The Muslim Leaders of Tomorrow (MLT) is a global program, social network, and grassroots movement meant to cultivate the next generation of young Muslim leaders. By empowering young, dynamic Muslim leaders from all walks of life, the MLT program creates a platform to promote their message and develop the tools needed to galvanize lasting social change worldwide. – MLT website
Na New York en Kopenhagen is het aan Doha om de MLT conferentie te hosten. In tegenstelling tot de voorgaande keren bestaan de deelnemers dit keer niet alleen uit Amerikanen en Europeanen. Moslims vanuit het zomerse Australie tot aan het noordelijke Canada zijn aanwezig. Voor wie nooit naar Mekka is geweest, krijgt hier een indruk hoe het is om omringd te zijn met moslims van alle kleuren en geuren, en niet te vergeten meningen!
Er is veel om over te praten en iedereen heeft wel iets te zeggen. Wat verwacht je ook anders van moslimleiders? Obama’s aantreden is voor de organisatie een mooie gelegenheid om te praten over de change die de wereld nodig heeft. Daarbij wordt iets verwacht van de huidige wereldleiders, maar de MLT’ers zijn ook zelfkritisch. De vraag ‘wat doen wij?’ komt daarom steeds terug. Wat wij kunnen doen voor de moslimgemeenschap is de vraag zoals de meerderheid het interpreteert, maar Muna niet. ‘Ik werk niet voor een beter moslimgemeenschap’, zegt de dame uit Saudi Arabië. De zaal valt stil, ‘maar voor de gehele mensheid’.
ASMA Society heeft de MLT’ers bij elkaar gebracht om elkaar te leren kennen. De hechte groep van outstanding moslims die ontstaat kan verandering brengen aan de situatie van vandaag. Daarnaast maakt het ook leiders zichtbaar naar de buitenwereld toe. Want daarnaar werd steeds gevraagd aan Daisy Khan, oprichtster ASMA Society, na gebeurtenissen op 11 september 2001.
Iedereen is het erover eens: We moeten niet blijven klagen, maar het ontstane imago (samen) veranderen. Nu moet ik zeggen dat dit al gebeurt, maar zoals Azhar Hussain uit Pakistan het goed zegt: ‘Het werk is aan ons maar je hoort nooit het nieuws over wat we daadwerkelijk doen. Dat raakt ons meer dan anderen’. En dat moet dus veranderen.
Sessies
De twee dagen zijn volgepropt met plenaire sessies. De onderwerpen verschillen en kennen verschillende panelleden. Voor wie het interessant vindt hier de onderwerpen:
- Values to Action: Story of Us and What We Stand For
- New Ideas & Competing Values
- Freedom or Crisis: Evolving Forms of Religious Authority
- Conflict resolution and social movements
- Tackling Violent Extremism: Our Responsibility?
- Framing and Messaging in the Media.
De gesprekken blijven oppervlakkig waarbij de panelleden hun gedachtes delen maar er verder niet veel met elkaar over discussiëren. Dit is wel begrijpelijk gezien we niet veel tijd hebben. De sessie over religieuze autoriteit is mij overigens het meest bijgebleven.
‘Ik heb niet de autoriteit om over moslimautoriteit te praten’, grapt de Indonesier Nur Hidayat. Er zit echter een kern van waarheid in: Het is niet makkelijk om te praten over dit onderwerp en niet iedereen zou het moeten doen.
Als ik er dan toch even over meedenk, denk ik dat er wel zeker sprake is van autoriteit. De moslims zijn alleen niet kritisch genoeg meer bij het benaderen van de autoriteiten. Zo zie je tegenwoordig dat moslims al snel tevreden zijn met een antwoord via Google en dat niet nachecken. Dit levert veel problemen op. ‘We leven in een marktplaats van religieuze autoriteiten’, aldus Yasir uit de VS. Het grote aanbod van moslimautoriteiten tegenwoordig maakt het de doodnormale moslim moeilijk. Het is een ernstige situatie maar een crisis wil ik het niet noemen.
Famile is panellid bij sessie over Islamitische vs Westerse waarden.
Aan het eind wordt nog gestemd. De poll wijst uit dat onder de MLT’ers meer dan 50% juist wel denkt dat er een crisis is op het gebied van religieuse autoriteit. Dat verbaast mij. ‘Mijn probleem met geleerden is dat ik ze niet vertrouw, en het maakt mij niet uit wie het is’, vertelt een geïrriteerde moskee-oprichtster uit Los Angeles. Zo kan het dus ook.
Het Palestina-Israel conflict is ook aan bod gekomen in een daarvoor speciaal ingelaste sessie. Er wordt niet veel gesproken over het conflict zelf maar met name over de effecten ervan op internet. Amira, schrijfster op GlobalVoices, vertelt over de digitale oorlog die geschiedt op internet tussen blogs en andere podia, een voorbeeld is de Electronic Intifada. En Al-Jazeera wordt zeer geprezen om de pro-actieve houding om nieuwe media actief in te zetten, zoals youtube, facebook en met name haar speciale Gaza-twitter. Als blogger vind ik dit wel interessant.
Marketplace of Ideas
Dat de MLT’ers een inspirerend en actief gezelschap zijn, wordt bevestigd in de Marketplace of Ideas. Op een vijftal kraampjes is informatie over de werkzaamheden van de MLT’ers in eigen land te vinden. Ik heb gekozen voor de Moslim van het Jaar-klomp waar ik nog een replica van heb. Tussen alle flyers en brochures valt een houten schoen van 50 cm wel op. Prettige reacties gekregen en een aantal keer de onvermijdelijke vraag of het iets te maken heeft met Bush. Ook een meneer die mij wees op het feit dat een moskee op een schoen zeer oneerbiedig is. Hij kon er gelukkig wel om lachen.
De MLT’ers hebben ook zoetigheid uit eigen land meegenomen. Er lag Turks fruit, Pakistaanse mithai, Chinese zoetigheid (weet de naam niet, maar het smaakt naar zaagsel en lijkt op een koek) en ook candy bars (Amerikanen…). De Nederlanderse MLT’ers hebben de goede naam van hun land in stand gehouden met de stroopwafels en roomkoekjes. Met dank aan Mustafa.
Toppunt van het weekend: zoetigheid uit de hele wereld
Doha Debates
Op de zondagavond zijn we te gast bij de wereldberoemde Doha Debates met de (oude maar goude) gespreksleider Tim Sebastians. Dit is alweer het vijfde seizoen van het succesvolle programma waarin het publiek (m.n. Arabieren) actief meedoet. Via de BBC bereikt de show maar liefst 300 miljoen mensen over de wereld.
Met z’n allen in de bus op weg naar de Doha Debates
De Doha Debates en Education City zijn initiatieven van de Qatar Foundation, medesponsor ook van de MLT conferentie. De Qatar Foundation wordt geleid door de vrouw van de amir, Sheikha Mozah Bint Nasser Al-Missned. Zij wordt gezien als de visionair van Qatar. En terecht. Haar inspanning voor betere educatie en kunst heeft geleid tot de genoemde initiatieven van de foundation. Verder is zij ook de motor achter het pasgeopende Museum for Islamic Art. Een must-see in Doha. De Sheikha is een daadkrachtige vrouw die een levend rolmodel is voor veel vrouwen en mannen.
Het debat heeft één stelling: ‘Politieke islam is een dreiging voor het Westen’. Twee debaters zijn voor en twee tegen. Alle vier trouwens MLT’ers. Ik ben zelf tegen de stelling. Islam is géén bedreiging voor het Westen en zo ook niet als het in een politiek jasje wordt gestoken. Maar ja, wat voor de één een bedreiging is, is voor de ander een zegening. Ik vind het maar een te vage stelling.
Het publiek stemt aan het einde: 51% tegen en de rest voor. Geïnteresseerden kunnen het verslag online lezen en binnenkort de video terug zien op dezelfde site.
v.l.n.r.: Maajid Nawaz, Yahya Pallavicini, Tom Sebastian, Sarah Joseph en Shadi Hamid
Afsluitend
Het weekend is vooral een gelegenheid gebleken om internationale contacten op te bouwen met gelijkgezinden. De MLT’ers zijn hier ook geïnspireerd geraakt door elkaar en nieuwe werelden zijn geopend. Dit is terug te vinden in de woorden van de zeer gerespecteerde Abd-ul-Khabir Azar – imam van de op één na grootste moskee in Pakistan. ‘We praten nu probleemloos met elkaar’, zegt hij tegen de vrouw achter deze conferentie Daisy Khan, ‘maar dit had nooit gekund in Pakistan’. De MLT conferentie heeft niet alleen een positieve invloed straks buiten de moslimkringen, maar het is zeker ook the change within.
Ik ben een voorstander van de MLT conferenties. We kunnen van elkaar leren en nieuwe ideeën opdoen. En dat is goed. Ik zie de volgende keer wel graag meer diepgang terug in de onderwerpen en nog meer diversiteit in de deelnemers qua stromingen en ethniciteiten. Verder heb ik gemerkt dat er nog een te Amerikaanse invalshoek wordt gehanteerd in de gesprekken, dit komt door een te sterke aanwezigheid van Amerikanen.
De MLT’ers hebben ook hun boodschap voor de hedendaagse wereldleiders ingediend, deze zijn opgenomen in de open brief die is gepubliceerd in de Washington Post. Ook is ons gevraagd waarden te noemen die wij belangrijk achten voor de social change. Het resultaat is een fraaie bol die bestaat uit de opgegeven woorden. Al lezende geeft het mij een goed gevoel over de komende dagen. De moslimleiders van morgen zijn in ieder geval positief over morgen.
De Nederlandse MLT’ers: Aissa Zanzen, Esmaa Alariachi, Famile Arslan, Faisal Mirza, Khalil Aitbal, Laila al-Zwaini, Leyla Cakir, Mustafa Hamurcu, Rajae el Mouhandiz en Youssef Azghari
13 Reacties op "MLT Conference: The Change Within"
zo interessant. ik wil hier ook heen!
Goede maar beknopte weergave van een bijzondere bijeenkomst.
Veel dank
Famile Arslan
Faisal for President!
Youssef Azghari
De oud columnist van Trouw??
Wijze man
@vele,
Zie ook zijn ingezonden stuk in Trouw over deze conferentie:
http://www.trouw.nl/opinie/podium/article2011121.ece/Jonge_moslims_op_zoek__naar__rsquo_change_rsquo_.html
Ik vindt het woord “Muslim Leaders” wel erg beladen….ik bedoel, met alle respect voor de Nederlandse en andere Muslim Leader of tommorow ze don goed werk, ik zie ze nl. niet echt als [u]mijn[/u] (moslim) leider of leider van wie dan ook.
Ben even op de kritische toer hoor maar even reageren op het artikel in trouw
http://www.trouw.nl/…_zoek__naar__rsquo_change_rsquo_.html
Engelen zijn toch wezens zonder wil, alleen maar gecreeerd om Allah SWT te dienen. Ze hebben allemaal een bepaalde taak die ze uitvoeren tot de Dag de Oordeels. Hoe kunnen die dan in verzet komen? Dit kunnen alleen toch de mensen en de djinns, waar ook Iblies/Satan toe behoorden.
Er is geen gebrek aan debatten in de moslimwereld. Wie Al jazeera volgt kan het met deze constatering alleen maar eens zijn. Dagelijks worden argumenten over de aether uitgewisseld, dat je gerust mag spreken van aethermoeheid. Met argumenten alleen komen we echter niet verder. We hoeven elkaar als moslims niet te overtuigen van de noodzaak van ’the change from within’. Dit is namelijk een banaliteit. Interessanter is de vraag in welke richting die change moet plaats vinden. Het feit dat 51% van de MLT’ers de politieke islam als bedreiding voor het westen ziet, en de andere helft dat kennelijk niet vindt zegt al genoeg. Wij weten dus als moslims niet in welke richting wij moeten bewegen. Het kompas doet het niet meer. Trouwens, heeft het wel ooit gewerkt?
Het zou al een hele verbetering brengen als de Nederlandse Moslim gemeenschap grotendeels eenstemmig kan worden, voordat men internationaal gaat praten. Good luck to all of you,
groeten van Christchurch
@9 waarom zijn de nederlandse christenen ooit eenstemmig geworden?Dacht het niet dus waarom zoiets ontrealistisch wel eisen van moslims.
Ziet er goed uit en ik zie dat Leyla er ook bij was , Vind de toekomst er hoopvol uitzien als degene die naar deze conferentie gingen namens Nederland ook echt de moslimleiders van de toekomst zullen zijn.
J.W.Dieudonne
Met respect voor al uw wijsheid die u hier tentoonspreidt, maar nu moet ik gelijk geven.
De wereldraad van kereken vertegenwoordigt niet alle nederlandse kerkrichtingen.
11 vele
“Het zou al een hele verbetering brengen als de Nederlandse Moslim gemeenschap grotendeels eenstemmig kan worden”.
Het is wat incoherent wat ik kwijt wou, maar wellicht kan iemand er iets mee hier.
Het was mij namelijk niet ontgaan dat men wel vaker spreekt van ‘de moslimgemeenschap’ in Nederland, maar naar wat ik aan bevolkingsonderzoeken heb gelezen (de universiteit van Wageningen heeft nog een aardig boekwerkje erover uitgegeven een tijd terug) is de variatie in deze gemeenschap niet kleiner dan de variatie onder alle Nederlanders (dus incl de moslims). Wat zoveel betekent dat je Nederlandse buurman wel eens meer met je gemeen kan hebben dan die Groningse Libanees die ook moslim is, ook al is hij moslim en je buurman niet. Ja, zelfs qua ideologie en leefwijze kan hij dichterbij staan.
Ik vond het toch wel opvallend dat een van de uitgangspunten was ‘east meets west’ en ‘equality’, maar steevast een scheiding wordt aangebracht tussen ‘de moslimwereld’ en ‘dat daarbuiten’ en vervolgens voorbij gaat aan het feit dat deze volkomen met elkaar vermengd zijn (in ieder geval in onze staten).
Volgens mij is er net zo min een
‘moslimwereld’ als een ‘agnostische wereld’ als een ‘christenwereld’.. De scheiding ligt vooral in het taalgebruik, en dat is op deze site waar mensen wat intelligenter en serieuzer bezig zijn met hun geloof soms erger te merken dan in mijn wijk (van wat lager sociaalmaatschappelijke komaf) die ik het woord moslim uberhaupt nooit in de mond hoor nemen en niet eens weten wat Ãk eigenlijk geloof.. Al die woorden om je levensstijl maar te onderscheiden van de rest..
Moslimleider
Moslimkrant
Moslimslager
Moslimkapper
Ik lees ook gewoon een krant: geen atheistische krant, ik ga niet naar een atheistische kapper, en als ik een groep moet leiden ben ik geen atheistische leider: gewoon een leider. En ik eet geen vlees, moet ik nu naar de vegetarische atheistische slager? Ik voel geen noodzaak om mijn ideologische sticker te plakken op dingen die elk mens doet.
Soms komt het een beetje zo op mij over: enerzijds jezelf willen onderscheiden van de rest en alles precies zo willen doen zoals je het goed acht of voorgeschreven acht(nobel streven overigens), daarbij vergeten dat binnen de moslimgemeenschap ws zat mensen zijn die het helemaal niet zo doen, dan jezelf kronen tot ‘moslim’ en al je handelingen, wensen en gedrag onder die naam rekenen en dan gaan pleiten voor gelijkheid.
Dat is jezelf en de gemeenschap niet echt eer aan doen, de moslimgemeenschap bestaat echt niet uit andere mensen dan het hele land: er zijn zoveel substromingen en interpretaties en individuele invullingen van het geloof, de een doet wel salat de ander niet, de een gaat nooit naar moskee de ander dagelijks, de een is homo de ander niet, er zijn moslims die twijfelen aan hun geloof, volkomen overtuigde moslims, moslims die afvallen (nee ik bedoelde niet Sonja Bakkeren), moslims die soms een biertje drinken, moslims met hoge opleidingen, moslims met lage opleidingen, moslims met hoofddoeken, moslims zonder hoofddoeken, moslims die kaal zijn, moslims met een baard, moslims met adoptiekinderen, moslims die op de barbecue wel eens een stukje varken gooien, moslims die vegetarisch zijn, moslims die roken, moslims die zichzelf geen moslim noemen, moslims die geen goede band hebben met hun ouders, moslims die vrijwilligerswerk doen, moslims die stelen, etc.
Volgens mij zijn moslims net zon pluriforme groep als elke andere bevolkingsgroep, en het schept vast saamhorigheid om een vaandel te maken en eronder te verzamelen, maar we kunnen elkaar ook af en toe gewoon mens noemen en bij elkaar aan de tafel aanschuiven: het maakt me namelijk niet zoveel uit welk idee mn buurman heeft over de interpretatie van surah x:y of of hij wel of niet zn haar knipt op correcte wijze of bepaalde voedingsmiddelen niet eet, ik vraag me meer af of hij gelukkig is en of hij een leuke dag op zn werk heeft gehad. Of in jullie woorden: hoe het staat met z’n moslimgeluk en of hij een leuke moslimdag op zn moslimwerk heeft gehad.
Fijne moslimavond nog,
Atheistische groeten,
Alexandre