Als je behoort tot een minderheidsgroepering die steeds opnieuw het mikpunt is van hetzes in de media en de politiek, zit je in een allerminst benijdenswaardige situatie. Je kunt uiteraard proberen de waanzin volledig naast je neer te leggen, en je alleen maar te richten op je eigen kring van familie, vrienden en collega’s. Voor sommigen werkt dit, maar voor velen is dit hoogstens een tijdelijke, en vaak onhaalbare oplossing.
Als je de kranten niet meer kunt openslaan zonder een bericht te lezen dat moslims, Marokkanen of andere allochtonen aan de schandpaal nagelt, en je zelf tot een van deze groepen behoort, ontkom je in ieder geval niet aan het feit dat andere medeburgers deze artikelen wel degelijk lezen, en op zich in laten werken. Ontwijk je de kranten, dan komt hetzelfde op je af via TV, radio, en internet.
Zelfs als je een manier hebt gevonden om deze dingen grotendeels te omzeilen, en je eigen leventje te leven, komt het toch uiteindelijk op je af. Er is bijna altijd wel een collega of kennis die je met argwaan bekijkt, of pogingen doet de informatie die hij heeft gekregen over ‘jouw bevolkingsgroep’ op jou toe te passen. Het kan ook in ernstigere vormen van pesterij ontaarden, met alle gevolgen van dien.
Generalisaties zijn vervormde weergaven van de werkelijkheid, in veel gevallen doelbewust verdraaid om bepaalde politieke of sociaal-maatschappelijke doelen te bereiken. De waarheid is meestal geheel anders, zeker vanuit het individu bekeken. Niet iedereen zit op dezelfde manier in elkaar, of heeft van huis uit dezelfde bagage meegekregen. Toch moet er een manier zijn om de situatie te kunnen hanteren, zolang deze niet direct als geheel ten goede kan worden veranderd. Zonder nu te beweren hiervoor een of andere onfeilbare gouden formule te hebben, volgen hier enkele tips die de situatie kunnen helpen leefbaarder te maken.
Geen verantwoording afleggen
Ten eerste ben je nooit verplicht om verantwoording af te leggen voor je afkomst, noch voor de daden van anderen die vanuit de perceptie van je omgeving ‘dezelfde achtergrond’ hebben. Als je hiermee geconfronteerd wordt, en iemand tegen jou over Marokkanen, moslims of andere ‘allochtonen’ begint, vergeet dan niet dat jij het volste recht hebt te weigeren hier een gesprek over te voeren. Als iemand per se met jou bijvoorbeeld over het koningshuis zou willen praten, en jij andere dingen aan je hoofd hebt, ben je daar immers ook niet toe verplicht. Zeg daarom rustig: “Ik heb momenteel geen zin om daarover te praten. Weet je geen leuker of interessanter onderwerp?” Wees bij voorkeur ook zo assertief om direct met een ander onderwerp te komen.
Geen schuldgevoel koesteren
Laat je nooit verleiden tot schuldgevoelens over de daden van anderen. Er is geen enkele logica die dit immers ondersteunt. Mocht je hieraan twijfelen, realiseer je je dan wel dat men zelden op de gedachte komt om zich keurig gedragende autochtone Nederlanders te associëren met de gruweldaden van een massamoordenaar in Alphen aan de Rijn? Moet jouw collega meneer Jansen zich verantwoorden voor de ontvoering van Freddy Heineken, alleen maar omdat die ontvoerder ook een autochtone Hollander was? Waarom zou jij, als zich keurig gedragend persoon, dan vereenzelvigd moeten worden met wandaden van mensen die volgens anderen tot ‘jouw groep’ behoren?
Deze discussie voeren is op zichzelf al niet acceptabel, want als je de discussie accepteert laat je jezelf naar de beklaagdenbank begeleiden, en voer je het verdere gesprek vanuit een volkomen onnodige verdedigingspositie. Mocht je het niet kunnen voorkomen, en krijg jij Mohammed B. of Osama Bin Laden naar je hoofd, pareer dan direct met Tristan van der Vlis, Volkert van der G. of Anders Breivik en duw de ander in de verdediging. In verreweg de meeste gevallen houdt het dan heel snel op.
Actief participeren
Ga sociale evenementen niet uit de weg, maar participeer juist actief in de groep waarin je werkzaam bent of verkeert. Lever hierin een positieve bijdrage, en laat zien wat voor talenten en vaardigheden je in huis hebt. Hoe beter je jezelf sociaal profileert, des te minder zul je kwetsbaar zijn voor confrontaties van het bovenstaande type. Komen mensen dan naar je toe met de positief bedoelde opmerking dat ‘jij toch een heel positieve bijdrage levert in vergelijking met anderen uit jouw groep’, zeg dan dat ze gewoon niet alles moeten geloven wat over ‘jouw groep’ gezegd wordt. Dit kun je meestal veilig zeggen, omdat mensen die haat- of angstgevoelens koesteren jegens een bepaalde etnische minderheid zelden of nooit sociale contacten met mensen uit die groepen hebben, en voor het overgrote deel anderen aan het napraten zijn.
Geen ‘Uncle Tom’ gedrag
Uiteraard mag je kritisch zijn op ‘moslims’ of ‘Marokkanen’ of ‘allochtonen’ die het voor zichzelf en voor anderen verbruien, maar voordat je nu meteen die microfoon gaat pakken en dat van de daken gaat roepen, vraag je vooral eerst af wat de zin hiervan is. Is er een gebrek aan kritiek op hen? Nee, er is juist een overvloed aan. Zouden die lieden gevoeliger zijn voor jouw kritiek dan voor die van anderen, waardoor het nut zou hebben je hiervoor in te spannen? Uiteraard weet je het antwoord hierop evengoed: nee. Die kritiek uiten is vooral zinvol voor jezelf, toch? Je wordt hiermee toch meteen het lievelingetje van de autochtone vreemdelingenhater? Vraag het maar aan de andere ‘Uncle Toms’, zoals we er zovelen om ons heen zien. Je spint er garen bij voor je eigen carrière, over de ruggen van anderen. Dit vind je misschien een uitstekend idee, maar je maakt jezelf hiermee medeveroorzaker van het probleem. Het is maar net waar jij trots op wil zijn; mijn bewondering zou je er in ieder geval niet mee oogsten.
Ik hoef je de namen niet opnieuw te noemen van hen die naam hebben weten te maken door de ‘Uncle Tom’-houding, zonder enige scrupules, en zich vaak op uiterst hypocriete wijze verschuilend achter een of andere vorm van idealisme. Ik heb ze al in eerdere artikelen genoemd, en mijn advies zal altijd zijn om hen puur en alleen te beschouwen als een voorbeeld van hoe het juist niet moet.
Er is eerder veel voor te zeggen om op weg naar een werkelijke emancipatie van minderheden, het draagvlak van deze lieden zoveel mogelijk te ondermijnen. Zij vormen het glazen plafond voor de ontwikkeling en emancipatie van de etnische minderheden in Nederland, doordat via hun rol de zelfverloochening wordt verheerlijkt, en als voorwaarde wordt gesteld voor vooruitgang.
Zonder waardigheid en zelfrespect is emancipatie echter een wassen neus, en het spreekt daarom voor zich dat de meesten van hen die momenteel als ‘prominent’ worden gelauwerd en gevierd, geen enkel positief effect op de positie van minderheden hebben kunnen uitoefenen, en dat ook nooit zullen kunnen doen.
Eigenwaarde voorop!
Laat de samenleving maar blaten dat jij je moet integreren, en laat dat vooral het probleem blijven van hen die daar een halszaak van maken, aangezien zij de grenzen toch maar zullen blijven verschuiven om jouw ‘anders zijn’ te kunnen benadrukken en handhaven. De werkelijkheid is dat er behoefte is aan emancipatie, en dat jouw zogenaamde ‘integratie’ een allang voltooid proces is. Verkeer niet in de veronderstelling dat enige vorm van knieval je hierbij behulpzaam zal zijn, noch enige versie van ‘mea culpa’.
Hou je rug recht, en wees trots op wie je bent, want je hebt daar alle redenen toe. Je bent mooi, je achtergrond is mooi, Nederland is mooi, het vaderland van je ouders is mooi, jouw cultuur is mooi en je religie is mooi. Je hebt alle bagage aan boord om tot mooie dingen te kunnen komen in dit leven, en laat je hier door niemand van weerhouden. Zet je eigenwaarde voorop, en ga voor al het beste dat je uit jezelf kunt halen!
Dit artikel verscheen eerder op de website van Tariq ‘Doc Jazz’ Shadid
41 Reacties op "‘Hou je rug recht, eigenwaarde voorop’"
Prachtig artikel, zeer inspirerend!
Je zou je bijna gehandicapt voelen na het lezen van dit stuk. Hebben minderheden weinig eigenwaarde dat het nodig is om daartoe op te roepen. Ik pas, deze oproep is voor anderen bedoeld.
Ik val altijd over de house nigger en de uncle tom vergelijkingen. Waarom wordt dat gebruikt? Weest trots op degenen die het gemaakt hebben en vraag hen iets terug te doen voor hun gemeenschap. House niggers…. Uncle tom… Waarom slavernijtermen gebruiken. Ik zou bijna zeggen verzin je eigen termen
Abdel, ik twijfel er niet aan dat de schrijver net wil dat iedereen zich zoals jou voelt. Maar helaas is deze oproep voor velen noodzakelijk. Je hoeft maar naar de TV te kijken en je ziet hoe velen zich in een hoekje laten duwen in discussieprogramma’s, politieke debatten en andere shows.
@Hensley
De term House Nigger is in bovenstaand artikel niet gebruikt, maar dat terzijde.
Marokkanen moeten helemaal niks. Zo lang ik binnen de grenzen van de wet mijn ding doe, ben ik niemand verantwoording schuldig en voel ik me niet geroepen om iets terug te doen voor mijn gemeenschap omdat een buitenstaander dit van mij verlangt. Als er Marokkanen zijn die zich geroepen voelen, prima be my guest. Maar ik vind dat dit iets is wat op een natuurlijke wijze hoort te gebeuren en niet omdat het opgedrongen wordt door racisten, xenofoben, de media of wie dan ook. Ik zeg niet dat jij een racist bent, maar je praat hier Marokkanen een schuldgevoel aan. Precies waar de schrijver het over had.
@Hensley,
Ik ben degene die, die termen hier heeft gebruikt onder een ander topic gericht aan een specifiek persoon dus doe niet alsof die er hier met die termen wordt gestrooid!
Uncle Tom en House Niggers zijn overigens adequate benamingen voor lui die xenofoben en racisten nakakelen!
Inderdaad is hier in alleen uncle tom gebruikt. Mijn ecxuus.
Maar nog vind ik het een onnodig grievende term. Mohammed vindt het accpetabel en adequaat. Ik vind het dom en onwetend, denigrerend . Maar goed, ik vind kutmarokkanen en teringmocros ook niet kunnen… Kwestie van opvoeding denk ik. Schelpartijen worden meestal gebruikt door mensen die de dingen niet begrijpen. gebruik van houde nigger uit meten leggen is hetzelfde als uitleggen waarom in vind dat zwarte piet een achterhaald racistisch ding is. Niet te doen. Als je op deze manier mensen naar beneden wil halen geeft het aan dat je het in normale bewoordingen niet kan.
Mooi stuk. Je zou er nog aan toe kunnen voegen dat niet iedereen je aardig hoeft te vinden.
Er zijn Nederlanders die de pest aan Noord Afrikanen hebben, omdat die zo opgefokt praten. Als je zo iemand tegenover je hebt en je hebt een goede bui, dan zou je ervoor kunnen kiezen om langzaam te praten en te bewegen, dan verliest het argument “ze zijn altijd zo opgefokt en het lijkt alsof ze je willen aanvallen” zijn waarde.
Ik herken het opgefokte toontje echt niet aaa. Die discussie hebben we al een keer gehad. Maar misschien kom ik andere marokkanen tegen… Of ik stel me anders op. Ik moet toegeven dat ik zelf al erg luid praat( zeker als ik enthousiast ben) en veel gebaar….
@ Hensley 13/04/2013 at 19:34
Ik denk dat de een het woord opgefokt anders waardeert dan de andere. Wat voor de een Eddie Murphy opgefokt is is voor de ander Koningin Beatrix rustig.
Hmm aaaa, goed punt. Let me rephrase my question. Heb jij je persoonlijk wel eens agressief bejegend of onveilig gevoeld?
Ik bedoel… Ik heb twee keer te horen gekregen dat ik op moest rotten naar mij. Eigenland…. Ik ben verdorie bijna helemaal nederlands! Hoe zal een marokkaan die dat dagelijks te horen krijgt dat voelen?
@ Hensley 14/04/2013 at 14:10
Ja hoor, ik ben wel eens in de trein in elkaar geslagen door een jongetje dat 10 jaar en 30 centimeter korter was dan ik. Hij zat op iemand te schelden en ik zei dat diegene er zich maar niets van moest aantrekken. Daarop begon hij te slaan en ik werd pas weer wakker toen andere reizigers hem van me af hadden gehaald.
Ik heb wel eens gehad dat er ongeveer 10 noord afrikanen veel te dicht om me heen gingen staan om me te beschermen. Heel attent, maar ook onrustig.
En ik ben niet de enige die dat onrustig vindt. En je hoort zoveel slechts van naffers dat je al gauw een houding aanneemt van je weet maar nooit.
Ik denk niet dat het handig is om tegen willekeurig wie te zeggen dat die moet oprotten. Maar slechte gedachten roepen ze wel vaak over zich af, of lelijke opmerkingen veilig vanachter een tablet ook.
Sorry, ik vind t heelvervelend te horen dat je in elkaar bent geslagen. Ik snap dat soort gedrag niet en keur het ten zeerste af. Het was een asociaal die gewoon gestraft moet worden. Maar ben jij bereid om een hardwerkende goedbedoelende marokkaan te slachofferen voor zijn daad?
Dat van dat beschermen kan ik niet zo volgen, sorry. Kunje dat toelichten?
Mijn vader is hollands. Mijn moeder is half hollands. Naar welk eiland moet ik oprotten? Groot brittanie? Of nog verder terug, naar een piepklein caraibisch eilandje dat in 1978 pas onafhankelijk werd? Ik heb daar geen paspoort van hoor. Hoe kan je het zeggen tegen een marokkaan wiens ouders hier misschien ook al geboren zijn? En wie zijn ze die slechte gedachten over zich afroepen?
Ik zoek toenadering. Vaak vind ik afwijzing. Maar als de toenadering lukt is het fijn. We moeten met zijn allen verder in nederland aaa. moslims en hun moskeeen horen bij amsterdam en de rest van nederland in mijn ogen, net als indonesiers, surinamers, friezen, limburgers, turken en niet te vergeten antillianen. We moeten het toch samen gaan doen hier. Gedrag wat jij eerder noemde….onacceptabel. Laten we daar iets aan doen ipv alle marokkanen/moslims aan de kant te zetten. De oma van mijn vrouw is javaans surinaams. De saotosoep die zij maakt is onovertroffen. ze Kan niet lezen en schrijven. Nederlands is niet haar beste taal. Maar als iemand aan haar komt….. Ze moeten eerst langs mij.
Ik sluit me aan bij Hensely. Ik vind de Uncle Tom analogie hier best wel extreem.
@Hensley en Iman2
Uncle Tom is hier een zeer gepaste term. Met de term Uncle Tom word zeer waarschijnlijk verwezen naar mannetjes zoals Marcouch & CO die constant Marokkanen en moslims voor paal zetten. En dat doen ze echt niet omdat ze het beste voor hebben met deze mensen. Dit doen ze om een wit voetje te halen bij de autochtone bevolking, zodat ze hun eigen ambitie kunnen verwezenlijken.
hoi Mohamed,
wat is er mis met kontenlikker? slijmbal? Volksverrader?
Ik zou je niet aanraden om naar de eerste de beste zwarte man in de bijlmer te lopen en hem een uncle tom te noemen… ik denk dat je heel hard kan gaan rennen.
ik persoonlijk schaam me dood voor wilders en dat soort mensen. En ik snap heus dat jij meer van een marokkaan verwacht dan van een nederlander en dat het behoorlijk frustrerend is als je uit eigen hoek ongefundeerde kritiek krijgt. Dat bestrijd ik ook helemaal niet. Ik voel de term als beledigend. Zelfde waarschijnlijk als jij voor de honderste keer moet uitleggen dat halal eten voor jou belangrijk is. Of weer aan een hollander het principe van ramadan moet uitleggen. Men snapt het niet of wil het niet snappen. zoiets. Of diot: als een zwarte een surinaams accent nadoet moeten we lachen. als het een nederlander is is het al een stuk minder leuk. Of al die mensen die mo van najib nadoen… niet leuk.
Mag ik jou ook vragen op welke punten bijvoorbeeld marcouch zijn afkomst verloochend? ik heb persoonlijk namelijk een hele goede indruk van die man. Zit ik ernaast?
Met Uncle Tom wordt tevens een impliciete vergelijking gemaakt tussen behandeling van Moslims en de behandeling van slaven. Het is niet alleen onjuist maar termen als ‘house nigger’ geven aan dat men niet tegen discriminatie in het algemeen strijdt maar slechts voor een betere positie van de groep waartoe men zelf behoort. Daarom ook dat we meneer Shadid niet over de erbarmelijke leefomstandigheden van migranten in de Emiraten horen.
@Halil,
Kennelijk heb je totaal geen weet waar de term House Nigger vandaan komt en wat daar mee bedoeld wordt anno nu.
“So now you have a twentieth-century-type of house Negro. A twentieth-century Uncle Tom. He’s just as much an Uncle Tom today as Uncle Tom was 100 and 200 years ago. Only he’s a modern Uncle Tom. That Uncle Tom wore a handkerchief around his head. This Uncle Tom wears a top hat. He’s sharp. He dresses just like you do. He speaks the same phraseology, the same language. He tries to speak it better than you do. He speaks with the same accents, same diction. And when you say, “your army,” he says, “our army.” He hasn’t got anybody to defend him, but anytime you say “we” he says “we.” “Our president,” “our government,” “our Senate,” “our congressmen,” “our this and our that.” And he hasn’t even got a seat in that “our” even at the end of the line. So this is the twentieth-century Negro. Whenever you say “you,” the personal pronoun in the singular or in the plural, he uses it right along with you. When you say you’re in trouble, he says, “Yes, we’re in trouble.”
http://ccnmtl.columbia.edu/projects/mmt/mxp/speeches/mxa17.html
Het heeft niets van doen met de behandeling van slaven en al helemaal niet een vergelijking van de situatie van moslims anno nu met de slaven van toen. Nog heeft het iets te maken met het bestrijden van discriminatie of het posities verbetering van de eigen groep. Het heeft te doen met een bepaalde mentaliteit bekritiseren namelijk: Naar boven likken en naar beneden trappen.
Voor de uncle tom/ house nigger is de eigen groep fout en schuldig aan de eigen situatie en valt de meerderheid waartoe hij/zij uit alle macht toe wil behoren geen enkele blaam om het eventjes te chargeren.
Voor alle duidelijkheid niet iedereen die de eigen groep bekritiseert is een house nigger. In feite gaat het niet zo zeer om de eigen groep bekritiseren maar wat men met dat bekritiseren wil bereiken en of men kritiek selectief beperkt tot de eigen groep.
Wat hebben de erbarmelijk leefomstandigheden van arbeidsmigranten in de VAE te maken met bovenstaand onderwerp? Is dit een: Omdat het ergens anders erbarmelijk is mag niemand kritiek meer uitten op de situatie in Nederland, of zo argument? Wat is je punt?
@hensley Kniesje Meijer,
Het is heel simpel: Als je op de stemmen van je eigen volksgenoten de politiek in bent gekatapulteerd omdat je toen je hun stemmen nodig had uit een heel ander vaatje tapte maar toen je hen niet meer nodig had plots uit een ander vaatje begon te tappen dan verdien je de naam: Uncle Tom!
Marcouch had al sinds een paar jaar voor mij afgedaan maar na de streek die hij de moslimgemeenschap heeft geleverd tijdens de slachtkwestie is hij wat mij betreft de personificatie van de House Nigger!
Iemand die niet zwart is die een ander die niet zwart is een neger noemen… Het blijft raar. En als je dat niet wil begrijpen: prima. Als je willens en wetens een term wil gebruiken die een ander aanstoot geeft ben je dom of beschik je niet over empathisch vermogen. Je bent net zo idioot als iemand die over kopvoddentax praat. Over het algemeen is condoleeza rice de laatste persoon die de term house nigger over zich heen heeft gekregen.
Ik heb gelezen dat marcouch heeft gezegd dat verdoofd slachten wel halal kan zijn. Ook heb ik er heel veel discussie over gelezen. Ik snap de heftige discussie over het slachten. Ik voel het niet persoonlijk maar snap de importantie voor iemand die zijn geloof op zijn manier wil belijden. Ik ken ook genoeg moslims die gewoon vlees ( geen varken) eten. Voor anderen rijd ik naar een marokkaanse slager om halalvlees te kopen. Hij (marcouch) had hier voorzichtiger mee om kunnen gaan. Het stuk dat ik las haalde religieuze bronnen aan om te zeggen dat het kon. Aangezien het religieuze zaken betreft had hij geestelijken kunnen laten praten.
Mohammed, klopt mijn visie dat deze wet er even snel doorgejast is?
Excuus, lees net dat die wet in de eerste kamer is verworpen
@Hensley,
1) Een term kan een eigen leven gaan leiden en de oorspronkelijke setting waarin het werd gebruikt als het ware ontgroeien.
2) Aan wie geef ik aanstoot met de term: House Nigger. Aan mensen met een donkere huidskleur? Of degene wie ik die benaming geef?
3) In Nederland wordt niet verdoofd geslacht.
4) Marcouch heeft de boel zitten voorliegen destijds en doen voorkomen alsof het religieus in orde zou zijn dat een dier voor de halssnede gedood mag worden ( want daar komt die verdoving op neer: kopschot/elektrocutie/gasverstikking.
Een term kan een eigen leven gaan leiden… Sommige dingen echter niet. Veelvuldig gebruik van het woord kanker… Gebruik van het woord nigger…iemand uitmaken voor nsb’er. Ik ben hier zelfs voor racist en islamofoob uitgemaakt. En door 100 procent nederlanders verzocht op te rotten naar mijn eigen land. Ik ben misschien ouderwets maar ik zou nooit bewust iemand voor het hoofd stoten met een woord als house nigger. Veilig achter je toestenbord: probeer eens op bijlmerplein een zwarte man nigger te noemen en je zal zien hoe de term een eigen leven gaat leiden. verder ga ik hier niet meer over in discussie: jij vindt het gelast ik niet. Het is aan jou om hem te gebruiken of niet. Je weet mijn standpunt dus als je hem gebruikt doe je het bewust. Ik kon me ook vreselijk irriteren aan theo van gogh die het continue over geitenneukers had. Ik nam en neem daar aanstoot aan. Hij probeerde bewust te kwetsen en te provoceren. Jij dan ook.
Ik denk dat degene die jij de term meegeeft zich minder aangesproken voelt als iemand die de term voelt. Ik kan mijn oom aanspreken als geitenneuker, kutmoslim, en nog wat termen die ik echtnietvuit kan spreken ( ik besef dat ik gewoon erg preuts kwa taal omdat wat ik allemaal om me hoor niet ga herhalen) en hij voelt zich niet aangesproken. Mijn vriend ali zal héél kwaad worden! dus degene die zich eraan storen nemen er aanstoot aan.
Niet verdoofd geslacht had ik al gelezen. is dat naar tevredenheid?
Ik heb het stuk van marcouch gelezen. ik verdedig de man niet maar ik las dat er door geestelijken een fatwaa was uitgesproken dat verdoofd slachten halal was. Hij zal toch niet liegen? Hoe komt hij daar dan bij?
@Hensley,
Ik heb geen enkele behoefte om iemand met een donkere huidskleur nigger te noemen noch blijkt uit mijn reacties dat ik daar op doel of dat als normaal zou beschouwen.
De reden dat ik Marcouch een House Nigger noem en vindt dat hij die benaming verdiend heb ik al uitgelegd als jij dat uit de context haalt en er totaal iets anders van maakt dan ik er mee bedoel dan lees je niet goed of je wilt willens en wetens mij betichten van discriminatoir taalgebruik en dito denken. Dus wat is het?
Verder wordt er in Nederland niet verdoofd geslacht door niemand!!!!
Geen enkele Schriftgeleerde zou in een fatwa toestaan dat dieren eerst gedood ( dus niet verdoofd!) worden zoals dat gebeurd bij de reguliere slacht en dan pas de halssnede krijgen zoals. Dat is in strijd met het religieuze voorschrift voor de slacht dat stelt dat een dier niet dood mag zijn voor de halssnede. De dood moet veroorzaakt worden door de halssnede en niet op een andere manier! Met andere woorden Marcouch liegt dat het gedrukt staat!
Als je als Marokkaan in Nederland een politieke carrière ambieert moet je dat vooral doen maar niet over onze ruggen! Doe je dat wel dan ben je een: HOUSE NIGGER!
dit heb ik uit een stuk van marocouch kunnen knippen:
Belangrijker dan afzonderlijke rituelen, geboden en verboden is het humane principe van de Islam, bevestigen de Islamitische geleerden met hun fatwa’s over verdoving voorafgaand aan slachten. Ook de protesterende moskeebesturen uit Den Haag kunnen met een gerust hart afzien van hun bezwaren, zij hoeven alleen maar te kijken op hun eigen http://www.al-yaqeen.com in de rubriek Eten en Drinken: ‘Als de slager het veedier verdooft en vervolgens slacht, terwijl het dier nog in leven is, dan is hier niets op tegen’, met als bronvermelding: de Permanente Commissie voor het geven van Fataawaa http://www.islamqa.com
Hoe kan een dergelijk verschil van mening er zijn?
@Hensely
Wat mohamed boubhkarie zegt over Marcouch. Hij heeft helemaal gelijk.
Die gozer bedrijft de politiek over onze ruggen.
En de laatste die je moet raadplegen omtrent halal slacht etc is Markouch. Hij is nog geleerd en nog iemand die het recht in handen mag nemen om uitspraken over halal slacht te doen.
De stukje tekst die jij daar vermeld en die afkomstig is achmed Markouch die kan makkelijk ontkracht worden. Bovendien vermeld hij niet het gehele verhaal van alyaqeen waarin, je duidelijk kan zien dat ze iets anders bedoelen dan waarop Markouch doelt (als je hun gehele verhaal leest).
Markouch is hier bezig om Islam te interpeteren hoe hij dat wil (roze imams etc).
Halal slacht heeft regels. Dit valt ook onder Sharia wetgeving (halalslacht). Voordat je een goede uitspraak kan doen moet je jaren en jaren van studie hebben en bekend zijn met de vele zaken binnen de islam (quran, hadiths etc etc).
Laten we eerlijk zijn, wat voor recht heeft Markouch om uitspraken te doen over Halal slacht?
Het is net of je informatie raadpleegt over astronomie bij iemand die automonteur is en nog nooit iets heeft bestudeert van astronomie.
‘Hoe kan een dergelijk verschil van mening er zijn?”
Het is niet de kwestitie dat er een verschil van mening is, het is juist dat sommigen er een meningsverschil van maken om zo de situatie te manipuleren voor hun eigen gewin. Waardoor ze veel geld eraan kunnen verdienen.
Er is veel mis met de halal slacht in Nederland. Veel bedrijven hebben, moslims de afgelopen jaren voor het grote deel niet halal vlees verkocht. Er was veel mis met de manier van slachten tot aan dat het geleverde vlees iets anders was dan stond vermeld op het etiket.
Iedereen doet/deed mee aan deze spelletje. Alleen maar om geld te verdienen. Het kan/kon hun niets schelen wat moslims eten (of het halal is of niet), als er maar geld verdient kan worden.
En dit werd gedaan door zowel moslim bedrijfen en niet moslim bedrijven.
Op Wijblijvenhier, zijn een aantal maanden terug wat artikels erover geplaats door de halal-politie.
Verdoofd slachten kwam pas later en deze manier van slachten is nog vaag ook zeggen sommigen (omdat dieren dood blijken te gaan bij de elektrische schok en dan kan je niet meer over halal praten ook al snij je de hals door van het dode dier).
Bovendien raadpleeg ik je om niet stil te staan bij uitspraak van Markouch, zoals ik al zei als je informatie wilt over wat voor fatwas erover zijn uitgesproken dan moet je naar de bron gaan waaruit Markouch reciteert en niet blijven hangen bij waarom zegt hij dat. Zoals ik al zeg hij heeft het recht niet om zich erover uit te spreken.
@hensley,
1) Je snapt nog steeds niet waar het over gaat bij de halal slacht terwijl ik dat toch uitgelegd heb.
2) Je leest niet goed.
Dus nogmaals:
IN NEDERLAND ( NERGENS TROUWENS) WORDT NIET VERDOOFD GESLACHT!
IN NEDERLAND WORDEN DIEREN EERST DOODGEMAAKT DOOR: EEN KOPSCHOT, ELEKTROCUTIE OF VERGASSING EN DAN WORDT PAS DE HALSSNEDE TOEGEBRACHT!
Met andere woorden het dier is al dood voordat de halssnede wordt toegebracht en daarmee kan het vlees van het dier nooit en te nimmer halal zijn.
Een van de voorwaarden die nodig zijn om vlees halal te laten zijn is namelijk dat het dier de dood vindt door middel van de halssnede.
Begrijp je dit?
De “fatwa” die Marochouch oneigenlijk citeert stelt zoals jij ook hebt kunnen lezen:
“Als de slager het veedier verdooft en vervolgens slacht, terwijl het dier nog in leven is, dan is hier niets op tegen’,”
Wat jij doet is over het volgende heen lezen: “terwijl het dier nog in leven is”
Maar als een dier een kopschot krijgt, of vergast of geëlektrocuteerd wordt dan is het dier morsdood een daarmee niet meer levend als de slager het slacht.
Marcouch weet dit ook dondersgoed en hij schrijft ( of het is voor hem geschreven) dit ook niet om moslims te overtuigen maar om destijds de PVDA Kamerleden/achterban te overtuigen dat ze met een voor stem voor de wet de moslims heus niet zullen benadelen en daarom gerust voor kunnen stemmen.
Verdoving is toegestaan mits dat daadwerkelijk een verdoving is, omkeerbaar zonder dat het dier daar enige fysieke schade mee oploopt, en het vlees bij toediening van verdoving zonder enige risico door de mens geconsumeerd kan worden.
Dus stel je dient een schaap een spuitje toe waardoor het niets voelt, hoort, ziet of ruikt voor enig tijd maar het hart en de hersenen blijven gewoon functioneren en je snijdt het dan de hals door dan is dat volgens sommige Schriftgeleerden toegestaan. Mitst de werking van het middel niet permanent is wat wil zeggen dat als men af zou zien van de slacht het schaap binnen niet al te lange tijd zonder enige schade blijft leven en dat als men het dier wel slacht het middel geen gevaar vormt voor de menselijke gezondheid.
Verdoving in Islamistische zin hier is dus geen kopschot, vergassing of elektrocutie zoals in de reguliere slacht gebruikelijk is maar daadwerkelijke een verdoving.
Verdoofd slachten is een eufemisme voor eerst doden en dan pas de halssnede niet meer en niet minder.
Abdelmajid en mohammed,
Bedankt voor de uitleg. Ik snap alleen niet datbik dit niet ergens terug kan vinden. Maar goed, ik rijd dus heel amsterdam door voor een halal zoutvlees dat niet halal is…. Ik vind dat een schande!!! Ik ga in goed vertrouwen voor mensen die mij genoeg vertrouwen om voor hen te koken halal vlees halen. Soms snap ik moslims niet. Hoe kan dit nou? Als mohammed dit weet… Waarom weet niet iedereen dit dan? Wist jij dit abdelmajid? Dat geen enkel vlees halal is? Er staat toch een imam bij?
Sorry abdelmajid, ik snap dat marcouch zich niet uit mag spreken omdat hij geen geestelijke is. Maar de mensen die hij aanhaalt toch wel? Daarom geloofde ik hem. Ik had namelijk veel vertrouwen in die man. Waarom is er geen openbare discussie geweest want ik kan er niets van terugvinden….ik ben echt teleurgesteld.
Wat een gezeik !
We begonnen helemaal bovenin met eigenwaarde…
@Hensley
Religeuze zaken moeten worden overgelaten aan mensen die er kennis van hebben en geleerden zijn. Net zoals je naar een dokter gaat als je onverklaarbare spontane pijn hebt in je lichaam.
Markouch wringt zich in zaken waar hij geen recht heeft om over te spreken. Waarom zeg ik dat, omdat juist dit soort situaties tot die verschillende meningen lijden en ook tot verkeerde opvattingen. Hoe komt dit. Een heel simpel verklaring is er voor.
Je hebt de quran en je hebt de hadith (overleveringen van profeet momed vzmh). Een moslim weet dat je deze twee zaken niet uit elkaar kunt halen. Ze horen bij elkaar. Zie de hadith als een soort specificatie op de quran. Laat ik nu Markouch bij betreken. Heeft i een diepe kennis in het geloof? nee, die heeft i niet. Dus is het ook logisch dat zijn woorden geen waarde hebben.
Dat is niet beledigend bedoeld jegens Markouch en nog is het mijn doel om hem de mond te snoeren als die over religie wil praten.
En er zijn genoeg artikels verschenen over halal slacht, verdoofd slacht, adviezen door geleerden omtrent dit onderwerp. Moskeeen hebben hun bezoekers al geinformeerd. De moslims onder ons die zijn erover op de hoogte en hebben al genoeg informatie gekregen. Tenzij ze de afgelopen maanden in een grot hebben geleefd (hhahah).
Er is al een advies vervaardigd dan men voorzichtig moet zijn met kipvlees. Dat je liefst even naar een boerderij moet gaan waar je zelf kan toezien hoe het dier wordt geslacht. Zodat je 100% zeker hebt dat het halal is. Bovendien profeet mohamed vzmh at ook niet veel vlees dus, het kan geen kwaad om even wat minder vlees te eten. En het is ook gezond ook. We denken tegenwoordig teveel aan onze buik en minder aan belangrijke dingen.
En debatten voeren met Markouch, ik denk niet dat halal slacht er profijt bij heeft.
@JohnS
Ik denk niet dat er nog animo is om over eigenwaarde te praten. Anders waren we niet offtopic geraakt. Maar je hebt gelijk.
Als ik rund koop bij een islamslager, kan ik er vanuitgaan dat het halal is?
@Hensley,
Er is geen onafhankelijk instantie die kan garanderen dat vlees dat als halal verkocht wordt inderdaad halal is. Dus men moet gewoon vertrouwen op het woord van de man achter de kassa met alle gevolgen van dien.
Maar eenieder die kan rekenen weet dat de halal markt een niche markt is wat in de regel zal leiden tot hogere prijzen dan in de reguliere handel ( denk aan bio vlees dat is ook een niche markt). Wanneer vlees bij de islamitische slager even duur of soms zelfs goedkoper is dan bij de reguliere handel dan kun je op je vingers na rekenen dat er iets niet klopt! Wat niet wil zeggen dat het vlees dan niet meteen halal is maar het geeft te denken.
Als vuistregel kun je hier vanuit gaan:
90 % van alle kippenvlees dat als halal verkocht wordt is dat niet.
60 % van alle rundvlees dat als halal verkocht wordt is dat niet.
30 % van alle lams/schapenvlees dat als halal verkocht wordt is dat niet.
90 % van al het vlees dat je eetgelegenheden de het plakkaat halal op hun ruit hebben is dat niet en 90 % van al het bewerkte vlees ( blik, diepvries, vleeswaren) dat een stempel halal draagt is dat niet!
De enige zekerheid dat je vlees halal is, is zelf slachten of naar een slachthuis gaan en toekijken hoe er geslacht wordt en het vlees aldaar kopen.
Andere optie is geen vlees meer eten!
In amsterdam hebben we een marokkaanse supermarkt. De slager bezwoor me dat de kip en het zoutvlees halal was. Het zoutvlees kwam van dezelfde fabriek die ik ken in su. Ik zei dat al maar de man begon een heel verhaal over imam en regels…. Maar goed net aslof nederlanders zich aan regels houden qua voedsel. Maar omdat dit een geloofsding is had ik beter verwacht. En die winkel is druk met mocros!
In suriname is niet veel halalvlees…moslim eet geen varken, hindoe eet geen rund. Maar goed, nederland is geen paramaribo. Het is in mijn ogen oplichting om vlees als halal te verkopen als het dat niet is.
@Mohammed Boubkari
Dankjewel voor de duidelijke uitleg Mohammed.
@Hensley,
Als dat zoutvlees ( wat is dat eigenlijk) geïmporteerd is uit Suriname en de fabriek daar wordt gerund door moslims dan kan het heel goed zijn dat het vlees inderdaad halal is. Kleine moslim gemeenschappen in de diaspora met name zij die daar al generaties wonen en inheems zijn geworden hebben vaak hun zaakjes goed op orde. In Nederland zijn we lang nog niet zover.
Tja geld corrumpeert de harten van mensen en soms zodanig dat ze er alles voor doen zelfs hun eigen religieuze voorschriften met de voeten treden en daarboven op anderen er mee oplichten. Aan de andere kant zijn er dan mensen die maar al te graag voor het goedkope en het gemak gaan en daarmee de weg van het minste weerstand kiezen. Niets menselijks is de moslims vreemd!
@Abdelmajid,
Geen dank! Voor alle duidelijkheid de percentage die ik opsom zijn schattingen het kan nog erger zijn dan ik denk. De percentages zijn grofweg gebaseerd op het aantal moslims dat in Nederland woont en het aantal dieren dat officieel halal wordt geslacht. Dat aantal is vele malen kleiner dan wat een klein miljoen moslims aan vlees consumeert. In ieder geval wat zeker is, is dat er massaal wordt gesjoemeld en een moslims nooit met zekerheid kan weten dat hij/zij halal vlees koopt.
@Mohammed Boubkari
Ik begrijp je boodschap al te goed en ik ging er ook niet van uit dat de percentage tot in detail klopte. Maar zoals jij zegt er is 100% iets mis met de Halal slacht in Nederland. Dat is wel wat deze percentages duidelijk maken.
Wat je kan concluderen uit de halalslacht van tegenwoordig is:
Het is allemaal twijfelachtig: en onze geloof leert ons om ver weg te blijven van twijfelachtige zaken.
Dus: zelf een plaats vinden waar je kan toezien hoe het dier wordt geslacht (zelf slachten is natuurlijk het beste, als het wordt toegelaten, ahahahah), jij had vorige keer al een adres gegeven in omgeving rotterdam waar je terecht kon voor halal slacht. Dankjewel daarvoor trouwens.
of een andere oplossing is, gewoon geen vlees eten. Andere oplossingen zijn er niet.
een vraag die google mij niet leert: kan in een fabriek waar agu tere wordt gemaakt ander vlees halal zijn?
“Het is in mijn ogen oplichting om vlees als halal te verkopen als het dat niet is.”
Neen, omdat dit op geen enkele manier wettelijk geregeld is en/of kan gecontroleerd worden.
Het is namelijk gebaseerd op fictieve regels.