Het waren de bewogen jaren 80. Rechts en links stonden lijnrecht tegenover elkaar. Broers werden vijanden. Families werden opgebroken door een strijd der ideologieën. De Koude Oorlog had ook zijn impact op de Turkse maatschappij. Tot dat de coupe ervoor zorgde dat er een eind kwam aan deze broederstrijd. Openlijk uitkomen voor je linkse of rechtse gedachtegoed was niet meer. Deed je dat wel dan stond je leven op het spel.
Vele linkse en rechtse idealisten werden in die tijd opgehangen. De status quo moest koste wat het kost hersteld worden. Binnen mijn familie bleef die verdeeldheid na de staatsgreep. Mijn neef en oom – beide links politiek geëngageerd – trokken uit voorzorg, bang om veroordeeld te worden in de jaren 80 naar Zwitserland. Ik moest niks hebben van hun dogma. Hun ellenlange heldenverhalen over Deniz Gezmis en Che Guevarra werden weggefilterd door mijn brein. Mijn ouders zagen de bekrompenheid in van de twee overtuigingen en lieten me opgroeien met de islam.
Op jonge leeftijd werd ik naar de moskee gestuurd om het geloof te leren kennen. In de zomervakanties was ik dagelijks in de moskee te vinden om de Koran te reciteren. Anders dan mijn vrienden die uitgingen en veel minder praktiserend waren. Ik zag er niet uit als een stereotype gelovige Turk. In Turkije spraken elitaire Kemalisten en zogenaamde linkse revolutionairen me aan, omdat ze dachten dat ik één van hen was. Niets was minder waar. Er ontstonden hevige discussies waarbij er uiteindelijk één of meerdere mensen tussenbeide moesten komen.
Ik verafschuwde de onderdrukkende heersende elite. Hun neerkijken op armen, minderheden en op de gelovige burger waren voor mij niet te herenigen met mijn normen en waarden. De zelfbenoemde seculieren zorgden ervoor dat een aantal van mijn nichtjes niet konden studeren aan de universiteit. Het woord seculier werd gemakshalve en onterecht door ze toegeëigend. Niemand van de meeste gelovige burgers schreeuwden immers om een theocratie.
Diezelfde Kemalisten zorgden ervoor dat het zuidoosten van Turkije achtergesteld raakte. Begin jaren 80 hadden ze in het lemen dorp van mijn ouders geen elektriciteit, geen sanitaire mogelijkheden en geen verharde wegen. Het was bar gesteld met alles en iedereen. Wat de graanschuur van Turkije had moeten worden werd een instabiele feodale regio waar niet naar omgekeken werd. Of dat al niet genoeg was voor de ‘progressieve moderne’ Kemalisten werd martelen van andersdenkenden een soort van hobby voor hen. De mensenrechten werden geenszins gerespecteerd. Alevieten, Koerden, Soennieten geen van hen mocht rekenen op sympathie van de militaire marionettenregering. Alles werd de kop ingedrukt.
Middels een rigide bureaucratie en een beperkte rechtsinspraak ontmoedigden ze de democratische wil van het volk. Economische recessies volgden elkaar vervolgens in rap tempo op. In 1994, 1998, 1999, 2000 en 2001 waren er crisissen. 5 in 7 jaar tijd. De hyperinflatie van 67% was niet te stuiten. De corruptie bereikte zijn hoogtepunt toen er tijdens een dodelijk ongeluk in Susurluk politici samen in een auto zaten met de grootste maffiabazen van Turkije. De schulden bij het IMF stapelden zich met de dag op. (schulden die sinds kort afbetaald zijn) Het GDP lag vergeleken met nu een 5 tal keer lager. Het protectionistische beleid zorgde ervoor dat het land in een diep dal terecht kwam. De enige vriend van een Turk is een Turk was de slogan. Echter had die Turk de buitenlander heel hard nodig. Volgens de Kemalist was het liberaliseren van de economie het verkopen van het land aan de vijand.
Pas na Özal, de eerste president van Koerdische komaf leek er verandering te komen in het economische beleid. Hij introduceerde politieke en economische hervormingen. Een aantal sectoren werden geprivatiseerd en middels het GAP project werd er geld gestoken in het zuidoosten van Turkije. Na het overlijden van Özal volgden wellicht de meest rampzalige jaren ooit voor Turkije. In 2001 met de komst van Erdogan kwam daar verandering in. De straatvechter uit Kasimpasa Istanbul. De charismatische retoricus, ooit vastgezeten om een gedicht dat hij had voorgelezen, won overweldigend de verkiezingen in 2002. Een nieuw tijdperk trad in. Een tijdperk waarin er tot aan nu enkel economische voorspoed zou komen.
Het economische succesverhaal van Erdogan is ondertussen bij eenieder bekend. Turkije is de powerbroker van de regio geworden. Turkije maakt zijn eigen helikopters, vliegtuigen en is sinds kort begonnen met het bouwen van zijn eigen vliegdekschip. Rechten van Koerden zijn welhaast gelijkgetrokken. Koerden kunnen weer in het Koerdisch zingen. Koerdisch werd een keuzevak in het onderwijs en de Koerdische entiteit werd in het parlement openlijk erkend. De bloedbaden aangericht op alevieten werden voor het eerst toegegeven door de Turkse regering. Kerken werden hersteld in hun oude hoedanigheid.
Assyriërs trokken weer terug naar hun provincie Mardin. De werkloosheid is nog steeds met zo’n 10,5% hoog, maar een stuk lager dan in de tijd van de Kemalisten. Het gat van de trade deficit werd een stuk kleiner. Het mortgage-syteem op de huizenmarkt werd geïntroduceerd. Sloppenwijken werden gesloopt en de burger kreeg in plaats daar van weer bewoonbare huizen. De leerplicht werd uitgebreid van acht jaar onderwijs naar twaalf jaar. Schoolboeken werden gratis. Alle provincies in Turkije kregen hun eigen universiteit. Bovendien werd er in 2003 samen met Unicef de campagne ‘Kom op meiden, naar school!’ (Haydi kızlar okula!) gestart. Maar bovenal zorgde hij voor gratis zorg, een klein pensioen voor ouderen en een verbetering van de infrastructuur van Turkije.
Zijn succesverhaal stuitte tegen het zere been van de Kemalisten. Hun populistische leuzen dat Turkije een seculier land is en dat zal blijven werd door het steeds hoger opgeleide Turkse volk niet meer aangenomen. De huidige regering heeft in die 11 jaar tijd niet één keer de intentie gehad om een theocratie te installeren. Daar in falend wilden de Kemalisten middels een false flag missie, Ergenekon, het gezag ondermijnen van de regering. Plan was om een aantal aanslagen te plegen in Turkije om zo chaos en onrust te creëren en daarbij de schuld in de schoenen te schuiven bij de heersers van het land.
Geheime diensten hadden op tijd door dat er aanslagen beraamd werden op burgerdoeleinden. Geluidsopnames, schriftelijke correspondenties en gevonden explosieven waren bewijzen waar men niet om heen kon. Vanuit Europa klonken de alsmaar zelfde verwijten dat er meer dan 100 journalisten vastzaten in de Turkse cellen. Niet wetende dat die journalisten verdacht waren op het beramen van aanslagen. Geen van hen zit vast op hun schrijven en eenieder van hen krijgt een eerlijk proces. Zoals het een rechtsstaat betaamt.
Voorts is er de omgang met de Koerdische kwestie. De regering strijdt sinds begin jaren 80 tegen een leninistisch-marxistische terreurbeweging. En het was niet alleen de Turkse regering die dat deed. Het was tevens de Koerdische Hezbollah die vocht tegen de leninisten van de PKK. Het verschil tussen beide bewegingen was dat de Hezbollah van Turkije een islamistische staat wilde maken en de PKK uit was op opdeling, met als doel een communistische Koerdische heilstaat. Dat de PKK geen vertegenwoordigers waren van de Koerden werd maar alleszins duidelijk toen de AKP de politieke arena betrad. Vele gelovige Koerden stemden op de AKP. Immers dat was de partij die de islamitische principe nastreefde en geen onderscheid maakte tussen entiteiten.
Het zwart wit denken van westerse journalisten inzake deze kwestie getuigt van een gemakzucht en nalatigheid om de kwestie beter te willen begrijpen. Het is nooit een kwestie tussen Koerden en Turken geweest. Het is een kwestie tussen de overheid en een leninistische terreurbeweging geweest. Erdogan heeft anders dan bijvoorbeeld de Spaanse regering die de Batasuna verbood, een partij die openlijk terreur verheerlijkt geaccepteerd in het Turkse parlement. Daarnaast is hij met de leninistische terroristen vredesonderhandelingen aangegaan. Een actie waar ik persoonlijk mijn vraagtekens bij zet.
Veel van deze positieve ontwikkelingen lijken de demonstranten ontgaan te zijn. Zij blijven zich obsessief vastklampen aan romantische linkse en kemalistische idealen die niet gesteund worden door de meerderheid van de bevolking. Één van de triggers van hun idealen was de maatregel van de regering om de verkoop van alcohol te beperken. Hierbij mag er tussen 22:00-06:00 geen alcohol meer verkocht worden in winkels en restaurants in de buurt van scholen en moskeeën. Een maatregel ontstaan vanuit de vele verkeersongevallen in Turkije. In 54% van de gevallen zit daar namelijk alcohol in het spel. Een restrictie met een goed doel en die niets te maken had met een zogenaamde islamitische wetgeving. In vele andere niet islamitische landen gelden immers allang restricties inzake alcohol.
Een tweede trigger was het plan om een winkelcentrum te bouwen in het Gezi-park op Taksim. Dit bracht een terechte bezorgdheid mee bij het volk. Bij de rechtsgang zou de bevolking en belanghebbenden te weinig betrokken zijn geweest. Te rigoureus besloot men om de bouwplannen door te willen drukken. Dat de huidige Turkse regering vervolgens weggezet werd als tegenstanders van groen en natuur was niet te onderbouwen. Nog nooit zijn er zoveel bomen geplant in Turkije als onder de huidige regering. Rentmeesterschap werd door deze regering onmiskenbaar gewaarborgd.
De rellen hebben ons laten inzien dat de politie meer dan repressief gedrag heeft vertoond. Er was ten tijde van de demonstraties sprake van censuur in de Turkse media. Echter was het gedrag van de relschoppers disproportioneel. Molotovcocktails, anti-islam retoriek, geweld en slogans waarbij er werd geschreeuwd om het aftreden van een democratisch gekozen premier waren hier een aantal voorbeelden van. Hoe we het wenden of keren. Turkije zal met al zijn minderheden en groeperingen een land van verscheiden meningen blijven.
Het is aan Erdogan de taak om premier te zijn van alle burgers van het land. Vrijheid van demonstreren en vrijheid van meningsuiting dienen door hem beschermd en gerespecteerd te worden. Het is de taak van beide partijen om de toenadering te zoeken. Immers zelfkritiek en bereidheid tot consensus is vereist voor een duurzame oplossing.
25 Reacties op "‘Het succesverhaal van Erdogan stuit tegen het zere been van de Kemalisten’"
Veel dank voor dit degelijke en intrigerende stuk. Feit blijft dat het verhaal wederom zeer gekleurd is en het is evident aan welke kant de schrijver staat. Het lijkt wel dat links activisme in Turkije niet serieus moet worden genomen.
Heel helder. Dank je.
Juan, zwaaaaar met je eens
@Juan T
Jammer voor uw zogenaamde vredelievende activisten maar, het geluid dat deze artikel verkondigd is het geluid die ik ook hoor uit veel Turkse kringen. Die zogenaamde linkse activisten van u, die zijn niet zo heilig als u denkt dat ze zijn. Dit heeft niets met democratie te maken maar, met destructie van een land die op economisch gebied vooruitgang boekt.
Die kemalisten beginnen nu wel een beetje zielig te doen. Ze zijn lang aan de macht geweest en hadden geen successen gekend maar, nu een niet kemalist aan de macht is en het wel goed doet. Kunnen ze het niet hebben. Ik hoop dat de politie nog harder optreedt daar. Ze verdienen het.
Mooie artikel en er zit zeker een kern van waarheid in.
@supertokkie ik weet niet of jij jezelf een moslim noemt. Ik zie dat je super nationalist bent. Maar laat ik je wat zeggen profeet mohamed vzmh heeft ons al gewaarschuwd in hadiths (overleveringen) dat (overdreven) nationalist zijn (net als wilders) de ziekte is die verdeeldheid onder mensen brengt (racisme etc).
Uitstekend artikel. Waarvan akte.
LOL ! Kijk kijk hem dan!Kansloze/ identiteitsloze arabisch en/of berbers sprekende marroekaanse nederlanders hahahahahah!!!! jullie TURKEN haters marroekanen moeten nniet doen nnet of jullie veel weten over Turkije .Maak je eerder zorgen om Prostitutie land marroekanen land zgabie …
1.-Of ik een moslim ben doet er toch niet toe, geloof is iets voor jezelf.
2.-Ik en idealistische Turken willen niet bij een groep horen, Ik en idealistische Turken behoren al bij een groot volk of ras, dat is voor ons meer dan genoeg.
3.-Je bent een semiet en een marroekaan op het wijblivjenhier actief die tussen de Turken in probeert te komen e haat te zaaien onder niet Turken.of dit je lukt is een ander verhaal. ik denk zelf dat je een spion van de semitische arabierenn en mason ben.Je noemt mensen die het Turks volk proberen te verdedigen tegen buitenlanders en semitische arabische + marrokoekaanse invloeden Gffff tfoeee woellah koefar koefar . zo probeer je niets wetende doorsnee mensen te bedriegen en voor je zelf te winnen. zoals ik al zei je probeert tussen het Turks volk in te komen en haat t zaaien…Maar wat ik zeker weet is dat je een pan-arabist ben en heel de wereld het liefst arabisch ziet, om te beginnen met noord-afrika, het noordelijke deel van de sub-sahara, delen van de balkan, het midden-oosten, centraal-azie, pakistan en delen van india en indonesie. omdat een aantal, grote en belangrijke, gebieden bewoond worden door de 300 miljoen Turken moeten jullie semitische arapieren religieuze racistenn ons natuurlijk voor jullie zelf winnen en de arabisering toepassen..
4.-ik zelf denk ook dat je lid ben van een semitische rascistische marroekanen sekte dat de dood toewenst aan alles en iedereen dat niet semitisch arabisch en marroekaans is . typisch wahabisme en salafistiche marrokoenen religeuze racisme !
5.-profeet mohamed ? ik ben Turkist en Turanist en NIET pan-arabist .heb je dat begrepen marroekaanse racist en facist .
6.-Precies nationalist zijn net als wilders zijn is ziekte die verdeeldheid onder mensen brengt zie arabische lente zie je marroko ? Maar mede dankzij Turken zullen we religeuze racisme en trotse arapisme en marroekanisme nationalisme vernietigen in arapierenn landen en marroekannen land maar ook racisme in europa zal vernietigt worden mede dankzij Turken .
7.-Abdelmajid ofzo hij staat ook achter al zijn rascistische opmerking over Turkije en Turken …
Grappige/idiote artikelen Haci Tekinerdogan pkk/barzani en erdogan stijden dus tegen TURK VOLK ?
@Suoertokkies.
Zo, dat is dan ook duidelijk. We hebben dus hier te maken met extreem rechtse nationalist afkomstig van Turkije die een atheïst is.
Dan is dat ook duidelijk. Alle kenmerken zijn er om jouw voortaan Kemal Wilders te noemen. Ik zou zeggen geef jezelf op bij de volgende verkiezingen. Beter nog neem contact op met ehsan jami die kan je van goede tips voorzien.
Een fijne avond nog.
Jammer dat je totaal niet spreekt over Erdogans vele vanity projects, waar het volk nul inspraak in kreeg: zijn megamoskee op Camlica hill, die tweede Bosporus…. Maar ook de ronduit schimmige gang van zaken rond nieuwbouwprojecten in Sulukule en Tarlabasi, de sluiting van het Haydarpasa station, de sloop van het Emek theater, etc etc. DAT is wat mijn vrienden in Turkije oom tegen de borst stuit. Erdogans gedram en blinde arrogantie.
Owja marroko is een prostitutie land exporteren vrouwen naar landen – Dit komt door abdel en koningde tiende van marrokanen land samen met Schotland zijn wij marroekanen een van de weinige landen waar mannen jurken en rokken dragen.daarom domineren marroekaanse vrouwen de arabische economie.
Vermakelijk en leuk geschreven stuk, echter zo gekleurd en zo weinig over Erdogan’s autocratische neigingen dat het als informatiebron niet serieus te nemen is.
Ik ken het Turkse politieke milieu niet zo, maar zijn de Kemalisten die niets met de Islam hebben en zwaar chauvinistisch zijn? Zo ja, proberen Kemalisten dus de regering omver te gooien en zo de macht proberen over te nemen?
Is de schrijver dronken ofzo? Miljoenen mensen zijn de straat op gegaan en dagelijks gaan nog honderdduizenden de straat op, om de democratie te redden. Al die pietpraat over Kemalisten die moslims willen onderdrukken. Ik ken ze niet, en de jongeren die nu hun steden verdedigen van bloeddorstige islamitische zedenpolitie hebben nooit in die tijd geleefd. Alle jongeren in Turkije kennen enkel de onderdrukking van de AKP. Wil je praten over hoofddoeken of weet ik wat? Het is de AKP die al 10 jaar hier niets aan heeft gedaan, dus doe er een sok in. De AKP is net zo terroristisch als de CHP.
Het stuk leest als een mening van een fanaat die genuanceerd wil klinken. En voorwaar ik zeg u, veel mensen vinden dit stuk zeer genuanceerd.
Beste Haci,
Geweldig geschreven !
Ik vind ook dat de westerse media te zwart wit denken en te partijdig zijn (pro-kemalisten).
Een goed voorbeeld is dat er Alevieten bestaan die lid zijn van de AKP echter in de westerse media wordt de situatie afgebeeld alsof het zou gaan om een strijd tussen orthodoxe moslims en moderne moslims.
Daarnaast vind ik dat de Kemalisten best een toontje lager mogen zingen.
De Kemalisten hebben Turkije helemaal kapot gemaakt met hun overdreven regels zoals hoofddoekverbod op scholen enz.
Ik vind dat Marokko een goed voorbeeld is van een Moslimland dat goed meedoet met de moderne ontwikkelingen maar tegelijkertijd vrijheid van Godsdienst huldigt.
In Marokko heb je de vrijheid om een hoofddoek te dragen op alle plekken maar tegelijkertijd heb je ook de vrijheid om de hoofddoek niet te dragen.
Daarnaast is de staatshoofd een praktizerende moslim maar tegelijkertijd is hij ook modern.
Dat is veel evenwichtiger dan het toenmalige Kemalistische Turkije.
Daarnaast heeft Turkije nu haar complete identiteit terug sinds de AKP aan de macht is. Tijdens de Kemalistische regeerperiode verkeerde Turkije in een ontkenningsfase. Turkije wilde in alle opzichten lijken op westerse landen. Turkije vergat dat ze behalve Westers ook Oosterse roots heeft en Islamitisch is.
Turkije was tijdens de Kemalistische periode helemaal uit evenwicht.
Nu heeft Turkije haar evenwicht terug en daarom is het land ook sterk geworden zowel in Economisch opzicht als in de Internationale politiek. Dat is omdat ze hun roots hebben herontdekt. Turkije is nu erg modern maar tegelijkertijd houdt men weer vast aan de Oosterse roots waardoor het sterker is geworden.
Dit is niet alleen maar aan de AKP te danken maar vooral aan de sterke wil van de meerderheid van het Turkse volk, dat het helemaal zat was om religieus en cultureel onderdrukt te worden door de Kemalisten. De Turken wilden eindelijk weer terug naar hun roots om weer een sterke basis op te bouwen en daardoor ook sterker en zelfverzekerder de moderne ontwikkelingen te kunnen bijhouden in de wereld.
Karim het is handig als je meningen en feiten van elkaar scheidt. Hoewel ik tegen de fundamentalistisch seculiere ideologie van de ‘kemalisten’ ben, lijken de ontwikkelingen op economisch en internationaal politiek vlak niet per sé het gevolg van het terugkrijgen van de ‘eigen’ identiteit. De AKP heeft voor stabiliteit gezorgd, dankzij een breed draagvlak maar ook omdat een aantal gedurfde beslissingen zijn genomen waaronder de aanpak van de machtspositie van het leger. Zij dienen het parlement te dienen en niet andersom. Danzkij de stabiliteit kon Turkije haar economische potentie benutten, een groot deel van de economische ontwikkeling komt echter ook door de vele bouwprojecten, het is nog maar de vraag in hoeverre dat duurzame economische groei blijkt. Dankzij de economische groei kon Turkije zich ook op internationaal politiek gebied ontwikkelen. Turkije krijgt hiervoor echter ook veel steun van de VS, het is nog maar de vraag in hoeverre Turkije haar machtspositie behoudt als ze zich minder volgzaam ten opzichte van de VS opstelt.
In Marokko heeft het parlement slechts beperkte bevoegdheden, daarom zou dat land geen voorbeeld moeten zijn. Hoewel Erdogan zich wel steeds meer als een autocraat opstelt en de overdracht van bevoegdheden naar de president die hij nastreeft doet wel vermoeden dat hij graag eenzelfde machtspositie als de Marokkaanse koning zou willen hebben. Behalve dat het een arrogant en illegitieme opstelling is brengt dit aanzienlijke risico’s met zich mee omdat hij met deze opstelling behalve de kemalisten ook andere groepen van zich vervreemdt. Niet echt bevorderlijk voor de stabiliteit.
@Karim
Dat is een verhaal die ik ook vaak hoor in sommige Turkse kringen. Hoe westers sommige kemalisten ook willen zijn. Ze kunnen niet de islamitische gedeelte van Turkije negeren en hun wil opleggen aan anderen. Accepteer dat Turkije altijd een islamitische tintje zal hebben.
Ik hoor vaak verhalen van dat religie het echte probleem is en dat zonder religie alles beter is. Tegen dat soort mensen zeg ik laten we niet vergeten dat juist door het oprukkende westerse atheïstische geloof het juist slechter gaat met de wereld.
Of denken jullie dat Wilders in een god gelooft of Hitler?
Gedrag van gelovige christenen, moslims en joden die hun boeken volgen die hebben geen tijd om relletjes te schoppen of huizen te vernielen. Die zijn beter af om hun tijd te steken om god te aanbidden in voorbereiding op hun laatste uur.
Sorry maar voor mij is religie niet het probleem. Maar de mentaliteit van sommigen is juist het probleem. Ze geven liever iemand anders de schuld dan toe te geven dat zij verkeerd zitten.
Verhelderend: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3454672/2013/06/07/De-geldsmijterij-van-Erdogan-heeft-de-Turken-een-enorme-kater-bezorgd.dhtml
He Karim verhuis lekker naar Marokko als je t zo geweldig vind, een land waar mensen in de stad nog op straat poepen en plassen. Zo ken ik Turkije niet.
Een ander geluid
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/21661_de_waanzin_slaat_toe_in_turkije/
Mooi geschreven Haci! Deze is voor al mijn geliefde Turken.
Turkije altijd nummer 2
Ottoman altijd nummer 1
Zonder islaam geen glorie, geen vrede, geen rijk wat uitstrekt vanaf de Atlantische oceaan tot aan de Indische oceaan. Een rijk waar iedereen welkom is en met respect behandeld wordt.
Barak Allaahoe fiek Haci, mooi artikel.
Mensen zijn nooit tevreden. Wat duidelijk is, is dat Erdogan en zijn politiek veel beter zijn dan die Kemalisten……
Dat ook Erdogan beslissingen neemt waarmee men niet tevreden is, is onontkoombaar. Want je kunt niet alle inwoners tevreden stellen.
Oja: “rechten Koerden en Turken gelijkgetrokken”. Twee woorden: Leyla Zana.
Democratie is trouwens niet het zelfde als de dictatuur van de meerderheid.
@Karim: Prachtig geschreven. Chapo man!
@Abdelmajid
Dit is een oude post maar ik wil graag reageren op enkele van je beweringen.
“Ik hoor vaak verhalen van dat religie het echte probleem is en dat zonder religie alles beter is. Tegen dat soort mensen zeg ik laten we niet vergeten dat juist door het oprukkende westerse atheïstische geloof het juist slechter gaat met de wereld.
Of denken jullie dat Wilders in een god gelooft of Hitler?”
Ik hoop niet dat je wil ontkennen dat religie, en het te serieus nemen ervan (in de zin dat je, wat jij denkt dat jouw god wil, wil opleggen aan anderen) toch dagelijks zeer ernstige negatieve gevolgen heeft. Bovendien is er geen enkel bewijs voor je bewering dat het “slechter gaat met de wereld”, integendeel, het gaat steeds beter: door de steeds groter wordende informatieverschaffing en het feit dat er in de media altijd gefocust wordt op negatieve zaken (het journaal is vrijwel altijd een opsomming van alleen maar slecht nieuws), krijg je echter het verkeerde idee dat het tegendeel waar is.
Verder schijn je te denken dat atheisme een geloof is: atheisme is simpelweg de rationele instelling van iemand, die vindt dat er niet afdoende (lees: geen) bewijs is om in het bestaan van een almachtige schepper te geloven.
Ik ben het met je eens dat seculieren soms iets te ver doorschieten in hun ideologie (het zijn ook maar mensen). Ik ben het bijvoorbeeld helemaal met je eens dat vrouwen die een hijab willen dragen, dit moeten kunnen doen (behalve misschien in hele zeldzame gevallen waarbij bijvoorbeeld precieze identificatie van een persoon op basis van uiterlijk belangrijk zou kunnen zijn, maar dit is een praktische, geen ideologische overweging).
Aan de andere kant, moet je ook de beweegredenen achter een dergelijk hijabverbod nooit vergeten: het feit dat er wel degelijk relatief grote hoeveelheden vrouwen zijn (en zijn geweest) die de hijab niet echt uit eigen overtuiging dragen, maar onder externe druk. Omdat het onmogelijk is om in elk individueel geval vast te stellen wat er speelt, blijft het lastig om de balans te vinden met betrekking tot de vrijheid van het individu.
Verder is het ook belangrijk te realizeren dat geloof en secularisme twee orthogonale begrippen zijn: secularisme heeft in principe niets met ongeloof te maken, maar simpelweg met de overtuiging dat er scheidslijn moet zijn tussen geloof en overheid, omdat in het verleden gebleken is dat het hebben van religieuze machthebbers kwalijk kan zijn.
Waarom je Wilders en Hitler erbij haalt, is mij niet helemaal duidelijk. Alsof deze personen representatief zijn voor ongelovigen… Die suggestie lijkt me totaal uit de lucht gegrepen. Hitler was een (pragmatische) Christen, en over Wilders zijn overtuigingen durf ik niets te zeggen, maar ook al waren ze beiden atheisten, dan nog is het een rare opmerking om te beweren dat je kunt extrapoleren vanuit die twee naar andere individuen. Ik geloof dat de Koran zegt dat niemand verantwoordelijk gehouden mag worden voor de daden van een ander (ook niet als die persoon met hem geassocieerd is op welke wijze dan ook). Zie 35:18