De overheid is van plan om de Nederlandse nationaliteit af te pakken van jongeren die deelnemen aan de jihadistische strijd. Er gaan een hoop dingen mis in Nederland. Onder andere het feit dat de overheid de problemen van de samenleving negeert. Jongeren in Nederland die radicaliseren zijn vrijwel allemaal jongeren die uit moeilijke wijken komen, uit gescheurde gezinnen, van ouders die moeilijk weten hoe hun kinderen om te leren gaan met vrijheid.
Meestal hebben deze jongeren ook een verleden waarin ze met de politie in aanraking zijn gekomen. Ze vinden op een gegeven moment heil in het geloof en hebben opeens een ‘nobel’ doel in het leven waarnaar ze kunnen streven. Jihadisme werkt als een magneet. Hun minderwaardige gevoelens verbergen ze om te bewijzen dat ze niet inferieur en zwak zijn. Want van binnen is dat wat ze voelen, gemaskeerd door etiketten als ‘helden’ en ‘dappere’ jongeren. Maar dan allemaal verpakt in de naam van het geloof.
Zonder verder te gaan met uitleggen is het duidelijk dat de problemen veel dieper liggen dan men denkt. Het is erg naïef van een overheid om dan met zo’n oppervlakkige maatregel te komen. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat dit ruikt naar discriminatie. Hoe je het wendt of keert, deze jongeren zijn Nederlandse jongeren die hier geboren zijn, en de samenleving moet dat accepteren zonder steeds te kijken naar hun oorsprong. De samenleving moet gewoonweg accepteren dat jihadisme een Nederlands product is.
De jongeren zijn hier opgegroeid en ze beheersen de Nederlandse taal beter dan de taal van het land waar hun ouders vandaan komen. Bovendien zijn er ook genoeg Hollandse bekeerlingen die jihadistische gevoelens koesteren. Wat doe je daarmee?
De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen in plaats van steeds met dit soort PVV’achtige maatregelen te komen, die eerder als doel hebben de populariteit te vergroten bij het publiek dan daadwerkelijk de problemen bij de wortel aan te willen pakken.
Politici en een visie van nul komma nul. Ook daar is waarschijnlijk flink op bezuinigd.
63 Reacties op "‘De samenleving moet accepteren dat jihadisme een Nederlands product is’"
In plaats van zelf een krachtig statement te maken tegen de idiotie van dit soort ronselpraktijken kruipt de schrijver van dit stukje weer in zijn schulp. De slachtofferrol die men keer op keer weer benut, daar moet ik van kotsen.
Volgens uw mening discrimineren politici die zich afzetten van dit soort Jihad-strijders. Dan zeg ik, waarde schrijver, dat u op uw beurt policiti discrimineert.
@Johannes, typische reactie. Ik walg van mensen als jij, die voor de meest harde maatregelen zijn, als het om allochtonen gaat, maar zielig lopen te doen als “hardwerkende” witte autochtonen worden getroffen. Mensen als jij zijn de oorzaak van de polarisatie, alleen is polarisatie makkelijk te absorberen, wanneer je ruim in de meerderheid bent. De minderheid beschuldigen van een slachtofferrol, wanneer deze dag in dag uit belaagd wordt door media en politiek, is te gek voor woorden, maar niet vreemd als je kijkt naar het verleden, waarin menig volk zich bedient heeft van fascistische praktijken tegen “indringers” ongewenste elementen” onder het mom van een vermeende dreiging die uit zou gaan op hun cultuur. Dit is een fascistisch wetsvoorstel, omdat het uitgaat van de etniciteit van een persoon. Kritiek wegwuiven als de welbekende slachtofferrol, daar druipt een walgelijke arrogantie van af, die voortvloeit uit het niet kunnen accepteren van minderheden in je midden. Laat staan dat ze een mening hebben over jou, als oorspronkelijke bewoner.
“Jongeren in Nederland die radicaliseren zijn vrijwel allemaal jongeren die uit moeilijke wijken komen, uit gescheurde gezinnen, van ouders die moeilijk weten hoe hun kinderen om te leren gaan met vrijheid.”… en moslim
Jongeren in Nederland die radicaliseren zijnn meestal marroekannen rarararara hoezou dat toch komen ?
@Ramazan
Vergeet niet dat er niet al te lang geleden (door autochtonen) vrijwel hetzelfde gereageerd wordt op de volgens mij toch echt e autochtone Tanja Nijmeijer logen er niet om.
Ik vermoed dat eerder dat mensen zoals jij oorzaak zijn van polarisatie.
P.S. was dat ironisch bedoelt… afgeven op de slachtofferrol van de minderheid, door de in de slachtofferrol te kruipen?
Johannes, dinges en supertokkies… Proberen jullie op deze manier een normale discussie aan te zwengelen??? Gaat niet lukken hoor. Proberen we het probleem op te lossen of willen jullie alleen komen spuien? Dan kunnen jullie beter op geen stijl, pownews of pvv of stormfront sites gaan spuien. Daar is iedereen het met jullie eens.
@Hensely
Gaan die vragen niet op voor Badr Youyou, of Ramazan?
Ik probeer geen probleem op te lossen. Ik probeer slechts te provoceren tot beter onderbouwde meningen die minder kort door de bocht gaan.
Jij kunt je niet voorstellen hoe het voelt om hier gediscrimineerd en constant over een kam geschoren te worden. De constante beschuldigingen naar ons voor de daden van enkele extremisten. Alleen maar opdat ik (politiek rechts georiënteerd) autochtoon ben.
Dinges, al was je wiegel of bolkesteijn zelf…. Of nog rechtser. Ben je liberaal? Dan geloof je in vrijheid. Als je het stukje van badr niet waardeert of je hebt ( misschien wel terechte) kritiek? Reageer dan inhoudelijk. Je geef n ieder geval toe dat je provoceert. Probeer eens een andere houding. Je zal dan ook andere antwoorden krijgen. Je komt over als iemand die alleen maar op moslims hakt.
Mooi geschreven, ik denk dat inferioriteitsgevoelens een belangrijke rol spelen bij radicalisering. Je ziet de groei in jonge jihadisten bijna overal dus het lijkt mij geen typisch Nederlands of westers product. Ik vrees verder dat de overheid zelfs als zij dat zouden willen (ipv alleen met goedkope symboolpolitiek bezig te zijn) dit fenomeen niet kan stoppen.
@Dinges, nee ik ben niet ironisch. Ik heb gemerkt dat autochtonen veel moeite hebben, met dreigingen die afkomen op hun zielige leventje, maar een ander wel heel makkelijk kunnen haten en met de vinger kunnen nawijzen. Best hypocriet. Dit is een fascistisch wetsvoorstel, omdat het uitgaat van de etniciteit van de dader. Een tokkie pakken ze geen paspoort af. Terrorisme kan je breed definiëren en een verkeerde mening, wat al gauw het geval is als allochtoon in NL, kan je dus je paspoort kosten. Als laatste, het maakt niet uit of je hier geboren bent of niet, je bent en blijft een indringer en ongewenste element is de boodschap die hier van uit gaat. Los hiervan, is dit weer de zoveelste poging van de politiek, in het bijzonder de VVD, om over de rug van minderheden, politiek gewin te behalen, omdat het nu eenmaal hartstikke slecht gaat en de vooruitzichten voor NL zijn ook niet al te best. NL zit in zwaar weer, voor de komende 10 jaar. Trieste mensen toch.
@Hensely
Ik vraag het nogmaals.
Waarom gaan die vragen niet op voor Badr Youyou, of Ramazan?
Waarom kom ik over als iemad die op moslims hakt, waar Ramazan, en veel van zijn “Geestverwanten” in jouw ogen toonbeeld van respectvol, inhoudelijk, wel gearticuleerd en doordacht reageren?
Hopelijk niet omdat wij kritische autochtonen toch altijd de dader zijn?
@Dinges, nee ik ben niet ironisch. Ik heb gemerkt dat autochtonen veel moeite hebben, met dreigingen die afkomen op hun zielige leventje, maar een ander wel heel makkelijk kunnen haten en met de vinger kunnen nawijzen. Best hypocriet. Dit is een fascistisch wetsvoorstel, omdat het uitgaat van de etniciteit van de dader. Een tokkie pakken ze geen paspoort af. Terrorisme kan je breed definiëren en een verkeerde mening, wat al gauw het geval is als allochtoon in NL, kan je dus je paspoort kosten. Als laatste, het maakt niet uit of je hier geboren bent of niet, je bent en blijft een indringer en ongewenste element is de boodschap die hier van uit gaat. Los hiervan, is dit weer de zoveelste poging van de politiek, in het bijzonder de VVD, om over de rug van minderheden, politiek gewin te behalen, omdat het nu eenmaal hartstikke slecht gaat en de vooruitzichten voor NL zijn ook niet al te best. NL zit in zwaar weer, voor de komende 10 jaar. Trieste mensen toch.
@Hensely
Als er hier daadwerkelijk gasten van stormfront komen zou ik hen even zo goed “hakken”.
Aangezien dit wijblijvenhier is [mooie naam die mensen met een rechtse overtuiging hakt] en die gasten hier niet zo vaak opduiken (op artikelen waar ik reageer) zal moslims van hetzelfde niveau hakken maar moeten volstaan.
Mijnheer Mohammed Rabbae junior kan het allemaal mooi vertellen maar natuurlijk zijn deze maatregelen niet alleen begrijpelijk en verstandig, ze zijn ook uiterst effectief.
Waarom zou je als land nog langer tijd, geld en energie stoppen in wandelende tijdbommen vol met haat die zich alleen Nederlander voelen als er iets te halen valt en verder alleen maar over Allah kunnen drammen. Gun die mensen een leven in hun natuurlijke omgeving.
Zij blij, wij blij, iedereen blij, probleem voorbij.
Nee. Badr en ramazan krijgen gerust van mij te horen. Ik heb de hele cursus mental slavery met goed gevolg doorlopen en voor slachtofferrol ben ik allergisch. Cijfers liegen niet en ik vind ( mijn mening dus) dit stuk van badr een goed geschreven stuk. Bij andere topics van badr of anderen benik het pertinent oneens en laat dat weten. En dat is prima. Jij hoeft t ook niet met mij eens te zijn, ik vraag mezelf alleen af wat je komt doen. Je begint zelf over moslims. Dat het moslims zijn was iedereen al duidelijk, ik zie weinig anders gelovigen radicaseren en naar syrie gaan om te vechten. We kunnen alleen twee di gen doen… Blijven zeuren dat moslims altijd zeggen dat ze zielig doen, uitkeringen trekken, veel vaker crimineel zijn… Of we kunnener iets aan doen. De meeste moslims wonen en werken zonder problemen in nederland. De anderen moeten we iets mee! Jij vindt jezelf kritisch, ik vind je in herhaling vallen. Allochtonen discrimineren hollanders… Boehoe…
En ja, ik kijk nu ook opsporing verzocht…
@Dinges, het verschil tussen mijn mening en die van jou is, dat die van jou al dag in dag uit wordt verkondigd door de Nederlandse propagandamachine van de media en politiek. Theo Maassen zei het goed, “moslims worden al elke dag gebashed en dan moet ik ook nog eens een schep er bovenop doen” Dit naar aanleiding van het fascistenduo Pauw en Witteman.
Ik vergelijk het met een bokser van twee meter die de kleinere bokser in de touwen heeft en wanneer deze terugslaat, de ringrechter hem vermaant. Dit is wat jullie doen, elke dag en het is crimineel. Provoceren doe je tegen een heersende meerderheid, niet tegen minderheden die al volgens regie gedemoniseerd worden. Jij provoceert niet, jij bent smerig bezig en ik had je al lang een ban gegeven.
@Ramazan
Treurug dat je dat niet ironisch bedoelde.
Wel grappig, ik merk joust dat allochtonen, zoals jij en jouw geestverwanten, juist moeite hebben met dreigingen op hun zielige leventje, en daarop in de slachtofferrol kruipen, het vingrtje wijzen, gecombineerd met veel generaliseringen, en ad hominum aanvallen.
Het woordt racist, of varianten daarop, komt niet zelden terug.
Dit “fascistische” wetsvoorstel gaat om de daden van de dader, niet om de enticiteit. Het gaat immers niet om alle etnische allochtonen, toch? En er waren al gelijksoortige voorstellen bij de vrij autochtone Tanja Nijmeijer.
‘De jongeren zijn hier opgegroeid en ze beheersen de Nederlandse taal beter dan de taal van het land waar hun ouders vandaan komen.’
En daar zit nou precies het probleem waarom jongeren radicaliseren. De meesten van hun die nemen niet eens de tijd om de Arabische taal te bestuderen en om daardoor de Quran beter te kunnen begrijpen. Onthoud dat de Arabische taal veel ingewikkelder en ouder is dan de Nederlandse taal.
Zij willen liever het geloof benaderen via de snelle en verrotte weg. Die alleen maar naar leidt naar destructie. Iemand die verdiept zich al 1 maand in het geloof en je zit hem al de volgende vrijdag plaats nemen op de minbar? jah, lijkt me logisch dat je zulke halvegare mentaliteiten krijgt. Islam is daar niet de schuldige van maar hun domme/luie mentaliteit is daar de schuldige van.
Als ze de tijd nemen om de Arabische taal te bestuderen. De tijd nemen om alle wetregels omtrent jihad, de tijd nemen om alle zaken die deze onderwerp behelzen om te bestuderen. Zou het hun veel dichter bij allah swt kunnen brengen, in plaats dat het hun naar destructie brengt.
Tegenwoordig zie ik in de maatschappij moslim geleerden uit de grond herrijzen net als paddenstoelen. Iedereen is opeens een geleerde en iedereen die weet alles. Ze denken dit maar in werkelijkheid weten ze niets.
Als je hun al vraagt om een aya uit de quran te reciteren. Dan stoteren ze al als een gek of kunnen ze de Arabische taal niet eens lezen. En dat noemt zich een moslim geleerde? walah hawla laquwatah ilabilah.
Zelfs degene die zich zogenaamd geleerden noemen. Die hebben die kennis uit engelstalige of nederlandstalige boeken gehaald. Die boordevol taalfouten, verkeerde vertalingen en interpretaties zitten. En vervolgens gaan ze met deze verkeerde kennis ook nog andere mensen les geven. De meeste islamitische kennis die is in het arabisch. Achtergelaten door geleerden die zich kapot hebben gewerkt om ons iets achter te laten die ons profijt kan brengen in dit leven en in het hiernamaals. Sommigen geleerden hebben zich zelf zoveel bestudeerd en geschreven om ons iets van hun kennis achter te laten. Dat ze zelfs hun gezichtsvermogen zijn kwijtgeraakt door de vermoeidheid ervan.
Dan komt een of ander Europeaan met geen enige kennis van Arabisch of islam en nog enige kennis van een islamitische universiteit, mij vertellen wat de islam inhoudt? subhana allah. Dachten ze dat kennis makkelijk was om te krijgen? nee, kennis moet je voor zweten. Dag en nacht. En kennis moet je ook van de oorspronkelijke bronnen halen in zijn originele taal.
Allah swt zegt in surah yusuf (profeet yusuf) chapter 14 aya ‘2. Wij hebben het geopenbaard – als de Arabische Koran- opdat gij moogt begrijpen.’
En allah swt zegt niet dat hij het heeft geopenbaard in Nederland, turks, chinees of japans maar ARABISCH!.
Ik zeg het vaak en herhaal het. PAS OP WAAR JE KENNIS VANDAAN HAALT. Haal het niet van internet. Als je een beginnende moslim bent. Ga eerst Arabische taal beheersen en de quran leren reciteren in zijn originele taal Arabisch. Doe dit dan ook niet alleen maar met iemand die kennis heeft (een meester). Hou je eerst bezig met deze twee taken eerst. Dat kost je al een hele tijd. Als je pas deze stap onder de knie hebt, dan pas moet je zoeken naar verdere kennis. En als je naar kennis zoekt, weet eerst van wie je kennis neemt. Kijk naar degene zijn biografie en raadpleeg eens waar hij zijn kennis vandaan heeft.
EN HAAL NOOIT JE KENNIS UIT HET INTERNET. Dit geloof heeft 1 weg. En die weg moet je stap voor stap bewandelen. Haastig over deze pad lopen brengt je naar destructie.
Als we daar eens eerst mee beginnen. Dan pas kunnen we praten wat wel goed is en wat niet. Eerst de basis beheersen.
En helaas ontbreekt deze basis bij deze jongeren. Ze lijken toegewijd in het geloof maar in werkelijkheid rennen ze door het geloof heen. Zonder dat ze enige profijt eruit halen. Dat is een typische kawarije waar we dan over praten.
@Hensely
Het is (doch zelden hier benoemt al) duidelijk dat het moslims zijn. Ook is het al bekend dat Nederlandse Syriéstrijders Nederlands zijn. Wat is je punt?
Ik tast nog in het duister naar cijfers, en hoe de radicalisering die overal in Europa plaatsvindt een Nederlands product is. En hoe dat allemaal werkt. Iets waar dit artikel wat vaag over blijft.
“Blijven zeuren dat moslims altijd zeggen dat ze zielig doen, uitkeringen trekken, veel vaker crimineel zijn…”
“We” kunnen dat doen, maar naar mijn weet heb ik dat hier nooit gedaan. Net zo min als ik ooit beweert heb dat alle moslims terrorist zijn overigens. Waarom moet ik mij iedere keer verantwoorden voor jouw aannames?
– – –
“Jij vindt jezelf kritisch, ik vind je in herhaling vallen.”
Tja, Het aanbod op deze website blijft zo eentonig he.
Maar Abdelmajid, er moet toch ook gewoon een nederlandstalige koran en moskee en imam kunnen zijn? er zijn genoeg landen in de wereld waar moslims ook geen arabisch spreken en waar de problemen niet zijn.
@Ramazan
Het verschil tussen jouw mening en die van mij is dat de mijne geventileerd wordt door rechts georienteerde Nederlandse media, en die van jouw door links georienteerde media en allochtone klaagfora (zoals deze).
Verschil tussen ons is dat ik hier geen ongenuanceerde uitspraken over propaganda samenzweringen, demoniseren racisme, of fascisme.
“jij bent smerig bezig en ik had je al lang een ban gegeven.”
Hoe open minded van je. Je zou je kunnen afvragen waarom ik hier desondanks nog ben. Er zijn mensen voor minder gebanned.
@Dinges, je zult jezelf wel heel stoer vinden, van kijk mij eens die moslims op hun plaats zetten. Des te lachwekkender is het, dat mensen als jij niet zelf inzien, dat je slechts een spreekbuis bent van de al afgesproken gangbare mening over moslims en minderheden van de Nederlandse propagandamachine. Jij bent niet stoer, dat denk je. Nogmaals, minderheden provoceren en beledigen is makkelijk als je bij de meerderheid behoort en je een propagandamachine achter je hebt staan. Daarom heb ik geen respect voor jou, omdat jij vanuit een comfortabele positie meent op gelijke voet te discussiëren en je daar nog trots op bent ook. Jij presteert niets, jouw doel is op de kast jagen en beledigen. Jij voegt niets toe. Vandaar de ban, die zou meer dan gerechtvaardigd zijn.
@ ik heb het over zelfverklaarde geleerden en de manier hoe ze geleerden zijn geworden. Dat heeft niets te maken met dat er geen imam mag zijn die een andere taal spreekt om zo doende niet Arabisch sprekekenden het geloof te leren. Hoe je wend of keert goede kennis van de quran. Kan je alleen doen als je het in zijn taal leest het Arabisch en al helemaal als jezelf een geleerde noemt.
Die was voor jouw bedoeld hensely
ik zie soms geleerden voorbij komen die nederlands ondertiteld zijn en hele mooie dingen zeggen. Op deze manier komt voor velen de boodschap beter over. Sowieso natuurlijk voor mensen die helemaal geen arabisch sspreken maar ook voor jongeren die hier zijn getogen en opgegroeid. maar dan is het idd een kwestie van vertrouwen.
Zo zie je maar, geloof maakt meer kapot dan je lief is…
@Ramazan.
Ja, ik vind mijzelf superstoer. Maar heb je ook nog argumenten op dit onderwerp? Of dacht je dat je dat deed met het papegaaien van linkse media propaganda?
Het is waar dat ik niets toevoeg. Ik probeer slechts jou/jullie te provoceren tot betere argumenten i.p.v. jullie kort door de bocht papegaaien van de linkse propagandamachine. Zonder veel succes.
“Nogmaals, minderheden provoceren en beledigen is makkelijk ”
True… een tekening maken bijvoorbeeld.
@Hensley
Die tekst die ik geschreven heb. Die is gericht aan de moslims. Dat is waarom ik sommige termen gebruikte die een moslim alleen kan begrijpen. Het heeft geen racistische tintje of nog roept het op tot racisme.
Ik zou het even wat verduidelijken. De quran wordt in de moskee gereciteerd tijdens het gebed in het Arabisch. Het is onmogelijk om de quran in een andere taal te reciteren tijdens het gebed dan alleen het Arabisch. Dit is iets dat verplicht is in Islam. Oftewel het is een regel van het geloof en Arabieren hebben hier niets mee te maken.
Wat zijn geleerden en wanneer wordt je een geleerde in islam. Geleerden zijn geen mensen die net om de hoek komen kijken. Zij hebben jaren kennis opgedaan over de islam en hebben de naam geleerde verdient om zich zo te kunnen noemen. Het is geen makkelijk vak. Niet iedereen kan zich geleerde noemen. Het zijn schaarse mensen. Maar tegenwoordig noemen sommige mensen zich snel geleerde zonder dat ze veel kennis hebben. Dat zijn mensen die het geloof kapot maken.
En voor de informatie er zijn genoeg geleerden die blonde haren hebben, chinezen zijn of 100% westerling zijn en niet van Arabische afkomst. En deze mensen beheersen naast hun eigen taal (waarin ze hun mensen les geven) ook 100% Arabische taal. Kunnen heel goede preken geven etc. Ik heb nergens gezegd dat Arabieren de voorkeur krijgen boven alles. Mijn excuses als ik niet duidelijk was hierin.
Waarom het belangrijk is om het Arabisch te kennen. Is omdat de quran in het Arabisch is geopenbaard aan profeet mohamed vzmh. Alle overlevering zijn oorspronkelijk in het arabisch (hadiths, uitsraken van de profeet mohamed vzmh). Bij vertalingen gaan veel zaken verloren. Bovendien spreken we hier niet over de moderne Arabisch (die in nieuwskranten of tv wordt gebruikt, maar het klassiek arabisch). Daarom als je jezelf geleerde wilt noemen moet je ook wat kennis hebben over het Arabisch om zodoende moeilijke vraagstukken van gelovigen te kunnen beantwoorden. En als jij als geleerde een diepe kennis hebt. Dan kan je ook makkelijk iets uitleggen in de taal die begrijpelijk is voor je volk zoals, engels etc.
Waar jij over praat hensley. Dat je ondertitelingen ziet voorbij komen etc. Ik heb nergens gezegd dat dat niet mag. Natuurlijk mag alles vertaald worden, de quran mag vertaald worden. Zodat iedereen zijn boodschap kan verkrijgen. Je mag ook Nederlandstalige lessen verzorgen etc. Doen we al lange tijd in veel moskeeën. Zelfs de quran is al vertaald in verschillende talen. Vrijdag preken worden vaak vertaald etc. Daar is helemaal niets mis mee en dat is alleen maar positief en ik moedig het aan. Ik doel alleen op het vak GELEERDE. En dan is engels of nederlands niet voldoende. Maar als degene een diepe diepe kennis wil hebben over de quran dan moet hij zich ook verdiepen in de taal. Dat is waarop ik doel.
Een bekeerling, begint natuurlijk altijd met Nederlandstalige boeken over de islam te lezen. Dat is normaal en er is 100% niets mis mee. Ik heb ook nergens gesuggereerd dat dit niet mag. En als die bekeerling het gebed gaat verrichten dan moet hij wat verzen uit de quran kennen. En dat moet in het arabisch, daarom zul je hem ook vaak Arabische lessen zien nemen om de quran te kunnen reciteren. Of als die analfabeet is dan kan hij naar de quran luisteren. En op deze manier zijn de quran verzen ook uit het hoofd te leren, door alleen naar te luisteren. Islam die werkt niemand tegen in het geloof. Islam zegt zelfs dat degene die de Arabische taal niet machtig zijn en veel moeite moeten doen om de quran te kunnen lezen. Dat zij meer worden beloond door god in het hiernamaals dan iemand die opgegroeid is met de Arabische taal.
Bovendien is het niet verplicht om Arabische taal te kennen om moslim te zijn. Maar voor diepere begrip van het geloof en om jezelf een geleerde te kunnen noemen dan moet je de taal beheersen. Voor de moslims onder ons die geen geleerden zijn (de meerderheid, een geleerde is schaars), die hebben complete beheersing Arabische taal niet eens nodig. Ze kunnen gewoon Nederlandse talige preken volgen en in hun taal de boodschap verkondigen, in hun eigen taal boeken lezen etc. Daar is niets mis mee.
Dit heeft niets met racisme te maken. Ik bedoel als de bijbel oorspronkelijk in Hebreeuws is en als je geleerde wilt zijn dan ga je toch ook Hebreeuws leren?
of ben ik nu een vreemde taal aan het praten?
Ik vind dit artikel een mooi voorbeeld van een vlucht voorwaarts. Er is een wet die ruimte geeft om Nederlanders die de wapenrok van een vreemde mogendheid aantrekken te ontdoen van hun staatsburgerschap. Tienduizenden Nederlanders verloren hun nationaliteit omdat ze bij de SS zaten.
Ik heb geen zin in een land vol tijdbommen die gaan schieten als ze denken dat ze aangevallen worden. Weg met alle moslimfanaten!
Jihad is geen Nederlands product maar komt direct uit de Koran en het leven van Mohammed terug. Met andere woorden, de kern ervan is direct in de Koran terug te lezen. Hoe Moslims dat interpreteren vandaag de dag verschilt, maar het feit blijft dat jihad terug is te vinden in de bronnen van de Islam (Koran en hadiths) en overvloedig ook, niet slechts 1 a 2 verzen of uitspraken. Zodoende heb je als je alle Islamitische stromingen bekijkt ook een aantal ertussen zitten die jihad letterlijk nemen en op de dagelijkse praktijk toepassen. Sommige regimes of personen worden daarmee vijanden van de Islam volgens deze Moslims wat betekent dat er een jihad gaande is. Denk aan de jihad in Kashmir, Tsjetsjenie, China, Israel maar nu dus ook in Syrie tegen de vijand van de Islam Bashar al-Assad. De discussie is slechts in de marge veelal, of het zelfs een religieuze plicht is voor elke Moslim of dat de gehele Moslimgemeenschap wereldwijd (fard al kifaya) een plicht heeft.
Deze jongeren zijn niet gegaan toen ze nog kapitalist waren, of seculier, of democraat, of marxist…nee ze zijn gegaan nadat ze actief Moslim werden en overtuigd waren van het feit dat jihad een belangrijk onderdeel van de Islam is en een martelaar dan ook de hoogste beloning krijgt. En dat is direct in de Koran terug te lezen op verschillende plaatsen. Of een van de tientallen hadith die martelaars voor de zaak van Allah het paradijs beloven.
@Abdelmajid, jouw statement dat de inhoud van de Koran alleen in het Arabisch recht begrepen kan worden, is een diskwalificatie van de Koran. De kernboodschap is bij een goede vertaling universeel interpreteerbaar en toepasbaar. Verder redenerende zou je volgens jou moet je om een geloofsinhoudelijk oordeel te kunnen hebben over het boedhisme, taoisme, hindoeisme, christendom, jodendom, enz. dus eerst de taal van de grondlegger machtig moeten zijn? Dit is m.i. een goedkope taktiek om de discussie over de inhoud uit de weg te gaan en/of intellectueel snobisme. Deze taktiek werd overigens ook eeuwen toegepast door de christelijke geestelijkheid, die vonden dat de Bijbel uitsluitend in het latijn goed begrepen kon worden. Waardoor de minder ontwikkelde christelijke volgelingen afhankelijk waren van de priesters en theologen en inhoudelijk dom gehouden werden. Er zijn ontelbare vertalende arabisten die vloeiend Arabisch, ook de klassieke vorm, spreken, die veel meer weten van de ontwikkelingshistorie van de Koran dan de gemiddelde Arabische schriftgeleerde. Zij bewerkstelligen dat het recht begrijpen van de Koran, zonder Arabisch te spreken zeer goed mogelijk is. Mohamed was zelf analfabeet, dus alles wat er opgeschreven is, voornamelijk door Zaid ibn Sabit bijeengebracht, is al een interpretatie en niet de woorden neergeschreven door de grondlegger zelf. Daarbij zijn veel verzen later erbij verzameld van wat anderen er nog van wisten, ook interpretaties. In de eeuwen daarna is er veel over gediscussieerd, tot oorlogvoering om inhoudelijke en tekstuele verschillen aan toe, wat nu de rechte tekst is. Er zijn ook genoeg niet bewezen aannames aantoonbaar in de wordingsgeschiedenis van de Koran, zonder het tot een onbruikbaar boek te verklaren. Dit geldt evenzeer voor vertalingen. Jezus heeft ook geen letter op papier gezet, dat hebben de vier evangelisten gedaan, vanuit hun eigen aantoonbaar verschillende interpretatie. Er waren echter meer evangelisten, ook mensen die tot zijn directe gevolg behoorden, maar die niet canoniek werden verklaard door het christelijke establishment een paar honderd jaar later. Zo ging het ook met de Koran. Dus absolute zekerheid over dat wat in de Koran staat ook daadwerkelijk door Mohamed gezegd is heb je niet . Dat neem jij aan. Hoe weet jij dat de Koran het woord van God is? Omdat het in de Koran staat? Dat is geen bewijsvoering. Dat heet een these buiten redenatie. Een persoonlijke aanname is het dus. Waar het omgaat is dat de kernboodschap jou aanspreekt, en jouw persoonlijk leven verrijkt waardoor je de onzuiverheden in de wordingsgeschiedenis voor lief neemt. Of die van de vertalers.
’t Is een wonder boven wonder die koran. Ingefluisterd door een engel bij een analfabete profeet; zonder enig onderling misverstand opgetekend en gecodificeerd na een eeuw van mondelinge overlevering door verhalenvertellers en dat alles zonder enige menselijke invloed. Wie dat niet gelooft is natuurlijk helemaal van god los.
Jan zegt tegen Piet: “Heb je al gehoord dat er een engel verschenen is aan Lou?”. Piet antwoordt: “Wie zegt dat?”. Jan: “Lou”. Piet: “Maar je gelooft Lou toch niet, die man die liegt overal over?” Jan glundert als hij zijn voltreffer plaatst: “Een engel zou toch niet verschijnen aan een leugenaar?”
@martin
De koran is gezonden aan profeet mohamed vzmh in het arabisch via de engel jibrieel (mag allah swt tevereden met hem zijn). Mohamed vzmh is degene die de quran het beste kent en de beste kon toepassen op allerlei situaties en het beste kon uitleggen. Hij vzmh is de standaard voor ons moslims. Na hem is er niemand die beter dan hem de islam kan bepraktiseren. Daarom zijn de uitspraken, biografie etc goed gedocumenteerd voor de generaties die na hem komen en er profijt uit willen halen.
Bovendien de quran wordt gereciteerd al meer dan 1400 jaar in het arabisch en wordt nog steeds zo gedaan. Ik heb nog geen 1 moskee gezien, nederlands of niet nederlands waarzin ze de quran reciteren in een andere taal dan het Arabisch tijdens het gebed. En nog heb ik ergens gezien dat ze de quran hardop reciteren in een andere taal dan Arabisch.
En wat betreft vertaling. Ik maak een onderscheid tussen. Begrijpen van de quran door een leek in zijn eigen taal (vertalen van de quran) om zodoende iets te weten komen over de islam. Met het doel overtuigd te kunnen zijn dat dit het ware geloof is voor hem of haar. en ik maak het verschil in het begrijpen van de quran door een geleerde in zijn oorspronkelijke taal om zodoende betere begrip te hebben om mensen moeilijke zaken te kunnen uitleggen. Dan praten we niet meer over begrip in de zin van overtuigd zijn. Want een geleerde is al overtuigd, hij wil nu alleen zich meer verdiepen. Dan is een Nederlandse quran niet zo praktisch meer voor hem. Dit heeft niets te maken in dit geval met dat je de quran onteert en zegt van heeee neee waarom niet in het nederlands.
Zoals ik eerder heb gezegd. De quran is niet het sprookjes boek van hans christaan anderson. Als je arabisch kent en moslim bent dan zou je misschien begrijpen wat ik bedoel dat het moeilijk is om de quran volledig goed te vertalen of in een andere taal te reciteren of te begrijpen.
Ik onteer mijn eigen heilige boek niet nog verlaag ik hem in waarde. Het is juist dat je zijn werkelijke waarde afpakt als je hem gaat vertalen naar een andere taal met het doel om je gebed ook te verrichten in het nederlands. Aangezien de structuur van de teksten, de tonen van de recitatie etc. Volledig verdwijnen bij het vertalen van de quran.
Als ik een vertaalde stuk van de quran in het Nederlands aan een moslim reciteer die niet de volledige quran kent. Zou het moeilijker voor hem zijn om te kunnen concluderen dat het uit de quran komt. Dan als ik het aan hem reciteer in het Arabisch. Want hij hoort het gelijk. De toon van de quran is zeer belangrijk voor ons. Bij recitatie weet je direct dat het om de quran gaat. En dat is waarop ik doel. Dat deze waarde alleen te vinden is in het Arabisch.
En dit zal ik jou niet alleen vertellen. Maar een heleboel moslims ook. Dus voor mij is jouw reactie een vage verhaal. Kom niet mijn geloof aan mij uitleggen a.u.b..
@Megafoon
Ik zou zeggen test jouw theorie uit. Pak een quran verander zijn structuur volledig en gooi er wat zinnen uit en voeg er wat toe. En laat iemand de veranderde versie in het arabisch reciteren voor iemand die moslim is.
Dan moet je horen wat zijn reactie is. ik kan je 100% garanderen dat hij direct hoort of het de quran is of niet.
Deze grap kan je wel makkelijk uitvoeren bij een vertaalde quran. Maar met het arabisch zul je verbaasd staan hoe moeilijk dat is. Aangezien de klanken van de recitatie en de uitgesproken worden jouw direct verraden.
Quran is al meer dan 1400 jaar hetzelfde en is het nog steeds.
Ik zal zeggen gebruik alleen maar de eerste vers al fatiha in je expirement. Dan zien we of jouw claim over dat de quran zijn verzen door de jaren heen heeft verloren of niet.
Iets zeggen meggafoon zonder geen ene bewijs is hetzelfde als onzin. Een fijne dag nog.
@Megafoon en dat is nou precies de reden waarom de quran in het Arabisch wordt gereciteerd tijdens het gebed. Zijn werkelijke waarde is in het Arabisch te vinden en in geen andere taal.
Mijn moslim broeders op deze website. Ik vraag hun om dit te bevestigen. En als ze het oneens zijn dan vraag ik ze om mij uit te leggen wat onwaar is aan dit verhaal.
En laat allah swt onze lijder zijn in deze discussie. Want we willen onwaarheden jegens ons geloof de kop in drukken. Die door mensen zoals jouw megafoon de ronde in woorden gestuurd door vergezeld zonder bewijs.
En laat allah swt onze lijder zijn in deze discussie.
Ik help het je hopen, Abdelmajid, ik help het je hopen.
Van lijden moet je je immers nog in dit leven bevrijden.
@Megafoon
Jij vermijdt mij gehele reactie. En focust je op een woord dat ik verkeerd heb geschreven? inplaats van leider schreef ik lijder. En denk je hiermee je gelijk gekregen te hebben?
Als je eerlijk bent. Reageer dan op de gehele stuk dat ik geschreven heb omtrent de Quran.
Pfff dat soort spelletjes daar doe ik niet aan mee. Ik vind dat namelijk een beetje kinderachtig weet je dat?
@Megafoon
En over lijden (met een lange ij) gesproken. Jij bent degene die aan het lijden is. Want anders zou je niet komen aanzetten met zo’n reactie over de Quran.
Aangezien je vervolgens mij aanvalt op mijn taalgebruik inplaats van op mijn bewering. Wil het al genoeg zeggen. Dat jij niet geïnteresseerd bent in een discussie. Maar juist ruzies wilt uitlokken en dan zo snel mogelijk weer wil weggaan. Met doel het gevoel te krijgen dat je iemand helemaal gek hebt gemaakt.
Volgens mij gaat het bij jouw niet over de discussie. Je wilt gewoon even je ongenoegen kwijt jegens anders denkenden. Hoe je dat doet, kan je niets schelen.
Meneer Megafoon. Laat ik het in jouw taal bewoorden met een megafoon.
I DONT LIKE THAT KIND OF GAMES!
Het is inderdaad nogal flauw…accenten nadoen… Taalfouten filtereren..
Ik geef toe, Hensley, flauw, maar ik kon de verlijding (van Allah) niet weerstaan.
Leider en lijder moeten in de nederlandse taal strikt worden onderscheiden.
Anders heb je bij “Wie blijven hier” niks te zoeken noch te mekkeren.
@Megafoon
Wat een mentaliteit heb jij zeg. Pfff. Ooit gehoord van een mens kan fouten maken. Ik weet heus wel wat het verschil is tussen:
– Lijden;
– Leiden.
Als iets getypt is en online staat. Dan kan je dat niet meer veranderen. Dus volgens jouw redenering. Is het verbode voor mij om nog hier mijn mening te verkondigen?
Wat een verrotte mentaliteit heb jij zeg. Je hebt net jezelf helemaal belachelijk gemaakt. Met die opmerking aan Hensley.
Een fijne avond nog.
Trouwens ik w8 nog steeds op jouw reactie van die ene opmerking over de Quran. Durf je niet meer?
Jij begon. Of ben je nu aan het lijden in stilte?
@abdelmajid jij hebt het over diverse entiteiten in absolute zin,profeten, engelen, god enz. Zolang deze niet absoluut bewezen zijn, kan je er ook niet zo absoluut vanuit gaan, dat ze bestaan. En dat maakt een geloof tot een heel persoonlijk subjectief verhaal, waar geen logische redenatie aan ten grondslag ligt. De these buiten redenatie dus. En het maakt mij niet uit of 1 persoon er in gelooft of 10 miljard, het feit blijft. En nogmaals, je doet de inhoudelijke universaliteit van de Koran te kort met je verhaal. De taal is slechts een vorm om de inhoud over te brengen. En als de universele inhoud zich slechts in het Arabisch doet begrijpen, mag je betwijfelen of de inhoud wel zo universeel en door God gezonden is.
@Martin
‘De taal is slechts een vorm om de inhoud over te brengen. En als de universele inhoud zich slechts in het Arabisch doet begrijpen, mag je betwijfelen of de inhoud wel zo universeel en door God gezonden is.’
Zucht…………………….. Ik heb het over de klanken bij de recitatie. De toon bij het reciteren. Dat dit compleet verandert als je het in een andere taal reciteert. Bovendien als je zo spreekt dan weet je niets af van talen. Wist je dat bij vertalingen van een ene taal naar een andere sommige zaken minder begrijpelijk kunnen zijn? neem japans als voorbeeld. Denk je nou echt dat je precies letterlijk een Japanse tekst kan vertalen naar het nederlands exact? als je ja zegt, dan moet je eens in de feiten duiken hoe lastig dat is. Want dan begrijp je er niets van.
Als je dat niet begrijpt. Ik neem je niets kwalijk. Het is lastig om met iemand te praten over zaken. Als die zelf niet weet wat de betekenis is van de quran voor een moslim is en hoe die klinkt voor een moslim bij het reciteren. Ik zou zeggen. Zie het maar hoe je het wilt.
Bovendien profeet mohamed vzmh sprak arabisch. De quran is openbaard in zijn taal. Hij kon geen andere talen en was analfabeet. Zodat hij het goed kon begrijpen (om het verder te verspreiden) is het in zijn taal geopenbaard want er is niemand die het beter kan begrijpen dan hem. Zijn uitleg is gedocumenteerd. En die is verder verspreid en vertaalt. De booschap is overal het zelfde. God is 1 en wij zijn zijn schepsels (is wat een moslim gelooft). Of dit nou Arabisch is of niet. Boodschap is hetzelfde. Dus universeel voor mij.
God houdt zich niet verstopt in Arabië. Als je denkt dat ik dat bedoel? nee is het antwoord. God die verstaat je ook als je Nederlands praat en nog is god exclusief voor Arabische mensen. De quran maakt korte metten met die ideologieën. Bovendien bekritiseert het zelfs de Arabieren in de tijd van profeet mohamed vzmh en hun verdeeldheid. Bovendien is voor ons moslims de Quran een wonder van god. Die zijn waarde kent in hoe god het heeft geopenbaard in een Arabische taal. Dus daarom reciteren we het ook daarin. Dit heeft niets met taalvoorkeur of ras voorkeur te maken.
Nogmaals wil ik je erop wijzen dat ik nergens zeg dat de quran, hadiths etc niet vertaald moet worden ofzo. En nog heeft het geen enkele invloed op dat de koran in het Arabisch alleen wordt gereciteerd dat dan opeens volgens jouw theorie niet een universele boodchap kan zijn omdat het niet in een andere taal kan worden gereciteerd tijdens het gebed. Want god kiest zelf zijn boodschappers uit en de taal waarin hij het wil openbaren. Het is niet jouw recht om god te wijzen wie hij kiest als boodschapper.
Want als die niet universeel was dan waren er niet veel bekeerlingen van andere rassen. Dus die theorie kan je naar de prullenbak verhuizen. Ik bedoel vraag het maar aan een bekeerling wat hij voelt als hij de recitatie van de quran hoort, of zelf reciteert. Of dat hetzelfde is als in een andere taal dan Arabisch. Nogmaals dit is iets dat te begrijpen is die een moslim is. En niets te maken heeft met discriminatie. Geloof is namelijk altijd een keuze die jezelf maakt.
Dus over dit punt zullen we het niet eens worden.
Een fijne dag nog.
@Martin zegt: ‘@abdelmajid jij hebt het over diverse entiteiten in absolute zin,profeten, engelen, god enz. Zolang deze niet absoluut bewezen zijn, kan je er ook niet zo absoluut vanuit gaan, dat ze bestaan. En dat maakt een geloof tot een heel persoonlijk subjectief verhaal, waar geen logische redenatie aan ten grondslag ligt. De these buiten redenatie dus. ‘
Maar ik heb wel genoeg redenen om te geloven dat god, engelen etc bestaat. Maar dat is niet het punt van discussie. Ik heb ook genoeg redenen om atheïstische ideologie neer te kunnen halen. Maar dat is nu niet het onderwerp van gesprek.
Het punt is de Quran en waarom zijn totale volledige waarde aan het licht komt alleen door hem te reciteren en te begrijpen in zijn originele taal.
Dat is waar mijn betoog over ging.
eerste keer toen ik hoorde de recitatie van de Heilige Koran toen ik op vakantie was in Egypte
het was EEN Wonder Ik vond, en vind ik nog steeds het geluid zeer krachtig, en ik was benieuwd hoe het in elkaar zat en hoe het werkte, en ik kon niemand vinden die het kan uitleggen vinden. En ik denk dat een van de redenen daarvoor is dat het een unieke kunstvorm (nadere regels voor uitspraak, ritme en snijden en vullen melodische vrijheid creëren van een krachtige spanning) en meer dan een religieuze tekst. Het wordt beschouwd als een heilige tekst, het woord van God, het geluid van God, een goddelijke openbaring.
Het is van fundamenteel belang. En een van de argumenten voor de goddelijke miraculousness van de schoonheid van de Koran is dat de Profeet Mohammed was analfabeet. En dus wat hij leerde, leerde hij mondeling, en hij reciteerde het mondeling. Hij gaf het door mondeling. En de orale traditie van de Koran is op zijn plaats sindsdien.
voor een ding, ik denk dat wanneer de regels van de uitspraak werden gecodificeerd, een deel van die regels waren zeer gedetailleerde uitleg van waar de geluiden worden gevormd in de mond, met de tong, de achterkant van de mond, het midden van de mond, met de lippen. This is like a science. it amazing.
En toen begon mijn intresse in Islam.
In the Name of Allâh, the Most Gracious, the Most Merciful
If thou bring them not a revelation, they say: “Why hast thou not got it together?” Say: “I but follow what is revealed to me from my Lord: this is (nothing but) lights from your Lord, and Guidance, and mercy, for any who have faith.” 7:203
When the Qur’an is read, listen to it with attention, and hold your peace: that ye may receive Mercy.
7:204
What does the Qur’an have to say?
This should be important to know for all who are concerned with humanity and peace in this world, torn apart by strife, hatred and violence. It should be important whether one believes that the Qur’an is the Word of God or not.
To know what the Qur’an says is important because the Qur’an has made a deep and abiding impact on the course of human civilisation and history in many fundamental ways; because it has been inspiring, shaping, governing and directing countless human lives over the ages, since it first appeared fourteen hundred years ago.
And it still does.
The Qur’an, among all other books believed to be divine, is the only book which itself claims, and is believed by its followers to be literally the word of God.
Those who first heard it from the lips of the Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) had absolutely no doubt that, through him, God was speaking to them. It totally transformed them; it quickened their hearts, ir reshaped their minds; it made their eyes overflow with tears and their bodies tremble with awe, it changed them into new individuals, as well as a new society and polity; it led them to be leaders of mankind and founders of a rich and flowing civilisation.
More significantly, what a remarkable testimony it is to the unique power of the Qur’an that, in an age when God has been made irrelevant to human existence and concerns, millions and millions of human beings- as much as one fifth of the human race- still cling tenaciously to the book which they believe with certainty to be the Word of God, as the only blueprint for a bright, progressive, post modern future.
It is still the supreme source of inspiration, guidance and comfort in their spiritual, moral, social and cultural lives, it still influences and shapes their way of thinking and conduct, both private and public, in innumerable ways.
To know what it says is therefore not only important for better inter- human understanding and amity, but it may be crucial for the destiny of mankind too.
However, everyone cannot venture to read the whole of the Qur’an, though its length is less than that of the New Testament.
Yet everyone should have the opportunity to taste the delicious fruits in the garden of the Qur’an.
‘All praise be to God alone,
the Lord of all the worlds,
the All-Merciful, the Ever Mercy-giving,
the Master of the Day of Judgement.
You alone we worship, and You alone we ask for help.
Guide us on the Straight Path,
The path of whom You have blessed, not of those who incur You anger,
Nor of those who go astray.’
(al-Fatihah 1: 1-7)
Everytime I read this ayath when I am reading the Quran, it makes me pause and think, because I know that Allah is listening to me, but I also have to listen to Allah.
In the Name of Allâh, the Most Gracious, the Most Merciful
‘Will they not, then, try to understand this Qur’an?
Had it come from anyone other than God, they would have found in it many an inner contradiction.’
(al-Nisa 4:82)
‘Blessed is He in whose hands is the Kingdom- who is powerful over everything- who has created death and life, so that He might test you as to which among you [proves that he] is good in conduct.’
(al-Mulk 67: 1-2)
‘Say: The Truth has come from your Lord. Let him who will, believe it, and let him who will, reject it.’
(al-Kahf 18: 29)
‘Whosoever chooses to follow guidance, follows it for his own good; whosoever goes astray, goes astray to his own loss.’
(al-Isra’ 17: 15)
[And God said to Adam] ‘Get you all down out of it; yet there shall most certainly come to you guidance from Me, and those who follow My guidance need have no fear, and neither shall they grieve.’
(al-Baqarah 2: 38)
‘Surely We have sent you [O Muhammad] with the Truth, as a herald of good tidings and a warner, for there were never a people without a warner having come among them.’
(al-Fatir 35: 24)
‘We have sent you to the entire mankind to give them good tidings, and warn them; but most people do not understand this.’
(Saba’ 34: 28)
‘The Jews say, ‘The Christians have no valid grounds’; the Christians say, ‘The Jews have no valid grounds’; and both quote the Book [of God]. So do those who have no knowledge [of the Book] speak like them. But it is God who will decide between them on the Day of Ressurection about all on which they differ.’
(al-Baqarah 2: 113)
‘Whosoever holds fast to God, he has been guided onto the Straight Path.’
(al-Imran 3: 101)
‘Say: He is God, the One and Unique;
God, the Eternal source and support
Of everything;
He begets not, and neither is He begotten;
And none is His equal.’
(al-Ikhlas 112: 1-4)
‘It is He who accepts repentance from His servants, and pardons bad deeds, and knows all that you do. And He answers those who have faith and do righteous deeds, and gives them- out of His bounty- far more.’
(al-Shura 42: 25-6)
‘The true servants of the Most Merciful are those who behave gently and with humility on earth, and whenever the foolish quarrel with them, they reply with [words of] peace.’
(al-Furqan 25: 63)
‘Turn not your cheek away from people in scorn and pride, and walk not on earth haughtily; for God does not love anyone who acts proudly and boastfully. Be modest in your bearing and lower your voice; for the ugliest sound is the donkey’s braying.’
(Luqman 31: 18-19)
[Successful are the believers]…who are faithful to their trusts and to their promises.’
(al-Mu’minun 23:8)
‘And be true to every promise- for, verily you willl be called to account for every promise which you have made.’
(al-Isra 17: 34)
‘Indeed, We sent Our messengers with evident truth, and We sent down with them the Book and the balance (of right and wrong), so that people might behave [with each other] with justice.’
(al-Hadid 57: 25)
‘Never let your enmity for anyone lead you into the sin of deviating from justice. Always be just: that is closest to being God-fearing.’
(al-Ma’idah 5:8)
‘Do you know the one who denies the (Day of) Judgement? It is he who pushes the orphan away, and urges not to feed the needy. Woe, then unto those praying ones, who are heedless of their prayers, who want to be seen and praised, and refuse (to give) even little things in charity.’
(al Ma’un 107: 1-7)
‘The recompense for an injury is an injury equal thereto; but if a person forgives and makes peace, his reward rests with God; He loves not those who do wrong.’
(al-Shura 42: 40)
‘Good and evil can never be equal. Repel (evil) with that which is better, and see how, then, someone between whom and you was enmity shall become a true friend. Yet none is given such goodness except those who are patient; none is give this but the most fortunate.’
(al-Fussilat 41: 34-5)
‘Your Lord has decreed that you shall serve none but Him, and do good to your parents. Should one or both of them reach old age with you, never say ‘Ugh’ to them, nor scold either of them; but speak to them kindly and respectfully, spread over them the wings of humility and mercy, and say, ‘My Lord, have mercy upon them, as they raised me up when I was little.’
(al-Isra 17: 23- 4)
‘Women have rights (over against men) equal to the rights (they owe men) – but men have precedence over them.’
(al-Baqarah 2: 228)
‘Verily, that which is with God is the best for you, if you but knew it: all that which is with you is bound to end, whereas all that which is with God is everlasting.’
(al-Nahl 16: 95-6)
‘The parable of those who spend their wealth in the way of God is that of a grain, out of which grow seven ears, in every ear a hundred grains.’
(al-Baqarah 2: 261)
‘The flesh of sacrificial animals does not reach God and neither their blood; but only godliness from you reaches Him.’
(al-Hajj 22: 37)
‘And they say, ‘None shall enter Paradise unless he be a Jew or a Christian.’ These are their wishful beliefs. Say, ‘Produce your evidence if what you say is true!’
Nay, whosoever surrenders his whole being unto God, and is a doer of good, shall have his reward from his Lord; on them shall be no fear, neither shall they sorrow.’
(al-Baqarah 2: 111-12)
“And when My servants question thee concerning Me, then surely I am near. I answer the call of the caller when he calls on Me. So let them hear My call and let them trust in Me, in order that they may be led aright”
Surah Al Bakarah 185
Mashallah beautiful .
Peace be upon you all
En zo leerde ik Surah fatiha hoe ik moet uitspreken dat begint vanaf 0.50 Sc
Reciter Qari Abdul Basit surah Fatiha( LONG BREATH)
http://www.youtube.com/watch?v=vmoGZOO8hAg
Peace,
@abdelmajid ik weet als geen ander dat de ene taal z’n beperking heeft t.o.v. de andere. En waar je in de ene taal een woord voor een begrip hebt, heb je daar in een andere taal meerdere woorden of een omschrijving nodig. Zoals eskimo’s negen verschillende woorden voor verschillende sneeuw soorten hebben, moeten wij het met omschrijvingen doen. Maar ondanks de andere vorm blijft de inhoud bewaard. Chinees is totaal anders gestructureerd dan het nederlands, en toch is de inhoud van Taoistische geschriften, waar ik toevallig een uitgebreide studie van heb gemaakt, zonder verlies van inhoudelijke waarde over te brengen. Ook naar oordeel van vooraanstaande chinese geleerden en sinologen.
Mohamed heeft een oordeel over andere religies ook zonder de oorspronkelijke taal te spreken. Heeft dat dan wel waarde? Het reciteren vindt je overigens in bijna alle religies terug koans, gebeden, soera’s, mantra’s enz. en overal ondervinden mensen er kracht van.
De wetenschap toont aan dat het in overgave herhalen van teksten het elektro-chemisch proces in de hersenen dusdanig beinvloed dat er een gevoel/emotie van zekerheid omtrent het herhaalde ontstaat. Zoals bijvoorbeeld bij neuro-linguistische programmering het geval is. Als je dit in groepsverband doet, versterkt dit het wij-gevoel, de eenheid van de groep, dat is een methode die nog ouder is dan de weg naar Rome.
Dat de klanken bij de arabische recitering een rol spelen op inhoudelijke geloofsbeleving, is helemaal moeilijk te volgen. Je kan met dezelfde klanken, in dezelfde ritmiek, de meest vreselijke dingen roepen. Dus dat zegt helemaal niets.
Dat er anderstalige bekeerlingen zijn, zegt tevens niets over de universele strekking van de Koran. Er zijn van alle religies bekeerlingen, ook die met een m.i. hele enge, beslist niet-universele geloofsbeleving. Bijvoorbeeld die van het uitverkoren volk, het oude verbondsvolk van Abraham of Ibrahim, net zoals je hem noemen wilt. Het behoren tot een sociaal herkenbare groep/netwerk blijkt volgens socio-psychologen, na mondiale onderzoeken de belangrijkste drijfveer te zijn voor mensen om zich te bekeren en dus niet de geloofsinhoudelijke gronden.
Verder ben ik heel benieuwd naar jouw argumentatie waarmee je het atheisme neer zou kunnen halen. En tevens naar de argumentatie waar jouw geloofsbeleving op stoelt.
Met de zin ” geloof is een keuze die je zelf maakt” ben ik het helemaal eens. Het is jouw eigen gevoel c.q. beleving en niet een wetenschappelijk te onderbouwen op ratio gebaseerd gebeuren. Want de bewijsgrond voor de diverse door mij genoemde entiteiten zijn nooit geleverd, wel de natuur-wetenschappelijke onmogelijkheid ervan.
Verder vind ik geloven een mooi verschijnsel zolang het bijdraagt aan het een voelen met alle mensen en als het zich presenteert als de enige unieke weg, zie ik het meer als religiëus chauvinisme.
Tot zover de rationele argumentatie van mijn statements.
En jouw diverse PFFF’s en zuchten zijn zo te zien meer op jouw beperkte begripsvermogen gebaseerd, dan op het tekort aan evidentie van mijn stellingen. Een taktiek die je m.i. beter achterwege kan laten, omdat het voor een kritische lezer en rationalist slechts een bewijs van intellectueel onvermogen is, om op basis van argumentatie en redenatie je standpunt te bepleiten.
Volgens mij heb jij dat niet nodig.
Jij ook een fijne dag toegewenst.
@ Abdelmajid, ik wil even kwijt dat ik respect heb voor je. Je reageert vaak vanuit emotie, maar ook met veel geduld en vriendelijkheid. Op internet reageert iedereen feller dan gewoonlijk, ikzelf ook. Ik hoop dat je je niet teveel aantrekt van negatieve reacties. En dat je in het dagelijks leven genoeg fijne mensen tegenkomt, moslims en niet-moslims.
Groeten, Daphne
Weet je, kzweer et je. Als jullie nou zon pesthekel aan nederland en de nederlanders hebben waarom krassen jullie dan niet gezamenlijk op naar Syrie. Mijn zegen (en ook vast die van Allah) heb je.
@Klaas
Voel je nu beter? Nu je dat gezegd hebt. of heb je nog meer te zeggen? Als je klaar bent kunnen we dan beschaafd gaan discussiëren? schelden is makkelijk maar praten en mensen begrijpen is lastig voor sommige. Dat is de weg die de mensen vaak niet willen kiezen. Als je die rare weg wilt met alleen schelden en zondebokken aanwijzen dan kunt u beter uw commentaar op nu.nl gaan plaatsen.
Een vraag aan alle mensen op dit forum. Heeft iemand gezegd zoals Klaas claimt dat we een hekel hebben aan Nederlanders?
Volgens mij bent u op een verkeerde website terecht gekomen.
En wat als deze zogenaamde “idealisten” naar Griekenland gingen om samen te gaan strijden met de Gouden Dageraad voor hun gemeenschappelijke ideaal? Zijn dit dan ook onze “idealisten” en verdienen zij dan ook ons begrip? Zo niet, dan meten jullie met 2 maten!!
Shame!
De koran is overgeschreven van een verloren gegaan origineel. Het origineel was in het Hebreeuws. Bepaalde woorden zijn verkeerd overgeschreven, waardoor de betekenis van zinnen totaal veranderd is. Verkeerd geschreven woorden lijken qua schrift op de oorspronkelijke woorden, maar qua uitspraak totaal niet.
Voorbeeld: år betekent jaar; är betekent zijn.
Als een vertaling is: “Hij bleef een zijn weg.”, dan is die vertaling fout en het gevolg van een overschrijf fout. In mondelinge overlevering wordt “jaar” namelijk geen “zijn”.
Hopelijk wordt de post niet gedelete, omdat de censuur denkt dat ik scheld. Ervaring leert dat niet begrepen argumenten worden geïnterpreteerd als gescheld op de islam. Dus, censureerder, ik neem het u niet kwalijk als u de post delete. U weet gewoon niet beter.
Nog nooit zo een slecht onderbouwde, compleet de plank misslaande stelling gezien. Nee de jihad is geen Nederlands product. De jongeren die zich hier door laten leiden zetten zich uit alle macht af tegen alles wat als “Nederlands” of “Westers” gezien kan worden. Het zijn de jongeren zonder autochtone vrienden, die ageren tegen “Hollandse” muziek, voedsel, opvattingen over sexualiteit, relaties, alcohol. Je beschreef het zelf al: “(kinderen) van ouders die moeilijk weten hoe hun kinderen om te leren gaan met vrijheid.” Anders gezegd: kinderen van ouders die niet weten hoe hen op te laten gaan in de maatschappij met behoud van eigen identiteit. Mensen met een afstand van de Nederlandse cultuur.
aaa says:
16/06/2013 at 22:00
De koran is overgeschreven van een verloren gegaan origineel. Het origineel was in het Hebreeuws.
up, for the ignorant ones who just calling everything!!!
Read First De verzameling van de Koran:
http://www.ontdekislam.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=73784
En dan de Discussie topic De verzameling van de Koran ( discussie topic) dare to discuss aaa click hier onder:
http://www.ontdekislam.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=73816
Inderdaad is de djihaad iets wat onlosmakelijk verbonden is aan de Islaam. Het vreemde is echter dat toen Mujahedin hun djihaad verrichten in Afghanistan, Bosnië en andere plaatsen, dat dit toen geen “terroristen” waren en dat “er niet gedreigd werd met het afpakken van nationaliteiten. Ze kregen alle ruimte en mochten zelfs werven, fondsen oprichten en participeren in deze djihaad.
Dit laat zien dat de hetze tegen de djihaad op zich hypocriet en vals is, laat staan dat het Westen, hetzij beperkt, de Syrische opstand tegen Assad steunt. Dit zelfs met wapens.
Als we nog verder kijken, dan zien we dat Nederlandse Israëliërs wel hun dienstplicht mogen uitoefen. Ook in “bezet gebied”, wat volgens VN-resoluties onterecht bezet is……
@ Abdelmajid
Helemaal mee eens, een muslim geleerde moet goed Arabisch kennis hebben.
Ik heb gelezen dat zelfs joodse rabij ook kennis van het Arabisch moet hebben.
Dat komt omdat oude hebreeuws dood is, en Arabisch en hebreeuws zelfde roots hebben.
Maar ik ben het niet mee eens met dit artikel.
jihadisme is de schuld van de moslims zelf.
Nederlandse nationaliteit af te pakken, vind ik prima
Maar elke geval is anders.
Sommige gaan naar Syrie met de bedoeling het volk te helpen. Er gaan zelfs niet moslims daar naar toe.
@ roman
Als ik even tussen burger en overheid ga staan, dan kies ik voor de burger, met welk geloof of achtergrond dan ook. Want ik ben ook een burger en er wordt niet op alle fronten constructief voor ons gezorgd (en op sommige punten mogen we blij zijn dat de overheid er is). Gezegd moet wel dat beide partijen destructief werken, in dit verhaal. De één, het machtige apparaat, kan er in professioneel bewustzijn wat aan doen maar ze hebben de kennis niet, de ander kan er niet bewust wat aan doen (tenzij men door een toeval/leermoment wakker schrikt) en heeft ook de kennis niet. Immers, zij denken eindelijk een weg gevonden te hebben waar zij weer een doel in het leven hebben. Ook al werkt deze destructief op anderen en henzelf. Begrijpen doe ik het wel, accepteren kan ik het van beide kanten niet. Hoewel je overal gradaties in hebt, niet iedereen kan je over één kam scheren. Volgend punt, wat kan je doen dan behalve geen oordeel te hebben? Als ze allemaal beter zouden weten, zouden ze ws. allemaal beter doen…?