Nogmaals voor degenen die niet begrijpen hoe wij in Nederland werken… Hieronder wat antwoorden op Kamervragen.
Geachte Voorzitter,
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de door het lid Fritsma (PVV) ingezonden schriftelijke vragen over ‘de komst van een moskee in de Arnhemse wijk Klarendal die minaretten van 25 meter hoog mag hebben’. De Kamervragen zijn op 11 mei ingezonden en hebben als kenmerk 2009Z08618.
Vraag 1
Hoe beoordeelt u het dat de bewoners van de Arnhemse wijk Klarendal dreigen te worden opgezadeld met een moskee die van het college van B en W van de gemeente Arnhem minaretten van 25 meter hoog mag hebben?
Antwoord:
Voor de bouw van moskeeën zijn geen andere regels van toepassing dan voor de bouw van andere gebedshuizen, of welke andere vergelijkbare bouwwerken dan ook. Voorts is de gemeente Arnhem – binnen de randvoorwaarden van wet- en regelgeving en van het bestemmingsplan – verantwoordelijk voor het al dan niet goedkeuren van de bouwplannen in de wijk Klarendal. Navraag bij de gemeente Arnhem wijst uit dat het college van B en W van de gemeente overigens nog geen standpunt heeft ingenomen inzake de randvoorwaarden voor de bouw van de moskee. Wel is een concept Nota van Randvoorwaarden (NvR) opgesteld. Dit concept is ook naar bewonersdelegaties toegestuurd. De bewoners krijgen de kans om te reageren op dit concept en deze reacties zullen worden meegenomen in de uiteindelijke beslissing over de randvoorwaarden. De bewoners van de wijk hebben dus wel degelijk een stem over de randvoorwaarden voor de bouw van de moskee. De uiteindelijke beslissing over de randvoorwaarden zal genomen worden door de Gemeenteraad.
Vraag 2
Deelt u de mening dat dit een schandalige schoffering van de bewoners van de wijk is, die de geliefde Sint Jansschool al kwijtraken door de komst van de moskee? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
Nee, de mening dat dit een schandalige schoffering van de bewoners van de wijk is deel ik niet. In Nederlandse wijken dient plaats te zijn voor allerlei soorten gebouwen voor diverse uiteenlopende groepen, zoals gebedshuizen voor geloofsgemeenschappen. Als minister ga ik over de functiebestemming, noch over de bouwstijl van gebedshuizen. In het antwoord op vraag 1 is reeds ingegaan op de gehanteerde inspraakprocedure.
Vraag 3
Waarom wordt niet naar de bezwaren van de bewoners geluisterd en moet wel alles en iedereen wijken voor de wil van moslims?
Antwoord:
Artikel 1 van de Nederlandse grondwet luidt: ‘Iedereen in Nederland is gelijk voor de wet. Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan’. Ik distantieer mij van uw suggestie dat alles en iedereen moet wijken voor de wil van moslims. Hiervan is in Nederland geen sprake. De bewoners van de wijk krijgen als gezegd wel degelijk de kans om hun mening te uiten. Met de bewonersvertegenwoordigers zijn afspraken gemaakt over de te volgen inspraakprocedure.
Vraag 4
Vindt u werkelijk dat een megamoskee met koepel en torenhoge minaretten bij de Nederlandse cultuur en bij het Nederlandse straatbeeld passen?
Antwoord:
Binnen de in Nederland geldende vrijheid van godsdienst hebben moslims recht op een gebedhuis of vergelijkbare locatie om hun geloof uit te oefenen, net als ieder ander in Nederland met een religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond. Dat sommige moskeeën een karakteristieke bouwstijl hebben acht ik geen probleem, zo lang dit valt binnen de randvoorwaarden van wet- en regelgeving en van het bestemmingsplan en de welstand. Ik wijs er tevens op dat de bevoegdheid tot het verlenen van een bouwvergunning berust bij de gemeente. De gemeente Arnhem meldt overigens dat de omvang van de moskee is afgestemd op de direct aanliggende wijken.
Vraag 5
Kunt u er zorg voor dragen dat de bewoners van Klarendal wel serieus worden genomen en dat de aangekondigde moskee met megaminaretten er niet komt?
Antwoord:
Het al dan niet afgeven van een bouwvergunning behoort tot de bevoegdheid van de lokale overheid.
Vraag 6
Kunt u er zorg voor dragen dat er niet één moskee meer bij komt in Nederland om de zorgwekkende islamisering van ons land een halt toe te roepen?
Antwoord:
Onder islamisering wordt verstaan: de maatschappij organiseren volgens islamitische principes. Hiervan is in Nederland geen sprake. In ons land gelden de basiswaarden en grondprincipes van de democratie en rechtsstatelijkheid. Alle religies, ook de islam, zijn in Nederland gelijk voor de wet. De overheid ontwikkelt geen beleid ten aanzien van aantallen moskeeën of andere religieuze gebedshuizen. Een dergelijk beleid past noch bij de grondwettelijk verankerde vrijheid van godsdienst, noch bij het beginsel van scheiding van kerk en staat.
Hoogachtend,
de minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
E.E. van der Laan
44 Reacties op "In Arnhem staat een moskee…."
Het lijken mij grotendeels overbodige vragen gericht aan de verkeerde persoon. Zoals van der Laan al aangeeft gaat hij niet over de vormgeving. Daar is een welstandscommissie voor. Ik ken voorbeelden van mooie en lelijke moskeeen. Wel en niet passend in de omgeving.
Vraag 6 is meer voor de PVV achterban.
Ongelovelijk…wie wordt hier nauw wijzer van en dat heeft 2000 euro per vraag gekost. 12000 euro dat net zo goed overgemaakt had kunnen worden aan Warchild of UNICEF, die minder ophalen dankzij de recessie.
die 12000 euro had ook naar mij overgemaakt mogen worden. Ik ben er gelukkiger mee dan unicef.
:)
Het zou wel interessant zijn om eens uit te vinden hoeveel moskeën er nu in totaal zijn in Nederland vergeleken met het aantal kerken.
Onzinnige vraagstelling.
Maar goed daar kunnen de SP en en het meiske van Groenlinks ook wat van.
volgens google:
1.7000 r.k. kerkgebouwen op 4,3 miljoen rooms-Katholieken
Dat komt op 2529 katholieken per kerk.
450 moskeen, Op ongeveer 850.000 tot 1.000.000 moslims.
dat komt neer op 1860 Molsims per moskee.
Per moslims zijn er meer moskeen.
(geen rekening gehouden met de woonplaatsen en eventueel verschillende religieuze sttromingen.
Maar wat voor gebaar maakt de moslim gemeenschap naar Nederland en de Nederlandse cultuur als ze in Nederland doelbewust een mega-moskee neerzetten?
@ racist
Dat dit ook hun land is en dat zij hier integreren door zich hier te vestigen. Dat ze uit de gastarbeider mentaliteit komen, waarin ze even in een garage een moskee hadden gemaakt omdat ze toch na 5 jaar zouden vertrekken…
Ik vind het prima dat er een moskee komt in Arnhem. Als die door de plaatselijke Islamitische gemmenschap nodig wordt geacht moet die er gewoon komen. Dat paniek zaaierij van de PVV is ook nergens op gebazeerd.
Waar ik wel vraagtekens achter zet, is dat elke moskee weer volgens een traditionele architectuur gebouwd moet worden. Waarom heeft een moskee nu altijd een koepel met een minaret? Ik vind dat een moskee gebouwd moet worden met het in acht neming van de locale omstandigheden. Waarom zetten we er geen gebouw neer waar iedereen in de wijk trots op kan zijn?
Een moskee moet een plaats zijn waar mensen geinspireerd worden om God te aanbidden, met een architectuur en klimaat die daar toe bijdraagt. De speling van licht en schaduw, de geluiden van stromend water en mooie tuinen. Dit alles kan toch zeker wel in een inheemse context gerealizeerd worden?
Net als RKers zijn er in Nederland ook een groot deel van de moslims die geen of nauwelijk een moskee van binnen ziet. De “ontmoskeeing”
ja wat voor woord moet je voor ontekerkeling gebruiken
Dit volgens een onderzoek van uni Groningen
Vindt alles best al er maar geen gemeenschapsgeld ingaat en financiering uit M.O aan banden wordt gelegd.
Sohail,
Helemaal mee eens. De architectuur is denk ik dat wat de meeste mensen stoort. Ik kan me voorstellen dat Nederlanders zich eraan storen, want dit is tenslotte hun land. Het zijn hun voorouders die dit land hebben opgebouwd, wij zijn hier maar pas net, en maken van alle rechten en voorzieningen gebuik alsof we hier al eeuwen wonen. Ik denk dat je wel van je rechten gebruik moet maken, maar dat je je bewust moet zijn van de omgeving.
Moskeeen zijn vaak juist super mooi. Soms net een stukje Efteling waar je ineens tegenaan kijkt.
5. racist die berekening slaat nergens op want RK gelovigen gaan nog amper naar de kerk. Er zijn hier moskeeen in Slotervaart waar de gelovigen buiten staan te bidden. Er was hier ook een RK kerk overbodig die bovendien architectonisch van belang was. Deze had zo in gebruik genomen kunnen worden als moskee maar het bisdom Haarlem kon zich niet vinden in die bestemming en het gebouw is afgebroken. Zo ver gaat de naastenliefde soms…
Ik vind de antwoorden van Van der Laan heel helder en begrijpelijk. Dat geldt niet voor alle antwoorden op kamervragen. Vaak is er voor een leek geen touw aan vast te knopen.
De gemiddelde moskee is een stuk kleiner dan de gemiddelde katholieke kerk. Dan is het logisch dat er meer moskeeën zijn op het totaal aantal moslims.
Hoeveel protestants-christelijke kerken zijn er?
Katholieke leiders in Nederland hebben bepaald dat hun kerkgebouwen nooit in handen van moslims mogen komen. Protestanten maken die afweging per kerk en afhankelijk van de lokale situatie.
Overigens werden kerkgebouwen van ca. 1880 tot begin jaren tachtig van de vorige eeuw met belastinggeld gefinancierd. Moslims visten achter het net.
Abdel,
“wij zijn hier maar pas net”
Klopt niet. Er zijn ook ‘moslims’ die hier geboren zijn, dit is ook hun land.
@karim,
tenx ouwe dat je ook rekening houdt met autochtonen (en 2de en 3de generatie allochtonen en genaturaliseerde 1ste generatie doeds en doedettes natuurlijk). Jullie buitenlanders zijn toch wel aardig ondanks alles hehehe;)
@inhoud bericht: toch zou het beter zijn om megamoskeeen te bouwen die beter opgaan in het totaalbeeld van de straat of het dorp waar ze in geplaatst worden. Niet die klassieke eftelingstyloo (zzzzzaai!) maar ofwel de Hollandsche School, of gewoon een creatief ontwerp.
Er is onlangs een nederlandse jongen moslim geworden, Anwar, die in opleiding is voor architect en die had al wat mooie ontwerpen klaarliggen. Vloeiende lijnen, geen minaret, maar een soort dakterras. Enfin, beetje buiten de doos denken is wel doop.
mvrgr
noureddine
Karim,
Ook die zijn hier pas net. Met pas net hier zijn, bedoel ik moslims moeten nog hun plekje veroveren in de maatschappij.
Er bestaat geen “standaardontwerp” van de moskee. Bespreking van de diverse stijlen – zowel traditionele als neostijlen – binnen de islamitische cultuur zou te ver voeren binnen dit bestek. Wie zich daarin wil verdiepen kan ik het boekwerk “Islam, Kunst en Architectuur” van Markus Hattstein en Peter Delius aanbevelen. (Uitgeverij Könemann, nederlandse editie 2000, ISBN 3-8290-2557-2)
Overigens zie ik liever 1000 nieuwe moskeeen dan 1 nieuw “bruin huis”.
Er zijn veel PVV-fan sites en fora die kamervragen van Wilders plaatsen. Die plaatsten echter vrijwel nooit de antwoorden. Uit de antwoorden blijkt vaak dat de vragen van de PVV gestoeld zijn op foute assumpties. En dat ze allerlei dwarsverbanden tussen zaken suggereren die helemaaal niet bestaan.
Goed van Wijblijvenhier daarom ook een keer de antwoorden plaatst.
@ Abel.., Uw gedachten met inzicht kan ik vaak goed begrijpen. Velen aspecten van onze samenleving zullen veranderen in de komende jaren,inbegrepen het concept Moskeeen en Kerken. Mijzelf, een gepensioeneerde NZ’dse Horica man, heb over de jaren velen functies verzorgd voor groepen kerkgangers in slechte zittingzalen en keuken. Met nieuwbouw zou ik graag willen zien dat er ook rekening wordt gehouden met catering faciliteiten die goed te pas kunnnen komen. Men spreekt al over een rijzende oliekost door speculanten en natuurlijk zullen prijzen van grondstoffen onder de zelfde bijl vallen door beleggers. Een voedsel en energie crisis aan de horizon is mogelijk. Laat ons voorbereiden behoeftigen broeders en zusters te kunnen assiteren als de tijd komt!
Cheers van Christchurch.
Een plek verover je niet door slaafs rekening te houden met de wensen van autochtonen, niet door rekening te houden met ‘misschien vinden ze het wel niet mooi’.
Een plek verover je juist in deze maatschappij door moskeeën met minaretten van 25 meter hoor te bouwen, liefst nog 50 meter hoger!
izz a din,
Ik heb geen slavenachtergrond, ik wil me nergens tegen afzetten. Ik wil harmonieus samenleven met iedereen in Nederland. In Nederland is er geen sprake van onderdrukking of iets in die trant, jij wil jezelf doen geloven van wel.
Het is een kwestie van geven en nemen, je moet elkaar de tijd geven om te wennen.
Beste izz ad din ruhulessin,
Een plek verover je niet!
Mvg
#19
godzijdank een klein groepje moslims die zo denkt en doet.
Belangrijk irritatie punt die de stmmen op PVV mede verklaart
Beste izz ad din ruhulessin,
Zoals Vele het aangeeft vertegenwoordig jij de angst van veel Wilders-stemmers. Met jou doelstelling vergroot je die angst en ben je in plaats van een plek aan het veroveren, de kloof aan het vergroten. Hoe meer mensen denken op deze manier de toekomst te moeten vormen, hoe meer mensen bang voor de toekomst worden, hoe meer mensen op Wilders, of degene na Wilders gaan stemmen.
De Aboutalebs van Nederland zijn diegenen die een plekje in Nederland aan het veroveren zijn voor jou. Dat is namelijk de enige manier. Tegen de stroom van xenofobie, discriminatie, statistieken, fundamentalisme, bedreigingen, moorden en verovertochten in, laten zien dat een multiculturele samenleving wel degelijk een concurrentievoordeel ten opzichte van monoculturele samenleving kan zijn.
Dat is ongetwijfeld zeer moeilijk en moet gebeuren vanuit (gemiddeld gezien) een achtergestelde positie, maar de beloning is Huge!
Begin jaren 60 werden er nog donkere mensen opgehangen in Amerika vandaag is er Obama, een president waar het grootste gedeelte van Amerika berentrots op is.
Dat kan hier ook en is de enige manier om ons land uit de greep te halen van Wilders aan de ene kant en mensen die onze samenleving niet begrijpen of aankunnen aan de andere kant.
On topic:
Als er ergens markt is voor een moskee, bouwen die handel, bij projecten is het altijd belangrijk rekening te houden met alle stakeholders, ook bewoners van de wijk zijn stakeholders, Saudi’s niet hopelijk
Mvg
Ik step voor om post #19 te negeren…. zulke mensen heb je helaas ook rondlopen
Ik ken ook een inmiddels als architect afgestudeerde moslima van Indonesische afkomst die een alternatief ontwerp heeft gemaakt voor een moskee in Haarlem. Heel creatief en verfrissend. En volgens mij zijn er meer architecten met een moslimachtergrond.
Overigens ben ik geen voorstander van moskee-architectuur die opgaat in de omringende bebouwing. Ik vind dat je aan de buitenkant van een gebouw moet kunnen zien wat er binnen gebeurt (form follows function is een voor architecten gevleugelde uitspraak). Een mooie moskee die als moskee herkenbaar is voegt iets aan het straatbeeld toe, net als een mooie kerk. Duizend jaar geleden kenden we hier ook geen kerken. Toch zijn ze er gekomen. Net zo zal het met de moskeeën gaan.
Verder mogen we onze stem best laten horen. Iedere moslim die ergens komt werken zou een plek moeten eisen waar hij het gebed kan verrichten. De wet schrijft dat voor, daar moeten en kunnen we dus gebruik van maken. Van alsmaar je mond houden wordt niemand beter.
Verder mogen we onze stem best laten horen. Iedere moslim die ergens komt werken zou een plek moeten eisen waar hij het gebed kan verrichten. De wet schrijft dat voor, daar moeten en kunnen we dus gebruik van maken. Van alsmaar je mond houden wordt niemand beter. 12-06-2009 14:15
weer zo’n irritatie punt in de samenleving
“Een plek verover je juist in deze maatschappij door moskeeën met minaretten van 25 meter hoor te bouwen, liefst nog 50 meter hoger!”
Op diezelfde manier veroveren homo’s hun plaatsje door in strings met bootjes de Amsterdamse grachten af te varen.
;)
Wie betaalt, bepaalt. Ik weet zeker dat als de eerste generatie Marokkanen en Turken wisten dat er gevoeligheden in dit land zijn, waar ze eerst onder de tapijt van ruimdenkendheid en tolerantie werden geveegd, dat de moskeen voor andere architectuur hadden gekozen.
Je moet zeker rekening houden met gevoeligheden. Eindelijk spreken mensen hun gevoeligheden uit en hun angsten. Dit maakt ze menselijk en bereikbaar, door te luisteren kun je de aanwezigheid van de islam en moslims acceptabel maken.
Nou, Hendrik.. Er bestaan wel degelijk kerken die ouder zijn dan 1000 jaar.. Zoald de Servaas basiliek uit de 6e eeuw in Maastricht, of een kerk in Vorchten, die in de 9e eeuw gebouwd zou zijn.
De discussie of moskeeën groter of kleiner moeten vind ik moeilijk.
Ten eerste zijn alle moskeeën in Nederland moderne gebouwen.. Daarom vind ik dat ze in het straatbeeld op moeten gaan en dat lukt dus niet met torenhoge minaretten of koepels.
Ten tweede zijn er een aantal moskeeën in aanbouw, al een jaar of 6 die nog steeds niet af zijn.. Wordt het niet eerst eens tijd dat die gebouwen voltooid en in dienst genomen worden voordat je andere gebouwen uit de grond stampen wil?
Verder weet ik niet waarom iemand een gebedsplek op het werk zou moeten eisen?
Mijn inziens moet je zulke zaken van elkaar scheiden.
Op zich niets mis met de bouw van een moskee.
beantwoord alleen enkele vreagen
1. Is het gebouw echt nodig?
Wonen er genoeg moslims in de buurt?
(wordt rekening gehouden met ontmoskeeïng)
[i]Waarschijnlijk zijn er buurten waar er genoeg vraag kis naar een moskee[/i]
en eventueel:
1A Is het gebouw groot genoeg? zodat er niet twee gebouwd hoeven worden.
1B. Of is het gebouw misschien zelfs te groot?
2. Is de bouw wenselijk?
Zijn er omstandigheden die het gebouw onwenselijk maken? Bijvoorbeeld als 50% van de omgeving het gebouw niet wilt hebben?
[i]Als een aanzienlijke groep het gebouw niet wilt hebben wegens terechte bezwaren, kun je beter van de bouw afzien[/i]
3. Op welke manier kan het gebouw geïntegreerd worden in de huidige architectonisch stijl?
[i]Daar moeten bijna alle nieuwe gebouwen (eigenlijk) aan voldoen[/i]
4. Gaat het gebouw niet te veel kosten, en wie gaat het betalen?
En zijn die kosten gerechtvaardigd.
[i]Je kunt je vragen of de staat mee zou moeten betalen of niet. (als die al meebetaald) Waarom wel, waarom niet.[/i]
5. Wat vertegenwoordigd de moskee?
[i]Waarom vertegenwoordigen sommige moskeeën (in Nederland) Turkije? Waarom Turkse vlaggen en teksten op de borden?[/i]
Bij de bouw van een megamoskee
6. Wat voor bericht sturen Moslims naar de Nederlandse autochtonen, wanneer zij een prestigemoskee bouwen op Nederlands grondgebied.
[i]Ik denk zelf een niet al te vriendelijke boodschap, of ze malen er niet om wat autochtonen vinden[/i]
“Bij de bouw van een megamoskee
6. Wat voor bericht sturen Moslims naar de Nederlandse autochtonen, wanneer zij een prestigemoskee bouwen op Nederlands grondgebied.
Ik denk zelf een niet al te vriendelijke boodschap, of ze malen er niet om wat autochtonen vinden”
Beste racist,
Er bestaan ook autochtonen die moslim zijn. Stel je eens voor dat deze groep autochtonen zich zou verenigen en een prestigemoskee zou bouwen… Wie respecteren ze dan niet?
Ik wil alleen maar aangeven dat er hier met 2 maten wordt gemeten. Als er bv bepaalde christelijke groepering een prestigekerk zou bouwen dan zou er geen ophef over zijn. Gelukkig maakt de wet geen onderscheid hierin: godsdienst vrijheid voor ons allen!!
Peace!
@ racist
ik vind je vragen op zich niet slecht… maar waarom zijn deze vragen specifiek tot moskeeën gericht? Zou dit niet voor elk gebouw moeten gelden?
@ nordin
Deze vragen hoeven eigenlijk ook niet alleen voor moskeeën te gelden.
Inderdaad voor alle gebouwen.
Ook voor kerken. Zeker in deze tijd (van wetenschap) waarin steeds minder mensen geloven in god/de god uit de bijbel.
veel kerkgebouwen sluiten hun deuren. Dus op dit moment kun je vragen of het verstandig is om nog een kerk te bouwen, waar er een andere gesloten wordt.
(gaat wellicht ook op voor een moskee die in een kerk kan vestigen)
@ allochtoontje
Bij het woord autochtonen had ik alleen christelijke/atheïst autochtonen in gedachten.
Ik ben mij bewust van bekeerde autochtonen en bekeerde allochtonen.
Toch is het nog redelijk om te zeggen
allochtoon: moslim (vaak Turks Marokkaans, dus meestal moslim)
autochtoon, bekeerlingen zijn nog steeds een uitzondering, dus christelijk of atheïst.
Dat is een makkelijk onderscheid om te maken omdat de ruimte voor reacties beperkt is.
En een verder antwoord:
De Joods Christelijke traditie, met name de Christelijke traditie, heeft oude wortels in dit land.
Dit geloof is algemeen ingeburgerd en geïntegreerd in het huidige leven.
(Christelijke feestdagen, kerken die in de loop van diverse eeuwen gebouwd zijn.)
De Islam is dat (nog) niet. Dus als een megamoskee gebouwd wordt dan zullen veel christenen dat enger/bedreigender/fill in vinden dan een mega-kerk.
Daar zijn de (meeste) autochtone christenen niet op berust.
In Arabische landen zal een prestige-moskee minder weerstand opwekken. Als iemand daar een prestige-mega-Kerk wilt bouwen, dan zullen er waarschijnlijk koppen gaan rollen.
[i]Je moet zeker rekening houden met gevoeligheden. Eindelijk spreken mensen hun gevoeligheden uit en hun angsten. Dit maakt ze menselijk en bereikbaar, door te luisteren kun je de aanwezigheid van de islam en moslims acceptabel maken. [/i]
Acceptatie vraag je niet, acceptatie dwing je af. Zeker als je met +900 000 bent.
Ik denk dat we ons minderwaardigheidscomplex van ons af moeten werpen, want we zijn hier makkelijk toe in staat.
3izzadin
Slaafs, minderwaardigheidscomplexen en andere termen zijn niet van toepassing. Het heeft te maken met respect en rekening houden met gevoeligheden.
Ik vraag me verder af of je ooit betrokken bent geweest bij de bouw van een moskee of het stichten van een islamitisch school. Heel vaak zijn het de mensen die aan de zijkant staan die een grote mond hebben.
Waar denk jij aan bij acceptatie afdwingen?
Hoe precies zou je zoiets willen afdwingen?
Zoals jij t zegt lijkt het mij aan weg die veel weerstand en conflict opleverd.
Ik wil nog een ding vragen op deze site.
Ik wil echt weten wat Islamitische Nederlanders/allochtonen/enz hiervan vinden.
Waarom staan in Nederland:
– islamitische kulturele centra
(idd. geschreven met een k)
met Turkse vlaggetjes op de voorkant.
En veel borden met (vermoedelijk) Turkse teksten.
– Moskeeën met vlaggetjes van een of ander Islamitisch land, En waar schijnbaar Arabisch gepreekt wordt
(Kerken preken tegenwoordig ook in het Nederland i.p.v Latijn)
en dan heb ik het nog niet over
– Jongeren (allochtoon) die met Marokkaanse vlaggetjes of Turkse vlaggetjes op de jassen rondlopen.
– “Nederlanders” welke ik tegen kom die onderling constant in het Arabisch communiceren.
Waarom zijn er instanties in Nederland die een …niet Nederlandse… cultuur uitdragen.
(en wslk integratie belemmeren)
racist,
Marokkanen lopen niet met de vlag van Marokko, uitzonderingen daargelaten. Marokkanen zijn alles behalve nationalistisch.
De preken op vrijdag zijn inderdaad in het Arabisch, dit is traditie. Maar je hebt nu overal lezingen in het Nederlands.
De mensen hebben een band met het land van herkomst, dat wordt steeds minder naarmate de tijd vertrijkt en iedereen zijn plekje heeft gevonden. In Frankrijk schijnt uit een onderzoek dat moslims zich in de eerste plaats Frans voelen.
Aargh! Aargh! Aargh!
Een moskee in het immer nuchtere Arnhem?!
Oh wacht ik zie het al: “In 2007 is Klarendal uitgroepen tot één van de veertig PRACHTWIJKEN van Nederland door toenmalig minister Vogelaar en er staat een boel te gebeuren.”
Ik weet niet of dit de bedoeling was van dat “een boel te gebeuren”…
Let wel: ik ben óók tegen de bouw van nieuwe Christelijke kerken in Arnhem (en elders), maar dat gebeurt dan ook niet.
Hierbij mijn kritiekpunten:
1. 25 meter vind ik te hoog, het zal voor veel niet-moslims overkomen als een teken van dominantie, pronkerigheid en machismo (toren = fallus-symbool), zo van “kijk eens hoe aanwezig wij zijn!”. (Ja, veel kerken zijn ook hoog, maar die zijn VROEGER gebouwd.)
2. Een moskee herbergt altijd de potentie van een politieke vergaderruimte. In Nederland hebben wij tot nu toe al enkele malen kunnen merken dat de islam i.h.a. politiek en religie slecht kan onderscheiden – en
dat dit ook enkele malen ten uiting kwam in moskeeen (qua preken).
Dus Nederlands = verplichte voertaal en geregeld controles door politie a.u.b.
Wat vind jij van Moskeen en buurthuizen die schijnbaar iets Turks of Marokkaans uitdragen?
Zoals ik al noemde, de moskee met Turkse vlaggetjes en borden met Turkse teksten, bijvoorbeeld.
En is het niet beter als in moskeeën in het Nederlands gepreekt wordt?
Dat geeft een positief gebaar, waardoor de angst vanuit autochtone (niet islamitische) Nederlanders verminderd.
Tradities kunnen gebroken worden. In kerken wordt niet meer in het latijn gepreekt.
Preken in het Nederlands ben ik ook een groot voorstander van.
@27: en dat lukt ze toch ook, of zie ik dat verkeerd?
@36: Waarom zou je rekening houden met hun gevoeligheden? Zo geef je vrij spel aan racisme en intolerantie?
En buiten dat, houden zij rekening met onze gevoeligheden? Nee, dan heet het vrijheid van meningsuiting.
Ik vind het wel degelijk van een minderwaardigheidscomplex getuigen als we denken dat we afhankelijk moeten zijn van autochtonen (want dat is de enige reden waarom je hun wensen jouw leven zou laten bepalen); er ligt genoeg potentieel in onze gemeenschap.
Dat wordt alleen niet gebruikt, omdat we op dat gebied best goed geïntegreerd zijn: ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’.
lukt het homo’s?
Zoals ik mensen hoor praten over de homo’s die dat doen.
Als Israël daar achter komt dan gaan ze supermarkten boycotten.
Jezelf rechten toe eigenen die andere groepen niet hebben vergroot je acceptatie niet.
Het zorgt er wel voor dat andere groepen vaker negatiever spreken over die ene groep.
Maar je hebt wel deels gelijk. Want acceptatie houd ook in dat andere het niet met jou eens zijn, en negatiefs over jou kunnen zeggen.