Na Amsterdam deed ook Gent de term ‘allochtoon’ in de ban. Politicoloog/Filosoof Bleri Lleshi schreef erover
In Gent heeft men besloten om het woord ‘allochtoon’ af te schaffen. Prima zaak, want het is een afgrijselijk woord. Maar in Gent en in heel België zal er veel meer moeten gebeuren.
Twee berichten gisteren in de media. Over het woord ‘allochtoon’ en het vernietigende rapport van Unicef België over ongelijkheid binnen het onderwijs. Welk thema kwam aan bod in Terzake gisterenavond? De term ‘allochtoon’ natuurlijk. Dat woordje is nu éénmaal veel belangrijker dan de rampzalige situatie in ons onderwijs.
Nu we toch bezig zijn, laat me u dit zeggen. Die hele discussie over het woord ‘allochtoon’ vind ik absoluut niet boeiend. Ik heb het altijd een lelijk woord gevonden. Ik moet wel zeggen dat ik er nooit last van heb gehad. Welke Vlaming zou de ballen hebben om mij ‘allochtoon’ te noemen als ze weten en zien dat ik mij engageer en volledig thuis voel in hun hoofdstad terwijl zij geen stap durven te zetten in diezelfde stad en niet verder komen dan clichés erover op tv; als ik de beide landstalen door elkaar gebruik terwijl de meerderheid van de Vlamingen al bij de eerste zin in het Frans begint te haperen; als ik volop geniet van de diversiteit in hun eigen land terwijl ze in bange spookbeelden leven… Zinloze discussie dus.
Wat ik wel zinvol vind is de volgende vraag: als onze politici (van eender welke politieke kleur) en middenveldorganisaties (ik zal ze sparen en niet bij naam noemen) beweren dat ze goed werk leveren en zich blijven inzetten om de situatie van de ‘allochtonen’ te verbeteren, hoe komt het dan dat meer dan de helft van deze ‘allochtonen’ in armoede leven? Hoe komt het dat ons land in het Westen één van de slechtste leerlingen is wat betreft ongelijkheid binnen het onderwijs en op de arbeidsmarkt? Is dit wat hun ‘werk en inzet’ heeft opgeleverd?
Voor mij is het duidelijk, maar weinigen durven het zeggen en toegeven: politiek, middenveld en media hebben faliekant gefaald. Waarom? Sinds de opkomst van het (toen) Vlaams Blok, bijna 25 jaar geleden, gaat het beleid en het debat niet langer over de socio-economische integratie van mensen met een migratieachtergrond. Tot en met vandaag praat men wel over cultuurverschillen, ethnie en religie. De structurele problemen waarmee deze mensen kampten, verdwenen van de gesprekstafel. Bovendien werden zij zelf voorgesteld als het probleem, want ze waren anders dan de rest. De media zijn gefaald in het stellen van de juiste vragen en in het blootleggen van deze evolutie. Erger zelfs, de media reproduceren het culturalistisch discours al te graag.
Intussen zitten we aan de derde en vierde generaties uit die migratiestromen, maar de structurele problemen zijn er nog altijd. Als die niet weggewerkt worden dan worden ze meegegeven, zo simpel is het. Er is genoeg onderzoek dat bewezen heeft dat kinderen die in armoede opgroeien, meestal hun leven lang in armoede blijven of hervallen. Het is aan deze kinderen en jongeren dat vandaag kansen worden ontnomen voor degelijke huisvesting, goed onderwijs en een eerlijke kans op de arbeidsmarkt. Dit terwijl politici en middenveld beweren dat ze kansen bieden.
De eerste en tweede generatie migranten bleven stil ondanks het feit dat ze onrechtvaardig werden behandeld. Geen problemen maken en hard werken zodat tenminste hun kinderen niet hetzelfde lot moeten ondergaan. Het is jammer genoeg anders gelopen. Alleen een klein groepje heeft het kunnen maken. Bovendien een groepje dat achteraf al snel met ‘neem je eigen verantwoordelijkheid, zie, ik heb het gemaakt’ begint te schofferen.
Rekeninghoudend met de ongelijkheid binnen het onderwijs belandt de overgrote meerderheid van de migrantenjongeren in het beroepsonderwijs en het buitengewoon onderwijs. En voor wie toch hogere studies kan aanvatten en afmaken, wacht die andere ongelijkheid: die op de arbeidsmarkt. De werkloosheid bij hooggeschoolde migrantenjongeren is hallucinant. Hun ouders hebben jarenlang in hen geïnvesteerd en de jongeren hebben moeten knokken om er te geraken. Het resultaat: hooggeschoold maar werkloos door het racisme en de discriminatie op de arbeidsmarkt. Nogmaals, waar zijn de bevoegde politici en de middenveldorganisaties die beweren dat ze hier werk van maken?
Wat moet er gebeuren? De politiek moet toegeven dat ze gefaald heeft en moet resoluut voor een ander beleid kiezen, met name de aanpak van de structurele problemen: de armoede, de erbarmelijke huisvesting en de grote ongelijkheid binnen het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Het middenveld moet die thema’s mee op de kaart zetten en niet langer het culturalistische beleid dat niets oplost, blijven uitvoeren. De media moeten de echte problemen onder de aandacht brengen en de bevoegde politici kritisch bevragen totdat deze met feiten en argumenten bewijzen dat de situatie wel aan het veranderen is. Hiervoor zal men een echt debat moeten aangaan en eindelijk ook concrete acties lanceren om de ongelijkheid in ons land aan te pakken. Dit lijkt me veel nuttiger en belangrijker dan een discussie over het woord ‘allochtoon’.
Deze blog verscheen eerder op de website van Bleri Lleshi
Volg hem ook op Twitter of Facebook
11 Reacties op "Niet het woord allochtoon, maar ongelijkheid is ons grootste probleem"
Sterk opiniestuk! Ben heel benieuwd naar zijn volgende stukken.
Hoe zou het komen dat andere groepen migranten zoals bijvoorbeeld Polen en Chinezen niet met dit soort problemen te maken hebben?
Zou het er misschien iets mee te maken hebben dat moslims als groep bovengemiddeld de neiging hebben zich af te zetten tegen de cultuur van het land waar men naar toe is gemigreerd.
En zou het er misschien ook iets mee te maken hebben dat moslims bovengemiddeld de neiging hebben de oorzaak van problemen buiten zichzelf te zoeken en om de een of andere reden van mening zijn dat de overheid verplicht is hun problemen op te lossen?
En is het niet zo dat iedere migrant die naar een ander land verhuist per definitie meer moeite moet doen om zich staande te houden in de maatschappij dan de oorspronkelijke bewoners.
En is het u echt niet opgevallen dat u in uw stuk met onverholen minachting praat over de niet-allochtonen. Daarom ontgaat het mij volkomen waarom u aan de andere kant verontwaardigd bent over mensen die in feite precies hetzelfde doen als u.
Kortom, hou op met zeuren en ga wat maken van je leven. Dat dat allemaal niet eenvoudig is snap ik ook wel. Maar troost u met de gedachte dat dit voor nagenoeg ieder mens geldt.
Chinezen vormen geen probleem, juist omdat ze zich afzetten van de Nederlandse cultuur, ze zijn het slechtst geintegreerd en dat vinden autochtonen wel best zo. Ooit een Chinees Kamerlid gezien?
Problematisch wordt het juist wanneer allochtonen emanciperen en een deel van die taart opeisen ;)
Zolang allochtonen (lees: marokkanen) negatief in het nieuws zullen blijven komen, zal het merendeel aan de onderkant van de samenleving blijven bungelen en zal men als groep met de nodige achterdocht worden benaderd.
Pas wanneer het rumour van negativiteit na jaren verstomd is, is dit issue uit de wereld. ‘Zij’ hebben nog een lange weg te gaan…
“Ooit een Chinees Kamerlid gezien?” Mei Li Vos.
@ Freddie
Problematisch wordt het juist wanneer allochtonen emanciperen en een deel van die taart opeisen ;)
Helemaal mee eens. Zolang je niet opgemerkt wordt is het allemaal geen probleem. Moslims laten zich horen, vechten tegen onderdrukking en zijn ambitieus. Ook al lopen de meningen en doeleinden uiteen, we laten ons niet uit het veld slaan door mensen met meer macht. Want bij ons is het namelijk zo, als 1 van ons voor een tank van de onderdrukker gaat staan en de dag daarop diezelfde peroon verdwijnt, dat de dag daarop 2 andere mensen voor een tank gaan staan, en die dag daarop 4 mensen http://www.youtube.com/watch?v=mrQqDqOx3KY
Wij laten zulk moed namelijk niet aan de verspilling over. Juist omdat wij ons niet laten leiden door angst, worden we gevreesd.
@ Freddie & Penvriend 21/02/2013 at 11:57 :
Ook helemaal mee eens. Problematisch wordt het als een bevolkingsgroep – waar bijna iedereen last van heeft – een deel van de koek eist. Kijk naar niet-moslim immigranten gij luiaard, en word wijs! Nee, neem dan de Chinezen. Die eisen niet hun deel van de koek, ze verdienen een deel van de koek door werken.
En verder zegt u dat moslims in dit land onderdrukt worden. Ook daar moet ik beschaamd zeggen dat u helemaal gelijk heeft. Niet alleen zijn de door Nederland betaalde uitkeringen slechts zo hoog als die van Nederlanders, ook de behuizingen zijn slechts net zo groot als die van Nederlanders. En als klap op de vuurpijl zijn moslims maar 25 jaar uit de media gehouden bij slecht nieuws! U heeft groot gelijk, en als u ons de rug toekeert kunnen wij Nederlanders alleen onszelf verwijten maken en onze kleren scheuren in rouw.
Ten slotte: de moslim wordt inderdaad gevreesd. Daar waar de islam heerst, daar zijn verderf en intolerantie nooit ver. Het is in onze tijd dat de monumenten van Egypte geslecht zullen worden, zoals ook de monumenten van Mali zijn verwoest. Dat wekt vrees.
Lekkere reacties weer…. Door alleen naar moslims/marokkanen te wijzen wordt er niets opgelost hoor… Denk eens naover oplossingen. Alle moslims wegsturen gaat niet lukken. Kom eens concreet met voorstellen heren. Geef eens voorbeelden. Herhalen van standpunten gaat niet opschieten.
Bij deze Hensley:
De allochtone gemeenschap accepteert dat zij anders is dan de autochtone gemeenschap en dat dit bepaalde, volledig menselijke (bijv. vrees en wantrouwen maar ook nieuwsgierigheid en fascinatie), reacties oproept bij de autochtone bevolking. Zij accepteert dat zij degenen zijn die er bewust voor gekozen hebben zich in een nieuwe omgeving (cultuur) te vestigen en dat het daarom allereerst haar eigen verantwoordelijkheid is om te zorgen dat zij daar succesvol is.
Stap twee is dat zij , wanneer zij ervoor kiest duidelijk als allochtone (Turkse, Marokkaanse, islamitische) gemeenschap naar buiten te treden en erkenningen/speciale behandeling (gesubsidieerd eigen onderwijs, eigen gebedshuizen/culturele centra) te eisen, accepteert dat zij dan ook als gemeenschap gezien en be(/ver-)oordeelt wordt. Dit betekent onder andere dat wanneer een lid van deze gemeenschap iets doet wat duidelijk buiten de normen/waarden/wetten van het ‘gastland’ valt, dat zij hierop als gemeenschap wordt afgerekend, tenzij zij als gemeenschap duidelijk en publiekelijk afstand neemt van deze overtreding.
Allereerst gaat discriminatie om iets wat je kunt waarnemen. Als je in Parijs 2 homo’s ziet die naast elkaar lopen, is er niets aan de hand. Maar zo gauw zij elkaars hand vastpakken onder het lopen, zoals meisjes, dan heb je gelijk een probleem.
Mensen zullen altijd diegenen anders blijven behandelen die er anders uitzien of zich anders gedragen. Het is zo, en het zal nooit weggaan. Als je een vrij blanke huid hebt, zoals veel Turkse mensen, dan kun je opgaan in de massa door heel goed de landstaal te spreken en je westers te kleden en geen religieuze uitdrukkingen te gebruiken. Maar als je een licht tintje hebt, dan kun je het wel vergeten. Echter, hoe meer iemand met een licht tintje zich aanpast aan de omgeving, hoe meer hij zal worden geaccepteerd.
Moraal van dit verhaal: pas je aan. Tegen discriminatie kun je schoppen zo hard als je kan, dat maakt het alleen maar erger. Zo zit de mens in elkaar en je doet er helemaal niks aan.
ja al die benamingen die iets duidelijk maken mogen niet meer. Het woord zwarte piet mag nog wel maar voor hoe lang ? Allochtoon is ook al niet gewenst meer omdat het discriminerend is. Ik vindt dat het woord RACIST ook niet meer gebruikt mag worden daar ik mij daar heel erg onprettig bij voel en mij moet schamen voor mijn mening.
Ik heet voortaan volgens de nieuwe regel; EEN IN NEDERLAND GEBOREN PERSOON MET 50% BUITENLANDSE GENEN. Ja zo ga ik heten in niet discriminerend ABN.
Lang leve Nederigland. Dit is mijn mening nu het nog mag? Voor hoe lang ?