Afgelopen vrijdag woonde ik in de moskee een bijzonder moment bij. Een Egyptisch meisje had de eerste jaren van haar leven als moslim doorgebracht, toen haar ouders besloten het gezin collectief op het Christendom te richten. Rond haar zestiende jaar begon er iets in haar te roeren. Ze keerde zichzelf binnenstebuiten en concludeerde dat ze zich geen Christen voelde, maar moslim. Na spiritueel onrustige jaren, bevond ze zich nu in een Nederlandse moskee, temidden van een aantal Marokkaanse en Nederlandse zusters en broeders en sprak, tussen tranen en hevige huilbuien, haar shahada (islamitische getuigenis) uit. Zij nam hiermee haar intrede in Islam, of liever: haar terugkeer.
Het moment dat ik zelf de Islam omarmde, was heel anders, veel nuchterder en rationeler van aard, maar in de loop der jaren is mijn leven ook steeds meer emotioneel verknocht geraakt aan de Islam. Daarbij ervaar ik elke nieuwe shahada, alsof ik zelf weer in Amsterdam-Noord in de buurt van de Oloffjordweg sta, temidden van oudere Marokkaanse broeders – maar dan met gepikte en vernieuwde gevoelens – noem me maar de shahada-empathisant!
Na de shahada van de Egyptische zuster, moest ik terugdenken aan een hele andere getuigenis. In 1959 publiceerde Philip Roth een verhalenbundel genaamd ‘Goodbye, Columbus, and Five Stories’, waarin een prachtverhaal voorkomt. Het heet ‘The Conversion of the Jews’ en vindt plaats op een sjoel waar een jonge gozer les krijgt van een arrogante rabbijn, temidden van hinderlijk volgzame klasgenoten. De jongen heeft reeds twee waarschuwingen achter zijn naam staan voor het stellen van ongepaste vragen (mijns inziens de enige goeie vragen) over het geloof en haar geloofsartikelen (ondermeer over de uitverkoren status van het Joodse volk).
De rabbijn uit het verhaal maakt de maagdelijke geboorte van Jezus (vzmh) belachelijk, waarop de jongen zegt: “Als we in de almacht van God geloven, waarom zou Hij dan niet in staat zijn tot het creëren van een zwangerschap zonder menselijke tussenkomst?” Nadat de jongen uit de klas gestuurd wordt en hij gedwongen wordt om zijn ouders in te lichten over dit serieuze vergrijp (vragen stellen is levensgevaarlijk), besluit hij maar op het dak van de synagoge te gaan zitten. Hier overdenkt hij zijn woorden en besluit hij tot grovere maatregelen: staand op het dak dreigt hij naar beneden te springen tenzij de docent en zijn klasgenoten toe geven dat God in ieder geval in staat zou zijn tot de creatie van Jezus zonder gemeenschap (dwz: seks). Een mooi einde: ik heb echter geen flauw idee meer of hij sprong, of zijn zin kreeg.
Behalve dat ik regelmatig aanwezig ben bij dit soort getuigenissen, heb ik ook ergens een neus opgedaan voor verhalen over mensen die van geloof veranderen. Sinds onze boekenkasten fier overeind staan, de eindselectie van boeken bijna is gemaakt en de overgebleven boeken hun plek in de kast hebben gevonden, ben ik voorzichtig wat oude verhalenbundels aan het herlezen.
Een bijzonder verhaal dat ik recentelijk las is ‘The Gilgul of Park Avenue’ van Nathan Englander uit ‘For the Relief of Unbearable Urges’ uit 1999. Een Amerikaanse man zit in de taxi onderweg naar huis wanneer het volgende plaats vindt:
“The Jewish day begins in the calm of evening, when it won’t shock the system with its arrival. It was then, three stars visible in the Manhattan sky and a new day fallen, that Charles Morton Luger understood that he was the bearer of a Jewish soul (..). Ping! Like that it came. Like a knife against a glass.”
Het mooie van dit verhaal is dat het, als het meest sublieme korte verhaal, in isolement begint en in vraagtekens eindigt. In de tussenliggende regels ontvouwt zich een verhaal dat als een samenvatting van een terugkeerlingenleven leest: besef van je eigen veranderde religieuze gevoelens, hoe dit te communiceren naar je naasten, praktische veranderingen, de buitenwereld en ga zo maar door. In het verhaal voelt de partner van de man zich genaaid (doe effe normaal, er zijn wel serieuzere zaken in de wereld), zijn therapeut ziet zijn geldstroom opdrogen, zijn Rent-a-Rabbi vindt het voornamelijk amusant maar levert tussen de regels door wel de belangrijkste bijdragen aan des mans ontwikkeling als opnieuw gerealiseerde Joodse ziel.
Enfin, van Islam naar Christendom naar Islam; van Jood naar (bijna-)Christen, van /onbekend/ naar Jood; het mooiste heb ik voor het laatst bewaard. In ‘Coloured Lights’ van Leila Aboulela uit 2001 staat het verhaal ‘The Boy from the Kebab Shop’. Een dochter van een Schotse vader en Egyptische moeder, Dina, ontmoet op een benefietavond voor Kosovo de jongen van de Kebabwinkel, Kassim, zoon van een Schotse moeder en een Marokkaanse vader. Dit is eigenlijk anderhalve terugkeer. Beiden zijn relatief Islamloos opgevoed.
Kassim voelde zich ontheemd en vond aan de andere kant van de stad op zijn judovereniging een groep jongens die hem in contact brengen met de religieuze wortels van zijn vader. Dina ontmoet Kassim in de catering van de benefietavond en besluit hem op te zoeken in de Kebabzaak waar hij werkt. Liefde blijkt ook hier door de maag te gaan. Na een wandeling en een voorzichtige kus op de wang blijkt de liefde wederzijds. Als Dina hem later een stapel pakken brengt van haar overleden vader voor Kosovo, gebeurt er iets moois.
Achterin de kebabzaak hoort ze gefluister en geritsel, maar hoewel ze zijn naam noemt, reageert Kassim niet. Ze voelt de spanning toenemen en realiseert te laat dat hij aan het bidden is. Ze ervaart dit op een bijzondere manier als een uitnodiging:
“He was inviting her to his faith, her faith really, because she had been borne into it. He was passing it on silently by osmosis en how painful and slow her awakening would be! If she now waited long enough, he would come out looking for her. If she went home, he would know that she was not keen on his lifestyle, did not want to change her own(..). She paused on the pavement, hesitating between the succulent mystic life he promised, and the peckish unfulfilment of her parent’s home.”
Een voorzichtige uitnodiging en de belofte van een nieuw leven – wat zou Dina doen? Vier verhalen, drie fictief, maar allevier prachtige momenten van ontwaken.
Afbeelding: pixabay.
20 Reacties op "Moment van ontwaken"
Tja op bevrijdingsdag zou je het bijna gaan geloven maar dit soort bekeringen vinden vaak plaats onder meer of minder subtiele druk van de sociale omgeving en als gevolg van een tragische sociale geschiedenis van uitsluiting en nieuwe geborgenheid zoeken.
Zeker nu tijdens de laatste weken in Egypte alle varkens afgemaakt worden door de regering met als voorwendsel de mexicaanse griep (hoewel daar geen rationele noodzaak toe is) en op deze wijze vooral christenen getroffen worden kan ik er geen bevrijding, terugkeer of ontwaken in zien.
Mooie verhalen. Ik heb een omgekeerde ervaring, die ik zelf als bijzonder heb beleefd: van religie-zoekend naar atheist. Jarenlang gezworven tussen Koran, Torah en Bijbel en tussen moskee, synagoge en kerk. En toen, op reis in Afrika, bij het zien van die woeste natuur en ontzagwekkende dierenwereld het besef: het is allemaal een miljoen keer mystieker, geheimzinniger en ingewikkelder dan de oversimpele scheppingsverhalen. Veel mooier nog dan het verhaal waarin een tovenaar binnen een paar dagen alles op aarde gemaakt heeft. Darwin, evolutie! Voor mij was juist het omarmen van het atheisme een spirituele, verrijkende ervaring.
Beste Danoenie,
Dank, een gedeelde ervaringswereld!
Ben een aantal dagen naar de kust geweest (Westerschouwen)en heb dit boek gelezen:
FANTASTISCH! van Kris Verburgh:
Fantastisch! gaat voor één keer niet enkel over het heelal, of Darwin, of de hersenen, maar verenigt alle drie vakgebieden in een fantastisch verhaal dat veertien miljard jaar overspant, om een antwoord te geven op de vraag: wat is het om mens te zijn?
Fantastisch! gaat over het ontstaan van het universum en het leven, over de evolutietheorie, de werking van onze hersenen, bewustzijn, denkende computers, kwantummechanica en religie. Mede dankzij recente wetenschappelijke ontdekkingen…
Aanbevolen.
Groet/Ernst
Aanvulling:
Mede dankzij recente wetenschappelijke ontdekkingen wil Fantastisch! zelfs de laatste, ultieme vraag beantwoorden: bestaat er een opperwezen? Is er meer dan alleen maar materie en energie? Hiervoor introduceert de auteur een nieuw begrip, het contextverhaal, dat uit drie pijlers bestaat om zo de lezer zelf tot zijn ultieme besluit te laten komen. Fantastisch! gaat niet enkel over wetenschap, maar is ook een filosofisch en spiritueel boek dat gevoelens van ontzag en verwondering wil oproepen, evenals het vermogen om onszelf te relativeren. Om zo de lezer op een andere manier tegen de werkelijkheid te laten aankijken.
Kris Verburgh (1986) studeert geneeskunde aan de Universiteit Antwerpen. Hij schreef op 17-jarige leeftijd Schitterend! Over het universum, dat genomineerd werd voor de Eureka-Wetenschapsprijs.
@ Danoenie. Als enkel de dagen je probleem waren denk ik dat je bij de koraan niet goed onderzocht heb.
De koraan spreekt over perioden en niet over dagen.
@ Danoenie,
Animisme en wetenschap spreken elkaar helemaal niet tegen, integendeel … ;)
Niets mooiers dan de woeste natuur uit welk schoot wij komen en waarnaar wij terugkeren. Keer op keer. Het leven is goed.
Als ik hier op deze site ben waan ik me terug in de 50-er jaren, lezend in een reformatorisch kerkblaadje. 60-er, 70-er, 80-er, 90-er, 00-er, en jaar ’09, en wat schetst mijn verbazing nog het meest…? Het stompzinnige gescherpslijp op woordjes en definities, en tekstjes. Chat maar lekker verder hoor, maar laat dan de rest van de wereld ook met rust, zoals jullie chatters met rust willen worden gelaten. Groetjes en tot ziens dan maar, in de pruimentijd. En neem aan elkaar vooral geen voorbeeld want of je nu door een dominee of pastoor, of rabbi of imam bent bevooroordeeld, het resultaat is dezelfde. Een onvredige wereld waarin haat en angst de gedachten van de mensen bepaald. Wordt toch eens eindelijk wijzer. Groei en gedij, geef jezelf ruimte, dan kan de hele wereld ervan meegenieten.
Masha Allah, wat een mooie (fictieve) verhalen! Zo krijg ik ook nog wat mee van boeken die ik nooit zou lezen.
@ Ernst: bedankt voor de tip! Ik zet hem op mijn lijstje.
@ Anoniem: Nee hoor, het gaat niet om aanduidingen als dagen of wat dan ook. Ik ben er gewoon van overtuigd dat de waarheid een miljoen keer mysterieuzer en ingewikkelder is dan de in mijn ogen simpele verhalen in de religieuze boeken. Daarbij is een god in mijn ogen overbodig geworden. Ik vind de Koran en de bijbel wel mooie boeken en word er zeker door geinspireerd, maar op een ander niveau dan jij neem ik aan.
@ Alison: Inderdaad, maar de evolutie-theorie maakt wel een scheppende, controlerende en beschikkende god overbodig. Als jij de levensbron, de levenskracht aanduidt met ‘God’ is het een ander verhaal en dan denken we er ongeveer hetzelfde over.
#9, wat vind je inspirerend aan de Koran? Je zegt dat je gezworven hebt tussen allerlei heilig verklaarde boeken.
Ik wil ook nog wel eens wat lezen, maar ik vind de Koran nogal onvriendelijk. “Wees wraakzuchtig maar doe het met mate”, daar komt het ongeveer steeds wel op neer. Verder zijn die leefregels nogal simpel en weinig doordacht.
Het is zo aanmatigend geschreven dat mensen er bang van worden, en je ze makkelijk onder de duim kan houden. Dat wel. Maar inspirerend? Uitnodigend om na te denken? Bij het Nieuwe testament zie ik dat wel.
@10 thijs
Beste Thijs, de vraag is weliswaar niet aan mij gericht maar ik voel me geinspireerd tot een antwoord of twee – ook een beetje om sjuul te pesten, hihihi(jawel: ik heb weer verbinding met het internet na vele vele maanden zonder, alhamdulillah!)
weet je wat ik zo mooi in de quran vind? de balans tussen voor jezelf opkomen en altruisme. Het idee dat je jezelf zeker mag verdedigen tegen onrechtvaardigheid, maar nooit in onrechtvaardige mate en dat soms vergiffenis van de ergste misdaad die tegen je begaan is beter voor jezelf kan zijn.
wat ik ook heel mooi vind, is de vele poëtische herhalingen in de beschrijvingen van Allah: de Barmhartige, de Genadevolle, de Ootmoedige, de Edele, en ga zo maar door.
Wat ik ook mooi vind is de balans die je in de quran vindt tussen het goede doen en je geloof. Dat beide zaken belangrijk zijn op zichzelf maar vooral ook met elkaar tot een soort synergie komen.
Daarnaast vind je er zo’n perfekt evenwicht tussen de wortel en de stok: de belofte van het paradijs, de dreiging van de hel.
Oh en ook mooi: het idee dat een goede daad voor jezelf kan zijn, voor een ander, maar ook enkel voor Allah swt.
Ah, wat een fijn boek is het toch. Simpel en toch met diepgang. Had ik ook al vermeld dat ik de aansporingen tot wetenschappelijk onderzoek en introspectie zo inspirerend vond? Eigenlijk wat Danoenie en Alison ook zeggen: de indrukwekkendheid van de natuur (alleen ervaar ik dan juist dankbaarheid naar Allah swt toe!)
g’nacht allen
Thijs,
Speelt bij het feit dat je de Nieuwe Testament mooier vindt dan de Quran niet een cultuurkloof mee?
Je haalt er duidelijk andere zaken uit dan een moslim, die er juist zaken uit lijkt te halen, zoals die welke jou in het Nieuwe Testament inspireren.
Danoenie,
Volgens mij zijn we het redelijk eens ;)
Bij mij vervalt overigens de noodzaak tot één bron (foutje van de hersenen). Waarom niet meer dan één? Naast op culturele wijze geantropomorfiseerde levenskracht, ook andere essentiala, zoals liefde, dood, strijd, genezing, geboorte.
@ Thijs
Ik heb er mijn Koran even bijgepakt, want ik heb er uitgebreid (en oneerbiedig) in zitten strepen. Mooie dingen die me zijn opgevallen:
– de eindeloze herhaling van de woorden ‘Allah is waarlijk vergevend en barmhartig’.
– Dit vind ik echt mooi verzen:
‘Niet belast Allah een ziel dan naar haar vermogen (…) Onze Heer, doe ons niet dragen dat waartoe wij geen kracht hebben’. (2-286)
‘Wie een ziel doodt, is alsof hij de mensen altezamen gedood had, en wie haar tot leven brengt is alsof hij de mensen altezamen tot leven gebracht had. (5-35)
– Heel Sura 6, vers 95-99 is mooi. Pure poezie.
Verder ben ik het met je eens, dat er ook een hoop narigheid in staat. Wat mij vooral stoort, is het opzetten van groepen tegen elkaar. ‘Blijf uit de buurt van ongelovigen, joden en christenen, gedoog ze maar vertrouw ze niet..’ Dat stuit mij tegen de borst, in een tijd waarin we juist zo horen te strijden tegen generalisatie, uitsluiting, vooroordelen.
Ik zie de Koran, net als Torah en Bijbel, als filosofische weerspiegeling van de manier waarop een bepaald volk toendertijd tegen de wereld en het leven aankeek. Als je het zo leest, zie ik wel dat er in de Koran enorm wordt gestreefd naar rechtvaardigheid, normen en waarden. Voor die tijd en plaats dan.
@ Thijs vervolg
Ook ik heb gevoelsmatig meer met het Nieuwe Testament en Jezus, met de andere wang toekeren, met ‘je vijanden liefhebben en bidden voor wie je vervolgen’ (de meets fantastische uitspraak van Jezus) maar ik besef ook dat dat komt door mijn christelijke opvoeding. Ben nu overtuigd atheist, maar door die opvoeding zal het christendom me altijd het meest vertrouwd en dus ook het meest logisch lijken.
@ Alison:
Volgens mij zijn we het redelijk eens ;-)
Bij mij vervalt overigens de noodzaak tot één bron (foutje van de hersenen). Waarom niet meer dan één? Naast op culturele wijze geantropomorfiseerde levenskracht, ook andere essentiala, zoals liefde, dood, strijd, genezing, geboorte.
Re: Yep, helemaal eens. Saai..:) Uiteraard kunnen er meerdere levensbronnen zijn. Het is zo menselijk gedacht om uit te gaan van 1 maker, uitvinder, goochelaar, bouwer. Misschien zijn er miljarden bronnen. Dat ik daar nooit weet van zal hebben is het grote mysterie en vind ik alleen maar ontzagwekkend.
Op mijn reis in Afrika stond ons groepje op zeker moment een uur lang naar een groep leeuwen te staren die net een zebra hadden verorberd en ik raakte helemaal in de ban van ze. Ik was op reis met een bioloog en iemand die sowieso altijd alles weet en had al dagen ademloos naar hun verhalen over evolutie geluisterd. Toen ik die leeuwen zag was ik overweldigd door het besef dat er aan hun ontstaan zoveel vooraf is gegaan, zoveel wat ik nooit zal kunnen bevatten, en zo oneindig veel meer dan het creationisme bevat. Dat was mijn ‘moment van ontwaken’ :)
#11,#12,#13,#14 bedankt!
@ Danoenie,
Ja, hoe het écht gebeurd is vind ik zelf ook mooier, dieper, spannender …
Ik vind persoonlijk het ‘geschiedkundige’ (archeologische) verhaal achter Adam en Eva ook fascinerend.
Enerzijds voldoet de Natufian-cultuur ruwweg 10,000 v.Christus goed aan het profiel: tijd en plek van ongekende overvloed, culturele bloei en later plots inzettende verval door nieuwe landbouw en daardoor veroorzaakte ecologische degradatie (boom van kennis?) – waarna veel moeilijkere millenia aanbraken.
Deze Natufian-cultuur kwam in de hele Levant voor maar is het beste onderzocht in Israel. Israel is erg goed in het filteren en manipuleren van de archeologische resultaten op zo’n manier dat zij de ‘oudste’ en de ‘uitverkorenste’ zijn – voor het gemak maar verzwijgend dat de cultuur van Jericho rechtstreeks voortkwam uit deze Natufiaanse kandidaat voor ‘het Paradijs’.
Anderzijds lijkt een klein gebied in zuid-oost Turkije vlak bij de greens met Syrie (nu de stad Harran) wel héle exacte papieren te hebben als kandidaat voor het historische Paradijs. Maar dat wordt niet gesponsored door Israel.
In ieder geval, wist je dat Adam op gazellen joeg, Eva wild graan verzamelde en dat het graf gevonden is van een vrouwelijke shamaan uit die periode ;) ?
http://archaeologynewsreport.blogspot.com/2008/11/12000-year-old-natufian-shaman-in.html
#Alison “voor het historische Paradijs”
Bestaat er dan zoiets ? Maar inderdaad komt het focussen op enkele bronnen van monotheïsten mij ook wel eens over als navelstaren. Als je je verdiept in volksverhalen dan kennen de meeste culturen wel een verhaaltje over het eerste mannetje en vrouwtje die leefden in een vallei met melk en honing en grote tovenaars die de rust komen verstoren.
Hoi Simon,
(pfff, net m’n internetverbinding hersteld via de helpdesk – da’s geen paradijs ;) )
Ja, het bestond. Toen de laatste ijstijd eindigde werd het snel warmer en ontstond door een samenspel van factoren in de Levant tussen 12,700 en 10,800 v.Chr. een gebied (tegenwoordig bekend als de vruchtbare halve maan) waar granen en masse wild groeiden en de bevolking in een paar weken tijd genoeg voedsel kon rapen voor een heel jaar. Dit maakte sedentair (op één plek) wonen mogelijk, evenals een enorme culturele bloei.
10,800 – 9,600 v.Chr. sloeg een staart van de laatste ijstijd toe – de jongere Dryas-periode. HUn hele beschaving kwam op losse schroeven te staan door de plotse intense verkilling en verwoestijning die optrad. De voorouders die in de bloeiperiode leefden (‘Adam en Eva’ dus) werden vereerd, althans hun schedels werden vaak als dierbaren meegenomen en nieuw overledenen in hun oude heilige dorpen begraven, terwijl ze nu al lang weer gedwongen een zwervend bestaan leidden.
Toen het klimaat 9,600 v.Chr. opnieuw verbeterde werd de sedentaire draad, bijvoorbeeld in Jericho, opnieuw opgepakt. Landbouw werd ingevoerd en algemeen. Dit leidde (net zoals nu eigenlijk) tot grootschalige verwoesting en verwoestijning van het milieu door ondeskundige roofbouw en rond 6,000 v.Chr (plusmin 1000 jaar) vond wederom een grote uittocht plaats uit de vernielde gebieden die eerst zo rijkelijk groeiden en bloeiden. Door deze verwoestijning is feitelijk het huidige dorre MO ontstaan.
Jaha :D