“Lanschot denkt met een dosis Mekkaanse seks het Islamdebat uit een impasse te kunnen halen, maar het aanhalen van door koloniale context en culturele vooringenomenheid gekleurde bronnen over het 19e eeuws Mekka is verre van vernieuwend.”
Ik werd een beetje onpasselijk van Het stuk “Een Ander Gezicht van het Vrome Mekka” van Robbert van Lanschot in NRC van 26 januari. Niet omdat ik een preutse moslima ben die bloost bij het lezen van ‘smeuige’ details over de seksuele capriolen van 19e eeuwse Mekkanen, maar omdat ik mij als historica verslik wanneer een 19e eeuwse Europese orientalist onkritisch wordt aangehaald als objectieve waarnemer van de seksuele praktijken van *de* Moslim, laat staan wanneer dezelfde bron als bewijs dient voor de ‘valse zedigheid’ van moslims in een heel andere historische en sociale context: hedendaags Nederland.
Dat Mekka, net als alle andere historische wereldsteden, een ‘onderzijde’ had is een open deur. Mannen van alle tijden en etniciteiten hebben graag seks. Zo ook Leidse orientalist Snouck Hurgronje die ieder modern begrip van onderzoeksethiek aan zijn laars lapte door zich voor te doen als moslim, om vervolgens onder het voorwendsel van “participatorisch onderzoek” te trouwen met verschillende Indonesische moslimvrouwen. Snouck’s enthousiaste belangstelling voor de seksuele gebruiken van de ‘natives’ was typisch voor de blanke Europese man van zijn tijd. Over de erotische perikelen van de ‘oerhollandse’ kolonialisten in Indonesie, die het onderzoek van Snouck financierden, zijn mooie studies geschreven.
De onuitputtelijke fascinatie met het ‘verboden fruit’ van de Arabische wereld, beoordeeld vanuit een preutse christelijke moraal, kwam ook tot uiting in de overdreven erotisering van het haremleven in de razend populaire 19e eeuwse orientalistische schilderkunst – zoals in het schilderij dat ironisch genoeg ter illustratie naast het stuk van Lanschot is geplaatst. Net als Snouck’s smeuige anecdotes, waren deze schilderijen grotendeels gebaseerd op smachtende fantasieën over de harems waar de Europese schilders zelf geen toegang toe hadden.
Lanschot denkt met een dosis Mekkaanse seks het Islamdebat uit een impasse te kunnen halen, maar het aanhalen van door koloniale context en culturele vooringenomenheid gekleurde bronnen over het 19e eeuws Mekka is verre van vernieuwend. Net als Snouck’s ‘stoute’ vertellingen over het ‘hete’ Mekka, is Lanschot’s oproep aan moslims om deze ‘geschiedenis’ te erkennen niet politiek neutraal.
De orientalistische voorstellingen zoals die van Snouck, waarin de midden oosterse man als despotisch en oversekst wordt voorgesteld en ‘zijn’ vrouwen als zowel hyper-sensueel als onderdrukt, waren niet onschuldig; ze speelden een wezenlijke rol in het rechtvaardigen van koloniale overheersing. Lanschot stelt dezelfde orientalistische beelden in dienst van een nieuw doch nauwelijks minder paternalistisch ‘beschavingsoffensief’: deze keer moeten Moslims een voorbeeld nemen aan hun ‘eigen’ geschiedenis… zolang deze maar is geschreven is door Europeanen.
Zoals zo vaak in het Islam ‘debat’, vinden we nergens terug wat jonge Nederlandse moslims er zelf van vinden.
16 Reacties op "Arabische sprookjes, verteld door de blanke man"
Waarvan akte Rahma, ik heb de tenenkrommende oriëntalistische artikel ook gelezen in de NRC en hetgeen je hier goed hebt verwoord was ook mijn eerste indruk. Goed, het stond dan ook in het rubriek van de opinie en meningen, dat zegt eigenlijk ook alles.
Nou Rahma, ik heb naar aanleiding van jou stuk het artikel opgezocht. Wat een walgelijk stuk tekst! Mijn lichaam en geest moeten er nog steeds van kokhalzen. Maar goed, dat gezegd te hebben zit ik er ook serieus over na te denken om ook een paar (sprookjes)verhalen aan de NRC te verkopen. Ik heb namelijk ook een buurvrouw die ook een overleden vader heeft die ook een aantal schaamteloze seksverhalen aan haar heeft overgeleverd. Ik heb ze nooit vrijwillig aan willen horen, maar nu ik weet dat ik er daadwerkelijk geld aan kan verdienen, denk ik in deze tijden van crisis; why the hell not?!
“De orientalistische voorstellingen zoals die van Snouck, waarin de midden oosterse man als despotisch en oversekst wordt voorgesteld en ‘zijn’ vrouwen als zowel hyper-sensueel als onderdrukt, waren niet onschuldig; ze speelden een wezenlijke rol in het rechtvaardigen van koloniale overheersing.”
Je slaat de spijker op zijn spreekwoordelijke kop! Jammer alleen dat het stuk uit de NRC wel invloed heeft op het publieke debat/publieke opinie en dit cruciale element uit het stuk achterwege gehouden wordt.
De goenoerroe-epidemie die momenteel onder de allochtoonse bevolking in de randstad rondwaart is dan ook verspreid door het eten van krentenbollen: een unicum. Ja we leven in bijzondere tijden.
Stel dat het waar is wat Snouck Hurgronje schrijft, wat dan nog? Dat is inmiddels geschiedenis!!! Alle sexschandalen in de katholieke kerk spelen zich af in het heden!!!
Ik denk dat er heel wat vrouwen en mannen veel liever in het reine, traditionele en zuivere Mekka wonen dan in het slechte Nederland met zijn eindeloze, goddeloze vrijheid. Om een of andere reden blijven ze er alleen nooit.
En wat een schitterende twist: vrouwen zijn mede schuildig aan het rechtvaardigen van het kolonialisme!
Echt slecht…
Helemaal met je eens Rahma, wat een walgelijk, ongenuanceerd, ongeverifieerd gekriebel van iemand die zichzelf ‘journalist’ noemt.
Overigens vraag ik mij af wat hij wilt met zijn uitstapje naar het Nederlandse onderwijs m.b.t. Islam. Hij zegt: “In de Nederlandse discussies en in het onderwijs komt dit aspect helaas niet aan de orde. Niet uit gêne of zelfcensuur, maar uit onbekendheid.” Ja…. godsdienstonderwijs is al zo enorm uitgebreid in het Nederlands onderwijscuriculum, laten we er vooral een koloniaal, gender-biased, pseudo-onderzoek aan toevoegen. En laten we vooral de R.K. Kerk buiten schot die heus wel de eigen seksuele moraal aan de kaak stelt (pedofiele priesters anyone?). Deze sneue man gaat wel erg op in z’n verhaal. Oh en…”Officieel niet racistische Cubanen”?…. wat ís dit dat de NRC zoiets durft te publiceren?
Dank voor het delen van je historisch inzicht. Heel informatief, nogmaals dank.
@Brad,
Gezien de inhoud van jouw reacties wordt het tijd dat ik mij eens ga bezighouden met jou.
Vertel eens wat heeft ( gaarne bron!!!) een epidemie van een bepaalde geslachtsziekte onder allochtonen te maken met bovenstaande artikel?
Oh jee, de inquisitie.. is humor ook al haram? Nou goed, als jij het schuim van je mond even wegveegt dan zal ik het even uitleggen, ik bedoelde dat je voor moslimseksecht niet naar Mekka hoeft hoor. En wat is dat toch met jou en dat uitroeptekenfetisjisme?
Wat seksuele taboes doorbreken binnen allochtone kringen is overigens niet eens zo’n slecht idee toch? Al vanaf 2001 worden hier problemen gerapporteerd, in 2004 en 2008 is er door het ministerie nog geld voor vrijgemaakt ook (voor de mensen die niet handig zijn met zelf dingen uitzoeken of gewoon het nieuws volgen en derhalve aan het handje genomen moeten: dat staat o.a. in de seksuele gezondheidsrapportjes van Rutgers Nisso en in stapels http://www.brancherapporten.minvws.nl maar een middagje praten op een middelbare school in Amsterdam-Noord of wat rapporten van de GGD daar doorlezen doen ook wonderen natuurlijk). Misschien dat Lanschot zoiets beoogde door seksualiteit in voorgaande eeuwen aan te halen ?? (Wat ik niet kan lezen aangezien de link in dit artikel een abonnement op het NRC handelsblad vereist), omdat de betreffende groep nogal de neiging heeft om, uit authenticiteitsdrang, alle eeuwen voor de 21e te imiteren. Alhoewel ik betwijfel of ze de voorgaande eeuwen daadwerkelijk willen imiteren… nou ja… de jongens wel gok ik, als ik ibn Battuta aan ze laat lezen spreekt het de meesten wel aan.
Wellicht is het beschaafd om de beste man dit zelf voor te leggen, hij is vast niet te beroerd om te reageren. Kan wellicht nog een interessante dialoog worden.
@Brad,
1)Niets inquisitie maar iemand die niet tolereert dat jouw soort hier ongestoord nonsens kan bezigen!
2)Humor? Hahahahahahah kijk nu moet ik lachen om je kwalficatie van je vorige reactie als zijnde humor!
3)Niet alle moslims zijn allochtoon en de overgrote meerderheid van allochtonen zijn geen moslims!
4)Bovenstaand artikel gaat over een niet-moslim die meent iets te moeten zeggen over moslims en hun seksuele mores van weleer etc en dus niet over allochtonen.
5)Je hebt nog steeds niet verklaart wat en epidemie van een bepaalde geslachtsziekte onder allochtonen te maken heeft met bovenstaand artikel!
6)Google gebruiken kan elke idioot. Maar degene die iets beweerd die moet zijn bewering staven met bewijs wanneer daarom gevraagd wordt. Dus gaarne een bron waaruit blijkt dat er momenteel een epidemie van een bepaalde specifieke soa gaande is onder allochtonen!
7)Voor de duidelijkheid: Momenteel is recent niet langer dan een half jaar geleden 2012 – 2013 en dus niet een paar jaar geleden!
De rest van je nonsens laat ik maar buiten beschouwing!
Waarom je druk maken over de sexuele moraal van 150 jaar geleden? Ook in Nederland kende men een andere moraal waar we ons nu in een deuk om lachen.
Het lijkt me dat we ons beter druk kunnen maken om de huidige uitwassen.
“Zo ook Leidse orientalist Snouck Hurgronje die ieder modern begrip van onderzoeksethiek aan zijn laars lapte door zich voor te doen als moslim”
De methodieken van 19e eeuwse onderzoekers veroordelen adhv. de moderne onderzoeksethiek, is eveneens de moderne onderzoeksethiek aan je laars lappen.
Pingback: Blogtournee Arabieren kijken: Oriëntalisme en gewone mensen - C L O S E R — C L O S E R
Pingback: Winnaars en verliezers van 2013: Dr Kromzwaard Trofee 2013 - C L O S E R — C L O S E R