Wereldwijd hebben moslims gisteren ‘eid ul-fitr (‘Suikerfeest’) gevierd, de islamitische feestdag die het einde van de maand Ramadan markeert. De traditionele groet die hierbij onderling wordt uitgesproken is ‘eid mubarak’ wat zoveel betekent als ‘ik wens je een gezegend feest’. Een groep moslims die in ieder geval géén gezegende dag heeft beleefd zijn de Rohingya-moslims uit Myanmar.
Al decennialang wordt deze bevolkingsgroep blootgesteld aan discriminerende wetgeving vanuit de overheid in combinatie met zwaar etnisch geweld dat voortvloeit uit de grassroots boeddhistisch nationalistische ‘969’-beweging. Volgens de Verenigde Naties behoren de Rohingya’s tot de meest vervolgde volkeren op aarde. Human Rights Watch concludeerde in een rapport van april dit jaar dat er sprake is van etnische zuivering tegen de Rohingya’s. En ook tijdens het suikerfeest kregen de moslims het zwaar te verduren.
De Rohingya’s worden niet door de overheid van Myanmar erkend als burgers maar weggezet als illegalen uit Bangladesh, ook al is hun aanwezigheid in het gebied al meer dan twee eeuwen geleden gedocumenteerd. De Rohingya’s – die voornamelijk in de noordwestelijke regio Rakhine State wonen – zijn hierdoor effectief statenloos. Ze worden door de overheid samengedreven in kleine dorpskernen die zij alleen met een vergunning mogen verlaten. Ook geldt er al vele jaren de officieuze wetgeving voor alléén deze bevolkingsgroep dat zij maximaal twee kinderen mogen krijgen, waardoor vrouwen bij een derde zwangerschap vaak aangewezen zijn op primitieve ‘zelf-abortus’ of kinderen simpelweg ‘niet bestaan’. Sinds de sterke toename van etnisch geweld dat vorig jaar juni begon, zijn tienduizenden huizen en tientallen moskeeën afgebrand, minstens 200 Rohingya’s gedood en tienduizenden op de vlucht geslagen naar voornamelijk Bangladesh en Thailand. Nog ongeveer 800.000 rohingya’s zijn in Myanmar achtergebleven, deels in IDP (Internally Displaced People) kampen.
Verbod op het vieren van Suikerfeest
De dag van het Suikerfeest begint traditiegetrouw met een gezamenlijk gebed, salaat al’eid genaamd. Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft de overheid in Myanmar voor een groot deel van de Rohingya-bevolking een verbod ingesteld op het uitvoeren van dit gebed door het opnieuw activeren van de artikel 144 noodtoestand. Deze wetgeving verbiedt publieke bijeenkomsten van meer dan vijf personen. Hierdoor konden in de Rohingya dorpen Buthidaung en Maungdaw de moslims het traditionele begin van het Suikerfeest niet verrichten. In het gebied waarin de noodtoestand is uitgeroepen is overigens ook een aanzienlijke boeddhistische populatie die zelfs gedurende de noodtoestand op geen enkele wijze door de overheid wordt verhinderd om in groten getale samen te komen om religieuze bijeenkomsten te hebben. Hieruit blijkt dat de noodtoestand die officieel een algemeen geldend karakter heeft in de praktijk alleen wordt toegepast op de islamitische bevolking.
In het zuidelijker gelegen dorp Kyaukphyu was de noodtoestand niet van kracht, waardoor de moslims wel samen konden komen voor het ‘eid-gebed. Echter waren hier tijdens onlusten in oktober vorig jaar alle moskeeën systematisch vernietigd en niet herbouwd, waardoor de lokale moslimbevolking alleen op kleedjes in de buitenlucht samen kon komen.
Rohingya’s gebruikt voor schietoefening
Ook in de iets grotere stad Sittwe en een aangrenzend IDP-kamp is de discriminerende wetgeving van toepassing. Tot enkele weken geleden maakte de gevreesde NaSaKa grenspolitie hier nog de dienst uit, met een lang trackrecord van afpersing, ontvoering en onwettige onteigening van eigendommen waar de Rohingya bevolking mee te maken kreeg. Daags voor een bezoek aan Engeland en Frankrijk door de president van Myanmar maakte de regering de ontmanteling van deze grenspolitie bekend, waarschijnlijk als ‘goed gebaar’. De NaSaKa werd echter direct vervangen door de Hlun Tin, ME-achtige ordetroepen die in korte tijd alle hoop op verbetering teniet hebben gedaan.
Toen zij gisteren waarnamen dat tijdens de noodwet twee Rohingya erop uit trokken om buiten hun dorp te gaan vissen in een nabije rivier, openden zij het vuur. Eén van de twee mannen kwam hierbij om het leven. De andere die het overleefde legde later volgens RvisionTV News uit dat zij beiden als doelwit waren gebruikt voor een schietoefening door de Hlun Tin. Toen de Rohingya het lichaam van de gedode man opeisten bij de Hlun Tin werd dit geweigerd. Bij de schermutselingen die hierop volgden werden nog minstens vier Rohingya’s doodgeschoten. Toen dit nieuws de bewoners van het IDP-kamp bereikte leidde dit weer tot een heftige reactie van grote groepen moslims. Vrouwen die later op de dag het kamp probeerde te ontvluchten vanwege het geweld werden door de politie zwaar mishandeld. Het incident heeft de potentie om een nieuwe piek in sektarisch geweld te veroorzaken. Tot zover de gezegende feestdag.
Rohingya vluchtelingen in Thailand
Sinds het geweld in juni 2012 weer in alle hevigheid oplaaide zijn duizenden Rohingya’s gevlucht. Velen van hen zijn terecht gekomen in Thailand, waar zij sinds januari worden vastgehouden in detentiecentra, waarbij mannen worden gescheiden van vrouwen en kinderen. De mannen zijn grotendeels vastgezet in overbevolkte cellen waar nauwelijks tot geen ruimte is voor enige lichaamsbeweging. Nadat diverse mannen overleden door de slechte omstandigheden in deze overbevolkte cellen besloot de lokale overheid vorige week de vluchtelingen over meerdere locaties te verspreiden. De detentiecentra waar de vrouwen en kinderen verblijven worden geplaagd door mensensmokkelaars en corrupte politieagenten. Op dit moment loopt er een rechtszaak tegen een aantal mannen die een vrouwelijke vluchteling en haar dochter onder valse voorwendselen had meegenomen, vastgezet en meerdere dagen verkracht.
De 6 maanden deadline die de lokale overheid zichzelf had gesteld om het probleem van de Rohingya vluchtelingen op te lossen is inmiddels ruimschoots overschreden, waardoor ook zij het Suikerfeest in de overvolle cellen steeds dichterbij zagen komen. Toen zij op de ochtend van het Suikerfeest de cellen wilden verlaten om gezamenlijk het gebed te verrichten werden zij tegengehouden door de immigratiedienst. Deze boden aan dat slechts 5 personen tegelijk het gebed mochten verrichten. De Rohingya’s gingen hiermee niet akkoord en probeerden de cellen te verlaten om toch het gebed te kunnen verrichten. De Thaise politie heeft dit uiteindelijk kunnen voorkomen, mede door het inzetten van waterkanonnen, en dwong de Rohingya’s terug hun cellen in.
De internationale gemeenschap
De toekomst ziet er voor de Rohingya’s, zowel binnen Myanmar als voor de vluchtelingen, niet rooskleurig uit. Terwijl de situatie in Rakhane state met de dag lijkt te verslechteren hebben ook de vluchtelingen nauwelijks uitzicht op een verbetering van hun situatie. De internationale gemeenschap complimenteert de overheid van Myanmar met het doorvoeren van (soms oppervlakkige) democratische hervormingen, maar er is nauwelijks sprake van enige diplomatieke druk om de etnische zuivering van de Rohingya’s te beëindigen. Tijdens het eerdergenoemde bezoek van de president van Myanmar aan Engeland en Frankrijk werd uitgebreid gesproken over het aangaan van grotere economische samenwerking. De plaats van mensenrechten en specifiek de situatie van de Rohingya’s werd hierbij nauwelijks als onderwerp aangestipt. Toen een journalist de president vroeg naar de omstandigheden van de Rohingya’s antwoordde deze dat hij dát woord niet kende, maar wel iets had gehoord over een groepje Bengalezen in zijn land. De meeste sancties die van kracht waren jegens Myanmar zijn recentelijk opgeheven door de Europese Unie, als blijk van waardering voor de hervormingen die het land doorvoert. De Rohingya’s worden binnen Myanmar gedood en buiten Myanmar doodgezwegen.
Nourdeen Wildeman is oprichter en voorzitter van de dit jaar opgerichte Stichting as-Salaamah wal’Adaalah welke zich inzet voor de verbetering van de situatie van de Rohingya moslims.Voor meer informatie, ga naar www.salaamah.nl
49 Reacties op "Géén ‘gezegend suikerfeest’ voor de Rohingya’s"
Wat een berichtgeving zeg. Christenen kunnen in Mekka dus Saudi Arabie geen gezegend Kerst elkaar wensen of naar de kerk gaan, boedhisten kunnen niet hun eigen gebruiken voor hun godsdienst doen omdat dat moslimland discriminerende wetgeving heeft naar anders gelovigen dan de islam. Het dragen van een kruisje bij de landing in Ryad is ten strengste verboden en daar staat zelfs een gevangenis straf op. Tijdens ramadan mogen expats niet eten in bijzijn van mensen in Saudi Arabie. Als jullie zo recht door zee zijn en dus ook de schrijver, waarom ageren jullie niet tegen die idioten van Saudi Arabie, waarom is er geen enkel ander geloof daar!! En dan vindt je het erg dat in MyanMar waar Boedhisme de godsdienst is discrimineert. Het enige godsdienst die discrimineert en mensen kleineert is de Islam. Zolang er in Mekka geen anders gelovigen kunnen en mogen zijn hebben de aanhangers van de islam geen enkele recht van spreken wat er in andere landen met moslims gebeurt. Als je eerlijk bent moet je ook opschrijven hoe christenen , hindoes en boedhisten in elke moslimland worden gemarteld en vermoordt en waar ze hun geloof niet mogen belijden. Uit oogpunt van humaan zijn vind ik het wel idioot dat men mekaar kapot schiet maar tja zorg eerst eens dat in Saudi Arabi ik als christen, hindoe of boedhist naar mijn eigen kerk, tempel kan gaan. Tot die tijd is elke reactie van elke moslim nietdoend. In nederland heeft men een gezegde en ik denk dan voormalig hollander Wildeman het wel kent, “steek je hand in je eigen boezem eerst” en daarna praten we wel verder.
Sommige geleerden, zoals de Myanmar expert Betil Linter, beweren dat de vijandigheden tussen de Rakhine en de Rohingya begonnen tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen de Boeddhisten de Japanners steunden en de moslims de Britten.
In beide gevallen ziet het ernaar uit dat het geweld en de discriminatie zonder ingrijpen van de regering of internationale machten zal voortduren.
Sommige geleerden, zoals de Myanmar expert Betil Linter, beweren dat de vijandigheden tussen de Rakhine en de Rohingya begonnen tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen de Boeddhisten de Japanners steunden en de moslims de Britten.
In beide gevallen ziet het ernaar uit dat het geweld en de discriminatie zonder ingrijpen van de regering of internationale machten zal voortduren.
@De Waarheid
Je maakt een zeer domme fout hier mijn vriend. Je kan mij niet wijs maken dat er voor christenen geen plaats bestaat die niet heilig voor ze is en verboden is voor anderen om binnen te treden?
Stel je eens voor, het vaticaan, heeft het vaticaan geen vetrekken of plaatsen die verboden zijn voor het publiek om te bezoeken? natuurlijk zijn die er. Oke stel je eens voor dat ik als moslim in die verboden plaatsen daar kom en mijn geloof beleid. Hoe denk je dat iemand zich voelt? jah, hij voelt zich beledigd en zal dat niet op prijs stellen. Of stel je eens voor een kerkdienst is bezig en ik kom binnen als moslim en ga midden tussen de mensen, bidden en ik stoor hiermee de kerkgangers. Hoe is die situatie? jah, dat ook weer beledigend.
Dat is nou precies waarom jouw voorbeeld die je hier aanhaalt zeer dom is. Mekka en media zijn twee heilige plaatsen, toegangeklijk voor alleen moslims waarom, omdat ze bezig zijn met heilige rituelen die alleen gedaan kunnen worden tussen alleen andere gelovigen.
Dus is het ook logisch dat saudi arabie andere geloofdiensten in mekka en median weert. Bovendien zijn er kerken in saudi arabie genoeg, dus dat voorbeeld van moslims moeten handen in eigen boezem steken is gewoon dikke onzin en dus vergelijk jij appels met peren.
Ik hoef je niets te bewijzen kijk maar naar de geschiedenis, moslims, christenen en joden hebben vaak samengeleefd naas elkaar met elkaars gebedshuizen.
DUS WIJ MOSLIMS HOEVEN JE NIETS TE BEWIJZEN EN NOG ZIJN WIJ VERPLICHT OM ONZE HAND IN EIGEN BOEZEM TE STEKEN. WIJ HEBBEN AL GENOEG BEWEZEN DAT WE KUNNEN SAMENLEVEN MET ANDEREN.
Het is alleen dat mensen zoals jouw die zaken niet ziet en alleen datgene wil zien dat moslims in het zwarte daglicht zet. Dus zeg ik tegen jouw, haal die donkere doek van je ogen af en doe normaal. Ik als moslim hoef je niets te bewijzen, alleen jij moet een keer ophouden met dat vingerwijspolitiek terwijl je jezelf schuldig maakt aan overdreven onzin verhalen rondvertellen die niet waar zijn over de islam.
“De Waarheid Als jullie zo recht door zee zijn en dus ook de schrijver, waarom ageren jullie niet tegen die idioten van Saudi Arabie, waarom is er geen enkel ander geloof daar!! ”
Wat een flauwekul weer; er wordt op deze site regelmatig scherpe kritiek geuit tegenover Saudi-Arabie! Kijk eens naar dit stuk bv: http://wijblijvenhier.nl/15863/saudische-barbaren-slopers-van-de-islam/
Dus weer wordt er onzin verkocht over moslims door moslimbashers als jij, die hier, op een site waar ze te gast zijn, gaan zitten zieken.
“Het enige godsdienst die discrimineert en mensen kleineert is de Islam.”
Ook dat is flauwekul, binnen iedere godsdiensten komen intolerante extremisten voor! of ben je de katholieke inquisitie vergeten, de reconquista waarbij duizenden joden en moslims werden vermoord of verjaagd, of hindoe-extremisten die Indiase moslims verkrachten en terroriseren en moskeeën opblazen omdat ze het “rijk van Rama” willen stichten. Of joodse, zionistische kolonisten die op het land van verjaagde Palestijnen gaan wonen en ze vervolgens zo veel mogelijk het leven zuur maken. En inderdaad ook kwaadwillende boeddhistische priesters en monniken die oproepen tot het vervolgen van moslims, zoals het geval is in Myanmar. Dus je stelling raakt kant noch wal en toont alleen maar je eigen vooroordelen.
” Zolang er in Mekka geen anders gelovigen kunnen en mogen zijn hebben de aanhangers van de islam geen enkele recht van spreken wat er in andere landen met moslims gebeurt. ”
Ook dit is onzin, want je gaat ervan uit dat alle moslims verantwoordelijk zijn voor wat in Saudi-Arabië gebeurt, wat zowel theoretisch als in de praktijk als feitelijk onzin is. Het feit dat er in Saudi-Arabië ook onrecht plaatsvindt, betekent niet dat we maar moeten zwijgen over wat er elders gebeurt. Maar ik begrijp je wel, jij hebt er grote moeite mee om te erkennen dat moslims niet alleen daders kunnen zijn, maar ook slachtoffers. Dat zou je anti-islamitische wereldbeeld weleens kunnen verstoren en daarom mag er niet gesproken worden over het verschrikkelijke onrecht wat moslims in Myanmar wordt aangedaan. En dat boeit jou verder ook niet, want dat zijn toch maar moslims, die per definitie minderwaardig zijn. Weet je, wij hebben een gezegde in de islam die aan de profeet vzmh wordt toegeschreven. Hij (vzmh) zei : “Als je onrecht ziet, moet je er met je hand iets aan doen. Als dat niet kan, moet je er met je tong iets aan doen (maw er iets van zeggen). En als dat ook niet kan, moet je er in je hart slecht over denken. ” De schrijver van bovenstaand stuk probeer met zijn “tong” (pen) iets aan onrecht te doen. Dat zou ik jou ook van harte aanraden.
“Als je eerlijk bent moet je ook opschrijven hoe christenen , hindoes en boedhisten in elke moslimland worden gemarteld en vermoordt en waar ze hun geloof niet mogen belijden. ”
Ook dit is onzin, er zijn een heleboel moslimlanden zoals Egypte, Indonesië, Tunesië, Maleisië, Marokko, Mali etc. waar andersgelovigen geen haar wordt gekrenkt! Weer zo’n islamofobe leugen.
“it oogpunt van humaan zijn vind ik het wel idioot dat men mekaar kapot schiet maar tja zorg eerst eens dat in Saudi Arabi ik als christen, hindoe of boedhist naar mijn eigen kerk, tempel kan gaan.”
Ach so, wat geweldig van je dat je in een hele lap tekst een klein bijzinnetje weidt aan de gruwelijke vervolging van duizenden onschuldige moslims, om daarna weer terug te keren naar je moslimbasherij. En het is niet zo dat “men ELKAAR” kapotschiet: Moslims worden vervolgd en die hebben niet de middelen om zich te verdedigen. Maargoed, daar zit je duidelijk niet mee, zolang jij maar moslims kan bashen zal het je een worst wezen wat er met onschuldige mensen gebeurt, dat is al duidelijk.
“Tot die tijd is elke reactie van elke moslim nietdoend.”
Ook onzin. Jij bepaalt niet wat niet ter zake doende is (“nietdoend” is geen Nederlands woord) en wat moslims wel of niet mogen en kunnen zeggen. Maar hier zeg je weer dat moslims schuldig zijn tot onschuld bewezen is, dat je niet naar ze wil luisteren en dat het je niet boeit wat er in Myanmar gebeurt.
“en ik denk dan voormalig hollander Wildeman het wel kent”
Voorzover ik weet is Wildeman nog steeds een Hollander, hoor. Islam is een geloof en geen volk, cultuur of “ras”.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet. En het is beter de splinter in uw oog te zien dan de balk in die van een ander. Dat zijn zo’n beetje de beste lessen die ik ken. Kopten in egypte hebben het inderdaad zwaar. In nigeria slaat ook regelmatig de vlam in de pan. En in indonesie en op de molukken loopt t ook niet soepel.
Dus omdat dat allemaal gebeurt mogen de boedhosten de moslims in hunland zo behandelen???? Shame on you om dat te beweren. Onrecht is onrecht. Moord is moord. Je behoort voor iedereen op te komen. Alle onrecht is onrecht.
“Hensley Dus omdat dat allemaal gebeurt mogen de boedhosten de moslims in hunland zo behandelen???? Shame on you om dat te beweren. Onrecht is onrecht. Moord is moord. Je behoort voor iedereen op te komen. Alle onrecht is onrecht.”
Dat was precies mijn punt.
“Hensley Kopten in egypte hebben het inderdaad zwaar.”
Hensley dit waag ik te betwijfelen.
Ik heb 4 maanden in Egypte gewoond en gestudeerd, ben daarna nog terug geweest voor vakantie, ken veel Egyptenaren en buitenlanders die daar wonen en volg het nieuws op de voet. Ook lees ik veel Egyptische nieuwsmedia, inclusief die van revolutionairen en mensenrechtenorganisaties.
En ik het NIETS maar dan ook niets gehoord over daadwerkelijke vervolging van Kopten.
In mijn straat stond bv. een Koptische kerk tegenover een moskee (jawel, net als die synagoge en moskee in Suriname) en Kopten hebben volledige godsdienstvrijheid, altijd gehad ook.
Dat betekent niet dat Kopten niet gediscrimineerd worden. Maar dat ze het zwaar hebben, geloof ik niet.
En om nog voorbeelden te noemen: Zowel moslims als Kopten vieren heiligenfeestdagen met processies.
Kopten vieren die dus in het openbaar, op straat. Verschillende Koptische monumenten (zoals bv. het St Catharinaklooster in de Sinai) worden gepromoot als onderdeel van het cultureel en religieus erfgoed van Egypte. Veel Kopten dragen tegenwoordig nadrukkelijk religieuze symbolen om zich te onderscheiden van moslims: Schilderijen en plaatjes van Maria in winkels en auto’s, kruisjes, een kruis getatoeerd bij de pols etc.
En bijna niemand die daar moeite mee heeft. Natuurlijk is er animositeit tussen Kopten en moslims. Maar vervolging, nee.
Tijdens de revolutie op Tahrir beschermden Koptische revolutionairen hun islamitische kameraden die aan het bidden waren, door een kring en menselijke afscheiding rond hen te vormen. Dát is echte solidariteit en vaderlandslievendheid in actie, die in de Westerse media vaker benadrukt zou moeten worden. :-)
@ Rosalinde, mijn punt is niet in andere landen maar als myanmar boedhisitisch is dan moet het ook zo blijven. Indien zoals jij het wilt moet je je pen laten werken en schrijven hoe slecht moslims in Mekka is omdat zij geen moslims niet toelaten tot hun land of stad. Moslims of beter gezegd, in elk land waar de Islam is is er bonje. Islam wil macht hebben voor het zeggen hebben. Thats it. Dat moslims zich gebasched voelen komt door hunzelf. Gedraag je en de wereld accepteert je als moslims zijnde. Islam is niet de waarheid. Heeft een van jullie met Allah of mohamed gesproken? Als ik zeg dat ik met een opperwezen gesporken hebt dan verwijs je me naar een inrichting. Ik verwijs dus mohamed naar een inrichting, tsss dat hij met Jezus en Mozes gesproken heeft vanwege een visioen whahahah. Net een comedy boek. O ik heb niks tegen moslims zoals ze elke ander geloof respecteren en samen mee kunnen leven en niet dat hun geloof het beste is want dat is het niet. O en Allah komt van het jodendom, Elohim.
“De Waarheid schreef:
14/08/2013 om 12:03
@ Rosalinde, mijn punt is niet in andere landen maar als myanmar boedhisitisch is dan moet het ook zo blijven.”
Dat is onzin; er geldt vrijheid van godsdienst. Moslims die uit Myanmar komen, hebben dus de vrijheid om daar hun religie te praktiseren. En mensen moeten vrij zijn om zich tot welke godsdienst dan ook te bekeren, dus ook tot de islam.
” Als ik zeg dat ik met een opperwezen gesporken hebt dan verwijs je me naar een inrichting.”
Nee hoor, ik zou je helemaal niet naar een inrichting verwijzen. Gelovigen wereldwijd, waaronder ikzelf, spreken dagelijks met God tijdens hun gebeden. Dus waarom zou jij dat dan niet kunnen?
Bovendien is, zoals uit al deze berichten blijkt, Myanmar dus niet geheel boeddhistisch.
“Gedraag je en de wereld accepteert je als moslims zijnde.”
Met “de wereld” bedoel je waarschijnlijk jezelf. Have I got news for you: Je bent de wereld niet en moslims zijn noch afhankelijk, noch geïnteresseerd in jouw goed- of afkeuring. Dat vind ik echt het toppunt van arrogantie: Moslims bashen, allerlei leugens vertellen en vervolgens van diezelfde moslims eisen dat ze op gaan zitten en pootjes geven voor jouw goedkeuring.
Rosalinda…. Nu as we speak… In sohag en suez zijn kerken in brand gestoken. Het is waar…. Waar blijven de verontwaardige reacties? Als je wil ku. Je de fotos zien. Ga nou jiet doen alsof kopten alle vrijheid kennen…… Ik veroordeel alle onrecht scherp… Ga nou jet deze dingen bagatelliseren
Ik poste net? Rosalinde… Kerken in sohag en suez staan in brand… Aanhangers van morsi…..nu live, as we speak.
Goh @rosalinde ik hoor je helemaal niet zeggen dat in Mekka godsdienst vrijheid moet zijn en dat anders gelovigen dat ook moeten kunnen doen. Zijn we selectief bezig. Ik hoor nooit en hier op deze website ook niet dat de schrijvers heel erg ageren tegen moslims die anders gelovigen vermoorden, aanvallen en zelfs hun kerken in brand steken, zie berichtje van Hensley. Jij haalt net die punten die een moslim wil zien, selectief bezig zijn. Trouwens de landen dien jij noemde waar naast islam anders gelovigen zijn daar kunnen zij niet eens voor uitkomen want dan worden zijn vermoord en neergeslagen door inderdaad moslims. Waarom leest ik nergens hier dat een moslim op komt voor een ander gelovige. Zijn wij dan niet selectief en bashen de moslims anders gelovigen ook niet. Besides Islam is een mengelmoesje van geloven. Op waarheden worden er niet gereageerd want dat is niet goed voor de Islam.
Mijn vraag is waarom kunnen moslims waar ze ook wonen niet rustig bidden en anderen niet lastig vallen met hun geloof. Ga geen enkele eisen stellen zoals het bouwen van een moskee etc. Nee dat kunnen ze niet doen want in de Koran staat dat men ander gelovigen moeten bekeren of de zwaard gebruiken, wat een prachtig geloof zeg.
“Hensley schreef:
14/08/2013 om 13:17
Ik poste net? Rosalinde… Kerken in sohag en suez staan in brand… Aanhangers van morsi…..nu live, as we speak.”
Dat weet ik en heb het ook gehoord. Maar dat is in Egypte (gelukkig!) een betrekkelijk nieuw verschijnsel. Hiervoor kwam dat niet of nauwelijks voor.
Iedere rohinga en iedere kopt is er één te veel. Barmharigheid is een groot goed binnen christendom én islam.
De waarheid…. Je hebt gedeeltelijk gelijk. Maar je gaat een beetje voorbij aan het overgrote vreedzame mensen dat islam belijdt. De uitwassen zijn er inderdaad, en soudi arbie is een héél raar land. Vreselijk en ik zal daar beslist op wijzen. Maar het overgrote deel gaat niet voorbij aan ” be the muslim you’d want to meet” . Leer gewoon een paar moslims kennen…. Je zult merken dat rachid en saida ook gewoon hun kinderen op willen voeden en hun leven rustig en gelukkig door willen brengen zonder nederland met het zwaard tot islam te bekeren.
Mag een nieuw verschijnsel zijn rosalinde… Wat mij betreft mag dit verschijnsel weer verdwijnen. Net als toen die man die die bijbel in brand had gestoken ik weet niet wat voor straf kreeg. Ik heb toen al gezegd dat dat zou lijden tot ernstiger dingen…. Een volk dat lijdt is tot rare dingen in staat.
“De Waarheid schreef:
14/08/2013 om 13:33
Goh @rosalinde ik hoor je helemaal niet zeggen dat in Mekka godsdienst vrijheid moet zijn en dat anders gelovigen dat ook moeten kunnen doen.”
Tja voor mij is godsdienstvrijheid zo vanzelfsprekend dat ik het niet nodig vind om dat steeds te vertellen en herhalen. Maargoed, ik als moslim ben voor jou per definitie verdacht en schuldig tot onschuld is bewezen. Dit toont weer duidelijk aan hoe vol vooroordelen jij zit.
“Trouwens de landen dien jij noemde waar naast islam anders gelovigen zijn daar kunnen zij niet eens voor uitkomen want dan worden zijn vermoord en neergeslagen door inderdaad moslims. ”
Dit is ook onzin! Er zijn heel veel moslimlanden waar gemeenschappen van christenen, joden, hindoes en boeddhisten van oudsher leven, waar iedereen dat weet en het geen enkel probleem is. Het is NIET waar dat alle andersgelovigen in moslimlanden worden vervolgd en vermoord. Een grove leugen.
“Mijn vraag is waarom kunnen moslims waar ze ook wonen niet rustig bidden en anderen niet lastig vallen met hun geloof. ”
Dat is wat de overgrote meerderheid van de moslims al eeuwenlang doet! Ga eens een geschiedenisboek lezen, man.
“Ga geen enkele eisen stellen zoals het bouwen van een moskee etc.”
Het mogen bouwen van een moskee valt onder de vrijheid van godsdienst.
Maar hier is het weer duidelijk dat je met twee maten meet! In je eerste post schreef je dit:
“Christenen kunnen in Mekka dus Saudi Arabie geen gezegend Kerst elkaar wensen of naar de kerk gaan, ”
En nu dus dit: “”Ga geen enkele eisen stellen zoals het bouwen van een moskee etc.”
Dus jij vindt dat christenen wel kerken moeten kunnen bouwen in Saudi-Arabië, maar dat moslims geen moskeeën mogen bouwen in niet-moslimlanden. M.a.w. vrijheid van godsdienst moet alleen bestaan voor niet-moslims. En uiteraard mogen moslims hun geloof niet openlijk belijden of uitdragen. Jij hebt dus dezelfde mentaliteit als moslims die kerken in brand steken en andersgelovigen vervolgen: Intolerant, discriminerend en xenofoob.
Ik daarentegen ben voor vrijheid van godsdienst in ieder land…….dus kerken in Saudi-Arabië, hindoefeesten in Pakistan, sjamanistische rituelen in Indonesië; het moet allemaal mogelijk zijn wat mij betreft. Dus hier heb je je antwoord, dat volkomen haaks staat op het jouwe!
“Nee dat kunnen ze niet doen want in de Koran staat dat men ander gelovigen moeten bekeren of de zwaard gebruiken, wat een prachtig geloof zeg.”
Nee, dat staat er niet, tenminste niet zo zwart-wit.
Er staat bijvoorbeeld dat er geen dwang in de godsdienst is. De strijdbare verzen tegen “ongelovigen”, moeten gezien worden in de context van een oorlog tussen de heidense Arabieren en de moslims.
In vrijwel alle moslimrijken en -landen heeft eeuwenlang volledige vrijheid van godsdienst gegolden, wel met soms discriminatoire maatregelen. In Andalusie bv. hebben moslims, christenen en joden eeuwenlang in vrede en vriendschap samengeleefd, totdat na de Reconquista de Katholieke Koningen en de Kerk weer aan de macht kwamen en massaal joden, moslims en gearabiseerde Spaanse christenen hebben vervolgd, verdreven en vermoord.
En nu ga ik je maar eens een tijdje negeren, want je haat tegen en onwetendheid over de islam is zo groot, dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen om al je leugens te weerleggen.
Ik zou zeggen, lees eens een boek. Over de Nederlandse grondwet bv., of over de geschiedenis van de islam. Het zou je zeker goeddoen. En nog een tip: Let wat meer op je Nederlands, want je stukjes zitten vol spel- en grammaticale fouten.
Hensley schreef:
14/08/2013 om 13:50
De waarheid…. Je hebt gedeeltelijk gelijk. Maar je gaat een beetje voorbij aan het overgrote vreedzame mensen dat islam belijdt. De uitwassen zijn er inderdaad, en soudi arbie is een héél raar land. Vreselijk en ik zal daar beslist op wijzen. Maar het overgrote deel gaat niet voorbij aan ” be the muslim you’d want to meet” . Leer gewoon een paar moslims kennen…. Je zult merken dat rachid en saida ook gewoon hun kinderen op willen voeden en hun leven rustig en gelukkig door willen brengen zonder nederland met het zwaard tot islam te bekeren.””
Dat is in een notendop ook precies wat mijn punt was! Moslims zijn niet beter of slechter dan andere mensen en zeker geen engelachtige heiligen. Maar het is gewoon niet waar dat iedere moslim erop uit is om niet-moslims “met het zwaard” te bekeren en te terroriseren en dat in alle moslimlanden andersgelovigen altijd en voortdurend werden en worden vermoord. Integendeel.
“Hensley schreef:
14/08/2013 om 13:52
Mag een nieuw verschijnsel zijn rosalinde… Wat mij betreft mag dit verschijnsel weer verdwijnen. Net als toen die man die die bijbel in brand had gestoken ik weet niet wat voor straf kreeg. Ik heb toen al gezegd dat dat zou lijden tot ernstiger dingen…. Een volk dat lijdt is tot rare dingen in staat.”
Je hebt helemaal gelijk; de ontwikkelingen in Egypte zijn ernstig en zorgwekkend. Maar laten we iig hier in nl. elkaar daar niet op aan kijken en elkaar daar om gaan haten. Want dan zouden de extremisten aan beide zijden hun zin krijgen!
Er is geen haarop mijn hoofd die jou of rachid en saida gaat haten. Of mehmet. Of klaas en petra. Of sanjay en geeta….
Er worden nu ook koptieche winkels aangevallen en in brand gestoken….
@Rosalinde Sommige van mijn beste vrienden zijn moslims en christenen. Alleen hou ik er niet van als er steken worden gegeven van dat alcohol niet goed is. In de Islam mag je alcohol drinken alleen de idioten die zogenaamd geleerd zijn hebben gezegd dat dat niet mag. Het mag zolang je maar niet onzin uitkraamt en domme dingen doen. Kan je tegen alcohol dan mag een moslim zoveel drinken als hij wilt. En ja moslim of geen moslim we zijn hetzelfde alleen vind ik dat moslims geen oordeel mogen hebben naar anders gelovigen want dan krijg je het terug. Ik heb veel meegemaakt en gezien met die jonge moslims die andere dames die niet de islam aanhangen tot hoer maken en uitschelden. Laatst hoorde ik een paar jongeren zeggen dat ze geleerd hebben in de moskee dat ze hindoe meisjes tot moslims moeten bekere en als dat niet lukt dan moet je ze flink verkrachten. Nou verteld me hoe moet ik dan over de Islam denken. Is het dan een goed geloof als ik dit soort dingen meemaak? Vertel me Rosalinde of moet in nu elke hoofddoekdrager gaan oppakken en flink verkrachten met hoofddoek om?
Dus en paar straatjongens zegt zoiets doms en jj gelooft werkelijk dat een imam zegt dat ze die meisjes moeten verkrachten? Paar klappen moeten ze hebben als ze aan mijn dochter komen. Stoere praat van een paar idioten….
@Hensley Ja ik ken iemand die daar ging en de Imam spuide dit soort ideologie. Hij is meteen tesamen met zijn kinderen Christen geworden. Trouwen een paar idioten. Een paar idioten zijn genoeg om de boel kapot te maken voor iedereen. Als het een paar idioten zijn waar is de meerderheid van de moslims die goed zijn om hen te veroordelen. Een paar straatjongens zijn in Belgie een partij begonnen om sharia in te voeren, een paar jongens zijn gaan vechten in Syrie. Nou die paar worden veel. Op werk hebben we een marokaan die zich houdt aan zijn geloof, niks mis mee. Maar er is ook een surinaamse moslima die deed wat zij wilde maar nu is ze ook strenger geworden voor zich omdat zij van hem kritiek kreeg waarom zij dronk en zo naakt bij loopt en dat ze zich moet schamen om moslim te zijn. Een paar zeg je dan Hensley. Vroeger was er een paar die Allah gehoord had, Mohamed en zijn harem. Nou die paar is nu een miljard geworden. Een paar…..een noot om na te denken een paar, vroeger was Indonesie hindoeistisch, nu is het de grootste moslimland ter wereld, het begon toen een paar moslims daar kwamen. Een paar…
@De Waarheid
”In de Islam mag je alcohol drinken alleen de idioten die zogenaamd geleerd zijn hebben gezegd dat dat niet mag.”
Ik kom niet meer bij van het lachen. De meest domme opmerking die ik ooit in mijn gehele leven heb gehoord. U heeft net uw nickname helemaal belagelijk gemaakt.
Hier voor jouw een duidelijke bewijs. Ik heb schoon genoeg van die leugens van u. Alcohol is verboden in islam:
”The prohibition of alcohol occurred in stages and [after] many incidents, for they [the Arabs] used to love to drink it. The first [verse] revealed regarding the matter of alcohol was: “They ask you about alcohol and gambling. Say: ‘There is great sin in both although there is some benefit for people…” [Baqarah:219] i.e. [benefit] in their trade. Hence, when this verse was revealed, some people left [alcohol] saying, “We have no need for that in which there is great sin,” and some did not leave it saying, “We take [from its] benefit and we leave its sin.” Thereafter, the verse was revealed: “Do not approach prayer while you are drunk…” [Nisa:43] So some people left it saying, “We have no need for that which distracts us from the prayer,” and some drank it outside the times of prayer until the verse was revealed: “O you who believe! Alcohol, gambling, [sacrificing for] idols, and divining of arrows are only an abomination [of Satan’s work…]” [Maidah:90-91]So [alcohol] became prohibited for them such that some of them said, “Allah did not prohibit anything as strictly as alcohol.” ‘
Hier lees eens een keer en verdiep u mischien dat u nog eens wijzer wordt. Dan kun je een keer recht doen aan je nickname. Wat een onzin zeg. U heeft mij echt aan het lachen gemaakt. Hier heb je de bron kan je ten minste nog wat leren:
http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD=7&ID=17967&CATE=1
De moslim van wie u deze onzin heeft gehoord die weet niets van zijn geloof of hij liegt dat hij barst om zijn alcohol gebruik te rechtvaardigen. Wat een onzin kraamt u uit zeg, ahahahhaha
@Hensley
Ik kan je zeggen dat christenen soms zichzelf te vaak en te graag in de slachtofferrol wringen terwijl zijzelf veel gruwelijkheden begaan. Die zielige reactie van christenen worden onderdrukt (en dan specifiek alleen hun) die koop ik niet meer.
Als je wilt dat we om de tafel gaan zitten en iets discussiëren om het probleem aan te pakken oké. Maar dat ik om de haverklap moet aanhoren dat alleen christenen lijden in midden oosten en niemand anders. Sorry, maar ik trap niet meer in die sentimentele bulshit verhaal.
Er zijn christenen die worden onderdrukt maar schrijf dit niet toe aan islam. Maar vergeet er niet bij te vermelden dat de christenen ook geen lieverds zijn en vredelievend zijn als de meesten ons hier proberen wijs te maken.
Als die imam letterlijk zegt dat je hindoemeisjes moet verkrachten verneem ik graag zijn naam en gaan we samen aangifte doen. Zoiets mag je niet zeggen.
Beste waarheid, sommige angsten van jou deel ik. Maar ik praat erover en ik leer. Ook ik ben bang voor mensen die ineens strenger hun geloof gaan belijden. Anderen aanspreken. Maar goed… Vroeger waren afrika en zuid amerika ook geen christenen… Moet je nu eens kijken….
Wat me wel verontrust is indonesie. Vroeger maakte het niemand een bal uit of je christen was of moslim, of hindoe. Nu heb je door saoudi gesponsorde moskeeën en loopt er ineens religieuze politie rond die mensen aanspreekt op hun kleding…. Ineens mogen mensen geen boodschappen meer bij elkaar doen en komen gemengde huwlijken niet meer voor…..
@Hensley
Wat ik begrepen heb is dat dat een moskee is voor pakistani’s en afhanen waar ook surinamers komen. Ik denk dat geen enkele aangifte wat zal uithalen. Wat goed zal werken is als er een imam op staat en die de juiste zienswijze van de Islam aankondigt.
Mee eens wat er in Afrika en Zuid, Midden en Noord- Amerika is gebeurd. Gelukkig kon men en nog steeds kritiek op het christendom of katholicisme leveren zonder gestenigd of vermoord te worden. Ik kan uren doorgaan maar wat ik als ideaal ervaar is dat iedereen hun geloof mag belijden maar je gelooft stopt bij jou. Niet verkondigen of wat dan ook, als iemand uit eigen wil een geloof aan neemt dan is dat goed. Men moet de kan hebben om te kunnen kiezen wat gelijk staat dat men geloven gaat bestuderen. En zal ik je wat vertellen, alle monotheistische geloven hebben 1 ding gemeen, of je nou Christen, Islamiet, Hindoe of Boedhist bent, liefde wordt door alle geloven verkondigt en heb elkaar lief. Alleen zien mensen dat niet. Wil je atheist zijn ook goed. Daarom zie een bekend iemand dat religie oorlog is. Jammer genoeg zal hij het altijd gelijk hebben want wij mensen zullen niet veranderen wat je ook verteld of bewijst. Amen, Salaam, Namaste.
@geenwaarheid
Jouw hart is doordrenkt met moslimhaat. Je bent hier grove leugens aan het verkondigen. Er is geen enkele Imam in Nederland die oproept tot verkrachting van meiden die niet moslim willen worden. Je begeeft je op zéér glad ijs, nog even en je wordt van je bed gelicht en mag je haarfijn vertellen van wie en wanneer je dit sprookje gehoord hebt. Je beseft het alleen nog niet, jouw haatcampagne kan je aardig in de problemen brengen.
Je komt een stuk genuanceerder over waarheid… Dank je.
“Hensley schreef:
15/08/2013 om 19:06
Je komt een stuk genuanceerder over waarheid… Dank je.”
Ja erg leuk, maar dit is dus nadat ik de vloer heb aangeveegd met zijn onwaarheden.
En dat laat mij dus twijfelen aan de oprechtheid van zijn plotselinge respect voor alle geloven en mensen.
@Almusafeer Nou ik wacht op dat ik van mijn bed wordt gelicht. Het zijn toch waarheden. Maar vertel me waar ik aanzet tot moslimhaat. Moslims doen het toch zelf. Zeg ik dat je moslims moet haten? Nee daar maken jullie ervan ik wijs alleen op wat moslims zelf doen en hoe zij in het nieuws komen. Een voorbeeld is dat Esham Jani of hoe hij ook heet bekeerd was tot Christen, nou hij heeft het geweten. Hoe vaak zie je niet in beeld en geluid dat als een moslims zich bekeerd tot een ander geloof hij of zij zijn leven niet meer zeker is. Heb jij een demonstraie gezien waarin moslims oproepen vrede te bewaren en verdraagzaamheid te waarborgen. Ik heb nooit een betoging van jullie gezien toen ‘slecht’ moslims de Bamiyan beeld verwoestte in Afghanistan. Kijk ook even naar K&B van vrijdag toen daar een moslim Egyptenaar en een Kopt Egyptenaar aanwezig was. Vertel me dan hoe moeten mensen dan denken over moslims. Jullie zetten zelf tot haat. Misschien moeten die mensen uit hun bed gelicht worden omdat zij tot moslimhaat zetten.
@Rosalinde Ik heb respect voor alle geloven dat is waar maar waar ik niet tegen kan is dat anderen (lees met name moslims) andere geloven niet respecteren. En ja er zijn genoeg moslims die tegen die rot extremisten zijn. Besides, zijn jullie ook allemaal tegen Sharia for Belgium en Nederland. Waarom gaan mensen vechten in Syrie (die niet daarvan komen). En tegen jullie volgens mij lezen en kijken jullie niet naar beelden want er wordt degelijk gepredikt tegen niet moslims. Heb het zelf een keer meegemaakt bij een Javaanse Imam in Den Haag , die zei dat alle niet moslims kaffirs zijn en dat de zwaard gebruikt mag worden en dat was jaren geleden. Nu jij weer Abdulsafeer en Rosalinde. Waarom mag er van Nederland bepaalde imams niet hier komen omdat zij haat prediken. Volgens mij zijn jullie allebeide doof en blind dat jullie het niet zien. En geloof me als ik zeg dat ik het liefst zie dat wij allemaal dus ja jullie ook moslims gewoon vreedzaam naast elkaar kunnen leven.
O als je wilt weten, het is de moskee in de Fahrenheitstraat in Den Haag. Zou zeggen ga een paar keer langs en gewoon meegaan dan zul je het wel horen en zien.
En Rosalinde je hebt niet de vloer aangeveegd want op andere issues heb jij totaal geen enkele vloer aangeveegd.
Besides Almusafeer hoe kan ik in problemen komen? Kom je met je broeders langs? Dan is het toch bewezen wat ik zeg dat men niet kan discusseren. Trouwens Sharia for NL en Belgium bestaat nog steeds die haat predikt naar anderen. Zorg dat dat eerst in problemen komt dan kom ik gezellig een bakkie doen met je. Wat betekent Almusafeer eigenlijk?
@ Abdelmajid
Dank voor de uitleg. Snap je dat ik nu flabbergasted ben. Wie moet ik nu geloven.
Jij ben moslim en hij is ook moslim.
Maar laten we de topic hierbij sluiten. We hebben onze zegje gedaan. Ik hou van jullie en ik hoop jullie van mij. Het is niet waard. Laten we een keer samen komen en gezellig wat drinken en ik trakteer dan kunnen we discusseren. Hensley is ook welkom.
Ben ik ook welkom? Waar? Hahaha….
Als jij denkt dat ik drankjes of wat dan ook aan zou nemen van iemand die duidelijk heeft laten merken mij en alles wat mij heilig is te minachten, dan mankeert er iets aan je realiteitszin De Waarheid. Er bestaat nog zoiets als trots en zelfrespect in de wereld.
@De waarheid
Volgens mij ben je gewoon een troll. Ik kan je niet meer serieus nemen. Na die opmerkingen die je net gemaakt hebt.
Maar om je uit je twijfelgebied te halen. In islam hebben we bronnen. Die je kunt raadplegen. Quran en de soenna van profeeet mohamed vzmh. Themas over alcohol etc komen uitvoerig aanbod. Dit geloof kent geen wilde verhalen die van links en rechts worden gegooid, van persoon tot persoon en opeens voegt er steeds iemand iets aan toe wat in zijn belevingswereld past.
Als jij iets wilt weten over hoe een tv in elkaar zit. Dan ga je ook naar een expert om hem te raadplegen. En dat is precies zoals het in islam aan toe gaat. Daar ga je ook na een expert en vraagt hem om de bronnen waar hij die informatie vandaan haalt.
Als het een echte expert is dan zou hij iets zeggen of claimen dat tot de islam hoort met een duidelijke bewijs erbij de te halen uit de quran en de soenna.
Maar iets aannemen van iemand die zich zogenaamd moslim zonder harde bewijs aan je te geven voor zijn uitspraak en dan concluderen dat het zo is. Zegt meer over jouw gebrekkigheid dan over de islam.
Een fijne dag verder meneer de waarheid. Het ziet er naar uit dat je de echte waarheid nog niet hebt gevonden wat betreft de islam.
@de waarheid (alias de vage waarheid)
corectie!
@De waarheid
Volgens mij ben je gewoon een troll. Ik kan je niet meer serieus nemen. Na die opmerkingen die je net gemaakt hebt.
Maar om je uit je twijfelgebied te halen. In islam hebben we bronnen. Die je kunt raadplegen. Quran en de soenna van profeeet mohamed vzmh. Themas over alcohol etc komen uitvoerig aanbod. Dit geloof kent geen wilde verhalen die van links en rechts worden gegooid, van persoon tot persoon en opeens voegt er steeds iemand iets aan toe wat in zijn belevingswereld past.
Als jij iets wilt weten over hoe een tv in elkaar zit. Dan ga je ook naar een expert om hem te raadplegen. En dat is precies zoals het in islam aan toe gaat. Daar ga je ook na een expert en vraagt hem om de bronnen waar hij die informatie vandaan haalt.
Als het een echte expert is blijkt te zijn dan zou hij iets zeggen of claimen dat tot de islam hoort met eerst een duidelijke bewijs erbij de te halen uit de quran en de soenna.
Maar iets aannemen van iemand die zich zogenaamd moslim noemt zonder dat hij harde bewijs aan je geeft voor zijn uitspraak en dat je dan kan concluderen dat het zo is. Zegt meer over jouw gebrekkigheid dan over de islam. Volgens mij moet jij eens een keer rustig gaan zitten en eens nadenken over het volgende. HOE DOE IK EEN GEDEGEN ONDERZOEK EN WAT IS EEN ONDERZOEK PRECIES.
Een fijne dag verder meneer de waarheid. Het ziet er naar uit dat je de echte waarheid nog niet hebt gevonden als het om islam gaat. Poorten om kennis te vergaren staan altijd open. Het is alleen jij die jezelf belemmert om die kennis te bemachtigen.
Tja dan verbaas ik me dat heel veel volgers van de Islam ook geen gedegen onderzoek doen maar klakkeloos overnemen wat een Iman zegt. Zeg ook heel veel over de volgers van de islam. Indien men een gedegen onderzoek deed dan zou nergens op de wereld een vuurhaard zijn. Dus veel volgers van de Islam doen dus wat een expert zegt en zie alle idioterie die de nepvolgers dan doen om de islam in diskrediet te brengen. Dus sluit alle moskeen en laat de volgers zelf onderzoek doen en niet naar imams luisteren. Trouwens je corrigeert mij niet dat er in de Koran staat dat men de plicht heeft een ander tot moslim te maken in dien hij/zij met een niet moslim trouwt of samenwoont. Ben blij voor je dat je onderzoek doet ipv klakkeloos over te nemen wat een imam zegt. Trouwens een noot voor jou, een expert hoeft geen expert te zijn. Niet in theologie, daar kan elke individu zijn eigen invulling aan geven in hun geloof of religie. Wat jij vindt van de Islam kan een ander expert als anders ervaren, zie de moorden op soennieten, op sjiiten, op allawieten en ahmediya’s.
Salaam.
@”de waarheid”
“Dus sluit alle moskeen en laat de volgers zelf onderzoek doen en niet naar imams luisteren.”
Dat is je oplossing?!? Sluit alle moskeëen? De meeste imam’s houden juist de mensen op het rechte pad, en zijn niet bezig met het oproepen van geweld tegen wie dan ook. En degene die het slechte doen, verliezen over het algemeen op een bepaald moment hun positie (en hun geloofwaardigheid).
Waar jij nu tot oproept is dat veel van die jongeren op het internet gaan zoeken, de grootste onzin gaan lezen en vervolgens in aanraking komen met organistaties die niet de beste bedoelingen hebben (om het maar even zwak uit te drukken), zonder dat ze een gematigd tegengeluid krijgen. Nee, dat is pas goed voor het verlagen van geweld door ontwetendheid.
“Trouwens je corrigeert mij niet dat er in de Koran staat dat men de plicht heeft een ander tot moslim te maken in dien hij/zij met een niet moslim trouwt of samenwoont.”
Doe me een lol, en geef eens de teksten. Vooral over dat deel betreffende het “samenwonen”.
@ Daoud Nou het is wel frapant dat islamitische jongeren een imam nodig hebben om ze op het juiste pad te houden terwijl anders gelovigen dat niet nodig hebben. Zeg genoeg over de intelligentie en het onkunnen van moslim jongeren. Trouwens internet hebben ze niet nodig, ze moeten de boeken gaan lezen en niet op internet want daar staan veel onzin dingen op. Er zou dus een keurmerk moeten komen van stichtingen of moskeeen, zodat men weet dat de moskeen goed zijn. En zonder dit keurmerk andere moskeen sluiten. Oplossing toch? Zolang je dit niet hebt dan zal je altijd mensen hebben die mensen willen ronselen om hun gewin uit te halen. Zie nieuws in belgie en nederland waar jongeren geronseld worden om te vechten voor iets.
Een vraagje naar jouw Daoud, als je een hollandse vrouw zou hebben zou je haar eigen geloof laten beleiden of zou je proberen haar de islam te laten beleiden?
@”waarheid”
Een keurmerk voor moskeëen? Leuk bedacht, maar niet werkbaar. Wie zou het gaan doen? De soenieten? Sjiiten? Allawieten? Amahdiya’s? En wie controleerd de controleur? De overheid soms? Dwaasheid en tijdsverspilling.
Overigens is het vechten voor iets niet per definitie verkeerd. Vooral als het is voor de vrijheid van je volk.
“Een vraagje naar jouw Daoud, als je een hollandse vrouw zou hebben zou je haar eigen geloof laten beleiden of zou je proberen haar de islam te laten beleiden?”
Wat dacht je ervan om eerst de teksten te geven van je claim? Vooral betreffende dat “samenwonen”. Dan geef ik je wel antwoord.
Dan zeg je hierbij al dat de Islam niet controleerbaar en en iedereen kan doen wat ie wil toch. Verschillende soorten van moslims. Ok ik geef antwoord op je vraag, nee ik kan het niet mijn teksten over samenwonen claimen. Daar heb je gelijk in. Maar jij laat ook een aantal van mijn vragen achterwege. Waarom kunnen anders gelovigen wel de goed pad bewandelen en mijn moslim broeders niet omdat zij iemand nodig hebben om ze op het rechte pad te houden. Tweede vraag was over dat hollandse vrouw, wat ga jij doen, laat je haar converteren naar de Islam of doe je gezellig mee als ze Kerst en Pasen viert?
O vergeet 1 ding nog. Ik begrijp dat als je syrier bent je wilt vechten voor je volk. Klopt maar waarom vechten mensen in syrie als dat niet hun volk is. Ik begrijp dat het een mede moslim is maar dat betekent dat ze ook naar Palestina moeten om daar te vechten. Trouwens vechten is nooit de oplossing. En tja wie heeft gelijk in Syrie , Assad of de rebellen? Het is uit welk oogpunt je kijkt. En ja Westen wil alleen oorlog spelen en daarom vallen ze Syrie donderdag aan zonder eerst gezocht te hebben wie die “chemische” aanval heeft gepleegd. Weer doden dadelijk. Maar dit is politiek en geen religiekwestie.
@”waarheid”
“Dan zeg je hierbij al dat de Islam niet controleerbaar en en iedereen kan doen wat ie wil toch.”
De Islam is prima te controleren, de mens daar in tegen niet.
“Verschillende soorten van moslims.”
Zo eerder zeggen; mensen met verschillen van mening. (Overigens is het niet aan mij om te bepalen wie gelijk heeft en wie niet.)
“Ok ik geef antwoord op je vraag, nee ik kan het niet mijn teksten over samenwonen claimen. Daar heb je gelijk in.”
Met andere woorden; je loopt gewoon te liegen. Hoe wil je dat mensen je nog serieus gaan nemen als je keihard zit te liegen?!? Of wil je soms zeggen dat je het eens door iemand heb horen zeggen o.i.d., en je vond het toen nodig om het klakeloos over te nemen? Waar is dat gebeurd? Op het internet? TV? Krant? Bij de dwaas op de hoek van de straat? Zij dat nu ook zaken die wij moeten verbieden, net zoals jij de stichtingen en moskeëen daarvoor wilt sluiten?
“Maar jij laat ook een aantal van mijn vragen achterwege. Waarom kunnen anders gelovigen wel de goed pad bewandelen en mijn moslim broeders niet omdat zij iemand nodig hebben om ze op het rechte pad te houden.”
Hier had je nog geen vraag over gesteld ( je vraag ging over het controlerend orgaan en daar heb je je antwoord op gekregen). Je suggereerd nu overigens dat moslims (mannen) niet in staat zijn het rechte pad te bewandelen (wat gewoon onzin is). Of is het “goede pad” bij jou misschien gelijk aan het vertellen van leugens? Maak het maar even duidelijk wat je er mee bedoeld en ik zal zien of ik je van een antwoord kan voorzien.
“Tweede vraag was over dat hollandse vrouw, wat ga jij doen, laat je haar converteren naar de Islam of doe je gezellig mee als ze Kerst en Pasen viert?”
De reden waarom ik je nog geen antwoord heb gegeven, ken je al. Aangezien die reden nu niet meer ter zaken doet;
Als moslim-zijnde zou ik bewust op zoek (als ik al niet getrouwd was) gaan naar een vrouw die bewust Islam al omarmt heeft (al zou het mij een worst wezen of ze uit nederland komt of ergens anders vandaan). Probleem opgelost.
Overigens; hoe kan je de persoon waarvan je houdt uberhaubt iets vragen te doen wat hij of zij misschien totaal niet wilt?
En je vraag over het vechten… die heb je zelf al aardig beantwoord.