Wat krijg je als je, in tijden van economische malaise als deze, een volkstheaterzaal beschikbaar stelt voor een beginnende cabaretier/humorist/stand-up comedian/grappenmaker van Marokkaanse afkomst.. in multiculti Rotterdam? Een lege zaal? Een handje vol verwaalde toeschouwers? Een bitterzoete opkomst die niet bepaald naar meer smaakt? In het geval van Salahedinne (van Ab & Sal): een uitverkochte voorstelling aan bijna heel jong Nederlands Marokko, anderhalve uur authentiek Marokkaans gebulder en een enigszins onervaren entertainer die, ondanks zijn zenuwen, de lachers toch op zijn hand weet te krijgen.
‘Ik geloof dat ik nog nooit zoveel Marokkanen bij elkaar heb gezien’, hoor ik van mijn vriendin, terwijl ze een schatting probeert te maken van dat aantal. Zij is haast de enige niet-Marokkaanse in het publiek. Zelf kijk ik even verbaasd de zaal in.
Voordat Salahedinne het podium opkomt, wordt bij de eerste screening van het publiek al bevestigd dat de stereotype Marokkaan slechts een stereotype is (jawel) en dé Marokkaan, zoals die door de ‘boosaardige’ media wordt neergezet, eigenlijk niet bestaat. Zo zie ik een volslanke meid voorbijlopen, voor het gemak Halima, met haar grote bos fake-blonded krullen, bont leren jasje, duizend lagen make-up, een Chanel tasje en twaalf cm hoge hakken. Op het podium schittert juist een ultra modieuze Soussie in zijn baggy broek, witte sneakers, Arafat sjaaltje en een paar gevatte opmerkingen. De hijaabdragende moslima die bewust in een meiden area gaat zitten ontbreekt ook niet. En, uiteraard, worden we na afloop van de show gepssst-pssst door een stelletje gouden-tand snotneuzen. Hé, als we toch in hokjes denken..
De missie: Marokkanen massaal naar de theaterzalen te trekken. De boodschap: de Marokkaanse identiteit mag niet verloren gaan ten koste van de Nederlandse. Het resultaat: herkenbare grapjes over Marokkanen, met Marokkanen én voor Marokkanen. Zo worden we meerdere malen getrakteerd op Moussie El Kandoussi filmpjes a la YouTube, waarin de rustig-a-mattie typetje een buitengewoon goed ABN sprekende Marokkaan interviewt en de comedian hem aan een hilarische speedcursus straattaal onderwerpt, de akka (voetbalpasje) voordoet en ‘In de maneschijn’ op zijn Marokkaans zingt. Een taaltest onder Arabieren, Riffijnen en Soussies illustreert dat wij beslist niet afgerekend mogen worden op het alsmaar spreken van onze taal. Dit werd duidelijk met nog te vertalen zinnetjes als ‘Irritante Nederlandse collega’s zorgen ervoor dat ik niet door mijn proeftijd kom’ of het getal ‘3.333.333’
De hele zaal verkeert in een oorverdovende lachstuip als hij in de volgende filmpjes twee uitersten naast elkaar zet waarin de nog-maar-net-wakker Marokkaan in zijn pet en met een verkreukeld, vierdubbel gevouwen en niet geheel smetvrije CV bij een uitzendbureau op zoek naar werk zegt te zijn (fout dus) en hij een Marcouch look-a-like speelt die zichzelf dubbel wil profileren en daarom ook dubbel slijmt (héél goed juist). Dat Marokkanen geen hondenliefhebbers zijn, maar zelf in brullende honden veranderen als ze een voetbalwedstrijd zitten te kijken, is minder lachwekkend maar naar mijn mening zelfs briljanter.
Mijn sympathie krijgt Salaheddine als hij zijn column voorleest hoe hij als zesjarig kind door broer en zus wordt wijsgemaakt dat zijn vriendjes en vriendinnetjes uitgenodigd zijn voor zijn verjaardagsfeestje, een gloednieuwe mountainbike op hem staat te wachten en paps hem eindelijk zal verblijden met een Bart Smit uitje. De gedesillusioneerde Sal mag al blij zijn met de ongelijk gesneden en slappe moederfrietjes, een grote klont mayonaise en een vers glas euroshoper cola. Meer heeft hij eigenlijk niet nodig. Daarnaast vergeet hij niet de welverdiende credits aan onze moeders te wijden. De beste vrouwen weten in no time een heerlijk gerecht te toveren voor onaangekondigde gasten en eenmaal bezig met de kids schudden ze zo een fles ketchup en een pot pindakaas uit hun mouwen.
En alsof het programma niet afwisselend genoeg was, krijgen ook nog Marokkaans-Nederlands (of Nederlands-Marokkaanse) les naar voorbeeld van de gesproken taal op veel vmbo-scholen. Het ezelsbruggetje hroen hras (groen gras), een wajoow begeleid met een zwaaiend handje en de hilarische non-verbale communicatie zorgen voor meer herkenbaarheid. Wederom in een filmpje. De zenuwachtige Salahedinne had het voor een eerste keer niet veel makkelijker kunnen krijgen. Drie à vier minuten durende filmpjes waarmee hij veelvuldig op adem kwam, een taaltest met drie mensen uit het publiek die de eenzaamheid op het podium doorbraken en een zaal vol enthousiaste jonge Marokkanen. Daarnaast moeten we niet vergeten dat de StuFi net binnen was.
Ik vraag me af hoe het hem zal vergaan als hij zijn humor op beeld op het podium tracht over te brengen, volledig in zijn eentje en voor een, let‘s say, Zevenaars publiek? Ook een succes? Ik denk het niet. Op 14 maart is er voor de nieuwsgierigen onder ons meer: zelfde zaal, zelfde grappen.. waarschijnlijk ook zelfde publiek. De kracht van Sal verschuilt achter de schermen. Mij niet meer gezien. Ik stel daarom voor dat De flat van Ali B plaats maakt voor Het land van Salahedinne.
41 Reacties op "De nieuwe Marokkaanse (hroene) ster?"
Humor is natuurlijk iets heel persoonlijks.
Ik vindt hem erg grappig en gevat. Het is een keer wat anders!!
Zou zeggen ga zo door!!
Haha… ik vind ‘m wel lachen
Hij krijgt wel een bepaalde groep de theaters in die daar anders nooit gaat
Als Marokkaan moet je je dubbel bewijzen dus dan moet je ook dubbel slijmen…
haahahahahahaaaa :D
AD/Moslimvrouwen en -mannen apart
Door YVONNE KEUNEN
ROTTERDAM – Het wordt een bijzondere première voor Salaheddine. Niet alleen debuteert de in Marokko geboren schrijver en tv-maker vanavond als stand-up comedian in Rotterdam, op ZIJN verzoek biedt Theater Zuidplein de vrouwelijke bezoekers de mogelijkheid apart te zitten van de mannen.
Bepaald geen dagelijkse kost voor een theater.
Vooralsnog zijn 50 van de 590 stoelen in de grote zaal gereserveerd voor vrouwen die vanwege hun islamitische geloofsovertuiging niet naast een man willen zitten. De strenggelovige dames kunnen plaats nemen op de voorste rijen van het balkon.
…………………………
Misschien een domme vraag maar
wordt dat in Marokko in theaters ook op deze manier gefaciliteerd? Is dat daar gebruikelijk?
Bij nader inzien kan het verzoek van Sal ook een
geweldig geregisseerde visuele grap
zijn maar dan moet hij wel dubbele kloten hebben :-)
http://www.popular-pics.com/ppimages/hotty-in-arabia.jpg
proficiat lieke je zegt eindelijk iets positiefs over een allochtoon.
Ernst oosters, we zijn hier in Nederland en niet in Marokko. Maar om antwoord op je gestelde vraag te geven, ja dat is ook in Marokko mogelijk……..
Ernst, goed punt:
Zeg, Marokkanen, willen jullie nou echt apartheid in jullie zo geliefde Nederland? Vrouwen apart in theaterzalen? Aparte balies voor mannen en vrouwen in de gemeente Utrecht?
Is dat nou echt wat jullie het liefst willen ??
@ Fred: Je weet goed genoeg dat het NIKS met apartheid te maken heeft. Jouw reactie getuigt van een gebrek aan kennis over apartheid.
Als feministen aparte plek voor vrouwen willen, heet het emancipatie. Als moslima’s het zelf willen, heet het onderdrukking.
De crux zit in de vrijwilligheid van handeling en die is hier volstrekt aanwezig.
Conclusie: een ruimte reserveren voor die vrouwen die vanuit zichzelf bij andere vrouwen willen zitten – mannen dito – is emancipatie.
In jeugdherbergen heb je ook altijd die keuze: vrouwen, mannen, of gemengd. Daar vindt iedereen het vanzelfsprekend. Toch?
Alison
Ik denk dat je het loket in Utrecht op deze wijze ook weet recht te praten.
@ vele
Ik heb vernomen van mensen die er waren dat er wel mogelijkheid voor apart zitten, maar dat daar vrijwel niet gebruik van werd gemaakt. Dus service is geboden, mensen kozen zelf. Wat is daar mis mee? Aan het tegemoet komen van je publiek als je zelf de zaal afhuurt?
@ Vele
Niet echt.
Ik vind het onverstandig, gezien de scheiding van kerk en staat om gemeenteloketten te openen in een moskee. Ik begrijp de achterliggende bedoeling – drempelverlaging – wel, mar ben zelf toch meer van het stramien mensen helpen om te staan ipv er naast te gaan knielen.
Bovendien heb ik hierboven gezegd, dat het vrije keuze moet zijn. Als er geen gemengd loket is kan er geen sprake zijn van vrije keuze. Als het vrouwenloket ook nog eens eerder dichtgaat, is wat mij betreft ook geen sprake van gelijkwaardigheid.
Het was een leuke voorstelling, he?
Misschien interessant om te weten: de zitplaatsen op het balkon die aanvankelijk waren gereserveerd voor vrouwelijke toeschouwers werden kort bezet door vrouwen én mannen! Zo kreeg je rijen waar vrouwen bij elkaar zaten maar drie stoelen verderop ook mannen plaats namen. Blijkbaar ging het om de keuze om apart te kunnen zitten maar puntje bij paaltje werd die scheiding niet zo nauw genomen.
Goed stuk, S!
@13. Gaga
Weer die Marokkanen die zich niet aan de regels houden.
hahahahahahaha
ps. Grapje… :D
Beste Hafid,
Tja wat zal ik zeggen.
Zodra ik mijn uniform uittrek, en mijn swastika’s heb opgeborgen, lijk ik net een normaal mens!!
;-)
Swastika`s??? zo zo …je hebt dus meer dan een.hmm een hoge positie bij de gang dus..
Beste Hafid,
Ja nou en of! ben soms zelf ook zo af en toe de draad kwijt.
Het is iets met, obergruppenschutzenstaffel en dan nog wat, fuhrer !
Ach ja als zolang het beessie maar een naampje heeft!
;-)
@Ernst Oosters
het antwoord klep en klaar is Nee
ik vind zulke toegevingen nogal regressief.een ferme taal is op zijn plaats als het over scheiding der seksen gaat.
Mijn vraag op #4
Antwoorden op #6 en #18
Jugurtha, bedoel je dat theaterscheiding in Marokko niet gebruikelijk is of bedoel je dat je de scheiding der seksen niet ziet zitten?
Is me uit je mail niet helemaal duidelijk.
ondanks dat het mogelijk is,dat scheiden van seksen,dat gebeurt ook bij bepaalde gelegenheden.maar niet in een theater.eerst omdat het soort publiek dat een bezoekje brengt aan theaters is niet zo’n vroom.ten tweede theater beofenen is niet zo’n religieuze groeperingen bezigheid.
Zulllen Nederlandse Marokkanen ooit verder komen dan stereotypetjes?
Ik zit echt te wachten op een Nederlandse Marokkaan van dit niveau
de ondertitelling ontbreekt Saida
Nu dat we helemaal afgedwaald zijn van het onderwerp wil ik een vraag stellen aan de mensen hier die tegen zijn om de mogelijkheid te bieden aan mannen en vrouwen apart te zitten.
Zij jullie ook tegen aparte toiletten voor mannen en vrouwen of zijn jullie tegen die scheiding als het om moslims gaat?
Je vergelijkt appels met peren,
pipi met geloof en lichamelijke-
met in jouw ogen geestelijke hygiene.
Koning, keizer, admiraal, poepen moeten
we allemaal.
Kalief, ayatollah, imam, erin geloven hoeft niemand.
Nu ik er over nadenk, in de shit
zitten we uiteindelijk allemaal.
Verlichting is de enige manier om
je aan de zwaartekracht te onttrekken,
of zoals de Godfather of Soul, James
Brown, het in een van z’n songs
uitdrukte :-):
“I feel so good I wanna kiss myself”
koning, keizer, admiraal
Wilders kennen we allemaal …
Zeker, maar dankzij de kalief, de ayatollah en de imam wordt zelfs
poepen, beschermt door bewaarders,
een openbare aangelegenheid.
Imagine! Een gegijzelde.
die terugvecht.
@ Ernst
Elke onrechtmatig gegijzelde mag van mij terugvechten.
Ik sta volledig achter het opkomen voor Nederlandse vrijheden. Ik snap alleen niet waarom dat vorm moet krijgen door die van anderen onnodig in te perken.
Anderen?
Beste Alison, ik zou het geweldig vinden
als je dit artikel nog eens las om het
daarna eventueel te weerleggen want ik heb dit artikel eerder vermeld hier in een andere context maar daarop nooit inhoudelijke kritiek gekregen.
Wat mij betreft is dit toch de essentie van ons probleem.
http://www.trouw.nl/opinie/letter-en-geest/article1351381.ece
@ Ernst Oosters
Heb het Trouw artikel gelezen. Ik vind het een intelligente analyse en persoonlijke mening over een geloof die niet die van de auteur is. Ik ben van mening dat een moslim zelf beter in staat is deze te weerleggen dan ik, maar omdat je het mij vraagt:
1) Ik beoordeel een geloof die niet de mijne is op: (a) is het mijn geloof; (b) hoe verhoudt deze zich tot niet- en andersgelovigen.
Wat (a) betreft is het antwoord, alhoewel ik veel respect ervoor heb en het in veel opzichten een mooi geloof vind, is het antwoord nee. Ik kan mijzelf op wezenlijke punten niet herkennen in de ideale vrouw die dan mijn voorbeeld zou moeten zijn.
Wat (b) betreft: ik ben er van overtuigd dat de Islam ten opzichte van het christelijke geloof – waar wij dagelijks door omringd zijn – een verademing en opluchting is. Ik ben qua monotheisme niet eens met de absolute karakter ervan – namelijk ÉÉN God. Als ik prima met christenen kan samenleven – wat in NL een feit is – kan ik dat zeker met moslims.
Omdat ik bij (a) negatief besluit, kies ik ervoor mij buiten hun groep te plaatsen en heb ik – tenzij mensenrechten geschonden worden – geen enkele legitimatie voor bemoeizucht. Hun interne aangelegenheden zijn eenvoudigweg niet de mijne. Ik ga er niet over. Het is evident dat ik als heiden en zij als moslims op veel dagelijkse punten het sterk met elkaar oneens kunnen zijn. Maar daar gaat het helemaal niet om: ik leid hun leven niet en zij de mijne niet.
Zodra een montheist (want dat vind ik echt zuiverder/specifieker praten dan “moslim”) meent mij te moeten dwingen mijn levensstijl te veranderen, sta ik samen met jou op de stellingen. Ik ben er voor om individuen voor de rechter te slepen als zij roepen dat homo’s van het dak gegooid moeten worden, etc. Net zoals ik er voor ben individuen voor de rechter te slepen die oproepen een ‘heilig boek te verbieden’ en ‘geen moskee er meer bij’, of ‘onvoorwaardelijk voor NL kiezen’. Al deze voorbeelden zijn inperkingen van mijn vrijheid.
vervolg:
Goed, dan toch mijn persoonlijke mening over de inhoud waar ik niet over ga:
Als ik de Koran vergelijk met een ‘natuurwet’ als het vuur (maar dan natuurlijk spiritueel) …
Vuur kan ten goede of slechte aangewend worden. Dankzij kernenergie kan kanker bestraald worden, maar kennen wij ook kernwapens.
De Koran zonder interpretatie en toepassing is niet wat van belang is. Eenieder leest, selecteert en duidt andere passages in andere omstandigheden. Het is de praktijk van de geduide Koran die mijns inziens beoordeeld moet worden. Beschadigde zielen die hun heilig boek zo misbruiken dat het leidt tot ellende, repressie en doodslag zijn voor mij niet representatief voor “de Islam”.
Maar, laten we het dan toch hebben over specifieke individuen en hun acties en niet een geloof dat de onze niet is en waar wij eenvoudigweg dus niet over gaan.
Ik ben het eens met mensen die stellen, dat gescheiden loketten niet door de staat gefinancieerd moeten worden – uberhaupt dat er een sterke scheiding van kerk en staat moet zijn en niet het huidige huwelijk.
Maar, als zo’n moskee zelf die gescheiden loketten organiseert en financieert. Dan kan daar toch niks mee mis zijn.
Leven en laten leven. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn.
Beste alison,
Als het allemaal niet zo moeilijk is volgens jou, waarom werkt het dan al eeuwen niet?
Je naïef!
Wilders wordt bedreigd vanuit de islam.
Door “de moslim”.
Geen idee wie het is, en waar ie uithangt.
Daar horen wij jou nooit over Alison.
Je snapt toch zelf wel, dat als jij bedreigd zou worden vanuit een groep, jij weinig onderscheid zult maken tussen de diverse leden van een dergelijke groep?
Je snapt toch ook wel dat ondanks alles, Wilders wel een slachtoffer is van geweld?
Wat jij eigenlijk zegt is, dat het eigenlijk niet mag, maar dat jij enorm veel begrip kunt opbrengen voor de bedreigers! De arme bedreigers, die wel moeten natuurlijk!!
M.a.w. je vindt gewoon dat Wilders dit over zichzelf af heeft geroepen, alleen wil of durf je dat niet hardop te zeggen.
@Ernst Oosters:
Dat kan je toch ook doen in een gezamenlijke toilet. Zo te horen ben je er tegen. Het is simpelweg wie trekt waar de grenzen. Voor de ene liggen die grenzen elders dan bij de andere.
Wie zijn wij om die grenzen voor anderen te bepalen?
Re : Zij jullie ook tegen aparte toiletten voor mannen en vrouwen of zijn jullie tegen die scheiding als het om moslims gaat?
discriminatie is “het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen”
Bij WC’s is er om praktische redenen voor gekozen een scheiding te maken tussen mannen en vrouwen om te voorkomen dat de dames elke keer op een natte bril moeten gaan zitten.
Bij de gescheiden loketten ligt het anders. Sinds mensenheugenis zijn er hier in Nederland geen gescheiden loketten en het is al ruim 100 jaar geen enkel probleem. Daarom is het totale onzin dat er nu ineens in Utrecht gescheiden loketten zijn ingevoerd. Er wordt onderscheid gemaakt terwijl het geen enkel nut dient. Daar ze we per definitie op tegen in Nederland. Het is zelfs wettelijk verboden.
Hoe zou je het vinden als Wilders straks gescheiden loketten voor moslims en niet-moslims wil invoeren?
Ik zou er tegen zijn net zo als ik tegen de gescheiden loketten voor manen en vrouwen ben, want er is in beide gevallen geen enkele reden dit onderscheid te maken.
Tot slot, de reden dat iedereen zo overspannen doet over de gescheiden loketten is omdat er op deze manier weer een precedent is geschapen. Net als Cohen die moslims het recht heeft gegeven vrouwen te discrimineren door ze geen hand te geven.
Wat is daar nou erg aan? Daar kom je van zelf achter op het moment dat Wilders zijn leden zou oproepen in het vervolg moslims geen hand meer te geven. Ik verzeker je dat je je als moslim dan gediscrimineerd voelt.
Beste lieke,
Ik zeg helemaal niet wat jij me in de mond legt. Dat doe je vaker – dat vertekend samenvatten.
Ik had onlangs aan jou gevraagd voor wat zelfreflectie, of je leest de reacties niet; of je voelt je boven de zelfreflectie verheven.
Hoe dan ook, ik word een beetje moe van jouw eeuwige litanie over een bedreigde Wilders. Er zijn genoeg bedreigde mensen die me meer aan het hart staan en waar ik me liever sterk voor maak. Begin eens een nieuw onderwerp of zo.
Alison : PS. Ernst, heb op je vraag (Trouw-artikel) geantwoord bij “de nieuwe Marokkanse ster”
Ik weet het, dank je, maar ipv. een reaktie te geven voel ik er meer voor een van mijn korte verhalen weer te geven die ik in mijn vrije tijd de laatste jaren heb geschreven.
Ik hoop dat de moderator dit toelaat. Het snijdt hout
in de overall discussie hier op WBH:
De Gids
Op 11 augustus 1999 was ik in Normandië voor een zakengesprek.
Tijdens de presentatie ging ik noodgedwongen over op het Engels maar de textielkoning had zijn neus opgehaald voor de taal die werd gesproken aan de andere kant van de plomp en wees verdere samenwerking af.
Ik pakte mijn stalen weer in, liep mismoedig het bedrijf uit en raakte prompt de weg kwijt.
De kustplaats leek uitgestorven. De straten lagen er verlaten bij op deze heldere woensdagochtend. Alleen de stand van de zon kon me nog helpen enige richting te bepalen maar ik had geluk.
In de schaduw van de huizen stond een man met zijn rug tegen de muur geleund
op een cocktailprikker te kauwen.
Hopelijk kende hij de route naar het station waar ik mijn bus had geparkeerd.
Ik liep op hem af, hij was me voor.
“Bonjour monsieur, zin in een verborgen agenda? Geïnteresseerd, non?”
Nu heeft elk hunkerend mens een dubbele agenda, onze machthebbers koesteren
er een en de grote mogendheden kennen geen andere maar iemand die het
openlijk aanbood moest wel gek zijn.
Ik keek hem aan. Een van zijn ogen was van glas, zijn haar had hij samengebonden
in een flinke staart en de smalle sik zette een uitroepteken op zijn kin.
De zwarte lange jas, gesneden uit kostbaar amaretta, contrasteerde prachtig met
de afgetrapte Spaanse laarzen.
“De verborgen agenda van wie?” vroeg ik hem.
“Van het heelal, monsieur.”
“En hoeveel gaat me dat kosten?
“Niets. Wat U zo dadelijk gaat zien is werkelijk onbetaalbaar”.
Het raadselachtige voorstel prikkelde mijn fantasie. De man zag het, ik was om.
“Allez, we nemen de kortste weg naar beneden.”
Hij nam de koffer met stalen van me over en trok me mee met zachte hand.
“In het gewone leven ben ik muzikant, vandaag speel ik guide, uw gids voor
dit speciale moment. Spreekt U gerust Engels, mijn moeder komt van de overkant.”
“Ok, waar gaan we heen?”
“Naar zee, monsieur. Naar de zonsverduistering.”
Ik had er nog nooit een gezien.
De weg omlaag werd gemarkeerd door een roodomrand verbodsbord.
-Sauf Riverains- stond erop. Ik wist niet wat het betekende en wees ernaar.
“Uitsluitend Toegankelijk voor Oeverbewoners” vertaalde hij lachend.
“Er had net zo goed -Alleen voor de Rijken- kunnen staan.”
Hij leidde me tussen grote in het groen verscholen landhuizen naar een klein
strand dat aan weerszijde werd begrensd door torenhoge krijtrotsen.
Op de toppen zag het zwart van de mensen. Hier in het zand bij de branding
waren we alleen.
“Voici, zet dit brilletje op, het beschermt uw ogen tegen het felle licht.”
We zwegen. Het werd stil om ons heen.
De meeuwen, die daarnet nog krijsend langs het krijt scheerden, waren uit hun
doen. Enkelen trokken zich terug in de holten van de steile wanden, de meesten
streken neer op het kalme water.
De maan schoof traag voor de zon. De kleur van de aarde veranderde.
Een vaalrood licht van een onwerkelijke schoonheid werd over het landschap
geworpen en kwijnde langzaam weg.
Toen de maan de zon geheel bedekte kreeg ik de schok van mijn leven.
De hemellichamen stonden op één lijn en openbaarden een onmetelijk perspectief.
Het ultrakorte kijkje dat het universum mij vergunde was ondraaglijk.
Het afgrijselijke besef van de peilloze verlatenheid daar boven greep me naar de keel.
Het heelal oogde gevoelloos, zonder uitdrukkingskracht. Kil of nee, beter nog, onverschillig.
De gids had gelijk, een verborgen agenda, eentje zonder afspraken bovendien.
Achter ons dook een nieuwshelicopter op die in fluisterstand boven de zee bleef hangen.
“We want more, we want more” riep het volk op de rotsen.
De man keek me bedroefd aan. “Koud hè.” Ik knikte.
“Merde. De mensen staren naar boven maar durven elkaar nietin de ogen te zien.”
Ik zag zijn verdriet.
“Tranen doet pijn als je een glazen oog hebt. Excusez.”
De gids boog zich voorover, pulkte het oog uit zijn kas, stopte het kleinood in de jaszak en
trok met beide handen de oogleden wijd uiteen.
Een gapend zwa
Een gapend zwart gat werd zichtbaar.
“Kijk, mijn heelal” zei hij.
Ernst Oosters
Mohamed
apartheid naar ras is toch vergelijkbaar met apartheid naar sekse
Kijk wat de Taliban doet met vrouwen is dat geen apartheid!!
je bent een vrouw( neger) dus je krijgt geen onderwijs
je bent een vrouw( neger) dus hier mag jij niet komen.
Alleen daarom zou je als moslim in ons land al geen apart loket moeten willen
Beste Alison,
Dankje wel voor je eerlijke vergelijking.#9