokkaanse jongens. Als je wilt klagen over de term, dan moet je dus bij de Marokkaanse jongens zijn, want zij hebben de term leven ingeblazen met hun gedrag.
Tweede punt: dat Samira om 18:44 uur aangeeft dat de school een belangrijke(re) bijdrage heeft, is te zot voor woorden. Het is weer de schuld (voor een deel) afschuiven naar anderen, wat zo kenmerkend is voor de Marokkaanse gemeenschap. Nee, lieve Samira, de volledige schuld ligt bij de Marokkaanse ouders. Het is niet de politie, het is niet de school, het is niet de groenteboer om de hoek, het zijn enkel en alleen de Marokkanen zelf die verantwoordelijk zijn voor de Marokkaanse jongens die zij opvoeden. De school kan die kinderen niet corrigeren, want die kinderen zijn al hondsbrutaal tegen de tijd dat zij naar school gaan. Je hebt er als school geen vat op.
Een duidelijke afwijzing (het openlijk en publiek afstand nemen van het geweld en de agressie die een grote groep Marokkaanse jongens laat zien) vanuit de gehele Marokkaanse gemeenschap ontbreekt nog.
Pffff het is weer zover. Wat ik niet snap is dat ze spreken over dat Marokkanen mogelijk genetisch aanleg hebben voor geweld, dat is te gek voor worden. Hier in Oslo wonen ook Marokkanen maar daar lees je nooit over. Denk niet dat ’t genetisch is, maar eerder een probleem dat ontstaan is in de Nederlandse maatschappij, wellicht als gevolg van discriminatie op de arbeidsmarkt, scholen etc. Neemt niet weg dat ook ouders een rol spelen hierin. Wilders kan in ieder geval zijn geluk niet op nu. Zijn favoriete groep wordt weer belicht.
@Rachida
“‘kutmarokkanen’ … Ik ben van mening dat de term wel klopt …”
“kutmarokkaan” is een denigrerende en bovenal een racistische term, in het leven geroepen door de blanke man, gebruikt door racisten en zelfhatende marokkanen met een identiteitscrisis. Ik vraag me af bij welk van beide groepen u hoort?
Het is een ingeburgerde term, omdat racisme nu eenmaal breed gedragen wordt. Dit zou dan ook bestreden moeten worden, dat racisme als normaal wordt beschouwd. Alsof de term kutnederlander of kutblanke gebruikt worden bij autochtone probleemgevallen? nee, en dus is het ook onaanvaardbaar voor de marokkaan.
“Tweede punt: dat Samira om 18:44 uur aangeeft dat de school een belangrijke(re) bijdrage heeft, is te zot voor woorden. Het is weer de schuld (voor een deel) afschuiven naar anderen, wat zo kenmerkend is voor de Marokkaanse gemeenschap.”
Weer een opmerking die bewijst dat je er helemaal niet veel van begrijpt. De school heeft een zeer belangrijke rol in de opvoeding van kinderen, dat je dat niet kan beamen zegt meer iets over uw begrijpend vermogen dan de mijne. En dat het bij probleemgevallen een nog veel belangrijkere rol is is vanzelfsprekend. Jongeren moeten het gevoel krijgen erbij te horen in de samenleving, en leerkrachten spelen daar een grote rol in. Kinderen van de leeftijd 12-16 mogen nooit beschouwd worden als een verloren generatie, ze hebben alle begeleiding nodig op school, in de buurt, moskee ea. Want de ouders van probleem gevallen van deze leeftijd kunnnen het niet alleen oplossen.
Je kop in het zand steken en beweren dat marokkanen alle gelijke kansen hebben gekregen en door de samenleving zijn geaccepteerd als gelijkwaardig is geen oplossing voor het probleem. Integendeel.
Mordicant
“…nu eenmaal zo, dat er gegeneraliseerd wordt. Sorry, kan ik niks aan doe, dat is nu eenmaal zo. ”
Een zeer laffe houding en zeker niet aan mij besteed meneer. Ik zal nooit aanvaarden dat welk vorm van racisme en uitsluiting omwille van etnische afkomst als normaal wordt beschouwd. Mensen als u zijn onderdeel van het probleem. Marokkaanse jongens van de leeftijd 12-14 komen in aanraking met mensen die net als u hen bij voorbaat uitsluiten, en dan is het logische gevolg dat ze zich van de samenleving willen distantieren en zo kunnen ontsporen.
Ik heb genoeg marokkanse jongeren gesproken die hierover klagen, dat ze er nu eenmaal niet bij horen. Dus hier moet nog veel aangedaan worden.
Je hebt Marokkanen en je hebt Kut-Marokkanen, je hebt Antillianen en je hebt Kut-Antillianen, je hebt Turken en je hebt Kut-Turken en je hebt Nederlanders en Kut-Nederlandsers, zo simpel is het.
Echter de vraag is, is het percentage Kut-Marokkanen (vooral jongens) onder de Marokkanen groter dan de andere bevolkingsgroepen? Indien zo, hoe komt dat dan?
@bean
De marokkaanse gemeenschap veroordeelt alle geweld gepleegd door een ieder, en in het geval van het afgelopen incident heeft de gemeenschap zich al gedistantieerd. Maar ik heb zo het gevoel dat u daar geen genoegen mee neemt, u wil horen dat het ligt aan de marokkaanse cultuur en marokkanen hiermee stigmatiseren. Ik zal u moeten teleurstellen, de marokkaanse cultuur heeft hier niets mee te maken, de opvoeding die deze jongens hebben gehad (ouders) en de nederlandse samenleving waarin zij zijn opgegroeid kunnen enkel verantwoordelijk worden gehouden.
Samira,
je verwijt mij een laffe houding. Maar in al je bijdrages leg je overal de schuld neer:
“de blanke man”, De scholen, de leerkrachten, de samenleving, de politie, iedereen is er schuldig aan dat de arme gestigmatiseerde Marokkaanse jongetjes het zo moeilijk hebben. Alles draagt schuld, behalve de Marokkaanse lieverdjes en de Marokkaanse samenleving.
Die zijn volledig het slachtoffer in dit probleem. Die kunnen er écht he-le-maal niets aan doen.
Slaap lekker verder Samira, met die jaren 80 houding weet je in ieder geval zeker dat er nooit een oplossing komt.
Natuurlijk weet ik dat er fors gediscrimineerd wordt en dat het vanuit een sociaal economische achterstand heel moeilijk is je naar boven te worstelen, maar de slachtofferrol induiken en anderen discriminatie verwijten en verwachten dat anderen jou problemen op moeten gaan lossen is niet alleen een foute houding het is ook nog eens genant kortzichtig.
Samira
Stap even uit je verdedigende modus en lees dit stuk in de VK eens rustig door. http://tiny.cc/vuz3ow
De Marokkaanse gemeenschap (bestaat die überhaupt) draagt geen verantwoordelijkheid voor deze specifieke daden. Velen binnen de sociale omgeving van de overlastgevende jongens (vooral familie!) dragen echter wel medeverantwoordelijkheid voor het laten ontsporen van de jongens. Politie en justitie treft vanwege hun aanpak ook blaam. Het verschil is dat deze jongens voor de ene groep werk zijn en voor de andere hun bloedeigen kinderen met wie ze het beste voorhebben. Hoe kan het dat wel 65% van de Marokkaanse jongens verdacht wordt van een misdrijf? een getal dat vele malen hoger ligt dan bij Turken! Dit terwijl de groepen qua aanvankelijk opleidingsniveau en afkomst (patriarchale economisch onderontwikkelde platteland) erg vergelijkbaar zijn?
Hoe kan het dat Marokkaanse meisjes het qua bijvoorbeeld opleidingsniveau aanzienlijk beter doen dan jongens? Het is heel simpel, laat je zonen de hele dag op straat hangen en de straat voedt ze wel op.
Je kan wel met jongens hebben gesproken die klagen dat ze er niet bij horen maar hoe oud zijn die jongens? Zouden zij op die leeftijd de hand in eigen boezem steken of altijd een ander de schuld geven. En als je er niet bijhoort moet je dan maar de criminaliteit ingaan? Dat scholen verantwoordelijk zijn is een onzinnige opvatting die steeds vaker klinkt in Nederland. Op een school waar ze met 30 anderen in een klas zitten moet de die ene leraar 30 kinderen op het rechte pad houden? Dit is inderdaad afschuiven van de verantwoordelijkheid. Van alle Marokkaanse mannen in Nederland tussen de 40 en 64 jaar leeft 62 procent van een uitkering, hebben zij geen tijd om toezicht te houden? Samira, dat jij wil dat de instanties het oplossen is deel van het probleem, gezien de criminaliteitscijfers en bevoegdheden van de politie kunnen zij het nooit oplossen. Wij moeten het met z’n allen doen, autochtoon en allochtoon. Daarbij kun jij eerder een bijdrage leveren omdat ik de laatste keer te horen kregen dat ik een k.nk.rkaaskop was die zich met z’n eigen zaken moest bemoeien. Helaas viel niemand, zowel Marokkaanse mannen als andere kaaskoppen mij bij toen ik zei dat niet ik maar juist die jongens normaal moeten doen. Maak er geen wedstrijdje van aan wie het ligt maar kijk wat je kunt doen.
Voor de onderlinge verstandhouding, nu en in de toekomst (te verbeteren), is een openlijke afkeuring vanuit de Marokkaanse ‘gelederen’ wel degelijk nodig.
Gerard,
Ben het grotendeels met je eens, het is een complex probleem, en de oplossing is niet eenzijdig te zoeken. En ik heb trouwens zeker niet alleen naar de instanties gewezen, als je goed leest ( 09/12/2012 at 19:46 ) heb ik duidelijk gezegd dat de opvoeding van ouders ook erg belangrijk is.
Wat mij wel stoort, is deze hetze tegen marokkanen (die eigenlijk gewoon ook nederlanders zijn, maar he, dat vergeten we maar even). Er is een grote groep mensen die duidelijk racistisch zijn, en deze probleem binnen de marokkaans- nederlandse gemeenschap misbruiken om hun haat naar marokkanen toe te rechtvaardigen. En dat is onaanvaardbaar.
Nogmaals de marokkaanse afkomst van deze probleem jongeren is niet de oorzaak. In andere landen heb je net zozeer problemen met straat criminialiteit van etnische minderheden en betreft het andere bevolkingsgroepen in landen als de VS bv (zwarten en latinos), Engeland (pakistanen ea) De mogelijke oorzaken zijn oa armoede, gebrek goede opvoeding !, sociale uitsluiting , straatcultuur enz.
Mordicant,
En ja meneer ik vind het inderdaad laf als u racisme en discriminatie van een etnische minderheid maar “normaal” vind. Het is “onze” schuld, en waarom? omdat men nu eenmaal generaliseert. Nee het is niet mijn schuld, net als het ook niet uw verantwoordelijkheid is als een zoveelste autochtone pedofiel wordt berecht.
@Samira:
De marokkaanse gemeenschap is inderdaad verantwoordelijk voor het opvoeden en corrigeren van hun probleemkinderen, maar de nederlandse samenleving heeft ook een belangrijke(re) bijdrage, met name op school. Deze moeten er dan ook op worden aangesproken en samen een oplossing voor het probleem zien te vinden.
Mee eens. Hoewel de school hier toch meer een signaalfunctie vervult.
Er zijn vele beren op het ingeslagen pad. Deze docu geeft een inkijkje: http://www.youtube.com/watch?v=f0RmvG0G9wQ
Samira, je moet eens leren begrijpend te lezen en je oogklepjes afdoen.
Zoek ook het begrip “stromanredenering” eens op in wikipedia, dan gaat er misschien een wereld voor je open.
Ik verafschuw simpele racistische zielen die het alleen maar over “die Marokkanen” hebben en de schuld volledig en alleen bij de Marokkaanse gemeenschap leggen, Of zelfs (zoals ik pas las) opperen dat het bij de Marokkanen genetisch bepaald is. Dat vind ik abject en daar vecht ik tegen, en zal ik ook tegen blijven vechten.
Maar ik verafschuw ook de simpleminds die alleen maar begrip op kunnen brengen voor de “oh zo zielige achtergestelde minderheden die er zelf allemaal niets aan kunnen doen” en alleen maar de schuld geven aan alles behalve de eigen minderheid, en bij het minste of geringste verontwaardigd de racisme kaart trekken.
Wat ik generaliseerde was alleen uit praktisch oogpunt, natuurlijk kun je niet alle Marokkanen over 1 kam scheren, maar om het probleem op te kunnen lossen moet je wel vanuit de gemeenschap gaan denken en niet je kop in het zand steken. De oplossingen zullen van alle kanten moeten komen maar dus OOK (en misschien wel vooral) uit de M. Gemeenschap.
De agressieve manier waarop jij de problematiek benaderd is veel te eenzijdig en de manier waarop jij discussie participanten benaderd roept alleen maar meer weerstand op. Je moet vooral mensen die het probleem genuanceerd proberen te bekijken (zoals ik) van racisme beschuldigen daar schiet je enorm veel mee op en bewijs je de Marokkaanse gemeenschap een enorme dienst mee (not)
@Samira en allen
Ik heb maar eens een uitgebreider artikel geschreven om mijn visie uiteen te zetten:
http://tiny.cc/xmb7ow
Mordicant,
Leuk dat de anonieme “ik” in je artikel voorkomt, wel een verdraaing van mijn woorden, maar het is je vergeven. Ik maak niemand zomaar uit voor racist, mischien dat je het woord racisme maar eens moet opzoeken… En verder wil ik zeker niet meer in herhaling vallen, dus ik laat het hierbij. En aggressief? nee hoor, ben ik nooit.
Peace
Samira
peace :)
Ook al hebben we een verschillende visie, we willen uiteindelijk hetzelfde. Een samenleving zonder drempels voor allochtonen, autochtonen en urkers ;)
@Samira:
“Is ook makkelijk praten voor iemand die zelf niet te maken heeft (gehad) met racisme en discriminatie.”
Hoe weet je dat? Oh ja, alleen blanken zijn natuurlijk racistisch….jijzelf lijkt me eigenlijk een stuk racistischer dan”de blanke man” waarop je zo op zit af te geven.
Marokkanen doen het als groep wat minder goed onder andere vanwege socio-economishce positie en discriminatie ja…maar dit verklaart bij lange na niet de verschillen tussen deze groep en andere minderheden zoals chinezen, turken, surinamers. Er spelen dus andere cultuursgebonden verklaringen mee.
Wij Marokkanen worden gehaat door Nederlanders en wij Berberse worden gehaat door Arabieren in Marokko. Gewoon omdat wij leuke mensen zijn.
Ik ben zo trots op wie ik ben.
Xxxxxxxx
Mooie discussie hier. Met respect, zonder agressief gedrag en vloeken, zoals het hoort. Het begrip kut Marokkaan of kut Nederlander of kut mens. Het gedoe met een geslachtsorgaan of ziekte erbij halen is onnodig. Om te beginnen wij mensen kunnen heel mooi met zowel verbaal als non-verbaal gedrag laten zien, merken en horen wat ons punt is. En ik vind fijn dat we dit soort discussies kunnen hebben maar mis de oplossingen ervoor. Ik ben een Turkse dame opgegroeid in een agressieve omgeving, waarbij ik zelf ook eentje was, en heb het pas op me 21 jarige leeftijd afgeleerd. En eerlijk gezegd, schreeuwen heeft zelfde invloed als het fysiek geweld, dus als ik zeg ik heb niemand geslagen is een leugen. Maar je komt erachter wanneer je ouder wordt dat je ook je gevoelens anders kan uiten, namelijk praten erover. Maar wij krijgen die ruimte niet van onze ouders, allochtone ouder denkt zoals autochtone ouder beter te weten en wijst de weg. Maar wie zegt dat dat de weg is dat de kinderen hedendaags lopen. De identiteitscrisis van de allochtone jongeren met in combinatie puberteit verslechtert je houding in de maatschappij. Je bent een zwakkere schakel. Veel mensen die agressief reageren zijn juist de kwetsbare en emotionele. En wetend dat iemand zo is pak je het hard aan, waardoor diegene weer niet mag spreken en moet vechten tegen de anderen. Waarom? Wij zijn jagers, we doen alles om te overleven. En als overleven betekent dat je sterker jezelf moet laten zien en je zwaktes moet dichten door te schreeuwen en te vechten dan doe je dat. Maar wat als je zou weten dat je serieus wordt genomen als je praat? Ik leerde van mijn Nederlandse vriend wat het was om gevoelens te uiten. Brief schrijven als iets je dwarszit, doe dat eens bij je Marokkaanse vader, wat zou hij wil niet denken. Dus ja degelijk ligt het aan opvoeding vanuit huis. Maar ik neem onze ouders en voorouders nekte verantwoordelijk want zij hebben het moeilijk gehad, weg van familie, taalachterstand, en noem maar op. Maar wij hebben meer kansen en meer verantwoordelijken dus ook naar hen toe. Wij moeten onze ouders opvoeden om begripvol te zijn en ruimte te geven aan elkaar.
Je kan een school niet blaimen omdat zij niet juiste opvoeding geven, want een school geeft ook religie mee met het kind. Een school helpt een kind om op arbeidersmarkt te komen en ouders zijn verantwoordelijk voor het klaarstomen van het kind voor op de maatschappij. En ja opvoeden moet dus veranderen, maar die taak moeten ouders op zich nemen en niet overlaten aan ander. En ouders moeten heropvoed worden en zij moeten daarvoor ook gereed staan. Want zij klagen het meest en zij zitten met gebakken peren maar willen niks veranderen. Dan kan je van het kind ook niks vragen.
Ik bedoelde juist dat religie niet vanuit school werd meegegeven. En wilde nog dit erbij voegen:
Als een probleemkind heb ik nooit gestolen of aan vandalisme gedaan puur omdat mijn ouders mij hebben geleerd dat dat niet door beugel kan, maar als ik ouders zie die stelen met hun kinderen op de markt dan denk ik waarom? Want wie is nu het probleem dan? Als jij je kind slaat en jouw kind slaat een ander, wie is dan verantwoordelijk voor dit aangeleerd gedrag. Je weet niet beter dus doe maar zoals je ouders doen. Daarom moeten wij als hoog opgeleide allochtonen onze mede burger van allochtone komaf helpen te veranderen. En dit kunnen wij door elkaar aan te spreken. En ik geloof in mensheid, niet in politiek, ik geloof in het volk. Het volk zal dit aanpakken en wij zullen dit oplossen en wellicht over tien jaar is dit geen eens een probleem meer.
Ik ga het heel kort maar krachtig maken nederlanders zeggen vaak weer die kut marokkanen,
omdat het een kut marrokaan is die het doet op dat moment dat zeggen ze eigenlijk.
En ik ben het eens in de politiek of media hoort zo een uitspraak zeker niet thuis,
zeker de politiek niet want een emotioneel gestuurt persoon met dat soort uitspraken en beslissingen nemen is nooit slim.
die persoon van het gedoe van scheidsrechter en iedereen die zich zo gedraagt als die marrokaan is een eikel en ook NL,ers uiteraard.
En als ze zich goed gedragen zijn ze Nederlanders en ook zo benoemt en worden ze geaccepteerd.
En als ze dat niet doen of hun wil, zin, of mening door drammen voelen ze zich vaak de gebeten hond want waar ze vandaan komen gaat het niet zo.
De gene met de grootste mond of meest dominantie zet de standaard in marroko qua sociaale cultuur vorming vooral de mannen onder elkaar,
en van mij mogen ze daar de patser uit hangen maar hier niet.
En van mij mag elke Nederlander die zich soort gelijk gedraagt ook een eenmalige trip naar een onbewoond eiland.
En wees maar niet bang we hebben ook zat scheldnamen voor ons eigen volk als er bijv zo een puistepetje wat uitvreet, of asso, tokkie ,varken , lompe boer tenminste daarmee scheld ik me eigen volk uit dit zijn de vriendelijke varianten als ze iets doms uitvreten.
Wat er moet veranderen is niet continu zeggen het waren die marokkanen,
Maar dit “Het was een idioot en we hebben gestuurt naar waar die hoort”
Dan zullen heel wat minder mense hetzelfde uitvreten een lijn voor iedereen dictatuur is niet altijd slecht, de dictateur kan dat wel zijn.
We zijn ook veelste vrij, en vrijheid is niet altijd goed.
Mischien moeten we gewoon is zeggen hardere aanpak op criminaliteit want dat is het,
niet eens het ras het probleem is de criminaliteit.
Oorzaak een heel ander verhaal maar je kan mensen niet echt veranderen als ze niet willen je kan ze wel aan pakken.