Gisteren was de landelijke demonstratie tegen Israël op Museumplein in Amsterdam. Het eerste wat mij opviel, was de enorme opkomst. De media hebben hier verschillende cijfer over bekend gemaakt. De politie zelf heeft het over zo’n 1500 mensen, wat gewoon een belachelijke schatting is.
Floris Scheplitz / imagetree
Hieronder ziet u een filmpje en foto’s van de bijeenkomst. Beoordeelt u maar zelf!
Videoverslag van Boutaina Azzabi:
Floris Scheplitz / imagetree
Floris Scheplitz / imagetree
Floris Scheplitz / imagetree
Floris Scheplitz / imagetree
Floris Scheplitz / imagetree
Floris Scheplitz / imagetree
Floris Scheplitz / imagetree
Floris Scheplitz / imagetree
Floris Scheplitz / imagetree
Floris Scheplitz / imagetree
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
92 Reacties op "Verslag Landelijke Demonstratie tegen Israëlische aanvallen"
1500 laat me niet lachen.. Super dat zoveel mensen deel hebben genomen, en dan nog zijn er veel mensen niet gekomen.
Trouwens de foto’s zijn echt mooi!
Treurig dat de SP zich hiervoor leent; de SP hangt kennelijk nog in het verleden. Vroeger waren dit soort demonstraties bijeenkomsten van pacifisten, waar gedemonstreerd werd tegen elk geweld. Maar tegenwoordig is het eenzijdig geschreeuw en verheerlijking van geweld door mensen die op de automatische religieuze piloot partij kiezen voor één kant.
Waarom moeten sommige mensen overal een geloofs kwestie van maken, zie tweede foto van onder…..
Zielige figuren zijn dat.
Waren wel meer dan 1500man aanwezig
Misleidende kop: ik heb niet gedemonstreerd tegen Israël, maar tegen de aanval op de Gaza-strook!
Hoewel er nog niemand schuldig is bevonden zijn er wel een paar mensen gearresteerd voor “aanzetten tot haat” tijdens deze demonstratie. Om nog maar over de kritiek aan het adres van Harry van Bommel te zwijgen, die als volksvertegenwoordiger ook weer niet alles mag uitkramen. Ook waren er ongeregeldheden tijdens de demonstratie’s in België. Ik denk dat de steun voor Israel alleen maar toe zal nemen als men op deze manier te werk gaat. Deze mensen zijn aardig bezig om zichzelf in de vingers te snijden. De SP zal ongetwijfeld de volgende verkiezingen op de blaren moeten zitten, weinig NL’s zullen op een partij stemmen die zich bezigd met het aanzetten tot geweld.
@Nederlander
De SP staat ergens voor!!! Heb altijd op PVDA gestemd maar nu heb ik mn stem al gereserveerd voor de SP!!!!
Israel is een terroristische staat die heel het westen op de verkeerde been zet!!!!
Waarom geloven mensen het meteen, wanneer je zegt : dat er aan de hemel 400 biljoen sterren hangen…
In Den Haag was de opkomst boven de 1000, dit is zeker 5 keer zoveel ;)
Mansour (Palestijnse waarnemer bij de VN)zei: ‘dat minstens drieduizend Palestijnen zijn omgekomen of gewond geraakt sinds het begin van de Israëlische bombardementen een week geleden. Hij verwachtte nog duizenden nieuwe slachtoffers ‘als Israëls grondoffensief niet meteen stopt’.
Zijn we weer bezig de aandacht af te leiden van waar het werkelijk over gaat? Misschien stem ik ook wel SP de volgende keer. (grapje) Maar het doet me wel deugd dat ze daar staan. Het is ronduit schandalig wat er gebeurd en iedereen die dat niet ziet heeft zijn of haar kop in het zand!
Schande!
Tijdens de pro Palestina demonstratie tegen de Izraelische agressie, zijn mensen aangehouden omdat ze gebruik hebben gemaakt van de vrijheid van meningsuiting. Volgens de politie uit Amsterdam, valt de vergelijking holocaust met wat er nu gebeurt in Palestina, onder de noemer van het aanzetten tot haat.
Ik verwacht van onze joodse medemens in Nederland dat men hier hard tegen zal ageren. In deze tijden kunnen de joden niet stil aan de kant staan zonder duidelijk te maken dat ze tegen de Izraelische agressie is. De oorverdovende stilte van de joodse medemens klinkt in de oren van vele mensen als een stilzwijgende toestemming.
# 9 Abdel
Het is niet juist om de “joodse medemens” te vragen om te ageren daar de rechter zich hierover zal buigen. De joden (e.a.) zijn niet bij de demonstratie geweest en kunnen er niet over oordelen of deze mensen schuldig of onschuldig zijn. Heeft de politie deze mensen op verkeerde gronden gearresteerd zullen ze zeker vrijgesproken worden.
Waar het de situatie Israel/Gaza betreft heeft iedereen het democratische recht om te spreken of te zwijgen. Doch de mening van de zwijgende (meederheid) telt even zwaar als van degenen die wel spreken (of demonstreren).
Haha… dan is het net het tegendeel wat altijd beweerd wordt over moslims. Die laten nooit van zich horen? Dus zijn ze het er stilzwijgend mee eens…. :S
Zeer scherpe opmerking!
@Abdel
De vergelijking met de holocaust is ronduit belachelijk. Lees een boek over de holocaust of zoek het op en leer eens is iets.
De mensen op die demo staan te schreeuwen: “Hamas hamas, joden aan het gas”, ze steunen hamas, een terroristische islamistische organisatie die vele zelfmoordaanslagen op het geweten heeft. (en geen behoefte aan onderhandelen/praten, hamas geeft niets om hun eigen bevolking anders waren ze al gestopt met raketbeschietingen.)
Ernstig…
# Nordin
Er wordt over de zwijgenden gesproken en door Abdel over de zwijgende joodse medemens. Ik zie niet dat er expliciet iets wordt genoemd over zwijgende moslims… De moslims komen over het algemeen wel voor hun mening uit. Wel zo prettig want dan kun je tenminste een discussie aangaan. Neem niet weg dat anderen recht hebben om te zwijgen als ze dat willen (ook zwijgende moslims)…
Sander,
We zijn er ook niet bij in Gaza, waar de Izraelische bezetting ervoor zorgt dat er geen journalisten Gaza binnen kunnen, maar hebben er wel een mening over.
Mensen over de hele wereld hebben behoeft aan een krachtig signaal van de joden tegenover de Izraelische agressie.
Pip, Sander
Belachelijk of niet belachelijk, de vrijheid van meningsuiting moet in dit geval zwaarder wegen. Iedereen moet vrij zijn om te zeggen wat die wilt.
Het feit dat iemand weinig van geschiedenis weet en daardoor de verkeerde vergelijkingen treft, moet geen reden zijn tot strafbaarstelling. De reden hiervoor is dat elke keer dat iemand iets over joden zegt het geplaatst wordt in een lange traditie van anti semitisme die Nederland eigen is. Er zijn vele nieuwkomers die geen deel uitmaken van de antisemitische traditie in Nederland. Deze mensen kun je dan ook niet op basis van geschiedenis veroordelen.
Er zijn vele joodse auteurs die een propaganda oorlog tegen de moslims voeren. Deze mensen gebruiken de meest afschuwelijke termen voor moslims. Wat mij betreft mag dat, maar dan omgekeerd ook. Of moet de huid van moslims dikker zijn dan de joden.
De rol van christenen is in dit geheel veel erger maar daar mag je al helemaal niet komen.
# Abdel
Ik verdedig ieders recht op vrije meningsuiting (ook van degenen waar ik het niet mee eens ben), binnen de wet. Een opmerking als “joden aan het gas” veroordeel ik ten zeerste (evenzeer als opmerking als “nuke palestine”). Buiten dat is het ook tegen de wet. Als je het toch doet loop je het risico van arrestatie… en terecht. Dus laat de rechter zich hier maar over buigen. Hebben een aantal demonstranten zich niet aan de wet gehouden, zullen ze terecht veroordeeld worden. Vrijheid van meningsuiting is een vrijheid, en vrijheid brengt verantwoordelijkheid met zich mee.
Ik acht het inderdaad wenselijk dat journalisten toegang krijgen tot de Gazastrook. Dat acht het Israelische hooggerechtshof ook, maar de politici voelen zich niet geroepen deze uitspraak na te komen. Het is uiterst betreurenswaardig dat politici het besluit van een gerechtshof op deze wijze naast zich neerleggen. Dat men de veiligheid van journalisten niet kan waarborgen is een dooddoener, journalisten zijn zich er bijzonder goed van bewust dat zij een gevaarlijk beroep hebben. Natuurlijk moet men niet gaan klagen als er iets gebeurd, men heeft er zelf voor gekozen om dit risico te nemen.
Er zullen inderdaad mensen over de hele wereld zijn die behoefte hebben aan een signaal van de joodse bevolking. Maar of zij de meerderheid vormen betwijfel ik. In ieder geval heb ik geen indicatie dat hier een meerderheid voor is. Er zullen ook genoeg mensen zijn die hier weinig behoefte aan hebben.
Ik heb de hele SP fractie maar eens gemailed met het volgende:
Geachte Mijnheer van Bommel,
Hierbij wil ik graag mijn woede uitspreken over uw oproep tot ‘intifada’ bij de demonstraties in Amsterdam. Hoe kunt u in hemelsnaam van mening zijn dat die woorden als een vredige vorm van verzet uitgelegd moeten worden (zie commentaar van uw webmaster onder #32). http://harryvanbommel.sp.nl/weblog/2009/01/02/staakt-het-vuren-nu/#comments
U weet wel degelijk dat voor de Palestijnse bevolking een oproep tot Intifada waarschijnlijk slechts een escalatie van geweld zal uitlokken.
Wat uw oproep temeer hypocrieter maakt is het feit dat u in het verleden zelf anderen op het matje heeft geroepen betreffende hun uitspraken.
Ik citeer u hier in een stuk door u geschreven, genoemd:
“Mag ik dit zeggen?”
“Anders zou hij weten dat er gebieden zijn waar woorden wel tot waanzin kunnen leiden. En ook tot terrorisme.”
“Elke opiniemaker zou zich af moeten vragen wat de maatschappelijke effecten van zijn of haar woorden zijn.”
http://www.degezonderoker.nl/harry_van_bommel_2.html
Meneer van Bommel, U zou er goed aan doen naar uw eigen woorden te luisteren!! En wordt aub geen microfoon voor Hamas.
U zou zich moeten schamen!
@ 9 10 en anderen , Joden waren oa mee de organisatoren van de demonstratie. Een ander joods geluid was medeorganisator. Dus joden waren én niet zwijgend én niet afwezig. Zie voor bewijs van deelname 2 foto van boven http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2009/01/03/demonstratie-voor-gaza-amsterdam/
Niet zo uit de nek kletsen dus.
Hallo allemaal,
De demo was een groot succes, het is een pertinente leugen dat er antisemitische leuzen zijn geroepen, dit keer heeft zelfs de politie dat moeten erkennen en heeft de media niets kunnen vinden om as usual uit te zenden. Veel arabsiche media hebben beeldmateriaal en interviews van de demo uitgezonden, dat betekent dat 1 van onze 3 doelen [1.onze solidariteit aan palestijnen laten zien, 2. de NL politiek onderdruk zetten want stilzwijgen is toestemmen, 3. een krachtiger pro-palestina beweging opzetten/tot uiting brengen en als burgers/activisten zelf ook bij elkaar komen/organiseren ipv thuis voor de buis/pc unproductief boos zitten zijn] is geslaagd.
De oproep naar ‘de joden’ is wel erg weird aangezien ‘ze’ [hier EAJG] expliciet aanwezig waren, als spreker was Jaap Hamburger van EAJG erg duidelijk ‘ik zie hier wel imams, maar wij zijn de dominees en rabbijnen?’, dus laten we er nu niet een joden vs. moslim paradigma van maken.
De zogenaamde [3] incidenten hebben m.i. alles te maken met ons biased ‘vrijheidvanmeningsuiting’; een 60 [autochtone] jarige vrouw die een bordje ‘israel pleegt holocaust’ droeg werd gearresteerd; verder is de bias ook duidelijk mbt ‘antidemo provocaties’. Een man met een gigantische israelische vlag die kwam provoceren [volgens mij alleen met doel de mensen die al zo verdrietig en boos zijn, dusdanig op te fokken dat er rellen komen waardoor de media de demo verpest], werd pas na ettele malen verzoek door ordedienst bij politie, weggegaald. Ik weet nog goed toen 2 jaar geleden tijdens de lobanon oorlog een israelische vrouw bij een pro-israel demo in amsterdam een bord hield met de aantallen palestijnse, libanese, en israelische doden [en daarmee dus heel simpel maar krachtig de grote onrechtvaardigheid uitdroeg]; niet alleen werd zij door de mensen van de joodse organisaties belaagd, ook werd ze binnen 5 minuten door de politie gearresteerd. Natuurlijk werd dit niet breeduit gemeten in de media. There you go!
Miriyam
ps. dit ter infromatie
Kom ook in actie: STOP de Israelische oorlog tegen Gaza!
Tienduizend mensen hebben op zaterdag 3 januari in Amsterdam gedemonstreerd tegen de Israëlische bombardementen op Gaza. De organisatoren zijn zeer tevreden over de opkomst en het goede verloop.
De demonstratie, die gedragen werd door een breed platform van meer dan 30 organisaties, begon met een manifestatie op het Museumplein. Tijdens de mars die volgde groeide het protest verder aan, tot een stoet die de straat van het Muntplein tot het Weteringcircuit volledig vulde. Terwijl RTL-Nieuws, AT5 en de grote persdiensten spraken van duizenden demonstranten, maakte het NOS-journaal er 1500 van! Bekijk de registratie van de optocht, en oordeel zelf: http://www.socialisme.nu
Zie ook de items op RTL-nieuws en AT5:
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/miMedia/2009/week01/za_1800_protest.avi_plain.xml
http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=39327
Het protest viel samen met demonstraties in een groot aantal andere steden in de wereld, waaronder Londen, Parijs, Berlijn, Rome, Brussel, Cairo en Tel Aviv.
Nu het Israelische leger ook met grondtroepen Gaza is binnengevallen en de oorlog tegen de Palestijnen verder escaleert, is het van groot belang dat het verzet doorgaat en de druk op de Nederlandse regering wordt opgevoerd. Op dit moment bereidt het platform zich voor op volgende acties!
Demonstreren is prima, maar ga dan niet “Hamas, Hamas, Joden aan het gas” roepen zoals op deze demonstratie gebeurd is. Zie:http://www.youtube.com/watch?v=PLlHPPO25nM&feature=channel_page
Het wekt niet echt sympathie, dit soort kreten
Een aantal zaken die ik erg jammer vond:
– Borden, spandoeken en toespelingen in speeches over genocide, holocaust, Anne Frank e.d. Men haalt dit er alleen maar bij om ‘shock effect’ te behalen, maar streeft daarmee het doel totaal voorbij. Ik dacht dat het een protest tegen de bezetting en de bombardementen was, waarom dan toch het Jodendom en de Joodse geschiedenis erbij halen?
– Ook de sprekers blonken uit in kromme vergelijkingen. Bijvoorbeeld Tariq Shadid die iets zei in de trant van als men allerlei beledigende dingen over moslims mag zeggen, dan mag ik ook zeggen dat Israel genocide pleegt. Onzin, wat Israel doet, is geen genocide te noemen, onder geen enkele definitie van het woord. En Mohammed Rabbae speelde ook op een vreemde manier in op onderbuikgevoelens met zijn vergelijking met de toestanden in Gouda.
– ‘Allah Akbar’ was de leus die overal in het publiek weerklonk. ‘Zie je nou wel,’ zullen Wilders-adepten zeggen, ‘de moslims kennen geen scheiding tussen kerk en staat. Voor hen is een politiek conflict een religieus conflict.’
– Verschillende andere barbaarse uitingen: http://www.youtube.com/watch?v=PLlHPPO25nM&feature=channel_page
Lekkere resultaten weer. Al met al hebben grote groepen demonstranten zich behoorlijk te kijk gezet.
# 20 Miriyam
Op youtube kunnen we allemaal duidelijk horen dat er “hamas, hamas, joden aan het gas” werd geroepen. Het ontkennen dat er antisemitische leuzen werden geroepen is zinloos. Op zijn zachtst gezegd bijzonder ongepast daar er mensen van een “ander joods geluid” meeliepen te demonstreren. Je zou haast denken dat die enorm spijt hebben gekregen van hun deelname aan de demonstratie.
Een ander Joods geluid is pure propaganda, ik geloof er helemaal niks van. Ik heb wel eens gesproken met Jaap Hamburger en ik zie niet wat het andere geluid is dat deze man naar voren brengt. Hij staat voor alles waar de arbeiderspartij van Izrael voor staat, dezelfde partij die nu specifiek de kinderen, vrouwen en oude mannen bombardeert met de modernste raketten. De partij van de meerdere gezichten, zij willen shock and awe onder de Palestijnse bevolking brengen maw terreur. Er worden moskeen gebombardeerd en huizen gebombardeerd op momenten dat net het gebed is begonnen.
Het Ander Joods Geluid is een splinterpartij van 10 man, de meeste Joodse Nederlanders staan achter Cidi, een Likud afdeling in Nederland.
De meeste mensen willen graag van deze mensen een veroordeling van het excessieve geweld tegen Gaza zonder voorbehoud.
In plaats van een veroordeling van het geweld krijgen we een afleidingsmanouvre, niet het excessieve geweld is het probleem maar de spandoek van een vrouw die haar mening ventileert op een koude dag in Amsterdam.
Goed te zien dat al die Marokkanen tegen geweld zijn.
Wel verrassend. Neem aan dat de demonstraties bij de reeks van zelfmoordaanslagen ook op hun steun kunnen rekenen..
Jack,
Inderdaad moslims schieten tekort in het duidelijk ventileren dat men tegen de zelfmoordaanslagen zijn. Daar moet aan gewerkt worden.
jack
bij een zelfmoordaanslag gaat de aanslag pleger zelf ook dood…zit tenminste niet laf in zijn hok waarvandaan die een raket afvoert. liep jij mee in de demonstratie tegen laffe raketschieters?
t schijn niet door te dringen tot sommige mensen maar ; JE KUNT TEGEN DE BOMBARDEMENTEN OP GAZA ZIJN EN TEGEN ZELFMOORDAANSLAGEN. ja, dat kan en ook Marokkanen kunnen dat (om maar in jouw taalgebruik te blijven Jack)
en even voor de goede orde: een bezet land, bezet volk heeft het recht om in opstand te komen tegen de bezetter en zich te verdedigen. gelukkig maar!
Weet je nou wat ik zo jammer vind: dat er bij demonstraties mensen betaald worden door AIVD en andere clubs om rotte appel te spelen en groepen zo in een kwaad daglicht te stellen.
Het klinkt bovendien behoorlijk als wederom meten met twee maten. een spandoek die Israelische misdrijven aankaart mag niet en de uitspraken van iemand als Wilders wel?!?
Ik ben ook verrast om te horen dat er meer dan 1500 mensen waren. Ik had alleen de officiele versie gehoord. Wat een anti-stemmingmakerij van officiele zijde zeg onder het mom van neutraal zijn.
# Abdel 24
Een vrouw arresteren die zich niet aan de wet houdt is geen afleidingsmanouvre maar een plicht van de politie. De politie zal geen standpunt voor of tegen de demonstratie innemen. Zoals eerder gezegd zij heeft recht van meningsuiting en de plicht om dat op een ethische manier binnen de wet te doen. Als men zich niet aan de regels houdt mag de politie dat niet ontzien.
Alleen in de afgelopen week hebben er al drie demonstraties plaatsgevonden om het (recente) geweld van Israel in de Gazastrook te veroordelen en solidariteit te betuigen met de Palestijnse bevolking. Ik vrees alleen dat het niet zoveel heeft opgeleverd om de Palestijnse zaak beter op de kaart te zetten in de Nederlandse huiskamers. Wat we niet moeten willen, is dat er tijdens dit soort demonstraties elementen meelopen die de angst tegen de islam alleen maar verder aanwakkeren. Vergeet niet dat Israel heel openlijk de anti-islam kaart heeft getrokken en dat de hardline verdedigers van Israel een nieuwe bondgenoot hebben gevonden in anti-islamisten, die vooral actief zijn in kringen van Wilders’ PVV. We moeten ervoor zorgen dat de demonstraties zuiver blijven en geen zaken worden bijgehaald die de Palestijnse zaak kunnen schaden. Dat is voor mij reden geweest om niet deel te nemen. Het is in de kern een politiek en militair conflict en laten we niet koren op de molen doen van de anti-islamisten die zich steeds vaker en feller pro-Israel uitlaten. Wij moeten de coalitie van de anti-islamisten en de hardliners van Israel breken. Zoals zaterdag is gedemonstreerd vergroten we de angst en versterken we alleen de coalitie tussen de islam-haters en zionisten. Dat verzwakt de positie van de Palestijnen en vergroot de sympathie voor Israel om ongehinderd nog meer agressie te gebruiken tegen de ware slachtoffers van dit conflict. De Palestijnen.
Ata,
Heb je een beter idee?
Demonstraties lopen bijna nooit vlekkeloos. Het gaat niet om de ongeregelheden die gebeuren tijdens een demonstratie van duizenden mensen. Het gaat erom dat er nu excessief geweld gebruikt wordt door Izrael.
Ik denk niet dat je door zal dringen tot de huiskamers zolang in kerken wordt gebeden voor Izrael. Je moet niet onderschatten de hulp die ze krijgen vanuit de kerken.
Lees dit stuk uit Kerkenisrael:
Motieven voor christenen om Israël te steunen
Er zijn verschillende motieven, waardoor christenen zich laten leiden bij hun hulp aan Israël. Ik noem er hier enkele heel beknopt.
Ten eerste: het zegen-motief. In Gen. 12:3 staan de woorden van God: ”˜Ik zal zegenen wie u (Abraham) zegenen, en wie u vervloekt zal Ik vervloeken.’ De gedachte is, dat God de mensen en de volken zal oordelen naar de manier waarop zij met Israël (volk van Abraham) zijn omgegaan.
Een tweede motief is het verbond-motief. Israël en de kerk zijn verbonden vanuit het verbond dat God aanging met Abraham en dat Hij vernieuwde in Jezus Christus. Het gaat om hetzelfde verbond. In een bepaalde zin zijn de christenen aan Israël verwant.
Een derde motief is het eindtijd-motief. In het scenario van de eindtijd heeft God aan Israël een bepaalde plaats gegeven. Christenen zien in deze tijd tekenen, die erop duiden dat de grote gebeurtenissen van de eindtijd aanstaande zijn: bijvoorbeeld de stichting van de staat Israël. Daarom vinden zij het hun roeping ook met materiële middelen steun te verlenen aan Israël.
Een vierde motief zou ik het schuld-motief willen noemen. Er is mede door de schuld van de kerk in de loop der eeuwen zoveel ellende op de Joden neergekomen, dat christenen van mening zijn dat er iets goedgemaakt moet worden. Vooral het gebeuren in de nacht van 1933-1945 heeft velen de ogen geopend voor de zonde van de traagheid en het zwijgen. Om iets van die schuld in te lossen voelen christenen zich gedrongen Israël bij te staan.
Vandaar dat Verhagen of Balkenende de schuld totaal bij de Palestijnen leggen. Of de CU of de SGP. Dit is een historische relatie en een theologische, dit heeft niks rationeels.
Abdel,
Kun je aantonen dat Verhagen en c.s. theologische motieven hebben om Israel te steunen. Zo niet, dan is je commentaar over de christelijke achtergrond van deze politic goedkope stemmingmakerij, geen haar beter dan hetgeen Wilders over islamitische Palestijnen beweert: http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2315/Land_voor_vrede_werkt_niet
Volgens mij zijn theorieen over de eindtijd niet erg populair onder Nederlandse christenen. In de VS zijn er wel van die malle clubs die Israel steunen vanuit die maffe eindtijd theologie: http://www.youtube.com/watch?v=mjMRgT5o-Ig
Tja, het schuld gevoel is idd een belangrijke factor dat medebepalend is voor het unanieme steun van het Westen voor Israel. Dat staat behoorlijk buiten kijf.
Hierbij nog een verslag van de demonstratie (speech van Tareeq Shadeed)
http://nl.youtube.com/watch?v=83BY1yFUQUw
@abdel, Nordin, Ina en Atta
Waarom gebruiken jullie de termen; joden, islam en dergelijke.
Deze hebben toch niets te maken met deze situatie.
Het gaat om DE STAAT ISRAEL en het PALESTIJNSE VOLK. In beide gevallen praten we niet alleen over Joden en Moslims. Of heb ik het nu mis!!
Net zo als zij die de Koran meenemen naar zulke bijeenkomsten.
Naief is ook een vak,
Interessante gedachte.
Jij beweert nu dus dat we hier in Nederland te maken hebben met de staat Izrael. Wat vind jij daarvan?
Er is een foto met een vrouw met een bord waarop staat:Israel herhaalt de holocaust met hulp israel.Deze vrouw is opgepat wegens aanzet tot haat en discriminatie. Waar is de haat en discriminatie in die tekst dan?? Kan iemandmij dat uitleggen.En is dit erger dan wat wilders etc roepen tegen de islam en moslims?
Wanneer er na Israelische invallen Quraanpagina’s worden gevonden met laarsafdrukken erop, heeft Islam er alles mee te maken.
Felix “Tja, het schuld gevoel is idd een belangrijke factor dat medebepalend is voor het unanieme steun van het Westen voor Israel”.
In Europa zou dat nog een rol kunnen spelen maar ik denk dat in de VS wel degelijk de religieuze motieven een rol kunnen spelen die Abdel noemt. Maar in de beelden van de demonstratie in NL zie ik ook een religieuze ondertoon in de solidariteit. Het merendeel daar aanwezig gaat niet de straat op voor vergelijkbaar geweld in Afrika.
Bij de bezettingspolitiek zijn orthodoxe joden een belangrijk instrument die zich midden in Palestijns gebied vestigen uit bijbelse motieven. Ik verbaas mij er wel eens over dat een conflict zo moeilijk op te lossen is dat veel overeenkomsten vertoont met de apartheid die Zuid-Afrika kende. Is het alleen omdat de Palestijnen geen Mandela kennen? Of spelen religieuze motieven een rol die de standpunten onwrikbaar maken. Maar ook ex-president van Zuid-Afrika de Klerk heeft juist vanuit religieuze motieven ingezien dat zijn apartheidsregime fout was en is de macht gaan delen met de groep die hij eerst onderdrukte. Waarom kan dat niet in Palestina? Wat dat betreft voel ik mij stom geslagen als ik naar dat conflict kijk. Israel dat muren bouwt en wetten aanneemt die discriminerend zijn voor niet-joden. Hamas die vanuit dicht bevolkt gebied 80-100 raketten per dag afschiet en daarmee meent op te komen voor zijn bevolking. Ik kan mij met de politiek van geen der partijen ook maar enigszins vereenzelvigen.
De demonstratie van afgelopen zaterdag was goed georganiseerd en er waren weinig of geen incidenten iets waar ik vooraf toch wel enigszins bezorgd over was.
Wat mij overigens wel stoorde was het volgende:
Antisemitische leuzen! Door enkele tientallen jonge lui werden die soms geuit. Wat die lui niet begrijpen is dat:
1)Antisemitisme op zichzelf al moreel verwerpelijk is en daarom nooit te rechtvaardigen is!
2)Heel veel joden verwerpen uit religieuze of humanistische overtuigingen Zionistan!
3)Dat het uitten van antisemitische leuzen de Palestijnse zaak geen goed doet! Sterker nog contraproductief is!
De verwijzingen naar de tweede wereldoorlog die sommige demonstranten met zich meedroegen!
De tweede wereldoorlog heeft niets te maken met het conflict in Palestina! De verwerpelijke ideologie het zionisme ontstond lang voordat ene Hitler werd geboren in Oostenrijk! Zionisten misbruiken de Holocaust om hun bestaan te rechtvaardigden. De Holocaust gebruiken om Zionistische misdaden mee te vergelijken is op z’n zachts gezegd niet kies! Zij die voor de Palestijnse zaak opkomen, moeten zich nooit verlagen tot dezelfde tactieken die de zionisten gebruiken. De Holocaust heeft niets te maken met wat er nu in Palestina gebeurd en moet er daarom geheel buiten gehouden worden!
Veder irriteerde ik mij aan de vele religieuze slogan’s van moslimzijde! Als de demonstratie een algehele moslimaangelegenheid was geweest zou dat nog te begrijpen zijn geweest echter de demonstratie werd niet alleen door moslims georganiseerd! In de demonstratie liepen mensen mee met diverse religieuze/politieke overtuigingen voor wie die slogan’s geen enkele betekenis hadden en misschien wel tegen de borst stuitten!
Wij moeten eens en vooral begrijpen dat het conflict in Palestina geen religieus conflict is! Hoewel partijen van beide kanten de laatste 30 jaar dat steeds vaker benadrukken is het dat niet! Het conflict is een koloniaal conflict! Zionistan is een residu van een koloniaaltijdperk en moet ook als zodanig bestreden worden. Heel veel niet-moslims, seculieren, christenen hebben hun leven gegeven voor Palestina laten wij dat nooit vergeten! De bevrijding van Palestina moet nooit verengd worden tot een moslimzaak maar tot een algehele bevrijdingstrijd waar iedereen die Zionistan verwerpt een bondgenoot is ongeacht religie/afkomst etc!
Wat de opkomst betreft ik zou niet durven beweren dat er 10000 mensen waren maar dat er meer dan 1500 waren staat buiten kijf. Persoonlijk schat ik de opkomst op enkele duizenden +/- 5000.
@26 Dat is geen afleidingsmanoeuvre. De organisatoren van die demonstratie verbruien het voor zichzelf. Dat komt door:
– het zingen van Arabische liederen leuzen
– het schreeuwen van allahu akhbar
– het schreeuwen van “Hamas, Hamas, joden aan het gas”
– het zwaaien met de Koran
Wat ik ook denk van de Israëlische aanvallen, ik ga niet om deze redenen niet zo’n demonstratie ondersteunen. Dat is geen Nederlandse demonstratie, maar een transplantatie van de Arabische straat naar Amsterdam.
Als jullie demonstraties sympathiek willen maken voor Nederlanders, zorg dan dat de leuzen in het Nederlands zijn , de liederen ook, dat er niet gedweept wordt met de Koran en Islam, of met extremistische leuzen (“ons bloed, ons ziel, etc”) En zorg voor een ordedienst die dit soort uitingen, en al helemaal antisemitisme (“hamas, hamas”) meteen de kop indrukt.
Misschien dat het dan over de inhoud gaat, en niet over de presentatie, en je niet voor eigen parochie staat te preken.
@31 Je overschat hopeloos de invloed van de kerk in Nederland.
Mensen demonstreren met de leuzen die bij hun achtergrond passen de internationale socialisten riepen de hun welbekende leus over solidariteit aan de internationale strijd . De moslims riepen met onze zielen ons bloed zullen we je verdedigen palestina( in het arabisch) en takbir Allahu akbar en de shahada Ook werd er geroepen vrij vrij vrij Palestina vrij en Israel terrorist en intifadah intifadah Palestina vrij.
De leus joden aan het gas heb ik niet gehoord en ik heb eerst een poos vrij vooraangelopen en halverwege een deel van de stoet voorbij latengaan omdat de kinderen wat wilden drinken. Als het geroepen is is dat alleen door een klein groepje geroepen.
Waarom mensen bang worden als er geroepen wordt dat God de grootste is ontgaat me enigszins. Of je bent het er mee eens of niet ,maar dan maakt het je niets uit want je gelooft toch niet in God.
Dat mensen vandat soort leuzenbang worden is iets wat zich alleentussen hun eigen oren afspeelt of isd een angst die ze zichzelf laten aanpraten en die is gebaseerd op nare onderbuikgevoelens ongeveerdezelfde als waardoor sommige demonstranten dus kennelijk joden aan het gas riepen. Kennelijk lijken moslims en niet moslims dus meer op elkaar dan ze zelf denken.
Wat ik jammer vind is dat er alleen weer negatief gepraat kan worden over een demonstratie die verder volledig goed verlopen is. Probeer eens eeen positieve zin uit je lijf te persen,want wat zijn een aantal weer aan het azijnpissen.
Ik vond het in ieder geval een heel geslaagde demonstratie was leuk om de wijblijvenhier mannen ( en vrouw) te zien lopen .
Miriyam,
Je hebt de kunst van de het propaganderen al aardig onder de knie zie ik!
Je besluit hier de fabeltjes op te hangen en censuur toe te passen ten faveure van de eigen zaak!
je gebruikt dus het zelfde middel als waar je Israël van beschuldigd!
Zo intelligent en in dit soort gevallen zo naief!
waarom is een man met een israelische vlag een provovcateur?
Heeft deze geen recht op op het uiten van de vrije mening?
Lat voorop staan dat ook ik het nut niet inzie van het tonen van een davidster tijdens deze demonstratie, maar toch.
Jij schijnt je mening al gevormd te hebben.
Wat mij betreft ben je een opruier! 1 die de werkelijk bewust naast zich neer legt, ten faveure van de eigen agenda, of je eigen 15 minutes of fame.
Ook jou eigen agenda blijkt dus net even wat belangrijker dan de Palestijnse zaak, en de Palestijnse bevolking!
Beste Ata,
Zoals Abdel terecht opmerkte demonstraties verlopen nu eenmaal haast nooit vlekkeloos er zijn altijd lui die het groter geheel missen en met hun puberaal gedrag meer kapot maken dan goed doen.
Je hebt ook gelijk als je zegt dat de demonstraties geen wezenlijke bijdragen leveren aan de situatie van de Palestijnen.
Moeten we daarom geen demonstraties houden?
Ik denk dat ondanks de smetjes en machteloosheid die demonstraties vaak uitstralen zij wel degelijk nut hebben.
Overal op de wereld hebben mensen gedemonstreerd! Al die demonstraties zijn een teken dat de wereldopinie merendeel op handen is van de Palestijnen!
Sinds de oorlog van 1982 worden de demonstraties in Europa en de VS tegen Zionistan steeds groter. Deels komt dat door de zelfbewustwording van de tweede en derde generaties moslims in het Westen maar ook door een steeds meer niet-moslims nemen een anti-Zionistan houding aan.
Was tot begin jaren 80 iedereen in Nederland pro-Zionistan. Op dit moment is het aantal mensen dat neutraal is groter en begint het aantal mensen dat pro-Palestijnen is steeds groter te worden.
Zouden er begin jaren 80 misschien 500 mensen hebben gedemonstreerd nu zijn het +/- 5000 en over 10 jaar misschien wel 50000!
Men kan in Den Haag nog ongegeneerd pro-Zionistan zijn omdat het politiek nog geen consequenties heeft maar binnen niet al te lange tijd zullen er 1000000 miljoen stemgerechtigde moslims zijn en dan zal een pro-Zionistan koers wel eens zetels gaan kosten!
Dat geldt niet alleen voor Nederland maar ook voor andere Europese Landen. In de toekomst zal een pro-zionistan houding wel eens consequenties kunnen inhouden bij verkiezingen.
De strijd tegen Zionistan moet ook hier in Europa gevoerd worden met alle middelen die binnen het kader van de wet vallen. Demonstreren is daar slechts één van!
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
De zionisten konden in 1948 ongezien hun misdaad begaan maar anno 2008 kijkt de hele wereld mee! Elke dode en gewonde is bij naam bekend en zal gewroken worden!
Wij vergeten niet en vergeven niet!
http://gazasiege.org/
Hoe lang het ook duurt Zionistan zal verdwijnen!
Beste Mohammed,
Ik was niet in nederland tijdens het begin van deze vreselijke tijden voor de Palestijnen.
zoals ik het gevolgd hebt vanuit het buitenland vondt ik de demonstraties toch vooral een middel welke door bepaalde figuren werdt aangegrepen om zichzelf maar weer eens in de publieke c.q. politieke spotlights te zetten.
Volgens mij is dat ook gelijk de kern van het probleem.
De Palestijnen worden door iedereen,zelf de eigen “leiders” misbruikt!
Iedereen met een eigen agenda kruipt nu uit zijn hol om over de rug van de palestijnen toch vooral de eigen zaak danwel de eigen persoon voor het voetlicht te brengen.
Let maar op! zodra de eerste opwinding weer geluwd is, gaat men weer opzoek naar en andere zaak, om daar lekker pro of anti te zijn.
Beste Lieke,
Er zullen ongetwijfeld mensen/politici/leiders etc die opkomen voor de Palestijnen uit opportunisme. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden in het verleden en ook in het heden.
Maar er zijn wel degelijk mensen/politic/leiders etc die opkomen voor de Palestijnen uit zuivere motieven en dat is de meerderheid van de mensen die zich inzetten voor de Palestijnen.
De eerste soort valt heel snel door de mand want opportunisme is niet eeuwig te verbergen en verraadt zich op den duur vanzelf.
Met vriendelijke groeten,
Mohammed Boubkari
@Saifullah
“Wanneer er na Israelische invallen Quraanpagina’s worden gevonden met laarsafdrukken erop, heeft Islam er alles mee te maken.”
Jij leeft in een grot of doe jij toch mee aan de samenleving?
Wederom (zodat je het misschien begrijpt); er leven tal van andere bevolkingsgroepen in Palestina en in Israel, en ook zij hebben “last” van de situatie die er nu gaande is, ook zij verliezen dierbaren etc. Ja de meeste Palestijnen zijn moslim en visa versa de Joden in Israel, maar wat het belangrijkste is dat het allemaal MENSEN ZIJN, of is een moslim leven (laarsafdrukken op pagina’s van de koran) meer waard dan het leven van een ander, zodra je op deze vraag met JA beantwoord; kan ik je aanraden om jezelf op tegeven om in het Israelische leger te gaan vechten of aan de zijde van de Hamas (beide hebben dezelfde insteek als jij).
@abdel
@Saifullah
“Wanneer er na Israelische invallen Quraanpagina’s worden gevonden met laarsafdrukken erop, heeft Islam er alles mee te maken.”
Jij leeft in een grot of doe jij toch mee aan de samenleving?
Wederom (zodat je het misschien begrijpt); er leven tal van andere bevolkingsgroepen in Palestina en in Israel, en ook zij hebben “last” van de situatie die er nu gaande is, ook zij verliezen dierbaren etc. Ja de meeste Palestijnen zijn moslim en visa versa de Joden in Israel, maar wat het belangrijkste is dat het allemaal MENSEN ZIJN, of is een moslim leven (laarsafdrukken op pagina’s van de koran) meer waard dan het leven van een ander, zodra je op deze vraag met JA beantwoord; kan ik je aanraden om jezelf op tegeven om in het Israelische leger te gaan vechten of aan de zijde van de Hamas (beide hebben dezelfde insteek als jij).
@abdel
“Jij beweert nu dus dat we hier in Nederland te maken hebben met de staat Izrael. Wat vind jij daarvan?”
Hoe bedoel je dit? Thanks
In reactie op 5,
..die als volksvertegenwoordiger ook weer niet alles mag uitkramen.
Hoe zit dat met de premier en de minister van buitenlandse zaken die zich achter de acties van Zionistan scharen?
Trouwens ik ken nog een volksvertegenwoordiger, die ook van alles uitkraamt wat in een beschaafd parlement niet zou kunnen!
In reactie op 2,
Verheerlijking van geweld?
Volgens mij was de demonstratie juist georganiseerd tegen het buiten proportioneel geweld van Zionistan!
@Mohammed Boubkari:
Je weergave van de historie klopt niet. Juist voor de val van de Berlijnse muur was het anti-zionisme, als onderdeel van het anti-imperialisme, als onderdeel van het marxisme/leninisme, veel nadrukkelijker aanwezig in Westerse landen. Sindsdien is het, samen met het marxisme, verdwenen (op wat splintergroepjes na). En het zal ook, net als het marxisme, niet meer terugkeren. Sterker nog, met genoeg Allahoe akbar-brullende anti-zionisten zie ik het, met de toenemende afkeer van de islam, eerder de andere kant op slaan.
Beste Mohammed,
we kunnen alleen maar hopen dat je gelijk hebt.
In reactie op 52,
Volgens mij leef jij in het verleden. Elke opiniepeiling die er in de EU wordt genomen waarin de vraag gesteld wordt hoe men over Zionistan denkt geeft een meerderheid van de ondervraagden een negatief antwoord!
The poll found 59 percent of Europeans believe Israel represents the biggest obstacle to Mideast and world peace.
http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=35383
Dat was in 2003 hoe denk je dat men nu zal denken over Zionistan?
Met de tijd verliest de zionistische propaganda steeds meer aan effectiviteit want steeds meer mensen ontdekken dat ze voorgelogen zijn door de zionisten en dat zet kwaadbloed! Daarnaast vervaagd het schuldgevoel voor wat er in de tweede wereldoorlog is gebeurd en worden mensen steeds minder bang om voor antisemiet uitgemaakt te worden wanneer ze kritiek uitten op Zionistan!
Ondanks Islamofobia in Europa (mede gepropageerd door Zionistan) krijgen steeds meer mensen een afkeer van Zionistan.
Als men nu een opiniepeiling zou houden in Nederland en de mensen de volgende keuzes zou voorleggen:
1)Pro- Zionistan
2)Neutraal
3)Pro-Palestijnen
Dan zal de grootste groep voor keuze twee gaan. De tijd dat Zionistan op onvoorwaardelijke steun kon rekenen uit Nederland is al lang voorbij en met de tijd stijgt de afkeer voor Zionistan!
Dit hele conflict gaat nergens meer over en als ze niet willen leren van hun eigen fouten dan zal slecht karma hun blijven achtervolgen.
Hamas en de Israëlische regering zijn beide schuldig, wie er is begonnen maakt allang niet meer uit. Het is zinloos om daar nog een discussie over te voeren.
Palestijnen, of het nu moslims zijn of niet hebben alleen wel heel veel pech, want of de berichtgeving nu klopt of niet, ze zullen op deze manier altijd door de massa gezien worden als een stelletje barbaarse terroristische gekken die blijven wraak nemen voor het leed dat hun is aangedaan. Hoeveel leed willen ze hun familie en hun zelf nog aandoen?
Hoeveel bommen moet Israël gooien op onschuldige burgers willen de ”vrijheidstrijders” realiseren dat er op deze manier alleen nog maar meer leed wordt veroorzaakt. Hoe vaak zullen moslims, onderdanig aan Allah, nog schreeuwen dat Allah de enige en allergrootste is terwijl hun eeuwen geleden hun gloriedagen al hebben gehad en ze nu alleen nog maar ellende hebben en onrust hebben?
Volgens mij de accurate spijker op een hele juiste kop, smiling Buddha !!!
Smiling Budha, Lieke,
Donder op!
Niemand heeft nu zin in jullie gezeik. Jullie blijdschap over de dode kinderen en vrouwen kunnen we nu niet uitstaan.
Mond houden, spui je mening maar bij elsevier. Ik zie jullie graag gecensureerd worden. Opdonderen als je geen respect kunt opbrengen voor de dode kinderen.
Ik heb echt genoeg van jullie gezeik.
Aan alle vrienden van het Palestijnse volk,
Dit is een eerbetoon aan de verloren kinderen van Palestina. We zijn met jullie in onze dromen en gedachten voor altijd.
http://nl.youtube.com/watch?v=1Z_W-SBfAzM
http://nl.youtube.com/watch?v=rd7DakFYv7s
http://nl.youtube.com/watch?v=kydWjJbgUPo&feature=related
Hier een lied dat gaat over sabra ou chatila, 26 jaar na dato blijft Izrael doorgaan met het opzettelijk doden van kinderen en oude vrouwen. Het is in het arabisch maar je zult wel voelen wat ze bedoelen.
http://nl.youtube.com/watch?v=mEdB2tjat_w
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbaden_in_Sabra_en_Shatila
http://nl.youtube.com/watch?v=Hk2bPt0S9qo
ya awla elkiblatain, yathalith alharamain
http://nl.youtube.com/watch?v=FJh2m1xHdkE
http://nl.youtube.com/watch?v=yywz4ePDTfQ&feature=related
Omdat er amper journalisten kunnen berichten uit Gaza (behalve een palestijns TV station dat in het journaal te zien was) hier wat blog sites van inwoners van Gaza
http://www.gaza08.blogspot.com/
http://ingaza.wordpress.com/
http://www.gazatoday.blogspot.com/
http://www.mideastyouth.com/ (tijdelijk uit de lucht door teveel hits)
(bron: de Volkskrant)
Een pro-Israël-demonstratie in Parijs: http://www.youtube.com/watch?v=1up2S34seP0
@Mohammed Boubkari:
Met dat laatste zou je best gelijk kunnen hebben hoor, op je laatste regel na dan. Men krijgt geen grotere afkeer van Israël, maar men krijgt vooral minder interesse in het hele conflict. Wat opzich ook niet zo gek is; er zijn honderden conflicten op aarde (Koerden vs. Turkse overheid, Polosario vs. Marokkaanse overheid, Tsjetsjenen vs. Russische overheid, Tibetanen vs. Chinese overheid, etc.) waar de gemiddelde Nederlander zich niet mee bezighoudt, waarom voor dit conflict een uitzondering maken…
Nu valt te zien hoe effectief demonstraties zullen zijn in ons land van democratie.
Alles wat er gezegt kan worden over de aanval op Gaza heeft zich meermalen herhaalt.Persoonlijk zou ik graag comment willen horen(lezen),vanuit een Internationaal legaal oogpunt, of inderdaad het scheppen van Israel in 1948 een afwijking van justice was en dat in de toekomst de grenzen weer verandert zullen worden?
Een gebeurten in de geschiedenis kan niet gemakkelijk terug gedraaid worden en zitten we met dit ongelukkige besluit in onze maag. Wat er ooit beslist zal worden door de kopstukken van de politici, goed georganiseerde demonstraties zullen zeer zeker invloed op de uitkomst kunnen maken.Demonstreren is ons enige wapen toegestaan bij de wet…gebruik het met wijsheid,geduld en zonder geweld.
Sterkte toegewenst van Christchurch.
Maak jij maar lekker geen uitzondering Nl, maar kom niet met dit soort onzin argumenten, die kennen we inmiddels wel!
Abdel wat een aanmatigend gelul!
Uit wat valt op te maken dat er blijdschap is over het nutteloze verlies van zoveel levens!!
Dit is Zoals hier al is benoemd, het zoveelste conflict in de afgelopen jaren, ergens ter wereld.
Uit jou woorden blijkt dat er verwacht wordt dat het medeleven nu een extra tintje MOET krijgen!!!
Alsof de doden in Gaza erger zijn dan de miljoenen doden die de afgelopen jaren zijn omgekomen in Afrika?
Geweld is geweld. En hoe stom het ook klinkt ook achter dit geweld gaat weer een of andere nutteloze logica schuil. Men is daar nu al jaren bezig met wederzijds nutteloos en disproportioneel geweld, de boel “op te lossen”.
Geweld heeft echter nog nooit tot een oplossing geleidt. Het dwingt alleen maar een status quo af.
Toen Rotterdam werd gebombardeerd trok de Nederlandse regering haar conclusie dit ter bescherming van HAAR burgers.
Hamas is dit ook verplicht aan haar burgers, maar in plaats daarvan offert zij haar burgers op. Hamas is net zo schuldig aan de burger slachtoffers als Israel en pleegt daarmee om met van Agt te spreken een oorlogsmisdaad
Ramattan News Agency (Gaza City)
http://english.ramattan.net/
Smiling Buddha doet zijn geloofsleer geen eer aan met zijn lijkepikkersmentaliteit.
Trouwens net als die andere hyena: Lieke.
@abdel
Ik ben helemaal niet blij met de onschuldige dode slachtoffers. Ik ben ook niet pro-Israel.
Dat ik zo praat is puur omdat het de harde realistische waarheid is. Hamas kan nog decennia doorvechten, en daar vallen Israëlische doden door wat ze juist willen, maar het land krijgen ze er niet door terug. Ook nu blijkt maar weer dat degene die de raketten afschieten de ware moordenaars van Palestijnse onschuldige burgers zijn. want met 1 raket die zei afschieten schiet Israël er 10 terug en die komen een stuk harder aan dan die van de Palestijnen.
Tuurlijk heb je al het recht om boos te zijn, maar wat denk je dat beter is voor de Palestijnen. doorvechten of eens vrede sluiten en een rustig leven kunnen opbouwen?
De Palestijnen krijgen van de VN en andere WESTERSE hulp organisaties genoeg steun, maar ze misbruiken het gewoon.
De Palestijnen worden continu en al jaren getreiterd. Opgesloten met miljoenen op een paar vierkante meter, structureel werden er nieuwe nederzettingen gebouwd, checkpoints, weining toegang tot onderwijs, krijgen geen bouwvergunning, invallen door het leger om niets waarbij ze het hele huis overhoop halen, afgesloten van electriciteit etc. En dit jaar na jaar na jaar. Als Hamas of wie dan ook van de Palestijnen psychisch normaal is, is dat een wonder. Hoe kun je vragen van deze volwassenen die ooit kindreen waren die in deze toestand opgegroeid zijn verwachten dat als ze weer iets mee maken niet compleet ontploffen. Deze kindreen zijn opgegroeid in vernedering en hebben hun ouders en overige familieleden vernederd zien worden en zien sterven. er is volgens mij geen 1 gezin wat wat geen dode familieleden, vernederde familieleden, of gevangen familieleden heeft. Hebben jullie de foto’s niet gezien, van moeders met kinderen die bedreigd worden door het Israelische leger? Filmpjes waarin kinderen mishandeld worden door het leger?
Misschien waren het er 5000 mensen die het gingen demonstreren. Niet echt iets waar je van wakker ligt toch?
Wel weer jammer dat de totaal geen nuance was:
Een Israelische vlag werd vertrapt.
De bekende leus ‘Hamas, Hamas alle Joden..’ Wie kent hem niet.
Zo werden ook weer bekent gemaakt dat al die martelaren niet voor niet zijn gestorven (sick!) En natuurlijk de bekende oproep tot intifada.
Dat je gaat demonstreren voor een vredige oplossing is natuurlijk prima. Maar ik heb niet het idee dat de meute die aanwezig was daar nu echt voor pleite. Het was duidelijk wie de vijand was en de Nederlandse regering moet daar tegen stelling nemen.
Want Hamas zijn natuurlijk de good guys. Droom maar fijn verder mensen.
stoppen met raketaanvallen
en herkenning van israel conform de grenzen 1967 zou een doorbraak zijn.
elke vredes voorstel zonder herkenning van de staat israel binnen de grenzen van 1967 is een bestand en geen structureel vredes plan
Hamas weigert deze herkenning van Israel (binnen de grenzen van 1967)
Let wel Hamas heeft het bestand niet willen verlengen.
RNA
net zo opjectief als de israelische nieuwsbureau’s
http://blog.camera.org/archives/2009/01/from_green_helmet_to_brown_jac.html
@XYZ
Dan denk je verkeerd.
Ik sta niet te juichen bij een moord, of het nu Israëliërs of Palestijnen zijn. Het is een conflict waar beide kampen schuldig zijn en totaal verantwoordelijk. Je zou kunnen zeggen dat mensen die zo denken een oogje dicht knijpen omdat ze geen partij kiezen, maar als je een partij kiest ben je medeschuldig aan het conflict.
Zoals jullie willen dat Israël stopt, wil ik dat ook, maar het is een keuze die de Palestijnen zelf moeten maken. Doorgaan met beschietingen en nog meer lijden of stoppen en vrede sluiten. Jammer genoeg kent mijn filosofie wel een makkelijke brug naar vrede, maar is het in de Islam geoorloofd te strijden en daarmee ontzettend veel haat en leed te veroorzaken, uiteraard in naam van Allah.
Wat wordt er door sommigen hier toch ZUUR gereageerd op een menselijk drama. Het lijkt wel alsof zelfs zoiets vreselijks als dat nu gebeurt aangegrepen moet worden om aan moslim-bashing te doen onder het mom van ‘zinvolle argumenten’.
Kunnen degenen die zo af lopen te geven op hoe vreselijk de demonstratie wel niet was, niet voor één keertje beginnen met te zeggen: goh, wat vreselijk voor die mensen die zo veel verliezen. Hoe kunnen we ze helpen? ipv gelijk en onheus te mopperen en te schelden: ‘het is jullie eigen schuld’.
[b]Please, gewoon één keertje zeggen dat je het leed van de gewonden en de familie van de doden naar vindt en met ze meeleeft. Punt.[/b]
Als wij hier Israël voor het gemak even als nietsontziende criminelen beschouwen dan moet ook eens goed naar de motieven van de desbetreffende Palestijnse autoriteiten worden gekeken.
Als voorbeeld.
Op het moment dat ik weet dat er hier op de hoek zich een groep zwaar bewapende criminelen ophouden, en ik besluit om vanuit een groep onwetende c.q. onschuldige burgers, stenen naar hen te gooien of mijn pistool op hen leeg te schieten. Dan kan ik, wetende dat ik hier met nietsontziende criminelen van doen te hebben, op mijn vingers natellen dat, deze criminelen de wapen die zij op dat moment bij zich dragen kunnen en zullen gebruiken, en waarschijnlijk zonder aanziens des persoon.
Dan ben ik dus of een verschrikkelijk domme zak, die wederzijds geen respect heeft voor mijn medemens. Of ik heb er misschien wel politiek of anderszins baat bij dat de criminelen zich voor het oog van de wereld laten uitlokken tot crimineel gedrag!
Ook de leiders van Hamas zijn niet zuiver op de graad. Allemaal belust op macht.Het zouden wat dat betreft westerlingen kunnen zijn!
Net als de Amerikaanse congresleden hun eigen kinderen niet naar de oorlog in Irak sturen, omdat zij wel beter weten, zo hangen de leiders van Hamas, ook hun eigen kinderen geen bomgordel om. Daarvoor gebruiken zij liever “het onderdrukte volk”.
Ook in dit geval kan je stellen: It takes two to tango!!
Bovenstaande staat daarom ook volledig los van het feit dat het door Israël gebruikte geweld disproportioneel is. Tegenover iedere Israëlische gescheurde teennagel staat een Palestijnse dode!
Over zwakzinnig en schandalig gesproken.
De vraag is wie hier nu niet zuiver op de graad is?
Wat is dan precies de geëxponeerde “lijkenpikkermentaliteit”??
Men heeft hier weer een stok gevonden om mee te slaan.
Er MOET op een bepaalde wijze gereageerd worden volgens sommigen hier!
Anders wordt als niet gepast beschouwd.
Even heel kort door bocht dan maar.
Het lijkt wel of een bepaalde groep moslims weer wat heeft gevonden om te zeiken!!
Zelf ook al jaren geen poot uitsteken naar al die arme Palestijnen, maar in tijden als deze met de grootste mond voorop lopen om toch maar vooral alles en iedereen de schuld te geven, vanuit een soort misplaatst identiteitsgevoel!
@Smiling Buddha
waarom denk je dat Hamas raketten op Zionistan afvuurt? Als iemand jou in een wurggreep heeft en deze persoon heeft maar één intentie..en dat is jou uitroeien. Wat doe je dan Smiling Buddha? Nog steeds Smilen? Ik begrijp niet dat sommige mensen dat uberhaupt niet doorhebben…en ik heb sterk het gevoel dat jij bij de CIDI werkt….
William Wallace: And if this is your army, why does it go?
Veteran: We didn’t come here to fight for them!
Young Soldier: Home! The English are too many!
William Wallace: Sons of Scotland! I am William Wallace.
Young Soldier: William Wallace is seven feet tall!
William Wallace: Yes, I’ve heard. Kills men by the hundreds. And if HE were here, he’d consume the English with fireballs from his eyes, and bolts of lightning from his arse.
[Scottish army laughs]
William Wallace: I *am* William Wallace! And I see a whole army of my countrymen, here in defiance of tyranny. You’ve come to fight as free men… and free men you are. What will you do with that freedom? Will you fight?
Veteran: Fight? Against that? No! We will run. And we will live.
William Wallace: Aye, fight and you may die. Run, and you’ll live… at least a while. And dying in your beds, many years from now, would you be willin’ to trade ALL the days, from this day to that, for one chance, just one chance, to come back here and tell our enemies that they may take our lives, but they’ll never take… OUR FREEDOM!
[Scottish army cheers]
Volgens mij is het verhaal omtrent het uitroeien of “de zee indrijven” een wederzijdse wens.
Israël zit fout, en dat al ruim 41 jaar. VN resoluties etc etc etc!
Echter vuurpijlen afvuren op het land met het best bewapende leger in de regio, op terroristen c.q. criminelen met dito karaktertrekken, heeft m.i. tot doel hetgeen er nu plaatsvindt!
M.a.w. de Palestijnse leiders in Gaza, hebben vermoedelijk het doel om door middel van het lijden van de Palestijnse bevolking uiteindelijk te krijgen, wat men eigenlijk al 40 jaar toekomt.
Hetgeen Hamas nu aan het bewerkstelligen is, heeft alles te maken met het beïnvloeden van de publieke opinie.
Hoe meer verschrikkelijke beelden er uit gaza komen, hoe sterker het anti Israëlische geluid wordt!
Zonder alle emotie is het helemaal niet zo’n moeilijk onderwerp.
@ Khalid el
Militairen, gevoed door haat blijven doorvechten.
Hoogwaardigheisbekleders, gevoed door haat, hebzucht en ideologie, zullen blijven oproepen tot oorlog.
Gewone burgers die slachtoffer zijn geworden in het conflict, zullen razend zijn, maar vooral verdrietig, verdrietig voor het leed dat hun is aangedaan en hun familie en vrienden.
Gewone burgers buiten het conflict die de klappen niet vangen gaan kampen kiezen en discusieren, maar vooral ook ruzie maken.
Jullie zeggen dat het Palestijnse volk zoveel leed is aangedaan, maar keur dan zowel de daden van schuldige Israelische als Palestijnse daders af en ga niet zeggen dat het voor de eene partij wel geoorloofd is om te vechten.
Oorlog en lijden stopt als beide partijen hun verschillen opzij kunnen zetten.
Ik vind het zo moeilijk om Hamasstrijders te identificeren. Als er zoiets gebeurt zoals nu gaande is, pakt iedereen volgens mij de wapens in Gaza. Zijn ze dan allemaal leden van Hamas?
Tja Abdel,
Jij sleept er een gedramatiseerde Hollywoodfilm aan de haren bij!
Da’s allemaal mooi en prachtig, helaas werkt het in het echte leven net even iets anders.
Wat een dramatisch gedoe zeg.
Ik hoorde je ook niet toe de pleuris in Congo uitbrak. Ik hoor je ook niet over al die miljoenen doden en vele vele malen meer vluchtelingen aldaar!!
Ik hoor je ook niet tekeer gaan over Zimbabwe, Tibet, Tjetenie, De koerden en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Wat er in Gaza gebeurd is niet meer schandalig!!
Het is echter ook wat eenkennig om voor Gaza wel de straat op te gaan, en voor al dat andere leed, waar miljoenen en miljoenen bij betrokken zijn, achter je geraniums te blijven zitten.
Selectieve verontwaardiging??? Of reageer ik nu weer als een hyena??
*Modbreak: de (on)zin van het artikel is op wbh niet onderwerp van discussie. Als je iets aan de kaak wilt stellen, kun je altijd je eigen site beginnen. Dit soort reacties zullen niet worden toegelaten.
gr
tha M*
Kijk Abdel, mooi citaat van Braveheart.
Eindelijk hebben de joden een eigen land waar ze in VRIJHEID kunnen leven zonder bang te zijn vervolgd of vermoord te worden. Zij zijn zelfs bereid geweest hun eigen fundamentalisten te ontruimen van de gazastrook (2006). Desondanks blijven de raketaanvallen van hamas doorgaan en doorgaan…. (niet de rollen omdraaien dus want ze zijn al aan het schieten voor dit Israelisch offensief)Hamas, een organisatie die Israel niet erkend en streeft naar de vernietiging van dat land blijft doorschieten. Moet Israel maar blijven accepteren dat die raketten vallen op Israel? Israel heeft het recht zich te verdedigen!
hamas moet eerst stoppen met de raketaanvallen als ze vrede en een toekomst voor die kinderen daar willen. (maar dat willen ze niet, want ze willen juist oorlog)
“Zijn ze dan allemaal leden van Hamas?”
Nee, maar het zijn wel allemaal mensen.
De propagandamachine van Israel doet goed haar werk, getuige de reactie van Pipo.
Ja hoor, je hebt helemaal gelijk Pipo, Gaza valt Israel niet aan omdat ze willen dat Gaza weer geopend wordt voor de buitenwereld, ze doen het gewoon omdat de mensen in Gaza een stel onredelijke barbaren zijn. Dat is wat je wilt zeggen, toch?
Je hebt helemaal gelijk Pipo, Gaza moet alleen maar concessies doen aan Israel, en niet andersom.
Wel vreemd dat je wel wenst dat joden een plaats krijgen waar ze in vrijheid mogen leven, maar niet andersom.
@ Naief is ook een vak Als je begrepen had wat ik schreef, dan had je begrepen dat ik juist het woord joden gebruik omdat anderen het woord joden op negatieve wijze gebruiken. Als ik het heb over wat er gebeurd in Gaza en wie de Palestijnen dat aandoen dan zou ik het woord zionisten gebruiken.
@Smiling Buddha
Als je kinderen, ouders, echtgenoot etc. etc. vernederd worden en vervolgens voor je ogen gebombardeerd, vermoord..getuige de beelden!!!!!!!!!!!! Je land geroofd, de internationale resoluties ten spijt etc etc.
wat doe je dan Smiling Buddha? wat jij doet weet ik niet, maar mag ik me op zn minst verzetten? Op zn zachtst gezegd dan he want de Palestijnen zijn radeloos en wanhopig want de beschaafde wereld met haar democratische regeringen willen geen antisemiet genoemd worden!!!!!!!!! ze voelen zich schuldig aan het leed dat de europese joden gedaan is, nederland en duitsland voorop.
De zogenaamd islamistische landen moeten als de sodemieter zich terugtrekken uit de VN want dat is een instrument van de Westerse landen en Zionistan ALLEEN!
Smiling Buddha…Zionistan noemt zich beschaafd he… Hoe komt het dan toch dat ze VN scholen bombarderen waar kinderen en vrouwen zich verschuilen? Dit is niet de eerste keer en de laatste keer, aangezien ze dat in Libanon ook deden in 2006! Het zijn gewoon lafaards! Lafaard is eigenlijk nog een posiief woord als je kijkt naar hun misdaden!
@ Ozymandias
Israel kan geen concessies doen.
Hamas accepteert geen concessies, Hamas accepteert alleen de totale vernietiging van de staat Israel. Daar kan je niet mee praten.
Hamas schiet mortiergranaten af vanuit een school vol kinderen (menselijk schild), omdat ze weten dat de wereldopinie door de beelden van dode kinderen wordt beinvloed als Israel dan een bom erop gooit. Burgerslachtoffers geven ze niets om, ze houden van de dood. Daarom kunnen ze ook niet moedig zijn want ze hebben geen angst voor de dood. Zelfde met de terroristen van 9/11.
@77 inderdaad een mooi citaat van Mel Gibson. Wie weet er nog wat er met William Wallace gebeurde?
En wat was uiteindelijk het lot van Schotland? Onderdeel van een verenigd koninkrijk met dat ooit gehate Engeland waar ze alleen nog in films elkaar afslachten maar verder in vrede leven?
Is dit het toekomstperspectief voor Israel en de Palestijnen?
@ Khalid el
Ik ben helemaal niet voorstander van Israel en hun manier van aanpak. Ik zou graag willen dat de internationale gemeenschap ook Israel durfde aan te pakken, maar jammer genoeg schijnt dit minder erg te zijn dan de Russische inval in Georgie.
Ik verbaas mij ook over de uitspraken van onze eigen premier. Ik snap niet dat hij zo zwak standpunt inneemt en het niet eens veroordeelt. Maar hoevaak moeten we als internationale gemeenschap nog met bijde partijen om tafel zitten? Het gaat steeds weer fout en daar zijn beide partijen weer schuldig aan.
@Pipo
Zoals ex minister van Buitenlandse zaken van den Broek in Pauw en Witteman zei, stind dat ook in het handvest van de PLO, maar door internationale druk is dat later verwijderd. En ook hier zou Hamas dat wel willen verwijderen, indien er ook aan eisen van de Palestijnen wordt voldaan.
Daarnaast blijkt dat ook in het handvest van een aantal Israelische partijen zaken staan die niet helemaal fris zijn.
Als je alles op een rij zet, oblectief, en alle (maar dan ook echt alle, inclusief blokkades en verdereringen etc) oorzaken en gevolgen mee telt, dan is het alleen maar logisch dat Palestijnen zich verzetten.
Demonstreren is prima, maar ga dan niet “Hamas, Hamas, Joden aan het gas” roepen zoals op deze demonstratie gebeurd is.
Nou gerrietje ik hoorde greetje en bommel wat anders roepen,maaar andermans kinderen opblazen is heel normaal in jouw wereldje.