Ergens deze maand zal bij Uitgeverij De Geus de bundel "Staat van Beleg" verschijnen, van de Palestijnse dichter Mahmoud Darwish met daarin zijn vanuit het Arabisch vertaalde gedichten. Menigmaal hebben we op de site de pro’s en cons afgewogen van vertalingen en originelen, dus dat ga ik hier niet over doen. Waar we het wel over kunnen hebben is analfabetisme en haar (in mijn ogen) enige voordeel.
Dit heeft namelijk tot gevolg gehad dat er een bijzondere orale traditie is voortgekomen, waar dit werk ook een voorbeeld van is.
De eerst geopenbaarde woorden van de Qur’an zijn vertaald de volgende:
"Lees! In de naam van je Heer, Die (al het bestaande) heeft geschapen." Qur’an (96:1)
Dit Vers lijkt een aansporing om te gaan (voor)lezen en je horizon te verbreden. Naast de vele aansporingen om kennis op te doen, zowel van wereldse als spirituele zaken, die de Profeet (vzmh) ons heeft nagelaten, lijkt dit Vers ons de taal toe te wijzen als bron van overdracht inzake kennis en leven.
Desalniettemin is het percentage analfabeten in de Arabische wereld schrikbarend hoog. Hoe dat zo is gekomen, is een andere discussie. Waar ik het wel over wil hebben, is de rijkheid en verscheidenheid aan orale literatuur die zo is ontstaan en nog steeds levendig is. En dan met name over de dichtkunst van Mahmoud Darwish.
In de introductie van een Engelse uitgave van zijn gedichten, "Unfortunately, It was Paradise – Selected Poems" (Univ. of California Press, 2003), schrijven de samenstellers dat Darwish literair gezien een vreemde eend in de bijt is. Zijn poëzie leeft, zowel als onderwerp van intellectuele studies op muffe kamertjes van stoffige universiteitsprofessoren, als in lyrische liedvorm in de (nog niet gejatte) olijfboomgaarden en (nog overeind staande) klaslokalen van Palestina. Menig kind en volwassen kent zijn gedichten dan ook uit het hoofd.
Zijn gedichten lijken in Nederland geen equivalent te hebben, behalve misschien de liedjes van Dree – "Bloed, Zweet en Tranen" kan elke inburgeringscursus overbodig maken – of (wat meer van deze tijd) de fantastische Sinterklaasliedjes. Een Zuidafrikaans/Aaustralisch kindje op mijn werk ligt in een deuk als ik "zwarte piet ging uit fietsen" inzet -alhoewel ik me nu bedenk dat dat ook andere oorzaken kan hebben. Afijn…
Noodzakelijkerwijs gaan veel van Darwish’ gedichten over zijn verloren thuisland Palestina en dan vooral over de fysieke onmogelijkheid ervan. Zijn eigen geboortedorp, Birwe, bestaat letterlijk niet meer: het is platgewalst in 1948. Soms lijkt hij te willen zeggen dat enkel in poëzie zijn land nog bestaat. Soms lijkt het idee in taal een thuis te mogen vinden en alle andere inhoud te overschaduwen, maar zo vaak is een gedicht van zijn hand meer dan dat. Je moet dan als lezer eerst de politieke schok overwinnen om de diepte in te kunnen gaan. Het is altijd de moeite waard, want vaak ervaar je een ander perspectief of vind je juist een gedeelte van jezelf terug.
Hier alvast een voorproefje:
"Als je geen regen bent, mijn liefste / wees dan een boom
één en al vruchtbaarheid… / Wees een boom
en als je geen boom bent, mijn liefste / wees dan een steen"
doortrokken van dauw… / Wees een steen
En als je geen steen bent, mijn liefste / wees dan een maan
in de dromen van je geliefde… / Wees een maan
(Zo sprak een vrouw / tegen haar zoon op zijn begrafenis)"
23 Reacties op "Als je geen regen bent…"
Om te beginnen, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, lees de koran! Helemaal en niet selectief, niet wat minder prettig is weglaten.
Overigens zijn de eerste woorden in de koran ”˜wij vragen bijstand om niet te dwalen en geen toorn over ons heen te krijgen’ en de tweede woorden in de koran ”˜de dwalenden worden pijnlijk bestraft’. Ongeveer. Dat je de koran moet lezen staat helemaal achterin. Ik heb zo’n vermoeden omdat de leiders van de islam liever niet hebben dat moslims de koran werkelijk helemaal lezen en tot zich door laten dringen.
Waarom er zoveel analfabeten in islamitische landen zijn? Gewoon, omdat ze niet naar school geweest zijn, niet hebben leren lezen en schrijven.
Om te beginnen, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, lees de koran! Helemaal en niet selectief, niet wat minder prettig is weglaten.
Overigens zijn de eerste woorden in de koran ”˜wij vragen bijstand om niet te dwalen en geen toorn over ons heen te krijgen’ en de tweede woorden in de koran ”˜de dwalenden worden pijnlijk bestraft’. Ongeveer. Dat je de koran moet lezen staat helemaal achterin. Ik heb zo’n vermoeden omdat de leiders van de islam liever niet hebben dat moslims de koran werkelijk helemaal lezen en tot zich door laten dringen.
Waarom er zoveel analfabeten in islamitische landen zijn? Gewoon, omdat ze niet naar school geweest zijn, niet hebben leren lezen en schrijven.
Nouredinne, je bent niet goed wijs dat je pleit voor ‘het voordeel van analfabetisme’. Ik stel je de vraag, je méént het toch niet serieus dat analfabetisme beter is dan gewoon in staat zijn de hele koran te lezen en je gedachten op kunnen schrijven?
Jan
Excuses, ik heb in de verontwaardiging over het pleidooi voor het voordeel van analfabetisme een deel van mijn reactie herhaald.
Hoewel, het kan niet vaak genoeg herhaald worden, léés de koran, helemaal en gewoon wat er staat.
Elk rationeel en bewust mens kan niet anders dan van delen van de koran met afschuw kennis nemen, helemaal als je tot de ontdekking komt dat moslims zich eraan houden.
Ik kwam in een apotheek en achter de balie zit een vrouw, waarvan ik de ogen, neus en mond nog kon zien. De rest ingepakt in bruine stof. Omdat ik (als man) heb geïnstrueerd? Welnee. Als mededeling aan mij, dat ik mij moet schikken in de islam. Ik denk er niet over. Ik ben omgekeerd en naar een andere apotheek gegaan, zonder vrouwen die zich helemaal laten inpakken (letterlijk en figuurlijk).
Jan
Nou Jan, ik ben niet verder gekomen dan je eerste zinnen en ik moet je nu al corrigeren. Het vers wat Nordin aanhaalt is heteerste vers wat geopenbaard is. Sjonge jonge jonge, het gaat een beetje vervelen om je elke keer te moeten corrigeren. Denk je nou echt dat je slimmer bent en meer over de islam en de Koran weet dan moslims zelf? Wij zijn jiet dom, hebben het boek gelezen en begrepen en kiezen hier, vooral in Nederland, bewust voor. We hebben jou niet nodig om ons op de gevaren te wijzen Jan, dank je wel voor de moeite.
Inderdaad is er ook veel aan de orale traditie verloren gegaan. Bijvoorbeeld: verhalen waren vaak in vele varianten in omloop en de beste verteller wist het fraaist gestalte te geven aan de woorden. Dit was een sociaal proces.
Ook werden verhalen vaak in een bepaalde vorm gegoten zodat ze makkelijker te onthouden waren.
Een verhaal navertellen heet nu al snel plagiaat. Vroeger was het heel normaal een verhaal opnieuw te vertellen. Dat was immers de enige manier waarop het voortleefde. Maar ook redelijk recent nog: bijvoorbeeld over het verhaal van de prins uit Denemarken Hamlet zijn vele varianten geschreven door schrijvers wiens naam niemand meer kent. Wij kennen het alleen nog maar van Shakespeare.
Naas (#3),
je hoeft me niet te corrigeren. Ik heb het over de [b]volgorde[/b] in de koran, die gelezen moet worden (ik kan het niet vaak genoeg herhalen, helemaal lezen en de onprettige zaken niet selectief overslaan). Voorzover ik weet zijn de hoofdstukken in de koran gerangschikt naar lengte en niet naar het moment van ”˜openbaring’.
Naas, je weet kennelijk zelf wat ‘de gevaren’ zijn. Welke gevaren? Waarvan?
Heb je inmiddels de andere zinnen van mijn bijdrage ook gelezen? Of doe je dat liever niet?
Jan
Simon (#4),
vertel me nu eens precies wat het voordeel is van analfabetisme.
Why the hell zou je orale traditie niet willen ondersteunen door alfabetisme?
Leer de mensen lezen en schrijven, zodat ze in staat zijn de hele koran (ook de afschuwelijke stukken) te lezen en hun eigen mening te vormen. Is dat teveel gevraagd?
Een verhaal knippen en plakken is plagiaat. Een verhaal navertellen niet (ook niet ‘al snel’).
Jan
Jij hebt het steeds over de gevaren van de Koran en dat we die moeten lezen, toch.
En dit zegt Nordin
De eerst geopenbaarde woorden van de Qur’an zijn vertaald de volgende:
Hij heeft het dus over de eerst geopenbaarde woorden. Waarom begin je dan over de eerste woorden, en ook die kloppen niet met wat jij zei, maar goed. Ik heb de rest van je bijdrage inderdaad ook gelezen. Ook in die zinnen val je in herhaling en zoals ik al zei. Ik heb de Koran gelezen, ik heb die extra info van jou niet nodig. Jij weet echt niet waar je het over hebt. Als je volgende keer weer zulke punten wilt maken, zou je sterker staan als je de tekst ook daadwerkelijk hier op schrijft en meteen de tafsier erbij en wanneer deze geopebnaard is en of er een andere vers later is geopenbaard die dat vers teniet doet. Dan kunnen we pra5ten. Maar als een kip zonder kop uitspraken doen, ja, zo kom je niet echt serieus over.
En daarnaast, ik als moslim accepteer elk aspect van de islam. Ook al ben jij het daar niet mee eens. Dat is mijn vrijwillige keuze die ik met mijn volle verstand, berust op onderzoek heb gemaakt.
Let wel dat de feiten die ik bestudeerd heb, jij blijkbaar niet eens kent, gezien je opmerkingen hier. ga dus niet reageren over welke aspecten dat zijn, zonder bewijs aan te voeren dat dat ook daadwerkelijk bij de islam hoort. Mocht je willen reageren.
Naas (#7),
ik heb het nooit over ”˜de gevaren van de koran’. Naar mijn mening staan er teksten in de koran waar een weldenkend en rationeel mens afstand van zou moeten nemen. Het valt me tegen dat moslims dat niet doen (ook de redactie niet). Ik zeg wel dat je de koran moet lezen, helemaal, niet selectief met weglating van de teksten zoals ”˜moslims zijn superieur en zij moeten de hele wereld islamitisch maken tot er geen andere religie meer is’.
Jij hebt het hierboven over ”˜wijzen op de gevaren’. Welke gevaren, Naas?
Ik heb de eerste woorden uit de koran geciteerd. Neem bijvoorbeeld Leemhuis: ”˜Leid ons op de rechte weg van hen die niet dwalen en waar geen toorn op rust’ en ”˜voor hen die niet geloven is er een geweldige bestraffing’, ”˜zij zijn dwazen, doof, stom en blind’, overigens ook al ”˜jullie lezen het boek toch voor?’. Het gaat over of joden, christenen of moslims gelijk hebben. Wat een onzinnige en belachelijke discussie. En de conclusie is dat joden en christenen apen en zwijnen zijn. Ik kan alleen maar vragen, stop met deze waanzin. Het is verschrikkelijk wat de islam aan kan richten, als mensen de koran niet lezen en zelf tot de ontdekking komen, dat Mohammed wél krankzinnig was.
Naas, je hebt de koran gelezen. Ik ook, in meerdere vertalingen. Ik ben me rot geschrokken. Ik schrik nog meer van uitspraken zoals die van jou: ‘ik als moslim accepteer elk aspect van de islam’. Dat is nog het grootste probleem, de kritiekloze acceptatie van de sociale onrechtvaardigheid, van het superieur zijn en de plicht als moslim te vechten tegen de aggressor, dat is iedereen die zich niet wenst te onderwerpen.
Ik wens dat in geen geval.
Jan
Naas (#7),
je hebt de koran gelezen.
Wat vind je van ‘branden, straffen, kastijding en ellende voor joden, christenen, ongelovigen, dwalers, verdraaiers, overtreders en onrechtvaardigen’ in hoofdstuk 2?
Wil je vechten (tegen de niet-moslims) ofschoon je er afkerig van zijt? Wil je behoren tot de groep die de anderen oplegt wat kwaad en goed is?
Wil je leven met de gedachte: ‘Als u iets goeds overkomt verdriet het hen en als u iets kwaads overkomt verheugen zij zich erover’?
Ik vind het zo waanzinnig, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat mensen met redelijkheid en een sociaal hart (delen van) de koran serieus nemen. Toch krijg ik elke keer weer de reactie ‘ik sta volledig achter de islam en de koran’. Jij zegt dat ook.
Meen je het echt?
Sta je dan ook achter de moslim Aboutaleb die heeft voorgesteld om de steun aan weduwen bijna op te heffen?
Jan
Jan
En hoe zit het met jouw visie en ideologie die je enkele berichten terug hebt tentoongespreid, je gunt andere mensen hun vrijheden niet om te dragen wat ze willen, blijkbaar wil jij ze onderwerpen aan jouw idee van hoe de wereld eruit zou moeten zien. Ik vraag me af wat je zou doen als je de baas van een land was en je had een militair apparaat en je zou iemand tegenkomen die niet eruit ziet zoals jij dat zou willen. Wat zou je doen. Nu je absoluut geen macht hebt, heb je al bewezen dat je omwille van het feit dat iemand ”˜er anders uit ziet’ je zo extreem ver bent gegaan om helemaal naar een andere apotheek te gaan waar er niemand is die ”˜er anders uitziet’. Met andere woorden je hebt de daad bij het woord gevoegd, je hebt bewezen dat je bereid bent om acties te ondernemen om datgene weg te nemen wat ”˜anders’ is. Maar stel je had wel macht, wat zou je gedaan hebben?
Jantje gebruikt de taktiek van misleiding en verdraaiing en zo zoetjes aan kan denk ik ieder weldenkend persoon hem uitkotsen.
Dag Janneman.
Hou je maar bezig met het oerHollands liedje: in Den Haag daar woont… en zijn zoon heet Jantje…..
Jan ben jij wilders?
XYZ (#11),
je mag de mening hebben dat ik verdraai, maar geef dan ook aan wat en hoe. En laat flauwiteiten zoals ”˜Janneman’ alsjeblieft achterwege.
wtflolbbqssc (#12),
ik heb geen idee wat je bedoelt met ‘sigh…… L2realkoran’.
johJANnes (#13),
nee, ik ben Wilders niet.
Jan
Ikken (#10),
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat ik anderen vrijheden niet zou gunnen? Integendeel.
Ik ben helemaal geen ”˜baas van een land’. In een vrij en democratisch land is niemand ”˜baas van het land’. Ik krijg zo langzamerhand wel de indruk dat moslims denken in termen van ”˜wie is de baas’. Is Bos(s) de baas? Dan gaat Aboutaleb naar Rotterdam, in plaats van zijn termijn als staatssecretaris vol te maken.
Nee, ik ga niet naar een andere apotheek ”˜omdat iemand er anders uitziet’. Ik heb de koran gelezen en weet wat het inpakken van een vrouw betekent. Ik verlaat de apotheek omdat ik weet wat de boodschap is, Ikken. Als ik de macht had, zou ik het religieuze inpakken van vrouwen verbieden, niet alleen op scholen, maar ook in winkels en bedrijven.
Ik wens geen samenleving waarin een deel van de vrouwen mij door middel van zich inpakken meedeelt, dat ik inferieur ben, dat ik onderschikt moet worden, enzovoort. Kun je je daar iets bij voorstellen, Ikken? Wil jij graag horen dat je feitelijk afgemaakt moet worden, als je je niet aanpast aan de grillen van een groep religieuzen?
Jan
#Jan “vertel me nu eens precies wat het voordeel is van analfabetisme”.
Volgens mij heb ik het nergens over voordelen gehad.
Mooi gedicht :)
@ Jan “Naar mijn mening staan er teksten in de koran waar een weldenkend en rationeel mens afstand van zou moeten nemen. Het valt me tegen dat moslims dat niet doen (ook de redactie niet).”
Toch wel, zie het volgende artikel:
http://www.progressiveislam.org/conscience_and_dogma
“What I’ve got to say is this: People have a choice to make, a choice between the dictates of their conscience or the archaic, brutal norms of dogma and tradition that still hold with abominations like honor killings and violence against schoolchildren.
(…)
Violence against children – male or female – is WRONG. There’s no need for any discussion here. It’s. Just. WRONG. If there is any scripture that states otherwise, I’ll thumb my nose at it and take my chances with Allah.
Jan,
De eerste woorden van de koran heb je verkeerd, heb je de koran wel gelezen van kaft tot kaft? Het lijkt er niet op!
Inderdaad. Mooi gedicht.
Prachtig gedicht en de schrijver ervan was een groots man. Jammer dat sommigen een topic over zijn nalatenschap menen te moeten misbruiken voor hun eigen gedram.
Kunnen we Jan verder negeren ( hij heeft nu meer dan genoeg aandacht gehad) en het over Mahmoud Darwish hebben en zijn gedichten en het mooie stuk wat Noureddin schreef
Wat een mooi gedicht, dank voor het delen Noureddine. Ik vind jouw bijdrages vaak een verademing naast al het politieke gezwets op deze site. Keep up the good work!
Prachtig Noureddine…Jij hebt een oog,
een oog die het goede kan vergroten.
Nu weet ik dan wie Mahmoud Darwish is
en zal hem op Google bezoeken.
Het verwondert mij altijd hoe ” de Natuur”,zo mooi en begrijpelijk aangehaald kan worden om menselijke emoties te beschrijven.
Ga zo door….saluutjes van Christchurch.
#12 johJANnes- “Jan ben jij Wilders?”
Als dat zo is.. vraag ik me af hoe je de Jami-karakter speelt..?