In Amsterdam begint na de kerstvakantie een openbare basisschool met Islamlessen. Op de vrije woensdagmiddag, door goede docenten en voor een ieder die wil. De wens van Ahmed Marcouch om deze lessen van de moskee te verplaatsen naar de school gaat hiermee in vervulling.
Kennelijk is het iets nieuws, maar ik heb het zo’n 15 á 20 jaar geleden ook gewoon op de basisschool gehad. En toen zelfs binnen het lesrooster. De Turkse leerlingen hadden Turkse les en de Marokkaanse leerlingen hadden Arabische les. En omdat ik ook redelijk Arabisch kon praten, mocht ik ook gezellig met mijn mocro vriendjes naar de Arabische les. De rest van de klas ging dan ‘iets anders leuks’ doen.
De Arabische les bestond vaak uit het lezen en schrijven van verzen uit de Quran en verhalen over de Profeten. Of we leerden nieuwe gebeden en zongen leuke nasheeds (lofliederen). Het was altijd wel gezellig en leerzaam. Normaal gesproken deed je dat alleen in de moskee of thuis, maar zo op school was het toch altijd net wat specialer.
Anno 2008 is het natuurlijk ‘not done’: Religieuze lessen. En Islamitische al helemaal niet. Of er lessen in eigen taal (Turks, Arabisch, misschien wel nog andere) nog worden gegeven, weet ik eerlijk gezegd niet, maar vroeger kon het gewoon allemaal. Als er maar behoefte voor was. In het hysterische Nederland van tegenwoordig levert dat natuurlijk meteen commentaar, krantenkoppen of kamervragen op. Maar gelukkig zijn er dan toch nog scholen die zich niet laten leiden door de waan van de dag en gewoon praten met de mensen die het aangaat (ouders, leerlingen, docenten).
En als men dan ziet dat er behoefte aan is en het geen problemen oplevert, dan doet men dat gewoon. Prima toch?
Of de wens van Marcouch echt verstandig is, is een tweede vraag. Een basisschool blijft namelijk toch een basisschool en geen moskee. Voor de algemene kennis en om er op een leuke manier mee bezig te zijn, kunnen zulke lessen op de basisschool zeker nuttig zijn, maar voor echt structurele en diepere kennis is een moskee toch de aangewezen plek. Ik zou mijn kind gewoon naar een goede school sturen, een Islamitische heeft daarbij niet per sé mijn voorkeur. Goede kwaliteit van de school is het belangrijkste en helaas is dat bij veel Islamitische scholen best bedroevend.
Er is natuurlijk een aantal dat gewoon écht goed is, maar helaas te weinig. Voor de religieuze opvoeding zijn (naast jezelf natuurlijk) kwalitatief goede moskeeën en docenten/imams veel belangrijker. Ik denk dat we als jongere Islamitische generatie daar wel prioriteit aan mogen geven. De Islamitische opvoeding van onze kinderen in deze maatschappij wordt namelijk nog een hele klus.
66 Reacties op "Islamles op school"
Ik denk dat het met aantallen te maken heeft Reflex. Toen jij naar school ging, waren de aantallen kleiner. In jouw tijd kon je nog mixen met autochtonen, ook in achterstandswijken. En dus dan kan er gewoon meer. De zogenaamde hysterie is er echt niet ineens zomaar. Autochtonen kijken ook om zich heen, zien dingen ten negatieve veranderen, en trekken aan de bel als ze durven. Docenten die zeggen dat groepen moslimkids in lessen over verschillende religies totaal geen respect opbrengen voor andere geloven. Zulksoort dingen.
Vreemd dat jouw Arabische les op school meteen koranles was, niet? Heel vreemd. Er zijn veel Arabische niet-moslims, uit Irak enzo. Vraag het hen eens. Je kunt het hele boek gewoon schrappen, en dan nog is het een prachtige taal.
Denk je echt dat je kids beter af zijn in Nederland als ze een islamitische opvoeding krijgen? Zo ja, je kunt het toch gewoon in eigen kring houden? Hoe meer daarvoor publieke middelen worden opgeeist (openbare scholen), hoe meer het een links/rechts-discussie wordt in Nederland.
Wat doen Chinese kinderen al decennialang in Nederland? Die gaan naar een zondagsschool voor Chinese taal en cultuur. En daar maakt niemand een probleem van, omdat die groep geen problemen geeft én niet om publiek geld vraagt. Ze stichten hun eigen scholen. En Chinese organistaties zijn ook ondervertegenwoordigd in subsidieland, achteraf is dat slim bekeken.
En o ja, geef je jonge Nederlandse dochter niet zo’n doek als op die foto. Moet ik nou alles uitleggen? Succes weer! Thijs
@ thijs
Ach, Chinatown vinden we wel leuk… al spreekt een groot deel daar geen woord Nederlands.
Ik snap je punt ook niet over kleine aantallen. Daarmee geef je eigenlijk aan dat het dus zou kunnen op scholen met veel autochtonen?
[quote]En o ja, geef je jonge Nederlandse dochter niet zo’n doek als op die foto. Moet ik nou alles uitleggen? Succes weer! Thijs[/quote]
Laat het opvoeden van kinderen maar aan hun ouders over. Moet ik nu alles uitleggen?
wat leren ze daar??
dat een onderwijzer die op huisbezoek gaat bij Moslims,en weigert om zijn legerkistjes uit te doen, een varken is??
heb ditzelf meegemaakt,dat ik door een van mijn ex leerlingen op huisbezoek
voor varken werd uitgescholden!!
@ joel
jammer, maar ik ga liever uit van feiten die ik kan controleren. Zulke ervaringen hebben veel mensen aan beide kanten van het verhaal… dus?
Omdat het op woensdagmiddag is neem ik aan dat het op vrijwillige basis is. Uit de media heb ik begrepen dat Marcouch dit wenselijk vindt omdat vergelijkbaar onderwijs nu in Slotervaartse huiskamertjes plaats vindt en dat daar misstanden zijn geconstateerd. Ik ben zelf meer voor een algemene vorm van Godsdienstonderwijs en dan onder normale lestijd maar dat schijnt ongewenst te zijn in het openbare onderwijs.
De reden hierachter is ook, denk ik, om kinderen uit die bepaalde moskeeën te halen waar ze erg eenzijdig benaderen en op een slechte wijze les geven.
Daarnaast zijn de lessen ook voor iedereen (al zal variatie binnen de lessen wel meevallen, schat ik)…. dus juist om die jongeren uit een geisoleerd milieu te halen, zou dit belangrijk moeten zijn
ReFlex,
In de jaren ”˜50 hadden wij op school godsdienstlessen.
Ik zou niet weten waarom het ”˜not done’ zou zijn. De mogelijkheid is gewoon in de wet voorzien, de roep van Marcouch ”˜om het mogelijk te maken’ sloeg nergens op.
Maar … het is wat anders als die lessen gebruikt worden om kinderen de koran uit het hoofd te laten leren, hen te vertellen dat moslims superieur zijn, dat de islam de hele wereld moet veroveren tot er geen andere religie meer bestaat, enzovoort. Dat niet-moslims die de lessen niet bijwonen hard aangepakt mogen worden als zij kritiek hebben op de islam. Dat niet-moslims varkens zijn, als zij hun schoenen niet uit doen (overigens stel ik het ook op prijs als mensen bij ons hun schoenen uit doen, maar dat heeft met hygiëne te maken, er ligt nog altijd poep op de stoep, ook al wordt het wat minder – een eigenaardige gewoonte trouwens van autochtonen, om hun honden voor andermans huis op straat te laten poepen).
Bepaalde teksten uit de koran (de oproepen om niet-moslims als inferieur te beschouwen, enzovoort) horen niet op school thuis … en overigens ook niet in de moskee. Ze zijn strijdig met een samenleving waarin vrijheid van religie, vrijheid van meningsuiting en vrijheid van informatiegaring grondrechten zijn.
Dat kan prima uitgelegd worden aan de kinderen, tijdens de godsdienstlessen.
Nordin (#2),
Thijs heeft gelijk dat het buitengewoon onhandig van ReFlex zou zijn om zijn kind te kleden als de kinderen op de foto. Het zal veel wrevel opwekken.
Jan
@Jan: [i]”Maar … het is wat anders als die lessen gebruikt worden om kinderen de koran uit het hoofd te laten leren, hen te vertellen dat moslims superieur zijn, dat de islam de hele wereld moet veroveren tot er geen andere religie meer bestaat, enzovoort. Dat niet-moslims die de lessen niet bijwonen hard aangepakt mogen worden als zij kritiek hebben op de islam. Dat niet-moslims varkens zijn.”[/i]
Nee Jan, dat zou alleen zijn als jij docent Islam zou zijn.
[i]”Thijs heeft gelijk dat het buitengewoon onhandig van ReFlex zou zijn om zijn kind te kleden als de kinderen op de foto. Het zal veel wrevel opwekken.”[/i]
Hoezo? Een hoofddoek is tegenwoordig vrij normaal, lijkt me. Zeker in de grote steden.
Dat plaatje is trouwens een foto van kinderen die aan het bidden zijn. (Ziet er schattig uit in die tradionele kleding.) Tijdens het gebed is bedekking van het hoofd in veel religies aangeraden. Een hoofddoek is echter sowieso niet verplicht voor kinderen.
Het is wel een probleem. Wie zijn kinderen gelovig wil opvoeden kan ze voor een daarvoor bestemde school sturen. Een openbare basisschool hoort voor iedereen toegankelijk te zijn. Dat kan alleen als het neutraal is. Hooguit kan er OVER geloof worden les gegeven. En dan nog wel over ALLE religies en levensbeschouwingen, waarbij er nergens de een boven de ander mag worden gesteld. Maar religieuze instructie heeft er geen plaats.
Ook in lessen in eigen taal zie ik geen been meer. Andere minderheden (westers/niet westers) krijgen deze lessen niet en moeten deze zelf organiseren, tegen eigen kosten. Die organiseren zelf leesclubs.
Wil je je kindreen naar de beste scholen dan kan je overigens het beste een confessionele school kiezen. Dat zijn meestal het beste.
Misschien zou je kunnen zeggen dat juist op dit moment, waarin Islam en moslims onderwerp van discussie zijn, mensen hierover informeren.
Maar onder voorwaarde dat het toegankelijk is, niet belerend, en dat er ook wat over andere religies verteld wordt.
Of de andere kant:
Als andere gelovige ouders ook wat voor hun kinderen willen, moeten ze praten met schoolbesturen. Als die scholen wat voor moslimkinderen hebben, dan ook voor die anderen
Wat een schatjes ;) Van mij mogen ze zo over straat.
Ik vind verder wel dat een openbare school geen godsdienstles hoort te geven. Het is wat anders als op de vrije middag een instantie van buiten de school een ruimte op school huurt om er les in een geloof te verzorgen. Overigens: los van de school, dus geen werving in de klas etc.
Heb eigenlijk liever dat er goede Islamitische scholen zijn.
Ik vind dat Turks en Arabisch zeer goede kandidaten zijn voor taalles op school – en dan niet voor een enkeling wiens thuistaal het is, maar voor iedereen; precies zoals met Frans, Duits, Engels.
beste nordin
wat ik schreef is gewoon echt gebeurd.
ik mocht niet binnenkomem zonder mijn legerkisten uit te trekken,komt meteen
mijn ex leerling eraan die me voor varken begint uit te schelden.
Dit doe je dus niet zeker tegen een
onderwijzer,en wanneer ik thuis mijn kisten uitdoe bepaal ik dat zelf,
@ Nordin
Ken jij dan voorvallen waar een moslim bij een autochtoon thuisbezoek onbeschoft is beehandeld? Ze zijn er vast wel, maar ben toch nieuwsgeirig.
@ Joel
ja, onbeschoft.hoop dat de ouders het joch bestraft hebben en aan jou excuses hebben laten aanbieden.
Natuurlijk mogen ze over straat, maar je maakt het ze niet makkelijk in Nederland. Ze zijn nog veel te jong daarvoor. Ik snap het signaal ook niet, leer je 6-jarige meisjes dat ze wandelende lustobjecten zijn?
Ik geef les aan drie moslimkids van die leeftijd, thuis, en ze maken met elkaar de grootste lol over moskeeen en hoe mensen zich daar gedragen. Zo zijn 6-jarigen. Gaan ze doodleuk een gebedsoproeper nadoen.
Je kunt hartstikke leuke gesprekken met kinderen hebben. Over van alles.
Moeder draagt trouwens bewust geen hoofddoek, ook niet bij het bidden.
Tegelijkertijd leren haar kinderen wel geloven op een abstracte manier, heel bewust. Zo hoorde ik van één van hen dat we geen dieren mogen doden, ook geen kakkerlakken. Volgens de kids komt dat van de islam. Prima.
Maar die doeken en alles eromheen voor jonge kinderen, dat kun je zo ver voeren, en uiteindelijk leidt het tot hypocrisie en isolement. Ik vind het ook een verkeerd signaal naar meisjes die dat niet dragen.
Chadija (#8),
sorry, maar ReFlex zélf noemt ”˜het lezen en schrijven van verzen uit de Quran’. Dan komen die kinderen toch de betreffende verzen tegen? Moeten ze braaf luisteren, de verzen opschrijven en tot zich door laten dringen – of krijgen ze uitleg dat die verzen niet deugen?
Een hoofddoek is [i]niet normaal[/i], althans een religieuze hoofddoek. Net zoals de profeet [i]niet krankzinnig[/i] is. De religieuze hoofddoek staat namelijk voor ”˜ik ben moslima en ik sta volledig achter de koran’. Ik vind het niet normaal om te staan achter voorschriften om niet-moslims inferieur te achten en hen te mishandelen of doden, indien zij zich tegen de islam verzetten. Ik vind het ook niet normaal als vrouwen zich bedekken, omdat in de koran staat dat de mannen de vrouwen moeten instrueren zich te bedekken. [i]Als ik een vrouw was zou ik alleen om die reden al de hoofddoek af doen.[/i] Wat denken die mannen wel, namens Allah? Laat de mannen zichzelf bedekken, opdat ze geen vrouwen meer zien. ;-)
Alison (#11), kinderen zijn sowieso schattig, maar dat is niet te danken aan de kleding. Kinderen zijn schattig, omdat ze zonder last op aarde komen. Het zijn de grote mensen die de kinderen inleiden in de wereld van vijandschap en haat.
Zoals Gerrit (#9) stelt, het onderwijs moet over de religies gaan. Het onderwijs moet geen religieuze instructie zijn (zoals het lezen en opschrijven van verzen uit de koran).
Anoniem, (#12), ik kan me wel voorstellen dat mensen het op prijs stellen als bezoekers hun schoenen (c.q. kisten of laarzen) uitdoen, maar uitgescholden worden voor varken is ernstig. Het is rechtstreeks terug te voeren op een tekst in de koran. Geen twijfel dat het kind geleerd heeft dat niet-moslims die zich niet houden aan islamitische voorschriften apen en varkens zijn. Het wordt hoog tijd voor godsdienstonderwijs op school. ;-)
Alison (#13), ik heb me onbeschoft behandeld gevoeld door moslims. Toen ik op zoek was naar een moskee waar mijn Afrikaanse partner haar geloof kon belijden, werd ik bijzonder onaangenaam behandeld. Vrouwen worden in Nederland gescheiden van mannen. Mijn partner moet daar niets van hebben. Ik heb me ook onbeschoft behandeld gevoeld door moslims in Oost-Afrika, achteraf gezien moslims die Oost-Afrika willen innemen voor de islam. Er is een strijd in Oost-Afrika (denk aan de aanslagen op de USAmerikaanse ambassades, lees het boek van Ayaan Hirsi Ali). Dat is overigens het gebied van de vader van Obama. Als hij president van USAmerika wordt, zal de vreugde in een deel van Oost-Afrika geen grenzen kennen.
Jan
inderdaad Jan zo wordt het moslimkinderen geleerd,wij zijn varkens
en apen, omdat we niet in Allah geloven. lees maar eens in het boek van de arabist hans jansen.
zolang dit wordt geleerd trek ik mijn kisten dus niet uit wanneer ik bij
moslims naar binnen ga.
Nu ben ik thuis,lekker zaterdag,
heb mijn kisten uit,en stiefel lekker
op mijn warme wollen sokken door de kamer. niet uit eerbied voor Allah,
maar gewoon omdat het huiselijk is.
# Gerrit: “Wie zijn kinderen gelovig wil opvoeden kan ze voor een daarvoor bestemde school sturen”.
DuParré – waar dit speelt – is een openbare school maar als je weet wat voor gedonder er is geweest met zogenaamde islam scholen in Slotervaart zou je dit niet schrijven (slecht bestuur etc.). Ik ben zelf erg voor het mixen van etnische groepen want anders voed je kinderen gelijk op met het wij-zij denken. Elkaar leren kennen is toch de basis van integratie? Kortom, ik vind de oplossing van Marcouch prima!
Simon, islamlessen heeft niets met elkaar leren kennen te maken en ik vind het hoofddoeken van peutertjes walgelijk. Het seksisme wordt er al ingeramd nog voordat de kindertjes een besef van hun bestaan hebben.
Liz, die islamlessen vinden buiten de reguliere lesuren plaats maar het heeft in zoverre iets met elkaar te maken dat voornoemd onderwijs dan op een gewone openbare school kan plaats vinden. Dus die kids worden niet gescheiden van de samenleving opgevoed. En je probleem met hoofddoekjes kan ik ook niks aan doen … ik heb dat weer met paarlen kettingen, muntschoentjes, zonnebrillen op als iemand met je spreekt of als vastgeklonken accessoire geplakt op het voorhoofd,strakgetrokken facelift kapsels, hard klinkende hakken en klaterende armbanden maar ik gun ieder zijn ding.
@Joel: Uitgescholden worden is nooit goed en mag ook gewoon niet. Dat is helder.
Je bij iemand anders thuis welkom willen voelen terwijl je weigert je aan hun huisregels te houden vindt ik echter ook niet kunnen. Als je vindt dat dat soort bijeenkomsten tussen ouders en leerkrachten moeten gaan volgens jouw regels, dan zou ik als ik jou was niet op huisbezoek gaan, maar kiezen voor het ouders uitnodigen op school (of bij jou thuis).
@ Joel
“zolang dit wordt geleerd trek ik mijn kisten dus niet uit wanneer ik bij
moslims naar binnen ga.”
Is klompen niet een beter woord?
Ik begin me af te vragen wie begon met onbeschoft zijn.
Jammer….
Wat mensen over de hele wereld eens zouden moeten doen is het aanleren van respect voor al het levende. Wij als ouders hebben hier een grote hand in.
Mij maakt het niets uit of mijn dochter speelt met een moslim, een indo, een surinamer en ga zo maar door. Als ze maar lekker kan spelen.
Moet je een kind (want hier hebben we het over) aanleren om mensen die anders zijn in iemands ogen niet te respecteren??
Het beste (en hier ga ik mensen mee voor hun hoofd stoten) zou zijn om het hele geloof af te schaffen. Zowel in god als allah en al het andere. Denk eens na…hoe simpel zou het allemaal niet zijn………….geen oorlogen meer over een stukje land…. Geen scheve gezichten naar hoofddoekjes. Geen scheld- en knokpartijen…..
En het belangrijkste…..je mag natuurlijk je legerkisten aanhouden als je bij iemand op zijn misschien pas gedweilde vloer binnen dwarreld.
RESPECT mensen…..dan kan het samengaan.
Amen Mibo
haha, op ‘zwarte’ openbare basisscholen is het gewoon, ‘gewoon’ dat er islamlessen worden gegeven. vraag-aanbod kwestie… en andersom..
Beste nordin,
Jij zegt dat je liever afgaat op feiten!
Mijn vraag is dan; Hoe is deze gedachte gang te verenigen is met een monotheïstische god?
Reflex ik vind de toonzetting van je artikel en de rol die marcouch bepleit voor godsdienstonderwijs erg negatief. Het feit dat iest in jouw tijd al kon wel niet zeggen dat het vandaag de dag allemaal vanzelfsprekend is. Marcouch bepleit naar ik heb mogen lezen twee dingen:
– moslimkinderen moeten zich niet hoven verloochen, dus optimaal in het openbare onderwijs zichzelf kunnen zijn. Dit lijkt eenvoudig en gangbaar maar dat is dus niet zo.
– de constatering dat vele kinderen en ouders behoefte hebben aan onderwijs in godsdienst is een reden omdat ook te faciliteren. Wettelijk kan dat wel maar Marcouch werd door iedereen zowel vanuit links als rechts gedemoniseerd en beschuldigd van islamisering van het openbare onderwijs.Met andere woorden het is niet vanzelfsprekend. In dat debat heeft hij aangegeven dat die behoefte er wel degelijk is ; het bewijs daarvoor is de vele weekdnscholen en het moskee onderwijs. En ja het pedagogische en didactische klimaat deugt daar niet, daar waar het wel goed is , is het een uitzondering.
Kortom laat de kinderen in het openbare onderwijs optimaal zichzelf zijn dan zullen ze ook optimaal presteren en trots zijn op hun zijn van Nederlandsemoslim zijn en instaat worden gesteld omdat een eigen kritische invulling te geven naarmate ze ouder worden. Dit laatste is dan een factor om te hopen dat jongeren zich dan niet zullen isoleren vand e rest van de samenleving in extremisme en radicalisme. Marcouch staat met zijn beide benen in de werklijkheid van de moslim gemeenschap en probeert oprecht te zoeken naar oplossingen die het samenleven een stapopwaarts brengen.
@ Lieke
Haha, leuk geprobeerd :)
Daarom is het ook een geloof en geen wetenschap, dat hoeft niemand te bewijzen. Voor mij is mijn God een feit, maar zijn ervaring niet. Op internet kan iedereen anoniem van alles zeggen… is problematisch.
En die dingen gebeuren, geloof ik ook in. Maar ken genoeg ervaringen dat vrouwen met hoofddoeken ook uitgescholden en zelfs fysiek aangevallen zijn. Maar goed, in een discussie kan dat slechts aangeven hoe het komt dat ik op een bepaalde manier ergens naar kijk. Ik kan het niet als argument gebruiken, tenzij het geconstateerd is door onderzoeken, of iets in die richting.
Ik begrijp Marcouch wel en het is, gegeven de huidige situatie, waarschijnlijk een wijze en pragmatische zet. Principieel hoort godsdienstles echter niet op de openbare school aangeboden te worden. Het lijkt me echt veel beter om gematigde Islamitische scholen te faciliteren. Als het bijzonder onderwijs christelijk is en het openbaar onderwijs islamitisch, waar moeten alle niet- en andersgelovigen dan nog heen? Hopen dat ze een eerlijke voorlichting krijgen op één van bovengenoemde scholen. Dacht het niet :(
Scheiding van kerk en staat is een groot goed en moet niet op de helling gezet worden.
Imagine there’s no Heaven
It’s easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today
Imagine there’s no countries
It isn’t hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace
You may say that I’m a dreamer
But I’m not the only one
I hope someday you’ll join us
And the world will be as one
Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world
You may say that I’m a dreamer
But I’m not the only one
I hope someday you’ll join us
And the world will live as one
#Alison “Scheiding van kerk en staat is een groot goed en moet niet op de helling gezet worden”.
Je zou net zo goed kunnen zeggen dat die Godsdienstles toevallig op die school gegeven wordt. Het valt immers buiten het reguliere lesrooster.
Overigens kreeg ik op de lagere school ook Godsdienstles. Een openbare montessori school. Het was op vrijwillige basis. Eigenlijk was het Bijbelles want ik kan mij niet herinneren dat we les kregen over andere dan de christelijke godsdienst. Erg eenzijdig en bijzonder saai weet ik nog wel.
Op de middelbare school – een katholieke school – kreeg ik ook Godsdienstles. Dat ging vooral over stervensbegeleiding. Waarom snap ik nog steeds niet. De man die het gaf kwam uit enquetes op school als de slechtste leraar. Ik las de krant onder zijn les. Ik heb goed Godsdienstonderwijs gemist. Het liefst zou ik geleerd hebben wat de opvattingen van de verschillende Godsdiensten zijn, hoe ze zich ontwikkeld hebben in de tijd en ook hoe ze met elkaar verweven zijn. Ik heb dat allemaal later geleerd door er zelf over te lezen.
Overigens betekent scheiding van kerk en staat nog niet dat je niet aan je algemene ontwikkeling zou mogen doen!
Waar ik mij altijd aan stoor is dat bij dit soort onderwerpen altijd het gezever over de scheiding van kerk en staat weer begint.
Waarom snapt het volk niet dat scheiding van kerk en staat iets anders is dan een laicite.
Een interessant detail is overigens dat het openbaar onderwijs historisch gezien een algemeen christelijke grondslag heeft.
Goh Simon, wat jammer nou voor je, van welke generatie ben je? Ik ben van de generatie (née 1974) die op de lagere school al les kreeg over de diverse wereldgodsdiensten. We bezochten op een keer in het kader daarvan een moskee. Ook werd een keer een hindoemeneer uitgenodigd.
Op de middelbare school werd die informatie verdiept en aangevuld met onder meer het humanisme en met Socrates. Het vak heette dan ook geen godsdienst meer, maar levensbeschouwing.
En, nu komt het: beide scholen waren katholieke scholen.
Die lessen hebben mijn eeuwige interesse en voorkeur voor het boeddhisme aangewakkerd, waar ik me later nog meer in heb verdiept. Ook hebben ze mij een open blik gegeven, de wetenschap dat er veel verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen bestaan.
Ik vind het dus heel raar dat op openbare scholen tegenwoordig blijkbaar niet eens zoiets als levensbeschouwing wordt gegeven waar de godsdiensten, inclusief islam, aan bod komen. En als dat wel zo is, waarom er naschools nog EXTRA aan de islam moet worden gedaan.
Als reactie op dit stuk heeft Ahmed Marcouch zijn speech, die hierover gaat ,ingezonden.
http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/1763-Marcouch-Win-win-situatie-met-Islamles.html
Wereldbeschouwing hoort in het openbaar onderwijs en niet lessen die gericht zijn op één religie. Ook niet wanneer het een keuzevak op de vrije middag is.
Juist het openbaar onderwijs moet waken voor scheiding kerk en staat
en dat ook uitdragen.
indien de ouders hun kinderen islamitisch onderwijs willen geven dan moeten ze de kinderen naar een islamitische school sturen of er één oprichten, de wet voorziet daarin.
@ vele
De wet voorziet ook in islamles op een openbare school, als die school dat ook wil :)
Ik had vroeger ook Arabische les op school. Het was in het begin tijdens gewone les,maar daarna werd het op een woensdagmiddag als we vrij waren kregen wij nog Arabische les. En sinds een aantal jaar is het gewoonweg afgeschaft.. heel jammer helaas
Helemaal mee eens brotha :)
#31
“Een interessant detail is overigens dat het openbaar onderwijs historisch gezien een algemeen christelijke grondslag heeft.
Dan moet de grondslag daarvan veranderd worden, zodat het niet meer zo is.
Omdat de verheven Alison dat vindt? lol.
Pff…en alsof een grondslag kan worden veranderd. Overigens is het niet helemaal waar.
Wel is waar dat de grondslag van de hele Nederlandse samenleving ligt in het Christendom. Dan kun je alles daar wel op terugvoeren.
De gedachte achter het openbaar onderwijs is historisch algemeen christelijk, en het bijzonder onderwijs van een stroming naar keuze.
Ooit gehoord van de schoolstrijd?
Moet ik me nou door een allochtoon op mijn eigen vaderlandse geschiedenis laten wijzen? Mijn vraag is: so what? Bijna alles is vroeger uit bepaalde zuilen ontstaan bijvoorbeeld, maar is nu veranderd. Openbare scholen zijn scholen zonder religieuze grondslag, en that’s it.
Want weet je, in dit land is ongeveer 40% van de bevolking niet religieus en wenst zijn kinderen ook niet religieus op te laten voeden.
[i]Moet ik me nou door een allochtoon op mijn eigen vaderlandse geschiedenis laten wijzen? [/i]
Wat een aandoenlijke demonstratie van je racisme. Maar je zal het natuurlijk zelf ontkennen en je bent gewoon een ‘autochtoon met een mening’ die ‘altijd voor racist uitgemaakt wordt’.
Is trouwens wel grappig, je geeft zelf aan dat een [b]meerderheid[/b] van de bevolking wél religieus is. En in een democratie beslist de meerderheid :)
Ja, maar wat jammer nou dat die meerderheid opgedeeld is in allerlei verschillende religies he?
De meeste katholieken in dit land zijn alleen in naam katholiek.
Ik heb zelf op een katholieke school gezeten, en er werd geen bijbelles gegeven. Wel algemeen godsdienstonderwijs/levensbeschouwing.
Daarmee wil ik zeggen dat de ene religieuze school de andere niet is. De meeste katholieke scholen lijken meer op openbare scholen dan op islamitische scholen, die op hun beurt weer dichterbij orthodox joodse of oudgereformeerde scholen lijken.
Dus jammer jongens, het lijkt alsof Nederland in meerderheid religieus is, maar alleen een stempeltje zegt niets. Dit land is overwegend a-religieus.
Maak geen statements die je niet kan onderbouwen.
Islamitische scholen zijn onderling meer verschillend dan islamitische en niet-islamitische scholen in het algemeen.
Onderbouw jij je statements dan ook eens!
Ik nam aan dat de schoolstrijd algemeen bekend was…
Ik vind dit bv een boude stelling:
‘Islamitische scholen zijn onderling meer verschillend dan islamitische en niet-islamitische scholen in het algemeen.’
‘ De verschillen tussen islamitische scholen onderling zijn groter dan tussen islamitische en niet-islamitische scholen.’
http://www.minocw.nl/actueel/persberichten/11263/Islamitische-basisscholen-doen-niet-onder-voor-vergelijkbare-scholen.html
De titel alleen al duidt niet de verschillen aan.
Als een titel de volledige inhoud weergaf, zou de inhoud overbodig zijn.
De conclusie die uit de grotere extremen bij islamitische scholen getrokken kan worden, is dat procentueel meer islamitische scholen bovenmaats presteren, en ook procentueel meer islamitische scholen ondermaats.
Dus in plaats van weer een walgelijk PvdA initiatief, zou dat geld beter gestoken kunnen worden in het verbeteren van de islamitische scholen die ondermaats presteren, bijvoorbeeld dmv. uitwisselingsprojecten met islamitische scholen die bovenmaats presteren.
Islamitische scholen die ondermaats presteren worden streng in de gaten gehouden en krijgen vaak toch weer een bak subsidie tegen zich aangegooid. Van de PvdA.
Subsidies in het onderwijs worden toegekend door het Ministerie van Onderwijs, en zijn wat anders dan al die verachtelijke dialoogprojecten van de PvdA.
En wie is de minister van onderwijs….? Juist, een PvdA´er.
Subsidies in het onderwijs worden toegekend door het Ministerie van Onderwijs, en zijn wat anders dan al die verachtelijke dialoogprojecten van de PvdA.
antispam
De moslims waren het meest succesvol op het gebied van wiskunde, astronomie, geografie, mechanica, optica, scheikunde, farmacie en geneeskunde. Op het gebied van botanica en mineralogie hebben ze hun voorgangers ver overstegen als het gaat om nieuwe en belangrijke ontdekkingen. Het ging vooral om het streven naar vergaren van kennis want dat is naar het voorbeeld van de Profeet, vzmh.
*modbreak: reactie gedeeltelijk verwijderd. De Islam zegt ook niet dat je andere bezoekers op deze site zo moet aanspreken*
Ik heb al mijn kinderen naar openbare scholen gestuurd en dat is nooit een probleem geweest. Kennis over de Islam, krijgen ze thuis mee en als dat voldoende gebeurd.. vind ik het voor mijn kinderen niet nodig om extra Islamitische lessen te volgen. Dit niet omdat ik het niet vertrouw of wil maar eerder omdat ik bewust zelf deze belangrijke dingen aan mijn kinderen wil doorgeven.
canon
in de middeleeuwen ja
gezondheids zorg
Noem mij een hedendaagse medicijn of een apparaat die uitgevonden is in een moslim land?
Moslimleiders, moslimstaatsmannen en moslimkapitalisten vliegen wanneer het echt nodig is als een gek naar een westers ziekenhuizen.
Religieuze les lijkt mij inderdaad ‘not done’ op een openbare school.
Wel kunnen er natuurlijk, bijvoorbeeld bij maatschappijleer, lessen gegeven worden welke de verschillende wereldreligies behandelen.
Religieus onderwijs hoort echter thuis op religieuze scholen, en niet in het openbaar nonderwijs ?
@ Niels e.a.
Wat ik niet snap is dat wij misschien niet helemaal doorhebben dat die openbare scholen die hieraan mee gaan doen zelf hebben laten blijken hier interesse in te hebben. Blijkbaar is er vraag en, aangezien zij de situatie van de school en kinderen beter kennen, kunnen zij het belang hiervan beter inschatten.
Een openbare school zou geen openbare school zijn als het niet open stond voor dit soort initiatieven. Het verschil met een particuliere religieuze school is dat die scholen een waarheid overbrengen… als deze openbare scholen geven waar vraag naar is, is er toch niets mis?
Engels en Frans worden toch ook meer onderwezen dan Swahili. Tjah, die talen zijn ook wat relevanter voor een doorsnee Nederlander. Daar is vraag naar, vanuit bedrijfsleven en maatschappij.
Als mensen op een gegeven moment het Jodendom onderwezen willen krijgen, moet dat ook kunnen op een openbare school.
Mod, re: CONAN (#58),
“reactie gedeeltelijk verwijderd. De Islam zegt ook niet dat je andere bezoekers op deze site zo moet aanspreken”.
Ik weet niet wat er is verwijderd en heb daar dus geen oordeel over.
Maar, modereert de redactie op grond van wat de islam voorschrijft? Is kritiek op de islam dan nog mogelijk?
Jan
Islam bekritiseren daar is fok.nl e.a. voor.
Hey Reflex vd E.D.N.W. :) ik kan je niet bereiken. neem ff contact op met me ;)
#Jan “Maar, modereert de redactie op grond van wat de islam voorschrijft? ”
Welnee … gewoon op basis van wederzijds respect.