De kunstmatigheid van de staat Israël maakt het helaas noodzakelijk dat het land zich altijd zal blijven beroepen op het gebruik van geweld als algemeen geaccepteerde norm voor zelfverdediging. Het is juist die kunstmatigheid die Israël gebruikt om voor het oog van de beschaafde wereld de bezetting van de Palestijnse gebieden ‘onzichtbaar’ te maken. Israël is voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden om haar greep op de Bezette Gebieden te verstevigen en kan daarbij blijven rekenen op politieke en financiële steun van vermogende Westerse landen. Zonder er overigens altijd fysiek aanwezig te zijn. Maar de totale isolatie van de Gazastrook is ook een manier om de Palestijnse bevolking het leven ondraaglijk te maken.
Laat u zich daarom niet verleiden minder genuanceerd te denken, door de manipulatieve uitspraken van Israëlische politici. Te denken dat Israël geen andere keuze heeft dan de Gazastrook te bestoken met bommen om een einde te maken aan de raketaanvallen op het zuiden van Israël. Een bezettende macht ligt altijd onder vuur en zal altijd geweld blijven uitademen om een volk, in dit geval de Palestijnse bevolking, met harde hand te onderdrukken en in gevangenschap te houden. Israël is lang voorbij de moreel verwerpelijke grenzen van een land, dat zich graag meet met andere beschavingen en dient zich zo snel mogelijk terug te trekken achter de grenzen van 1967. Zelfs de militante en politiek zeer actieve Hamas-beweging (de grote stembuswinnaar van de eerlijke en onafhankelijke Palestijnse verkiezingen) beseft dat er een nieuwe realiteit is ontstaan in het Midden-Oosten.
Hamas heeft Israël onlangs voor het Europese parlement aangeboden om de wapenstilstand te verlengen, mits Israël zich zou terugtrekken achter de grenzen van 1967. Israël heeft zoals gewoonlijk haar schouders opgehaald en geen gehoor gegeven aan het verzoek van Hamas. Israël kan zich nog altijd zo’n immens koppige, politieke houding permitteren, omdat het Westen geen aanstalten maakt Israël tot de internationale rechtsorde te roepen op straffe van sancties. Vervolgens haalt ‘de enige beschaving van het Midden-Oosten’ het in haar hoofd en zegt de complete Hamas-infrastructuur te willen vernietigen. Dit mag uiteraard met toestemming van de VS, die groen licht hebben gegeven voor de lopende grootscheepse militaire operatie. Het is dan ook geen toeval dat Rice Hamas direct verantwoordelijk heeft gehouden voor het laffe Israëlische optreden in de Gazastrook.
Paus Benedictus XVI heeft de wereld in zijn traditionele kerstboodschap gewaarschuwd tegen egoïsme en onverschilligheid. Ook heeft hij gebeden voor vrede in het Midden-Oosten en zowaar is zijn gebed twee dagen later in Israël gehoord en met luid applaus ontvangen door grootschalige bombardementen op alles wat van Hamas is. De vredelievende intenties van Wilders’ voorbeeldige democratie worden altijd met het bloed van onschuldige Palestijnen opgetekend in de statistieken en verdwijnen later anoniem in de geschiedenisboeken. Dat de publieke opinie Israël als het weerloze slachtoffer van de raketaanvallen blijft zien, heeft op de eerste plaats te maken met de eenzijdige manier waarop het nieuws ons wordt aangeboden in Nederland.
In geen enkel politiek en militair conflict ter wereld worden de feiten zo systematisch verdraaid en anders uitgelegd door Nederlandse media en politici als het Palestijns-Israëlische conflict. Al het nieuws dat u bereikt wordt eerst subtiel door een pro-Israëlische nieuwsfilter gehaald. Bijna alle journalisten en correspondenten in het Midden-Oosten hebben veel sympathie of een sterke emotionele binding met Israël. Van een journalist c.q. verslaggever mag je hoge mate van neutraliteit verwachten. De heer Maxime Verhagen, de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, veroordeelt de provocaties van Hamas, die in zijn ogen hebben geleid tot de luchtaanvallen van Israëlische zijde waarbij volgens de laatste cijfers meer dan 300 Palestijnen zijn omgekomen en meer dan zevenhonderd gewond zijn geraakt.
Een wereldvreemde manier van redeneren, als u het mij vraagt. Het is ondoenlijk om alle Hamas-infrastructuur te vernietigen, maar wat mij het meest heeft bevreemd, is dat Verhagen alle schuld in de schoenen van Hamas schuift als de partij die Israël heeft geprovoceerd. De manier waarop het Palestijns-Israëlische conflict in Nederland wordt benaderd, grenst in mijn ogen (behalve aan het onrechtvaardige ook) aan het misdadige, omdat het menselijke geweten wordt uitgeschakeld en altijd direct of indirect partij wordt gekozen voor Israël in de woordkeuze die men hanteert in de berichtgeving. Het bombarderen van Hamas-doelen, een sociale en politieke organisatie met een grote militaire tak, die diepgeworteld is in de Palestijnse samenleving, is bewust kiezen voor het maken van burgerslachtoffers. Van maximale terughoudendheid kan in dan mijn ogen geen enkele sprake zijn.
Israël is de enige door het Westen geaccepteerde democratie van het Midden-Oosten waar politici openlijk mogen spreken over vergeldingsacties en vernietigen van objecten en doelen van een democratisch gekozen regering. Waar provocaties van de tegenpartij beantwoord mogen worden met een serie luchtaanvallen, die op geen enkele wijze in verhouding staan tot de relatief ongevaarlijke aanvallen van militante Palestijnen. Die vaak alleen leiden tot materiële schade. Israël voelt zich geroepen mede onder druk van de binnenlandse publieke opinie om de complete infrastructuur van Hamas te vernietigen. Daarop worden politieagenten in opleiding gebombardeerd, overheidskantoren en gebouwen van veiligheidsdiensten met de grond gelijk gemaakt. Onschuldige omstanders (of ze nu wel of niet sympathiseren met Hamas) zijn levende doelwitten van het IDF.
Het is geoorloofd om de gewone Palestijn die misschien in dienst is van Hamas, maar ook zijn brood moet verdienen onder de zeer moeilijke omstandigheden van bezetting, te doden. Het gedrag van Israël is ronduit respectloos en grenst aan het onmenselijke. Wilders’ voorbeeldige Israël blijft haar vredelievende karakter aan de wereld tonen met rancuneuze, agressieve en meedogenloze bombardementen op burgers, die geen andere keuze hebben dan vechten voor hun vrijheid via een machtige politieke en militaire beweging als Hamas. Israël, dames en heren, is het land dat Wilders graag als voorbeeld ziet voor de omringende Arabische landen en wat het Westen een rechtsstaat noemt zonder de wenkbrauwen te fronsen.
Werkelijk te zot voor woorden!!
50 Reacties op "De onzichtbaarheid van de Israëlische bezetting"
Word!
Tja, de Palestijnse bevolking. Vanuit de Arabische landen gaat het niet om de Palestijnse bevolking, en heeft het daar ook nooit om gegaan. Het gaat zuiver om het stukje land. Hoe verklaar je anders dat er in alle Arabische landen, Jordanië uitgezonderd, aparte wetten zijn die het Palestijnen onmogelijk maken om de betreffende nationaliteit aan te nemen?
In reactie op 2,
Je kunt hier tot in lengte der dagen met drogredenering komen maar dat doet geen jota af aan het feit dat Zionistan een kolonie is door middel van terreur en geweld tot stand gekomen!
@3:
Waar zit de drogredering ‘m dan exact in? Is het niet waar wat ik schrijf? In elk ander conflict, waar dan ook ter wereld, was de vluchtende partij beter opgevangen door “bevriende” buurlanden dan de Palestijnen. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig!
@Mohammed Boubkari
Dan vraag ik me hetvolgende af. Wat gaf de Islamitische Arabieren in de zevende eeuw na Christus dan het recht land van de Byzantijnen, Ghazzaniden en Sassaniden toe te eigenen doormiddel van verchillende zeer succesvolle oorlogen?
@Smiling Buddha
Onderdrukte moslims en razzia’s onder de moslims.
6
Tja. dan zijn de acties van de joden in de jaren 30/40, wat uiteindelijk leidde tot de staat Israel ook legitiem
Het begin van deze offensief: Israel dood 5 Hamas leden http://www.iht.com/articles/2008/11/05/mideast/mideast.php
Vergelijken de huidige situatie met die van hoeveel honderd jaar geleden?
Het is allemaal politiek, al die politiek correctie reacties maken me echt misselijk!
Als je maar een beetje menselijk en objectief bent zie je dat het niet kan wat Israel doet. Er gaan onschuldige mensen dood!!
Heeyo,
Ata een goed stuk brotha! Woensdag de 31e is er een opmars in Den Haag, iedereen kan komen ;)
Het is super niet normaal, wat er in Israel gebeurt met de Palestijnse bevolking. De arrogante houding van Israel, is zo hoog dat het geen grenzen meer kent.
Elk steentje draagt bij mensenn!
Hi- Ata, vandaag de tweede laatste dag van 2008 en jouw goed geschreven uitleg van Israel-Hamas doet mij denken aan vele jaren geleden toen ik mij in een predicament bevond,in weinig woorden, de advocaat vertelde dat er geen rechtvaardigheid in de wereld bestondt.
Vanochtend, de editor van onze krant vermeldt…”Air of inevitability” De luchtaanvallen op de Gaza strook waren echt geen verrassing…dan bla-bla-bla,
herhaling van wat de Westerse media al heeft verkondigt en erbij toegevoegd dat …Hamas zal voortgaan met invloed
uit te oefenen op het meer of minder wetlose militia regeerde land en dat op de achtergrond,Iran de financier is van het gewapende Hamas. Beiden weigeren de legimiteit van Israel.
Dan eindigt het artikel met dat Israel’s acties schuld geladen zijn en onnodig hard.
Ik lees uit dit artikel dat het best een voorspel kan zijn van een aanval op Iran en zoals je weet reageert Barak altijd met verrassingen en Heaven Forbid, laat het geen geheime wapens zijn waar ze al jaren bezig mee zijn.
Nu ga ik een aanloop plankje maken zodat Elvis, onze kat, vlug en gemakkelijk op de 6 foot hoge schutting kan springen waar hij al dagen op een rat loert die daar fruit van de vogels gapt.
Moge de maanden van 2009 gunstig voor jullie zijn…cheers van Christchurch.
Ata,
Supersterk argument!
Het is geoorloofd om de gewone Palestijn die misschien in dienst is van Hamas, maar ook zijn brood moet verdienen onder de zeer moeilijke omstandigheden van bezetting, te doden.
Dat er inderdaad mensen zijn die gewoon proberen te overleven wordt te weinig aandacht gegeven. Soms dwingen de omstandigheden je toe om keuzes te maken die je liever niet maakt maar waar je wel op afgerekend wordt.
Er zijn Nederlandse Israeliers die dienst hebben in het Israelische leger. Israel zit niet bij Navo of iets dergelijks volgens mij vallen ze onder dienst doen bij een vreemde mogendheid. Als je nou de dood van een kind kunt linken aan een Nederlandse Israelier moet er een rechtszaak van gemaakt kunnen worden.
Wat mij zo opvalt aan de media in dit conflict is de scheve berichtgeving. Was er een bomaanslag geweest waarbij israelische burgers waren gedood (ben tegen dit soort aanslagen!) dan was er meteen een nieuwsonderbreking geweest met constante berichtgeving. Maar hier gaat het “gewoon” om palestijnen die er zelf om hebben gevraagd. Mensen vragen zich niet af hoe het komt dat Palestijnen weleens geweld gebruiken: ze worden al zo lang onderdrukt, vernederd, uitgemoord, uitgeroeid door de bezetter Israel!! Geweld door Palestijnen is in de verste verte niet te vergelijken met de militaire bezetter die alle mogelijke wapens heeft van z’n big brother Amerika. En wat zegt Amerika: probeer burgers te ontzien..pfff snap jij dat???
Wat ik vooral raar vind (oprecht) is dat er nooit als voorwaarde voor Israel wordt gezegt dat zij de BOUW VAN NIEUWE NEDERZETTINGEN MOETEN STOPPEN.
Er wordt altijd maar gehuilt over Hamas dat men de aanvallen moet stoppen en zonder dat men niet kan gaan beginnen met onderhandelingen over vrede. Waar blijven die moraalridders met hun constante herinnering aan Israel om de nederzettingspolitiek per direct te STOPPEN (minste wat je kunt doen) en daarna te VERWIJDEREN, als voorwaarde.
Het lijkt mij dat je niet aan peacetalks kan beginnen als je buurman ondertussen bezig blijft wat grond je voeten vandaan te stelen en zijn te maken.
Israel has the right to defend itself, volgens Bush. Welk recht hebben de Palestijnen om zich te beschermen tegen Israeliers die met instemming van de eigen regering hun land anno 2008 nog steeds afpakken???
Als mijn buurman over een periode van 20 jaar moedwillig en beetje bij beetje een stukje van mijn achtertuin wegpikt, om het vervolgens te bebouwen en toe te eigenen, ga ik in een vroeg stadium naar de politie. Doen zij er niets aan dan ram ik hem een schop door zijn schedel. Of is dit weer iets te direct en moet ik moralistisch gaan roepen dat ‘dat niets helpt’ en ik eigenlijk maar mijn andere wang moet toekeren.
De Internationale gemeenschap faalt om Israel keihard een halt toe te roepen. Met alle gevolgen van dien.
Als Egypte de Palenstijnen zouden aanvallen zouden de moslims dan ook zo boos reageren? Ze zouden boos zijn, maar minder denk ik! Maar het zijn de joden,dus extra boos reageren. Waar er gevochten wordt heb je minstens 2 voor nodig.De palenstijnen gebruiken sinds het begin al geweld,niet omdat ze onderdrukt werden (toen niet).Palenstijnen worden onderdrukt en israel staat bovenop, het kon ook andersom. Liever bovenop staan dan onderdrukt worden, het is daar of of geen en en. Wat denk je dat de palenstijnen met de joden had gedaan als zij sterker waren geweest??? misschien het werk van hitler voortgezet?? De palenstijnen zijn echt geen lieverds(geef ze de kans maar)! Israel zijn ook geen lieverds! De palenstijnen zijn nu de sigaar en ik voel met ze mee. De onschuldige burgers hebben niet om dit gevraagd wel de mensen die op Hamas hebben gestemd(indirect om gevraagd), israel van de kaart vegen??? Hoe kun je op zo’n partij stemmen als je vrede wilt?(volgens mij willen ze dit ook niet,alleen dat israel een keer opzout) Welke volk laat haar bestaansrecht afnemen? Geen 1, Israel ook niet!Israel zegt wijblijvenhier en Palestina zegt wijblijvenhier! En ze vochten nog lang en ongelukkig met elkaar!
In de strook van Gaza, met een bevolkingsdichtheid van 5000 mensen op een km², is het nagenoeg uitgesloten dat er geen burgerslachtoffers vallen. Daarom vind ik het ronduit schandalig wat Maxime Verhagen roept. Het is een wantvertoning van de minister van BZ om op te draven in het Kerstcircus van RTL4 en de winnaar van de Kindervredesprijs, de Braziliaanse Mayra, te feliciteren als Palestijnse kinderen omkomen in de schoot van hun ouders, omdat een bevriende staat bommen laat vallen in een gebied met de hoogste bevolkingsdichtheid ter wereld.
Ik heb al eerder gewaarschuwd in mijn columns dat Israelische politici geen respect hebben voor de levens van miljoenen Palestijnen, maar zich voor de camera’s blijven presenteren als fatsoenlijke dames en heren. Al enkele jaren analyseer ik uitspraken ook die van Ehud Barak de huidige minister van Defensie: “Als we ervan overtuigd waren dat 2000 in plaats van 200 Palestijnse doden ineens een einde zou maken aan de gevechten, dan zouden we meer geweld gebruiken.. ” Bron: Israelisch Eerste Minister, Ehud Barak, geciteerd door Associated Press, 16 november 2000.
Hamas-politici zijn (misschien) geen nette dames en heren, maar zij spelen tenminste geen mooie poppenkast op televisie. Daarom vervloek ik de woorden van onder andere Nederlandse politici als Verhagen, die de dezelfde onrechtvaardige inslagen en werking hebben op de moegestreden Palestijnse bevolking als de niemand en niets ontziende bommen en raketten van de moordmachines van het IDF.
Nada “Maar hier gaat het “gewoon” om palestijnen die er zelf om hebben gevraagd”.
Het eerste verslag van Nova sprak over “oorlogsmisdaden” (woorden van van Agt) en het verslag ter plekke was nu eens door een Palestijn. Dus het is maar net welke media je volgt. Binnen Europa zijn de reacties sowieso erg verdeeld. Sarkozy wil wel diplomatieke actie ondernemen en gisteren was een vergadering van de EU ministers van buitenlandse zaken. Ik weet niet of daar veel is uitgekomen.
Veel mensen verwachten in dit kader wat van Barack Oboma na zijn inauguratie maar ik heb geen idee of dat realistisch is.
Veel initiatief van de arabische landen heb ik nog niet gezien en uit sommige analyses begrijp ik dat er arabische landen zijn die het niet erg vinden dat Hamas het zwaar heeft.
Volgens de Israelische krant Haaretz hoopt Hamas op een grondoffensief door Israel zodat ze alsnog veel israelische slachtoffers kunnen maken. Maar zoals ik eerder heb opgemerkt ontgaat de Hamas strategie mij volledig. Ze handelen niet wijs in het belang van hun bevolking maar vanuit een kortzichtige macho mentaliteit.
Dit alles neemt niet weg dat er zo snel mogelijk een begin moet worden gemaakt met een duurzame oplossing en dat de basis van het conflict en de oplossing ligt bij Israeliers.
Ik kan maar niet begrijpen dat de Westerse samenleving de schuld in de voeten van Hamas schuift. Het gaat naar mijn mening niet meer eens om het feit wat de aanleiding is geweest tot de recente aanvallen, wat overigens meer dan bekend is als je ook maar even de moeite doet om de échte feiten boven tafel te krijgen, het gaat hier om onschuldige mensen. Hierbij zou men moeten kijken naar de partij die verantwoordelijk is voor de onschuldige doden, en daar dan ook verantwoordelijk voor stellen!
En daarnaast begrijp ik al helemaal niet dat Israel wel gefinancieerd wordt door Amerika, maar niemand hulp mag/kan bieden aan de palestijnen danwel Hamas. Laat pakistan nou bijvoorbeeld eens een paar rakketten ter beschikking stellen…(ja, ik weet het, een extreem geval)
Israel zal simpelweg niet ophouden voordat er zichtbare nadelige consequenties aan de aanvallen van Israel zijn vebonden. Of dat nu, de naar mijn mening te verwaarlozen, boycot acties zijn of een flink aantal doden aan de kant van Israel..
Hallo Ata,
En alweer en goed stukje niks op aan te merken.
Groet
Wat ik niet begrijp, wat is de reden dat dit conflict niet wordt opgelost? Hoe kan het dat het machtige Israel, gesteund door het nog machtigere Amerika geen einde kan maken aan het conflict?
Men zou toch moeten inzien dat deze situatie onhoudbaar is. Welk belang heeft men om dit conflict in stand te houden?
De Palestijnen zijn geen partij voor Israel. Zij kunnen slechts lijdzaam toezien wat hun wordt aangedaan. De speldenprikken die Palestina uitdeelt stellen natuurlijk niets voor tegenover een van de meest sterke legers ter wereld.
Ik ben heel benieuwd of iemand mij antwoord kan geven op deze vragen?
Politiek van een heel ander niveau!
De hele wereld ziet het, weet het, maar mondje dicht; anders draait de VS zijn geldkraan dicht.
En andersom als de VS het openlijk zou supporten zou Saudi Arabië de oliekraan dichtdraaien!
Moraal:
LET WEL OP DAT ER HIER TEGEN DE REGERING WORD GESCHOLDEN NIET TEGEN DE ONSCHULDIGE BEVOLKING!
Wat natuurlijk ook altijd interessant is dat de nederlanders van Turkse komaf (zie schrijver en co.) Israel aanvallen op laf gedrag, en moordend te keer te gaan tegen een “zielige” groep zie Palestijnen (zie natuurlijk mede broeders in de Islam) in een gebied waar eigenlijk niemand niets om geeft.
Turken in Nederland; komt dit stukje u niet bekend voor maar dan in de bergen van Turkije tegen een “zielige” groep zie Koerden in een gebied waar eigenlijk niemand niets om geeft.
Maar ik snap jullie wel (ook schrijver), jullie moeten je mede broeders tegen de “foute joden” beschermen in de woordelijke daad uiteraard.
Er is zelfs ene Abdel (reactie 12) die ned. israliers wilt aanklagen wanneer hij of zij dienst nemen in het idf en hier een dode op het geweten krijgt.
Dus ook die ned.turk die het zelfde overkomt maar dan in Koerdistan?
(ook al kan je de situaties niet helemaal vergelijken, het komt dicht in de buurt) Ben beniewd of de schrijver of turkse in the house of een andere turkse ned. gaat reageren. Zou mooi zijn, by the way happy new year.
Zoniet; dan stel ik voor om toch een keer een artikel over deze situatie te schrijven (desnoods doe ik dit vrijwillig) zodat de bezoekers van deze site ook een keer een andere situatie die NERGENS OVER GAAT wat betreft de brutaliteit van de Turkse regering jegens de Koerden kunnen analyseren want bijvb. meneer de schrijver; hoeveel stukjes heeft u al geschreven over de boze boef Israel?
You catch my drift; Turkije doet niets fout in Koerdistan right? Israel en Turkije en alle andere fouten boeven staten in het MO lijken verdomd veel op elkaar.
*modbreak: deze reactie is doorgelaten, maar de discussie zelf over de Turkse regering en Koerden is off-topic. Dus daarop zullen geen reacties worden toegelaten*
@modbreak
U hebt gelijk, toch dank voor het doorlaten van.
Het tekent de zwakte van de Ummah dat 1 miljard moslims geen einde kunnen maken de bezetting, desnoods met militair machts vertoon. Wat is er gebeurd met de belofte van Allah dat
[i]
God heeft aan degenen onder u die geloven en goede werken verrichten beloofd, dat Hij hen voorzeker tot stedehouders op aarde zal stellen, zoals Hij degenen die vóór hen waren tot stedehouders maakte en dat Hij de godsdienst, die Hij voor hen heeft gekozen, zeker zal bevestigen, en dat Hij hun na hun vrees, vrede en veiligheid zal geven; Mij zullen zij aanbidden en niets met Mij vereenzelvigen. Maar wie daarna het geloof verwerpen, zullen overtreders zijn.[/i](Koran 24:55)
Maar ver van leiderschap, loopt de Ummah op elk gebied achter. We hebben de Koran, het voorbeeld van de Profeet en natuurlijk rijkdommen. Maar nog steeds wordt ons collectieve ass gekicked door Zionisten! Waar zijn wij toch de fout in gegaan O mijn broeders?!
Als tegenwicht tegen ongenuanceerde figuren zoals reactie 22 hier een brief van 105 prominente Joodse burgers van het UK, gepubliceerd in The Guardian van 30 april j.l.
———————————————————————– ———
In May, Jewish organisations will be celebrating the 60th anniversary of the founding of the state of Israel. This is understandable in the context of centuries of persecution culminating in the Holocaust. Nevertheless, we are Jews who will not be celebrating. Surely it is now time to acknowledge the narrative of the other, the price paid by another people for European anti-semitism and Hitler’s genocidal policies. As Edward Said emphasised, what the Holocaust is to the Jews, the Naqba is to the Palestinians.
In April 1948, the same month as the infamous massacre at Deir Yassin and the mortar attack on Palestinian civilians in Haifa’s market square, Plan Dalet was put into operation. This authorised the destruction of Palestinian villages and the expulsion of the indigenous population outside the borders of the state. We will not be celebrating.
In July 1948, 70,000 Palestinians were driven from their homes in Lydda and Ramleh in the heat of the summer with no food or water. Hundreds died. It was known as the Death March. We will not be celebrating.
In all, 750,000 Palestinians became refugees. Some 400 villages were wiped off the map. That did not end the ethnic cleansing. Thousands of Palestinians (Israeli citizens) were expelled from the Galilee in 1956. Many thousands more when Israel occupied the West Bank and Gaza. Under international law and sanctioned by UN resolution 194, refugees from war have a right to return or compensation. Israel has never accepted that right. We will not be celebrating.
We cannot celebrate the birthday of a state founded on terrorism, massacres and the dispossession of another people from their land. We cannot celebrate the birthday of a state that even now engages in ethnic cleansing, that violates international law, that is inflicting a monstrous collective punishment on the civilian population of Gaza and that continues to deny to Palestinians their human rights and national aspirations.
We will celebrate when Arab and Jew live as equals in a peaceful Middle East.
Beide partijen hebben schuld, maar het zijn wel de Joden die gesteund door de Britten en nu dus ook de Amerikanen begonnen zijn met landjepik.
Tweeduizend jaar geleden woonden er Kelten waar nu Londen is. Het Engelse volk bestond nog niet. Maar toch zou iedereen heel verbaasd zijn als in een keer de Kelten met steun van bijvoorbeeld Amerika hun ‘eigen’ land weer terug zouden eisen en de Engelsen zouden dwingen een verdrag te slikken die het grootste gedeelte van hun land afpakt. Gek hè?
Blijkbaar is vrij lastig om antwoord te geven op de vragen die ik heb gesteld.
De eerste en tweede wereldoorlog zijn uiteindelijk ook beeindigd door capitulatie van Duitsland.
Maar wie moet nu capituleren? Palestina kun je nauwelijks een land noemen, die hebben weinig te capituleren. Je kunt de Hamas vernietigen (ik verwacht overigens niet dat dat lukt) maar dat komt er wel weer een andere organisatie.
Alleen de bezetter Israel kan dit geweld beeindigen, maar willen ze dit wel?
Ieder weldenkend mens begrijpt dat door het teruggeven van de bezette gebieden men een enorme stap kan zetten maar waarom gebeurt dat niet?
Hoeveel mensen moeten er nog sterven voordat dit gebeurt ?
Hoeveel leed moet de Palestijnse bevolking nog ondergaan opdat zij hun land terug krijgen?
Er is genoeg gezegd over het onstaan van het conflict, over dat er 2 partijen schuldig zijn maar ik lees niets over oplossingen.
En geopolitiek verhouden spelen zeker een rol. Israel is een belangrijk strategisch partner van de VS. Maar is het zo nodig dat dit conflict blijft bestaan? Is het alleen geld??
Naief is ook een vak,
Het is inderdaad nogal naief om te denken dat het gerechtshof zal meewerken aan een verzoek om Nederlandse Israeliers te vervolgen voor het moorden op onschuldige burgers. Maar ik vraag me af of het wel kan. Als een mladic berecht kan worden waarom iemand anders niet?
In reactie op 4,
Bij elke discussie over Zionistan komen de verdedigers van Zionistan op de proppen met de behandeling van de Palestijnen door hun mede Arabieren!
Wat de behandeling van de Palestijnen ook was en is door mede Arabieren:
1) Dat is geen rechtvaardiging voor het bestaan van Zionistan!
2) Zonder het ontstaan van Zionistan zouden de Palestijnen nog gewoon in eigen land wonen en niet als vluchtelingen in andermans land!
Daarnaast nog dit:
De meeste Palestijnen zijn niet gevlucht maar doelbewust verdreven!
Er wonen meer Palestijnse vluchtelingen en hun nazaten op de West Bank en in de Gaza strook dan in enig Arabisch land afgezien van Jordanië!
UNRWA Registered Refugees (June 2004)
In Camps Not in Camps Total
Jordan 281,211 1,477,063 1,758,274
West Bank 177,920 497,750 675,670
Gaza 464,075 474,456 938,531
Lebanon 192,557 204,333 396,890
Syria 110,450 306,896 417,346
TOTAL 1,226,213 2,960,498 4,186,711
Dus op de West Oever en in de Gaza strook wonen: 1614201 ( 144073 minder dan in Jordanië).
Wat de behandeling van de Palestijnen betreft in de Arabische wereld:
The situation of Palestinian refugees varies widely:
Ӣ In the West Bank and Gaza, refugees are stateless and under a combination of limited Palestinian Authority administration and Israeli military occupation. A sharp decline in economic conditions in the occupied territories, due to political violence and especially Israeli-imposed mobility restrictions, has brought with it a dramatic increase in unemployment and poverty rates. UNRWA has launched a series of emergency appeals to address this.
Ӣ In Jordan, most Palestinians are full citizens, and enjoy a standard of living generally equivalent to other Jordanians. Fewer than one in eight Palestinian refugees in Jordan lives in a camp, and most camps have effectively become urban neighbourhoods.
Ӣ In Syria, Palestinian refugees are non-citizens, but are provided with full access to employment and social services. Their condition is generally similar to others in the country.
”¢ Conversely, stateless Palestinians in Lebanon face numerous employment restrictions and are barred from owning property. Consequently, they generally live in adverse circumstances, often in poor and overcrowded refugee camps. Because of this, many have left the country, and the real number of refugees in Lebanon is likely much lower than UNRWA figures–probably under 200,000.
Waar zijn de die Palestijnse vluchtelingen van 1948 het slechts af?
1) In door Zionistan bezet gebied
2) Libanon
3) Syrië
4) Jordanië
Maar was Zionistan niet een democratisch land? Een rechtstaat? Iets wat men altijd van af de daken schreeuwt! En zijn die andere landen geen hele of halve dictaturen? Hoe komt het dan dat de Palestijnse vluchtelingen van 1948 het slechts af zijn op de West Oever en in de Gaza strook?
In reactie op 5,
Geen enkel recht dan het recht van de overwinning!
Welk recht hadden de Byzantijnen om gebieden buiten Griekenland en het Westelijke deel van klein Azië te bezetten?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/LocationByzantineEmpire_550.png
Welk recht hadden de Perzen om andere gebieden te bezetten buiten het kerngebied waar de Perzen van oorsprong vandaan komen?
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Persia_600ad.jpg
Aangezien jij de nickname smilling Budda draagt:
Welk recht hadden de Tibetanen om zich een imperium te veroveren buiten hun eigen gebied:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tibet_700ad.jpg
Welk recht hadden de Khmer om een imperium te veroveren buiten hun eigen gebied:
http://www.thailandsworld.com/img/history/mapofKhmerEmpire1200AD.gif
En zo kan ik doorgaan.
Het bestaansrecht van Zionistan bestaat bij de gratie van de sterkste. Dat is de reden dat ze zich hebben kunnen vestigen in Palestina, daar een staat hebben kunnen stichten en zich sindsdien hebben kunnen handhaven.
Maar men kan niet tot in de eeuwigheid de sterkste blijven op een gegeven moment delft men het onderspit.
In reactie op 15,
Zijn de Palestijnen zich gaan vestigen op het land van de Zionisten of zijn de Zionisten zich gaan vestigen op het land van de Palestijnen?
Wie andermans land steelt kan niet anders verwachten dat de eigenaren het terugwillen en er voor zullen vechten om het terug te krijgen!
Beste Simon,
Die Hamas lui zijn een stelletje naïeve stommelingen. Zoals bijna elke groepering is Hamas geen monolithisch geheel er zijn grofweg twee facties:
1) Degenen die niet de jure maar wel de facto Zionistan wil erkennen mits die laatste zich terugtrekt achter de grenzen van 1967
2) Degenen die het daar niet mee eens zijn.
Je zou kunnen zeggen dat Hamas in de Gazastrook factie 1 vormt en Hamas buiten Palestina factie 2 vormt.
Nu wil het dat factie 1 steeds meer terrein verliest doordat Zionistan de Gaza strook sinds 2006 langzaam middels een vorm van versterving het leven ondraaglijk maakt voor de mensen aldaar.
Voor Zionistan is de reden omdat te doen natuurlijk dat factie 1 het onderspit moet delven want een Hamas waar mee te praten valt is een gevaarlijker Hamas dan factie 2.
Voor de diverse Arabische dicaturen in de regio is het verdwijnen van Hamas zowel factie 1 en 2 iets waar men heel graag op hoopt want Hamas vormt een gevaar voor de status-quo. En als er iets is waar dictaturen bang voor zijn dan is het wel datgene dat de status-quo bedreigd.
Factie 1 daar zitten de naïevelingen de stommelingen die nog steeds geloven dat:
1) Zionistan bereidt is zich terug te trekken achter de grenzen van 1967.
2) De Arabische Quislings zich inzetten omdat doel te bereiken.
Deze actie van Zionistan is al een half jaar in voorbereiding zelfs voor dat het bestand met Hamas van kracht ging. De Arabische inlichtingen diensten waren hiervan op de hoogte sterker nog Zionistan heeft Egypte van te voren ingelicht dat ze die actie zouden ondernemen.
Een paar dagen vlak voor de aanval is het hoofd van de Egyptische inlichtingendienst gaan praten met de kopstukken van Hamas en hen gerustgesteld dat Zionistan niet van plan was in de nabije toekomst enige militaire actie te ondernemen dan de gewoonlijke beschietingen.
Vandaar de vele doden onder de politie van Hamas die doodgewoon naar hun werk zijn gegaan en zich massaal open en bloot opstelden.
Die honderden dode politieagenten zijn mede het werk van het regime in Cairo!
Factie 2 zal nu het roer overnemen van factie 1 en nog radicaler worden.
Waarop Zionistan kan zeggen:
“Wij hebben niemand om vrede mee te sluiten”
En begint het hele geweldscyclus weer van vooraf aan.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
In reactie op 27,
Jouw vragen zijn heel simpel te beantwoorden.
Je moet gewoon kijken naar wie het meest te verliezen heeft bij een rechtvaardige vrede:
1) Zionistan
2) VS
3) Arabische regimes
4) Radicale groeperingen
Al deze vier hebben er belang bij dat het conflict tot in de eeuwigheid doorgaat. Zodra het conflict voorbij is zal dat ten koste gaan van heel wat heilige huisjes en die heilige huisjes daar is het hem nou precies om te doen!
1) Zionistan zal grondgebeid verliezen en mogelijk ten onder gaan aan de eigen contradicties.
2) De VS zullen aan heel veel belang inboeten in het Midden Oosten
3) De Arabische dictaturen hebben geen zondebok meer en moeten nu een echte democratie in hun midden dulden. Iets waar ze als de dood voor zijn.
4) Tja deze lui verliezen voor een groot deel hun Raison d’être
Mohammed,
Ik kan me nog een discussie herinneren waarin je juist verdedigde dat de dictaturen Israel niet als zondebok gebruiken.
Ik zie dat je tot bezinnen bent gekomen. Israel bestaat omdat ze de sterkste is. Je kan de dreiging alleen weghalen door minimaal even sterk te zijn. Alleen dan zal een rechtvaardige vrede te bereiken zijn.
Nu jij ook stelt dat de Arabische dictaturen er belang bij hebben dat de Israel problematiek blijft bestaan.
Is het dan niet verstandiger om deze dictaturen omver te gooien. Want itt jouw geloof ik niet dat Israel ten onder zal gaan aan haar eigen contradicties maar juist door er een effectieve legermacht tegenover te zetten.
In plaats van te wachten tot Israel vanzelf valt, want als de huidige misere blijft ben ik van mening dat er niks verandert aan het lot van de Palestijnen.
@29:
Waar hebben de Palestijnen het het beste? In Israël! Er zijn maar twee landen waar ze volledig staatsburgerschap hebben, in Jordanië en…*trommelgeroffel*…Israël! Dus, nogmaals, de stelling dat het de islamitische “vrienden” van de Palestijnen om de Palestijnen als mensen gaat is onverdedigbaar. Het gaat puur en alleen om het stukje land. Een land is immers voor altijd [i]dar al-islam[/i] wanneer het dat eenmaal geworden is, nietwaar? Zo heeft Al Qaida milities die een islamitische Spanje nastreven, en zijn de aanslagen in Madrid, waarschijnlijk, hieraan te linken. Dus geef nou maar gewoon toe dat het om het stukje land gaat en dat dit land islamitisch moet blijven. Immers, stel de Israëliërs waren moslims i.p.v. Joden, denk je dan werkelijk dat er een gelijke reactie vanuit de islamitische wereld geweest was? Dat lijkt mij, en bv. de Polosario en de Koerden met mij, niet.
Check vandaag Spits and Metro voor mijn ingezonden stuk:
“Wie zijn de echte slachtoffers?” pagina 15 van Spits.
“Wie zijn er nu echt het slachtoffer?” pagina 10 van Metro.
Het is onze taak om zo veel mogelijk de context van de bezetting op de voorgrond te plaatsen. Die wordt nu bij elke gelegenheid weggelaten door sommige ‘gewetenloze’ politici.
Gaat snel he, geschiedenis. Iets meer dan 50 jaar geleden waren die arme Joden bijna dood en hadden ze geen landje.
Nu hebben ze een heel land gejat en schieten ze de inwoners kapot.
Een groepje elitaire westerlingen zich “zionisten” noemend, besluit dat er een land moet komen voor “zionisten”. Uiteindelijk besluit men Palestina als locatie te nemen mede vanwege de overeenkomst met de sages over “het joodse volk”. Feit is dat er allerhande fijne, brave Palestijnen die sinds duizenden jaren er woonden met honderdduizenden zijn verdreven, dat honderden dorpen werden verwoest, om tot een homogene nieuwe bewonersgroep te komen, namelijk iedereen die in zionistische ogen voldeed aan keurig jood-zijn. Er is toch echt maar een enkele ware beschrijving voor zoiets, namelijk ETNISCHE ZUIVERING ! Goh wat ingewikkeld.
Immers, stel de Israëliërs waren moslims i.p.v. Joden, denk je dan werkelijk dat er een gelijke reactie vanuit de islamitische wereld geweest was? Dat lijkt mij, en bv. de Polosario en de Koerden met mij, niet.
Met het grote verschil dat de relaties tussen het Koninkrijk der Nederlanden en Marokko/Turkije een stuk minder innig zijn dan die met Israel. Daarom snap ik de verontwaardiging van de (Nederlandse) moslim mbt de afgelopen dagen wel. Aan de andere kant is de verontwaardiging ook reuze hypocriet en daarom loop ik niet mee in een anti-Israel demonstratie: mensenrechten worden alleen relevant gevonden als ze van moslims geschonden worden door niet-moslims.
Dat soort hypocrisie heb je overigens bij vrijwel iedereen die begint over mensenrechten. Zie bijvoorbeeld de kritiek op het gedrag van de Chinezen in Tibet maar niet op de slavernij die bestond in het Tibet voor de Chinese bezetting. Maar nu dwaal ik af…
De suggestie dat moslims alleen van zich laten horen als de mensenrechten van moslims door niet-moslims worden geschonden, is onjuist. Nee, waar het om gaat, is de misplaatste status van Israel in de Westerse wereld als zijnde een democratische rechtsstaat, die ons telkens ten onrechte wordt aangepraat. Geen Arabisch land pretendeert een democratie te zijn zoals landen in de Westerse wereld. De reputatie van Arabische landen op het gebied van mensenrechten is ons bekend. Waar het in essentie omgaat, is dat Israel wordt neergezet in de media als de enige beschaving in het hart van de Arabische wereld, ingesloten door bloeddorstige Arabieren die op oorlog uit zijn. Ook wil ik de lezers erop wijzen dat steeds vaker het argument wordt gebruikt in de media dat Israel de voorpost van het Westen is in de strijd tegen de (radicale) islam. Trap hier alsjeblieft niet in! De gedragingen van Israel kunnen alleen die strijd verder doen verhevigen en enorm laten escaleren. Dit geluid is afkomstig uit kringen van de PVV met name Wilders en ingegeven door zijn sympathie voor Israel. Israel speelt daarentegen handig in op de anti-islam sentimenten in Europa.
De suggestie dat moslims alleen van zich laten horen als de mensenrechten van moslims door niet-moslims worden geschonden, is onjuist.
1). Dat wordt niet gesuggereerd dat wordt gewoon gesteld.
2). Doe eens een tegenvoorbeeld.
Waar het in essentie omgaat, is dat Israel wordt neergezet in de media als de enige beschaving in het hart van de Arabische wereld, ingesloten door bloeddorstige Arabieren die op oorlog uit zijn.
Welke media? Mij staat bij een van Agt die alle zendtijd krijgt om de ‘oorlogsmidaden’ (ik ben er nog niet uit of het oorlogsmisdaden zijn, vandaar de aanhalingstekens) van Israel lang en breed uit te meten.
Daarnaast: het beste wat je van de meeste mensen in Nederland kan verwachten is een welbegrepen eigenbelang mbt het conflict in Israel. Nederlanders zijn niet solidair met Palestijnen, omdat solidariteit met vreemden niet de menselijke toestand is.
De Verenigde Staten kopen de leden van de VN Veiligheidsraad om, concluderen de Harvard-economen Ilyana Kuziemko en Eric Werker in het oktobernummer van het blad “Journal of Political Economy”.
——————————————————————————–
In de jaren dat een land in de Veiligheidsraad plaats neemt ontvangt dat land gemiddeld 59% meer ontwikkelingshulp van de VS dan in andere jaren. (Elk land neemt, om de beurt, deel aan de veiligheidsraad voor twee jaar.) In de jaren waarin er over controversiële resoluties wordt gestemd, neemt deze hulp zelfs met 170% toe. Bijvoorbeeld in de jaren waarin er gestemd werd over de Koreaoorlog, het Suezkanaal, de Falklandeilanden en Kosovo.
http://mihai.punt.nl/?id=345737&r=1&tbl_archief=&
Ata,
Israel speelt daarentegen handig in op de anti-islam sentimenten in Europa.
De vraag is wie dit aanwakkert.
Daniel Pipes, Mark Steyn, Wilders, Bolkestein, David Horowitz, Maxime Rodinson,Stephen Schwartz, Christopher Hitchens,Paul Berman, William Safire zijn mensen die hun liefde voor Israel niet onder de stoel steken. Daarnaast voeren ze een smerige propagandaoorlog tegen moslims.
In de volkskrant hadden ze eens een interview met George Soros die het ook had over de gevaren van de moslims in Europa, deze man staat bekend om zijn filantropische instelling. Ik vraag me altijd af of hij geld gedoneerd heeft aan Wilders, maar ja dat kunnen en mogen we niet weten van Wilders.
Wilders doet me altijd denken aan de uitspraak van Lenin, Wilders the usefull idiot.
JSK
Daarnaast: het beste wat je van de meeste mensen in Nederland kan verwachten is een welbegrepen eigenbelang mbt het conflict in Israel. Nederlanders zijn niet solidair met Palestijnen, omdat solidariteit met vreemden niet de menselijke toestand is.
Dan is het toch ook normaal dat moslims in NL en elders meer sympathiseren met Palestijnen?
hele mooie boodschap
http://www.liveleak.com/view?i=a54_1229642623
Als iemand een goed argument heeft en is kritisch tegenover het Israëlisch beleid kan je hem vragen of hij antisemitisch is. Nou valt de persoon in verdediging en gaat de discussie langzamerhand over iets anders. Want alles wat die persoon zal zeggen, zal geen bewijs zijn dat hij niet antisemitisch is. Er zijn immers weinig antisemieten die het toegeven dat ze antisemieten zijn. Als je na zit te denken, alle grote charlatans en misdadigers proberen ons juist te overtuigen dat ze van de joden of van de arabieren houden, om stiekem haat aan te wakkeren.
Daarna kan je aan al zijn verdedigende argumenten kantekeningen brengen. Voordat je het weet is de discussie helemaal dood. Het gaat immers niet meer over de argumenten die hij heeft gebracht, maar het wordt een saai en niets zeggende discussie over het wel of niet antisemitisch zijn. Dat kan een heel handig middel zijn om een afleiding te gebruiken op het moment dat je het debat aan het verliezen bent. Voor een debatjury is dit als een drogreden beschouwd, de zogenaamde red herring.
je hebt van die scene’s in films waarin de baas tegen de werknemer zegt, “je bent ontslagen” waarop de werknemer trots zegt, “nee, ik neem ontslag” en de deur achterzich dicht gooit.
Palestijnen zouden dat ook moeten doen, collectief zelfmoord plegen voordat israel hen wanneer, het hen uikomt, uitmoord.
hoe ze dat moeten doen weet ik niet. die rakketen van hamas richten niet zo veel schade, suggesties??
Beste Abdel,
Ik ben niet tot bezinning gekomen en wat ik hier beweer is niet in strijd met onze vorige discussie. Wat ik beweerde is dat de bevolking in de Arabische wereld zich al lang niet meer in de luren laat leggen door zondebok propaganda van Arabische dictaturen!
De dictaturen in het Midden Oosten zijn als de dood voor een democratisch Palestina. Dat is één van de redenen waarom ze Hamas graag ten gronde zien gaan en verklaart voor een grootdeel hun: wij wassen onze handen in onschuld en andere kant op kijken houding.
Zionistan is de zondebok om hun falen in Palestina te maskeren! Zionistan kunnen ze echter niet meer gebruiken om hun falen op het thuisfront te maskeren daar trapt geen enkele Arabier meer in!
Het omverwerpen van Arabische dictaturen is zeer zeker de oplossing ook voor de bevrijding van Palestina. Waarom denk je dat de VS zoveel geld en militaire hulp steken in deze regimes?
Een einde van de dictaturen in het Midden Oosten betekent een einde voor de hegemonie van de VS en zal een eind maken aan het bestaan van Zionistan.
In die zin ben ik het eens met je dat alle Arabische dictaturen van Rabat tot Riyad moeten verdwijnen. Maar dat verkondig ik hier al sinds jaar en dag!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
In reactie op 35,
Dus de Palestijnen in Zionistan hebben evenveel rechten als de joden? Bekleden zij gezien hun bevolkingsaantal 20 % van de parlementszetels, rechterlijke functies, bestuurlijke functies etc? Mogen zij overal wonen? Mogen zij overal bouwen? Mogen zij land kopen? Mogen zij dienst nemen in het leger? Krijgen zij evenveel geld van de overheid voor onderwijs, gezondheidszorg etc?
De Palestijnen in Zionistan zijn tweederangsburgers op z’n best! Maar hoe zit het met de Palestijnen op de West Oever? Hebben zij rechten?
http://en.wikipedia.org/wiki/Allegations_of_Israeli_apartheid
Het gaat inderdaad om dat stukje land! Daar gaat de strijd om! Hamas was de organisatie die het concept: Palestina is Islamitisch bezit en kan nooit worden opgegeven. Introduceerde in de strijd. Saillant detail: Zionistan heeft de oprichting van Hamas gesteund als tegenwicht tegen de seculiere PLO. Wie wind zaait zal storm oogsten!
Maar Hamas bestaat pas sinds 1987 en toen was de strijd al meer dan 40 jaar aan de gang! Daarvoor werd de strijd gevoerd door de seculiere organisaties verenigd in de PLO.
Links om of rechts om de Zionisten hebben dat land gesloten van de rechtmatige eigenaars en wie andermans land steelt heeft geen enkele moreel recht om het verzet van de rechtmatige eigenaars te delegitimeren ongeacht of dat verzet op seculiere of religieuze gronden wordt gevoerd.
Palestina is van de Palestijnen en de zionisten zijn de bezetters van Palestina!
De aanslag in Madrid had te maken met de steun van de toenmalige premiers van Spanje aan de VS bij de inval in Irak en het sturen van Spaanse soldaten naar Irak. Dat was ook de reden voor de aanslagen in Londen.
Jou pogingen om de Islamkaart uit te spelen is een welbekende zionistische truc die misschien werkt bij degenen van jouw soort die alles klakkeloos geloven wat er aan zionistische propaganda wordt voortgebracht maar hier werkt dat niet! Ga ergens anders je zionistische propaganda aan de man brengen hier is dat aan dovemansoren gericht!
Beste Abdel.
Maxime Rodinson is al enige jaren overleden! Hoewel hij van joodse komaf was en orientalist, was hij geenszins pro-zionistan of anti-moslim!
http://en.wikipedia.org/wiki/Maxime_Rodinson
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari