Wat een kans gemist! We hadden gisteren allemaal flink rijk kunnen worden. Gisteren was er namelijk in drie minuten gratis geld te verdienen. Die kans heb je nu gemist. Maar geen zorgen, dit was niet de eerste keer en vast ook niet de laatste keer dat zich weer zo een kans voordoet. Het enige wat je hoeft te doen is: volg de actualiteit en wees er snel erbij!
Voor diegene die geen Twitteraccount hebben
De wereld was gisteren weer even verbijsterd. Twitter explodeerde en de beurs zakte in een keer in elkaar maar veerde meteen weer op in drie minuten. Dit was het gevolg van een tweet van het twitteraccount van persbureau Associated Press (AP) dat 2 miljoen volgers heeft. Het twitteraccount was gehackt. Rond 19:00 uur Nederlandse tijd twitterde de hackers dat Obama gewond was geraakt door twee explosies in het Witte Huis. Direct daarna kelderde de beurs naar beneden met meer dan 128 punten (The Dow Jones).
De gevolgen
De gevolgen voor de markt op zulke momenten kunnen intens zijn. Beurshandelaren reageerden dan ook gelijk op de tweet door snel te handelen in aandelen. Voor een paar minuten was het een vlaag van handelsactiviteiten. Totdat de AP twitterde dat het account gehacked was. Reuters meldt dat er in die drie minuten meer dan 620,000 S&P 500 E-mini futures contracten verhandeld zijn met een totale waarde van meer dan $26 miljard.
Het gevaar hiervan is dat men in die paar minuten een enorme hoeveelheid geld kan verdienen. Door op het moment van de beursval aandelen te kopen en deze daarna weer te verkopen haal je makkelijk en zonder risico het prijsverschil binnen. Oftewel ‘free money’. Helaas voor de beleggers waarvan de aandelen gedwongen naar de beurs verstuurd worden omdat ze de stopprijs bereikt hebben. “Voor diegene met een trailing-stop, onze medeleven”, wordt er gezegd. Zelf zullen particulieren beleggers minder snel grote hoeveelheden aandelen kopen op zo een moment, maar banken en hedgefondsen wel. Zij kunnen hier dan ook flink aan verdienen.
De flash crash
Dit incident is niet nieuw. Het ergste incident was op 6 mei 2010 toen de Dow Jones kelderde met meer dan 600 punten in ongeveer vijf minuten. De markt herstelde zich weer meteen daarna, maar de oorzaak van deze ‘flash crash’ bleef mysterieus. Tegenlicht maakte hier een mooie reconstructie van onder de titel ‘speed en money’. Een aanrader.
Dit incident wijst echter opnieuw op de kwetsbaarheid van de netwerken die de financiële markten beheren. Dat de markten zo makkelijk manipuleerbaar zijn voor valse informatie zegt veel over de betrouwbaarheid van het systeem. Beleggers wordt aangeraden om niet te handelen op basis van twitterberichten. Waarom staat men de invloed van twitter op de financiële markten überhaupt dan zomaar toe?
8 Reacties op "‘Hoe een neptweet over een aanslag op Obama, Wall Street op zijn kop zette’"
Daarom is dit Haram verklaard (beleggen, beurs etc). Makkelijk geld verdienen bestaat niet in dit leven. Behalve als je destructie wilt voor je economie.
@abdelmajid, wat is je bewijs dat het handelen in aandelen in het algemeen haraam is?
@ Aziz
Mischien had ik het anders moeten formuleren, mijn antwoord was een beetje kort door de bocht, sorry daarvoor.
Het is toegestaan om in grondstoffen via de beurs, indien de voorwaarden van geldige transacties zijn vervuld, waarvan er een is dat een persoon verkoopt wat hij bezit. In feite in het geval van de beurs, mensen vaak verkopen wat ze niet de eigenaar is en wat niet in hun bezit, en dit is verboden in sharee’ah (dat is wat ik bedoel met haram).
Hierbij een duidelijke uitleg waarop ik doel. met de bron aan het eind:
Abu Dawood (3503), al-Tirmidhi (1232) en al-Nasaa’i (4613) verteld van dokter ibn Hizaam (kan Allaah tevreden met hem) dat hij zei: Ik vroeg de boodschapper van Allaah (vrede en zegeningen van Allaah worden op hem): “O boodschapper van Allaah, mensen komen naar me willen kopen, iets dat ik niet bezit, moet ik het kopen voor hen uit de markt? Hij zei: “Doe niet verkopen die je niet bezitten.” Deze hadeeth was als saheeh door Al-Albaani in Saheeh al-Nasaa’i.
Een verklaring is afgegeven door de Islamitische Fiqh Raad behoren tot de islamitische wereld Liga in 1404 AH, het uitleggen van de shar’i reserveringen met betrekking tot de beurs transacties. Dit is de tekst:
Alle lof behoort aan Allaah en zegen en vrede zij met de Boodschapper van Allaah en zijn familie en metgezellen. Om verder te gaan:
De Islamitische Fiqh Raad heeft de kwestie van de wereldwijde financiële markt en de beurs, en de transacties die worden uitgevoerd daarin – aan-en verkoop – waarbij papieren valuta, aandelen, commerciële en staatsobligaties, en grondstoffen, en een aantal van deze contracten zijn met onmiddellijke ingang en sommige zijn uitgesteld.
De Raad heeft ook de positieve en gunstige aspecten van deze markt uit het oogpunt van economen en degenen die werken in, en de negatieve en schadelijke aspecten ervan.
-A –
Als voor de positieve en gunstige aspecten van de beurs:
(i) Er wordt een permanente markt, die maakt het gemakkelijk voor kopers en verkopers elkaar kunnen ontmoeten en zich in de onmiddellijke en uitgestelde transacties in aandelen, obligaties en grondstoffen.
(ii) Het maakt het gemakkelijk voor de financiering van industriële, commerciële en overheidsinstellingen door middel van het aanbieden van aandelen, obligaties en effecten voor de verkoop.
(iii) Het maakt het gemakkelijk te verkopen aandelen en obligaties aan anderen en te profiteren van hun waarde.
(iv) Ze maken het makkelijk om uit te vinden de prijzen van aandelen, obligaties en grondstoffen, en hoe zij worden fluctuerende in de markt op basis van vraag en aanbod.
-B –
De negatieve en schadelijke aspecten van deze markt zijn:
(i) De uitgestelde verrichtingen die plaatsvinden in deze markt zijn geen echte verkoop of echte aankopen in de meeste gevallen, omdat geen daadwerkelijke uitwisseling plaatsvindt tussen de twee partijen in deals waar sharee’ah bepaalt dat geld en goederen, of een van de twee worden overhandigd.
(ii) De verkoper verkoopt doorgaans iets dat hij niet bezit van valuta, aandelen, obligaties of grondstoffen, in de hoop dat hij in staat zal zijn om het uit de markt en leveren op tijd, en zonder rekening te houden met het bezit van de prijs het moment dat de deal, met een voorwaarde in de salam [vooruit kopen] transactie.
(iii) De koper gewoonlijk verkoopt wat hij heeft gekocht bij een andere persoon alvorens bezit heeft, en de andere persoon ook verkoopt aan een derde persoon alvorens bezit heeft. Zo verkopen en aankopen gebeuren herhaaldelijk op hetzelfde alvorens bezit heeft tot de deal bereikt de uiteindelijke koper, die misschien wel willen bezit te nemen van de goederen vanaf de eerste verkoper, die verkocht wat hij niet bezit, of vragen om het verschil in de prijs op het tijdstip van levering, dat is het moment waarop de zaken zijn geregeld, op het moment dat de rol van de kopers en verkopers, afgezien van de eerste en de laatste, is beperkt tot het nemen van het verschil in prijs als er een winst of het betalen van het verschil als er sprake is van een verlies, op het tijdstip van levering, zoals hierboven vermeld, en dat is precies wat er gebeurt onder de gokkers.
(iv) Wat is gedaan door financiers van monopoliseren aandelen, obligaties en grondstoffen op de markt met het oog op de controle van de verkopers die verkocht wat ze niet bezitten, in de hoop te kopen vóór de benoeming levertijd tegen een lagere prijs en nog steeds leveren op tijd , en proberen om hen in een moeilijke situatie.
(v) Het gevaar van de financiële markt is een middel waardoor de markten in het algemeen, omdat de prijzen in deze niet zijn gebaseerd op de werkelijke vraag en aanbod van de kant van degenen die moeten verkopen en kopen, maar ze zijn gebaseerd op veel dingen Sommige van die kunstmatige, opzettelijke handelingen van de kant van degenen die domineert de markt of degenen die de monopolies op de grondstoffen of obligaties, zoals het verspreiden van valse geruchten en dergelijke. Hier woont het gevaar dat is verboden in de Islam, want dat leidt tot onnatuurlijke schommelingen in de prijzen, die van invloed kunnen zijn op het economisch leven in een slechte manier.
Vandaar dat de beurs heeft een heleboel argumenten en debatten tussen economen, de reden hiervoor is dat in bepaalde periodes in de wereld van de economische geschiedenis, het heeft veroorzaakt het verlies van grote hoeveelheden van de welvaart in een korte periode van tijd, en het heeft veroorzaakt anderen rijk te worden met een minimum aan inspanning.
Om al deze redenen, na bestudering van de feiten over de markt voor obligaties en commodities (de beurs) en de onmiddellijke en uitgestelde transacties in aandelen, obligaties, grondstoffen en valuta’s die worden uitgevoerd, en de bespreking van dat in het licht van de islamitische Shar ‘i uitspraken, de Islamitische Fiqh Raad heeft bepaald het volgende:
Ten eerste:
Het doel van de beurs is het creëren van een permanente markt waar er vraag en aanbod, en de handelaren kopen en verkopen. Dit is iets dat is goed en nuttig is, en voorkomt professionals uit vreemdgaan de onervaren. Maar dit voordeel van de beurs wordt begeleid door een aantal dingen over die er shar’i reserveringen, evenals gokken, exploitatie en het nuttigen van de mensen de rijkdom van onrechtmatig was.
Daarom is het niet mogelijk om een algemene uitspraak over het shar’i, eerder is het van essentieel belang om de uitspraken over de verschillende soorten transacties die worden uitgevoerd in het, elk op zijn eigen.
Ten tweede:
Met betrekking tot uitgestelde deals waarbij goederen die daadwerkelijk aanwezig is en in het bezit van de verkoper, in de gevallen waarin wordt bepaald door sharee’ah dat de betaling of de overdracht van de goederen moet plaatsvinden in dezelfde vergadering waarin de deal is gedaan – deze transacties zijn toegestaan, zodat zolang zij geen transacties in Haraam dingen. Maar als het verkochte object is niet in het bezit van de verkoper, dan de voorwaarden van de salam (vooruit kopen) transactie moet worden voldaan.
Ten derde:
De directe en institutionele transacties in aandelen van het bedrijf, waar de aandelen zijn in bezit van de verkoper, zijn toelaatbaar, zolang het gebied van de activiteit van deze bedrijven of instellingen is niet Haraam, zoals RIBA-gebaseerde banken en alcohol bedrijven; in dat geval Het is Haraam om het hoofd te bieden in hun aandelen, ongeacht of het kopen of verkopen.
Ten vierde:
Beide onmiddellijke en uitgestelde transacties in obligaties die een belang van alle soorten, zijn niet toegestaan volgens sharee’ah, want ze zijn transacties die te maken hebben met Haraam RIBA.
Ten vijfde:
Uitgestelde transacties van verschillende aard die plaatsvinden in een open manier, dat wil zeggen in aandelen en grondstoffen die niet in het bezit van de verkoper, in de manier waarop dit gebeurt in de beurs, zijn niet toegestaan volgens sharee’ah, omdat het wordt verteld in een saheeh melden dat de boodschapper van Allaah (vrede en zegeningen van Allaah zij met hem) zei: “Doe niet verkopen wat je niet bezitten.” En imam Ahmad en Abu Dawood verteld met een saheeh isnaad van Zayd ibn Thaabit ( mei Allaah tevreden met hem) dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allaah zij met hem) verbood de verkoop van goederen op de plaats waar ze werden gekocht tot de handelaren was verhuisde ze naar hun eigen locatie.
Ten zesde:
Uitgestelde transacties op de beurs zijn niet zoals de salam transactie die is toegestaan volgens sharee’ah, want er zijn twee verschillen:
(A) in de beurs, de prijs in uitgestelde transacties niet wordt betaald in dezelfde vergadering waarin de deal is gedaan
(b) In de aandelenmarkt, het product dat het voorwerp is van de deal wordt verkocht terwijl nog vele malen in het bezit van de eerste verkoper en voor de eerste koper, en het doel achter dat is alleen maar te nemen of betaling van de verschil in prijs tussen de verkopen en aankopen die niet echt zijn (dat wil zeggen, alleen op papier), en worden gedaan op basis van het risico om winst te maken, precies zoals in het geval van gokken, dat is het niet toegestaan om het object te verkopen in een salam transactie alvorens bezit heeft.
“En voorwaar, dit is mijn rechte pad, zodat volgen en volg geen (andere) paden, want zij zullen u apart weg van Zijn pad. Hij heeft deze gewijde voor u dat u kan Al-Muttaqoon (de vrome) ”
[Al-An’aam 6:153].
En Allaah is de bron van kracht en de Ene die gidsen voor het rechte pad. Mei Allaah sturen zegen en vrede op onze meester Mohammed en zijn familie en metgezellen. Einde citaat.
Met betrekking tot het werken in de index-systeem, dat is niet toegestaan. Zie het antwoord op de vraag nee.
Gebaseerd op dat het essentieel is om te gaan met de beurs, op basis van inzicht in wat er in staat, en niet om een transactie totdat u zeker weet dat het is toegestaan.
En Allaah weet het beste.
http://www.islam-qa.com/en/ref/124311/stockings
@Aziz
Kijk deze artikel ging omtrent beurzen die niet een islamitische achtergrond hebben. Daarom gebruikte ik het woord Haram. Laat het duidelijk zijn dat ik hier niet aan het generaliseren ben en alles haram aan het maken ben als het woord Beurs valt.
Wahalakum salam.
Ff denken,westerse wereld: steenrijk; islamitische wereld: straatarm. Ondanks de crises gaat het hier nog een stuk beter als in alle landen waar de olie de grond uit borrelt.
@herman pfff. Even serieus, wat voor verband zie jij met dat sommige aspecten van beleggen haram zijn met de huidige islamitische wereld? Mix regels niet met situaties aub. En dat is niet waar we het over hebben hier. Succes is niet eeuwig, de oude Grieken d8 ook dat ze voor altijd de sterksten zouden zijn. Maar geschiedenis wees iets anders uit. Dus denk niet dat succes je altijd blijft toelachen omdat je een Germaan bent.
“Dus denk niet dat succes je altijd blijft toelachen omdat je een Germaan bent.”
Zolang jij dan maar niet denkt dat het succes je tegemoet komt omdat je gelooft in de grote haatbaard.
Dat ‘Germaanse’ succes is er gekomen na de verlichting toen de mensen zich bevrijdden van het religieuze indoctrinatie en juk.
Kortom datgene wat moslims hier proberen op te dringen .
@Multi,
Het succes begon in de 15e en tot 1950 waren de Europeanen in over grote meerderheid religieus geïndoctrineerd om jouw woordgebruik aan te halen. Kennelijk sluiten religieuze indoctrinatie en succes elkaar niet uit.
Net nu het Westen zich steeds meer ontdoet van die “religieuze indoctrinatie” stagneert dat succes steeds meer en meer.