Geachte Parool,
Geen idee hoe lang jullie krant al bij me op de mat valt, 15 jaar, 20 jaar?
Ik was altijd gecharmeerd van jullie tegendraadsheid, van het Amsterdamse en de daarbij horende kont tegen de kribbe. Ik kon er wel om lachen en nam de typo’s voor lief.
Recent lijken enkelen van jullie zowaar wat rechtsreactionair geworden. Ik erger me voornamelijk aan jullie vooringenomenheid omstreeks moslims en islam in het algemeen. Dat jullie kritisch zijn, juich ik toe. Maar een combinatie van factoren doet me vermoeden dat er een agenda ligt, en dat idee alleen al doet me pijn.
Met de regelmaat van de klok publiceren jullie halfbakken artikels met Telegraafse koppen. Lelijk man, echt beneden jullie niveau.
Laat staan wanneer jullie, zoals op 19/8, drie (!) van die walgelijke brieven plaatsen over de politieke situatie in Egypte waarin geweld wordt goedgepraat, aangemoedigd en zelfs als zinvol wordt neergezet. Te ranzig voor woorden.
Dus, geacht Parool, het hoeft van mij niet meer: bij deze zeg ik mijn abonnement op.
Met droevige groet,
Noureddine Steenvoorden
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
In het jaar dat Elvis stierf, werd Noureddine geboren. Op zijn negende kreeg hij een skateboard. Op zijn 20ste werd hij in Schotland verliefd op boeken. Op zijn 27ste werd hij moslim en vond hij zijn draai. Hij werkt in de gehandicaptenzorg en denkt soms dat hij bijna Arabisch kan lezen maar vraagt dan toch om een klinker. Hij jat de beste grappen van de missus, steun en toeverlaat sinds 2006. Af en toe vertaalt hij wat poëzie omdat het leven dan gewoon beter is.
Lees andere stukken van
47 Reacties op "Geacht Parool, het hoeft van mij niet meer"
het zijn inderdaad trieste brieven. zonder enige menselijkheid. zonder te willen wijzen kijk ik toch naar de achternamen van deze mensen… ik ga de woorden niet goedpraten maar wat voor motivatie zou er achterzitten?
Verder lees ik overal dit soort commentaar. gelukkig kan er altijd een weerwoord gegeven worden. Jij haalt je weerwoord nu weg. Dat is jammer.
Zucht… ben zelf van Turkse afkomst, en moet zeggen dat de Turkse seculieren toch wel tot het gevaarlijkste soort behoren; daar kan Wilders nog een puntje aan zuigen. Mevrouwtje Burcin Cakir, bah!
Voor de rest vind ik het een goed stuk, wat ook verspreid mag worden. Het gaat niet zozeer om de inhoud, maar om de boodschap. Moslims moeten via dergelijke ‘vreedzame’ wegen hun stem laten horen. Niets mis mee.
Nederlandse kranten lezen is alleen goed om te weten te komen over wat de gemiddelde Nederlandse krantenlezer niet te weten komt over wat er zoal gaande is in de grote mensen wereld.
belachelijk! hoe durven mensen dit te schrijven? die brieven, echt te schandalig voor woorden, elke moslimdode is er 1 te weinig? voor elke moslimdode komen er helaas 10 terug??
Egypte, maak je klaar voor de bevrijding van de ongelovigen!
idd, knoop het maar in jullie oren, moslims laten niet met zich sollen en hun liefde voor Allah en hun onbevreesde strijdlust beangstigen de mensen die onwetende zijn!
allah akbar! de moslims zullen zegevieren, onze jihad is vele malen onbevreesder dan de “gewone ‘soldaten die vechten voor hun salaris, wij moslims strijden voor een hoger doel, Allah!
mensen, denk na voordat je wat schrijft, elke dode is er een teveel, oorlog is nooit gerechtigd!
ameen!
Walgelijk. Maar tegenwoordig doet vrijwel iedere Nederlandse krant mee aan de hetze. En hoef ik het dus niet meer erg te vinden dat ik me geen krant kan veroorloven. :-) Met geld toe zou ik die rotzooi niet eens willen.
Niet onvriendelijk bedoeld, maar dan zijn dat 15 verspilde jaren. Dat iedere willekeurige dagblad stigmatiseert en discrimineert is niets nieuws. Welkom in Nederland Noureddine.
“Met de regelmaat van de klok publiceren jullie halfbakken artikels met Telegraafse koppen. Lelijk man, echt beneden jullie niveau.”
Beetje ironisch in het geval van dit artikel.
Volkskrant, metro, telegraaf, nrc next etc allemaal 1 pot nat. Walgelijke kranten. Ik ben al een zeer lange tijd gestopt met het lezen van kranten of naar het nieuws te kijken (met name de amateurs genaamd nos).
Ga beter een boek lezen of als je toch het nieuws wilt zien hou het beperkt voor een aantal minuten per dag. Kijk dan ook op het internet en vergelijk nieuwsberichten met elkaar.
Tegenwoordig moet je wat meer moeite doen om echte nieuws te kunnen vinden. Het enigste wat je tegenwoordig kan vinden in de Main stream media zijn journalisten die alles behalve subjectief zijn.
Correctie!
Tegenwoordig moet je wat meer moeite doen om echte nieuws te kunnen vinden. Het enigste wat je tegenwoordig kan vinden in de Main stream media zijn journalisten met nieuwsberichten die alles behalve OBJECTIEF zijn.
Niet om het een of het ander wijblijvenhier laat ook weinig horen de laatste tijd over zaken die alle moslims aangaan. Denk hierbij aan de gebeurtenissen in Egypte en Syrie.
@Abdel
Goed dat je dat zegt. Ik zou ook graag artikelen willen zien over Egypte en Syrië. Het is akkelig stil daarover. De laatste artikel die ik heb gezien was van Dhr Boubkari over Egypte……………………………. Maar die demonstranten bleken uiteindelijk toch voor de gek gehouden te zijn door het Egyptische leger. Je ziet nu sommigen fanatiek achter het leger staan terwijl ze al honderden onschuldige doden op hun geweten hebben. En dan durven ze nog op hun televisie de boodschap te plaatsen dat ze tegen terroristen aan het vechten zijn? En die Saudi familie honden die hebben ook kleur bekend. Het is duidelijk wie de vijanden zijn.
Is men op wijblijvenhier misschien aan het afwachten hoe de situatie zich daar ontwikkelt. Is dat de reden waarom niemand wat plaatst? Of had niemand dit voor ogen gezien de ontwikkelingen in Egypte, want ik heb veel gesproken en de meesten die waren er heilig van overtuigd dat het leger het goede met het land wil van egypte en dat de moslimbroederschap echt een EVIL is……………….
Grappig dat je dat zegt abdel… Ik heb daar begin deze week een reactie over gestuurd. Niets van gehoord. Ik hoor nooit iets trouwens als ik een mail stuur. Iknhad inderdaad ook iets over egypte en syrie verwacht. Misschien is het ene te moeilijk onderwerp? Ik begin inmiddels een bepaald vermoeden te krijgen waarom ik a) nooit antwoord krijge en b) moeilijke topics vermeden worden.
Ja Hensley en Abdel het verbaast me ook dat er niets over Syrië en Egypte verschenen is, terwijl dat moslimlanden zijn waar zich vreselijke crises afspelen! Bovendien is het superactueel nieuws, dus het zwijgen hierover vind ik opvallend en misschien zelfs enigszins verdacht,
@Hensley,
Zij die stukjes schrijven voor WBH zijn vrijwilligers, worden niet betaald en zijn geen deskundigen niet inzake religie (welke dan ook), politiek, de situatie in het M.O of wat dan ook. Het komt een enkele keer dat iemand hier een stuk schrijft als deskundige en dat is dan dat vaak gerelateerd aan zijn of haar professie ( leraar, financieel deskundige, verpleger etc) maar dat is eerder regel dan uitzondering. De meeste mensen schrijven hier omdat ze het leuk vinden om over iets te schrijven of omdat ze hun mening over iets willen ventileren niet meer en niet minder. En die mening kan dan daaronder worden bediscussieerd. WBH is geen commerciële site, geen actualiteiten site, geen M.O site en ook geen u vraagt wij schrijven site!
Wil je weten wat er in Egypte gaande en in de rest van het M.O dan raad ik je aan met een gezond dosis scepsis zoveel mogelijk nieuwssites te bezoeken en te lezen wat daar zoal geschreven wordt. Verder raad ik je aan de nodige boeken te lezen over het M.O te beginnen bij de geboorte van de moderniteit in het M.O: De invasie van Napoleon:
http://www.amazon.com/Napoleons-Egypt-Invading-Middle-East/dp/0230606032
en werk je zo al lezend richting de 21 ste eeuw. Binnen de kortste keren weet je meer over het M.O dan de diegene die er over schrijven in de kranten of er als “deskundigen” over praten op tv.
@Rosalinda,
Mensen zijn murw, ze weten niet wie of wat ze moeten geloven, worden gebombardeerd door afschuwelijk nieuws, zeer snel op een volgende ontwikkelingen etc. Maar jij bent vrij om onder elke topic een discussie te beginnen over Egypte of Syrie dan ontstaat er vanzelf een verhitte discussie dat kan ik je garanderen.
Wat er in het M.O aan de hand is komt in feite hier op neer:
“So long as Arabs leaders fight against each other, so long they will be a little people, a silly people, used and dominated by others.”
Bovenstaande is een feit sinds de ” dekolonisatie”. Het Westen ( lees VS en franchise: De Kolonie, Frankrijk en GB de rest doet er niet toe) de voormalige USSR nu de Russische Federatie, China, Turkije en Iran voeren een oorlog uit met elkaar, waarbij de Arabieren als pionnen dienen op het grote geopolitieke schaakspel.
De Balkanisatie van het M.O is in volle gang met dank aan semi-analfabete kamelendrijvers die de grootste olie en gasvoorraden ter wereld onder hun hoeden hebben, dictators wier visie slechts behelst: na mij de zondvloed, parasiterende elites, parasiterende legers en baardapen van allerlei slag die elkaar in nihilisme proberen te overtreffen.
“Arabs killing Arabs, divide and rule ad infinitum”
Tsja… Ik kan moeilijk met je discussieren als ik het met je eens ben. Want de moslimwereld is te verdeeld en is te afhankelijk van westerse landen en saoudische koningshuizen….
Veranderingen komen niet door een voortzetting van de status quo maar door deze te doorbreken. De Arabische (bij gebrek aan een beter woord) wereld is in beging gezet, reactie, tegenreactie. De gevestigde orde wil het houden zoals het is, het volk wil verandering, de buitenwereld probeert het zodanig te managen dat men met welke uitkomst dan ook uit de voeten kunnen.
De grote katalyator van het hele gebeuren is zonder enige twijfel het jonge volk dat hoop eist en zonodig neemt. Daar heb je geen studie voor nodig om te begrijpen. Het is eindelijk in beweging, kaarten worden opnieuw geschud, maskers vallen af, nieuwe vrienden worden gemaakt, oude bondgenoten verraden elkaar. Hoe veranderlijk het ook lijkt de boodschap die aan de gevestigde orde wordt gegeven is luid en duidelijk, zorg ervoor dat de zaken in orde komen anders ben je niet veilig, op de lange termijn is alles wat er nu gebeurt de prijs die wordt geheven voor het niet tijdig willen veranderen.
@Hensley,
1) De moslimwereld is niet afhankelijk van het Westen dat zijn alleen die dictators die zich onder heerschappij van het Westen hebben gesteld!
2) De islamitische wereld is niet afhankelijk van de Sauds. Zelfs het leger van het arme Jemen zou binnen no time het hele Arabische schiereiland kunnen veroveren. Ware het niet dat Uncle Sam dan binnen no time het hele Jemenitische leger van de aardbodem zou wegvagen. De Sauds en de andere nuldragers zijn satrapen van de VS en zolang ze de olie & gas vrijelijk laten lopen, de olie in dollars blijven verkopen, de belangen van de VS met hun strapatsen in de Arabische en islamitische wereld niet schaden, een groot deel van hun olie-inkomsten herinvesteren in de VS en ze om de zoveel jaar voor enkele tientallen miljarden aan wapenaankopen doen zullen de VS alles doen om hen in het zadel te houden. Zonder de VS zouden de Sauds en andere nuldragers al in de jaren 60 verdwenen zijn.
3) De Arabische wereld is niet de moslimwereld!Er zijn meer dan 1,5 miljard moslims en slechts 20 % daarvan is Arabisch sprekend. Er zijn ongeveer evenveel moslims in het in meerderheid hindoeïstische India als er in Mauritanië, Marokko. Algerije, Tunesië, Libië en Egypte tezamen zijn!
A short guide to the Middle East ;)
http://angryarab.blogspot.nl/2013/08/a-short-guide-to-middle-east.html
It is ironic that a state claiming to rule according to Islamic principles, Saudi Arabia, fears the rise to power of Islamists — both at home and in neighboring countries. One regional Islamist trend worries the Saudi leadership, the Muslim Brotherhood which has decided to engage in politics through elections and the democratic process.
http://normanfinkelstein.com/2013/if-there-is-a-god-saudi-arabia-will-fall-off-the-planet/
“3) De Arabische wereld is niet de moslimwereld!Er zijn meer dan 1,5 miljard moslims en slechts 20 % daarvan is Arabisch sprekend. Er zijn ongeveer evenveel moslims in het in meerderheid hindoeïstische India als er in Mauritanië, Marokko. Algerije, Tunesië, Libië en Egypte tezamen zijn!”
Precies, dit is een heel belangrijk punt dat mensen maar steeds vergeten. Indonesië is het grootste moslimland ter wereld, de meerderheid van de moslims woont in Zuid- en Zuid-Oost Azië (resp. het Indiaas subcontinent en Indonesië en Maleisië) en in Oost- en West-Afrika wonen meer moslims dan in het Midden-Oosten.
Beleid van de VS: “Let them kill each other”
In Syria, America Loses if Either Side Wins
” Maintaining a stalemate should be America’s objective. And the only possible method for achieving this is to arm the rebels when it seems that Mr. Assad’s forces are ascendant and to stop supplying the rebels if they actually seem to be winning.
This strategy actually approximates the Obama administration’s policy so far”
http://www.nytimes.com/2013/08/25/opinion/sunday/in-syria-america-loses-if-either-side-wins.html
De Nuldragers betalen
De VS leveren de wapens en training
De Westerse/Arabische media doen de propaganda
De Baardapen doen het vuile werk
klopt inderdaad dat arabieren niet de meerderheid vormen in de islamitische wereld. Maar het midden-oosten is wel de meest significante grondgebied voor de moslims, de drie heilige plaatsen bevinden zich in bezet midden-oosten gebied, Mekka, medina in saudi arabie en jerusalem in bezet palestijns gebied. Het is daarom ook dat het midden-oosten in totale chaos is, jerusalem mag nooit onder islamitische controle komen, daar zorgen de zionisten wel heel goed voor door dood en verderf te zaaien in naburige landen.
De term Arabische wereld zelf is heel misleidend, je zou bijna denken dat het Arabisch is.
Samira je moet boeken van R.Kaplan lezen die verklaart veel vanuit geografie. Het Midden Oosten ligt geografisch natuurlijk fantastisch zitten geweldige kansen maar ook verwoestende bedreigingen.
Elk verhaal dat het moedige jonge volk niet op de centrale plaats zet die het verdient is een verhaal dat het niet waard is om naar te luisteren. Elk verhaal dat de externe factoren meer waarde toekent dan de interne ontevredenheid is een verhaal dat het niet waard is om naar te luisteren. Elk verhaal dat de externe factoren vertelt zonder Iran, Irak, Hezbollah, Rusland te noemen en de ongelooflijke steun die het het moordadige regime van Syrie biedt, er bij te betrekken is het niet waard om naar te luisteren. Elk verhaal dat de meer dan honderduizend doden bagatelliseert is het niet waard om naar te luisteren.
Sommige mensen denken nog steeds dat het hier gaat om een strijd tussen een dictator en zijn getrouwen versus een onderdrukt volk.
Sommige mensen denken dat zonder buitenlandse hulp aan de baardapen dit conflict had geresulteerd in dezelfde aantallen slachtoffers en mate van destructie.
Sommige mensen denken dat zonder buitenlandse hulp aan de baardapen dit conflict ook tot op de dag van vandaag had voortgeduurd.
Sommige mensen denken dat de baardapen strijden voor de aspiraties en hoop op een democratisch Syrië.
Sommige mensen denken dat er alleen slachtoffers vallen onder de burgerbevolking en dat alle slachtoffers onder de burgerbevolking per definitie anti regime waren en dat alle burgerslachtoffers door toe doen van het regime zijn.
Sommige mensen denken dat van die 90000 + het grootste aantal burgerslachtoffers is terwijl dat allang bewezen niet zo is. Sterker nog het grootst aantal slachtoffers is gevallen onder de Assad getrouwen ( soldaten, militieleden, ambtenaren etc.)
Sommige mensen denken het in stand houden van een dictatuur, de territoriale integriteit van Syrië, de bevolkingsdiversiteit van Syrië en de onafhankelijkheid van Syrië als politieke entiteit als door Rusland, Iran en Hizbollah gesteund moreel gelijkwaardig of sterker nog immoreler is dan het steunen van nihilistische baardapen die van Syrië een dystopie willen maken, de destructie van Syrië als staat en territorium, het vernietigen van de Syrische etnische en religieuze diversiteit kortom de Somalisatie en Balkanisatie van Syrië door de Nuldragers en hun Westerse meesters.
Elke reactie die niet uitgaat van de realiteit zoals men die kan construeren uit allerlei tegenstrijdige berichtgeving maar slechts gebaseerd is op sektarische haat en wat men als zoete koek slikt van wat de MSN Westers of Arabisch de ether in slingeren of afdrukken aan propaganda is het niet waard om serieus te nemen hoogstens waard om te ridiculiseren!
@Boubkari, waarom zo’n haat tegen gelovige moslims? baardapen? nihilisten?
@ Samira: Saudi-Arabie behoort niet tot het Midden-Oosten, maar tot de Golflanden. Het Midden-Oosten/de Levant bestaat uit Palestina, Jordanie, Syrie, Libanon en soms, in een iets ruimer begrip, Turkije en Iran.
Rosalinda
Wat de Levant betreft heb je gelijk, maar deze is geen synoniem voor het midden-oosten. Saudi-arabie, Irak en Egypte behoren ook tot het midden-oosten dacht ik. Maar wat we de regio noemen is voor mij niet eens van belang, de drie heilige islamitische gebieden, die moslims op geen enkele manier mogen verliezen, bevinden zich in de arabische wereld. Jerusalem is de belangsrijkste focus op dit moment omdat het bezet is door de zionisten. Alle conflicten in de naburige landen zijn veroorzaakt om de macht van Israel in de regio te vergroten. En zoals het nu is in Syrie, Libanon, Irak, Afghanistan, Yemen, Libie, Egypte, en de golfstaten heeft Israel helemaal niets te vrezen.
@Aziz el Barnoussi,
Gewone gelovige moslims snijden mensen niet de keel door, executeren mensen niet standrechtelijk, snijden lijken niet open noch verminken ze die, martelen geen mensen, laten geen autobommen ontploffen in woonwijken, bij scholen, moskeeën en markten, plunderen niet, plegen geen etnische zuiveringen, hebben geen haat naar anderen toe omdat ze een ander geloof hebben, een andere stroming aanhangen een andere visie hebben, laten zich niet bespelen door de daadwerkelijke vijanden van alle moslims, gaan elkaar niet om het minste en geringste te lijf, zaaien geen fitna etc.
Nihilistische baardapen voor wie het geloof slechts een schaamlap is om hun psychopathische daden te rechtvaardigen plegen al het bovenstaande en nog meer te doen.
Jij mag ze hoogachten ( zegt iets over jou kijk op wat een goede gelovige moslim is!), voor mij zijn het nihilistische baardapen! Dat is geen haat tegenover gelovige moslims want dat zou zelfhaat zijn maar haat naar hen die moslims en de Ummah onmetelijke schade berokkenen!
@Rosalinda,
Ook de Golf landen incl Saudistan behoren tot het M.O:
http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_East
Beste heer Boubkari, een veelzeggende reactie, ik heb je nog niet met zoveel venijn horen spreken over de misdaden gepleegd door bijvoorbeeld de hizbollah, Irakees leger, het leger van Sadr, de milities van Al Assad, de Iraanse republikeinse garde, Egyptische politie- en legermacht. Terwijl die georganiseerde gruwelijke mensonterende misdaden, de misdaden vanradicale sunnitische splintergroeperingen ver te boven gaat.
Veruit de meeste bebaarde moslims (lees 99%) zijn vreedzaam, welwillend en positief. Die ene procent geweldadige bebaarde moslims weegt niet op tegen de miljoenen onbebaarde nihilisten die Assad, Al-Sissi, Al Saud…. maak het rijtje van het oosten naar het westen maar af.
Ik heb echter het vermoeden dat je haat sektarisch georienteerd is, geinsipireerd vanuit het sjietisme. Een verregaande sektarische haat tegen al hetgeen dat de sunnah vergetegenwoordigd, inclusief de baard, aangezien de profeet Mohammed een baard droeg. Ik kan het helaas niet hard maken omdat ik daar de bewijzen niet voor heb, maar er zijn wel duidelijke aanwijzingen die in deze richting wijzen.
Alvorens je mij gaat betichten van sektarisch haat, zal ik je voor zijn en ondubbelzinnig verklaren dat ik niets tegen sjietten, christenen, joden of mensen van welke geloofsovertuiging dan ook. Ik zou zeggen meneer Boubkari leef en laat leven. Haat niet de bebaarde of onbebaarde mensen maar keur het geweld af, welke partij dit ook pleegt. Zoals Abdel hierboven schreef, iedere weldenkende mens met gezond verstand ziet dat het Arabische volk (dus ook bebaarde moslims) de onderdrukking zat is en het heft in eigen handen heeft genomen.
Zoals ik al zei het is niet het luisteren waard. Gebrabbel over teritoriale integriteit en nog een paar van die dingen doet het goed bij Hezboshaytan bijeenkomsten om de gewetens van die arme schapen te sussen.
Iedereen over de hele wereld weet wie de hoofdschuldige is, het is geen geheim je kunt zo de Syrische vluchtelingenkampen bezoeken en horen van elke Syrier dat Assad met Iran en Hezboshaytan de hoofdschuldige is. Niks westerse media of Arabische media. Het wordt verteld door de vluchtelingen zelf.
Er wordt verteld dat ze worden gebombardeerd door vliegtuigen, met tanks, vliegtuigen, dat de soennieten massaal worden geëxecuteerd, dat de meeste erge martelingen worden uitgevoerd, mensen worden levend begraven, baby’s worden ingesneden, mensen worden levend verbrand, vrouwen en kinderen worden verkracht met stokken en geweren, hele steden worden weggevaagd. Dit op een schaal waar zelfs de Zionisten morele bewaren tegen zouden hebben. Hoe heet dit in Boubkaris jargon het uitmoorden van Takfiris om de territoriale integriteit van het land te bewaren. Om Takfiris uit te moorden gebruik je natuurlijk wapens die het leed van de burgers zoveel mogelijk verzachten, je gebruikt bijvoorbeeld scudraketten omdat ze heel precies hel straten vernietigen.
Als woorden geur hadden dan had ik gezegd doortrekken graag en deur dicht.
het mooie van alle gebeurtenissen is dat de maskers eraf vallen, je ziet nu mensen precies zoals ze zijn. Oordeel zelf.
Oordeel over hoe Boubkari de strijd afschildert die tussen baardapen/ terroristen in buitenlandse dienst en Assad en getrouwen als verdedigers van het vaderland. Het overgrote deel van de verzetsstrijders zijn terroristen in buitenlandse dienst. Wie zegt dit nog meer? Ja Hezboshaytan zegt dit, Iran zegt dit, Rusland zegt dit.
Assadclan wordt wel gezien als dictatuur. Wat heeft dit het vaderland opgebracht behalve het verliezen van de golanhoogte aan Israel, een niet functionerende economie, een onderdrukkingsapparaat, geïnstitutionaliseerde angst, wantrouwen tussen mensen, corruptie, rechteloosheid, wanhoop, een geïsoleerde samenleving, een ongeschoolde samenleving, een land dat kampt met waterproblemen.
Wat het heeft opgeleverd is dat een bevolking na decennialang slecht te zijn behandelt het zat is. Het heft in eigen handen neemt of boubkari ze nu baardapen noemt of niet dat maakt niemand wat uit.
@ Samira: Het Midden-Oosten is niet gelijk aan de Arabische wereld. Er zijn Arabische landen die niet tot het Midden-Oosten behoren (Noord-Afrika en de Golflanden) en niet-Arabische landen die ertoe behoren (Turkije en Iran)
Palestina en Saudi-Arabië zijn niet heilig.
Wat heilig is, zijn Mekka, Medina en al-Quds. Dat zijn steden, die steden, of liever gezegd de heiligdommen/moskeeën die erin staan (de Haram al-Sharif in Mekka, de moskee van de profeet in Mekka en de twee moskeeën in Jeruzalem) zijn heilig.
Die landen zijn verder doodgewone landen en hebben geen status aparte voor moslims.
Er zijn meerdere definities/omschrijvingen van wat Midden-Oosters is en die van mij, die op mijn studie Arabisch is gebaseerd, is enger dan de doorsnee.
Egypte is geen Midden-Oosters, maar een Noord-Afrikaans land. Cultureel gezien heeft Egypte meer gemeen met de Midden-Oosterse landen dan met de Maghreb en de westelijke helft van Lybië, maar het is en blijft een Afrikaans land met hele oude banden met bv. Nubië en Sudan.
@ Mohammed: Wikipedia is interessant, maar geen onafhankelijke wetenschappelijke bron. Je kunt Wikipedia prima gebruiken als het gaat om feitelijke zaken. Maar de omschrijving van/opvatting over wat tot een bepaald cultureel gebied hoort, is dat per definitie niet.
Bij mijn definitie bv, zou men Iran ook kunnen indelen bij de Perzische wereld en/of Centraal-Azie. En voor Turkije geldt hetzelfde, omdat er veel volkeren zijn die Turkische talen spreken, van de Uzbeken tot de Uyghuren in Oost-Turkestan/West-China.
@abdel
Dat is precies hoe ik erover denk abdel. Goed verwoord.
@Aziz el Barnoussi,
Inna ba3da dhdhanni ithm
Je kent me niet, je bent zelfs niet eens instaat om uit mijn reacties hier te deduceren hoe ik over bepaalde zaken denk, hoewel ik gewoon Nederlands schrijf en geen Swahili. Je hebt zelfs niets eens de elementaire beleefdheid om gewoon rechtstreeks aan mij te vragen hoe ik over bepaalde zaken denk voordat je daarover oordeelt.
Eenieder die mijn reactie hierboven heeft gelezen kan daaruit concluderen dat ik met baardapen niet doel op die 99 % baarddragende moslims ( waaronder mijn vader, broertje, tal van familieleden, vrienden, kennissen, mede moskeegangers, de imam waar ik vrijdags bid etc.) maar op een specifieke soort baarddragende moslim.
Assad is een dolle hond en van een dolle hond verwacht je dat hij zich gedraagt als een dolle hond. Het zou juist uitzonderlijk zijn als hij dat niet deed. Met andere woorden dat Assad misdaden en wandaden begaat is een gegeven en behoeft dus geen verdere uitleg of daar elke keer op te wijzen. Dat is net zo iets als elke keer dat je het woord sneeuw gebruikt er aan toevoegen dat sneeuw wit is of gras groen.
Lui die echter zeggen te strijden om een land van een dictatuur te bevrijden en beweren dat te doen op basis van bepaalde hooggestemde principes religieus en anderzijds. Van die lui verwacht je dat ze op z’n minst pogen zich te houden aan gedrag overeenkomstig die hooggestemde principes. Nu is dat in een oorlogsituatie haast onmogelijk die principes altijd na te leven, want waar gehakt wordt vallen spaanders. Om maar te zwijgen van de aard en het gedrag van de tegenstander.
Echter wanneer men zich systematisch net zo beestachtige en amoreel gedraagt als de tegenstander wat is dan het verschil tussen hen en Assad? Het enige verschil is dat de laatste meer wapens en vuurkracht heeft en dus op grotere schaal kan doden en vernietigen!
Vertel eens welke baat heeft het voor het Syrische volk bij het gewapenderhand verdrijven van de huidige dictator als daarbij het land op allerlei terreinen vernietigd wordt, onmetelijk veel leed wordt veroorzaakt, doden, gewonden vluchtelingen met als uiteindelijke resultaat: op z’n best een andere verkapte dictatuur is en op z’n slechts Somalië?
Of denk jij ook nog steeds dat er in Syrië geen burgeroorlog gaande is tussen een regime en honderden milities waar tussen het Syrische volk gevangen zit maar dat er een volksopstand gaande is voor democratie en vrijheid tegen een dictator?
Wat Iran betreft het doet niets anders dan wat anderen landen doen de eigen belangen veiligstellen, het geeft geen zier om het Syrische volk ( ook niet om hen die shia zijn) net zomin als de Sauds geven om hen die Sunnieten zijn alles draait om macht:
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/files/2013/08/BSm0bOBCYAAAph6.jpg
Overigens is Hamas met hangende pootjes teruggekeerd naar Iran voor financiële en militaire steun. Wat vind je nu van Hamas nu het weer aan terug is bij het bondgenootschap van Assad, Hizbollah en Iran. Zijn het ook heimelijk Shia?
Zaken in het M.O zijn niet altijd wat ze lijken de vraag die je, je altijd moet stellen bij het gedrag van staten, organisaties of gebeurtenissen is: Cui bono?
‘I’m not interested in facts. I find they tend to cloud my judgement. I prefer to rely on instinct and blind prejudice.‘ – Stewart Lee
Bovenstaande is een kort en krachtige samenvatting van de nonsens die sommigen hier sinds jaar en dag neer kwakken aangaande de situatie in Syrië. Wie ziende blind en horende doof is en nog steeds denkt dat er in Syrië een volksopstand gaande met als inzet democratie en vrijheid en geen vuile burger(proxy)oorlog met als inzet de belangen van tal van landen en de vervanging van de ene dictatuur door een ander diens denken is zodanig vertroebelt door met name sektarische haat dat verloren moeite is daar nog enige aandacht aan te besteden laat staan serieus te nemen.
@abdelmajid,
In Egypte is het leger weer aan de macht zoals dat het geval was voor 2011 ( ook nadien maar dat even terzijde).
Een democratische gekozen president is middels een coup ten val gebracht.
Aangezien jij enthousiast bent over de gang van zaken in Syrië betreffende het gewapenderhand verdrijven van dictators de volgende vraag aan jou:
Moet de MB aanhang en sympathisanten nu de wapens oppakken een proberen gewapenderhand de leger dictatuur van Sissy omver te werpen kost wat kost zoals in Syrië? Zo niet, waarom wel de wapens opnemen tegen een bloedige dictator in Syrië en niet tegen een bloedige dictator in Egypte?
@Rosalinda,
De indeling van de wereld in geografische eenheden is altijd iet wat arbitrair en dus nooit feitelijk er valt daarom altijd op af te dingen. Maar de indeling zoals die in Wikipedia wordt gegeven wordt algemeen gebruikt en daar valt op basis van geografische, historische, culturele etc. heel wat voor te zeggen.
Zie hier de nuldragende democraat in hart en nieren wiens enig belang is het wel en wee van het Syrische volk:
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323423804579024452583045962.html?mod=WSJEurope_hpp_LEFTTopStories
@Rosalinda
klopt dat het midden-oosten niet geheel arabisch is, maar de heilige gebieden zijn wel in arabisch sprekend grondgebied op dit moment. De verschillen die je aanhaalde tussen landen in het midden oosten, en de arabische wereld bestaan (cultureel), maar die verschillen bestaan ook tussen Europese landen bijvoorbeeld, of zuid-amerikaanse landen, het zegt dus niet veel.
En wat de heilige plaatsen betreft, mekka en medina en jerusalem als stad hebben wel een belangrijkere positie, juist vanwege de geschiedenis en religieuse heilige plaatsen, de absolute meerderheid van de moslims zal dat beamen, daarom ook dat dit deel van het midden oosten veel aandacht krijgt van de moslims wereldwijd, de liefde voor deze steden is hetzelfde van indonesie tot marokko.
En zoals ik zei het feit dat jerusalem bezet wordt door de zionisten maakt de focus op dit deel van het midden oosten nog belangrijker, jerusalem moet bevrijd worden, en het westen en co zitten in hetzelfde zadel als de zionisten dus de moslims zullen het zelf moeten doen.
“Samira @Rosalinda
klopt dat het midden-oosten niet geheel arabisch is, maar de heilige gebieden zijn wel in arabisch sprekend grondgebied op dit moment. ”
Ja dat weet ik, maar wat is je punt?
“En wat de heilige plaatsen betreft, mekka en medina en jerusalem als stad hebben wel een belangrijkere positie, juist vanwege de geschiedenis en religieuse heilige plaatsen, de absolute meerderheid van de moslims zal dat beamen, daarom ook dat dit deel van het midden oosten veel aandacht krijgt van de moslims wereldwijd, de liefde voor deze steden is hetzelfde van indonesie tot marokko.”
Je moet beter lezen, ik heb nooit ontkend dat de steden heilig zijn. Het gaat om de steden en de heiligdommen erin, maar de landen waarin ze liggen zijn niet heilig. Dat bedoelde ik.
@Rosalinda
Het was een opmerking, ik hoef helemaal geen punt te maken :)
Ik heb ook nooit beweert dat de landen heilig zijn, maar het gebied waarin de steden gesitueerd zijn worden dan wel belangrijker, en zeker als het bezet gebied betreft.
Dus die zogenaamde tegendraadsheid wordt wel gewaardeerd als die zogenaamde tegendraadsheid jouw kant op gaat. Die zogenaamde tegendraadsheid van Het Parool is geen tegendraadsheid! Het Parool is tegenwoordig het Amsterdamse sufferdje. Vroeger was het een verzetskrant, maar dat is heel lang geleden. Misschien zijn er nog een paar mensen in leven die de oude tijd hebben meegemaakt, misschien zijn er nog een paar mensen in leven die weten wat het is om te leven onder het fascisme, en misschien zijn er dan daarom nog een paar mensen die absoluut niet terugwillen naar die oude situatie. Kan zijn. Maar je vergist je in de tegendraadsheid. Dat is een misverstand.
Slaperig en suf is de betere omschrijving. En dat niet iedereen er zo over denkt, welnu dáár maak jij je boos over.